Zaak Anneke Beekman is nu geschiedenis T A GRIEP! Meningen van anderen Presbyteriaanse kritiek op geref. synodebesluit Heyerdalils Kon-Tiki onderwerp van oratie b.nkele kanttekeningen EEN ZWAAR LOT TOEKOMST VOOR MIDDENSTAND? Chefarine .4 Een woord voor vandaag ZWAAR DRUKT het communistisch juk op de bevolking van Oost-Duits- land. Duizenden vluchten naar de Bondsrepubliek van Adenauer. Men heeft be rekend. dat aan Oost-Dultsland ieder jaar een aantal van meer dan hon derdduizend mensen de rug toekeert. Zij moeten veel achterlaten. Maar in hun „Heimat" kunnen zij het niet meer uithouden. En dat niet alleen uit overwegingen van sociaal-econo mische aard. Velen lijden vooral onder de geestelijke tyrannie. Met name kan dit gezegd worden van de intelligenten, van onderwijzers en leraren, van professoren, artsen, Ingenieurs en technici. Van de aan universiteiten verbonden leerkrachten namen in 1958 202 per sonen de vlucht, in 1959 188 en in het lopende jaar tot oktober 134. De vlucht van ingenieurs en technici blijkt uit deze cijfers: 1958 2346, 1959 1590. 1960 2196. Voor de medici zijn de cijfers respectievelijk 927. 570, 557. Voor tandartsen 262. 169, 252. Voor veeartsen respectievelijk 52, 38, 68. Waar moet dit heen? De Westduitse regering staat op het standpunt, dat artsen enz. indien enigszins mogelijk, in Oost-Duitsland moeten blijven, ten einde aan het volk hulp te bieden. Maar men wil toch aan de andere kant ook begrip tonen voor de moeilijkheden, waarin de vluchtelingen verke ren. De exodus schijnt mede een gevolg te zijn van de in 1958 door het Oost- duitse regimf afgekondigde „Sowjethervorming" der universiteiten en hoge scholen. Men wilde daarmede alle natuur- en geesteswetenschappen baseren op de Marxistisch-Leninistische theorie. Iedere student is tevens verplicht bij zijn studie uit te gaan van de Marxis tische, door Lenin gecorrigeerde „wetenschap", onverschillig of hij mijnin genieur, musicoloog of veearts wil worden. Deze dwang doet velen, ook met het oog op de opleiding hunner kinderen, de wijk nemen. Uit alle kringen schijnt in de laatste weken het aantal vluchtelingen weer toe te nemen. Er zijn weken, waarin de cijfers de 4000 overschrijden. De Duitsers, maar zij niet alleen, krijgen wel aanschouwelijk onderwijs over de communistische theorieën en praktijken. Wij kunnen er alleen uit leren, dat het communisme betekent geestelijke en materiële dwang. Ook de kerken in Oost-Duitsland hebben het moeilijk. Op allerlei manieren trachten de machthebbers aan de kerken afbreuk te doen. Vooral de jeugd pogen zij afvallig te maken. Toch houden velen nog in godskracht stand. Denken wij er wel aan om het werk van da. Ruys te Berlijn te steunen? Protestvergadering op verjaardag De Joodse studenten georgani seerd in de Nederlandse Zionisti sche Studentenorganisatie vier den gisteren de twintigste ver jaardag van Anneke Beekman, het joodse meisje dat de oorlog overleefde bij rooms-katholieke pleegouders en sindsdien nog al tijd verborgen wordt gehouden, omdat de Hoge Raad heeft be slist dat het kind de joodse stich ting Le-ezrath Ha-jeled tot voog des kreeg. Daardoor kon de wens van de ouders, die in de gaskamer omkwamen, dat het kind een joodse opvoeding zou krijgen, niet worden vervuld. De N.Z.S.O. belegde op deze verjaar dag een protestvergadering in het Am sterdamse Krasnapolsky, die door onge- Maar wij mogen haar toch niet vergeten DE K.L.M. De K.L.M. kan de Tweede Kamer dank baar aijn, dat deze voor haar een mil de uilzondering heeft afgedwongen bij de permanente verlaging van de inveate- ringaaftrek, zo achrijft De V o 1 k a krant. Het blad vervolgt: „Voor dit luchtvaartbedrijf met zijn van tijd tot tijd enorme inveateringen in nieuwe vliegtuigen ia deze fiscale faciliteit een miljoraienaffaire geworden. Ondanks het feit, dat de lurhtpassagiers de K.L.M. en al zijn collega's in de grote burgerlucht vaart bepaald niet in de steek laten, komt er toch al heel wat kunst en vliegwerk bij te pas om de K.L.M.-resultatcn uit de ro de cijfers te houden. Daartoe behoort bijv. het verlengen van de afschrijvingstermijn voor de enorm kostbare straalvliegtuigen. Tot dusver schreef de K.L.M. haar vlieg- tuigen in vijf jaar af. Voor de Electra'e wordt de afschrijvingsduur nu bepaald op «even jaar en voor de DC-8'a zelfs op tien jaar. Dat scheelt uiteraard een hele slok op een borrel. De twaalf DC-8's alleen al kosten inclusief reservemotoren enz. in to taal ruim 330 miljoen gulden. Volgens het nieuwe afschrijvingss) strem betekent dat in 1961 een jaarlijkse afschrijving van ca. 30 miljoen gulden. Handhaving van dc con servatieve afschrijvingspolitirk had dit be- drag verdubbeld lot 60 miljoen. Daarmee zou van enige winst voor de K.L.M. nau welijks sprake meer zijn. Een afschrijving in vijf jaar is overigens, gezien dc kost baarheid der toestellen en de waarschijn lijke levensduur daarvan, ook wel wat al te straf. Een tweede winslbeïnvloedende maatregel is geweest net activeren van de opleidingskosten van vliegend en technisch personeel voor de nieuwe vliegtuigen. Dat wil zeggen: deze kosten worden niet meer rechtstreeks ten laste van de verlies- en winstrekening gebracht, maar geleidelijk over een (nog onbekend» aantal komende jaren afgeschreven. Dit standpunt kan uiteraard «eer wel verdedigd worden, maar bet is desondanks geen teken van weelde.** En dit is een commentaar uit D e Tijd-De Maasbode: „De kern van minister Zijlstra's nota over het deelne men van de staat in naamloze vennoot schappen e.d. is, dat de staat niet verder in het bedrijfsleven moet doordringen dan liet algemeen belang vereist. Daarmee zou al bijzonder weinig gezegd zijn, ware het niet zeggen, dat men er nu in alle andere aanleiding van een eonereet geval, nl. het afstoten van overheidsaandelen in de N.V. Hoogovens. Met dit voorbeeld als uitgangs punt is de nota dus waardevol, al wil dat niet zeggen, dat men er nu in alle andere concrete gevallen mee uit de brand is. Voorzover er tenminste al van brand kan I worden gesproken. De opsomming van de staatsdeelnemingen iet naamloze vennoot- schappen geeft ons geen reden tot grote bezorgdheid, zeker niet nu de regering mei de aandelen Hoogovens de goede weg heeft uitgestippeld. Houdt de afstoting van over heidsaandelen in N.V. 's nog beloften in voor de bezitsvorming? De K.V.P. heeft daar destijds nogal een punt van gemaakt. Als wij de lijst nagaan zijn wij niet geïm poneerd door de mogelijkheden. Wellicht heeft men zich bij dit verlangen Ie zeer gespiegeld aan landen als Duitsland en Oostenrijk, waar ongelukkigrr ontwikkelin gen dan zich bij ons hebben voorgedaan het begrip „Reprivatisierung" meer in houd geven dan het in ons land ooit «al krijgen.** JS er nog wel toekomst voor de middenstand nu het groot winkelbedrijf steeds meer op komt? Deze vraag is aan de or de in „Textilia", waarin mr. P. W. Huizenga, secretaris van de Bond van christelijke detailhan delaren in textiel en mode-arti kelen. als zijrt mening geeft dat de middenstand onoverwinlijk is, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Uiteraard is zijn commentaar met name op de textielbranche afgestemd. „Sommige deskundigen menen thans, dat er slechts twee moge lijkheden voor de toekomst op lan ge termijn zijn: óf men gaat zich steeds meer specialiseren tot een speciaalzaak, óf men zoekt het in de breedte in de richting van een klein warenhuis, eventueel dus met het aantrekken van een assorti ment buiten de textiel, doch in elk geval alleen het zeer courante goed. Hoe moeten we over dit alles denken? Inderdaad is het grootbe drijf in opmars, vooral ook in de nieuwe wijken van de grote ste den. Met name echter vindt daar Slaats het grotere bedrijfstype. Dit angt samen met de bouw van de panden en daardoor is het voor een kleiner bedrijf, zoals bijvoor beeld een eenmanszaak, zeer moei lijk zich daar te vestigen. Men ziet daarom vooral dat de grotere be drijven daar filialen vestigen. Naast deze grote bedrijven, die meestal nog tot het middenstands- bedrijfstype zijn te rekenen, vin den ook steeds meer warenhuizen en grote kledingmagazijnen hun weg in de nieuwe wijken. Men zeg ge niet dat de nieuwe wijken niet zo belangrijk zijn, want het zou wel eens waar kunnen zijn dat wie de nieuwe wijken heeft, de toe komst heeft. ZOU het echter over de gehele linie waar zijn, dat het groot bedrijf in een opmars is die niet is te stuiten, zodat voor de mid denstand alleen de mogelijkheid overblijft van een speciaalzaak met het aparte genre artikelen of een soort klein warenhuisje op te richten? Wij menen, dat dit soort opvat tingen niet al te spoedig als vast staand moet worden aanvaard. Weliswaar is er een materialisti sche tendens in onze tijd. die de grote zaken begunstigt. De grote massa, die de laatste jaren steeds meer koopkracht kreeg, voelt zich aangetrokken tot het massale aan bod in grote warenhuizen en ma gazijnen. die bovendien met groot se reclame op de hartstochten van de massa weet te appelleren en de suggestie weet te wekken van het grootste aanbod tegen de laagste prijzen. Het warenhuis is niet alleen een koopcentrum, het is ook een gezel ligheids- en vermaakscentrum voor de moderne mens die steeds meer haast heeft en liever alles in één zaak koopt, dan verschillende win kels af te lopen. Zoals de dure res taurants steeds meer de cafetaria's naast zich krijgen voor de gehaas te massamens, zo zou ook naast de gespecialiseerde zaken voor de verwende cliëntèle het brede pu bliek de grootwinkelbedrijven pre fereren boven de manufacturenza ken. Daarnaast is er nog de zelf bediening, vooral in de kruide niersbranche met de grote super markten, thans ook aan het door dringen in de textiel, die appelleert aan de meer zelfbewuste en vrij heidslievende kopers. een andere zijde. De grote wa renhuizen, die vele jaren terug de bekoring en de sensatie hadden van het nieuwe voor een publiek, dat ln de kleinere zaken beslist niet verwend was, hebben deze prikkel verloren. Het publiek is in tussen over een steeds groter koop kracht gaan beschikken en is veel eisender geworden. Ook de massa zoekt niet in de eerste plaats meer het massagoed tegen de laag ste prijs, doch zoekt ook het fraaie, het aparte. Daar komt bij dat het publiek ook kieskeuriger wordt op de be diening en een meer persoonlijke benadering vraagt die het grootbe drijf niet kan geven. Tevens ont dekt het publiek steeds meer, me de omdat men zich steeds beter pleegt te oriënteren, alvorens te kopen, dat de kleine zaak lang niet altijd duurder, ja dikwijls goedko per is dan het grootbedrijf. Hierom menen wij dat de mid denstand onoverwinlijk is als zij een eerlijke kans krijgt indien twee voorwaarden worden ver vuld: a. zij betone een werkelijke dienst aan de klant door een per soonlijke benadering, door een strikt betrouwbare wijze van za kendoen, zodat er een persoonlijke band met de zaak is; b. de onderne mer make gebruik van alle midde len en met alle inspanning om tot een werkelijk modem bedrijfsbe heer te geraken. Hieraan ontbreekt nog vrijwel alles, terwijl het steeds meer nodig wordt." Ambtsaanvaarding Dr. C. S. M. J. de Vrcese. vanwege het Koninklijk Instituut voor de Tropen benoemd tot bijzonder hoogleraar in de Nleuw-Indische talen en letterkunde aan de Gemeente Universiteit van Amster dam, heeft gisteren dit ambt aanvaard door het uitspreken van een rede ge titeld ,.De beoefening van de Nieuw- Indischc talen". De algemene vergadering, ver gelijkbaar met onze synode, van de Orthodox Presbyterian Church in de Verenigde Staten heeft zich kritisch uitgesproken over het feit dat haar Nederlandse zusterkerk, de Gereformeerde Kerken, hebben besloten om ook na de integratie van de Internationale Zendings raad met de Wereldraad van Ker ken lid te blijven van de Neder landse Zendingsraad. Deze Orthodox Presbyterian Church is de kerk van het bekende Westminster Seminarium, waar onder meer prof. dr. Ned. B. Stonehouse, die verleden jaar Sastcolleges gaf aan de Vrüe Universiteit, oogleraar is. Deze kerk staat zeer dicht bij de Amerikaanse Christian Reformed Church. Zij is tevens een van de leden van de Gereformeerde Oecumenische m GEEF iets voor de ^0 FIETS Synode. In een resolutie wordt het volgende uitgesproken: Aangezien dc hedendaagse oecumeni- -*■ sche beweging zaken heeft prijsgegeven die van vitaal belang zijn voor het evangelie en zich stelt tegenover het exclusieve karakter van het christelijk geloof. o en de samenwerking van de Gerefor- meerde Kerken met de Internationale Zendingsraad nu reeds zo nauw is dat de vrees is gewettigd dat het zendings program van de Gereformeerde Kerken ernstig zou worden in de war gestuurd, indien men zich zou terugcrekken, o en de Gereformeerde Kerken in ge- vaar verkeren in toenemende mate gewikkeld te worden in de oecumeni sche beweging ten gevolge van de voor gestelde vereniging van de I.Z.R. en de Wereldraad. A en de goedbedoelde beschermende be- palingen, die in de beslissing van de synode zijn opgenomen nietszeggend worden gemaakt door het besluit om deel te nemen aan het zendingsprogram van de Wereldraad van Kerken, wordt aan de commissie voor corres pondentie met andere kerken opgedragen een gepaste mededeling aan de Gerefor meerde Kerken in Nederland op te stel len waarin afkeuring van de algemene vergadering wordt uitgesproken over het besluit van de synode van Utrecht, waar bij werd bepaald het lidmaatschap van de Internationale Zendingsraad t« hand- veer 800 mensen werd bijgewoond. Onder de aanwezigen zagen we onder meer enkele familieleden van Anneke Beek man. hun advocaat en de opperrabbijnen van Rotterdam en Utrecht. De hoogleraar aan de theologische facul teit van de Gemeente Universiteit van Amsterdam prof dr. E. L. Smelik ver klaarde dat de protestanten van Neder land alles met deze zaak te maken heb ben, maar dat het hem er niet om ging om van deze vergadering een antipapis tische rel te maken. Hij eerde de pleeg ouders, de dames Van Moorst, voor de vele opofferingen die zij zich hadden ge troost. De tragische vergissing begon pas toen de bezettingstijd voorbij was. Twee fouten Volgens prof. Smelik hebben deze beide „tantes" twee fouten gemaakt, een menselijke en een religieuze. Zij hebben niet verstaan dat hun menselijk patro naat een tijdelijke was en zich te veel aan het kind gehecht. Belangrijker achtte hij echter de religieuze fout. Dat zij een joods kind hebben doen delen in de Rooms Katho lieke Kerk en die invloed ook heil zaam achtten was begrijpelijk. De ver antwoordelijkheid van de ouders staat echter als een paal boven water. Er is geen volk dat zo de nadruk heeft ge legd op de opvoeding door de ouders als juist het joodse. Deze ouders nu hebben zich duidelijk uitgesproken voor de wens dat hun kind in het joodse geloof zou worden opgevoed. Deze wens had geëerbiedigd moeten worden. Er is misbruik gemaakt van de situatie, en wij voelen ons als Ne-1 derlanders gekrenkt dat dit mogelijk was. Dit hebben de pleegouders nooit begrepen. Kritiek op kerk De rooms-katholieke journalist, hoofd redacteur van Vrij Nederland, P. M. Smedts gaf scherpe kritiek op de hou ding van zijn eigen kerk In deze zaak. Hy zei dat hy stond achter de bezwaren tegen de dames Van Moorst en sommige rooms-katholieke bladen, die zich af- schuweiyk hebben gedragen. Meer nog betoonde hy zich verwonderd over het gedrag van het episcopaat, dat hy ten enenmale niet begreep. De heer Smedts erkende dat de zaak van Anneke Beekman en een soortge lijke van Betty M. uitzonderingen zijn. Veel meer dan 90 procent van alle rooms- katholieke pleegouders hebben de onder gedoken kinderen vrijwillig teruggezon den. Het feit dat deze dames echter met dit meisje zyn ondergedoken sprak voor hem van een bekrompen rooms-katholi- cisme. Het episcopaat en zeker een aan tal bisschoppen heeft het in de naoor logse jaren aan inzicht ontbroken. Elke poging om haar nu weg te halen waar zij zich bevindt (waar schijnlijk in een klooster) is nu niet meer in het belang van het kind, vol gens deze spreker. En hij geloofde niet meer in de andere mogelijkheid dat zij uit haar avonturen de conclusie heeft getrokken dat er onrecht is gebeurd. Boosmaken over de geschiedenis is een steriele bezigheid, besloot de heer Smedts, omdat verdraagzaamheid van hoger belang is. Handelswaar Als derde spreker trad de joodse advo caat mr. H. R. Eyl op. Hy zei dat men van barmhartigheid geen handelswaar mag maken en men haar mag laten af hangen van de dankbaarheid. Ongetwij feld moet er grote dankbaarheid zyn voor wat de pleegouders van het meisje hebben gepresteerd, maar het onttrekken van het kind is een inbreuk op de rechts orde. Het respect dat wij hebben voor de gastvryheid is onbegrensd, vervolgde hy. Maar hebben wij (als joden) door de redding van het kind al onze rechten verspeeld? Geschiedenis Prof. mr. Ch. J. Enschedé sprak als voorzitter van deze protestvergadering het slotwoord. Hy meende dat de zaak Anneke Beekman geschiedenis is gewor den. Dit feit wil echter niet zeggen dat wij haar nu maar kunnen vergeten. De vergissing waarvan prof. Smelik sprak is nog steeds niet opgehelderd. Wij dienen oog te hebben voor de tragedie van de dames Van Moorst en ook voor die van de jonge vrouw Anneke Beekman die zij nu is. Binnenkort zal zij haar eigen weg in de maatschappij moeten vinden. Wie zoeken wil moet kunnen kiezen. Hij was echter bang dat het meisje te een- zydig is opgevoed. Deze bijeenkomst had niet de instem ming van alle joodse organisaties. De permanente commissie tot de algemene zaken van het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap heeft tegenover de Nederlandse Zionistenbond waarvan de studentenorganisatie lid is te kennen ge geven dat de studenten de samenkomsten zonder overleg hadden opgezet, het gevolg was dat zij zich niet achter deze bijeen komst wilde plaatsen. De Theologische School te Kampen 'Oudestraat) heeft uit Heerenveen een legaat ontvangen van 3000. Aaoerie ntte heerlijk- V&ikcJe. 'acht-bros BESCHUIT! Advertentie V/er werkelijk betrouwbare middelen belpen elkaar en doen wonderen I 4 geneesmiddelen, elk afzonderlijk al wereldberoemd. Tezamen in één tablet verenigd, ondersteunen zij bovendien el- kaars werking, waardoor deze nég krach tiger is dan kon worden verwacht. De combinatie Chefarine „4" doet werkelijk wonderen en brengt vaak baat waar andere middelen falen! Tzgen pynen en griep. Geschikt «roof de gevoeligste mug, •ent die wordl beschermd door het bestanddeel Chetaroi. 20 tabl. 10.80. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. 13.60 Een van de eigenaardigste woorden die Christus ooit heeft gesproken is wel de zin: „De lamp van het lichaam is het oog". Dat oog is hier geen zoeklicht, dat als het ware het innerlijke licht uitstraalt vanuit de lantaarnpaal van het lichaam. Integendeel, het gaat om het al of niet verlicht zijn van het lichaam zelf. Het licht komt niet van binnen uit, maar van buiten naar binnen. Merkwaardig modern is nu ineens het woord van de Heiland.. Het is eigenlijk nog maar pas, dat de pedagogen hebben ont dekt, dat de mens veel beter onthoudt wat hij heeft gezien, dan wat hij heeft gehoord. Daarom maakt het onderwijs meer en meer gebruik van films, daarom is de televisie plotseling zo belangrijk geworden, daarom maakt de reclame gebruik van blikvangers. Het oog is de lens van het hart- Christus bedoelt, dat het zo belangrijk is wat wij dagelijks zien. Onze modernecultuur, bezwangerd met sex, biedt ons in iedere bioscoop, bij iedere kiosk voldoende duisternis om ons hart ook onder de macht van die duisternis te brengen. Christus echter spreekt van een zuiver, een rein oog. Dat kan alleen een oog zijn, dat op het reine, dat is op Christus gericht is. Pas dan kan in ons hart het werkelijke licht gaan stralen. prof j) Jonker <*us ^eze ^evo^'n®' <*oor ^eyei.^a^ aanvaardt ambt In de Domkerk te Utrecht aanvaardde prof. dr. F. P. Jon ker gistermiddag zijn ambt als gewoon hoogleraar in de faculteit wis- en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, om onderwijs te geven in de bijzon dere plantkunde. Het onderwerp van zijn inaugurele rede was de bestseller van Heyerdahl: ,,De Kon-Tiki theorie". In het jaar 1947 vond een expeditie plaats onder leiding van de Noor Heyer dahl, die grote bekendheid verkregen heeft. Het boek, door Heyerdahl hier over geschreven, werd in vele talen vertaald en bereikte over de gehele we reld het grote publiek. De theorie van Heyerdahl hield in, dat de Polynesische eilanden omstreeks het jaar 500 bevolkt berden door een bevolking, welke niet afkomstig was uit het Maleise gebied, maar uit Zuid-Amerika en wel uit Peru. Deze gedurfde theorie veronderstelt Mijn pen is gevuld met rode inkt, ik mag niet opstaan om andere te halen, vind je 't erg? Ik ben ziek, ik schrijf dit in bed, alle woorden zorgvuldig kiezend want ik heb hoofdpijn, dan is 't heel moeilijk om helder te denken (in die tijd waarin ik zo graag had willen leven zouden ze dit migraine noemen: een halfdonkere kamer, alles stil in huis, natte omslagen en reukflesjes en bovenal bezorgde echtgenoten). Hoofdpijn is wel de ergste pijn die er bestaat hè? Kramp,kiespijn, je gedach ten blijven ongeschonden, je kunt je er boven uit tillen: een ge dicht opzeggen, de radio aan, iemand opbellen, lezen. Dit is hoofdpijn: liggen in 't gezeefde licht van de gordijnenvlek ken op 't behang, krimpende wisselende vlekken, niets kunnen velen, geen harde stemmen, geen muziek, niet kunnen lezen en 't geluid van een eindeloze stofzuiger op de achtergrond van alles. Sorry dat ik hierzo over uitweid maar ik voel me een plant: er is geen morgen en geen gisteren alleen maar nu. Zo moet een pop zich voelen, zo'n bijenpop, ze hebben z'n celletje afgesloten maar door 't vlies hoort hij de geluiden van de be zige wereld: praten, iemand schrobt de straat, 'n scooter, heel hoog een vliegtuig. Mijn kamertje lijkt veel groter nu ik er de hele dag lig, of zou dat juist komen doordat ik lig? Je hebt je uitzicht beschre ven, 'k kan me nu wel zo ongeveer de straat voorstellen, waar in je woont, een straat als een heleboel andere als je erin loopt, maar als je alles van boven bekijkt is diezelfde straat heel anders: een schilderij, een stuk film tegen telkens het zelfde decor, niemand ziet jou en jij ziet iedereen als een tovenaar, die als die mensen beneden met hun haast aan touwtjes heeft als marionetten. Raad ik 't goed? Of voel jij dit heel anders? Word jij ook telkens weer naar je raam toege trokken? Mijn uitzicht is alleen 's avonds en vooral 's nachts de moeite waard. Ik kijk tegen een hoge muu* aan, daarboven wat zielige toppen van stadsbomen, 't balkon en 't dak van 't huis van de buren, e'est tout. Maar 's avonds zit ik graag in de vensterbank, want dan zijn er sterren soms en de maan en èèn voor èèn steken de buren de lichten aan. De sterren ma ken me soms bang, jou ook? Ze zijn zo koud, dierenogen, en stom, ze stralen maar en veranderen nooit. Ik zie aan het licht dat buiten de zon schijnt, op andere zaterdagen zit ik om deze tijd me te verbijten op school omdat die laatste uren schijnen te krimpen. Zaterdagmiddag is een middag van win kelen. rommelen op de boekenmarkt, een fietstocht maken of een plaatje gaan kopen. Ik weet nóg steeds niet hoe mijn win terplaatje heet, maar ik heb de tijd, het is nog geen winter. Heb jij 't al gevonden, Peter? 'k Lig al de hele morgen naar een reproductie van een Cezan ne te kijken, een vriendelijk schilderij van een blauwe vaas met allerlei bloemen; er liggen ook wat appels bij, ze zien er verongelijkt en bonkig uit, zouden ze kwaad zijn, omdat niemand ooit de moeite heeft genomen een appel alléén te schilderen? Nee ik zou geen appels meer eten als ik wist dat ze 't naar vonden om opgegeten te worden. Maar zouden ze 't dan wel prettig vinden om rot te worden in 't gras? Ik zou ze toch wel plukken, maar ze dan op een schaal leggen van tin om de geur. 'k Heb eens een hoorspel gehoord, waarin een doof meisje dat genezen was, zei da: ze de appels hoorde zin gen. k Geloof wel dat dat waar is, maar dan moet je heel bijzondere oren hebben, denk jij ook niet? Waarvan zouden ze zingen? Ik speel terwijl ik dit schrijf met rr'n nieuwe ketting (je hebt er hele leuke Franse woorden voor: sautoir en collier, maar dit is een collier), pas zelf gekocht. Het is zo'n moderne van allemaal heel kleine pijpesteeltjes, evenveel snoertjes als ik oud ben, je hebt ze in allerlei kleuren maar ik heb deze gekozen witzilver (of zilverwit?). Ik ben zo blij er mee, hij is koel om m n hals, ik wind 'm om m'n pols, om m'n vinger, in m'n haar. duizend verhaaltjes kan ik erover vertellen, alle dui zend anders, ik houd hem in 't licht, bekijk hem bij de sche merlamp. Ben jij ook wel eens zo verschrikkelijk blij met iets. lieve Peter? Of is dit kinderachtig van mij? Buiten het gorgelende geluid van allerlei vogelstemmen door elkaar, t Klinkt als op een lentedag, ik zie een driehoekige blauwe kinderhemel maar ik weet dat als ik de gordijnen open doe de takken van de Japanse kers heel triest kaal zullen zijn. Die is eigenlijk alleen in 't voorjaar mooi, net als oosterse vrou wen. Heel kort adembenemend sprookjesachtig mooi en dan j wfen® Meelopen en kun je je niet meer voorstelle. dat t dezelfde boom is gebleven. Wonderlijk dat je me eerst schrijft over Parijs en nu over Brugge, juist die twee steden waar ik naar toega zodra ik kan en mag. Ik benijd je. ze vonden mij thuis nog veel te jong om met een vriendinnetje naar Brugge te gaan. misschien dat ik je deze vakantie een brief uit Brugge schrijf. Over Parijs praat ik maar niet eens, dat vinden ze nooit goed. Heb je de radio aanstaan terwijl je dit leest? Ik ben bijna zeker van wel. Wat is dit een lange brief geworden! Maar ik Heb er ook lang over gedaan, ik heb niets anders te doen im mers. Dag Peter, het wordt heus wel gauw december, kijk maar op de kalender. y Dag, je MARJA •ereenzelvigd met de verdwenen Prae- Inca's, de Stille Oceaan overgestoken moet zijn. Aangezien Heyerdahl voor de voeten geworpen kreeg, dat deze oor spronkelijke Peruaanse bevolking niet bestond uit zeevaarders, hoewel ze wel vlotten hadden van zeer licht balsa hout. besloot hij zo'n vlot na te maken en daarmee met vijf metgezellen de oceaan over te steken. De expeditie had succes, want het vlot landde inderdaad op een rif in Polynesië. In 1952 publiceerde Heyerdahl een omvangrijk werk, waarin hij de theo rie die de achtergrond vormde van. zijn reis per vlot trachtte te staven met argumenten ontleend aan mythologie, taal, cultuur, anthropologic en ook aan de botanie. Argumenten Deze botanische argumenten werden ln de rede van prof. Jonker speciaal belicht. In dc eerste plaats was er de zoete aardappel, een belangrijk tropisch voedingsgewas afkomstig uit Zuid-Ame- rlka en reeds voor de komst van de Europeanen ln Polynesië daar ln cul tuur. Volgens Heyerdahl moet dit knol gewas door de migrerende Prae-Inca's zijn meegebracht uit Peru, evenals dat het geval is geweest met de fleskalebas Veel waarde hecht Heyerdahl aan de katoen. Aziatische gekweekte katoen heeft een ander chromosomenpatroon dan de Amerikaanse cultuurkatoen. De wilde Polynesische katoensoorten heb ben het Amerikaanse chromosomenpa- troon, waaruit Heyerdahl concludeert dat ook de katoen uit Amerika geïn troduceerd moet zijn, waarna het ge bruik van katoenspinnen verloren ge gaan moet zijn en de katoen verwil derde. Er zijn echter, zoals prof. Jon ker aantoonde ook andere verklaringen mogelijk. Conclusie Na nog a.-gumenten ontleend aan de wilde flora besproken te hebben, ging spreker over tot dc behandeling van de in Polynesië ontbrekende voedingsge wassen. Het is immers wel vreemd dat de Zuidamerikaanse voedselplanten bij uitstek, maïs en bonen, in Polynesië ontbraken bij de komst van de Europe anen. Men zou verwachten dat Zuid amerikaanse landverhuizers deze in de eerste plaats meegenomen zouden heb ben, ook al omdat ze op een zeereis gemakkelijk te bewaren zijn. Wel troffen de eerste ontdekkings reizigers in Polynesië een groot aantal voedingsgewassen aan die afkomstig waren uit het Maleis gebied. Spreker kwam dan ook tot de conclusie dat de botanische argumenten van Heyer dahl voor zijn theorie zeer zwak zijn. Er is maar één voedingsgewas bij de argumentatie betrokken, de zoete aard appel, die misschien een aanwijzing zou kunnen zijn voor een plaats ge had hebbend prae-Columbiaans con tact tussen Zuid-Amerika en Polyne sië, maar overigens niets zegt over de richting waarin dit contact plaats vond. (Advertentie) special Modern strijken. 800 grams „streamllns" strljkautomsat instelbaar voor elke stof. StrIJkautomaten v.a. 23.BO Rowenta-perfectle I Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt: Voor Koudekerke: A. J. On- stenk te Bathmen; voor Opheusden J. Zwynenburg te Oldebroek. Beroepbaarstelling: De heer W. J. Klumper, vic. te Rotterdam is beroep baar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hijken: P. Meilis te Maars- sen: te Scheveningen (vac. G. O. Don- ner>: J. Wilschut te Zeist. Aangenomen haar Curacao: H. Wier- singa te Gent. België. Bedankt voor Ulrum: T. Kampen te Scharendiike, CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal: te Huizen N. H. C. Blom te Meerkerk en H. C. van der Ent te Rot terdam; te Zaanslag: H. C. van der Ent te Rotterdam-W. en C. Smits te Slie- drecht. Beroepen te Oud-Beyerland: P. N. Ribbers te Noordscheschut. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Bedankt: voor Wormerveer W. de Goe de te Oude-Bildzijl. De Vereniging ter Bevordering van de Geestelijke Volksgezondheid op Ge reformeerde Grondslag houdt op 26 no vember haar jaarvergadering. Deze wordt gehouden in Hotel Pays Bas te Utrecht en begint óm half elf. Als the ma voor deze vergadering is gekozen: ..Verantwoorde gezinsvorming". De re ferenten zijn: dr. J. v. d. Berg. over de theologisch-ethische aspecten, dr. B. C. Hamer over de geestelijk-hygiënische aspecten en prof. dr. R. van Dijk over de sociaal-ethische aspecten. Na de pauze is er gelegenheid tot gedachtenwisseling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2