9 1 Samenspreking van groot belang voor de jeugd Meningen van anderen Protestantse actie een overweldigend succes knkele kanttekeningen EUROPA EEN POLITIEKE EENHEID Congres in Bad Godesberg Protestantse politici gaan samenwerken Begin Europese W erkgemeenschap AWDFRZVJDS Een woord voor vandaag MAATSCHAPPELIJK WERK Nikodim bezoekt Wereldraad Beter begrip tussen de Zweedse kerken Ford Foundation geeft subsidies B eroepingswerk lyjEER dan in het jongste verleden het geval is geweest, zal het Europese parlement, dat donderdag in Straatsburg weer bijeenkomt, typisch poli tieke aangelegenheden behandelen. Dit is uit verschillende oorzaken te ver klaren. Allereerst ligt het voor de hand, dat, naarmate de Europese integratie vordert, niet alleen organisatorische, maar juist ook politieke eenheid nodig is. De besluiten, die men neemt, worden dan immers steeds ingrijpender en vragen daarom ook om een diepere eenstemmigheid. Een tweede oorzaak ligt in het jongste optreden van de Franse president De Ganlle. Tijdens zijn gesprekken met de regeringsleiders van de bij de Europese gemeenschappen aangesloten landen heeft hij onomwonden te kennen gegeven, dat hij voor een politieke eenheid niet bijster veel voelt. Hij wenst zijn zeggenschap niet over te dragen aan een bovennationaal orgaan en dringt aan op de vorming van een internationaal politiek secreta riaat, waarin de aangesloten landen samenwerken zonder hun zelfstandigheid prijs te geven. Bovendien wil hij voorlopig in plaats van Europese verkie zingen een referendum, een volksuitspraak, om te peilen, welke gedachten bij de bevolking van de aangesloten landen over de Europese eenwording leven. Bij hen, die de Europese gedachte een warm hart zijn toegedaan ook de Franse „Europeanen" hebben deze gedachten nogal ontstemming gewekt. Ook op grond hiervan gaat bet parlement van de drie Europese gemeen schappen, de Gemeenschap voor Kolen en Staal, de Economische Gemeenschap en Euratom, grotere aandacht wijden aan politieke zaken. Wat gaat het parlement nu tijdens zijn komende zitting behandelen? Daar is allereerst een rapport van de Nederlandse socialistische afgevaardigde Van der Goes van Naters. Hierin stelt hij, dat de Europese gemeenschappen, volkenrechtelijk bezien, het recht moeten bezitten, bij niet aangesloten landen een gezantschap in te stellen. Dit gezantschap zou dan uiteraard voor alle zes landen van de gemeenschap moeten optreden. Verder bepleit het rapport het recht, één gemeenschappelijke vlag te voeren. Dit zal een blauwe vlag met een cirkel, bestaande uit een aantal sterren - waarschijnlijk zes of twaalf moeten zijn. In een rapport van de Belgische socialist Dehousse wordt een lans gebroken voor een gemeenschappelijke buitenlandse politiek. Hoe men hierover ook moge denken, in elk geval zal onder het wakend oog van het parlement een gesprek over de buitenlandse politiek plaatshebben met de ministers van de aangesloten landen. Onze minister Luns zal optreden als woordvoerder van de aanwezige bewindslieden van buitenlandse zaken. Ingrijpend is ook het voorstel, vervat in het rapport van de Fransman Faure, om van de uitvoerende organen van de drie gemeenschappen één executieve te maken. Zo komt tegenover het ene Europese parlement één Europees uitvoerend orgaan te staan. Dit zal bestaan uit vijftien leden. Deze executieve zou aan het begin van zijn optreden het vertrouwen van het parlement moeten verkrijgen. Dit is een merkwaardige figuur, die in ons nationale parlementaire leven onbekend is. Andere landen kennen wel het stelsel, dat nieuw optredende regeringen eerst een vertrouwensvotum van het nationale parlement dienen te ontvangen, alvorens met hun eigenlijke rege ringswerkzaamheden aan te vangen. Voor het Europese parlement, zo meent Faure, heeft een dergelijke regeling grote betekenis. Zij noodzaakt de nationale regeringen ertoe, bij de samen stelling van de Europese executieve rekening te houden met de politieke stromingen in het Europees parlement. Er komt ten slotte nog een groot aantal meer technische rapporten in behan deling. Ze betreffen onder meer de stimulering van het wetenschappelijk en technisch onderzoek in bet kader van Euratom, de bevordering van de be drijfsveiligheid van de arbcidshygiëne en de positie van een aantal overzeese gebieden, wier moederland van de Europese gemeenschappen deel uitmaakt. Van groot belang ls voorts een rapport van de Nederlandse Christen-demo cratische afgevaardigde dr. W. J. Schuijt over de organisatie van de voor lichting over de Europese organen. Het is dus duidelijk, dat het Europese parlement tijdens de komende zitting, die een week zal duren, een aantal uiterst interessante onderwerpen te be handelen krijgt. Gezien het belang ervan voor de toekomst van de zes aan gesloten landen, niet in de laatste plaats ons eigen land, verdient dit streven naar een verdergaande integratie de grootste aandacht. (Van onze parlementsredactie) ER WORDT momenteel gestreefd naar de oprichting van een Europese Werkgemeenschap voor Protestantse Politiek. De protes tantse jonge leden van christelijke politieke partijen uit Duitsland, Zwitserland en Nederland, die het afgelopen weekeinde in Bad Go desberg hun vierde conferentie hebben gehouden, besloten, dat de protestantse werkgemeenschap in de Duitse CDU zo spoedig moge lijk een meer internationaal karak ter zal krijgen. Dit besluit werd door alle deelnemers met grote instemming begroet. De Ne derlanders zien graag, dat de reforma torische krachten in Europa nauwer worden gebundeld. De Duitse protestan ten zelf krijgen zo de mogelijkheid hun activiteiten in een organisatorisch meer omlijnd kader te verrichten. Wat dit laatste betreft, als Nederlan der krijgt men enigszins de indruk, dat de protestanten binnen de Duitse CDU met hun houding niet goed raad weten, wanneer de samenwerking met de rooms-katholieken ter sprake komt. wensen enerzijds wel hun standpunt ten opzichte van Rome nader te bepalen, doch anderzijds weer niet zoveel over hoop te halen, dat hierdoor moeilijkhe den zouden kunnen ontstaan. Wanneer nu evenwel de Duitse CDU- ers met de protestanten uit andere lan den hun houding nader kunnen bepalen, heeft dit voor hen dubbel nut: zij vin- Advertentie modern toiletpapier den voor hun gedachtenwisseling een duidelijker klankbord, zonder daarbij de schijn te wekken, de samenwerking met de rooms-katholieke CDU-ers twijfelach tig te willen stellen. Ongetwijfeld biedt het besluit, dat in Bad Godesberg is genomen, wijde vooruitzichten. Reeds al te lang is het internationale contact tussen de protestanten tamelijk vrijblijvend ge- weest. Ook de onderlinge toenadering tussen de Nederlandse protestantse partijen kan door dit besluit worden gediend. Samenwerking Het thema van deze conferentie luidde: De samenwerking tussen pro testanten en rooms-katholieken in na tionaal en internationaal verband. De verwachting bestond, dat de opvat ting van de deelnemende jongeren, christelijk-historischen, staatkundig gereformeerden en antirevolutionairen uit ons land, protestantse CDU-leden uit Duitsland en leden van de Evan gelische Volkspartij uit Zwitserland, niet gelijk zou zijn. Het is in elk ge val wel duidelijk geworden, dat de mogelijkheden om tussen protestan ten en rooms-katholieken tot politie ke samenwerking te komen, nauw sa menhangen met de feitelijke histori sche ontwikkeling van ons land. In ons land, en ook in Zwitserland, gaat aan een nadere samenwerking een langdurige theoretische uiteenzetting over leergang, persoonlijke vrijheid en de scheiding tussen kerk en staat voor af. In Duitsland is dit heel anders ver lopen. Het was de president van de Westduitse Bondsdag, dr. Eugen Ger- stenmaier, die hierover een uiteenzet ting gaf. Bij het stichten van de CDU in 1945 zijn de principiële moeilijkheden van de samenwerking nauwelijks ter sprake ge komen. Zozeer waren de christenen na de val van het nationaal-socialistische rijk in een stemming van ,,dat nooit weer", dat zij op grond hiervan tot sa menwerking besloten. Is nu, achteraf, geen theoretische rechtvaardiging van dit samengaan nodig? Zeker, antwoord de dr. Gerstenmaier, daaraan wordt gro te aandacht besteed, en hier en daar le ven wel kleinere en grotere problemen. Belangrijker is echter momenteel een heel ander vraagstuk. Meer en meer >ns verweten, of een christelijke als zodanig wel bestaansrecht heeft. Met name de theoloog Gollwitzer heeft dat scherp gesteld: ,,De periode van het nationaal-socialisme is mogelijk geworden door een politiek, zoals nu de CDU bedrijft." Wat streeft de CDU na? De Bonds dagvoorzitter geloofde niet, dat een christelijke staat mogelijk is. Hierbij spreekt ook de vrijheid en gelijkbe rechtigdheid van de niet-christelijke onderdanen mee. Wel moet, zei hij, de christen van zijn vrijheid als staats burger gebruik maken. Ons standpunt vloeit dan voort uit de huidige span ning tussen Christendom en verwereld lijking. Wellicht is onze situatie hier bij heel moeilijk, maar is het niet on ze plicht, ermee voort te gaan? Opnieuw gekruisigd De gereformeerde hoogleraar uit Kam pen, prof. dr. G. Brlllenburg Wurth be lichtte, de theologische aspecten van de samenwerking met de rooms-katholie ken. ,,Ik geloof", zei hij, ,,dat wij cr goed aan doen, tegenover een vlotte en vanzelfsprekende samenwerking met Rome met grote nadruk ook op de ern stige schaduwzijden van het rooms-ka tholieke systeem te wijzen en ons de dreigende gevaren van Rome als kerk te herinneren." De hoogleraar wees in dit verband enerzijds op de gunstige ontwikkelin gen, die zich weliswaar in rooms-ka tholieke kringen doen, maar waarover men niet al te snel „Halleluja" moet roepen, anderzijds op het handhaven van een beslissende grens: de kerke lijke hiërarchie en het pauselijk leerge zag. Dit laatste, zei hij, betekent ech ter niet, dat wij een samen strijden van de fundamentele politieke strijd om Gods en des gewetens wil moeten af wijzen. Immers, zelfs Calvijn heeft er steeds aan vastgehouden, dat ook in de roomse kerk nog onmiskenbare kenteke nen van de Kerk van Christus zijn over gebleven. Het grootste gevaar van iedere sa menwerking met anders denkenden is steeds, dat wij elkaar ontmoeten in een sfeer van een christendom, dat uitein delijk de grootste gemene deler is ge worden. Vooral bedreigt dit gevaar ons op politiek gebied. Uiteindelijk bestaat dan de kans, dat wij een niet-christelij- kc politieke lading met een christelijke vlag dekken. ..Hiervoor hebben wij elkaar te waar schuwen. Want dan kruisigen wij Chris tus opnieuw en dan nog wel op „chris telijke" wijze. Bovendien wordt dan on ze politieke een sta-in-deweg voor de buitenkerkelijken om tot Christus te ko men," besloot prof. Brillenburg Wurth. Veel kennis maakt nog niet vrijs. Er zijn van die mensen die alles kunnen. De kapotte kruk van de keukendeur en die akelige hoest van het kind hebben helemaal geen geheimen voor hen. Hun timmerkist zit vol met materiaal en hun medicijnkast met allerlei /lesjes. Zij hebben geen vakman en geen dokter nodig. Maar de Bijbel noemt hen niet wijs. De Spreukendichter schrijft tenminste: „Wie zich laat raden is wijs". Wijsheid bestaat niet uit een hoeveelheid parate kennis, maar uit de wetenschap, dat ergens onze kennis beperkt is. Wijsheid is eigenlijk een heel groot deel zelfkennis. Pas wie beseft, dat en waarin hij te kort schiet en bij de ander wil aankloppen om hulp is werkelijk wijs. De doe-het- zelf-maniakken kunnen misschien wel een deurknop maken maar ergens komt een probleem, dat niet met een hamer en nijptang is op te lossen. Ze kunnen wel een hoestje genezen, maar ergens komt een ziekte waartegen geen middel van de huisapotheek is opgewassen- En de man die zo gemakkelijk zegt: Ik leef mijn eigen leven, ontdekt dat hij dat leven niet eens met twee handen kan vasthouden als de dood komt. Wie zich laat raden is wijs. En God wil ons raden in Jezus Christus. Ds. Zivarts over kerkelijke eenheid fn het jongste nummer van „Hervormd Nederland" heeft de hoofdredacteur ds. F. H. Lands man een artikel gewijd aan het subsidiebeleid van de regering ten opzichte van maatschappelijk werk. De schrijver ziet een ten dens bij de regering om minder in de overheidssfeer en meer m de particuliere sector te beste den. De voorkeur hebben die uit gaven die de welvaartbesten digen. Ds. Landsman vreest au dat cr het streven is om even als in de dagen van de crisis het eerst de uitgaven die op het ge bied van het culturele en maat- shappelijk leven liggen te gaan kappen. Hij vervolgt dan: WELVAART" en „welzijn" zijn nog twee verschillende zaken. Het Engelse woord „wellare wordt niet geheel Juist met het eer ste woord vertaald en we spreken dus over dc „welvaartsstaat Dat moest eigenlijk zijn ..««kunMtót d.l. een stest. die zich mede-ver- antwoordelijk stelt voor. leiding geeft aan. het streven naar gemeenschappelijk welzijn en in dienst daarvan ingrijpt in lende sectoren van het maaUchap- ^BU* „welvaart" denken we alleen aan het economische leven, bij 'welzijn" ook aan geestelijke waar- ""Sn ls het een illusie, dat een tijd ven welveert a.h.w. automatisch ook een lijd van welzijn zou 01 welvaart ook welzijn mee brengt hangt er in de cerate plaats van al hoe het grotere inkomen be e«g»»d wordt Bovendien is het de ™.gof tót zowel de hardheid van het economische leven, Ini een land als b.v. Amerika, als de ta- «n oer ine van het maatschappelijk bïtól In "n lot m det.lls uiige- werkte sociale ordening, ten ee heeft dat zich verschijnselen SLn voordoen els toenemende f&gdl-mitódigheld ende nozem- reïsY-^etótómeen verschijnsel vanvermaterla Use rin g van tó.O; devaluatie en. t<* levensangst. "oasrom is het een Ulnsle dat ln onze tijd sport en Uehamehjke op voeding. jeugdwerk en jeugdzorg, zorg voor ontwikkeling en ontspan ning. vormingswerk, cultureel cn maatschappelijk werk min of meer als luxe-artikelen zouden mogen worden beschouwd. Als het mens-zijn van de mens ons ter harte gaat, zuUen we Inzien, dat het geld. dat daarvoor wordt gevraagd even nodig zo niet harder nodig is. dan dat wat voor doel einden van economische aard moet worden uitgetrokken. Als het ..wel zijn" van onze medemensen ons dit niet waard is. zal onze „welvaart" ons geluk óók niet vermeerderen cn fordt ze van een zegen een vloek. Is onze overheid zich hier van voldoende bewust? Dit hebben we ons afgevraagd toen we kennis namen van enkele VTagen. die zijn gerezen naar aan leiding van een wetsontwerp dat de bedoeling heeft de financiële ver houding van rijk en gemeente opnieuw te regelen (wetsontwerp 5472) en dat. aangezien de memo rie van antwoord reeds 28 juli 1960 is verschenen, wel spoedig in de Tweede Kamer zal worden behan deld. We zullen veel technische details achterwege moeten laten. Het verontrustende van dit wets- ontwerp, dat in de pers nog maar heel weinig de aandacht heeft ge had, is echter dat, als het niet in grijpend wordt geamendeerd, de gemeenten vrijwel zeker niet lan ger ui staat zullen zijn de subsidies te geven die ze tot nu toe uittrok ken voor sport, jeugdzorg, culturele zaken en maatschappelijk werk. De uitkeringen uit het gemeente fonds (tot stand komende door stor tingen via de rijkskas van gelden uit rijksbelastingen afkomstig), worden, ondanks de toenemende lasten op economisch gebied, niet verhoogd, alleen her-verdeeld. Dit betekent dat alle uitgaven op niet- economisch gebied dadelijk in het gedrang zullen komen en zullen moeten worden besnoeid, vooral als de tekorten op de gemeente-begro tingen gaan stijgen. HET maatschappelijk werk komt echter nog het meest in ge vaar, omdat dit tot nu toe stilzwij gend werd erkend als even onmis baar als de sociale zorg, waar het trouwens ten dele een onmisbaar verlengstuk van is. Reeds de Ar menwet van 1912 zag de bestrijding van de armoede door een bestrij- van haar maatschappelijke oorza ken als een wezenlijk bestaansdeel van de „armenzorg". Daarom deel de het maatschappelijk werk in 80 pet. uitkering voor sociale zorg uit het gemeentefonds. Men wil aldus de regering een ongerem de ontwikkeling van het maatschap pelijk werk niet in de hand wer ken! Terecht zegt een adres van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten van 23 september jl. aan dc Tweede Kamer, dat het gevaar daarvoor niet groot is onder de hui dige bestuurlijke cn financiële situ atie (blz. 33). Maar. hoe dit ook zij. in elk geval zullen, als art. 9 van het huidige ontwerp ongewij zigd blijft, voortaan de subsidies voor het maatschappelijk werk van het kerkelijk en particulier ini tiatief niet meer voor een groot deel uit het gemeentefonds kunnen worden geput, terwijl het geheel in het onzekere wordt gelaten uit wel ke middelen dan wèl geput zal kun nen worden. Het maatschappelijk werk valt immers niet onder de „ten laste van de gemeente geble ven kosten van bij algemene maat regel van bestuur aan te wijzen so ciale voorzieningen", (art. 9c.) DE subsidiëring van het maat schappelijk werk wordt nl. nog altijd bij ministeriële beschikkingen geregeld. Een door een staatscom missie gereedgemaakte ontwerp- wet tot subsidiëring van het maat schappelijk werk, dat, als het werd aanvaard, onder meer ten gevolge zou hebben, dat deze subsidiëring wèl krachtens algefnene maatrege len van bestuur zou plaatsvinden, is in de ijskast gezet. En het is blijkbaar voorlopig niet de bedoe ling het er weer uit te halen. Daarom zal wetsontwerp 5472 dan ook noodlottig worden voor het maatschappelijk werk, tenzij een subsidiëringswet zou worden aan vaard óf art. 9 zo werd geamen deerd. dat de huidige regeling van kracht zou kunnen blijven. Ons werd verteld, dat een minis ter. toen hem op de consequentie van het huidige wetsontwerp werd gewezen, zou hebben gezegd, dat men dan toch altijd nog de toto had! Dat durven we nauwelijks aan nemen. Als dit waar was, werd het tijd dat dc voetbal een plaats kreeg in het Nederlandse Wapen, ergens tussen de klauwen van de Leeuw. We hopen echter, dat de Tweede Kamer de bezwaren van de Ver eniging van Nederlandse Gemeen ten èn van de landelijke samen werkingsorganen van het maat schappelijk werk zal delen en voor een goede amendering zal zorgdra gen. Maar ook verwachten wij dat zij, overwegende dat „welvaart" zon der zorg voor „welzijn" een volk niet echt ten goede kan komen, zich tevens zal afvragen hoe een goede financiële ontwikkeling van sport, jeugdzorg, cultureel werk enz. kan worden bevorderd, zonder de bijstand uit geldbronnen die niet alleen onzeker zijn, maar ook in strijd met het wezen van die taken, die niet in de economische sector liggen of daarmede in verband staan. Rijk cn daarom wèl geld voor al die zaken die tot het welzijn van ors volk kunnen dienen! Dc pas benoemde leider van de afdeling voor buitenlandse aange legenheden van het Moskouse pa triarchaat van de Russische Or thodoxe Kerk, Nikodim. heeft een be zoek gebracht aan dc Wereldraad van Kerken in Genève. Dit was het eerste bezoek van een lid van deze afdeling aan dit hoofdkwartier. Bisschop Nikodim volgde in juli jl. dc metropoliet Nikolai op. HU ls 32 jaar oud. De aartsbisschop van de Zweedse staatskerk (luthers), dr. Gunnar Hult- gren, heeft op een vergadering in Stock holm gezegd dat er een veel betere ver standhouding bestaat tussen zUn kerk cn de zogenaamde vrye kerken van Zwe den dan voorheen. In een rapport aan 3000 gedelegeerden, bijeen in de drie jaarlijkse synode, zei hij dat de nationale kerk veel meer open oog krijgt voor evangelisatie. opwekkingssamenkom sten en het persoonlijk getuigen, terwijl (Van onze correspondent) De Vereniging tot Herstel van de Kerkelijke Eenheid der Gere formeerde Belijders heeft in Ca- pelle a.d. IJssel een samenkomst belegd waarin de gereformeerde predikant (vrijgemaakt) ds. H. J. Zwarts ontkend heeft dat het ge sprek tussen „synodalen" en „vrij- gemaakten" tot stilstand zou zijn gekomen. Naar zijn inzicht zullen de komende vijf maanden die ons nog scheiden van de gerefor meerde synode (vrijgemaakt) van Assen, nog meer samensprekingen worden gehouden. Willen wij de jeugd behouden, aldus ds. Zwarts dan zullen we werkelijk in gesprek moeten komen. Ds. Zwarts betreurde het dat men van bepaalde vrijgemaakte kant tegen sa menspreking is en dat er allerlei ver dachtmaking en veroordelingen zijn ge daan. Daardoor kwam het gemeenschap pelijk gesprek in de reuk van het schip ieren te staan. Duizenden menen in zijn .:erken dat zij die samenspreking voor staan de zaakgerechtigheid verdoezelen. Hij had er wel volkomen begrip voor dat de eis ten opzichte van de „syno dale" kerken wordt gesteld van „eerst bekeren en de zondige besluiten herroe pen". Maar, vroeg.hij, wanneer het zo zou zijn dat de niet-vrijgemaakte ker ken zich eerst bekeren moeten en schuld belijden alvorens te gaan samenspre- ken, zou de Heer dan óóit met ons zon daars gesproken hebben? Wanneer je de zaken aldus naar je diepste -overtuiging stelt hetzij ln de pers, hetzij in de kring der broeders, dan breekt het onweer los. Maar je ziet geen evangelische lichtstraal. Nog nooit heeft iemand mij klare schriftuurlijke bezwa ren tegen samenspreking laten zien, al dus ds. Zwarts. Disputabel Hij ging ook in op de opmerking van vrijgemaakte kant dat als we gaan pra ten het werk Gods disputabel wordt ge steld. De synodalen zullen dan ook uit de Schrift willen argumenteren dat de vrijmaking verkeerd was enmo gen we dit aanhoren? Deze redenering zou juist zijn, als Gods werk samenviel met het onze. Ds. Zwarts zag de vrij making als een werk van God. maai houdt er ook rekening mee dat het door mensen is uitgevoerd en daarom onvol komen door zonde besmet is. Wij zijn tekort geschoten in liefde, geduld en ver- Slotsamenkomst trok drie maal zoveel bezoekers als er in Brus sel regelmatige kerkgangers zijn. Instellingen in vijf Europese landen zullen schenkingen tot een totaal bedrag van 407.500 dollar ontvangen om hen in staat te stellen de onderontwikkelde ge bieden van de wereld te helpen, aldus heeft de Ford Foundation bekendge maakt. Bovendien zullen schenkingen tot een totaal bedrag van ruim 2,8 miljoen dol lar gedaan worden aan Kongo, Ivoor kust. Soedan, Kenya, Pakistan, Libanon, de Verenigde Arabische Republiek, Tur kije cn Iran. Dit geld is voornamelijk bestemd voor onderwijs in deze landen. De Vrije Universiteit te Brussel krijgt 25.000 dollar voor de financiering van een internationale bibliografie van ge gevens en studies over de ontwikkeling van economisch achtergebleven gebie den. Het Internationale Instituut voor So ciale Studies in Den Haag krijgt 45.000 dollar om afgestudeerde studenten en ambtenaren uit minder ontwikkelde lan den vergevorderde studies te laten ma ken over openbaar beheer, economische ontwikkeling en andere onderwerpen. Dr. D. G. Barnhouse overleden De bekende Amerikaanse presbyte riaan dr. Donald G. Barnhouse is on verwacht in een ziekenhuis in Philadel phia overleden. Hij was daar opgeno men in verband met een operatie aan een hersentumor. Dr. Barnhouse was een van de evangelische predikanten in de Verenigde Staten die een zeer eigen plaats innam. Hij was een zeer geliefd radiospreker en stond in hoog aanzien als redacteur van het maandblad „Eter nity". Hij nam vaak een zeer eigen standpunt in de verschillende kerkelijke problemen ln en schrok er niet voor terug scherpe kritiek te hebben op be paalde in orthodoxe kringen vaststaande zaken. Dr. Barnhouse die indertijd nog hoogleraar geweest is aan de protestant se faculteit van Aix-en-Provence, was predikant van een orthodoxe presbyte riaanse Kerk. draagzaamheid, aldus deze predikant. Uit de gesprekken die op de Utrecht se synode zijn gevoerd had hij de vaste indruk gekregen dat spreken met elkaar duizend maal beter Is dan brieven schrij- en, omdat die vaak uitgroeien tot boek werken. In de weg van het gesprek worden misverstanden vaak onmiddel lijk opgehelderd. Volgens ds. Zwarts mag de situatie j van 1944 niet blijven voortbestaan. La- I ten de synodalen ons wantrouwen be- grijpen en laten de vrijgemaakten uit gaan van goede trouw, zo zei hij. De les van de vrijmaking is dat de syno de altijd beducht moet zijn voor een zich isoleren van het kerkvolk. Kerkorde Even ging ds. Zwarts nog in op de kernvraag die is opgeroepen na het in trekken van de zogenaamde vervan- gingsformule, namelijk of het nieuwe i kerkrecht' van de Gereformeerde Ker ken (synodaal) wel bijbels is. Deze pre dikant geloofde niet dat al te veel ge formuleerd moet worden. Om tot de noodzakelijke eenheid te komen zal wel antwoord gegeven moeten worden op de vraag wat de bijbel ons leert over de diensten van de kerk. Het principiële kerkrecht zal grondig onder ogen moe ten worden gezien. Ds. Zwarts riep de aanwezigen op om in dc verschillende kerken voor daadwerkelijke samensprekingen bid stonden te beleggen. Als we onze jon ge mensen, die door al die kerkelijke verdeeldheid zo'n knauw, zo'n geeste lijke opstopper hebben verkregen, wil len behouden, laten we dan het ant woord op de vraag „waarom samen- spreken?" niet door anderen laten ge ven, maar zeil formuleren in dc. bin nenkamer," aldus deze gereformeer de vrijgemaaktepredikant. 2- - piëtistisch waren ingesteld, meer aan dacht gaan schenken aan hun sociale verantwoordelijkheid. Het besef van de ernstige geestelijke toestand waarin ons land verkeert en de visie op de taak van de kerk moet de kerken van Zweden bU elkaar brengen, aldus bis- de vrije kerken, die vroeger zeer sterk schop Hultgren. Evangelisatiecampagne in Brussel Drie maal zoveel bezoekers als prot. kerkgangers (Van een onzer medewerkers) De grote evangelisatiecampagne van de protestantse kerken van Brussel met als spreker de Engel se ex-zakenman, nu evangelist Eric Hutchings is een overweldi gend succes geworden. Drie we ken lang was de Alberthal iedere avond goed bezet tot stampvol, terwijl op de laatste dag van de campagne nog twee zalen moes ten worden bijgehuurd, die niet NED. HERV. KERK Beroepen te Koudekcrke Z. tocz.: A. J. Onstcnk te Bathmcn. Aangenomen naar Nieuwveen: A. S. Klusener, kand. te Delft; naar Amster dam met bijzondere opdracht jeugdwerk (secretaris A.M.V.J.): W. J. Koole, thans secretaris A.M.V.J. te Geleen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hollandia-Binnen, Nieuw- Guinea, Evang. Christ. Kerk: M. van der Sijs te Onnen, Gr. Ds. J. Drost met verlof te Bergen (N.H.) voorheen predikant bij de Evang. Chr. Kerk te Hollandia, Nieuw-Guinea. en daarvoor te De Lier cn te Ede, heeft zich op verzoek van de deputatie voor het Caralbisch gebied beschikbaar ge steld om gedurende de vacature ln de Geref. Kerk van Paramaribo (Suriname) voor een half jaar aldaar dienst te doen. Ds. Drost hoopt 19 november te ver trekken. Advertentie bij machte waren de mensen te bergen, zodat nog enige honderden genoegen moesten nemen met een staanplaats in de hallen van het grote gebouw. Deze opkomst is te meer opmerkelijk als men weet dat als alle protestantse kerkgangers van Brussel gekomen waren, de Alberthal (1500 zitplaatsen) maar voor twee derde vol zou zijn geweest. Aan deze campagne was een enorme voorbereiding voorafgegaan. Zij werd ge steund door vrijwel alle kerken van de Belgische hoofdstad. In het comité had de protestantse hoofdaalmoezenier ds. W. Marichal voorzitter van het Calvi nistisch Genootschap voor België de leiding cn hij werd geassisteerd door ds. C. Vansteenberghe namens de Belgische Evangelische Zending en ds. W. Lutje- harms van het Bijbelgenootschap. Achttien maanden lang werd gewerkt aan de voorbereiding. Evenals bij de campagnes van Billy Graham werden zielzorgers opgeleid om na afloop van de samenkomsten met mensen die de wens daartoe te kennen hadden gegeven een persoonlijk gesprek te hebben. Als zaal was gehuurd de Alberthal in het ultramoderne gebouwencomplex dat sinds de Expo bekend staat als de Alber- tine, een agglomeratie van concertzalen cn tentoonstellingsruimten. De spreker was de in Engeland be kende evangelist Eric Hutchings, een zakenman die direct na de oorlog de lei ding op zich nam van het Engelse Youth for Christ-werk. Evenals Billy Graham heeft hij zich echter uit dit werk terug getrokken om zijn eigen campagnes te beleggen. Velen kwamen Hoeveel mensen op de uitnodiging naar voren zijn gekomen is niet bekend, omdat Eric Hutchings bi tegenstelling tot Billy Graham, deze getallen niet wenst te pu bliceren. Zeker is dat Iedere avond van de 21 dagen er mensen naar voren kwa men, terwijl het op de laatste avond zeker enige honderden waren. De comité heeft besloten met kracht onmiddellijk het verdere nazorgwerk van deze campagne, die de grootste is die in de moderne tijd in het rooms-katholieke België werd gehouden, ter hand te nemen. Men beseft de geweldige problemen, om dat er tientallen en nog eens tientallen vooral jongeren voor Christus gekozen hebben die uit gezinnen komen die zeer vijandig staan ten opzichte van het pro testantse geloof. WIE VOOR R0MME Ook enkele weekbladen hebben zich be zig gehouden mei de situatie die is ingetre den na de terugtrekking wegens ziekte van prof. Romme als leider van de KVP-fractie in de Tweede Kamer. Elseviers Weekblad zegt cr o.m. dit van„Het is nauwelijks aan twijfel onderhevig dat de koers, die door dc katholieke fractieleider met vaste hand werd gestuurd en die cr vooral op gericht was het kabinet De Quay geen schipbreuk te doen lijden, ook door zijn eigen fractie nu wel eens naar een an der (gegist) bestek zal worden bepaald. Meer dan tot nu toe zal dc KVP-fractie zonder prof. Romme zich kenbaar moeten maken. Een sterke fractie lijkt zij niet. Uit haar midden is bij de jongste kabinets formatie minister dr. Marga Klompé, zij het dan al bij een vorige keuze, voortge komen. Van al de andere fractieleden was of niemand bereid of werd geen hunner waardig gekeurd zich met de ministeriële steek tc sieren cn met de verantwoordelijk heid te belasten. Men kan natuurlijk zeg gen, dat een goed Kamerlid nog geen mi nister behoeft te kunnen zijn. Em stelling, die wij in haar algemeenheid wel willen onderschrijven, maar waar we dan aan willen toevoegen dat een fractie van 49 op een totaal van 150 zeker zonder de gering ste moeite over een zestal voor liet hoogste ambt geschikte personen moet kunnen be schikken." Vrij Nederland gaf het volgende commentaar: „Professor Duynstee en mr. Burger hebben geklaagd over de lastige ge volgen van de ziekte van prof. Romme. Dc fractievoorzitter van de KVP blijkt on misbaar te zijn, zo zelfs dat Duynstee zich bezorgd afvraagt hoe binnen de KVP de vervanging cn opvolging zijn geregeld. Er is gelukkig geen reden om op dit ogenblik reeds over een opvolger te denken, want het staal wel vast dat Romme binnen af zienbare tijd in de Kamer zal terugkeren, maar nu bij er niet is, is het met de lei ding van de KVP niet best gesteld. Mr. Burger gaat nog wat verder. Hij hoopt op een spoedig herstel van zijn tegenhanger, niet alleen om menselijke redenen, maar ook op grond van politieke overwegingen. Niet enkel de KVP, maar het kabinet ii zonder leiding, zegt mr. Burger. Professor Duynstee betreurt het zeer klaarblijkelijk dat het zwaartepunt in zijn fractie zozeer op de fractieleider ligt; hij pleit voor een „schaduwkabinet" van zelfstandige figuren binnen dc fractie. Als dit er was geweest, zouden de mo ilijkheden nu kleiner zijn. Dat is een kwestie die dc KVP moet op lossen. Maar als hel land zonder leiding komt tc zitten als een fractieleider ziek wordt, heeft men een meer bedenkelijke situatie, die niet enkel de KVP aangaat, maar alle partijen die hiervoor verant woordelijk zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2