Tekeningen die je niet met rust laten" MURGUPA Meningen van anderen Rapport uitverkiezing is een pastorale handreiking i^BRiïF Hervormde zending heeft anderhalf miljoen nodig nhele ha 111lekeningen Vreugdedag hij Bijbelgenootschap Bijbel van Mart Kempers: een gebeurtenis Een woord voor vandaag Baptistenzending in Burma draagt haar bezittingen over ABDIJSIROOP T.H. Eindhoven kreeg twee jaar te vroeg duizendste student 2 ONZERZIJDS GEEN OVERDREVEN BEZORGDHEID QNDER degenen, die van bevolkingsvraagstukken studie hebben gemaakt iljn er. die grote bezorgdheid tonen over de groei der Nederlandse be volking. Zij vrezen voor een tekort aan ruimte in ons kleine land. Eveneens duchten zij verschillende morele en sociale euvelen in een „vol" Nederland. Anderen, eveneens deskundigen, gaan aan de ernst van het vraagstuk niet voorbij, maar waarschuwen toch tegen een overdreven bezorgdheid. Zij wij zen op de vele mogelijkheden waarover ons groeiend volk nog beschikt. Zelfs in het Westen van ons land zijn nog vele vestigingsmogelijkheden. En in het Noorden, Oosten en Zuiden Zeeland! dreigt waarlijk nog geen plaatsgebrek. Industrieën zijn er dan ook bijzonder welkom. Wij scharen ons onder degenen, die tegen een overdreven bezorgdheid waar schuwen. Deze zou energie verslappende gevolgen hebben. Ook zou zij leiden tot praktijken, die de toets der christelijke beginselen niet kunnen doorstaan. De geschiedenis leert ons, dat ook knappe mensen niet altijd de juiste kijk hebben op de naaste. Iaat staan op een meer verwijderde toekomst. Hoe hebben Malthus en anderen de mogelijkheden van de toekomst niet on derschat. Wel zeggen wij met enige nadruk, dat men ook in deze tijd van hoogconjunc tuur, met weinig werkloosheid, het belang van een voortgezette emigrate niet uit het oog mag verliezen. Men moet daarbij zelfs niet alleen denken aan de jongere landbouwers, maar ook wel aan personen uit de industriële en commerciële beroepen. In het oude emigratieland, de Verenigde Staten, zijn thans de mogelijkheden beperkt. Maar zij zijn er toch nog. En daarnaast zijn er vele kansen in Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Argentinië en Brazilië. Frankrijk behoeft ook nog niet geheel te worden afgeschreven. Evenmin als het zich meer industrieel ontwikkelend Noorwegen. Stellig wordt van een Nederlandse emigrant niet weinig energie vereist. De aanpassing aan geheel andere toestanden valt dikwijls verre van gemakkelijk. Reeds de taalverschillen brengen bezwaren met zich mee. De grote afstanden in de meeste landen waarheen men emigreert leveren moeilijkheden op voor het onderwijs van de kinderen en voor het kerkelijk leven. Zo is er meer, dat vooral in de eerste tijd een heimwee naar het oude vader land kan doen opkomen. De woningen, waarin men zich in het begin moet behelpen, voldoen veelal niet aan behoorlijke eisen. Maar wie doorzet, slaagt in de regel en ziet ook voor de kinderen perspectief. Men behoeft gelukkig in onze tijd het contact met het vaderland ook niet geheel te verliezen. Pers en radio kunnen hier uitnemende diensten bewij zen. En de Nederlandse kerken kunnen en moeten hulp bieden bij de opbouw van een kerkelijk leven ginds, voor zover het niet mogelijk is om zich te voe gen bij de kerken ginds, die in belijdenis met de Nederlandse kerken over eenstemmen. Geen overdreven bezorgdheid over de volksgroei. Wel Godsvertrouwen, besef van verantwoordelijkheid, en ontplooiing van energie. 55 (Van een onzer verslaggevers) Terwijl woensdag de presi dentsverkiezing in Amerika de aandacht van heel de wereld kreeg, gebeurde er toch ook in Nederland iets van vérstrekken de betekenis. In een onaanzien lijke straat te Haarlem reed een zwaar beladen vrachtauto de poort van een boekenmagazijn uit. De laadruimte van deze auto was opgetast met dikke boeken, bestemd voor de verkoop. En hiermee begon een nieuwe uit gave van de bijbel haar loop door Nederland en door de wereld. De bijbel die het centrale depot van het Nederlandsch Bijbelgenoot schap verliet, is een uitgave in groot formaat, bestemd om in het gezin te worden gebruikt in elk geval daar. waar men de tijd neemt om de bijbel LEIDING K.V.P. Dat de afwezigheid (door ziekte! van prof. Romme de K.V.P. (en met name de Tweede-Kamerfactie) zeer ongelegen komt en voor bepaalde problemen stelt is niet verwonderlijk, als nten weet welke positie prof. Romme in het politieke leven in neemt. In DeTijd De Maasbode heeft prof. mr. F. Duynstee over hetgeen hij alü een zekere leemte in de leiding van de K.V.P. ziet enkele opmerkingen ge maakt. Men kan volgens hem het gevoel niet van zich afzetten, dal voor de vervan ging en de opvolging binnen de K.V.P. van de fractievoorzitter vooralsnog bepaald on voldoende is gezorgd. Prof. Duynstee zegt: „al verschillende malen hebben wij voor de katholieke fractie bepleit, dat het zwaar tepunt meer moet komen te liggen op een „schaduwkabinet" binnen die fractie dan op de fractieleider alléén. De voornaamste re- denen hiertoe liggen juist in opvolging en in ministeriabiliteit. Met dat laatste hebben we wel eens meer gesukkeld. Met de op volging zouden wij nu tijdens de ziekte van de heer Romme zwaar te kampen kunnen krijgen. Een schaduwkabinet binnen de fractie, bestaande uit de eerste woordvoer ders bij de begrotingsdebatten, dient een intern coördinerend college te zijn, dat als zodanig leiding geeft aan de hele fractie. De selectie moet hiertoe nu eenmaal hard zijn; de leden van zulk schaduwkabinet inoefen niet slechts bekwaam zijn maar bovendien persoonlijke autroriteit kunnen verwerven en vruchtbare ervaring met re geringsbeleid als geheel. Ook naar buiten dienen zij met de fractievoorzitter als zelf standige figurm naar voren te komen. Door zulk een collegiale leiding van de fractie wordt gemakkelijker tot oplossing gebracht het probleem van opvolging of vervanging. Steeds znl men bij de fractie van de K.V.P. rekening moeten houden met de normaal te achten mogelijkheid, dat de fractie leider van vandaag premier zal zijn van morgen, zodat reeds binnen het schaduw kabinet een vice-premier aanwezig moet zijn, zij het zonder zulk een fraaie titelt Men komt zodoende ook meer tegemoet aan de onvermijdelijkheid, dat in een democra tie collegiale leiding meer en meer de plaats van persoonlijke leiding gaat inne men, zulks als gevolg van heel de maat schappelijke ontwikkeling. De K.V.P. heeft, zo vrezevi wij, dit pro bleem min of meer laten rusten. Zou men collegiale leiding aanvaarden als systeem, dan worden de moeilijkheden uiteraard veel geringer en dan heeft men betere kansen ook op vorming van zo veelzijdig mogelijke ministeriabele en tot algemene leiding ge schikte politici. Inmiddels hopen wij van harte, dat de aanleiding tot deze beschou wing zo kort mogelijk zal duren en dat prof. Romme spoedig weer zijn leiding kan hervatten. Maar ook voor hem moet het dan een o.i. onder alle omstandigheden broodnodige verlichting van zijn taak lijn, als hij zou kunnen worden de primus temid den van een „schaduwkabinet", dJ. van een binnen de fractie welbewust met het nog op opvolging en ministeriabiliteit ge vormd coördinerend en extern erkend col- i-r" Reroepingsuerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oldenkeppel: J. Klooster man te Westcrbork; te Zevenbergen: J. van Winterswijk te Wieringermeer Aangenomen naar Leeuwarden: A van der Klauw te Stompctoren. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen tc Bodegraven ln samen werking met Nieuwerbrug. 2de pred. plaats: G J. Tisstnk te Giessen-Rijs- wilk N B. Bedankt voor Leiderdorp: A. Reen te Alkmaar. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Benthuizen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid en C. Hegeman te Genemuiden. Bedankt te Borssele. 2de beroep: Chr van Dam te Rotterdam-Zuid. WINSTPUNT IN INDONESIË DE, De oude zendingsman dr. J. van der Linden, nu hulpprediker te Maartensdijk schonk in de Pro vinciale Kerkbode ten dienste van de Gereformeerde Kerken in de provincie Utrecht, classis Amers foort" aandacht aan het verbre ken van de betrekkingen van In donesië met Nederland: VERBREKING van de be trekkingen tussen Indonesia en Nederland blijft natuurlijk niet zonder gevolgen. Dit was maar een eerste stap. meerdere zouden volgen om kracht bij te zetten aan de ..nationale claim", die In donesia meent te mogen laten gel den op Nieuw Guinea. Vorige week werden we opge schrikt door het bericht dat nu ook de laatste Nederlanders, die nog ergens in Indonesia in het be drijfsleven of op ondernemingen en bij particulieren in dienst waren en een plaats vonden in het geheel van het arbeidsproces op korte termijn het land moesten verlaten. De minister van arbeid, die dit besluit uitvaardigde, liet niet na daarbij te accentueren dat dit al les was om de strijd om Nieuw Guinea meerdere kracht bij te zetten. Even schrokken we van dit be richt. En onwillekeurig gingen de gedachten naar de mensen van de zending. Naar de woordelijke in houd van het ministeriële besluit vas het niet duidelijk of ook zij daaronder vielen en of dus ook de zendingsmensen hun koffers moes ten pakken. Wij waren niet zonder zorg. Want er staan ondanks alles nog verscheidene zendingsmensen op hun post in Indonesia. Ik denk even aan verscheidene zendings artsen. aan de docenten van de christelijke universiteit in Salatiga en aan de Theol. School in Djokja, aan dr. Verkuyl in Djakarta. Zij staan daar nog altijd als te ken van de verbondenheid van on ze kerken met die in Indonesia. Zou nu dan ook aan hun arbeid een abrupt einde komen? Zouden de indoneslsche kerken op korte termijn mensen kunnen vinden om de opengevallen plaatsen op te vul- en'' Het waren allemaal open vra gen. Een paar dagen later kwam het bericht dat alle zendingsarbei- ders met verlof, die toestemming kregen om naar Indonesia terug te keren voor 17 november moes ten binnen zijn. Dus toch een uitzondering voor de zending?! Want dit laatste be richt kon niets anders betekenen dan dat de deur nog open gehou den wordt voor de zending en dat op hen in ieder geval het besluit van de minister van arbeid niet van toepassing is. Het feit dat voor hun terugkeer dwingend een datum werd ge noemd, liet echter even voelen dat meer dan tevoren hun arbeid zal vallen binnen bepaalde gren zen. Direct dachten we aan dr. en mevrouw Honig van Makassar, die met verlof in ons land van de In donesische regering toestemming had om naar zijn post terug te keren. Hij had nog zeven maan den verlof voor de boeg en dat dit verlof geen roestige rust bete kende, weet u nu zo langzamer hand wel. Er stond voor dr. Ho nig op program naast zijn vele spreek- en preekbeurten op het thuisfront, een reis naar Amerika om daar de belangen van de Theol. School in Makassar, met Ameri kaanse zendingsfondsen gebouwd, te bepleiten. KWAM Ineens dit bericht Nuc meer. zelfs geen drie weken. Nu hebben we in de zending wel vaker beleefd dat plannen van mensen doorkruist worden. Maar dit was toch geen kleinigheid. Dit betekende een streep door alle verlofplannen en een terugkeer naar Indonesia met alle risico's daaraan verbonden. Maar dr. en mevr. Honig heb ben geen ogenblik geaarzeld. Vijf minuten moesten ze dit even ver werken. Maar ook niet langer hadden ze nodig om te weten dat dit de weg was, die ze moesten gaan. gehoorzaam en ,,in trouwe". Nog diezelfde avond is het vlieg tuig besproken. In geen geval wil den ze te laat binnenkomen. In Makassar zal er vreugde zijn. Daar zijn ze welkom. Wie de ver halen van dr. Honig hoorde Zeister Zendingsdag bijv. weet dat ondanks alles het evangelie zijn loop heeft en dat het Woord daar wast en zich verbreidt. Zo gaan ze weer terug naar hun post. Wie ze volgt zal dankbaar mogen erkennen, dat in het huidir ge Indonesia de zending een unie ke plaats heeft waar haar arbei ders het langst van allen een open deur vinden. En zelfs al zouden deze deuren gesloten wordep. al zou geen en kele Nederlandse zendingsarbeider daar meer mogen werken dan be tekent dat niet dat aan de samen werking in de zending tussen onze kerken hier en ginds een einde is gekomen. boeken in deze tijd. De Indo nesische regering ziet de zending niet meer als een specifieke Ne derlandse zaak. Het typisch natio nale karakter dat onze zending voor de oorlog droeg is voor eens en voor goed verdwenen. De Zen ding heeft geen politieke steunpun ten meer en ook cultureel weet ze zich niet met het westen alleen verbonden. De Zending mag het vandaag met het evangelie alleen doen. En Hij, Die in dat evangelie be slag blijft leggen ook op Indonesia, maakt zelf Zijn mensen willig en bereid om alle risico's te nemen met Hem en uit te gaan in Zijn dienst. Wie weet wat Hij verder gaat doen in Indonesia en in de wereld? Daar zetten de kerken zich in met volle toewijding. En is reden ook voor onze kerken om met men sen als dr. Honig en mevrouw en al de anderen daar rustig voort te gaan en de roep te horen, die uit Indonesia tot ons blijft komen. Wij wensen dr. en mevr. Honig een goede reis en veel zegen op hun werk als ambassadeurs van Hem, Die ook vandaag blijft de Heer der volkeren en de Heer van Zijn Kerk. niet maar eventjes te raadplegen, doch om hem rustig te lezen. Een bijbel in nieuwe vertaling: in zo verre dus niets bijzonders. Het ongewo ne zit in de uitvoering. Want deze bij bel is verlucht met tekeningen van de grafische kunstenaar Mart Kempers. Het kan zijn dat deze naam velen niets zegt. Maar dit zal over een poosje wel anders zijn. Reeds gewaagden func tionarissen van het N.B.G. op de pers conferentie. ter gelegenheid van de start dezer uitgave gehouden, van de „Mart Kempers-bijbel". De kunstenaar heeft zich zodanig trachten in te leven in de sfeer van de tekst, dat hij eigenlijk méér geeft dan illustraties. Wie een tijdje in deze bij bel bladert zal de bedoeling van dit zin netje verstaan. Het is zoals prof. dr. F. W. Groshei- e ter persconferentie opmerkte: „De ze tekeningen laten je niet met rust". Eenvoud blijkt ook hier weer kenmerk van het ware te zijn. Met enkele lijnen heeft Mart Kempers het gegeven van de tekst verwerkt en op zulk een sug gestieve wijze, dat die tekst ineens le vensgroot voor je staat. Historisch materialisme Er zijn al heel wat bijbels met platen en daarover geen kwaad woord. Maar doorgaans lijden deze uitgaven aan wat ds. G. P. Klijn (van De Open Deur) „historisch materialisme" noemde. Het zijn qua geschiedkundige toelichting vaak verdienstelijke illustraties. Maar het werk van Kempers brengt heel iets anders. Zijn tekeningen laten de bijbel niet zien als een geschrift uit lang ver vlogen dagen, maar als hèt Boek dat bestemd is voor de mens van déze tijd. Rabbijn J Soetendorp. van de libe- raal-israëlitische gemeente te Amster dam liet dat uitkomen in het woord dat hij op de meergenoemde persconfe rentie sprak: „De bijbel is een dialoog. Hij staat altijd in de gespreksverhou- ding van God tot de mens, van de mens tot God, van de mensen onder el kaar. De bijbel is het Boek van God. van de mensen, ja ook van de dieren. Van begin tot eind speelt het dier in dit Boek een bijzondere rol. Maar in de bijbel wordt ook een dia loog van oog tot oor gevoerd. Dat krijgt gestalte in deze uitgave, verzorgd door Mart Kempers. Via ons oog wordt ons oor weer geleerd te luisteren, naar de bijbel die zegt: Hoor toch! Hoor toch!" Ds. Klijn zag in de „Mart Kempers- bijbel" een nieuwe mogelijkheid voor kerk en evangelisatie. De mensen zijn visueel ingesteld. Het woord devalu eert. Dat is niets nieuws. Jezus sprak ook in gelijkenissen; Hij liet de mensen zien wat Hij ze als boodschap te bren gen had. Daarom werd er naar Hem geluisterd. Geladenheid De heer Kempers (geboren 1924, op geleid voor grafisch ontwerper en als zodanig zelfstandig werkzaam te Am sterdam) heeft vier jaar gearbeid aan deze uitgave. Het was voor hemzelf óók een belevenis. „Nu zie ik toch iets in de bijbel dat ik nog nooit gezien heb", zei hij eens tegen prof. Groshei de. En aan ds. F. Visser van het N.B.G. schreef hij bij de inzending van zijn eerste proeven: „Het lijkt mij mogelijk om in de meest eenvoudige uitbeeldin gen van voorwerpen, landschappen enz. toch Iets van de geladenheid en kracht van de tekst tot uiting te brengen". Daartoe maakte hij zich geheel van de „historische ballast", van de be staande, doorgaans traditionele uitbeel dingen. Hij koos zijn onderwerpen ook anders dan in de regel wordt gedaan. Duizend tekeningen vervaardigde hij. Hiervan zijn er 250 in de nieuwe bijbel opgenomen. De aanduiding „Mart Kem pers-bijbel" is ook daarom van toepas sing. omdat de kunstenaar geheel vrij gelaten werd in zijn keus en omdat hij ook de hele verzorging van deze bijbel- Ds. Finkensieper van Heldring-gestichten overleden Gistermorgen is op zijn kantoor van de Heldringgestichten te Zetten in de leeftijd van 55 jaar tengevolge van een hartaanval overleden ds K. O. Finken sieper, president-directeur van genoem de stichtingen. Ds. Finkensieper was een prominen te figuur in de protestants-christelijke kinderbescherming. Hij was o.m. voor zitter van de hervormde kinderzorgbond Hij bekleedde voorts tal van andere functies. Ds. Finkensieper heeft een groot aan deel gehad in de vernieuwing van het inrichtingswezen in ons land. Hij was sinds 1939 als directeur en sinds 1946 als president-directeur aan de Heldring gestichten verbonden. Zijn heengaan be tekent een verlies niet alleen voor de protestantse, maar ook voor de natio nale kinderbescherming in ons land. uitgave op zich nam: het lettertype, de indeling der pagina's, het stofomslag de kleur van het boek. Prof. mr. P. Borst uitte op de pers conferentie zijn bewondering voor het geheel van dit werk, toen hij Kempers „de architect" van deze uitgave noem de. Zijn grootste verdienste was „dat hij de Blijde Boodschap, die we gewend zijn in rouwgewaad te ontvangen, tot een feestelijk geheel heeft weten te ma ken". Prof. Borst sprak er zijn blijdschap over uit, dat uit grafisch oogpunt bezien, op het stuk van moderne boekverzor ging het N.B.G. in de voorste rijen staat. Als straks de vijftig best uitge voerde boeken van 1960 worden aange wezen. maakt de „Mart Kempers-bij bel" een beste kans. Lage prijs De bijbel kost 24, een bedrag dat voor dit mooi uitgevoerde werk zeker niet hoog is. Vermoedelijk zullen ook een aantal bijbelboeken afzonderlijk worden uitgegeven en in ieder geval komt er een aparte uitgave van het oude testament ten behoeve van Israë lieten. De bijbel ls gedrukt bij II. Veen- man Zonen te Wageningen. De eer ste oplaag Is zesduizend exemplaren, maar verwacht wordt dat de persen van Veenman weldra opnieuw moeten draaien, voor nieuwe duizendtallen. Men kan zich nauwelijks indenken hoeveel arbeid een uitgave als deze ver eist. Daarom is het gereedkomen een gebeurtenis. Maar het gaat natuurlijk niet aller eerst om de verschijning van een goed uitgevoerd boek. Hoofdzaak is, dat het N.B.G. met deze uitgave opnieuw een poging doet om het Woord van God on der de mensen te brengen en om hen aan het lezen te zetten. Daarvoor zijn geen moeiten te groot en kosten te hoo; En daarom behoort ieder, die aan c_ bijbel plaats geeft in zijn leven, dank baar te zijn voor de simpele gebeurte nis te Haarlem op woensdag 9 novem ber 1960. Advertentie Vocht en tocht spannen samen om U het leven ondragelijk te maken. Maar als U Kloosterbalsem (Akker-Balsem) ln huis hebt behoeft U ze niet te vrezen. Wrtlf bi) spierpijn of reumatiek met dê heerlijk verwarmende en diep doordringende Kloos terbalsem. het Ideale middel waarvan al drie geslachten zeggen: „Geen goud zo goed." Ook als wondbalsem bij snij- en brandwonden: zuiverend en ontsmettend. De moeilijkste opdracht, die God ooit een mens heeft gegeven, kreeg de profeet Jesaja. Hij moest een oordeelsprofeet zijn. Hij moest prediken „zodat de mensen zich niet zouden bekeren". Geen wonder, dat hij met ontzetting vraagt: Hoe lang. Here?" (Jesaja 6). Hij kan zich niet voorstellen, dat de liefdevolle en genadige God zo meedogenloos kan zijn. Maar God maakt het hem er niet gemakkelijker op. Hem wordt een ontzettend beeld voor ogen geschilderd. De steden zullen verwoest worden en zelfs het tiende deel dat aan de verwoesting ontkomt zal nog worden weggesleept. Pas in de laatste zin breekt over de kim van het oordeel de eerste lichtstraal van hoop. De afgehouwen tronk zal weer uitlopen. Dan blijkt de reden van dit oordeel: God hakt al het ver keerde hout weg tot op de laatste splinter toe, om Zijn zaad opnieuw in de ruimte te stellen, een nieuwe toekomstmoge lijkheid te geven. Soms vragen we ons af: Waarom doet U dit?" We worden opstandig. We begrijpen Hem niet meerHet antwoord is: Om het geloof weer levensmogelijkheid te bieden, om u een toekomst te geven. Prof. dr. H. Jonker op hervormde synode (Van onze kerkredacteur) Het rapport over de uitverkie zing dat de hervormde synode in deze herfstzitting heeft aanvaard, is geen theologische uitspraak, maar een pastorale handreiking. Het is de bedoeling niet, aldus prof. dr. H. Jonker, om na te gaan of de vaderen theologisch de zaken juist hebben gesteld, maar hoe de leer der uitverkiezing in de ge meente functioneert. Dit blijkt uit een in de loop van .gisteren nog verschenen uitgebreider persver slag van het Hervormd Persbu reau. Vooraf had prof. dr. H. Berkhof als rapporteur van de commissie die tot op dracht had het meerderheids- en minder heidsrapport van 1958 samen te voegen deze verklaring van ruim 41 pagina's in geleid. Dit rapport gaat onder meer in op de vraag of de uitverkiezing als een calvi nistische noodlotsleer kan worden ge zien zoals vele andere kerken doen. Het schenkt daarom uitvoerig aandacht aan de oecumenische aspecten van dit leer stuk. Prof. Berkhof sprak de hoop uit dat dit rapport naast een verklaring ook een zelfonderzoek zal zijn, waarvan te ho pen is dat het als uitgangspunt kan die nen voor een gesprek met de remon stranten. Advertentie Duim in muur vastzetten? van Ceta-Bever Lieve Marja, De zon schijnt op de schoongewaaide straat, de radio (de ra dio is heel belangrijk in mijn leven) speelt „Schlaje mein Prinz- chen" door Papa Êue's Viking Jazz Band. het eerste, langzame en bijzonder spannende gedeelte vóór de bevrijding van de roffelende drums. Luister jij vaak naar de radio? Ik zou er een roman over kunnen schrijven, elke radiodag één hoofdstuk, een roman die niemand zal willen lezen: daar zijn de drums en het begin van het tweede gedeelte, alles gaat nu veel lichter, snel ler. Weet je, gisteren las ik een advertentie in een weekblad. Het ging over de moderne jeugd, voorgesteld en vertegenwoordigd door een achttienjarig meisje, dat vertelt, dat ze in alles „haar eigen keus maakt": „makkelijke mode als het kan: blue jeans en truien; veel lila" (origineel, vind je niet, iemand die lila draagt). „gedichten van Bert Schierbeek en Lucebert(dit is óók wel opvallend, vooral de poëzie van Schierbeek). uind jij dergelijke cliché-moderne meisjes ook zo vervelend? Véél echter, veel vanzelfsprekender is de tekst van een kinder versje, of aftelrijmpje, dat weet ik niet: Klaarover, klaarover, Mijn moeder is een rover, Mijn vader is een dief, Ik ben lief. Dit is tenminste consequent „existensialistisch"zonder enig snobisme, en eerlijk. Het is nu vijf uur, een tijd waarop veel mensen in de herfst voor het eerst de kachel aanmaken, de rook stijgt omhoog (blauw: hout), er is geen wind meer. Het moet heerlijk zijn hoog boven de stad te vliegen, om de daken te kunnen zien, en de katten op de daken, wat belangrijker is, natuurlijk. Een hele stad, stel je voor, met jazzmuziek uit rokerige, opstandige zol derkamertjes, boze oude mannen die dreigend achter de ramen zitten, alle mensen kun je zo zien, en dat heeft Dylan Thomas gedaan om „Under milkwood" te kunnen schrijven. Ik wil een grammofoonplaat vinden om de winter mee door te komen, een plaat die je door alles heen helpt, alle wind, alle kou, alle lege kachels in -de vroege morgen, en vooral het vage begin van de eerste januari. Zou zo'n plaat bestaan, denk je? De winter, dat is elk jaar een soort examen, pas in de lente weet je of je geslaagd bent of niet, dat maakt het ook wel weer spannend, de winter, dat is vibrafoonmuziek, hoog en trillend, onwezenlijk, maar het voorjaar zet in met pianoos. Je schrijft zomaar dat er iemand van je houdt, en dat is natuurlijk fijn, maar „houden van" is niet hetzelfde als „ver liefd zijn op" (ik lijk „lieve Lita" wel, wees alsjeblieft niet boos). ..Het maakt me bang en blij tegelijk", zeg je, „eigenlijk weet ik er niet goed raad mee." maar je hebt me dit alleen maar willen vertellen, nietwaar, lieve Marja, je vraagt niet echt hoe ik erover denk? Want ik weet alleen dat het fijn is, bijzonder fijn, als je weet dat er iemand is die heel speciale gedachten over je heeft, en dat is alles (al is het genoeg, natuurlijk, méér dan genoeg). Zie je, dit is alles. Dag, schrijf snel terug! Peter Burma was het eerste land waar de Amerikaanse baptisten hun zendings werk begonnen. Het is nu ook het eer ste land geworden waar hun zending al haar bezittingen aan de inheemse kerk heeft overgedragen. Dit besluit werd ge nomen op de 92ste nationale vergade ring van de Burmese baptisten. Het plan hiertoe werd uitgewerkt door de ver schillende baptistenzendingen en verte genwoordigers van de onderscheidene taalgebieden van Burma. Op deze jaarlijkse conventie waren meer dan 12.000 afgevaardigden aanwe- ooit in Burma werd gehouden. Besloten werden onder meer nog om in 1963 het feit te herdenken dat 150 jaar geleden de beroemde zendelingen Adoniram en Ann Judson voor het eerst voet aan land zetten in Burma. De herdenking zal een onderdeel vormen van een evan gelisatieactie die vijf Jaar zal duren en volgend jaar begint. Vader en zoon beiden hoogleraar te Delft Dr. W. Prins, verbonden aan het Cel lulose Instituut te Syracuse iV.S.) is be noemd tot hoogleraar ln de scheikunde aan de Technische Hogeschool te Delft om les te geven in de scheikunde der grote moleculen (macromoleculen). Prini. Ph'4V. "V7 '„•."tuSKl.J. ri* 'aar' Nu ongeveer 74.000 gul- aan de Technische Hogeschool tc Delft i«?n tegen 180.000 vorig jaar. (Van onze kerkredacteur) De hervormde zending heeft volgend jaar anderhalf miljoen gulden nodig voor het werk over zee. Het grootste gedeelte van dit bedrag is nodig voor Nieuw- Guinea, namelijk ruim 680.000 gulden, terwijl Indonesië nog al tijd ruim een half miljoen nodig heeft. De zendingsbegroting sluit ook dit jaar met een tekort, maar| het is aanzienlijk lager dan vo- Toch is men optimistisch gestemd, schrijft vandaag de secretaris van de hervormde raad voor de zending in het blad ..Hervormd Nederland." Bij het be gin van de begrotingsvergadering kon de penningmeester mededelen dat tot 1 oktober reeds 190.000 gulden meer was ontvangen dan over dezelfde periode van het voorgaande jaar. Toch zullen er buiten de begroting nog extra-gelden gevonden moeten worden, omdat nog geen rekening gehouden kon worden met de plannen om op Nieuw- Guinea een vormingscentrum te stich ten, waar allerlei Papoea's in conferen ties bijeen kunnen komen om zich voor te bereiden op de toekomst. Tevens zal nog een bedrag nodig zijn van circa 30.000 gulden om yier jonge Papoea-pre dikanten van wie er twee gehuwd zijn, in de gelegenheid te stellen in Neder land te studeren. Een andere post die in de komende jaren nog zal stijgen is het bedrag dat nodig is voor het werk op Ceylon en vooral in Afrika. Hiervoor is bijna 143.000 gulden uitgetrokken. Er is een plan om met de Bazelse zending een klein ziekenhuis te bouwen waar de Ne derlandse arts dokter Van Soest samen met een Hollandse vroedvrouw gaat werken. Dit hospitaal moet in een tot voor kort voor blanken gesloten gebied worden opgericht. Verleden jaar schreef de kerk van Zuidoost-Celebes: „Wij hopen dat u in Nederland niet beu zult worden het zendingswerk in Zuidoost-Celebes te blijven dienen, totdat de leden van on ze kerk hun plicht zullen vervullen als schapen van Jezus Christus, die bereid zijn zich te laten scheren, zich te la ten uitmelken en slachten ter wille van de uitbreiding van het koninkrijk van hun Heer." Ds Mackaay schrijft dat de hervormde zending vrijmoedig kan schrijven dat zij er werkelijk niet genoeg van krijgt. Hij meende dat in deze snel verande rende wereld juist de prediking van de uitverkiezing een bijzondere betekenis heeft. De moderne mens is onzeker, juist dit leerstuk roept hem op niet aan zich zelf te geloven, maar het buiten hemzelf te zoeken. Nog verzet Toch kon ook dit rapport de minder heid, die vorige maal zich nog al fel heeft verzet, njet geheel bevredigen. Ds. J. Vermaas en ds. P. M. van Galen stelden zelfs dat zij in het nieuwe stuk het minderheidsrapport geheel misten. Prof! Jonker legde sterk de nadruk op het feit dat dit rapport geen nieuwe be lijdenis is, die een theologisch geheel geeft. Het is niet meer dan een verkla ring, een handreiking, waaraan niet al te veel gewicht gehecht moet worden. Hij meende dat de bezwaren vooral voortkomen uit het feit dat men te wei nig de pastorale aspecten van dit rap port heeft gezien. Ds. G. Spilt, ds. J. R. Wolfensberger en ds. A. Noorman stelden uiteindelijk voor het rapport niet als een (officiële) verklaring uit te geven, maar onder de titel: „De uitverkiezing, pastorale over- j wegingen van de generale synode der Ned. Herv. Kerk." Dit voorstel werd met op een na algemene stemmen aan genomen. Vooraf zal het breed-modera- men van de synode echter nog de schriftelijk ingediende amendementen en suggesties in het rapport verwerken. Advertentie Vlug een (lekkere) lepel Ab dijsiroop (Akker-Siroop). De 23 genezende bestanddelen werken kalmerend en veijagen de gevaarlijke ziektekiemen. Woensdagmiddag heeft prof. dr. H. Dorgelo. rector-magnificus aan de Tech nische Hogeschool in Eindhoven, de dui zendste student aan deze hogeschool verwelkomd. In zijn toespraak tot deze student, de 40-jarige P. Leeuwenstein uit Geldrop, wees prof. Dorgelo er op, dat de commissie van voorbereiding van de Eindhovense Technische Hogeschool de ze school meende te moeten plannen voor een sterkte van duizend studenten. Een aantal dat men in de cursus 1962— '63 meende te kunnen bereiken. Dat reeds in 1960 de duizendste student kon worden ingeschreven noemde de rector- magnificus een zichtbaar bewijs van de snelle groei van de Eindhovense T.H. De heer Leeuwenstein. die werkzaam is bij de N.V. Philips in Eindhoven be haalde in Delft het p. 2-examen en hij is aan de T.H. in Eindhoven toegelaten tot de studie voor het kandidaat-vamen werktuigbouwkunde. Regenten weigeren gedenkboek Het ziet er naar uit dat bij het 400-jarig ,"'a.an. va" <wee rooms-katholleke weeshuizen bi Nijmegen geen gedenk- #ve,rsch|Jn«- De regenten .p,an 0PKevat om het voor beeld te volgen van hun collega's hon derd jaar geleden en gaven dc op- Mii*an dr' J' M" G M- Brlnkhoff, „.e.e? Nijmeegse geschiedkundige, i.ufi. ZICïl al tc goed van z'In taak gekweten. De opvoeding van de wees kinderen in de afgelopen eeuw wordt als vreselijk streng gekarakteriseerd cn het boek bevat ettelijke kritische opmerkingen van de vroegere regent en gemeenteraadslid dr. Banning aan het adres van de andere regenten. m.fei!0.g dat dc huid|ge regenten met het werk niet zijn Ingenomen. ZIJ prefereren een gematigder en harte lijker beschrijving van feiten en fei len, Maar de schrijver wil ln zijn werk geen veranderingen aanbrengen, omdat hij zich dan zou schuldig ma ken aan „geschiedenisvervalsing". Het resultaat is dat het boek nu naar alle waarschijnlijkheid niet zal ver schijnen en Nijmegen een interessante geschicdbeschrijving zal moeten mis sen. „Kerkelijke Eenheid" belegt vergadering in Capelle a/d IJssel irDf "Vereniging tot Herstel van de Kerkelijke Eenheid der Gereformeer de Belijders belegt een openbare verga dering op a.s. zaterdag 12 nov in de ge- ref. kerk aan de Freesiastraat te Capel- le a d. IJssel om 8 uur 's avonds. Spre- ker is ds. H. J. Zwarts, vrijgem. geref. predikant te 's Gravenhage. Onderwerp: Waarom samenspreken? Er zal gelegen- neJf 2i^n schrifteliik® vragen in te die-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2