Veel protestantse leiders geen christelijke politiek KRONIEK Industrie moet niet op gehuwde vrouw rekenen Hervormde synode verhoogt bijdrage aan centrale kas GARANTIEBELEID MELKDETAILHANDEL Is de bod van de grondwet .dpï wel de God van Christus? BENOEMING Ontslag ABASIN Beroepi rijswerk Kerkelijke reclame over Deense radio Een woord voor vandaag Prof. ir. W. J. Dewez overleden PLEEGZUSTER Preek ontaardt in iel debat Dokkum krijgt standbeeld van Bonifatius 2 De Ned. Chr. Boeren- en Tuin dersbond is allerminst ingenomen met het merendeel van de ga rantieprijzen, zoals de regering die voor de landbouw heeft vast gesteld. In het bondsorgaan ..Ons Platteland" wordt gecon stateerd dat het verband tussen de loon- en prijspolitiek nu wel geheel zoek is, met name waar het gaat om de garantieprijzen voor de suikerbieten er. de melk. Over de prijs voor de suikerbie ten wordt in het commentaar opge merkt dat het Landbouwschap 53 per ton vroeg, maar 51.50 gekre gen heeft. In vergelijking met vo- -...j.j- ng jaar stelde de regering de 2.50 lager vast. Niettemin bleef zij hiermede nog iets boven de be rekende kostprijs van 51. ..De regering laat dus niet de landbouw zelf. maar allereerst de consument profiteren van de ge constateerde kostprijsdaling. Im mers 2 komt aan de consument ten goede en slechts 0.50 aan de landbouw", aldus het commentaar. ..Door zo'n prijsbeleid is er niet of nauwelijks ruimte voor een rede lijk sociaal beleid in de landbouw, waarbij ook de landarbeider zijn deel zou krijgen van de gestegen produktiviteit." Over het melkprijsbeleid is de Ned. C.B.T.B. Nvenmin te spreken. Tussen het voorstel van het Land bouwschap en de beslissing van de minister ligt een verschil van 30 miljoen. Dc minister laat zijn mes van twee kanten snijden, aldus het commentaar. Met een niet ter zake doende redenering heeft hij vastge houden aan de beperking van de Sarantie tot 5 miljard kg. terwijl et Landbouwschap terecht van oordeel is. dat de produktiestijging (die heeft geleid tot kostprijsdaling) een garantie van tenminste 5.3 mil jard kg verantwoord maakt. Het argument dat de minister hanteert kost de landbouw rond 15 miljoen en keert zich niet tegen de veehou derij. maar tegen handel, industrie en het Produktschap voor Zuivel, die naar het ministeriële inzicht in hun taak tekortschieten. ..Wij hebben tegen dit onderdeel van de regeringsbeslissing ernstige bezwaren." aldus het CBTB-com- mentaar. ..Dit alles versterkt ons in onze overtuiging, dat de land bouw veel meer dan tot dusverre het heft in eigen hand moet gaan nemen bij de afzet van deze pro- dukten. Het beraad hierover tussen standorganisaties en afzetcoöpera- ties wordt nu een heel dringende zaak." Ook in de prijs heeft de regering naar de mening van de bond geen enkele ruimte gelaten voor de ge stegen produktiviteit in de veehou derij. ..De coördinatie tussen de prijspolitiek en de door de regering zo luide voorgestane gedifferenti eerde loonpolitiek is hier weer ge heel en al zoek." zo wordt gezegd. ..Het argument van de minister dat de goedkoper producerende weide gebieden toch we', ruimte hebben voor loonmaatregelen, snijdt geen hout. De minister heeft de andere kant van zijn tweesnijdend mes ge hanteerd om via de bevriezing van de 5 miljard kg. de werkelijke ga rantie ook voor deze bedrijven aan zienlijk te verlagen." georganiseerde landbouw dient zich thans tot de volksverte- ..De genwoordiging te wenden, nu de be slissing van de regering is geval len. De landbouw zal aan de Twee de Kamer ook duidelijk moeten ma ken. dat via de prijspolitieke be slissingen van de regering, vooral ten aanzien van de melk, de vrijere loonoolitiek in de landbouw danig in de knel is gekomen. Op zijn minst dient naar ons inzicht het te garanderen kwantum te worden verhoogd tot 5.3 miljard kg. Dan toch wordt enige mogelijkheid ge boden tot het voeren van een rede lijk sociaal beleid, terwiil daardoor tevens de moeilijke positie van het gemengde gezinsbedrijf enigszins wordt verlicht," zo besluit de Ned. C.B.T.B. het commentaar. „Goedkope kritiek van een du re commissie." noemt de protes tants-christelijke bond van han del aren in melk- en zuivelpro- dukten de opmerkingen die de Commissie Zuivel 1960 Vonde lingin haar rapport aan de mi nister van landbouw heeft ge maakt over de melkdetailhandel. Over die opmerkingen is een commentaar verschenen in Ons Melk- en Zuivelblad". ,.De commissie beweert dat een betere behandeling van de melk door de detailhandel dringend nood zakelijk is. Verder dat de zorgvul digheid waarmede de detaillist met melk omspringt veelal teleurstelt. Tenslotte dat de organisatie van de detailhandel als gevolg van de ves tigingsregeling verstard is. De aan de regering aanbevolen remedie is dan dat de verkoop van melk cn melkprodukten maar gauw aan an dere lieden dan mclkhandelaren moet worden toegestaan." aldus het commentaar. ..Men kan zich voorstellen dat ie mand over wie dit oordeel, en dan nog wel ongemotiveerd, wordt uit gesproken. geërgerd wordt. Is dit nu alles wat een dergelijke com missie over de Nederlandse melk detailhandel weet te zeggen? Na tuurlijk. een betere behandeling van de melk door de detailhandel is dringend noodzakelijk. En de zorgvuldigheid die de detaillist be tracht met de melk is zeer beslist voor veel verbetering vatbaar, een verbetering die op korte termijn hard nodig is." zo geeft het blad ruiterlijk toe. ..Maar elke insider weet dat de melkdetailhandel minstens even goed de nog aanwezige tekorten kent als deze commissie." zo ver volgt het blad. „En dat niet alleen, maar ook dat de melkdetailhandel zeer beslist wèl pogingen in het werk stelt om tot verbetering te komen. Heeft de commissie dan nooit gehoord van de resultaten van de saneringen der bezorgroutes? En van de veranderingen in het assor timent. die de handel heeft moeten opvangen? En van de pogingen om via bedrijfsinspecties en technische bedrijfsvoorlichting tot verbetering te komen? Is het de commissie dan helemaal ontgaan met welke econo mische moeilijkheden de melkde tailhandel als gevolg van prijssta- bilisatiepolitiek, melksubsidiebeleid, politieke melkschuwheid. inflatie, enzovoorts, de laatste 10 k 15 jaar te kampen heeft gehad?" „De commissie zij aanbevolen eens een studie te maken van de inkomstenontwikkeling in <le melk detailhandel over de laatste vijf ja ren en die te vergelijken met niet verstarde branches. Misschien dat het oordeel dan wat anders zal uit vallen dan nu het geval is geweest. Of ziet de commissie soms kans op korte termijn verbeteringen aan te brengen in een bedrijfstak, die stel selmatig aan het uiterste minimum of daar beneden gebonden is ge weest." aldus het commentaar? Over de aanbevolen verkoop van melk bij anderen dan alleen de melkdetailhandel wordt tenslotte in „Ons Melk- en Zuivelblad" het vol gende opgemerkt: „Misschien mo gen we de commissie een advies ge ven? Bestudeer eens rustig de ge volgen van de verkoop van melk en melkprodukten via levensmidde lenwinkels. En vergeet niet de om zetten. de prijzen en de kosten bij die studie. Misschien dat de aanbe volen remedie dan wat anders uit valt." KERK EN ZENDING IN KAMEROEN i i "I I In het oosten k< O KAMEROEN, November (Van ds. Y. Schaaf) I^OG niet zo lang geleden was het mogelijk over kerk en zending in -1 een bepaald gebied te spreken zonder zich te verdiepen in de „wereldse" zijde van het vraagstuk. Het was immers een kolonie of mandaatgebied van een van de Europese landen. De zending en de in heemse christenen hadden alleen te maken met de opbouw van hun kerk. Vragen over verantwoordelijkheid van de christenen in de sa menleving bestonden nauwelijks, omdat het bestuur in handen van Europeanen was. Wel leverde de zending via de christelijke scholen een groot aantal geïnstrueerde mensen af, maar geen van hen kreeg een eigen verantwoordelijkheid te dragen. Zij werkten altijd onder toezicht. Met het verlenen van politieke onafhankelijkheid en het ontstaan van jonge kerken is dezè situatie hier grondig veranderd. Welk aandeel nemen de christenen als getuigen van de Heer in de op bouw van dit land? Vooral in West- Afrika met grote christelijke kerken, komt een enorm aantal leidende figu ren uit de christelijke milieus. Hier in Kameroen zijn zes protestantse mi nisters en zeker dertig protestantse kamerleden. Voor de jonge kerken en de zending ligt hier een geweldig en vaak niet voor zien probleem. Zij hebben al hun krach ten gegeven aan de verkondiging van de blijde boodschap en aan de opbouw van de gemeente. Natuurlijk hebben ze ook over het christelijk leven gepreekt. Maar veel "erder dan het invoeren van de monogamie zijn ze meestal niet gekomen. En dat terwijl de politiek en alles wat daarmee samenhangt voor de amper vrije Kameroenees ontzettend belangrijke zaken zijn. Linkse invloeden De opstandige beweging van linkse allure in het Bassagebied werd in 1956 geleid door protestanten. Hun grote lei der werd vermoord met een Nieuw Tes tament in zijn binnenzak. De partij waar hij de geestelijke vader van is. is bijna marxistisch, waarschijnlijk omdat dat het enige politieke programma was dat Oem Nyobe ooit onder ogen heeft gehad. De huidige eerste minister Charles Assale is een protestant, die uit de vak beweging is voortgekomen. Hij is een tijd lang vreemdeling geweest in zijn eigen kerk. Want de zending was Ame rikaans en in de ogen van de Amerika nen is een vakbond op zijn minst rood. De huidige president van de Assem blee. Kemajoe Happi Louis is een trouw kerkganger. Toen ik hem het eerste evangelie in zijn eigen taal aanbood, dat met behulp van ons Nederlands Bij belgenootschap was vertaald en ge drukt. heeft hij de gemeente toegespro ken. Hij verklaarde dat Gods Woord de basis moet worden waaruit de dringen de politieke problemen moeten worden opgelost. Maar ik betwijfel het of hij duidelijke ideeën heeft over de wijze waarop dit moet gebeuren. Zoals men weet heeft de gemeenteraad van Amsterdam vorige week dr. G. Kruver benoemd lot hoogleraar in de sociografie. Met 23 tegen 13 stemmen werd dit besluit genomen. Dr. Kruyer stond als nummer l*ee op de voordrarkt, die b. en w. de raad hadden voorgelegd. Nummer één stond de Rotterdamse dr. Steigenga. Over dese gang van taken was burgemeester Van Hall ontstemd. Hij maakte de op merking, dat met deze benoeming de uni versiteit niet was gediend, welke opmer king hij later op verzoek van een van de raadsleden verzachtte. Trouw merkt over dete kwestie het volgende op: „Men moet aannemen, dat dc voordracht voor een hooglrraarsbenoeming niet aonder zorg en deskundigheid wordt samengesteld en dat dr twee mannen, die hierop voorko men, beiden rompetent zijn voor de hoge wetenschappelijke functie. In een democra tie kan men een gemeenteraad niet gaan voorschrijven of moreel verplichten voor welke kandidaat gekozen moet wor den, ook al geeft men persoonlijk de voor keur aan nummer één. Wij menen, dat de universiteit van Amsterdam met de dis kwalificatie van een nieuw benoemde hoog leraar allerminst gediend is." Ook De Volkskrant geeft commen taar, mede naar aanleiding van de opmer king van de burgemeester over -de my the, die al tientallen jaren de ronde doet, dat bij benoemingen aan de gemeentelijke universiteit andere dan wetenschappelijke motieven een rol zouden spelen". Het blad schrijft: „De burgemeester kan weten, dat de Amsterdamse universiteit in wijde kring de reputatie heeft verworven bijzondere be langstelling aan de dag Ie leggen voor overigen* goede hoogleraren van een bepaalde politieke kleur. Dat zulk een my the kan ont«taan, is niet zo verbazingwek kend. Men kan uit de onplezierige scher mutseling in de Amsterdamse raad in elk geval argumenten putten voor de op han den zijnde wijziging, die het benoemings beleid van de Amsterdamse universiteit gaat overdragen aan het rijk. Zo wordi dan ook alle schijn weggenomen, dat bij benoemingen van hoogleraren, tengevolge van plaatselijke politieke verhoudingen, andere dan wetenschappelijke motieven avn rol spelen". (Van onze sociaal-economische redactie) Er is in Nederland nauwelijks sprake van beroepsarbeid door de gehuwde vrouw. En zonder twijfel is de grote meerderheid van de huisvrouwen ook niet bereid om in het arbeidsproces te treden. Wil het bedrijfsleven de nog aanwezige (verborgen) arbeidsreserve uit deze categorie aantrekken, dan is een klimaatsverandering dringend noodzakelijk. Gevoegd bij de vele uitspraken van de laatste tijd over de inschakeling van de getrouwde vrouw in het aroeidspro- ces. is dit de mening van mevr. dr. H. Verwey-Jonker, lid van de S. E. R. Zij sprak vandaag op de algemene leden vergadering van het Centraal Sociaal Werkgevers-Verbond te Scheveningen. Naar bekend poneerde prof. dr. P. Kuin in juni jongstleden zijn stelling dat het produktieverlies. voortvloeiende uit een werktijdverkorting met 3 uur per week. wel op te vangen zou zijn door inschakeling van meer getrouwde vrou wen in het arbeidsproces. Volgens prof- Kuin werkte in 1947 reeds 10 procent van alle getrouwde vrouwen in beroep en bedrijf en dit percentage zou gemak kelijk tot 25 procent zijn op te voeren als de fiscus wat schappelijker zou zijn en het werken voor halve dagen wat ruimer toepassing zou vinden. „Veel te optimistisch", noemde van daag mevrouw Verwey deze opvatting, van de 10 pet. van 1947 was slechts een kleine 2 procent werkzaam in loon dienst. De overige acht procent bestond uit vrouwelijke bedrijfshoofden of echt genotes. werkzaam in het bedrijf van hun man. In dit beeld is sindsdien maar weinig verandering gekomen. Bovendien is er een gestadige achter uitgang te verwachten van het vrouwe-. Tijk arbeidspotentieel in de traditionele leeftijdsklassen en categorieën. Deze ach teruitgang is bijvoorbeeld merkbaar bij de industrie-arbeidsters: de laatste acht jaar was er een achteruitgang van onge veer een procent. Voorts kan men in de komende jaren rekenen op een sterke drang, die door het onderwijs en de ver zorgende beroepen op de gehuwde vrouw zal worden uitgeoefend. Voor het bedrijs- leven zal slechts een bescheiden contin gent overblijven. Van een wijziging der fiscale bepa lingen moet men niet te veel verwachten, aldus mevrouw Verwey. Psychologisch zou het meer effect hebben de gehuwde vrouw alleen in de loonbelasting aan te slaan en haar inkomen fiscaal nietj koppelen aan dat van haar echtge- t. Evenzo zou er een afzonderlijke premie voor de ziektewet moeten komen. Stimulerende maatregelen achtte me vrouw Verwey voorts: schoolkantines kinderverblijven. aangepaste woning bouw. and"ere winkelsluitingstijden, permarkets, enzovoorts, opdat de gezins taak lichter wordt. In het algemeen wa re het beter hiervoor onafhankelijke in stanties in te schakelen, te subsidiëren door de industrie. Dit dan voorzover de overheid er geen bemoeienis mee heeft. Want sociale maatregelen vanuit de bedrijven met het gezin van de wer kende getrouwde vrouw mogen .niet te ver gaan, aldus mevrouw Verwey. In elk geval zal de werkgever van een gehuwde vrouw er zich van be wust moeten, zijn, dat hij niet op haar volle werkkracht aanspraak mag maken en dat zij nog een taak heeft naast de gene, die hij haar oplegt. Hij moet ook bedenken, dat nergens ter wereld de mannen het prettig vinden dat hun vrou wen werken en zal dus met een zekere dankbaarheid tegenover deze vrouw haar man moeten staan, zo meende vrouw Verwey-Jonker tenslotte. Veel vragen Assaoe is een kamerlid! Van beroep is hij evangelist in de Lutherse zending van Noord-Kameroen. Hij kent zijn standpunt tegenover de moslimmeerder heid van de streek. Maar wat is zijn antwoord op de vele andere vragen, waarover hij moet beslissen? Monsieur Noeafoé, een architect en directeur van het ministerie van open bare werken is ook protestant. Is hij voldoende gewapend tegen de „bedra- gen-onder-de-tafel" om bouwopdrachten te krijgen? Noijak, een oud-onderwijzer bij de zending, is tot burgemeester van een van de grote steden gekozen. Zal de bevolking aan zijn beleid kunnen zien dat ze een echt christen hebben geko zen? Vijfhonderd-duizend protestanten heb ben deelgenomen aan de verkiezingen van dit jaar. Wat bepaalde hun keus? Stamverwantschap? Geruchten? Angst? Of eisen die op de bijbel zijn geba seerd? Zij allen zijn de exponenten van het grote probleem van kerk en zending hier. Wat wordt het gezicht van dit nieuwe land? Of anders gesteld: Hoe gedragen de christenen zich, nu ze de zendingsstations hebben verlaten om hun eigen samenleving op te gaan bou wen? Twee feilen Twee feiten maken het probleem nog moeilijker dan het al\is: 1 De drie jonge kerken in het zuiden zijn precies drie jaar oud. Ze worstelen dus nog volop met de uit bouw van een goed functionerende Afrikaanse kerk. Deze opgaaf blijkt zo moeilijk dat de boodschap van het evangelie soms dreigt te verstikken on der allerlei organisatorische en lega listische problemen. Het geheel is vendien nog vermengd met een flinke scheut tribalisme (de band aan stam). e\ In het noorden werken de kerken nog onder toezicht van de zending. De eerste nationale kerk zal pas in december haar zelfstandigheid ver krijgen. De verschillende zendingen hebben grote moeite om de op Franse leest geschoeide maatschappij te be grijpen. Welke God? Er is nog geen antwoord gegeven op de vraag of de God, onder wiens bescherming de Kameroen volgens de grondwet staat, wel de God van Jezus Christus. Er zijn alleen een aantal tekenen, die er op wijzen dat de goede richting gevonden kan worden. Kerk en zending zijn zich het belang van het geheel bewust. Vooral in het zuiden begint de gedachte te groeien van: We hebben nu duizenden bekeer lingen: hoe helpen we hen om werke lijk christen te zijn in hun Kameroen- se wereld? Men traint Afrikaanse spe cialisten voor jeugdwerk en evangelisa tie in de industrie. Tevens vraagt men voortdurend aan de helpende zendingen om specialisten voor bepaalde facetten van het werk. In Doeala is net een serie bijbelstu dies verschenen, die zeer concreet en practisch is gericht. De Presbyteriaan se Kerk geeft een uitstekend geregideerd werkboekje uit voor de vrouwenbewe ging met een volledig jaarprogramma. Er is een groeiende vraag onder func tionarissen van bedrijven en ambtena ren voor speciale bijbelcursussen. In het noorden probeert de zending van meet af aan tot de opbouw van plaatselijke zelfstandige gemeenten te komen, die geen copieën zijn van de Europese of Amerikaanse moederkerk, maar die van het begin af aan geïnte greerd zullen zijn in de Afrikaanse sa menleving. Tegenstellingen In het zuiden is de grote golf van duizenden bekeerlingen per jaar voorbij. BIJ K B. Is aan prof. ir. G Riemer te Arnhem, met ingang van 1 februari 1961 op zijn verzoek eervol ontslag verleend als hoogleraar in vaste dienst aan de i Landbouwhogeschool te Wageningen, met dankbetuiging voor de in die func tie bewezen diensten. Onmiddellijk nadat ds. Y. Schaaf de eerste bijbel had overhandigd aan Kemayon Hap pi Louis, president van de Assemblee van Kameroen gaf hij in zyn kerk een persoonlijk geloofsgetuigenis. In het oosten komen nog honderden tot ar kunnen de Lutheranen geen stukken na aan. De velden zijn er overrijp. In het noorden komt er een steeds grotere openheid onder de heidenen cn zelfs onder moslims. Er is in het gehele land vraag naar de bijbel. Het nieuwe agentschap van het NBG kan eenvoudig niet genoeg bestellen om iedereen te voorzien. Maar God schijnt hier zijn drin gende vragen eerst na de bekering te stellen. Christen zijn is hier veel moeilijker dan christen worden. Maar dat is misschien in het ge heel geen typisch Kameroens vraagstuk. ACvertentte kalmeert zonder slaap te verwekken NED. HERV. KERK Bedankt voor Naarden, toez. J. C. Breg- man te Bergentheim; voor Nunspeet, toez. L. Blok te Capelle a. d. IJssel. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Ulrum: T. Kamper te Scharendijke: te Exmorra-Allingawier- TjerkwerdJ. Sap, kand. te Leiden; te Schiedam: G. van Halsema te Fijnaart. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Rijnsburg: R. Timmerman te Hijken-Hooghalen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Mijdrecht: P. Op den Vel de te Hilversum. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Musselkanaal: W. F. Praas te Breskens. De Deense Radio-omroep is streng in het handhaven van het principe dat ad vertenties via de radio niet zijn geoor loofd. Van deze stelregel zal binnenkort echter worden afgeweken in dier voege, dat men een zaterdagavond-programma voorbereidt waarin rechtstreeks de kerk diensten van de volgende zondagmorgen worden geadverteerd. De directeur van een der grote Deense reclame-bureaus, Frantz Harlang heeft men verzocht de uitzending te verzorgen, aangezien hij al jaren lang er voor gepleit heeft, dat de Kerk van het reclame-media gebruik zou maken. Het programma zal een experiment zijn voor de Deense Radio-omroep en ook in kerkelijke kringen ziet men mpt bizondere belangstelling uit naar het ef fect van dit soort publiciteit Abram sloeg zijn tent op tussen twee plaatsen, waarvan er een nog niet bestond. Hij ging wonen tussen Ai en Bethel. Deze laatste plaats werd pas gesticht jaren na de dood van Abram. Toch vond de schrijver het belangrijk omdat beide steden symbolisch zijn voor het leven van Abram en iedere gelovige. Ai is de plaats waar de Israëlieten hun nederlaag leden. Na de overwinning van Jericho meenden zij met dit kleine stadje geen moeite te hebben. Zelfverzekerd trokken zij er op af, maar leden de nederlaag. Bethel is de plaats waar God zich aan Jacob openbaarde. De naam betekent „Huis Gods". Daar stond de ladder van de hemel. Daar was de hemel dus geopend. De mens leeft voortdurend tussen die twee punten; tussen nederlaag en hemelse kracht. Dan weer woont hij dichter bij de een, dan weer dichter bij de ander. Er is die dagelijkse spanning in ons leven. Ons leven is vlees en geest. Hel en hemel trekken aan ons. Maar door dat alles wil God ons steeds dichter bij de Jacobsladder brengen. Ondanks de nederlagen in eigen kracht, mogen we leven onder de open hemel. De generale synode van de Ne derlandse Hei-vormde Kerk, die gisteren voor haar herfstvergade- ring bijeen is gekomen, heeft be sloten' de bijdrage voor de generale kas te verhogen en emeritis-predi- kanten die bijstand in het pasto raat verlenen in de gelegenheid te stellen ook na hun zeventigste verjaardag dit werk te blijven voortzetten. De bijeenkomst werd gepresideerd door dr. A. A. Kool haas, de voorzitter van de synode. Nadat in de morgenuren een aantal benoemingen waren geregeld, kwam in de middagvergadering het voorstel aan de orde om de bijdrage aan de gene rale kas te verhogen van 1.50 tot 2.50 per lidmaat per jaar. Deze kas werd in 1900 ingesteld om de centrale kerk een mogelijkheid te ge ven gelden ter beschikking te stellen voor subsidiële werkzaamheden voor de kerk als geheel. De hogere inkorristen zullen worden gebruikt voor de verbe tering van de predikantenopleiding, voor verbetering van de veel te lage pensi oenen voor godsdienstonderwijzers, en om het algemene werk verder te kun nen uitbreiden. Met een stem tegen werd dit voorstel aangenomen. Leeftijdsgrens Met algemene stemmen werd beslo ten om de leeftijdsgrens van niet-bezol- Gisteravond is in het academisch ziekenhuis te Utrecht op 59-jarige leeftijd overleden prol ir. W. J. Dewez, hoog leraar in de landbouwplantenteelt aan de Landbouwhogeschool te Wageningen. Prof. Dewez werd op 3 april 1901 in Eschweiler (Did.) geboren. Hij was achtereenvolgens leraar aan de landbouw- winterschool in Hulst, directeur van het landbouwkundig bureau voor de zuide lijke provinciën van de Ver. Kalimaat schappij, consulent van de Noordbra bantse Christelijke Boerenbond, rijks- landbouwconsulent bij de staatslandbouw- domeinen te Klundert en van 19341946 rijkslandbouwconsulent voor de provin cie Limburg. Toen verwisselde hij het consulentschap voor het hoogleraarschap te Wageningen. In het studiejaar 1953 1954 trad hij op als rector magnificus van de Landbouwhogeschool. Prof. Dewez was ridder in de orde van ..het heilig graf van Jeruzalem". De teraardebestelling zal geschieden op don derdag 10 november op de rooms-katho- lieke begraafplaats te Wageningen na een rouwdienst, die om 11.30 uur begint in de Rooms Katholieke Kerk te Ben- nekom. Lieve Peter, Het is de hele ochtend grijs weer geweest en toen ik thuis kwam en je brief las (ik keek op, er zat een zwarte vogel op de televisiemast aan de overkant, hij keek brutaal-zoekend om zich heen, ik wist: hij zoekt mij, maar hij vergat 't mis schien, pikte in de lucht en vloog weg in de richting van de stad, heel wonderlijk, eigenlijk precies zoals je schreef) en dacht over wat ik je zou antwoorden, brak de zon door alsof iemand een groot ei brak op de rand van een schaal. Nu voel ik de warmte op mijn handen en m'n ene wang, m'n hals, m'n haar. Als ik maar niet steeds moest denken aan die kip met het grote glazen oog, die je zwakke plekken kent, die straks feil loos zal toepikken, nu nog niet, nu is er alleen de angst, die erger is dan wanneer je bang bent. Ik houd niet van kippen, ze hebben iets achterbaks. Je hebt me een beetje bang ge maakt, maar we hebben geen van beiden toch iets gedaan, waarom die raaf ons pikken kan? Waarom zou het asociaal zijn van je de dreiging van de kip meer te voelen dan de dreiging van Congo? Een tijd geleden, toen al die Belgen na de onafhankelijkheidsverklaring en wat er op volgde terugkwamen, toen heb ik me ingedacht hoe ik me zou voelen als blank meisje daar, als ik niet meer op straat kon, me verborgen moest houden, zo ver mogelijk en zo goed mogelijk verstopt: ze kunnen elk moment komen, ze zullen het hele huis onderste boven gooien en als ze me niet vinden.... Hoe vaak namen ze dan niet de moeder mee? Maar nu is het oorlog. Mannen schieten op mannen. Het is boven dien zo ver weg. Je vraagt me wat ik denk, terwijl ik je brief lees. Ik denk aan heel veel tegelijk, aan de kippen van grootvader, die ik als klein meisje bang maakte door tegen het gaas te schoppen dan met m'n vuisten op het nachthok te bonzen, aan kerstmis als ik 's avonds kaarsen aansteek inplaats van de schemer lamp aan het koolmeesje, dat naar binnenkeek die ene saaie les. Het zou heerlijk zijn als ik niets anders te doen had, dan met m'n handen in m'n schoot zitten, heel stil, bijna zonder gedachten en die stem die praat over zinsconstructies, litera tuur of meetkundige plaatsen over me heen kon laten gaan. Maar dat kan niet, ik moet opletten, antwoorden en buiten sterven de bomen, blad voor blad, ik zie het aan de schadu wen op de grijze muur. Er is iets, wat ik je moet vertellen, ik weet alleen niet hoe ik beginnen moet en of ik er goed aan doe. Het is zo wonder lijk, ik kan er met niemand over praten en toch is het in een paar woorden gezegd: er houdt iemand van me, een jongen op school, ik voel telkens zijn blikken om me heen, het maakt me bang en blij tegelijk. Ik zou het niet geweten hebben als ik het niet terlonvs van een vriendinnetje had gehoord. Eigen lijk weet ik er geen raad mee. Misschien had ik je dit toch niet moeten schrijven, maar alles is zo verward, zo anders. Waar denk jij op dit moment aan? Schijnt de ~rn ook op je handen? Zul je me gauw schrijven? Dag. je Marja digde ambtsdragers met een bepaalde opdracht, die nu zeventig jaar is, met een jaar te verhogen indien er dringen de reden voor is. In gemeenten met minder dan dui zend leden, zo werd voorgesteld, dient dit te gelden voor alle onbezoldigde ambtsdragers. Ook het voorstel om de leeftijdsgrens van emeriti-predikanten die bijstand in het pastoraat verlenen en die thans zeventig jaar is. telkens met een jaar te verlengen tot uiterlijk 75 jaar,' werd met algemene stemmen aanvaard. Zonder discussie aanvaardde de syno de het voorstel om de generale finan ciële raad het recht te geven de pre- dikantstractementen te wijzigen met de stijging of daling van de kosten van het levensonderhoud. Een dergelijke rege ling werd eveneens aanvaard voor de salarissen van kerkelijke medewerkers. Verzoekschrift De synode hield zich in de avond vergadering vervolgens bezig met vier verzoekschriften van de classis Bommel, waarvan een ging over de invoering van de kerkelijke tucht. De synode besloot op voorstel van het moderamen een commissie opdracht te geven een nieuw antwoord aan de classis Bommel op te stellen. Advertentie DIT MERK EN DEZE NAAM garanderen U de ECHTE, geneeskrachtige PLEEGZUSTER BLOEDWIJN Speciale bloedvormende en zenuwsterkende bestanddelen, die aan deze heerlijke wijn zijn toegevoegd, herstellen Uw ener- gie, verhogen Uw weerstand. UITSLUITEND verkrijgbaar bij apotheker en drogist De rooms-katholieke pastoor van Kulmbach in Duitsland heeft zondag zijn preek niet af kunnen maken, om dat hij in een al te felle discussie ver wikkeld raakte rpet een aantal kerk gangers. Het begon allemaal met het praten en huilen van een driejarige kleuter. De pastoor, die er kennelijk door werd geïrriteera, verzocht de moeder met het kind de kerk te ver laten. Toen ze weg was, maakte hij zo in het algemeen de opmerking dat het beter is geen jonge kinderen mee naar de mis te nemen, omdat zij zich daar gaan vervelen. Twee manpen echter waren het er niet mee eens en stonden op om te zeggen dat ook de moeders graag naar de kerk wilden komen, maar niet altijd iemand had den om op de kinderen te passen. Er volgde een langdurige en nogal verhitte discussie tussen de mensen in de kerk en de pastoor op de kansel, waaraan de laatste ten slotte een ein de maakte met de opmerking dat hij in eer dergelijke sfeer zijn preek moeilijk kon afmaken. „Houdt u er dan mee op", riepen de kerkgangers. De pastoor hield er mee op en ging gewoon met de rest van de mis ver der, wat wel scheen te kunnen. In Dokkum zal een standbeeld ver rijzen van Bonifatius. die in 754 in of bij het tegenwoordige Dokkum met 52 gezellen werd vermoord. Het beeld dat 2.40 meter hoog wordt en op een sokkel van tachtig centimeter komt te staan, zal in 1962 worden onthuld. Het zal wor den vervaardigd door de Amsterdamse beeldhouwer G. van Bolthuis. Het beeld zal Bonifatius tonen, terwijl hij het boek afwerend boven zijn hoofd houdt. In Ful- da, waar Bonifatius begraven ligt. wordt een boek bewaard, de „Codex Ragyn- drudis", dat de sporen van zwaardsla gen vertoont. Bonifatius zou dit boek bij de moord als afwering loven zijn hoofd hebben gehouden. Bonifatius, die eigenlijk Winfried heet te. werd omstreeks 680 in de Engelse stad Crediton gebo en. Hij kwam in 716 uit En?eland naar Dorestad over om daar Willibrord te helpen bij zijn zen dingswerk. Hij bedreef later vooral zen ding in Duitsland en stichtte in 744 een klooster in Fulda. In Utrecht is. zoals bekend, in 1948 een standbeeld onthuld van Willibrord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2