van het draaiboek Korenbeursbrug uit dateert 1642 De muis die bruldeamusante film met inhoud Agenda voor Leiden Verleden mag geen drukkende last zijn in de politiek Diefstal voor drank U leest een krant van formaat! Tussen de bladzijden K1ELWE LEIÜSCHE COLIRAM ZATERDAG 5 NOVEMBER 1960 Zaterdag De Burcht, 8 uur: Feestavond accor deonvereniging Accordanto. Antoniusclubhuis, 8 uur: Pers. Veren. Neko, feestavond. Aula Gymnasium, 8 uur: propaganda- avond Leidse Gymnasiastenbond USA. Stadsgehoorzaal, 8 uur: jubileumuit voering Chr. muziekveren. Concordia. OEGSTGEEST. Endegeest, 7 uur: ge zellige avond met jongerengroep De Een dracht. Maandag Zaal van Vollenlhovenkade, 730 u. njn.; Onderlinge wedstrijden chr. gymnastiek vereniging Jalhn (dames en heren). Anthonius clubhuis, 8 uur n.m.: De Speelgroep met De Benjamin van Len nox Robinson. Stadhuis, 2 uur nm.-. Gemeenteraad Dinsdag Doopsgezinde kerk, Pieterskerker, l, 8-00 uur n.m.; Bazaar zusterkring Doops gezinde Gemeente. Rehoboth, 7 30 uur n.nv: Ohr. Platte landsvrouwen- en meisjesbond, mej. Lug- tigheid over: Wat is beleefdheid? Filmzaal academie, L.A.K., 7 en 9 uur n.m - Fritz Lang's Dr. Mabuse. Gulden Vlies, 3-6 uur n.m Receptie Coöp. Raiffeisenbank Leiden-Oegstgeest t.g.v. gouden jubileum. Academie, 4-15 uur nm.: Ambtsaan vaarding P. van Duyn, lector in faculteit dor Geneeskunde. Casino, 2 30 uur: Crin Blanc en Le ballon rouge, filmvoorstelling voor leer lingen van 14 jaar en ouder van VHMO, ulo, uts en huishoudsoholen. Woensdag Zaal Franchimontlaan, 7.30 uur n.m.; Onderlinge wedstrijden ohr. gymnastiek vereniging Jahn (adsp. dames en heren). Doopsgezinde kerk. Pieterskerkstr. 1, 2-10 uur nm.: Bazaar zusterkring Doops gezinde Gemeente. School Obrechtstraat, 5 uur n.m. Ope ning filiaal Reuvens door wethouder J. C. van Sehaik. Schouwburg, 8 uur n.m.; Toneelgroep Theater met Het Zuiden, van Juliën Green, voor K. en O. Academisch Ziekenhuis, 12 20-12 50 uur n.m Middagpauzebijeenkomst. Rehoboth, 8 uur: Slechthorenden Lei den, R. Geerlings over maatschappelijk werk voor slechthorenden, met film van centraal audiologisch instituut te Am sterdam. Oegstgeest Endegeest, T u. n.m.: Film» avond met Glas en Fanfare. Donderdag Prytaneumzolder, 12 20 uur: LAK-pau- zetheater, Seul, van Henri Duvernois. Schouwburg, 8 uur n.m.; Toneelgroep Theater met Het Zuiden, van Juliën Green, voor K. en O. Kleine Stadsaaal, 8 uur n.m.: Jubileum concert Leids Chr. vocaal ensemble t.g.v. 40-jarig jubileum dirigente Tilly Stenz- Leening. Luxor. 2 30 uur: Geen plaats voor wilde dieren, filmvoorstelling voor leer lingen tot 14 jaar van ulo, uts en huis houdscholen. Dinsdag geen matinee in Casino en Rex, woensdag niet in Casino en Luxor, donderdag niet in Luxor en Rex. Vrijdag Filmzaal academie, 12 25 uur: LAK- pauzefilms, Pools programma. Gulden Vlies. 2.30 uur n.m.: Ned, Ver eniging van Huisvrouwen, lezing Ned. Fabrikaat. Remonstrantse kerk, 8 uur nm.: Prof. dr. L. J. van Hoik over Christelijk geloof tegenover tragiek. Zomenzorg, 8 uur nm.; Vola, toepas singen en constructies van perslucht- cilinders en bedieningsventiielen. Pieterskerk, 7 15-7 50 uur n.m Avond gebed. Zaterdag Zaal Dr. Van Voorbhuyzenschool, Mar- nixstraat, 6.30-8 uur n.m.: Adspiranten- finale Chr. gymnastiekvereniging Jahn. Schouwburg. 8 u. n.m.: Litteris Sacrum met Daar moet je een vrouw voor zijn, door Terence Dudley. 't Centrum, Kaasmarkt. 2 u. nm.: Start St. Nicolaas-wandel toch ten. Antoniius clubhuis, 8 uur n.m.: Jaar uitvoering Leidse mondaccordeon-orkest- vereniging Crescendo. Stationsplein, 2 uur n.m.; Vertrek Kon Ned. Natuurhistorische Vereniging voor Strandexcursies Katwijk De Turk, 3—5 uur: Receptie stoffen- ververij en chemische wasserij fa. Boek kooi t.g.v. 100-jarig bestaan. Films Casino (2.30. 7 en 9.15 uur): Porte des Lilas (18 jaar). Lido (2.30. 7 en 9.15 uur): Makkers staakt uw wild geraas (14 jaar). Luxor (2.30. 7 en 9.15 uur): De onder wereld van Montmartre (18 jaar). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Ridders van het zwaard (14 jaar). Studio (2.30. 7 en 9.15 uur): Wilde aard beien (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): The mouse that roars (alle leeftijden). Tentoonstellingen Lakenhal, grafiek van Chris en Lau rent van der Windt (tot 6 december). Lakenhal, schilderijen uit inzendingen voor de Wedgwoodprijs 1960 (tot 28 no vember). Musea. Instituten leeszalen t.d. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28. Panorama der prehistorie (tot 15 december). Rijksmuseum voor Volkenkunde: Ruan- da-Urundi, (tot 31 oktober). De Waag 2.30—5.30 uur Pas op onze jeugd (t.m. woensdag 2b oktober, ma., di. en wo. ook 7—10 uur n.m.). Inlichtingen kantoor VVV, steensti lb: elke dag geopend van 9 bot 5 uur. op zaterdag bot 1 uur. Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 2 tot 4 u Archeologisch Instituut. Rapenburg elke dag algemene studiezaal en uitleen- bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag middag) Academisoh-Hiaborisch museum Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot half 1. uitgezonderd op dinsdag en vrij dag van 2 tot 5 uur. Rijksherbarium. Nonnensteeg I: elke dag geopend van 8 30 tol 12 30 en vat» 2 lot 4 uur (behalve zaterdagmiddag) geschiedkunde ten aanzien van het eigen* tijdse kan scheppen. In een versterking van de z/in voor die objectiviteit zou de historicus zijn bijdrage kunnen vinden tot de vestiging van een vrede waarin alle hedendaagse politiek nu eenmaal moet culmineren en die ook de onmisbare voorwaarde voor de eigen arbeid van de historicus is. Drie ereleden Salon Indien Academische Filmstudiedagen met feest besloten Dr. Jh. B. Knippin-g, docent aan de Nederlandse filmacademie, leeft zijn artistieke gaven uit op de wand van de sociëteit Sanctus Augustinus aan het Rapenburg, ter afsluiting van de academische filmstudiedagen. Foto N. van der Honst (Geniaal). fT ilde aardbeien Is staartje na de officiële sluiting van de academische filmstudiedagen in Leiden was gisteravond in de filmzaal van de universiteit een bij eenkomst van Salon Indien belegd met de deelnemers. Een viertal korte films van Franse cineasten prijkte op het programma. Maar daarmee was het nog niet afgelopen: in het pand van Sanctus Augustinus aan het Rapen burg volgde een nachtfeest, waar gedenkwaardige dingen stonden te ge beuren. nele vormgeving aan een in wezen toch niet erg inspirerend gegeven Zeven jaar heeft Serge Bourguignon over de wereld gezworven, van Borneo tot Mexico en China. Gisteravond za gen wij één van de resultaten van deze zwerftochten, een filmpoëem over China, en wel in het bijzonder het leven op en aan de boorden van de Yangtze. Met De bijeenkomst van Salon Indien vorm de, om in filmtaal te spreken, een mooie overvloeier van filmstudie naar film feest. Een korte film heeft bij de Franse cineasten niet alleen een rol gespeeld bij de opkomst van de jonge generatie van filmers, maar' heeft daarvan een integrerend deel uitgemaakt. Die jonge generatie moest in de korte film haar vakmanschap en artistieke ideeën bewij zen. De eerste. Du cóte de la Cóte, van Agnes Varda, is een juweel van een (ongebruikelijke) reisfilm. Alle beziens waardigheden en genoegens van de azu ren kust komen er wel (in kleuren) in voor. maar deze jonge Francaise heeft de camera met veel fantasie gehanteerd en bovendien in commentaar en mon tage een aantal grapjes ingelast die het wel doen. Francois Villiers behandelt in zijn film La Duchesse een geheel ander thema, namelijk de reconstructie van een periode uit de Franse geschiedenis, de berovingen van postkoetsen in 1831 als onderdeel van de strijd van de ge goede burgerij om de hertogin van Berry op de troon te krijgen, ben koste van Louis Philippe. Ook hier een origi- Hoe Leiden spaarde In de maand oktober werd bij d Leidsche Spaarbank ingelegd f 1.716 494,10 en terugbetaald f 1.375.874,83. Het aantal nieuwe boekjes bedroeg 454 en het aan tal afbetaalde boekjes 233 Op 6-565 re keningen van deelnemers aan de afhaal- dienst werd f 156 312.75 bijgeschreven. Er werden 929 spaarbusjes ter lediging aan geboden met een gezamenlijke inhoud van f 34 260,81. Het tegoed der 46.736 in leggers bedroeg aan het einde der maand f 38 716 949.66. kleur heeft deze Fransman fantastische resultaten weten te bereiken, waarbij de mens steeds in het middelpunt blijft staan temidden van een barse en groot se natuur. Het klaverblad werd volgemaakt door Francois Reichenbaoh, die "New York niet met de ogen van een toerist, maar met die van een geïnspireerd filmer heeft gezien Deze film vormde een voor loper tot zijn grote werk Amerique In- solite. waarmee hij zijn faam heeft be vestigd. Schilderen Niet alleen met het oog is er deze dagen gewerkt, ook de hand met daarin een tube Lloyd Marking kwam aan de feestvreugde te pas. In de grote zaal van Sanctus Augustinus aan het Rapenburg had de voorzitter van Salon Indien, J. Mulder jr.. vier stroken behangselpapier opgehangen. Vier deelnemers aan de studiedagen kregen tot taak met de kleu ren blauw, rood. groen en geel hierop hun artistieke gaven uit te leven. Achtereenvolgens werd deze kracht toer, staande op een wankele trapleer, verricht door dr. J. M. L. Peters, direc teur van het Nederlands Film Instituut, K. Huizinga, archivaris van het Neder lands Film Museum, dr. .1 B Knipping, dooent aan de NederlandseFilmacade mie, mejuffrouw Lubiena de Vries, leer ling eerste klasse Filmacademie, cn de heer Van der Goep, eveneens leerling van de filmacademie en hanteerder van de projector tijdens de studiedagen. Tot ereleden van Salon Indien werden benoemd de heren Peters. Knipping en Huizinga. die het welbekende speldje kregen uitgereikt uit handen van de voorzitter. Geen wonder dat de feestvreugde hoog is opgelaaid, ondersteund door een mooi bandje en het feestelijk geroeze moes van vele kelen. Inauguratie dr. Schaper le Leiden Geveilde percelen Ten overstaan van notaris- J. C. van Eek te Leiden is geveild; Huis en erf met winkel- en woonhuis La-ge Rijndijk 115 en 113, tezamen na afmijniing in bod: f 19,800.— koper; J C. G. Alke made te Voorschoten, q.q. voor f 19 801, Ten overstaan van notaris Joh. A Post te Leiden is geveild. Woonhuis met afzonderlijke bovenwoning en erf Prin senstraat 7, 7a in. bod; f 6 700,— koopster Mevr. E. J. M. van Haasteren te Leiden, q.q voor: f 7-400.—. p ISTERMIDDAG heeft dr. B. W. Scha- T per zijn intrede gedaan als hoog leraar in de algemene geschiedenis aan de Leidse universiteit. Hü sprak over: Politiek in de ban der geschiedenis. Er is, zo zei de nieuwe hoogleraar, door de eeuwen heen heel wat misbruik van de geschiedenis gemaakt in de politiek. Actueler, althans voor ons werelddeel, is de vraag naar de invloed, die omge keerd de geschiedenis op de politiek heeft uitgeoefend en die evenmin altijd gelukkig kan worden genoemd. De beschouwing van een aantal epi sodes uit het Engelse cn Franse ver leden, waarin politiek en hustorie nauw op elkaar betrokken waren, toont aan, dat de relatie, die de Engelsen tot de geschiedenis hebben gevonden, politiek heel wat positiever is, dan die van het Franse volk. Het zo traditie-getrouwe Engeland heeft tot in zijn jongste ver leden telkens tijdig de bakens weten te verzetten, min of meer steunend en vooruitgrijpend op de algemene trends in de historische ontwikkeling. In Frankrijk leeft men, vooral sedert de Grote Revolutie, als het ware in de ban der geschiedenis, hetgeen zich in een onvruchtbaar heimwee naar een be goochelend verleden manifesteert. In de figuur van De Gaulle vindt deze nos talgie haar zuiverste expressie, maar toont zij tevens haar gevaarlijke aspec- ten. Legermuseum .Generaal Hoefer", Pest- ouislaan 7: elke dag geopend vam 106 u Pilgrimfathers-h lusje, Boisotkade 2, elke dag geopend van hall 10 tot 12 en van 2 sol 4 uur Jeugdbiblitheek. leeszalen en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag, Lnsdag en donderdag van 4 tot 5 30 u.. woensdag en zaterdag van 12 tot 4 30 u it. vrijdag (speciaal voor de grotere leugd) van 6 30 tot 8 30 uur 's avonds Geologisch en mineralogisch museum Garenmarkt lb: elke dag geopend van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur Gravensteen. Pieterskerkhof 6, Juridisch studiecentrumelke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur (liefst in de vakanties), concierge: Koli- nakersteeg 16a Rijksmuseum voor Volkenkunde, tot 15 oktober: expositie over Ruanda Urundi .Jageltjks geopend van 10 tot 5 uur). Bibliotheek uaivermteit, Rapenburg 74 elke dag algemene studaezaal en uitleen- f deling, geopend van half tien tot half i op zaterdag tot 5 uur. Leeszaal en bibliotheek Reuvens. Bres- <traal 27. maandag en woensdag van I tot 530 en van 7 tot 9 uur; dinsdag en Jonderdag van 1 tot 5 30 uur; vrijdag va® 10 tot 5 30 en van 7 tot 9 uur Contactbureau voor afgestudeerden Rapenburg op maandag woensdag en /rijdag geopend van 10 tot 12 30 en van l «>t 4 uur. Voorzover deze Franse relatie tot het verleden representatief voor die van Europa is, behelst zij een ern stige waarschuwing. Zo mogelijk nog gevaarlijker voor de politiek is evenwel de opvatting van de histo rie als een zich met ijzeren noodza kelijkheid, wetmatig voltrekkend proces, welke opvatting grote delen van onze hedendaagse wereld in haar boeien heeft geslagen. Voorzo ver de geschiedbeoefening een so ciale functie heeft, zal die mede daaruit moeten bestaan, juist van het verleden als een drukkende last te bevrijden. Niet door dat verleden te loochenen, maar door het te door lichten en voor het heden vrucht baar te maken. Voor de geschiedbcoefenaar persoon lijk is de geschiedenis allereerst parti cipatie aan menselijk ervaren in het verleden, die des te rijker vrucht op levert, naarmate de historicus aan het leven van de eigen tijd intensief deel neemt. Zo weet hij eigen arbeid en be staan in een perspectief te brengen, dat van het verleden uit via het heden tot m de toekomst reikt. Deze historische arbeid vindt daarbij een objectieve be paling in de mate, waarin hij zich op de mens en de mensheid oriënteert. Ob jectiviteit tegenover het gebeuren in het heden is trouwens mede het gevolg van de distantie, die de beoefening der Onderwereld Montmartre LUXOR. Albert Simonin heeft een roman geschreven over de onderwereld van \lontmartre en er is een Frans- Italiaanse film van gemaakt onder de uitzonderlijk sterke regie van Jacques Becker. Men weet wat Montmantre is: de wijk in Parijs waar de bohémiens leven. Max ,de leugenaar" is een der leidende figu ren in deze onderwereld. Hij heeft acht staven goud weten te „stunten Andere individuen proberen ze van hem af te nemen, maar ten slotte verdwijnt al het goud in de vlammen van een in brand geraakte auto. Een bewijs dat gestolen waar toch nooit geluk brengt Over de aard van de film kan verschil lend geoordeeld worden. Hier is natuur lijk te moraliseren, men kan hier terecht wijzen op de enorme geestelijke leegheid van de figuren en op de weinig verhef fende sfeer- De makers zelf zullen dat alles zeker toegeven, doch hebben slechts dit gegeven aangegrepen om een stukje realiteit in een scherpe observatie op het doek te brengen. Dat is de kracht van regisseur Becker: hij observeert, hij te kent, hij karakteriseert. Hard en mee dogenloos doet hij dal, hij schildert het milieu niet maar hij plaatst ons er midden in en weet spelers en camera's te be spelen zoals weinig anderen. De grote acteur Jean Gabin, die de rol van Max speelt, heeft hier waarlijk spel op hoog niveau gegeven, maar was in deze regie toch slechts een pion, evenals zijn tegenspeler Rene Dary, die als de boef Riton speelt. En hoe suggestief is hierbij gebruik gemaakt van de mu ziek van Jean Wiener, waarbij telkens liet ,grisbi"-thema van de mondharmo nica terugkeert. De „grisbi" is de „poet" van 50 miljoen francs, de waarde van de goudschat. Wie filmisch een zeer sterk werk wil zien, vindt hier veel te bewonderen, maar hij moet dan over het gegeven van dit gangstersdrama heen kijken. Werkelijk grote filmkunst is hier weer in dienst gesteld van de zelfkant der maatschap pij Maar die zelfkant is haarscherp ge schilderd en daarin zal ze zich voor zich zelf schamen. (Filmkunst, het onderwerp ten spv'tj. Ridders van het zwaard REX. Moderne jongensboeken grij pen nog wel eens terug naar vervlogen eeuwen, om voort te borduren op onuit roeibare sprookjes van ridderidealen, schone jonkvrouwen en de strijd met verraders. Met de regelmaat van een klok worden ook films gemaakt voor lieden, die in dezelfde romantische pe riode (geestelijk) zijo blijven steken en dus behoefte hebben aan een met veel verve uitgesponnen verhaal uit -de rid dertijd. Ridders met het zwaard is de titel van een film, die een zodanig verhaal be handelt. De handeling verplaatst ons naar het Schotland van de zeventiende eeuw, waar twee families in onmin le ven hetgeen voor twee gelieven een zeer diep water blijkt op te leveren. Men ziet het: de aloude Romeo en Julia-gesohiede- r.is kent vele varianten Het zou al te sneu zijn indien de ,twee gelieven op het filmdoek elkaar niet kregen Dat is dan wel een aanmerkelijk verschil met het Shakespeareaanse dra ma (Liefde en romantisch geweld in het oude Schotland Zie voor stadsnieuwe ook pagina 11 Het gerechtshof in Den Haag heeft vanmorgen de 53-jange L. P. uit Leiden conform de eis van de procureur-generaal en het vonnis van de rechtbank in Den Haag veroordeeld tot een gevangenis straf van acht maanden met aftrek van preventieve hechtenis. P had op 28 april omstreeks half vijf 's nachts in totaal 50 kg vleeswaren uit het slachthuis van een slagerij te Voor hout gestolen. De verdachte had ontkend vleeswaren gestolen te hebben. Wel zou hij vroeg in de ochtend altijd op straat zijn op zoek naar lompen. De opbrengst van de lompen besteedde hij aan drank, zodat hij hiervoor, zoals hij verklaarde, geen geld aan zijn vrouw hoefde te vragen. De Korenbeursbrug is een van de oudste van Leiden. AU stenen oever verbinding verving z(j in 1642 een houten, die men Sinl Cornelisbrug noemde. Volgens betrouwbare schrijvers z(jn de „tempels" er in 1825 op geplaatst, nadat de brug een flinke verbreding had ondergaan. De op de brug aange brachte Jaartallen geven dit ook aan. De naam Korenbeursbrug werd of- ficitat toen de korcnbandri onder de overdekking kwam. Er it sindsdien niets meer aan het monumentale aan zien veranderd. Gezegd kan worden, dat deze brug enig Is In het gehele land. Men ziet links naast en achter de brug de huizen die z(jn gesloopt voor de bouw van het nieuwe stadhuis Ge heel links vier winkels die aan het eind van de vorige en het begin van deze eeuw overbekend waren, name lijk van llnlu naar rechte mode» en hoeden van de firma Mack, df koek en banketbakkerij van de heer D. West, wollen goederen en bab.vkleding van de firma Molkenboer en het sigarenmagazijn van de firma Voet De man in de roeiboot wan een be kend type. HU zorgde ervoor, dat er zo min mogelijk vuil op hel water dreef. De foto dateert van vóór 1905 Zij werd ingezonden door W. D van der Bly, Rfgentesselaan 47, Oegstgeest. STUDIO. Wilde aardbeien, is nog maals geprolongeerd. In deze boeiende film laat de knappe Zweedse regisseur ïngmar Bergman een beroemd medicus en tocht naar het verleden maken. De 78-jarige prof. Borg ziet terug cn hij gaat begrijpen, dat hij, hoe succesvoller zijn loopbaan werd. zich steeds meer voor het leven afsloo! Hij werd koud en kil, net als de dood. Bij leven reeds. Deze reis naar het verleden cn naar het diepste zelf (een onbarmhartige ana lyse) Is niet alleen uitgebeeld met de mijmeringen over het verleden en met de gezichten van de droom, maar ook met ontmoetingen. En als de dag voor hij 1$ en de reis naar de zelfontdekking teneinde, heeft prof. Borg de weg naar het ware leven, dat in de liefde bestaat, gevonden. (Geestig en uitfs). rjiRIANON. Peter Sellers, een van -*■ de beste komieken en imitators van het ogenblik aan de Engelse filmhemel speelt drie rollen in het geestige filmpje The mouse that roared (De muis, die bruldewaarin een heerlijke persiflage wordt gege ven van de grootmoedigheid der Ver enigde Staten jegens haar voorma lige vijanden. Een heel klein Europees staatje, be volkt met wijnboeren (te vergelijken met Luxemburg) krijgt in zijn wijnexport naar Amerika grote moeilijkheden, door dat een Californische wijnbouwer het produkt bedriegelijk weet oa te bootsen He>t staatje is in last. Wat te doen? Oorlog verklaren aan de V.S. zegt de minister-president Graaf Mountjoy (Peter Sellers), dat verliezen wij en dan krijgen we Marshall-hulp en komen er gauw weer boven op. Groobhertogin Gloriana (Peter Sellers), geeft grootmoedig haar toestemming en maarschalk Tully Bascombe (Peter Sel lers) wordt er met zijn middeleeuws legertje op uitgestuurd om Amerika de oorlog aan te doen. Makkers staakt uw wild geraas LIDO. De eersteling van Fons Rade makers. Dorp aan de rivier, is zonder veel opzien te baren over het vaderland se filmdoek gegleden. Dait kwam hoofd zakelijk door de fragmentarische opzet van deze rolprent, die eigenlijk niets an ders was dan een aantal zeer goed ver filmde hoofdmonumenten uit de gelijk namige roman van Antoon Coolen. Deed deze eersteling dus meer ver wachten, de nieuwe film Makkers slaakt uw wild geraas (in Leiden geprolongeerd) Is, hoewel bijwijlen verrassend van uit werking en vaak bijzonder mooi wat de cameravoering betreft, toch ook niet ont komen aan een zekere voorliefde voor het detail, waardoor de hoofdlijn ons tel kens dreigt te ontglippen. Het is voorwaar geen sinecure drie gezinnen waarin de moeilijkheden tussen man. vrouw en kinderen waarlijk niet gering zijn. zo te tekenen dat zij inder daad voor de toeschouwers gaan leven. Wij moeten bewondering hebben v de intelligente wijze, waarop deze film is gemonteerd, maar aan de andere kant de ogen ook niet sluiten voor een zeker negativisme, waardoor een doem van „het zal toch niet lukken" over deze levens blijft hangen. Niettemin: dat er nu eens geen nie mendalletje in ons land is geproduceerd maar dat er serieus werk is geleverd stemt tot verheugen. De Nederlandse Filmproduktie Maatschappij hoopt regel matig nieuwe films uit te brengen: de periode van Bleke Bet en De Jantjes schijnt definitief achter de rug te zijn. (Serieuze Nederlandse film ran zeer behoorlijk gehalte). Peter Sellers als maarschalk Tully met maliënkolderpakje nog aan in gezelschap txin Jean Seberg. Een scène uit The mouse that roared. Door allerlei oorzaken weet dit leger tje de hand te leggen op de nieuwste Q-bom Dit bezit versterkt de onderhan delingspositie aanmerkelijk. Het hertog dom Grand Fenwick mag zijn wijn weer naar de VS. onbeconcureerd exporteren en Peter Sellers in de gedaante van maar schalk Tully vindt in de Amerikaanse Jean Seberg, dochter van de Q-bom-pro- feasor (David Koasoff) een gezellin voor het leven. En ja, wat de muis. die brulde, daarmee had te doen, vertelt het laatste film beeld. Luchrtag cn speels geregisseerd dooT Jack Arnold. Amusement, waar meer in zit, dan de opgewekte vrolijk heid doet vermoeden. (Verrukkelijke persiflage). Porte des Lilas CASINO. F.en armoedige wijk in Parijs met een enkel straatje, een krot woning en een kroeg. Dat is het hele decor waartegen René Clair zijn fiilm Portie des Lilas laat spelen. En het spel draait maar om vier dramatis personae: een zwerver die drinkt en niets doet. een gitaarspeler die de bijnaam „artiest" kreeg, het jonge aantrekkelijke dochter tje van de kroegbaas en een jonge moor denaar die achterna wordt gezeten door de politie. In feite niets spectaculairs, heel ge- wooq een zwart-wil tekening. Maar René Clair heeft met di» simpele materiaal een schoonheid van een film gemaakt. Hij heeft in dit decor een eigen wereld op gebouwd, die eigenlijk culmineert in de uitspraak van de zwerver aan het einde van de film: Nu ben ik niet meer nodig. Om die uitspraak draait bet gehele ver haal, draai-t ook de verfilming. Die niets nut Juju (Pierre Brasseur) raakt bevriend met de artiest (Georges Brassens), die in een krot van een huisje woont. 25c komen nog wel eens bij de kroegbaas, wiens dochtertje Maria alleen in Juju een eer lijkheid en naïviteit vindt, die er bij an deren niet meer is. Dan plotseling komt de door de politie achtervolgde moordenaar Pierre (Henri Vidal). Hij duikt onder ln de kelder van de artiest en dan voelt Juju zich ineens nuttig worden in de maatschappij. Nu heeft hij iets om handen, nu kan hij voor iemand zorgen, ook al schuwt hij de praktijken van Pierre. JuJu beschermt Pierre, redt hem zelfs het leven. Maar «Is Pierre dan kan ver dwijnen op een vals paspoort en Juju merkt, dat hij Maria (Dany Carel) geld afhandig heeft' gemaakt zij werd op slag verliefd op Pierre dan komt hel goede hart weer boven en Juju achter volgt de man. Een schot en Juju keert alleen terug met bij zich hel valse pas poort en het geld van Maria. Nu ben ik niet meer nodig, is heit laatste dat Juju op de film zegt. Pierre is dood, voor wie kan hij nu nog zorgen? Het is een simpel verhaal, simpel ver teld in de film. Maar zo geniaal, dat men deze film niet ongezien mag laten. Het menselijke element heeft René Clair ln zijn hoofdfiguur gelegd, hij heeft er dus niet een marionet of een acteur maar een mens van gemaakt. En hij heeft Georges Brassens echt niete laten doen, zoals dat ook het geval is als hij chansons zingt. Maar in dat niets doen ligt de grote kracht van Brassens. Daarnaast is er Dany Carel die als het meisje Maria een verrassing bete kent, een ontdekking. René Clair heeft met alle kleine bijzonderheden in hot leven der armoede gespeeld, hij heeft al die dingen reliëf gegeven. Uit kleinig heden stelde hij een dichtwerk samen, geen rettiorisch heldendicht, maar een eerlijk, levensecht en waardig vers, zon der franje, zonder literaire of filmische makc-up. Soms met aardige vondsten als het spiegeleffect met de straatjongens, die de nieuwaberichten over de achtervol ging van de moordenaar op straat spe len. Geen film die eon oplossing biedt in de tragiek, die een weg wijst uit de angst van nietsdoen en verpaupering Ook geen film die een groter doel van hek leven tekent. Maar een film die de werkelijk heid toont en wellicht daardoor nog sterker kan werken dan welk moralise ren ook.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3