Hervormde Zending vraagt om samenwerking l Meningen van anderen Vader moet in het gezin waarden vertegenwoordigen VVVWBKË CJ.V.F. viert zonder vertoon 8ste lustrum ZWITSAL En he Ie kan ttekeningen BOEKENHOEK Hoger honorarium voor huisartsen •JSKsKJRMc Een woord voor vandaag MOEDER WORDEN... 2 WILSVEEN-VERWARRING meerderheid van de Tweede Kamerleden heeft duidelijk laten blijken, niet veel te voelen voor de stichting op korte termijn van een nieuwe stad Wilsveen. Dit is een streep door de rekening van het Haagse gemeentebestuur en de besturen van de met Den Haag samenwerkende randgemeenten, die gezamen lijk in 195" het plan-Wilsveen hebben gelanceerd. Het is een winstpunt voor het Zuidhollandse college van gedeputeerde staten en voor Zoetermeer, die zich tegen de bouw van een nieuwe stad op Zoetermeers grondgebied ver zetten. De Tweede Kamer heeft echter geen uitspraak gedaan over de in 1958 ver schenen regeringsnota inzake de uitbreiding van de Haagse agglomeratie. Hiermede wil men wachten, totdat het wetsontwerp inzake het district Groot- Den Haag aan de orde komt. Een wetsontwerp, waarvan inmiddels een voor ontwerp aan de betrokken gemeentebesturen is gezonden teneinde hierover hun mening kenbaar te maken. Dit uitstellen van deze uitspraak mag dan een zij het mager winstpunt voor de gemeente Den Haag genoemd wor den. Het plan-VVilsveen is nl. nog niet definitief van de baan. Nu er geen uitspraak over de regeringsnota is gevallen, kan de vraag gesteld worden, welke zin het heeft gehad, dat de Tweede Kamer, die met haar werkzaamheden doorlopend in tijdnood verkeert, gistermiddag zoveel uren aan deze kwestie heeft besteed. Wanneer de nota tegelijk met het toekomstige wetsontwerp over het district Groot Den Haag aan de orde zou zijn gesteld, zou de zaak in een keer afge handeld kunnen zijn. Wanneer de Kamer misschien over een half jaar het aangekondigde wetsontwerp gaat behandelen, dan komt de nieuwe stad Wils veen weer opnieuw aan de orde. Deze doublure is toch allerminst denkbeel dig, want de toelichting op het voorontwerp van wet geeft hiertoe alle aan leiding. Hierin immers wordt melding gemaakt „van de mogelijkheid, dat het in het districtsbestemmingsplan voor de nieuwe uitbreiding bestemde gebied van de betrokken gemeenten wordt afgescheiden en voor dat gebied een openbaar lichaam wordt gevormd, hetwelk met de stichting en het bestuur van de nieuwe stad wordt belast". „Het bestuur van het openbaar lichaam zou in dit geval", zo gaat deze toelichting verder, „tevens als het bestuur van dit open haar lichaam Wilsveen kunnen fungeren. Het openbaar lichaam Wilsveen zou dan te zijner tijd moeten worden omgezet in een afzonderlijke gemeente." Deze annexatie-nieuwe-stijl zal natuurlijk tegenstand ontmoeten. Er zullen weer acties en tegenacties worden ontketend, die een uiteindelijke oplossing voor het ruimteprobleem van de Haagse agglomeratie op de lange baan schuiven. Geboord de opvattingen in de Tweede Kamer, vragen we ons af, of Den Haag en de met haar samenwerkende gemeenten niet beter doen, het plan-Wilsveen maar ln te trekken. Reeds eerder hebben wij in onze kanttekeningen hierop aangedrongen. Het resultaat daarvan zal kunnen zijn, dat ook de thans weigerachtige ge meenten in districtsverband willen samenwerken. Zoetermeer heeft op dit punt al een voorstel gedaan, dat ook bij de meerderheid van de Kamer een goed onthaal heeft gehad. Men kan nu wel het onderste uit de kan d.w.z. een nieuwe stad voor 100.000 inwoners willen hebben, maar moet oppassen, niet het lid op de neus, dus niets, te krijgen. Een uitbreiding van de bestaande gemeenten, dus ook van Zoetermeer, is voor Den Haag nog altijd beter, dan helemaal geen vestigings- raogelijkhedcn voor hen die in Den Haag geen onderdak kunnen krijgen, om dat de Residentie in de nabije toekomst volgeboekt zal zijn. Reeds eerder heeft dc gemeente Den Haag een voorstel, dat ter oplossing van het gemeentelijk ruimte-probleem werd aangeboden ingetrokken. Van het in 1954 verschenen geruchtmakende annexatievoorstel, omdat Den Haag bij wijze van spreken „geen dag en geen nacht kon wachten", is niets terecht gekomen. B. en W. hebben het moeten terugtrekken en een plaats moeten geven op de archicfzolders van het gemeentehuis. Het satellietstad-plan, waarbij Den Haag op grondgebied van de buren, zonder dat de betrokken gemeentebesturen er iets in te vertellen hadden, een filiaal- stad zou bouwen, heeft het ook nooit tot een openbare behandeling kunnen brengen. Maar deze plannen zijn oorzaak geweest, dat de sfeer tussen de gemeente besturen in de Haagse agglomeratie nogal vertroebeld werd. Het is de verdienste van burgemeester Kolfschoten, dat deze sfeer verbeterd is geworden cn dat er thans een bereidheid bestaat om samen te werken. Dczo samenwerking zal kunnen worden uitgebreid, wanneer het Wilsveejji- plan wordt opgeborgen. - - J"<- Doet men dit niet, dan blijft er verwarring en vertraging ontstaan, waarmede noch de gemeente Den Haag, noch de omliggende gemeenten geholpen zijn. Brief van „Oegstgeest" aan Baam „Heeft het moderamen ook over wogen aan de gereformeerde zen- dingsdeputaten voor te stellen om gezamenlijk in West-Afrika nieuwe missionaire verantwoordelijkheden te dragen?" Deze vraag werd in „Oegstgeest" gesteld toen de her vormde zending besloot om twee secretarissen van de zending naar West-Afrika te zenden. Volgens ds. P. J. Mackaay in het „Hervormd Nederland" van vandaag, kwam men plotseling tot de ontdekking dat wel samengewerkt wordt met buitenlandse genootschappen, wel met „Bazel" en „Barmen", maar nauwelijks met „Baarn". Het artikel van ds. Mackaay is ge wijd aan de internationalisatie van de zending. Hij bedoelt daarmee dat zen dingsarbeiders van allerlei landen en allerlei" kerken gaan samenwerken. Ds. Mackaay schrijft: „Duidelijk moet worden dat de zending niet maar een zaak is van een bepaalde kerk, die op haar eentje aan de arbeid gaat, maar dat zij de zaak is van de Kerk van Christus, die, wanneer zij met het evangelie uitgaat, naar de ..niet-christe- lijke" wereld, wil laten zien, dat zij zich over alle grenzen en scheidsmuren heen, een weet in haar gehoorzaamheid aan de ene Heer." Klacht Na er op gewezen te hebben dat de jonge kerken klagen over de heilloze verwarring, die door de westerse ker ken is gesticht, doordat zij los van el kaar met eigen zendingsarbeiders ko men. vervolgt hij: „Het is een goed ding in deze jaren te mogen ervaren, dat vooral ook de jonge mensen in onze eigen kerken ongeduldig worden en steeds luider met de kerken van Azië en Afrika gaan vragen of de verschillen tussen onze kerken wel zo groot zijn, dat wij niet gezamenlijk zouden kunnen op trekken als dienstknechten van de ene Heer." Oegstgeest gelooft dat dit mogelijk is. En het gebeurt ook reeds. Dr. W. A. Bijlefeld werkt in Nigeria samen met de Deense zending en over zijn arbeid wordt geregeld overleg ge pleegd met Engelse en Franse zen dingsleiders. Ds. C. B. Bot en dokter A. H. van Soest werken in Ghana sa men met zendingsarbeiders uit Zwit serland. Ook in Indonesië werken hervormde zendingsnannen met gereformeerden en doopsgezinden en werkers uit Zwit serland, Duitsland, Amerika en de Phi- lippijnen, hetzelfde geldt voor Nieuw- Guinea. Bovendien is er sinds kort sa menwerking met de Rijnse zending in Barmen. Bazel en Barmen wel Het is dus duidelijk dat door de poli tieke verwikkelingen geen Nederlandse zendingsarbeiders meer naar Indonesië kunnen worden gezonden en dat zij die er nog werken binnen afzienbare tijd dit land moeten verlaten. Verschillende Nederlandse zendingen hebben noodge dwongen de consequentie hiervan ge trokken. De vrij-evangelischen gaan naar Roeanda-Oeroendi en misschien naar Zuid-Amerika. De hervormden denken aan West-Afrika. Met „Bazel" zullen we daar in ieder geval nauw sa menwerken, wellicht ook met Fransen en Engelsen. „Heeft het moderamen ook overwo gen aan de gereformeerde zendingsde- putaten voor te stellen om gezamen lijk in West-Afrika nieuwe missionaire verantwoordelijkheden te aanvaarden? Anders gezegd: Waarom wel met „Bazel" en niet met „Baarn"? Waar om wel met de broeders uit Zwitser land en niet met hen, die ons toch eigenlijk het naaste zijn. Baarn nu ook Het moderamen moest met schaam te bekennen, dat het wel aan de Zwit sers, de Fransen en de Engelsen had gedacht maar niet aan de gerefor meerden in ons eigen land! Het is wel een bewijs hoezeer ook wij in Oegstgeestf' nog moeten leren om werkelijk en metterdaad oecumenisch te denken en te handelenMaar wij zijn dan ook metterdaad daar toe be reid! Unaniem besloot de Raad voor de Zending deze zaak voor te leggen aan de generale zendingsdeputaten van de Gereformeerde Kerken en hen te vragen of zij zich er op willen be raden hoe wij als Nederlandse chris- Het gouden knutselboek van dc na tuur. door John R. Saunders. Uitgave De Bezige Bij. Amsterdam. In dit ook bijzonder mooi uitgegeven boek zijn tal van hobbies en activiteiten voor jon gens en meisjes bijeengebracht. De Ne derlandse bewerking van dit uit Ameri ka stammende boek is van C. Verleyen. Op roek naar een oom, door Jan Blok ker. Uitgave De Bezige Bij, Amster dam. Dit is het verhaal van Tanja en Martijn cn het jongetje Alexander. Er valt hier voor kinderen veel te genieten, óók van de illustraties van Laura Ger- ding. Het Vliegende Huis. en drie andere Gouden Boekjes. Uitgave De Bezige Bij, Amsterdam. Gouden Boekjes zijn gulden boekjes, dank zij Han G. Hoek stra, Annie M. G. Schmidt cn anderen wier naam eraan verbonden is. Robin Hood, door J. H. Poolman. Uit gave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. Dc avonturen van dc vermaarde Engelse vrijbuiter laten zich ook vandaag nog volop lezen door wie jong van leeftijd en jong van hart zijn. Zeker ook in de ze bewerking van Poolman. De illustra ties zijn van Coby C. M. Krouwel. Meer oude rijmpjes. geïllustreerd door Jan Dickhoff. Uitgave V. A. Kra mers, 's-Gravenhagc. Oude rijmpjes hebben vaak de eigenschap jong te blij ven. Ze liggen gemakkelijk in het ge hoor cn bergen soms een aantrekkelij ke levenswijsheid in zich. Wij hebben van dit boek met plezier kennis geno men. Nog meer over Teddy Robinson, cn Nog meer over Mary-Mary, door Joan G. Robinson. Uitgave V. A. Kramers. •s-Gravenhage. Het „nog meer" wijst al op een bestaande behoefte, die om be vrediging vroeg. We begrijpen het, De tekeningen in deze boekjes zijn van de schrijfster zelf, de vertaling is van Toos Blom. Audio-visuele hulpmiddelen. Uitgave Stichting Contactcentrum Bedrijfsleven- Onderwijs. 't Hoenstraat 1. Den Haag. Dit is het leerzaam verslag van een be sloten conferentie, in het voorjaar ge wijd aan het gebruik van audio-visuele hulpmiddelen bij het onderwijs in de exacto vakken. (Van onze soc.-e<ft>n. redactie). Naar wij vernemen is tussen verte genwoordigers van de ziekenfondsen en Studiedagen over vaderschap De patriarchale verhoudingen zijn in de moderne industrialistische maatschappij grondig aangetast en daarmee ook het gezin. Het is niet langer de cel van de samenleving, zei prof. dr. W. Banning onder meer op de gisteren te Arnhem geopende conferentie van de Na tionale Contactcommissie voor Ge- zinsbelangen en de Gezinsraad. Er werd gesproken over de sociolo gische aspecten van het vader schap. Prof. Banning zag als de oorzaken de specialisatie in arbeid, de scheiding tus sen woning en werken en het feit dat de huidige welvaart bij dc kinderen andere idealen, wensen en behoeften op roept dan bij de ouders in hun jeugd. Ook de emancipatie van de vrouw zag hij als een van de grondoorzaken. Toch wilde prof. Banning niet al te luidruchtig alarm roepen over de crisis van het vaderschap, want daarin zag hij eerder een teken van onmacht dan van inzicht. De vergadering werd vanmorgen voortgezet met een rede van prof. dr. H. R. Wijngaarden. Deze hoogleraar meende dat de vader in het gezin niet gemist kan worden. Is deze er niet. hetzij door overlijden of door onbetckenendheid, dan Iridt dit tot een gemis aan doelgerichtheid tot vorm loosheid. Waarden Met nadruk stelde prof. Van Wijn gaarden dat de vader, wil hij werkelijk Jubileumherdënking Paul us-vereniging Op woensdag 9 november a.s. hoopt de vereniging ter verbreiding van het evangelie tgenover het toenemend onge loof. de Paulus-vereniging, te Amster dam haar 35-jarig bestaan tc herdenken, 's Middags om 3 uur zal dan een re ceptie worden gehouden in het Ameri- cain. Hotel. Leiaseplein te Amsterdam. Dan zullen o.m. spreken: prof. mr. dr. P. J Verdam, hoogleraar aan de V.U. dr. H. J. Langman, hervormd predikant te Amsterdam en ds. J. Overduin, ge reformeerd predikant te VeenendaaL de Landelijke Huisartsen Vereniging overeenstemming bereikt over de ver hoging van de honoraria per 1 januari a s. Dc huisartsenvereniging zal nu aan het akkoord nog zijn goedkeuring moe ten hechten evenals dc Ziekenfondsraad. va^der zijn. waarden zal moeten vertegen woordigen cn verdedigen. Zo kan hij ook macht uitoefenen, niet om zijn ei gen gezag te handhaven, maar in dienst van die waarden. Zo kunnen vaagheid en onzekerheid bij de jongeren worden weggenomen. De laatste spreker vanmorgen, dr. C. J. B. J. Trimbos, ging in op de be tekenis van het huwelijk voor de man. Hij noemde vier voorwaarden, waaraan naar zijn mening het goede vadrschap moet voldoen, namelijk een liefdesrela tie met de echtgenote, een geslaagde beroepsintegratie, een bewuste bezinning op het vader zij, en de opvoeding tot het vaderschap. Dr. Trimbos had kritiek op de mo derne vormen van gezinshulp omdat ze zich onder invloed van de kinderpsy chologie en kinder psychiatrie geneigd zijn zich uisluitend te richten op het kind. De bemoeiingen met de vaders van dergelijke kinderen zijn vaak erg schriel in veergelijkmg tot de zorg en moeite besleed aan het kind in jeugd zorg. Mindszenty al vier jaar banneling in Boedapest Het is vandaag vier jaar geleden dat de primaat van de Rooms Katholieke Kerk in Hongarije, kardinaal Mindszen ty, zijn nog altijd voortdurende balling schap in het Amerikaanse gezantschap ln Boedapest begon. De kardinaal zocht zijn toevlucht op de legatie kort na het aanbreken van de dag op 4 november 1956, toen Russische strijdkrachten Boe dapest binnentrokken om de Hongaar se revolutie neer te slaan. Revolutionairen hadden de kardinaal die in 1949 door een communistische rechtbank tot levenslange gevangenis straf was veroordeeld, op 30 oktober be vrijd. De kardinaal die politiek asiel op de legatie heeft verkregen, heeft vrijwel geen contact met de buitenwereld. Hij beperkt zijn activiteit tot de gewone plichten van een parochie-geestelijke. Advertentie [heid bn *vai*kou. c HfrlI^POTHEEK ngaL MEENK'S POEDERS helpenl Er zijn Mecnk's Pocd.r^k hoofdpijn, kies pijn. hoest, gridp,^arrhee, influenza, rheumatiek, koorisjfTeid bij gevatte kou, periodieke pijnen ut. enz. Verkrijgbaar in etui» met 6 tWeders maar ook in een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6 verschillende etuis 4 6 poeders), zonder prijsverhoging. Vraag uw drogist. perii POEDERS^' tenen niet slechts in de Nederlandse Zendingsraad maar ook in de practi- sclie arbeid overzee een nauw con tact met elkander kunnen onderhou den om aldus onder Gods zegen bij te dragen lot heling van de breuk in de kerkelijk zo zeer verdeelde Christen heid van Nederland. Wij stellen er prijs op nu de zendings- week aanstaande is, deze zaak bekend te maken. Op vele kansels en in vele gezinnen van onze kerk zal a.s. zondag voor de arbeid der zending worden ge beden. Het zal goed zijn wanneer dan niet slechts gebeden wordt voor hen die aan de fronten staan maar ook voor hen die hier in Nederland, op het thuis front leiding moeten geven en beslis singen moeten nemen, aldus ds. Mac kaay. Mej. dr. B. Siertsema aanvaardt ambt aan V.U. Vanmiddag aanvaardde mej. dr. B. Siertsema het professoraat in de alge mene taalwetenschap en de fonetiek van het Engels aan de Vrije Universiteit. In haar inaugurele rede sprak zü over „Taalverwerving en taalontlening". De twee besproken processen: het leren en het analyseren van taal, moe ten door de linguist in het samenhang èn in hun onderscheidingen, bij zijn beschouwingen in aanmerking genomen worden, aldus mej. Siertsema. Zowel een vereenzelvigen van deze twee pro cessen als een negéren van één ervan leidt onvermijdelijk tot een onjuiste beschrijving van beide, en tot een valse analyse. Het stormt huiten. De wind rukt aan de takken en de singels j zijn bedekt met natte, kleffe bladeren. Hij giert om een schoorsteen en rukt aan dakpannen. Kleine reddingboten trekken erop uit om het gevaar te trotseren en schepen en mensen in nood te helpen. Het stormt binnen. Het lijkt wel alsof de geluidsknop van kindermonden op vol staat. Om het minste of geringste hebben ze ruzie, 2jjn er huilpartijen. En 's avonds zegt moeder als ze veilig en wel in bed liggen: „Gelukkig! Wat een dag! Ik dacht, dat ik er nooit door kwam." Waarom maakt storm kinderen zo lawaaierig? Is het omdat ze onbewust met alle geweld de wind willen overstemmen? Is de natuur in opstand en proberen kinderen zich van de weeromstuit te handhaven? Plant de onrust van de natuur zich voort in het kinderhart? Het is niet te ontkennenEr is een wisselwerking tussen natuur en hart. Onrust buiten brengt vaak onrust binnen. De discipelen van Christus in de storm waren even onrustig als de natuur. Ze waren bang. Maar dan komt de stem van Christus: „Zwijg, wees stil", zoals een moeder het zegt tegen haar luidruchtig kind. Christus verricht geen wonder; Hij gebiedt, eist. De onrust van ons hart wordt niet gestild door een wonder, maar door een eis: Wees stil, niet opstandig, geef je over. Advertentie ANDERZIJDS De Christen Jonge Vrouwen Federatie in Nederland, die is aan gesloten bij de Young Women's Christian Association, bestaat veertig jaar. Dit jubileum gaat niet met veel officieel vertoon gepaard. Vandaag verschijnt een jubileum nummer van het orgaan van de C.J.V.F., „Federatie Contact" en in januari zal het achtste lustrum op een studiedag in Utrecht worden gevierd. De C.J.V.F. is vlak na de eerste wereldoorlog opgericht. Haar doel was en is er toe mee te werken, dat Jezus Christus door vrouwen en meisjes in deze wereld als Heiland en Heer gekend en gediend wordt. Sinds de tweede wereldoorlog is men in de C.J.V.F. begonnen met bezinning op de veranderde tijden en heroriëntatie van het werk. Het meisjesverbond van de C.J.V.F. is twee jaar geleden gefu seerd met het Christelijk Jonge Mannen Verbond. Verleden jaar heeft de Union Internationale des Amies de la Jeune WJE WINT? De kansen itliijnen4 voor Kènnedy hel be6t te staan de meeste politieke com mentatoren in de Ver. Staten zeggen het. Nog een paar dagen en we zullen weten, of zij gelijk hebben. In Het Parool komt dr. M. van Blankenstein tot de con clusie, dat het getij voor Kennedy stijgt. Hij schrijft o.m.: „Tal van Amerikanen, journalisten en politici, heb ik uitspraken horen doen in de trant van „het minste van twee kwadei* te kiezen". Wie van tweeën zij daarmee bedoelden was minder duidelijk dan hun gebrek aan eerbied voor het formaat van beide mededingers. Daar over hoeft men zich in Amerika nooit te verbazen. In de loop der jaren bob ik daar vaak het betoog gehoord: „Onze grondwet geeft aan de president zó grote bevoegdheden, dat wij die niet gaarne aan sterke handen toevertrouwen. Krachtige fi guren brengen ons in de deining". Het komt mij voor, uit velerlei ervaring, dat Nixon met zijn betoon van onknnde in dc buitenlandse politiek het voor zijn oordcel- kundig gehoor nog bonter heeft gemaakt dan Kennedy met zijn ontsporingen. Wel beriep hij zich telkens op zijn grotere er varing met het buitenland. Maar ook dat werd weer bestreden. Die ervaring berust te, zo werd opgemerkt, op ambtelijke be zoeken aan vreemde staten, die minder ge schikt zijn voor het opdoen van kennis dan de vele cn uitvoerige studiereizen, welke Kennedy zich heeft kunnen veroorloven. Kennedy kan op zijn geschriften wijzen cn op zijn langdurige lidmaatschap van de se naatscommissie voor buitenlands beleid, die daarvoor in Amerika als dc hoogste school wordt beschouwd. Dit alles heeft al le debat-ervaringen van Nixon, die inder daad die van Kennedy soms schenen te overtreffen, niet kunnen uitwissen. Dat is duidelijk uit het naar een zeer versprei de opvatting van dit ogenblik stijgende getij voor Kennedy". Ook Trouw geeft een beschouwing over de uitslag van dc verkiezingen. O.m. zegt dit blad: „Een geniale persoonlijk heid in het Witte Huis zou ook daarom eer een gevaar d"an een voordeel beteke nen, wijl de Amerikaanse president in zijn functie over zo'n uitzonderlijk grote macht beschikt. Had hij van zichzelf uit dictato riale neigingen dan kon hij hieraan ge makkelijk toegeven. Wat dit gevaar betreft koestert men in Amerika bij deze verkic- zing geen enkele vrees. Beide kandidaten hebben eerder een soort jongensachtige ambitie, die nauwelijks uitgaat boven liet ideaal van iedere als Amerikaan geboren jongen, om president van de V.S. te wor den. Als zij al grote gedachten over de toekomst van Amerika in de wereldpoli tiek en ook in de binnenlandse politiek hebben, dan hebben zij die in al hun re devoeringen zorgvuldig verwegen. Nixon heeft zich in zijn redevoeringen ook altijd van een standaard-inhoud bediend. Wellicht heeft hij ook nog een rede van andere aard in petto. Niet dat men ook daaraan al te veel waarde moet hechten. Welke re denen tenslotte in de hoofden en harten van de miljoenen Amerikaanse kiezers dc doorslag znllen geven kan men nog steeds niet vaststellen. Het zullen wel een hele reeks van redenen zijn, waarin nu eens het katholicisme van Kennedy, zijn rijkdom, zijn typiseh accent of zijn vrouw die een baby verwacht de doorslag zullen geven om hem wel of juist niet te stemmen. Dat geldt ook voor Nixon, waarbij men dar zijn protestantisme, zijn helemaal niet rijk zijn, zijn weer ander accent enz. zal moe ten laten gelden. Waarmee slechts gezegd wil zijn, dat het zeer de vraag is of de opgesomde redenen of helemaal andere doorslaggevend zijn geweest. Negen no vember znllen we weten wie het goed g e- raden heeft." DANKDAG VOOR GEWAS EN ARBEID In zijn „Gereformeerde Kerk bode voor Drente en Overijsel" heeft ds. IJ. K. Vellenga van Meppel aandacht geschonken aan de dankdag voor gewas en ar beid, zoals die volgens de nieuwe kerkorde van de Gereformeerde Kerken nu heet. Volgens ds. Vel lenga rammelt er echter iets in deze kerkelijke regel en hij schrijft onder meer: IN de herziene kerkorde is de be paling opgenomen: „De kerke raden zullen zoveel mogelijk zorg dragen, dat kerkdiensten worden ge houden op de Oudejaars- en Nieuw jaarsdag en op de bid- en dank dagen voor gewas en arbeid". De ze bepaling sluit dus aan bij een gebruik van overlang. Dit gebruik heeft in de bepaling nu echter ker kelijke sanctie verkregen. Vroeger mochten we en konden we bid- en dankdag houden, nu moeten we het „zoveel mogelijk" doen. Wie er voorheen niet aan deed, brak met een gewoonte. Wie er nu niet aan doet. ontduikt een gestelde bepa ling, een kerkelijke regel. Onze kerken hebben dus in haar nieuwe kerkorde vastgelegd, dat wij aparte samenkomsten zullen houden om te bidden en om te danken voor „gewas en arbeid". Kennelijk wilden zij, dat deze op een dag in de week gehouden zul len worden en niet naar een zon dag „verschoven" zullen worden. Ze hebben aan de oude gewoonte, die aan kracht begon in te boeten, nieuwe kracht willen geven door een kerkordelijke bepaling. En nu moet het dus wel gebeuren, al ge ven de woorden „zoveel mogelijk" ook velerlei gelegenheid tot ont wijk. Vroeger waren we kerkelijk vrij met de bid- en dankdagen voor het gewas te doen wat we wilden. We hadden alleen te maken met een gewoonte. We zijn nu niet meer vrij. „De kerkeraden zullen zoveel mogelijk zorgdragen." Naar eerlijke «verklaring betekent dit, dat het, indien enigszins mogelijk, gebeuren moet. j ons over verheugen. Want we roeien er mee tegen de stroom in. Dat is volstrekt niet af te keuren, als het moet Maar dan moet het ook moeten. De stroom van de praktijk voert geen grote aanhankelijkheid voor en genegen heid tot de bid- en dakdag voor het gewas met zich mee. In de agra risch gekleurde gemeenten zal deze genegenheid ook vandaag bestaan. Maar deze gemeenten verminde ren, niet alleen in aantal, maar ook in numerieke sterkte. Zelfs neemt ook in deze gemeenten het besef van afhankelijkheid ten aan zien van de bodemproductie af. Ik zeg niet, dat men er minder vroom is dan vroeger; ik weet dat niet. Maar er is niet meer de hulpeloos heid en machteloosheid tegenover regen, droogte en onvruchtbaarheid van vroeger. Bij misoogst dreigt ons ook niet, als weleer, direct ge brek. Zo is het afhankelijkheidsbc- sef verzwakt. En daar, waar men het landbouwbedrijf alleen van ho ren-zeggen en van vacantie-uitstap- jes kent. is dit besef nog zwakker. Kennelijk hebben diegenen. die voor het behoud van een biddag en een dankdag voor het gewas geporteerd waren, zich laten lei den door de gedachte, dat het toch van zulk een uitnemend geestelijk belang is expres bij on ze afhankelijkheid bepaald te wor den. Dat is het ook. Maar ik be twijfel of het in de gegeven om standigheden juist is tot dit doel een oude gewoonte te handhaven en zelfs kerkelijk te legaliseren. Na- IK weet niet bepaling moeten tuurlijk, wanneer het klaar gebo den was, dat wij aan het begin van het seizoen zullen bidden om een goed gewas en aan het eind er van danken voor de gave er van. zou den we daartoe geroepen zijn en het graag moeten doen. Maar waar er van een klaar gebod in dezen geen sprake is en de bereidheid om de oude gewoonte getrouw te blijven gestadig verzwakt, is het moeilijk te zien als een verheugen de zaak, dat de wankelende ge woonte door een kerkelijke bepa ling geschoord wordt. Want nu moet het. En het zou een beetje naar zijn, als de kerker^den, trots de nieuwe bepaling, zouden zeg gen: we doen het toch maar niet. En dat zou het ook zijn, als het kerkvolk trots de oproep van de kerkeraden om te komen, zou zeg gen: we gaan toch maar niet. arbeid" schijnt mij ook geen ge lukkige vinding. Dat zijn twee on gelijksoortige zaken. Uiteraard begrijpt ieder de be doeling wel. De gedachte zal mis schien geweest zijn: is er niet evenveel reden om Gods zegen te bidden over elk ander werk. als er is om te bidden om zegen over dat van de boeren? Behoeft alle werk Gods zegen niet? Waarom dan ook niet gebeden om die zegen over de arbeid van kantoorklerken en kraandrijvers, betonconstructeurs en pepermuntfabrikanten, buschauf feurs en kraamverzorgsters? Zo zal men tot de toevoeging „ar beid" gekomen zijn. Misschien vindt iemand, dat ik met mijn voorbeelden deze „ernsti ge" zaak wat belachelijk maak. Dat is echter niet het geval. Ik maak haar niet belachelijk, maar wijs alleen maar aan, dat zij dat wel een beetje is. Dat is te wijten aan die nevenstelling van gewas en arbeid. Het gewas komt van God. Het is God, die de wasdom geeft. Wan neer ons voorgeslacht bad om en dankte voor het gewas, bad en dankte het voor Gods blijvende be moeienis met ons levensonderhoud. Daarin wist het zich van de Here afhankelijk. Het zal ook wel ge beden hebben, dat het zijn werk trouw mocht doen en dat de Here de hand des vlijtigen niet ongeze gend wilde laten, maar het erken de toch vooral zijn afhankelijkheid van Gods goedheid over ons. Maar de arbeid is ons werk. Die doen wij. En als wij op dezelfde wijze om deze arbeid zullen bidden en er voor zullen danken, als we dat plegen te doen om en voor het gewas, kan dit niet anders beteke nen. dan dat wij moeten bidden om werk en danken, als we het krijgen en hebben. Dat moeten we stellig ook. Ja. we moeten ook bidden, dat we werk mogen hebben en dan ken. als het ons geschonken wordt al zal het ons misschien tegelijk niet belemmeren om zo mogelijk dit werk van zes tot vijf dagen te beperken. Maar ik weet niet of het kerkvolk er warm voor te krijgen is een bidstond te houden om werk terwijl het van het overlopende werk haast geen uur vrij kan ma ken en te danken voor het werk. Waarschijnlijk zal men mij tegen- voeren. dat het niet zozeer gaat om het krijgen en hebben van ar beid op zichzelf, als wel om een ge bed om Gods zegen over de arbeid. Ik vermoed, dat dit wel juist is. Maar dan vraag ik: waarom dit dan niet gezegd? En waarom dan niet gesproken over een bid- en dankdag voor het onderhoud des levens, o? iets van die aard. Dan werden niet alleen de vruchten op de arbeid van de boeren, maar ook op die van burgers en buiten lui er in betrokken. Fille (in Nederland de Vereniging ter Behartiging van de belangen der Jonge Meisjes) op een wereldcongres in Mexi co besloten, zich aan te rluiten bij de Wereldbond van Christen Jonge Vrou wen, een beslissing, die ook geldt voor de Nederlandse organisatie. Andere bij de C.J.V.F. aangesloten organisaties zijn de Hervormde Vrouwengroep, „De Toorts" (een vereniging die kampeer- leidsters vormt) en het Jonge Vrouwen gilde, dat zich speciaal bezighoudt met de ongeveer tweehonderd Russische vluchtelingen die door de Nederlandse kerken in verschillende tehuizen voor ouden van dagen zijn ondergebracht. De bij de C.J.V.F. aangesloten organisaties hebben in totaal rond vijftigduizend leden. Oecumene De C.J.V.F. is een voorstandster van de oecumene, vandaar dat zij ook steeds nauwere samenwerking zoekt met de andere protestants-christelijke vrouwen organisaties in ons land. Een van de be langrijkste acties van de jubilerende federatie is het verlenen van hulp aan noodlijdende gebieden en personen. Zo zorgt zij voor de salariëring van een secretaresse, die in Suriname de Jonge Christen Vrouwen Federatie „van de grond" moet helpen. In Calabrie, in Zui l-Italië, zijn door de Y.W.C.A. tehuizen opgericht, waarin de vrouwelijke jeugd van de arme be volking de eerste beginselen wordt bij gebracht van lezen, schrijven, koken, naaien, kinderverzorging en dergelijke. Veel leden van de C.J.VF. hebben een Calabrisch meisje als „petekind" aan genomen, hetgeen betekent, dat zij iedere drie maanden een bepaald bedrag af staan voor de opleiding van het des betreffende kind voor melk en vita- langrijk .^n perpianent onderdeel van de activiteiten van ."dé CXV.F. Iedét jaar worden vrouwen uit de Duitse vluchte lingenkampen uitgenodigd, een leerzame vakantie te komen doorbrengen in de gezinnen van de leden. Momenteel is men bezig met een nieuw projekt: het kamp Finckenwerde bij Hamburg. De C.J.V.F. wil proberen geld bij elkaar te krijgen voor een nieuwe barak die als „gemeenschapshuis" dienst kan doen. terwijl zij tevens een team van maat schappelijke werksters naar Fincken werde wil zenden, om de vrouwen te leren hoe ze de barak het best kunnen inrichten en benutten. De C.J.V.F. bezit nu al vier jaar in Utrecht een „hostel" waarin jonge meis jes en vrouwen in een huiselijke omge ving verzorging kunnen krijgen. In dit tehuis wonen enkele vaste gasten uit Suriname en Hongarije. In huize „Mela- nie" in Haarlem geeft de C.J.VJF. een vooropleiding voor eenvoudige sociale beroepen. De leerlingen, meestal jonge meisjes van het platteland, zijn intern. Overdag werken ze in Haarlemse ge zinnen en 's avonds worden er vor mingscursussen gegeven. Ieder jaar wor den in „Melanie" ongeveer dertig meis jes opgeleid. Duitse bisschoppen over Vaticaans concilie De evangelisch-lutherse bisschoppen van Duitsland hebben op een conferen tie in München hun standpunt ten op zichte van het voorgenomen Vaticaans concilie van de R. K. Kerk omschre ven met de woorden dat „het werk aan. de hereniging van de christenen niet losgemaakt kan worden van de waar heids-kwestie". De waarheidskwestie blijft tussen de kerken in staan. Het was een oecumeni sche plicht verder te werken aan een „ware ontmoeting der belijdenissen in geloof". Aan de conferentie, die door bisschop Hans Lilje werd geleid, heb ben twaalf bisschoppen uit Oost-en West- Duitsland deelgenomen. Advenontte Dit Is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een |fr BABYSET DE LUXE M Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Roermond: G. van Halsema te Fijnaart en A. J. Jelsma te Zaltbommel. Beroepen te Curacao: H. Wiersinga te Gent, België. Aangenomen naar Blacktown, New- South-Wales. Australië, Ref. Church: H. L. Hoving te Hamilton. Nieuw-Zeeland, voorheen kand. te Groningen. Bedankt voor Christchurch, Nieuw- Zceland, Ref. Church. J. W. Decnik tc Auckland. Nieuw-Zeeland. voorheen te Poortugaal. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Geldermalsen: H. Ligten- berg te Rotterdam-West. Beroepen te Rijssen: J. van Haaren te Kampen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2