IF Een woord voor vandaag Lutherse jeugd is tegen kerkelijk commercialisme Meningen van anderen VOOR BENELUX-EENHEID MOET NOG VEEL GEDAAN Maastrichtse industrie begint eigen h.t.s. CETAFLE Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn Zegen!" Zo hebt ge het vele malen gezongenhebt ge het ook in uw leven ervaren? Of hoort ge tot die mensen die zich buitengesloten voelen? Die niet passen in de „efficiency" van het kerkelijk leven, zich niet gemakkelijk aansluiten bij de dikwijls van elkaar onderscheiden en gescheiden vriendenkringetjes? Voelt ge soms de eenzaamheid in u schroeien, zelfs als ge temidden van anderen zijt? Want zo komt het voor! Ge weet toch hoe die eenzaamheid er ook geweest is in het leven van uw Heiland? Veracht door de vooraanstaanden uitgestoten uit Zijn vaderstad, niet begrepen door Zijn eigen discipelen. En toch ging Hij door tot Hij zelfs door Zijn God verlaten was! Dat laatste zal nooit gebeuren ge zijt van Zijn zegen zeker als in u de liefde woont. Weet ge niet waar ge beginnen moet? Heel eenvoudig: bij het begin. Laat ieder met wie ge in aanraking komt weten dat ge een christen zijt. Niet met vrome woorden maar met uw daden. Uw naasten zijn overal: in huis, op school, op kantoor, in de fabriek. Ge zult zien hoe spoedig die eenzaam heid plaats maakt voor diepe blijdschap. En uw loon zal groot zijn in de hemelen! POPELENDE GEMEENTEN DE LENING, waarover wij gisteren op deze plaats schreven, staat met haar voorwaarden 4'4% rente en een koers van uitgifte van 98Vi dicht in de buurt van de voorschriften, die de rijksoverheid heeft vastgesteld voor Let lenen van de lagere overheid: de provinciën en gemeenten. Deze voorschriften zijn bekend onder de naam rentegamma. Voor lang lopende leningen betekent dit, dat de lagere overheid alleen leningen via de kapitaalmarkt bij het publiek mag plaatsen als de rente 4'4% en de koers van uitgifte 99 is. Het verschil is dus nog maar klein. De gemeentebesturen en zeker ook de provinciale besturen wachten met smart op het ogenblik dat zij de vrijheid hebben, zelf geld te lenen waar zij dat willen. Thans moeten zij terecht bii de Bank voor Nederlandsche Gemeenten, die op haar beurt leningen uitschrijft om al haar klanten te bedienen. Wij hebben er dit jaar al vijf, elk van 100 miljoen gehad, alle tegen een rente van 4Vfc%. Deze bank is dus niet gebonden aan de voor waarden van het rentegamma, hoewel haar geld wel voor de lagere overheid1 is bestemd. Enorme bedragen heeft zij tot nu toe geleend. Op 1 juli jl. was het totaal der leningen 5390 miljoen. Op 1 januari 1960 was het 4821 miljoen, waarvan 4650 miljoen aan een groot aantal gemeenten. Elke keer proberen gemeenten en provinciën onder het juk van het rente- gamma uit te komen, waartoe men soms ingenieuze leningen uitdenkt. In augustus wilde Zuid-Holland het op de normale manier proberen met een lening van 4*4% en een koers van 99. Het werd een mislukking, omdat de markt dus de beleggers een hoger rendement eisten. Daarna hebben wij kortlopende leningen gehad van Delft en Dordrecht, die een succes werden. Maar ook de leningen van Gouda en Rotterdam met een middellange looptijd deden het goed, hoewel Rotterdam maar 4'/s% gaf. Noord-Holland, Haarlem en Breda gooiden het echter over een andere boeg: zij leenden ondershands en introduceerden daarna de lening op de beurs, waarbij als eerste notering 98>4 uit de bus kwam. Dit lag dus onder de voorschriften van het rentegrmma. Deze kunstgreep was echter mogelijk, doordat er aan de bankier een provisie van 2% werd gegeven; een deeltje hiervan werd dus opgeofferd om de obligaties toch via de beurs bij de be leggers te kunnen plaatsen. De overheid nam hier echter geen genoegen mee, en voortaan mag die 2% alleen gegeven worden voor leningen die op de open kapitaalmarkt worden geplaatst. Zakt de rente nog verder, dan zou er dus ruim baan voor de provinciën en de gemeenten kunnen komen. Men kan er van op aan dat zij staan te popelen om zich op de markt te werpen. Het is echter de vraag, of de minister van financiën hier erg blij mee zal zijn. De te verwachten, grote vraag zal natuurlijk veel liquiditeiten binden, maar zij zal ook te ver kunnen gaan en de markt helemaal kunnen afromen, waardoor er voor het bedrijfsleven en eventueel voor het rijk zelf - te weinig overblijft. Het is dus zeer wel mogelijk dat de minister liever de ontwikkeling in eigen, hand wil houden. Zou dit zo zijn, dat ligt een verscherping van het rente- gamma voor de hand, waarbij de lagere overheid opnieuw achter het net zou vissen. Rebellie in de F.S. (Van onze kerkredacteur) De Lutherse jeugd van de Ver enigde Staten heeft de m^ist oudere leden van de synode ronduit gezegd dat zij niets moeten hebben van al die bazars en bingo spelletjes, die vrouwenbakwedstrij- den en rommelzolderverkopingen, waar de Amerikaanse kerk zo sterk in is om geld uit de zakken van de leden te rommelen. „Commer cialisme", riep de jeugd. De jonge mensen dienden een officieel ■apport in op de synode van de Verenigde Lutherse Kerk van Amerika. Zij kwamen er ronduit voor uit dat zij die lekespelen, gezelligheidspartijtjes en dinners van de kerk maar „waardeloos" vonden. Het rapport werd voorgelezen door de voorzitter van de Luther League, Robert J. Menges. Dit is de jongerenorganisatie binnen de Lutherse Kerk. Volgens de jongeren is dit commercialisme de ergste vyand voor het daadwerkelijke christe lijke leven van de kerkelijke lidmaten. Dit commercialisme wordt daar open baar, volgens het jongerenrapport, waar in de naam van Christus en van onze Heer er produkten gekocht en verkocht worden, of door de kerk diensten worden verleend die niet overeenkomen met het karakter van het evangelie. Volgens Menges was het doel van dit rapport nu eindelijk eens een einde te maken aan dergelijke twijfelachtige pogingen om geld bijeen te brengen. STELLINGEN Het rapport zegt onder meer: Commercialisme misbruikt de naam - van Christus en Zijn Kerk door leden en niet-leden te dwingen aan dergelijke projecten mee te werken, omdat de kerkelijke organisatie ze aanbeveelt. Commercialisme geeft de mensen de valse indruk dat zij toch wel iets hebben voor Christus en Zijn Kerk, als zij iets kopen en zo voor hun geld bepaalde waarde terug ontvangen. Commercialisme openbaart e WITTE KRUIS DE echte PIJNSTILLER Hoofdpijn... maar ook andere pla gende pijnen verdwijnen snel met Witte Kruis. gebrek vertrouwen in God, omdat men meent dat niet voldoende geld bijeen zal komen voor het werk des Heren door vrijwillige offers van gemeente- GEREFORMEERDE ACTIE Zo denkt dus de Amerikaanse jeugd er over. Het ziet er naar uit dat de Nederlandse jeugd wel degelijk gebruik wil maken van dit christelijk „com- mercialisme". Althans ds. G. N. Lam- die in het jongste nummer van „Jong Gereformeerd" de leden opwekt te gaan werken aan de actie die ten doel heeft om 7 miljoen bijeen te brengen voor de gereformeerde kerkbouw, wekt deze in druk. Hij schrijft: ,,'t Kan natuurlijk door m collectebus. We zouden echter met ame onze bestuursleden willen vragen: doe het zo enigszins mogelijk wat origi neler. Hoe? Je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten, dat op de verenigingsavonden alleen sigaretten gerookt mogen worden, die de vereniging aanschaft en die 25 cent per stuk kosten. Op elk pakje houd je dan ongeveer 4 gulden voor kerkbouw Of hij met dit voorbeeld lukkig is, weten we niet, maar in ieder geval vraagt hij om andere ideeën. Zal Jong Gereformeerd anders reageren dan jong luthers? Zij zingen tenminste: „Ver los ons van bazars, o Heer, en geef ons de collecte weer". Oost-Duitsland een „staat uit Gods linkerhand" „De Christelijke kerk moet de men en in de Sowjet-zone (Oost-Duitsland) het bestaan verlichten en helpen ook als christen te kunnen leven", aldus heeft de evangelische bisschop dr. Hans Lilje op een bijeenkomst in Düsseldorf verklaard. Men moet de openlijk verzet afhouden, omdat verzet geen particuliere aangelegenheid is en omdat Europese vraagstukken ook op andere wijze opgelost zouden kunnen worden. Ook in de „geperverteerde staat" kan de orde niet zonder meer worden opgeheven. Ook die staat maakt deel uit van de ordening van God en kan gehoorzaamheid verlangen. Ook de christen kan in die staat leven in het bewustzijn dat het een staat uit Gods linker hand is, aldus dr. Lilje. Hij voeg de er aan toe, dat de christen echter op elk ogenblik voor de keuze gesteld kan worden „ja" of „neen" te zeggen. Dik wijls is het martelaarschap dan slechts de enige mogelijkheid en het kan gebeu- Beroepirigswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Andel N.B.. Colijnsplaat. Kootwijkerbroek, Oostvoorne en voor Paesens en Moddergat: J. van Drie, kand. te Leusden. Reumatiek TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden TOGAL HELPT Hoofdpijn TOGAL HELPT Spit TOGAL HELPT Advertentie ANDERZIJDS Protestanten in V.S. ïvensen protest bij Vaticaan Een Amerikaanse groepering van pro testanten heeft vrijdag de regering ver zocht bij de heilige stoel te willen pro testeren tegen hetgeen zij de „welover wogen poging" noemen van de „door het Vaticaan gesteunde bisschoppen van Puerto Rico om de gouverneur van dat land in diskrediet en ten val te bren- De groepering draagt de naam „Ver enigde Protestanten en Andere Ameri kanen voor de Scheiding van Kerk en Staat". In een brief aan de minister van buitenlandse zaken, Christian Herter, werd verzocht de Amerikaanse ambas sadeur te Rome opdracht te geven een protest in te dienen, met name tegen „de clericale inmenging in de buiten- landse politiek van de V.S.". De groepering heeft volgens eigen op gave een aanhang van circa 100.000. De drie bisschoppen van Puerto Rico heb ben zondag jl. een kanselbrief doen voorlezen waarin ze de gelovigen aan manen niet op de Democratische Volks partij van president Munoz te stem men daar deze partij wetten had doen ter regeling van de sterilisa- FRISDRANKEN Er is dus weer een bedrijfschap geïn stalleerd. Het luistert naar de naam (bij af korting): „bedrijfschap voor frisdranken en bier", of officieel: „bedrijfschap voor de industrie van en de groothandel in kool zuurhoudende alcoholvrije dranken en de groothandel in bier". De Tijd De Maas bode vindt dal laatste een ontzettende naam om in zijn geheel te onthouden. Maar dat hoeft dan ook niet. „De meeste schappen", zo schrijft het blad, „hebben ingewikkelde officiële namen omdat er nu eenmaal allei ia! onder thuif hoort. In de praktijk koi tot goede afkortingen of „roepnamen" zo men wil. Ook voor het nieuwe schap heeft men al zulk een naam in gedachten: het bedrijfschap frisdranken. Wij zouden het jammer vinden als die naam inderdaad ingang vond. Het woord „frisdrank" is geen Nederlands woord. Het heeft, al beweren de fabrikanten en handelaren dat, ook geen burgerrecht verkregen. Wij hebben in een café gelukkig nog nooit om een flesje „fris drank" horen vragen. En als hel ons ooit wordt aangeboden zullen wij zeggen: „Dan- ke schön". Van geheel ander en zwaarder ka liber is de kritiek van het Algemeen Han delsblad, welk orgaan met name bezwaar maakt tegen de zeer vèr gaande verorden de bevoegdheid op het gebied van de prij zen. „De wet op dc pbo spreekt wel zeer hooggestemd van de „dienende werkzaam heid" van het bedrijfsleven, maar dit is biecht» een fraai ethisch criterium, geen juridisch. Wij hebben dan ook van liet be gin Hf aan ons op het standpunt gesteld, dat produkt- en bedrijfsehappei kum regelen i langelegenhedei :oude uiting" van de bedrijfs tak, prijs- en loonpolitiek niet aan lichamen kan toevertrouwen welke voorshands geen rechtsgemeenschappen maar belangenge meenschappen zijn. He. nieuwe bedrijfschap i« een omzetting van reeds bestaande pui ticulicre regelingen en afspraken. Door d. ze thans een publiekrechtelijk karakter te geven sanctioneert men dus feitelijk deze afspraken. Men kan spreken van een pbo- kartel Natuurlijk zij er waarborgen: de afspraken voor de binnenlandse prijzen moe- ten door de minister van economische za- ken worden goedgekeurd; de betrokken ver ordening mag slechts voor twee jaar gel- ,|pn Het ontweru-prijienwct zal wellicht de versterken. Wij schier i ambtelijk) :onde concurrentie ontrole. En hoezeer het bestuur va., uc tieuwe bedrijfschap zich ook bewust mogt „dienende werkzaamheid vat en groothandel in frisdran nenselijks zal het het zal de afsti t hel partic 3 kartelwezen wellicht moeilijk kunn. verloochenen." THEOLOGIE VAKWERK Ds. L. H. Ruitenberg is in het blad Hervormd Nederland" in gegaan op de vraag of theologie vakwerk is, naar aanleiding van discussies in de rooms-katholieke pers van de laatste weken. Hij schrijft onder meer: tober een objectieve verklaring voor dit verschijnsel. Hij zegt, in eigen woorden sa mengevat: Iedere katholieke theo loog houdt zich bezig met de ge loofsleer der katholieke kerk. De ze theologie is een wetenschap die alleen in volle ernst kan worden beoefend waarmee hij dus pleit voor de theologie-beoefening als le venstaak en niet als vrijetijdsbeste- Dat, zo vervolgt hij, de theologie in r.-k. kringen méér dan vroeger de r.-k. leek tot meedenken en weerspreken brengt, komt omdat haar methode en haar onderwerp verschoven is. Zij is minder scho lastisch en meer fenomenologisch geworden twee woorden die wij, angstig voor vreemde woorden, toch maar neerschrijven om daar mee aan te geven dat het wijsge rig element iets verminderde en het ingaan op de voor de hand liggende verschijningsvormen toe nam en naar het onderwerp, is zij meer bijbels geworden. En daar mee is zij voor de leek (een- woord dat wij ir reformatorisch milieu niet kunnen plaatsen) be grijpelijker, aansprekender, toe gankelijker gewerden. Feitelijk verdedigt pater Pau wels de eis, dat de priester de eigenlijke theologie-beoefenaar moet zijn niet, maar de eisen die hij er aan stelt, namelijk de volledige toe wijding èn de inspiratie van het ge loofsleven uit, leiden er toch on herroepelijk toe, de priester als de beoefenaar der theologie aan te wij- In het geheel van het r.-k. stel sel begrijpen wij dat wel. Theolo gie is theologie der kerk en moet haar ordenend beginsel ontlenen aan die kerk. DE betekenis echter van zulk een discussie, voor een deel in het ODenbaar gevoerd, is gele gen in het feit dat anderen, buiten de r.-k. kerk zich gaan afvragen hoe het bij henzelf staat. Dit is, onbedoeld, een van de vormen waarin kerken in.vloed op elkaar uitoefenen. Wij zullen deze discussie uit de verte volgen en haar, als vreem den nooit helemaal begrijpend, moeten beginnen met elke hoop- vaardij af te leggen. Het is zeker géén hoovaardij als wij constate ren dat dit probleem voor ons niet geldt. Niet, omdat wij er niet van overtuigd zijn, dat de theologie- beoefening niet de volle mens vraagt. Maar wat ons niet gemak kelijk zou afgaan, is het verwij zen van de theologie naar de pries ter alleen. Priester is bij ons geen ambt maar een functie van het ambt. Het ambt (waar wij ove rigens nog lang niet over zijn uit gedacht) is bovendien niet aan een wetenschap gebonden. Slechts de bedienaar van het Woord, de man (of vrouw) die zich volledig in-zet bij het leidinggeven aan de ge meente, dient, zeggen wij, een we- tenschappelijk-theologische vorming te hebben. Nu kan men stellen, dat sinds de nieuwe vormgeving van de univer siteiten in 1876 de theologie in fei te godsdienstwetenschap gewor den is en dus beoefend kan wor den do»r ieder die de wetenschap pelijke bekwaamheid daartoe be zit. De herv. kerk van haar kant geeft het niet op deze theologische als écht theologische faculteiten te beschouwen. Zij kan dat. omdat het op weten schappelijke wijze omgaan met de Schrift en met de kerk in al haar verschijningsvormen noodzakelijk heen moet leiden tot het denken over God en Zijn heilsgeheim hoezeer dat in individuele geval len nauwelijks merkbaar is. In ieder geval draagt de kerk dk beoefening van de theologie niet op aan ambtsdragers met-pries- terlijke-functie, maar aan „leken". Zij gaat zelfs zover de predikan ten diedoor dc synode benoemd worden om aan de universiteiten de kerkelijke vakken te geven, ont slag als predikant te verlenen, weliswaar met de bevoegdheid als van een emeritus. Men voelt het: wij zijn daarmee wel in een volkomen ander kli maat dan de bisschop, die zich zorg maakt over het meespreken der leken. Dit verschil wordt nóg duidelijker als wij constateren dat de Raad voor Kerk en Theologie door de kerkorde aangewezen als het lichaam dat de kerk theolo gisch dient voor te lichten, niet al leen vaktheologen telt maar óók beoefenaars van andere weten schappen. Wie de praktijk van het leven in de kerken der Reformat1 t kent, weet dat er weliswaar eerbied voor de theologie is, de onmis baarheid van deze wetenschapsbe oefening door haar voornaamste dienaren erkend wordtmaar de beslissingen in het kerkelijk en het persoonlijk leven, vallen toch niet door degenen die de gewich ten in de theologische waagschaal hanteren. De ontwikkeling in de r.-k. kerk verbaast ons niet. Anders echter dan daar behoeft er bij de refor matorische kerken geen vrees te zijn voor de „meesprekende kerk". Zij hebben er hun moeite, maar ook hun sterkte en hun glorie aan :e danken. (Van een onzer redacteuren) Een Benelux-elftal is bij wijze van spreken belangrijker dan tien verdragen. Om het uiteindelijk doel der Benelux-eenheid te be reiken moet nog zeer veel worden an. We staan pas aan het be gin. Niet alleen de samenwerking tussen de regeringen en verschil lende overheidsorganen is nodig, doch vooral die tussen de volke ren der drie landen en dan op al lerlei gebied. Deze uitspraak deed prof. G. Brou- ers, secretaris-generaal van het minis- rie van economische zaken, toen hij i een gisteren in de Wittebrug te Sche- veningen gehouden lunch-bijeenkomst sprak over de toekomst van de Benelux. Als uiteindelijk doel zag prof. Brou wers het bereiken van een evenwichtige, homogene en dynamische gemeenschap pelijke markt voor de drie landen. In de afgelopen jaren en vooral in het jong ste verleden zijn tal van belemmerin gen uit de weg geruimd, maar er zijn tal van onzichtbare barrières, waar te gen de strijd vee] moeilijker is. Hier spreekt een verschil in mentaliteit door structuele verschillen en bovendien door nationale eigengereidheid. Met betrekking tot een coördinatie van :n structuurpolitiek een moeilijk vraagstuk volgens prof. Brouwers is er nog veel te doen. Spr. dacht in dit verband aan een oplossing van de ge meenschappelijke verkeersproblemen, de toepassing van de kernenergie en niet te vergeten het vraagstuk van de landbouw. Open grenzen Niet minder belangrijk is het vraag stuk van de open grenzen. „Nu zien wij. dat er andere elementen zijn. die dit samengaan tegenwerken, terwijl eei open grens psychologisch juist van z< buitengewoon grote betekenis is. W( moeten ons hierdoor niet laten ontmoe digen. Wij hebben alles geprobeerd oir de grenzen voor het personen- en goe derenvervoer open te krijgen en nu we de laatste tijd, dat die grens stopt raakt. Dit verschijnsel neemt men aan, die mij persoonlijk een beetje bezorgd maken", aldus prof. Brouwers, Advertentie GORDIJNSPIRAAL me» de originele onderdelen die hierna de samenwerking tussen de Belgen en Nederlanders nog eens drukkelijk onderstreepte. Had prof. Brouwers reeds op de bo tersmokkel en de verscherpte controle door de Belgische douanen gezinspeeld, de Belgische ambassadeur in Den Haag baron F. X. van der Straten-Waillet, noemde het „kind" ronduit bij de naam. „Men mag toch niet vergeten, dat de boter in Nederland van' regeringswege gesubsidieerd wordt om de prijs lagg te houden. Dit kennen we in België niet", ïerkte de ambassadeur op, daarbij begrip vragende voor de Belgische moei lijkheden. Prof. Brouwers antwoordde hierop, dat de landbouw niet alleen in Benelux- verband, maar ook in de Europese Eco nomische Gemeenschap een struikelblok is. De vraag is of men eerst ten opzich te van het landbouwbeleid tot een over eenstemming moet komen en dan de handel zal moeten vrijmaken, dan wel, dat men direct tot een zekere liberali satie moet overgaan. „In Nederland ge loven we, dat dit laatste het geval is", aldus prof. Brouwers. Deze druk bezochte bijeenkomst stond onder leiding van de voorzitter van het nationaal hoofdbestuur van het Comité Benelux, mr. C. G. W. H. Baron van Boetzelaer. In een uitvoerig overzicht had deze de ontwikkeling van de afge lopen vijftien jaren geschetst en er op gewezen, dat de ontwikkeling van de Europese Economische Gemeenschap een eenheid van de Benelux-Ianden eist. <sdGL<C> Aan onbekend Dit wordt onze eerste brief, toch wel een moeilijke. De brieven die je vroeger schreef, of eigenlijk moest schrijven, je weet wel, de bedankbrieven aan tantes na je verjaardagi: „Lieve tante, hoe gaat het met u, met mij gaat het goed" (ik schreef ook vaak: met mij gaat het ook goed...). „Har telijk dank voor uw aardige cadeautje, ik ben er heel blij mee. Nu moet ik eindigen want het papier is vol", (wat het ook inderdaad meestal wel was, daar had je wel voor ge zorgd, door enorm grote letters te schrijven). „Dag, uw neef je enz." Zie je, die brieven waren eigenlijk niet zo moei lijk, maar er stond dan ook niets in, (en toch vond je het cadeautje werkelijk prachtig!). Je kende de tante verder vrij goed, er was dus alle reden voor een echt lieve, hartelijke brief, waarom maakte je er dan zó een? Het ligt, geloof ik, niet aan de leeftijd, niet helemaal in ieder geval. Het was het papier, het witte, stomme grote papier, waar je bang vor was, dat je dreigend aankeek, een onbestemde dreiging, en verder denk ik achteraf dat het ook schaamte was, een lange brief, aan wie dan ook, maakt een kinderachtige in druk, zelfs bij de onbelangrijkste briefjes hield je je hand het papier, niemand mocht het lezen. Daar denk ik allemaal aan nu ik deze eerste brief aan jou schrijf, ik weet niet precies waarom. Laten we meteen het tantestadium maar weer vergeten, al kennen we elkaar niet, of juist daarom. We zijn trouwens veel ouder dan we toen waren, we hebben gemerkt dat papier geduldig is en vaak zelfs een soort bondgenoot, een vriendje soms. Je mag zelf kiezen hoe je wilt héten, ik wel wel Porgy he ten (op zijn Nederldnds uitgesproken), als jij niets tegen Bess hebt, al veronderstelt dat natuurlijk een bepaalde instel ling: Of ook: Lodewijk, Eduard, Peter, kies maar. Vertel dus alsjeblieft hoe jij wilt heten en hoe ik moet heten. Ik vind het heel prettig dat we elkaar gaan schrijven, la ten we gewoon maar ergens beginnen, vind je niet? We moe ten toch ergens een begin makenhet geeft niet waar. Wees niet boos om deze onwennige brief. Om je heel in 't kort iets van mezelf te vertellen kan ik 't beste een gedicht van Remco Campert overschrijven: ik, ik, ik heet het: ik heb tanden, ik heb schoenen ik heb handen, weinig geldmaar voldoende sigaretten, ik heb eèn tramkaart, ik heb miljoenen mensen in mijn ogen, ik heb duizend dingen om aan te denken, ik heb hoofdpijn van het denken. ik heb vuile nagels. Het is niet compleet, zoals je ziet, maar dat is niet erg Zo ben ik ook wel ongeveer, dit zijn kleine dingen waar van ik heel zeker ben. tot spoedig schrijfs dan, ik wacht op je brief. PETER Beste Peter, 'k Ben erg blij,' dat jij de eerste brief hebt geschreven. Het is wel moeilijk, omdat we elkaar helemaal niet kennen, maar aan de andere kant maakt 't alles ook wel gemakkelij ker. Ik kan me, terwijl ik dit schrijf, jouw gezicht niet voor stellen als je dit zult lezen, daardoor schrijf ik vlotter en ook wel eerlijker. Op papier diirf ik veel meer dan in e engesprek, papier is effen en zegt niets terug. Vond die paar dichtregels goed, weet je, ik zelf schrijf zelden serieus proza. Met gedichten kun je veel meer verstoppertje spelen achter de woorden, net niet aanraken wat je bedoelt. In proza lukt dat nooit, tenminste bij mij niet. Ik ben heel erg bang om iets van mezelf te laten zien, ik ben bang voor gesprekken in de schemering, voor in tieme vriendschap. Het enige, waarin ik volkomen eerlijk ben, is m'n dagboek. Op school ben ik heel bescheiden en ver legen, soms denken ze, dat 't een houding van me is om inte ressant te zijn, „het meisje, dat gedichten schrijft", hoorde ik laatst. Dat vond ik beroerd, want ik kan niet anders zijn. Ook thuis niet, al ben ik daar wel meer op m'n gemak, dan op school. Ach, ik praat maar steeds over mezelf, dat komt omdat het avond is en ik hier alleen zit. Vind je 't goed, dat ik je Peter noem? Al die andere namen die je noemde, vond ik zo moeilijk om aan te schrijven. En Peter is een leuke naam, tenminste, voor mijn gevoel. Wil je me Mar ja noemen? Ik zou dolgraag zo lieten, weet je, en 't past ook wel bij me. Ik zou je kunnen vragen: houd je van Jazz. Maar dat kun je niet vragen, omdat Jazz niet zoiets is als frambozenijs en strakke rokken. Het is nu heel stil, terwijl ik dit schrijf, alsof mijn kamer een vacuum is. Ik heb nog veel huiswerk en het is al laat, maar ik kan toch niet werken, voor ik je geschreven heb. Ik kijk voor de zoveelste maal vanavond op en staat pein zend naar Donkey. Donkey lacht en steekt zijn hand op. Hij kan niet anders, hij is een pop, maar soms leeft hij voor mij. Zoals nu. II druk Z'n optimistische hoofdje tegen m'n schou der. Warm, klein en lief ligt hij in m'n hand. Bemoedigend zegt hij: Schrijf maar, toe schrijf maar. (Want ik ben i\ bang, dat ik niet zo goed schrijf als jij.) Ergens slaat een klok, ik houd op, morgen m'n huiswerk maar. 't Is er vandaag geen dag voor. Deze brief is eigenlijk niet zo geworden als ik wou. Zoveel ik's en zoveel woorden. Ik hoop dat het niet moeilijk is antwoord hierop te schrijven en dat je naar deze brief hebt uitgezien als ik naar de jouwe. Schrijf me gauw terug als je JE MARJA /Vu het rijk niet helpt Prof. dr. ir. H. Gelissen heeft vrij dagmiddag tijdens de viering van het zilveren jubileum van de N.V. Indus- triebank in Limburg meegedeeld dat in de raad van het bestuur der N.V. Ko ninklijke Sphinx-ceramique het initia tief is genomen tot een h.t.s.-opleiding in Maastricht. Een aangepaste oplei ding van werknemers in de technische sector achtte men namelijk voor de Maatrichtse industrie bij de toenemen de mechanisatie en automatisering voor de toekomst onmisbaar. Deze h.t.s.-plannen verkeren nog in het eerste stadium, maar prof. Gelissen vertrouwt er op dat de Maastrichtse groot industrieën, die trouwens in het verle den reeds zeer geïnteresseerd waren in een h.t.s. en daarvoor enkele jaren geleden een bedrag van 100.000 als werkbasis hadden bijeengebracht, het initiatief van Sphinx-ceramique met kracht en naar vermogen zullen steu- De h.t.s. welke men particulier wil beginnen, nu van rijkswege de stichting van zo'n school te Maastricht voorlopig op de lange baan is geschoven, zal la ter wellicht, als ze op gang is gekomen en haar doelmatigheid heeft bewezen, de nodige rijkserkenning kunnen krij gen, aldus prof. Gelissen. Men heeft voor de h.t.s. te Maastricht vier opleidingen op het oog, namelijk keramiek. papierindustrie, werktuig bouwkunde en elektr o-techniek. De Maastrichtse industriëlen zal medewer king worden gevraagd voor het beschik baar stellen van leerkrachten, de vor ming van het instrumentarium en de inrichting van laboratoria. De Sphinx- ceramique heeft een villa aan de Aker straat als voorlopige behuizing beschik baar gesteld. Advertentie Lym koud alle hout piet van Ceta-Bever Ambtsaanvaarding Dr. ir. J. A. Steketee, die benoemd is tot hoogleraar in de afdeling der scheepsbouw- en vliegtuigbouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft om college te geven in de luchtvaart- aerodynamica, zal woensdag 2 novem ber zijn ambt aanvaarden met het uit spreken van een rede. De plechtigheid heeft plaats in de aula der hogeschool en begint 's middags om vier uui Evangelisatie-team gevormd voor grote opwekkingsdiensten Enige weken geleden hebben de Kamper vrije-evangelische voorgan ger en evangelist Arie van Gent, de zanger van het eenvoudig geestelijk lied, John Buurman en zijn organist Flip de Koning het „Nederlands Evangelisatie Team" gevormd. De bedoeling is dat zij in alle mogelijke plaatsen van ons land groots opgezet te evangelisatiesamenkomsten zullen Inmiddels heeft het N.E.T. ook reeds een schriftelijke bijbelcursus uitgege ven van 24 lessen over het Johannes- evangelie, terwijl er ook een grammo foonplaat is uitgekomen, waarop John Buurman enige liederen zingt en Arie van Gent aan beide kanten een korte boodschap brengt. De plaat wordt voor 3 gulden verkocht en de baten zijn voor het werk van het N.E.T. De nieuwe stichting heeft ook plannen om tijd te kopen aon ten buitenlands radiostation. Dit t^am. dat reeds ver schillende grote samenkomsten heeft ëe' leid, belegt van 22 tot 23 november een campagne in de Haagse Dierentuin waaraan bovendien nog zullen mee werken de evangelisten Jan Kits en Ja cob Klein Haneveld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2