Ruimte voor ons.... voor volwaardige ouders Com de S^ruv/^: jBebop -1- SpihCtucdl ZATERDAG 29 OKTOBER 1960 |_JET ging over muziek en over radio, toen deze vraag plotse- Jing opdook. „Hoe zit dat nou eigen lijk? Krijgen we ook nog eens een keer iets te horen, wat wij werkelijk waarderen - „Ja ze hebben tijd genoeg voor teenagers, maar Duke Ellington zul je niet horen Ja, soms eens tien minuten. 's Avonds na elf uur „Daar moesten ze bij de radio iets aan doen „Ze spelen de hele dag door maar Tsjaikowsky en Bach en Mozart. En Teddy Scholten en Max van Praag, maar muziek van onze tijd, die wij graag horen is er niet bij Een algemeen geknik en gemompel volgde op deze uiting van opstan dige gedachten. Totdat de oppositie de kop opstak. „Jongen, je ziet het helemaal verkeerd. De radio heeft niet alleen met jou te maken." „Ja maar. „Nee Iedere omroepvereniging heeft te vol doen aan de eisen van haar leden." Enfin, daar hadden we het. Twee kampen, vol energie om op elkaar los te branden. Het moet. - Het kan niet. Een bladzijde van de krant om het uit te vechten. ziek ka. voor een volwaardig kind De nieuwe programma's zijn bekend: Opzienbarend nieuws is er ook dit jaar niet te horen. Wanneer men de uitzendingen nagaat, blijkt dat veel wat als nieuw wordt aangekondigd lang zo nieuw niet is. Er is echter nog iets anders: Hilversum herbergt een ongelukkig kindje. Het heeft een kolossaal hoofd, te zwaar voor het kleine rompje. De ledematen zijn slechts rudimentair aanwezig en logisch is dat velen het daar aan wijten dat er geen beweging in het kindje zit. Jaar in jaar uit ligt het in zijn schamel hoekje; zijn situatie verandert niet. Op zijn minuscule buikje staan ragfijne lettertjes: „muziekkindje", staat er. Het kindje heeft een vreselijk bestaan. De ganse dag is het een lawaai van jewelste in zijn hoofd. Nauwelijks is het ontwaakt of daar klinkt de Symphonie in Es al, dan de ouverture „La Belle Hé- lène" gevolgd door de „Grosse Messe" van W. A. Mozart. Zo de slechtfc gaat dat de lange dag door. Het muziek uit Amerika, die hier te "LTELAAS! Hoe graag had- Het beluisterer -n- den wij hier een op- wenste klassieke wekkend geluid laten ho- iemand hoogstens nopen de ren. De droeve feiten ma- radio uit te draaien terwijl ken dit echter onmogelijk, het ten gehore brengen van Hilversum herbergt inder- wat men noemt „oenvoudrau- daad een kindje, dat, hoe- ziek" hoogstens enkele ouders wel niet ongelukkig, toch tot de zelfmoord drijft, wel een getuigenis vormt Om kort te gaan, het beluis van de wansmaak van het leren van goede jazz kost de overgrote deel der radio- luisteraar teveel moeite, zodat luisteraars. hij dus niet luistert naar klas- De feiten, genoemd in siek en wel naar het op- Bert den Brabers pleidooi, ïnama's-graf-daar-bloeien-rozen- zijn niet te weerleggen. Of genre. Om een verantwoord deze feiten echter aan onze programma t© brengen zal de omroepverenigingen ver- omroep zijn programma's dus weten moeten worden is afstemmen op de kleine groep een tweede. luisteraars die luisteren. Dat een groot deel van En nu is het helaas zo, dat het programma gevuld ),et percentage onder dezen, wordt met „klassieke mu- die jazz waarderen, bijzonder ziek" is onweerlegbaar klein is. Wij moeten namelijk maar tevens onvermijde- „iet vergeten, dat. hoewel de lijk. Een ieder, die zich jazzconcerten altijd vrij aardig realiseert hoe het grootste bezocht worden (alhoewel wij deel van het Nederlandse ons daarvan geen overdreven volk tegenover serieuze voorstelling moeten maken) (hetzij jazz of klassiek) deze bezoekers in de eerste muziek staat, zal kunnen plaats een bijzonder kleine begrijpen, dat van twee groep vormen en zij in de kwaden de minste gekozen tweede plaats voor het over- wordt. Men voorkomt hier- grote deel nog geen betalend mede het stukslaan van lid van een omroepvereniging radio's en het opzeggen zijn, hetgeen natuurlijk hij abonnementen op de- voornoemde verenigingen ook zeiver gidsen. een rol speelt en wie zal hun dit kwalijk kunni "Neen, gezien het peil van de gemiddelde luii raar en het kleine aantal jf liefhebbers (degenen die d ken dat Elvis en de rake van Pietje ook jazz plegen ik hier niet onder w nen) is het huidige omri bestel bijzonder redelijk bijzonder vervelend. Maar HANS KREUZEN Als een radio program aan het been.... smaakbedervende i de schoot kan leggen. In het rompje is het veel stil ler. Een enkele keer hoort men een zekere Michiel de Ruyter of „Oerwoudmuziek" gepropageerd wordt door de radio. Blijkbaar kan men hiervoor wél tijd opbrengen en wordt er de veronderstelling uitgegaan WAT MINDER LEPELTJES EN ASBAKKEN Wanverhouding Wanneer men de veel bespro- ken coördinatie ook eens zou wil- Er zijn luisteraars die het kind- len toepassen op het gebied der je in levenden lijve hebben gezien, muziek dan kwamen de jazzlief- rpON DE KRUYFF het is niet nodig maal naar Hilversum te Een programmablad is voldoende niet te zeggen zich te overtuigen. Hij steeds de luisteraar zal tot de uit slotsom komen dat er een wan verhouding bestaat tussen de klassieke muziek eigenlijk geen goed woord, maar gemakshalve zullen we het zo noemen en de lichte muziek, met name de Jazz. Enige feiten: Aan de klassieke muziek beste den de omroepverenigingen ge middeld 85 uitzendingen per week met een totale duur van (ook gemiddeld) 28 uur. hebbers (sters) eindelijk haar trekken en behoefden zij iet Thorbecke: mager schepje ketel". BERT DEN BRABER. dertien jaar toen hij muziek begon te schrijven: enorme symfonische werken in een laat-romantische stijl. Nu is hij 22 jaar en behoort tot de allermodernsten, op muziek gebied althans. Tussen de 13 en de 22 werd er gestudeerd: harmonieleer en contrapunt en nog veel meer (maar ik kan me niet meer herinne ren wat dat was B. C.). Negen jaar, waarin Ton de Kruyff zich zelf autodidactisch noemen ze dat ontwikkelde. Wel studeerde hij in die jaren aan een kweekschool voor onderwijzers, maar dat heeft niet zo heel veel met muziek te maken. In 1958 maakte hij zijn debuut op het concertpodium. „Es gibt keine Gefühlsmittei- lung ohne Gezsetze und die mussen streng sein." (Igor Strawinsky) Met een driftig gebaar klet tert zijn stokje tegen de lesse naar. Verwilderde ogen kijken hem uit bezwete koppen aan. De extase gloeit er in. En dat allemaal voor zo'n modern „rot-stuk". In de bassen wordt nog wat nageknord, maar dan wordt het angstwekkend stil. „Mijne heren, u speelt in de hoogste afdeling, maar daar mee bent u er nog niet. Blaas wat er staat! Moderne muziek is ook muziek, al denkt u mis schien soms van niet. Maar zo... zo borrelt het zinkput je onder de gootsteen!" Groot gelijk! Dit leek op niets. Een hok vol biggen zou het aanzienlijk be ter doen. „Mag ik nog eens bij nummer 17 beginnen?" Uit volle borst knetteren ze er weer op los: oei, zo hard! Vooral in de bugels wordt erbar melijk getoeterd. Veel te hard natuurlijk. Prompt weigert dan ook het stokje om verder te zwaaien. Een enkeling probeert nog om op eigen houtje verder te gaan, maar dit is natuurlijk vergeefs. Dit is te gek, fanfare korps! „Hier staat ppp. Voor wie het niet weet: dat betekent heel erg zacht. Denk om de afdeling, he- Eén dag ae de N.C.R.V. wil het _.i deze muziekvorm nog- overdrijven getuige haar programma's: Donderdag 29 september: Can tate nr. 174 van J. S. Bach, het Radio Filharmonisch Orkest, het Dubbelkwartet van P. van Eg- mond, een pianorecital, een trom pet- en orgelbespeling, terwijl we met het N.C.R.V.-vocaal ensemble de middagether uithuppelen. 's Avonds krijgt men met korte tussenpozen te horen: Klein Vrouwenkoor „Kromme nie", pianowerken van Chopin, Trio in Es van W. A. Mozart, het Trio in C opus 9 nr. 3 van L. van Beethoven, Geliefde klassie ken, drie Weense dansen van L, van Beethoven en een concert we derom van P. van Egmond. Ziedaar de oogst van één dag, beperkt tot één omroepvereni ging. Jazz-muziek De jazzmuziek ziet zich 5 uit zendingen per week toegewezen met een gemiddelde duur van 1 uur en 40 minuten. Is de jazz dus geen volwaardig lid van de muziekfamilie? Is zij minder dan de andere vormen van muziek en interesseert het de meeste luisteraars niet? Uit de druk bezochte jazzcon certen blijkt het tegendeel. De fout ligt niet bij het publiek „dat niet wil", maar bü de program maleiding. Men klaagt steen en been over len. Zij uiten hun ;evoel, zonder it te vervor- bliek tegemoet te komen. Nieuwe mu ziek spreekt een taal. En muziek 'te ver staan is het he lemaal niet no dig dat je de van stervende trompet in vele stukken gehald in razend tempo. t Gefractioneerd gillen van vele bange mensenop onderwereld rommelende drums Mitrailleur ratelende gillen en dichtgeknepen kreunen van koperen buizen, geesteszieke versneld afgedraaid. Vele nerveuse vingers klauwen in snaren en persen krampachtig kbrte noten Nerveuse trilling van hijgend haasten achter te snelle noten. Het is de anti-toxine op de semi-doctrine zoals hun hart aIJ rstand wil- den gekj we^ beter besteden, hard. De bugels kijken honend naar de bassen, die zich rood in C; mollen en kruisen zitten te ver- ClSen diepen. Het zweet parelt op hun halve het kunnen ook het ken- glimmende neuzen en hun' voor- nen om de hoek kijken. Vooral houden met de £nrifH„n - .J hakkelende sirenes. A. v. d. WEES nog onbekende a rekening eisen van het publiek? Welnee. kers. Ze hebben hët Dat maakt toch niets uit. Of ze gedaan, hoor wat minder Grieg en Bartok spe- 'en wa* meer Ketting en De er u^(. de hoorns een afgrijselijk, taal te verstaan Kruyff, dat heeft op het ledental een huiveringwekkend gegorgel. zich geen invloed. Het publiek laat Nu. verwij^ert temand^het •oos- zich zomaar niet schrappen als hoofden lijken net geploegde ak- de oudere muzikanten hebben „Nog geen afstandmw moeite, haar te „horen". Je moet pel ik. anders zetten. Dat gaat Weer gaat het stokje omhoog, niet vanzelf. Je moet het leren. Zeventien. ^Op^dit moment ldinkt En je kunt het leren, mits je dat wilt. ten. Om de taal lid tollige water uit zijn instrument. „Spaart u het op voor scheer- ïets beters op het water?" klinkt het van achter de programma komt. Maar in Hil versum eren ze liever de doden. Dat is goedkoper! „Moderne muziek is muziek voor de jeugd. Daarom radio er meer aandacht aan kun nen besteden in schoolradio-uit zendingen bijv." Aldus een in fanfarekringen gerenommeerd di rigent, die we mochten ontmoe- „Komt er van zo'n stuk s ook iets terecht?" vraag ik trouwend na al het gesnork gepiep dat ik uit de diverse I ters heb horen komen. Het t de woord is verblijdend: in. „Jazeker. Komt u half jaar nog maar eens luis Dat is dan wat ik van Ton de techniek van de- Kruyff hoorde, ze muziek kent. Voor ik in de trein stapte stop- Kende ]e aie t(, mQ nog wa). twaalf-toons- soms wel van de lectuur" toe. oude klassieke composities? Nee immers! En toch kon je ervan genieten. Zo kun je ook van de nieuwe muziek genieten. Mits je haar de kans geeft op je af te komen en niet dadelijk in het geweer springt. partituur. Algemeen gegrinnik. En daar gaan ze weer. Het klinkt alle maal zeer vreemd. Dit is fanfa re. Dit is modern niet voor, maar door de liefhebber. Het ;s anders dan: plaatje draaien, moet niet vergeten", en hier tik- of: effe de radio aan. Het is uit te hij me zeer nadrukkelijk op bolle wangen blazen en ventielen de linker schouder, „dat we een omlaag duwen. Maar het is nog onuitputtelijke voorraad klassie- meer. En juist dat, wat het meer ke muziek hebben, die we ken- is, brengt het moeilijke aan de nen, terwijl de modernen maar nieuwe muziek. Hier korrit be- een beperkt arsenaal hebben van Een half jaar is lang. Er m in die tijd veel geduld worden oefend. Maar dan komt het ook uit! En als het er dan is, dank zij het enorme werk' tientallen dirigenten met gr gedulden, dan kijken de muii mannen met hun blaasbalgen) longen je met een brede gi- lach zwetend aan: „Dat is t eens muziek maken, he!" BERT CRIELAAB Een kans iH—- - Heeft de muziek een kans? Ton i. Een kleine uitweiding de Kruvff meent stellig van wel. jjg-ygj Door middel van sehoolconcerten bijvoorbeeld veel te bereiken ip0. de In de traditionele harmonie- toonlad- TON DE KRUYFF nabij de ÜPmardering niet Dit traditionele gebruik laat onder stoelen of banken. het atonale systeem los. jje jonge componist waardeert de activiteit van de stichting Gau- deamus buitengewoon. Daardoor krijgen de moden De componist bedient zioh de chromatische toonladder bij iedere toon een gelijke de heeft. Uit de twaalf gelijkwaar dige tonen wordt een reeks sa mengesteld. Deze reeks wordt „Jazz - Blues - Spirituals" door dr. H. R. Rookmaker. Ultg. N.V. Gebr. Zomer Kcunings Uitgeversmaat schappij - Wageningen. Eerst een hoofdstuk ove: ontstaan van de jazz-muziek; dan een groot aantal paragra- len over de New-Orleans mii- ziek. De hoofdlijn in de ontwik keling van de jaz.z wordt ver der gelaten voor wat het is: een tiental bladzijden over de Chi- c a go-stijl en enkele opmerkin- r Swing, Be-Bop als WKKÊÊÊKÊtÊfÊÊÊÊÊÊM reeks wordt herhaald, getranspo- dio heeft hier neerd of omgekeerd. Verder wor den de tonen van die reeks bij het instrumenteren bij verschil lende instrumenten „onderge bracht", waardoor het voor onge oefende oren moeilijk wordt om ze te onderscheiden, maar waar door tevens de muziek een specia- het voetlicht te komen en wordt het publiek geconfronteerd muziek. Maar, •melodie, verwerkt. De Zegt Ton de Kruyff, ook de gen o jazz. Het accent valt op de muziek uit de jaren 1880 tot 1930 en duidelijk blijkt de voorliefde van de schrijver voor zijn on derwerp. Een ietwat oneven wichtig geheel is er het gevolg zijd! dern Jazz Quartet. Dr. Rookmaker heeft er zijn re denen voor: hij ziet in de mo derne jazz een concentratie op het gevoel van leegte, zinloos heid, het hyper-individualisti- ■che op-zich-zelf-ftaan, een eigen god zijn, enz. Daarbij .ver wijst hij naar Philippenzen 4: 8: „al wat waar. al wat waar dig, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenk dat.(bl. 184). x Oók op bijbelse gronden wil de le kleur krijgt, met vaak het schrijver ons in de suprematie sende effecten, van de oude negerzang doen ge- loven of in ieder geval in de echtheid en spontaneïteit ervan. Bij alle heenwijzingen naar de Schrift plaats ik vraagtekens. Door dit te doen is er m.i. te kort gedaan aan het satirisch- ironische element in de zang. Apart a Cool- Ton de Kruyff zegt: „Het :n met twaalf-toonsreeksei srstandelijk werk is componisten erweten. Volgens 'té juist de sterke kant ziek. Trouwens analysee: Het blijkt een onderwerp apart, die radio. Hij zegt: „De omroep verenigingen zijn hun geld: niet waard. Duizenden geven ze uit menstprogramma, maar de eigen tijdse muziek komt niet aan !r_ bod! Daar is geen geld voor, js schijnbaar. Ze draaien platen, dat wordt die niet veel aan rechten kosten, el eens Levende kunstenaars zijn te duur. is het Het liefst laten ze stukken uit de Terecht wordt gewezen op de in verhouding minderwaar dige positie oude doos spelen, omdat daar he- ast! lemaal geen rechten van betaald Bach. Dat"doe je niet hoeven te worden, 't Is allemaal zonder te duizelen: het is het top- wel ?ar, F riode Swing of swing als zenlijk bestanddeel van de jazz muziek. Behartigenswaardig is het besluit: punt van wiskunde.... Natuurlijk, het verstandelijke de Swing. Maar mag niet gaan overheersen. Net ""i~| fifii zoals vroeger heb je het verstand orde te scheppen in de de „inspiratie." dio doet het niet het wordt niet helemaal duide- lijk wat wordt bedoeld: de pe- nodig Bedoeling Heeft moderne muziek ook een tegenstanders ziek. Waardering verdienen de twintig illustraties. Mede daar- ruisenae door zeker een boek dat het le zen waard is. Voor hen die het van plaff zijn: het kost 12,50, BERT DEN BRABER sprake -ondergang, heksendans, zee en stervende prin ses. Het antwoord van Ton de Kruyff is kort en bondig: „Nee. Onze muziek is geen programma- Moderne componisten schrijven Vers voor het meisje in de disco-shop Er is een sonate van Bach in je stem en Strawinsky werpt zich lichtbezeten over je iris. (The rite of spring, sirj. HANS KREUZEN. Er was eens, in het verre land India, een groot vorst. Deze nu had aan zijn hof een beroemd musicus verbonden. Op zekere dag gaf de vorst zijn musicus de opdracht voor hem de Raga Dipak te zingen, een raga met de kracht om vuur op te wekken. De zanger bracht de raga met zulk een vervoering, dat het het gehele gebouw in vlammen zou zijn opge gaan, ware het niet, dat juist op dat moment een beeldschoon meisje pas seerde, die terstond de Raga Megh aanhief, die de kracht had regen op te wekken, die dan ook spoedig met bakken van de hemel viel, zo ver voerd zong het kind het. Of de vorst, nadat de vlammen gedoofd waren, het meisje huwde, ver meldt de historie niet Dit korte verhaaltje toont de aard van de In diase muziek. Zij heeft een octaaf als basis, net als bij ons dus. Alleen bij hen twee-e komst met de Europese, dat beide uit de reli gieuze sfeer zijn voortge komen, en dat beide zich ontplooiden aan de hoven der koningen, vroe ger de bakermatten van kunst en cultuur. Jn het Westen echter leidde de liturgische muziek tot polyfone of wel meer stemmige muziek en zo tot harmonisering en or kestratie. In India heeft de muziek haar eenstem- ste mig karakter behouden, v^rileten°wordt°voor "e" combS^vi^lSSd tonigheid, in de ongun- ritme en dans. dus de me- wordt, als een soort me- van dé uitvoerder stige betekenis van het lodische en de ritmische lodieus gedreun. De In- zoals bij ons, structuur zijn sterk met diase toonschaal is geba- componist, on- elkaar verweven. Hij ves- seerd op intervallen van Om volkomen muziek te genieten moe ten wij leren de harmo nie en contrapunt te ver geten, trouwens ook die gemengde tonen, die we bij een symfonisch concert gewend zijn, en ons alleen maar overge ven aan de onverwach te rijkdom van melodie en rih'tme. De belevenis van een dergelijk con cert zoals bijv. van de beroemde Ravi Siiankar heel bijzonder, d !HP!I W hier mee kunnen x_. twintig. In tegenstelling ^en. da^ puNieh tot westerse muziek, die haar goedkeuring niet steeds verandert en zijn onder stoelen of banken, stemmingen vergroot of voor zover aanwezig al- verkleint, begint de Indi- thans, steekt, maar mi sche muziek in een stem- wiegt met het hoofd ming, die zich constant aan het eind (beschaafd) ophoudt bij een en de- op de grond bonst met de zelfde emotie. Deze stem- voet en soms zacht: Vah, ming word.t zodanig ont- vah. (goed, goed) zegt. wikkeld, dat ze een at- jjn in deze sfeer komen mosfeer doet ontstaan, de kunstenaars tot de waarin de toehoorders mooiste uitvoeringen en mee kunnen groeien met komt een Raga het de diepte van het gevoel meest tot zijn recht. zoals deze door de musi- Vooral in de huiselijke ci wordt uitgedrukt. Om kring kan een uitvoering tot deze .uitdrukking te een regelrecht succes komen, stelt de muzikant worden, vooral op 1 een raga samen uit een intiem avondje met t bepaalde reeks interval- aantal gelijkgestemde len uit een octaaf, waar- vrienden. Dit is allemaal van de gevoelswaarden mogelijk dank zij bekend zijn en welker op- plaati benk bij een even- volging de inhoud bepa- tuele aank0op eraan een i"" 'c moge- gerenommeerd platen- merk te 1. Het i lijk te differentiëren bijv. „Morgenstemming", ..treurig" „vrolijk", strumenten zijn electro- .nadenkend" etc. Daar- nisch moeilijk te nemen om betekent Raga dan en vereisen een geducht id- tigt relaties tussen opvol- ook „dat wat aangenaam vakmanschap. De beste uitvoeringen die ik van eind in haar ban te hou- de plaat ken zijn die van verbindt die is" en behoort weer met een grondtoon, luisteraar van begin tot die gedurende de gehele 1 niet, PRODYOT SEN-tanpura. n de Kijk er eens naar u m de DISCOFIEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22