Christelijk Nationaal Schoolonderwijs DE STSF GEESTELIJK LEVEN viert eeuwfeest Theologen over verbinding protestanten en rooms-katholieken Olie 2^ ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 OKTOBER 1960 Teenager, go home! Het is nog maar enkele jaren geleden dat overal in Europa op muren en straten stond gekalkt „Ami go home!" Een oproep tot de Amerikaanse soldaten om naar hun eigen land terug te keren. In Amerika be gint een nieuwe oproep alom te verschijnen: „Teen ager go home!" Het QE VERENIGING Christelijk Natronaal Schoolonderwijs kan tevreden zijn. Wat gehoopt werd is werkelijkheid geworden. In het begin van dit jaar lieeft de duizendste schooi zich als lid in laten schrijven van deze vereniging die honderd jaar bestaat en maandag 31 oktober haar eeuwfeest hoopt te vieren. Deze organisatie werd opgericht om de jonge bijzondere scholen te helpen en om advies te geven bij bet oprichten van nieuw scholen. Honderd jaar geleden het opschrift van een ,,open brief aan teen agers". Waar hij vandaan komt weet niemand en evenmin wie hem geschreven heeft. Het was de kin derrechter van de stad Denver, Philip B. Gilliam, die hem het eerst in het openbaar voorlas. De brief zegt: We horen onze teenagers (jonge mensen tussen 12 en 18) steeds weer klagen: „Wat kunnen we doen?" „Waar kunnen we nu eens naar toe gaan?" Het antwoord is: Go home (Ga naar huis). Zeem de ruiten. Schilder de kozijnen. Hark de tuin aan. Maai het grasveld. Schoffel het pad. Was de auto. Schrob leefde het verlangen naar eigen scholen sterk in de harten van de ouders, de vloer. Help de dominee, priester of rabbi, het Ro- ut» „j „u„»_j de Kruis, het Leger des Heils. Bezoek zieken en ar- ^aar mcn SlnS vaak over 404 het stichten van scholen zonder voldoende te Doe je Jiuiswerk. En als je ^daarmee JdaaT beseffen welke moeilijkheden overwonnen moesten worden. Bet hoofd van de school voor havelozen te Amsterdam, Feringa, klaagde tenminste kort voor de oprichting van de vereniging over het lichtvaardig stichten van bijzondere scholen „die haar bestaan met moeite voortsleepten." Hij vroeg of het niet wenselijk was een comité te vormen om steun te verlenen en de schoolstich ting in goede banen te leiden. DUIZEND SCHOLEN IN HONDERD JAAR bent en je nog niet moe bent, leës dan een boek. Je ouders behoeven jou niet bezig te houden. Je stad behoeft je geen instuif of recreatiegelegenheid te bie den. Er is geen enkele reden waarom de wereld je ook maar iets zou moeten bieden. Jij moet de we reld je tijd geven en je energie en je gaven, opdat niemand in armoede zal leven, alleen ziek zal liggen, of eenzaam zal zijn. Je bent al oud en wijs genoeg om een gedeelte van de verantwoordelijkheid, die je ouders nu al jaren lang dragen, over te nemen. Zij hebben je gevoed, beschermd, vergeven en getolereerd. Zij hebben zich pleziertjes ontzegd opdat jij een prettiger leven DIE woorden droegen dood en leven in J zich. Zij leidden tot de hebben/ Zij hebben dat met vreugde gedaan, want geboorte van het Chris- Kerkganger, go home! komsten en bijbellezin gen te beleggen en ook wel aandacht te beste den aan het onderwijs. DIE laatste gedachte hing, er een beetje bij, omdat de hele zaak van het christelijke on derwijs eigenlijk wat was vastgelopen. Er was bereikt. telijk Nationaal School onderwijs, maar even eens tot de ondergang van de zojuist gestichte „Vereniging in het Be lang van de Inwendige. Deze open brief riep in onze herinnering een adver- Zending." tentie op die eens stond in een krant op het Engelse Midden iamirrri 7S59 eiland Man: Gezocht een levende orthodoxe kerk, met f"®"* \JL een grote gemeente, waar goed wordt gezongen, die wera aeze taaiste uer- gemakkelijke kerkbanken heeft en waar een vreem- enxging opgericht. Het deling welkom is." doel was tractaten en Deze advertentie geeft de geest weer van duizen- bijbels te verspreiden, den kerkgangers. De kerk is hun recreatieinstelling, zondagscholen op te rich- Ze gaan er heen om een goede preek te horen, zo- ten, evangelisatiesamen- dat ze na afloop kunnen zeggen: „Wat was dat mooi!" Maar dan is de kerkdienst niet meer dan het snoepje van de week. In geestelijke zin zouden we ook kunnen zeggen: Kerkganger, go home! De dominee heeft u al lang genoeg met zijn zorgen omringd, u gelaafd, gesteund, versterkt, getolereerd. Het wordt tijd dat u zelf gees telijk verantwoordelijkheid gaat dragen. Wat we schrijven is niet nieuw. Paulus schreef het al. Hij zei tegen de Korinthiërs: „Melk heb ik u ge- gegeven. geen vast voedsel, want dat kon ge nog niet verdragen. Ja, dat kunt ge ook nu nog niet." Wanneer gaan we eens beseffen dat we niet behou den zijn door het geloof om gezellig te leven, maar, om voor God te leven? Vlees en geest Paulus ziet twee soorten christenen: Zij, die leven naar hét vlees en zij, die leven naar de Geest. De eerste groep moet eigenlijk nog de eerste beginselen van het christendom leren, de tweede wil zich laten on derwijzen. Het gevaar bestaat, dat wij gaan denken dat Paulus eigenlijk hetzelfde bedoelt als wij. Onze tijd spreekt graag laatdunkend over de materialistische mens en lovend over de kunstzinnige of de culturele mens. Maar daar heeft Paulus het niet over. De mens naar het vlees is de mefis die zidhzelf zoekt. De verlossing van Christus biedt hem alleen maar een gemakkelijker leven en een rustige eeuwigheid. Het is de soort mens. die er alleen maar op uit is zijn eigen behoeften te bevredigen. Dat kunnen gas tronomische, sexuele, maar ook culturele, emotione le en zelfs theologische behoeften zijn. Geestelijk is de mens pas, als hij begint te beseffen, dat God een taak voor hem heeft, dat hij in de wereld geplaatst is om te diénen: God en de naaste. dergelijk plan moeten overwinnen. Het christe lijk onderwijs kwam immers pas goed op gang toen het Nederland se protestantisme al danig ver scheurd was. De Hervormde Kerk rentie belegd, was nog wel de „grote kerk" op niets uit. maar al lang niet meer de eni ge kerk. Maar niet alleen protestantse moeilijkheden moesten voor dit systeem overwonnen worden. Hoe zouden de niet-christenen te genover deze gedachte staan. De vraag stellen is het antwoord ge ven: afwijzend, want hun kinde ren zouden dan toch nog aan christelijke beïnvloeding bloot staan. Opmerkelijk is dat in vele rooms-katholieke streken van Eu ropa op het ogenblik deze ge dachte weer opnieuw wordt ge- schreven, mensen waren propageerd. Maar zij wordt door de Tweede Kamer ge- de mensen die roepen om tole- moesten hun ra»"® afgewezen. Nog ontbrak. De iedactuer van het „Kerkelijk Nieuwsblad", ds. J. J. van Toorenbergen, drong aan op verwezenlijking van Groens ge dachte, er werd zelfs een confe- het liep weer Vereniging Menselijkerwijs gesproken was het dan ook slechts toeval dat de Vereniging Christelijk Natio naal Schoolonderwijs toch tot al heel wat 1 weest, volkspettione- m ent en waren ingediend, honderden artikelen en pamfletten kozen zetels weer prijs geven. Maar veel was nog niet kornst week sprak in Rotterdam de schrijver van het boek „De toe komst van het ongeloof', G. Szczesny. Hij wees even op dit streven, maar voegde er aan toe «r zz.r-1. - - j u i dat hij als religieus agnosticus Wettelijk gezien was de hele besijst deze gedachte moet af- zaak vastgelopen in een teleur- wijzen, omdat zij niet de vrij stellende wet van Van der Brug- heid geeft aan de ongodsdiensti- ghen. Daarm werd uitgesproken "v^S^k is'Vonffind dan dat de school een gemengde 00k jjet systeem aanvaard van school moest zijn, godsdienstloos, de bijzondere school, naast de maar toch dienstbaar moest wor- neutrale staatsschool, die uitgaat van de ouders. Deze bijzondere den gemaakt aan de opleiding tot sch00j heeft echter niet het pro- alle christelijke en maatschappe- bleem van de protestantse ver- lijke deugden. Hoe kan een gods- deeldheid kunnen oplossen. Moet dienstloze schooi oplcidci tot 5JSSSIOf™ïtofi&Jo™ christelijke deugden? De wet gaf den opgericht door een kerk. Jlan'yerenfiin? er geen antwoord op. Wat is Groen van Prinsterer zag in de ..christelijk- in deze zin? Even- oecumenisch ideaal. i. Maar dit ideaal is nimmer hele- mm op die vraag werd een ant- maai verwezenlijkt. Al vrij spoe- woord gegeven. Er was ook geen dig na het stichten van de ver antwoord op, tenzij men christe- eniging Christelijk Nationaal A-er de weg heeft aangewezen. Zijn naam werd geschonken aan enige tientallen scholen in ons land, ook aan de school hijvoor beeld te Barendrccht. kerstening. Hij en anderen met hem zagen een gevaar In chris telijke vormen zonder inhoud. Naar zijn inzicht moeten deze uiterlijke vormen sterven, wil de kerk kunnen herleven. Ook al wordt niet duidelijk ge maakt wat nu allemaal wel moet verdwijnen, wel duidelijk is dat dergelijke uitdrukkingen op ker kelijke conferenties consequen ties hebben voor ons christelijk onderwijs. In wezen is dit ver zet van sommige kerkelijke lei ders identiek met dat van Szczes ny. Het is een verzet tegen een christelijke vorm zonder inhoud Inwendige Zending opgericht. Het werk be gon op gang te komen. Reeds twee maal waren de leden bijeen geweest toen op 28 oktober 1959 de heer N. M. Feringa bij de rondvraag het woord vroeg. Hij - j:, luuQvraag nei woora vroeg, nu ae tv Christus. Schoolonderwijs kwam dlpro- bracht h'e, onderwij, ter "berd^ w jbleem naar voren en net gevoig klaagde nver het feit dat geweest scheuring Drie mogelijkheden ling de ouders in de richting de bijzondere school, leidde er weer toe dat de school- Toch heeft deze wet in zeke- or,anbat|cs eijenlijk al voor oplossing gegeven op „n v„ldo„Een feit stonden toen zij werden gesticht. Veie scholen klaagde over het feit soms zo lichtvaardig scholen wer den gesticht. Moesten de noodlij dende scholen niet geholpen wor den? In april van het volgend jaar werd een conceptreglement Zo dwong deze hele ontwikke- ingediend. Groen van Prinsterer Reeds in 1775 werd deze diako- nieschool te Rotterdam gesticht het christelijk onderwijs. Toch kwam hel bijzonder onderwijs pas goed op gang toen in 1858 an Van der Brugghen op eigen kosten dan Als de belangstelling taant de ouders, zal dan op de duur ook het onderwijs zelf niet gaan tanen? Als kinderen uit traditie naar de christelijke school gaan, zullen onderwijzers dan over en kele jaren niet alleen traditie les geven aan c telijke school? Bezinning Pogingen de vraag: Hoe moet het christe lijk onderwijs worden Ingericht. In de eerste helft van de vorige eeuw waren er verschillende ge dachten naar voren gekomen. We kunnen ze echter In drie grote groepen verdelen. De eerste gedachte gaf de medewerking van heel Maar dat z'-jn kart. Hij was het ook die de grondslag formuleerde: „De onveranderlijke waarheden, wel ke door het eenstemmig getui genis der Kerkhervorming ge handhaafd of weder „aan het licht gebracht zijn," een grond- organisaties slag waarin later maar weinig werd gewijzigd. Deze basis heeft velen in de geschiedenis van het christelijk stand komen van de wet onderwijs niet kunnen bevredigen. Van der Brugghen werden Voor sommigen was zij niet om lijnd genoeg, anderen wilden niet woordje „onverander- icrste donkere ja stemmen opgegaan die klagen over een gebrek aan belangstel ling. De kinderen gaan wel naar de christelijke school, maar gaan zij enkel maar uit traditie of uit overtuiging? Op de Conferentie van Europe se kerken in Nyborg is eigenlijk over dit zelfde onderwerp gespro ken. Dr. A. Th. van Leeuwen di recteur van Kerk en Wereld te Driebergen sprak zich daar uit als een voorstander van de onl- Christclijk Nationaal Schoolon derwijs viert zijn eeuwfeest. Ook bulten de eigen kring leeft men inee. Het christelijk onder wijs mag zich als geheel op de ze dag verhengen over een glo rierijk verleden. Maar het lijkt ons ook goed als het op deze dag ook luistert naar de tegenstem men van onze tijd. Niet luiste ren in de zin van doen. Maar wel o mzich opnienw te bezinnen op de basis en de inhoud van bel christelijk onderwijs en op de vraag hoe dit onderwijs weer kan gaan leven in de harten van de christenen. ictrtrtrCrirtrtrüirtrlrtrtrfrCr -ü-A 1 liepen echter allen op niets uit. lijk" weten, werkelijk nationale volksschool Groen van Prinsterer had bepaal- nisch ideaal is dan ook die christelijk onderwijs zou ge- de plannen. Hij dacht a; Ziet ii ergens een basis voor een mogelijke kerkelijke hereni ging tussen protestantse kerken en de Rooms Katholieke Kerk? vroeg het Amerikaanse blad „Christianity Today" aan 24 vooraanstaande theologen, waaronder zes Europeanen. Zestien theologen zeiden rond uit „neen", vier zagen moge lijkheden voor een goed ge sprek, twee legden er de na druk op dat het niet mag gaan om eenheid van kerken, maar dat Christus zijn volgelingen tot een hogere eenheid oproept en W, Harry Sellema, de theoloog van Calvin College in Grand Rapids, antwoordde: „Een een heid die werkelijk inhoud heeft vereist van beide zijden meer dan de huidige sporadische hoewel oprechte bewijzen voor een diep christelijke spi ritualiteit en historisch begrip. Maar ook is het waar dat we hiervan heel wat meer moeten zien dan wij op het ogenblik zien als we werkelijk de ver antwoordelijkheid voor de schei ding willen blijven dragen." Als we dergelijke bij theolo gen schijnbaar onvermijdelijke theologische vaagheden bniten beschouwing laten lezen we dc volgende interessante uitspra ken: ha eTmtïZu GORDON H. CLARK, hoogleraar met de centrale ri Rntw-nriiversibHt- ,taat In lludei ijn welkomst-toespraak tot de i de V.U. Kamper burgemeester, Berghuis, een oude au Kamper siudrnlcnlcvei nier aan de Oudestraa' jaren, dat petroleum lichtbron was, l bij hem raat huisde in dc m nog de enige student tnet een •d. Van studeren lit veel. Van boe- tnclrn Wel. Niettemin brandde elke dag, tot diep in de nacht dc petroleumlamp óp zijn kamer. Hij wilde aldus de Passerende professoren en z'n brave medestudenten de indruk geven, dat hij een leergierig en hardwerkend pupil van de School der Kerken was. Toen een hunner het kunstje dóór kreeg, vroeg hij hem: „Maar vind je het dan *geen zonde van al die ver spilde olie?", waarop de boemelaar •ntwoordilc: „Een goede naain is be- tir dan olie....** ke, waarschijnlijk zelfs daad werkelijke innerlijke vernieu wing in de Rooms-Katholieke Kerk. De Heilige Schrift wordt gelezen en bestudeerd en wordt in academische exegese en in de prediking, met groter liefde en nauwkeurigheid verklaard dan voorheen Of en hoe 'dit alles in de toekomst zal leiden tot een nieu\ inzicht in de rooms-katholieke leer betreffen de de verzoenende rol van Ma ria en de heiligen, de waarde van de traditie, het gezag van de kerk en in net bijzonder van de paus, en bovenal de sacra menten kan op het ogenblik nog niet worden voorspeld. Naar mijn inzicht mogën we niet ver wachten dat de rooms-kathöllek onmiddellijk en zonder meer af stapt van deze ten opzichte van de centrale heilswaarheden min der belangrijke gedachten. Aan de andere kant kunnen wij niet ontkennen dat deze leerstel lingen ons vervreemd houden van het rooms-katholieke sys teem, Omdat wij ons niet kun nen voorstellen hoe zij te enigen zijn met de leerstellingen. Daarom nog geen sprake zijn van ker kelijke eenheid tussen Rome en ons. maar er is wel de moge lijkheid van een nieuw broeder lijk gesprek EMIL BKUNNER: De kerken kbnnen nimmer een fusie aan gaan. Maar binnen de kerken zijn er die beseffen dat de bij bel geen enkele andere Kerk kent dan de „ekklesia", Gods kinderen, de gemeenschap van mensen in Christus. Deze her ontdekking van de ekklesia, die zo heel anders is dan wat wij „kérk" noemen, is de echte grond voor hoop op een groei ende eenheid tussen protestan ten en rooms-katholieken. Dit was de herontdekking die de stoot gaf tot de reformatie en deze gedachte wordt op het ogenblik opnieuw ontdekt in bei de kampen. De nadruk op de kerk heeft altijd scheiding ge bracht. De totalitaire gedachte die achter het „kerkisme" ver scholen ligt brengt scheiding. Hij, Jezus Christus, alleen is on ze vrede. <3. C. BERKOtlWER: De toe komst van de Rooms Katholie ke Kerk wordt bepaald door haar verleden. De structuur van Rome, en in het bijzonder haar bewering dat zij onfeilbaar ge zag bezit, sluit een open toe komst uit. Een nieuw gesprek over de eenheid wordt gehin derd dóór de grondslag van Rome. Eenheid betekent voor haar de absolute noodzaak van bekering. In dit licht gezien is de mogelijkheid van een kerke lijke hereniging nihil. Mijn ant woord echter is toch dat van Timotheus 2:9 „Het Woord van God ;s niet geboeid." Wij zouden schuldig zijn aan onge loof als we zouden mei de toekomst gebonden het verleden. de n Een school waar iedereen heen zou kunnen gaan, maar waar toch de positieve bijbelse boodschap zou klinken. Deze ge dachte is misschien1 mooi voor een land met een grote staats kerk, maar in Nederland was zij niet te verwezenlijken. Wat moest dan gebeuren met veel bezwaren dat zijn gedachte dan ook heel wat ups i lortgelijke plannen te steunen is door de latere wet- geving minder urgent geworden. vruchtbaar kan zijn teken waar dan ook dat wijst op een toekomstige kerkelijke eenheid tussen protestanten rooms-katholieken. deze wet Van der Grugghen. Maar toen werd er een schooltype ge schapen dat moest gaan uitzoe- Het gevolg is jf.ff/t Seweest dat men is gaan zoeken wat de verschillende confes- gemeenschappelijk hebben. Maar dan kwam ook de vraag op wat er dan moest gebeuren CORNELIUS VAN TIL (professor met de kinderen van niet-gods- aan het Westminster Theologi- dienstige ouders, cal Seminary): De dynamische Het gevolg is uiteindelijk ge- ideeën van bel rooms-katholicis- ,w.?est dat4 de Nederlandse kerke- me en de activistische van pro- ll3l<e omstandigheden de regering testantse theologen als Karl Barth en Paul Tillich houden dat het reformatorische princi- hÜrTnff vannrnfri6hidphritfti?i)ei1n ken ™at de term „neutraal" kan de partijen beroepen zich uitsta- imllj„'ri hoe dan zijn per. tuP menselijke erva- sooniijke levensvisie in zijn onder- .'W"""» da wijs? De geschiedenis en niet .(.„ah.fl aU'em de*NederIandse heeft geleerd dat er geen werkelijk volkomen neutraal onderwijs be- Butler-universiteit Hoofdstuk 25. paragraaf 6 van de Westminster belijdenis zegt: Er is geen ander hoofd van heeft gepiejt, was de staatsschool de Kerk dan de Heie Jezus te splitsen in scholen voor rooms- Christus. De paus kan op geen katholieken, protestanten en jo- enkele manier haar hoofd zijn. <jen. öe school moest dus een ge- maar is de anti-chnst, de man zindheidsschool worden. Men der zonde, die zich in de Kerk heeft zijn gedachten vaak bespot- j telijk gemaakt. Zo werd eens in Alles is betrekkelijk ALS de spin is opgezogen, samen met alle denkbare nazaten en ander aanvechtbaar gedierte, en als de gemeentelijke ophaaldienst van huisvuil een extra pelgrimage gemaakt heeft om alle resten van een vorig-eeuwse theologie weg te werken, blijkt het achteraf dat de gereinigde kast helemaal nooit onder handen had genomen moeten worden. Het is geen kast, die tot de eigenlijke inventaris van het'gebouw behoort. Het is er eentje, die hier maar logeerde om zo te zeggen: hij is eigendom van een of andere rustende vereni ging. Gek is dat: óók verenigingen blijken te kunnen „rusten". „Zo Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Een tweede mogelijkheid, aarvoor de bekende staatsman Groen van Prinsterer vele jaren mdcrschrift luidde: nijn he. onder doen verheft tegen Christus JUL God heet." Voor de waaradhtl- de Tweede Kamer door -esbyteriaan is dit het ge- nister de opmerking gemaakt dat de dit toch wel onmogelijk was, 2- een bepaalde stad wa lk pam- dan hen 'k je m geld mot je ij den zijn veel bijbel krijgen Sinds de gelijkstelling van open baar en bijzonder onderwijs bij de wet van 1920 heeft de organi satie zich dan ook vooral bezig gehouden met principieel didac tische kwesties. Twee tegenstanders ile kerk ook beter ON AANTAST» A AII De plaatselgkc gemeente met haar door haar zelf gekozen ambtsdragers is een vrtfe onaantastbare grootheid, die zich vrijwillig bindt aan het Woord Gods en zich openstelt voor de Geest Gods, en die door geen enkele menselijke instanties of organiaatie, ook niet door een kerkverband, mag overheerst en belemmerd worden in haar werkzaamheid, haar roeping van Gods wege. De poorten van het dodenrijk zullen Gods ge meente niet overweldigen,, zegt Jezus. Zij bestaat nu honderd jaar. De vraag kan worden gesteld of zij nog wel een taak heeft, an ders dan om een soort samenbin dend element te zijn voor de aangesloten scholen. Wie echter de zaak zo stelt vergeet dat het christelijk onderwijs voor twee problemen staat in onze tijd, die om de aandacht vragen. Het eerste probleem is een oud probleem. Het is wel heel merk- tn «i tt waardig dat in de maand van Ds. F. H. von Meyenfeldt in het blad „Sehe- dit eeuwfeest in Nederland ver- ring er. Inslag over het spel op de jeugdvereni- gaderingen gehouden worden, ging: vaar een modern me Alen versta mij goed. Ik bedoel niet al dal «oor- tU?' G" Szczesny- activiteiten te verketteren. In bet geheel niet. Ik vi ligieuzc agnosticus gelooft et veel ongeloof. Op de vraag wat hij ei- el om genlijk wil, gesteld op een bij- I eenkamst in Rotterdam, ant- woordde hij: „Een schooltype en liet voor ajje kinderen, waar zij niet oneen jn een bepaalde geestelijke rich- :ou<len ing worden gedwongen, maar gelijk de vrije keus aan hen wordt we niet eens overgelaten." Zijn ideaal is het lekespel op- ideaal van de volkomen neutra- of ral le staatsschool. Ondaan van al- le eigentijdse gedachten die hij in zijn boek „De toekomst van grup. het ongeloof" naar coren brengt, •peel- predikt hij in wezen het ideaal de vorige irdeelt Koos „De ene ver- eniging komt, de andere gaat; L, de ene methode komt, dc an- e dere gaat!" Hij zegt 't een beet- b je heel erg nadrukkelijk: bijna galmend. Net alsof hij er iets mee wil betogen. Of iemand wil uitdagen. „Bedoel je informeert Laura. Ze wil vragen of de blikken dominee met deze opmerking een soort agressie pleegt v tegenover allerlei min of meer nieuwe beroepen zoals maat- schappelijk werkster, vormingsleer, èn vrouwelijke predikanten. .S Je kunt nooit weten en ze zijn nog altijd bezig om elkaar te leren kennen. Als Laura de achterdocht misstaat, dan Koos diens v iets te forse, iets te geladen uitspraak. Maar haar hele vraag gaat teloor omdat Sybe daverend in de lach schiet. „Allemenscn!" zegt hij, „Salomo in zakformaat. Ben je altijd zo oorspronkelijk? Dan kunnen we nog wat beleven!" „Wat was dat eigenlijk voor een vereniging?" wil Jeanne c weten. Het is misschien maar goed dat zij daarmee op de prop- pen komt, want Koos keek één tel wat kwaadaardig. Nu kan hij z n gezicht redden door een uiteenzetting te gadti geven, want v hij is net de enige, die het naadje van de kous weet. "TJET was 'n soort evangelisatie", licht hij toe. „Een heel ouwe. g AA Hij is gesticht in 1870 of zo: niemand weet dat meer prc- cies. Voor die tijd was het een heel erg vooruitstrevende geschir- V denis. Er werden bijbellezingen gehouden en bidstonden. Wat if.:" Kingen zc ook goede boeken onder dc mensen uitzetten en leerden de fabrieksmeisjes i bijbels verspreiden. En j breien. Terwijl_er elk jaar met dc kermis feestavonden werden voordrachten en zangverenigingen S Laten SPEL OI» VERENIGING alleen maar zeggen flat wij gerefoi terreinen weinig le bieden hebben ook niet doen alsof, en een enorm apparaat n drukte en rumoer opzetten, dat toch niet bet lijf zal hebben. Onze nterk*te bgdrage cultuur ligt op het gebied van liet belijden gebied van de religie. Laten we ons duurop treren als kerk en jeugdbeweging. Natuurlijk we daarbij te hooi en le gras die andere rn met elkaar gaan volksdansen of voeren, of kamperen etr. Maar or(,_ Diet apart! Laat het hulpmiddelen zijn. Geef zo'n geweldige ernst aan. Het is maar voor d Dan krijgt het hele jeugdleven zyn beperkte ruimte en vooral zyn vrijheid terug. georganiseerd. Dan Q chocolademelk „Waarom chocolademelk?" informeert Laura keeft er doodgewoon wat tegen. vindt Sybe e Ze houdt gedachten oppert, komsten in ons land roept hij opnieuw om tolerantie. Deze „Je kunt het mij best voeren!" vindt Sybe en Jeanne knikt instemmend. Daar kun je nu weer aan zien dat ze beiden een meer kerkelijke achtergrond hebben. Er moet nog maar eens een studie gepubliceerd worden over kerk en chocolademelk: kerk en pepermunt gaat trouwens ook vaak samen, maar daar g hebben we 't nu niet over .Als tegengif voor de drank!" beslist Koos. „En toen opeens A-erloor de vereniging z'n recht verdween de kermis. En daai.... van bestaan. De aardigheid was als vroeger een heel jaar i helemaal af. Je kunt niet die werken. De bestuursleden traden af, of l. geen geld meer in kas. En toen is die ene verzeild en dat is het slot van de historie!" i grootse week toe- HOE r af. EVANGELIE Ds. G. N. Lammens i Wij nemen de woo „Jong Gereformeerd": en en voorspellingen var radiocommentatoren en wcekoverzichtacbrijver* aai alg evangelie. En intUMgen leven we niet als kinde ren van een Vader, die uiteindelijk alle draden var het gebeuren in sjjn hand heeft christen met een hardnekkig ..neen" is beantwoord. De strijd 1960 niet uitgestreden. Zij maar nauwelijks begonnen, maar het christelijk onderwijs heeft ook te kampen met een nieuw probleem. De vraag is ge- is nog i loet je dat nu precies nc ..Was die hele vereniging r ie zijn? Of wordt een vereniging op de duur "afleen maar stom- ue.g vermoeid, en muf, en vermolmd, om dan in elkaar te dui- kelen. Gaat dat op de duur met het hele tegenwoordige werk g óók gebeuren: de vaart verliezen en op zijn beurt weggevaagd worden? ..Laten we nu liever niet al te diepzinnig worden!" stelt Ï-J"6 tud de mensen met chocolademelk ge- g g lukkig, denk ik, en nu hebben ze iets anders nodig en straks S weer iets andera. Als wij tenminste maar aan de slag gaan en 2 5 aan de slag blijven. Dan mogen ze ons voor mijn part over 'n <i eeuw op hun beurt uitlachen tt „Dat bedoelde ik straks ook", bekent Koos. „Maar het maakt alles wel erg betrekkelijk", zucht Laura. tt ,..«0"; voor mij niet!" beslist Sybe. En Jeanne zegt helemaal tt g niets. En daarin hebben ze elkaar dan weer 'n stukje beter leren tt kennen. Zo gaat dat, stukje na stukje, brokje na brokje: een 5 mens geeft z'n geheimen zo gauw niet prijs! tt WLTKPREDIKANT tt tt ■ü-üiricü-ü-tfkiiirit ft ü-hir-CfCriritirïr^-Crü-Ciirü 6 icüirii-trtrü tvicCrCrüiiïr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19