CETALAC Uw probleem is het onze Meningen van anderen eet mi gebakken Kunstgebit? Speer van ongeloof vond BeroePinë geen schild van geloof Een woord voor vandaag Gevluchte predikanten uit oost in west niet zonder meer beroepbaar Moeten wij spreken van „de" of „een" openbaring 2 Enkele kanttekeningen IN OUDE VOLKSWIJKEN De leertijd is verlengd. Aan de kinderarbeid werd paal en perk gesteld. Velen, ook uit de kring der lager gestitueerden, volgen thans voortgezet on derwijs. Het technisch onderwijs breidt zich uit. Er zijn mogelijkheden ge opend, dat ook kinderen van onvermogenden inrichtingen van voorberei dend hoger onderwijs, ja universiteiten kunnen bezoeken. Dat alles is verblijdend. Ook al is nog op verre na niet bereikt wat wenselijk is. Nog altijd gaat door ongunstige huiselijke en andere omstandigheden veel Intellect verloren. De aanleg is in menig geval wel aanwezig, maar er zijn factoren, die verhinderen dat de kinderen zich verder ontwikkelen. De ouders staan er soms op, dat de kinderen spoedig gaan verdienen, ook al is de be hoefte aan meerdere inkomsten niet altijd groot te noemen. Met name kan men dit constateren in de oude volkswijken van de grote steden, waarover mannen als ds. Van Veldhuizen en ds. Van Krimpen ons schokkende dingen hebben medegedeeld. Schokkend vooral, omdat men hier de gevolgen kan zien van de ontkerste ning. Vele kinderen groeien op, terwijl zij in hun moeilijkste levensperiode geen geestelijke leiding ontvangen. Zij worden vooral door de „straat" be ïnvloed. Zij worden vroeg rijp. Hoe zijn dergelijke toestanden ontstaan? Hier is schuld bij vroegere gene raties. Schuld bij de ouders, bij de maatschappelijke organisaties, bij de overheid. En niet in de laatste plaats: er is schuld bij de kerk, die voorheen te weinig contact met de bewoners van de „rand" heeft gezocht. Haar pre diking ging dikwijls langs de mensen heen. Voor een deel was zij zelfs onschriftuurlijk. En in haar diaconale arbeid was zij niet zelden geen eer, maar veeleer een schande voor een kerk, die zich naar Christus noemt. Gode zij dank, er is een verandering ten goede gekomen. Er wordt thans door vele maar altijd nog te weinige toegewijde mannen en vrouwen gearbeid onder de bewoners. Voor de jeugd is vooral het clubwerk van be tekenis. Naast het algemeen maatschappelijk werk wordt in de clubs op tactische wijze christelijke leiding gegeven. Veel meer zou nog moeten gebeuren. Maar de middelen zijn daarvoor niet toe reikend. Er moet meer steun worden geboden. En vooral, er moet voor dit evangeli satiewerk worden gebeden. En voor het overige mag worden vastgesteld, dat ook in de oude wijken nog velen wonen, die worstelen tegen verkeerde invloeden. Niet allen ook zijn vervreemd van de kerk. Zij laten ook daar iets zien van de schoonheid van het leven in de gemeenschap met God. (Van onze kerkredacteur) FEN oud gesprek dat in de eer- ste helft van onze eeuw in alle felheid en grote emotionali teit werd gevoerd, kreeg gister avond een modern vervolg. In de Rotterdamse boekwinkel van Voorhoeve en Dietrich kwam het tot een ontmoeting tussen geloof en ongeloof, maar niet tot een wezenlijk gesprek. De in enkele maanden tijds bekend geworden schrijver van het boek ,,De toe komst van het ongeloof", wiens naam een uitkomst is voor kruis woordpuzzelmakers (Geef een auteur in wiens naam zes mede klinkers en twee klinkers voor komen), G. Szczesny discussieer de met dr. J. Sperna Weiland, VERZEKERING Gelijk bekend is vorige week door dc So ciale Verzekeringsraad het lang verwachte advies over de arbeidsongeschiktheidsver zekering bij minister Van Rooy ingediend. Enkele bladen hebben hieraan een com mentaar gewijd, waarin ook enkele opmer kingen zijn gemaakt over het tot beden ge bleven twistpunt, n.l. dat van de medisch' dienst. „Dc tot nn toe warrige opbonw vai ons sociale verzekeringswezen", aldus D Volkskrant, „gaat zich steeds dnide lijker aftekenen cn wordt ook steeds een voudiger: drie grote volksverzekeringen (ouderdonn-, weduwen- en wezen- en kin- dcrbijslagverzekering), die worden nitge voerd door de Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid; twee arbeidersver zekeringen, die tegen werkloosheid cn te gen arbeidsongeschiktheid, uit te voeren door dc bedrijfsverenigingen. Er is wa onder één noemer brengen van de w betreft, die zich met arbeidsongeschiktheid bezighouden, voorlopig nog één schoon- heidsfout: de ziektewet moet vooralsnog af zonderlijk blijven bestaan, omdat ze gekop peld is aan het zickenfondsenbesluit. Maar deze twee knopen zullen toch ook eens moeten worden ontward. In het advies van de Sociale Verzekeringsraad is het belang rijke twistpunt: centrale of niet centrale medische dienst een twistpunt gebleven. Het woord is nu aan het ministerie van sociale zaken, dat knopen moet doorhakken en dat gezien de lange discussieperiodc in staat moet zijn op korte termijn knopen door te hakken. Het za" zelfs bij zeer voort varend werken toch nog altijd ruim twee jaar duren, eer de wet van kracht kan zijn. Dc vraag is dan ook nog steeds urgent hoe dat nn in die tussentijd moet met de hui dige invaliditcitsrentc-trekkers, die reeds lang in een werkelijke noodtoestand verke ren. Kon cn moet een voorlopige voorzie ning, vooruitlopend op wat voor hen komen gaat, geen uitkomst bieden?" Het Vrije Volk schrijft o.m.„De invaliditeitswet is sterk verouderd. Do ren ten zijn nog dezelfde van veertig jaar ge leden. Met allerlei toeslagen zijn ze op een hoger peil gebracht, maar recht is aan de invaliden tot nu toe niet gedaan. Hun achterstand wordt des te schrijnender in een tijd waarin de algemene welvaart duide lijk zichtbaar toeneemt. De arbeidsonge schiktheid zélf (van lichamelijke of geeste lijke aard) geeft aanspraak op een wette lijk, „waardevaste" nitkering. De graad van arbeidsongeschiktheid is bepolcnd voor do hoogte van de uitkering. Dit laatste vooral is een radicale verbetering, vergele ken bij de tegenwoordige invaliditeitswet, die pas een rente geeft bij een invaliditeit van twee derde of meer. Het is jannner, dat er in de Sociale Verzekeringsraad geen overeenstemming is over de vorm van de medische dienst die de controle moet uit oefenen. Het komt ons voor, dat het voor stel van de minderheid één medische dienst waarvan alle bedrijfsverenigingen ge bruik kunnen maken het meest prakti sche is. Gelukkig zijn de tegenstellingen op dit punt minder fel dan destijds in de So ciaal-Economische Raad, die in 1957 met zijn advies over een nieuwe invaliditeits wet de grondslag voor dc nu voorgestelde ruimere arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft gelegd. Er moet, om het advies van de Sociale Verzekeringsraad om te zetten in een sluitende wettelijke regeling, nog een macht werk worden verzet. Minister Van Rooy heeft het advies in augustus ontvan gen. In zijn begroting zegt hij, dat met voortvarendheid aan de nodige wetsvoor stellen wordt gewerkt Wij hopen, dat de re sultaten van deze voortvarendheid spoedig zichtbaar zullen worden." AUTOMAAT OP ZONDAG Dc gereformeerde hoogleraar in de ethiek, prof. dr. G. Bril- lenburg Wurth, heeft in de afge lopen weken twee brieven gehad van kerkeraden over de vraag hoe zij handelen moeten met le den die op zondag een automaat voor hun winkel hadden hangen. Dr. Wurth schrijft: TAE bedoeling van zo'n vraag ls: J is het laten werken van zo'n automaat op zondag zonde, en dan een zonde, die iemand de tucht waardig maakt, waarom wij b.v. iemand van het avondmaal zouden moeten afhouden, of niet? Nu weet ik ook wel weer, dt de zonde ook in concrete daden of gedragingen zich kan en zal openbaren. Maar wee een kerkeraad, die een broe der of zuster zou gaan beoordelen en hem al of niet de toegang tot de dis des Heren zou gaan weige ren op grond van dergelijke dingen, die toch op zijn minst aan de peri ferie van het leven liggen! Wie mag de kerkeraad tot de ta fel des verbonds toelaten? Men sen, die in hun levensgedrag blijk ervan geven, dat zij de Here vre zen, mensen, die in Christus gelo ven en bij wie hun levenspraktijk, ook hun leven van elke dag, maar dan in zijn totaliteit, getuigenis er van aflegt, dat het him ernstig streven is om Gods wil te doen en Zijn wet te volbrengen. En wie moet ze afhouden van het avond maal? Hen bij wie die echte vre ze des Heren ontbreekt. Kan ook dat al of niet in werking stellen van zo'n automaat daar wat mee te maken hebben? Ja, daar heeft alles mee te maken. Maar zo, dat al die dingen, die meer aan de om trek liggen, dan toch in elk geval gezien moeten worden vanuit het centrum, vanuit de richting en de gezindheid van het hart. Dat is bij belse ethiek: „uit het hart zijn de uitgangen des levens"; uit dat hart komen de goede en de kwade dingen voort. En daarom, onze kerkelijke tucht en vooral wat daarvoor de onmisbare vooronder stelling vormt, ons pastoraat, onze zielszorg, zal daarop allereerst ge richt moeten zijn, zal vóór alles er op uit moeten wezen er achter te komen, of waarachtig iemands hart, „recht met de Here is", of in héél de levensopenbaring duide lijk uitkomt, dat men een levend lid van Christus' gemeente wil zijn en een schijnend licht in zijn om geving wil wezen. En alle praten over een automaat op zondag zal uitsluitend zin hebben tegen die achtergrond. En anders, als die achtergrond niet wordt gezien, dan wordt een uitspraak: „zo'n auto maat op zondag laten werken of vullen is zonde" fataaL Want dan versterkt ze de mensen in die ver vloekte wettische instelling, die al zo veel tijden lang de echte bij belse ethos verdonkerd heeft, die letterknechterij, waarvan het be zwaar niet is, dat ze bepaalde din gen te ernstig neemt, juist volkomen kort schiet. Wij lieten ons hier en daar in dit artikel wat fel uit. Maar ik geloof, dat dat moet. Hier dreigt een groot geestelijk gevaar. Een dergelijke wettische letterknechterij en mug genzifterij houdt de wereldgelijk vormigheid niet tegen, maar ze werkt onvermijdelijk juist de we reldgelijkvormigheid in de hand. echte ernst te- NIET-ACADEMISCHE PREDIKANTEN De Duitse Kirchenrat dr. Schimmelpfeng heeft in het ,J)eutsches Pfarrerblatt" Stut- gart) geschreven over het tekort aan predikanten in West- en voor al Oost-Duitsland. Hij pleit voor het bevestigen van niet-acade misch gevormde predikanten: Naar mate de kerk steeds meer specialisten voor bepaalde functies nodig heeft, in deze geïndustriali seerde maatschappij meer mobiel wil worden en gehoor gaat geven aan het juiste verlangen naar klei nere gemeenten die beter te over zien zijn, wordt het met het jaar noodzakelijker dat de kerk zich gaat bezinnen op de vraag wie pre dikant kan worden. De kerken in het oosten kunnen al lang niet meer vrijblijvend over dit onder werp discussiëren en hun bezin ning is op dit punt reeds een ab solute noodzakelijkheid geworden. Wordt er geen snelle oplossing ge- vohden dan zal daar in vele clas ses zelfs niet meer gepreekt kun nen worden in de toekomst. Dit geldt ook, zij het niet in die mate, voor vele westelijke kerken. Daar om is het nodig, als wij niet in een ordeloze toestand terecht willen komen dat we eensgezind dit vraag stuk aanpakken en ons gaan af vragen onder welke omstandighe den ook een niet-academisch ge vormd gemeentelid tot predikant kan worden bevestigd. Nieuw type opleiding maatschappelijk werk op „De Horst" In februari 1961 hoopt de academie „De Horst" (uitgaande van de Algemene Diakonale Raad der Ned. Hervormde Kerk en het instituut „Kerk en Wereld) in Driebergen te beginnen met een nieuw type opleiding voor maatschappelijk Voor een aantal oudere krachten zal namelijk de mogelijkheid geopend wor den om te worden opgeleid voor het officiële diploma maatschappelijk werk. Evenals de bestaande opleiding zal dit »uwe type vier jaar duren. De opzet evenwel zo, dat deelnemers de oplei ding kunnen volgen naast hun werk, zo dat hun inkomsten kunnen doorgaan. Eventueel kan in het eerste jaar de studie worden gevolgd in Arnhem of Utrecht. Toelatingseisen zijn: In de eer ste -plaats een goede persoonlijke ge schiktheid voor het werk en een diploma middelbare school of akte l.o. De mini- leeftijd is 25 jaar. Ambtsaanvaarding Met het .uitspreken van een rede ge titeld „Doel en middel in de organische chemie" heeft prof. dr. Th. J. de Boer gisteren zijn ambt als gewoon hoogleraar in de organische scheikunde aan de Ge meente Universiteit van Amsterdam aanvaard. Dr. De Boer was tot dusver lector aan deze universiteit. Hij volgt prof. dr. F. L. J. Sixma op, die onlangs een functie aanvaardde als hoofd van het research-laboratorium der staats mijnen. Eigen centrum voor vrije-evangelisehen Huize „Enkstein" in Voorst is aange kocht door de Bond van Vrije Evange lische Gemeenten om als centrum vooi het vrouwen- en jeugdwerk en andere bondsactiviteiten te worden ingericht. Men zal kunnen beschikken over een vergaderruimte voor honderd personen. De totale koopsom van het buiten de complete inventaris was 85.000. Algemene vergadering Christ. Volksonderwijs De vereniging voor Christelijk Volks onderwijs (C.V.O.) houdt op dinsdag 1 november haar algemene vergadering in het Rijnhotel te Rotterdam. In deze vergadering zal de heer C. van den Bosch, inspecteur l.o. in algemene dienst, een referaat houden over de geestelijke achtergrond van de moderne scholen- Advertentie Mot Dentofix zit het steviger Dentofix vormt een zocht, beschermend laagje en houdt het kunstgebit veel vaster en veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en men kan rustig eten. lachen, niezen en «preken, in vele gevallen even gemakkelijk ols met een natuurlijk gebit Dentofix ver- hervormd predikant te Rotter dam, ds. W. van Bruggen, stu dentenpredikant te Rotterdam en dr. H. D. Prins van het Huma nistisch Verbond in Den Haag over de gedachten die hij in zijn boek heeft neergelegd. In een uiteenzetting die de schrijver vooraf hield, pleitte hij nog nieuw voor de rechten van wat hij noemde het „religieuze ongeloof". Hij meende dat een werkelijk christelijke democratie niet mogelijk is, omdat de mocratie in moet houden dat de derheid de vrijheden van de minder heid erkent. Het christendom is echter al te totalitair in .zijn gedachtengang. Dr. Szczesny meende dat het tijd werd dat de westerse maatschappij, wil zij een antwoord geven op het totalitaire oosten, moet erkennen dat zij al lang niet christelijk meer is. Hij verlangt naar een pluralistische maatschappij waar de een zijn wil niet probeert op te leggen aan de ander. Szczesny erkende dat hij christelijke omgeving is opgegroeid, naar de catechisatie is gegaan jonge leeftijd „belijdenis" deed. Maar hij sprak ook uit dat het geloof .persoonlijk God hem nimmer iets had gezegd en nog niets zegt en dat hij meer beïnvloed is door het boeddhis tisch denken dan het christelijke. Hij noemde zichzelf een religieuze agnos- Geen antwoord Wie verwachtte dat de aanwezige predikanten hem van antwoord zouden dienen, kwam volkomen bedrogen uit. Deze samenkomst had niets vai vroegere debatten in de dagen de „Dageraad". Het ging alles heel hoffelijk toe en in wezen waren de vier sprekers het dik met elkaar eens. Ook de twee predikanten wezen r van het christendom, die niet dan een soort van christendommelijk- heid, af. De speer van Szczesny's gedachten vond dan eigenlijk ook geen schild van verweer waarop het kon afschampen. Daar kwam bij dat de schrijver wel heel erg sterk sprak en dacht vanuit de Duitse sfeer. Hij erkende zelfs dat de kleine kerken en sekten in Duits land eigenlijk voor hetzelfde probleem staan als de niet-christenen. Zij moe ten leven onder de machtige en wijde arm van de twee grote confessies (lu thers en Rooms-katholiek). Vraag Zo kwam het dan ook dat het loof" bij monde van ds. Van Bruggen aan het „ongeloof" in de persoon van deze auteur vroeg wat de kerk prac- tisch kon doen om de niet-cliristen de persoonlijke vrijheid te geven, die hern westerse maatschappij toe- Szczesny meende dat de christelijke partijen niet het recht hebben een ge heel land hun geloofsovertuiging op te dringen. Zij moeten zich bepalen tot de buitenlandse en binnenlandse poli tiek, maar zich verre houden van chris telijke doelstellingen voor het gehele volk. In de tweede plaats wees hij de ge dachte van een algemene christelijke volksschool af. De school heeft het recht niet om de kinderen al een be paalde geloofsovertuiging op te drin gen. De Christelijke religie-klas moet dan ook volgens hem alleen maar een algemeen overzicht geven van de heer sende gedachten. In het geheel niet werd ingegaan op de vraag of dit zelfs maar mogelijk is. De vraag of er werkelijk „neutra liteit" bestaat, werd door geen van de sprekers gesteld. Opmerkelijk was dat deze afwijzing van de christelijke scho len door een aantal aanwezigen met applaus werd begroet, terwijl de voor standers kennelijk in alle stilte en ver borgenheid hun inzichten voor zich hiel- Tolerantie In zijn slotwoorden liet echter de schrijver duidelijk uitkomen dat hij betwijfelde of de eenheid van ge dachten wel zo groot wasals zij uiter- Adverientie Verf met gemak en van Ceta Bever NED. HERV. KERK Discussieloze discussie met G. Szczesny swerk Beroepen te Leeuwarden: W. A. der Klaauw te Stompetoren; door de generale synode als pred. voor bijz. werkz. (geestelijk verzorger van Ooste lijk Flevoland): A. J. Hoorn, kand. te Hulshorst. Bedankt voor Schoonhoven (vac. J. J. Moll): Jac. Vermaas te Veenendaal. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Koog a. d. Zaan: C. H. Koetsier, kand. te Amsterdam. Bedankt voor Lemmer: M. N. de Wolf te Klazienaveen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-Zuid: M. Drayer te Drachten en S. Wijnsma te Broek op Langendijk; te Leerdam: P. N. Ribbers te Noordscheschut en M. S. Roos te Al phen a. d. Rijn. Beroepen te Ouderkerk a. d. Amstel: L. S. den Boer te Sassenheim. lijk uit deze disctissie, die nauwelijks een disctissie was, naar voren trad. Hij kwam er rond voor uit dat hij niet vroeg door de christenen geduld te worden. Dulden is een belediging zo stelde hij. Als we elkaar werkelijk in onze waarde willen laten, dan moet het christendom erkennen dat de an der ook op weg naar de waarheid kan zijn al is het op zijn eigen ma nier. „Maar hoe liet christendom dit zou kunnenis mij niet duidelijk" zo voegde hij er aan toe. Deze avond was bedoeld om tot een werkelijk gesprek te komen met deze nog vrij jonge auteur, om het gesprek dat in de kerkelijke pers op gang is gekomen en zijn boek heeft een enorm aantal reacties te weeg geroepen nu ook monde ling te houden. Het is alles echter in het vage gebleven. Van een ont moeting van ongeloof en geloof was in feite geen sprake en in hoeverre het christendom tolerant kan zijn ten op zichte van de niet-christenen en zelfs maar of dit het kan zijn, werd niet duidelijk. Wel duidelijk was dat Szczesny er van overtuigd is dat het dit niet kan. De liefde die Paulus bezingt en die hij de christen als eei spiegel voorhoudt ze is het meest waardevolle kenmeji van het christenleven. Ze is immers een (zij het zwakkt afschaduwing van Christus' liefde voor ons. Want: zo I« heeft God de wereld gehaddat Hij Zijn eniggeboren Zoc. gegeven heeft; opdat een ieder die in Hem gelooft nie verloren ga, maar eeuwig zal leven! Daarom is dit uw grote troost: het begin en het einde m alles is Gods liefde. Niet uw geloof, niet uw hoop, zelfs Ttie uw christelijk leven-in-liefde. Want was het niét zo, Tu> hulpeloos zoudt ge u voelen en hoe hopeloos zou uw uitziek zijn. Wij kunnen het immers niet! Misschien is dit wel een van de karakteristieken van onze tij de liefdeloosheid. Ach, men merkt dat niet zo. Armoe word er nauwelijks geleden en als er al armoe is treden we e „collectief' tegen op. Alles is zo georganiseerd, dat we oven „specialisten" voor hebben. De dominee en de onderlings, zijn er voor de zieken en de eenzamen, de diakenen voor di materiële zorgen, de evangelisatiecommissie is er voor de evan gelisatie, commissie zus hiervoor en commissie zus daarvooi En we praten over de verschraling van ons geestelijk leven a ni'l (Van onze correspondent in Bonn) De algemene vergadering van de Duitse Evangelische kerk die onder voorzitterschap van bisschop Dibe- lius in Frankfurt vergaderde, heeft zich bezig gehouden met de vraag of predikanten die uit Oost-Duits land zijn gevlucht zich in West- Duitsland beroepbaar kunnen stel len. Op deze vergadering waren maar weinig predikanten uit Oost- Duitsland vertegenwoordigd. Be sloten werd om geen verandering in de tot nu toe gevolgde gedrags lijn aan te brengen. Dit houdt in dat een gevlucht predi kant in West-Duitsland niet beroepbaar kan worden gesteld, mits zijn kerk in Oost-Duitsland erkent dat er voor hem geen andere weg over bleef en hem Presbyteriaanse theologische commissie: In de afgelopen week zijn in Zu rich de leden van de Europese Theologische Commissie van de World Presbyterian Alliance bij een geweest. Zij bespraken de be tekenis van katholiciteit van de kerk, gezien vanuit het gezichts punt der hervormde (gerefor meerde) traditie. Het onderwerp werd ingeleid door de Nederlan der prof. dr. A. J. Bronkhorst, hoogleraar te Brussel. Deze bespreking was tevens een theo logische voorbereiding voor de Europese regionale conferentie die volgend jaar in Montpellier zal worden gehouden. De commissie zocht naar een definitie van de fundamentele vraag die reformatori sche christenen onder ogen moeten zien, als zij zich afzijdig blijven houden van andere kerken maar toch de universali- an de kerk van Jezus Christus wil len erkennen. Prof. Bronkohrst, die de vergaderingen presideerde vatte het probleem als volgt samen: „Geloven wij dat we de open baring van Jezus Christus bezitten of alleen maar een openbaring? Als we de eerste mogelijkheid verwerpen, wat moe- /e dan met de andere aan? Zeggen lat we een deel van de Waarheid bezitten, of de gehele Waarheid in bijzondere, eigen vorm! Wat is de houding tussen de openbaring die is gegeven en de openbaring die andere christenen hebben ontvangen?" Deze hoogleraar vervolgde: „De Nederlandse Hervormde Kerk spreekt noch van denoch van een openbaring, 'maar alleen maar van „openbaring" zonder het lidwoord, om zo de vraag van de katholiciteit van de kerk te omzeilen. Het antwoord dat wij op deze vraag moeten geven, heeft nauw betrekking op de soort eenheid die wij met andere kerken zoeken." Rapporten In een andere bijeenkomst besprak deze commissie de plannen voor Europese regionale conferentie Montpellier, die in augustus van volgend jaar zal worden gehouden. Het thema zal zijn „De taak van de christen in het huidige Europa". Tevens werden de resultaten vai studie van de Wereldraad van Kerken over het thema van de godsdienstvrij heid besproken en werd aandacht ge schonken aan de internationale oecume nische jeugdconferenties die in Lausanne en Straatsburg werden gehouden en de resultaten van de vergadering het Centraal Comité van de Wereldraad die in de Schotse stad St. Andrews bij eenkwam, De commissie heeft tijdens deze con ferentie tevens rapporten aanvaard van prof. dr. Eduard Schweitzer, prof. in nieuwtestamentische theologie aan de universiteit van Zürich en van prof. dr. Allen O. Miller, voorzitter van de Noordamerikaanse Theologische Commis sie van de Presbyteriaanse Wereldbond. Deze vergadering werd onder meer bijgewoond door de gereformeerde hoogleraar aan de Vrije Universiteit prof. dr. D. Nauta, die als waarnemer de Gereformeerde Kerken vertegen woordigde. voldoende mogelijkheid om zich vei"11, dienstelijk te maken bij het geven V2r-np godsdienstonderwijs op de Westdufe volksscholen, waar door de regelmatig! prl toevloed van Duitsers iiit het oosten hel., aantal protestantse kinderen nog steedi gestadig toeneemt. De conferentie heeft voorts gedij. cussieerd over de stijl der preken. B«-VT' schop Dibelius gaf daarbij als zijn me- ning te kennen, dat deze stijl ueelai 2,v dermate intellektueel en gecompli.' ceerd is, dat ze nog maar nauwelijii ie begrijpen of door de gemeente tt iaar volgen is. Hij spoorde de dominee, Gi aan om in eenvoudige bewoordingen e ging preken. m: De „Prases" van de Rijnlandse kerf l_ ar-hiir 33: prof. Beckmann, sprak de uit, dat ook een engere samenwerkiuj tussen theologen en kerk een gunstige ie- vloed zou kunnen uitoefenen op de (stii van de) preken. Hij gaf de predikante de raad zich zeer nauwkeurig te oriënte ren over de sociologische omstandighe- den in hun gemeenten. Als b.v. vac- wege de zondagsarbeid die op hd hoogste niveau in de Bondsrepubliek j;0n n.L bij de regering, thans een onderweij {nj«' van discussie is, omdat de regering hasmt, volledig Wil afschaffen of in ieder gev< zeer wel beperken de godsdienstoefe- 'Pr ningen niet kunnen worden bijgewooni- (en dit geldt ook voor landbouwgebie den), zou het aanbeveling verdienen on PJ: ook kerkdiensten op weekdagen te hou JJ* den. Prol Beckmann sprak zich verde: 't voor een groter aandeel der leken r' 1 de kerkelijke arbeid. H De post van gecommitteerde voor dik' film en televisie zal voorlopig niet wor L den bezet. Zij is vacant, sinds ds. Hes Zanj een nieuwe functie heeft 'aanvaard (wïfece berichtten daarover reeds) als program maleider van de HeSsische Omroep. Di benoeming van een nieuwe functional j zal worden voorbehouden aan de in htl 1V voorjaar te kiezen nieuwe Raad de .K.D. Vermoedelijk zal de functie wor- t "j en gesplitst in een gecommitteerd: nar Aa film ar, aar, „aar Aa televisie. Int. conferentie van Studenten- Reisorganisaties Vanochtend heeft de rector-magnificus an de Rotterdamse economische hoge- p school, prof. H W. Lambers, de 11e in ternationale conferentie van Studenten- Reisorganisaties geopend. De openings- I plechtigheid en de eerste zitting van dez? 'j conferentie, welke jaarlijks wordt ge- houden, werden aan boord van het s.s. ing „Statendam" gehouden. De conferentie- ii gasten vertrokken voor de andere gaderingen naar Amsterdam. Aan de conferentie nemen deel circ_ vertegenwoordigers uit 19 Westeuropese landen en Amerika Ook in 1958 werd [r de conferentie reeds in Amsterdam ge houden. Het vorig jaar vergaderden de studentenreisorganisaties in Edinburgh en daar besloot men deze internationale conferentie voortaan altijd in Amsterdam te houden. Van Nederlandse zijde nemen deel vertegenwoordigers van het Ne derlandse Bureau voor Buitenlandse Studentenbetrekkingen te Leiden. De belangrijkste punten van bespre king zullen zijn: de studentenhotels, het organiseren van chartervluchten en ge zamenlijke treinreizen en het afsluiten van speciale reisverzekeringen voor 1 studenten. d Ook staan er verschillende ontvangsten op het programma, o.a. door de Amster damse Vrouwelijke Studenten Vereni- ging en de directie van het Stedelijk 18.3 Vraag: Wel zestig gulden stond er bij de kruidenier op rekening van het joch, dat bijna elke dag snoepgoed kwam kopen en het maar liet opschrij venOp een goede dag ging de win kelier naar de ouders van de jongen of zij maar wilden betalen. Moeten zij dat werkelijk? Antwoord: De ouders kunnen (en king „de breeveertien opgaan" mogen) weigeren te betalen, als zij er- daan? bij vertellen, dat hun zoontje minder- Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnees. jarig is en dat zij de gedane inkopen niet goedkeuren. In juridische termen: zij beroepen zich dan op de hande lingsonbekwaamheid van de minderja rige. Overigens: dom van de kruide nier het zo ver te laten komen. Van zoonlief natuurlijk ook, maar dat is een heel ander chapiter! Antwoord: „De breeveertien op gaan" betekent zoveel als: de verkeer- o t de weg opgaan. Vermoedelijk is deze dan" vaak," naas't "de "datum steenlegging niet al te letterlijk opvat- winter, ten. Meestal gaat het om het inmet selen van een gedenksteen, als b.v. een muur, al een meter of daaromtrent hoog is. Op die „eerste" steen staat gebruik de zak hebt laten opdrogen borstelt de hoed schoon (met een schone bor stel). Dat opdrogen dient in de felle zon te gebeuren. U kunt dan ook het beste wachten tot het voorjaar, dan schijnt de zon heel wat feller dan op het ogenblik. Bergt u dc hoed stofvrij plasticzak b.v.) op voor de 1 de dagbladen voorkomt? uitdrukking ontleend een grote zandbank se kust, thans tussen Noordwijk Callantsoog, maar vroeger reikend tot vóór Texel. De naam zou dan zijn ont- staan onder staan vanwege het feit, dat op deze ook al bank gemiddeld veertien vaam water stond. In Zuid-Nederland bestaat de uitdrukking: „het is daar de breeveer tien", wat zoveel betekent als: zeer royaal. Iemand de breeveertien geven komt nëer op het geven van de volle vrijheid aan iemand. Het is, gezien dit alles, daarom niet uitgesloten, dat de I boutonnières worden verwijzing naar de zandbank pas op waardige omstandigheden uitgereikt. Tenzij dan op een huwelijks- de tweede plaats moet worden gesteld spelen. Wat p- Kn de Vraag: Kunt u mij zgggen wanneer Nederland het eerste kerkorgel in """i" genomen en waar? ontwikkeld Vraag: Behoort het tot de etiquette, dat de dame haar heer, die haar voor feest in avondkleding heeft uitge nodigd, wanneer hij haar de corsage rhandigt, een boutonnière geeft? Antwoord: Het is tijd geen gewoonte i corsages 1 moderne Antwoord: Het orgel uit de herdersfluit, wa_. van verschillende grootte bijeengebon- uUMU,B, den werd. Het oudst bekende orgel in uitdrukking, die nogal de huidige samenstelling wat windvoor- - ziening, speelmechaniek en pijpen be treft, dateert uit de tweede eeuw voor Christus en werd gebouwd door Kte- sibos van Alexandrië. Tot de zesde eeuw bleef het pneumatisch orgel in West-Europa in gebruik. Met de volks verhuizing verdween het geheel. Al- Antwoord: Bij een spectaculaire bot sing zijn verschillende voertuigen be trokken en zij munt meestal uit door een bijzonder grote ravage. Ook is er van een spectaculaire botsing sprake, als verschillende onvoorziene of merk- rol 1 oudere zegswijze, feest. Niettemin kan de dame, het feest van haar begeleider met 1 corsage ontvangt, hem daarvoor oorsprong voorzover wij konden op passende wijze belonen. Maar dat gaan in het duister ligt. zal tegenwoordig geen boutonnière rrjeer zijn. Het is misschien zegt u: helaas! geen gewoonte meer, dat heren bij avondfeestjes e. d. een bloem dragen op hun jas, al zijn er natuur lijk uitzonderingen. PÜÜPIPL»*». PSSH- - -I. op 7 oktober j.l. dat de uitdrukking verband houdt °P de Rijn bij Emmerik gebeurde, de toen een veerboot een tanker ramde en ia- korte tijd later de Rijn als het ware in brand stond, was het voorbeeld van een spectaculaire botsing. Vraag: Kunt u mij zeggen waarmee ik een originele Zuidamerikaanse pa namahoed moet schoonmaken? Vraag: Dikwijls lees ik verslagen van het leggen van de eerste steen, maar het blijkt dan nogal eens, dat er al een hele tijd is gebouwd, Hoe kan dat eigenlijk? Vraag: Waar komt toch de uitdruk- Antwoord; U moet Antwoord: U maakt een papje va: magnesiumpoeder met spiritus ei eerste- strijkt dit uit over dc hoed. Nadat 1 leen in Byzantium bleef het bestaan. Van daar kwam het in de achtste eeuw weer naar het Westen. Paus Vita- lianus zou het orgel in de zevende eeuw in de kerk hebben ingevoerd. Ka rei de Grote deed in 812 een orgel plaatsen in de Dom van Aken. In ve le kloosters bouwden de monniken eigenhandig orgels. Het eerste kerkor-' gel in ons land is vermoedelijk dat van de Martinikerk in Groningen. Dit werd gebouwd in de jaren 1479 tot 1487 door Rudolf Agricola. Het is nadien vele malen gerestaureerd, maar het heeft nog altijd de oude pijpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2