Uw probleem is het onze Gesprek in Duitse kerk is vastgelopen Meningen van anderen CETAFLE Een woord voor vandaag Kinderen te gauw naar de superspecialist Prof. dr. C. A. van Peursen aanvaardde zijn audit Enkele kanttekeningen WILDE GOUDSPECULATIE Donderdagavond heeft de Amerikaanse regering onomwonden verklaard, dat zij goud blijft kopen en verkopen tegen de vastgestelde prijs van 35 dollar per ounce. Met andere woorden: zij denkt er niet aan de dollarprijs van het goud te verhogen en daardoor met een devaluatie van de dollar in te stemmen. Deze verklaring maakte een eind aan een wilde speculatie in goud en aandelen van goudmijnen. Niet alleen in de V.S. maar ook in Parijs, Lon den, Toronto, Johannesburg en Frankfort. Donderdag werd voor goud zelfs 41 Vu dollar per ounce betaald, dus 6i dollar meer dan de officiële prijs. Tegen die prijs van 35 dollar koopt de regering goud van de goudmijnen en verkoopt zij goud aan buitenlandse regeringen en centrale banken elders in de wereld. De goudmijnen in Zuid-Afrika hameren al jaar en dag op een verhoging van de prijs, omdat zij dan voor hun produktie meer dollars ont vangen. De V.S. voelen hier echter niets voor. In de eerste plaats omdat die prijsverhoging betekent, dat de dollar minder waard wordt. Dat zou dus neerkomen op een devaluatie, iets wat aan de vooravond van de presi dentsverkiezingen een slag voor Nixon zou zijn. Bovendien zou een deva luatie een geweldig prestigeverlies in de wereld betekenen. Maar minstens even erg zou zijn, dat Rusland de lachende derde zou worden. Dit land produ ceert goud en in één klap zou het op de wereldmarkt een grotere opbrengst krijgen. De onmiddellijke aanleiding voor de speculatie is de vlucht van kapitalen uit Zwitserland geweest. Buitenlands geld wordt momenteel in dat land af geschrikt en op advies van Zwitserse banken is men toen goud gaan kopen. Dit lokte weer aankopen uit van geldbezitters elders in de wereld, de onrust en daardoor ook kooplust werden steeds groter en zo ging de sneeuwbal steeds sneller rollen. De werkelijke oorzaak ligt dieper: steeds meer goud vloeit uit de V-S. en dit deed de vrees ontstaan, dat de dollar zo zwak zou worden, dat op den duur niet meer aan een devaluatie zou zijn te ontkomen. Begin 1958 bezaten de V.S. nog 22.8 miljard dollar aan goud, thans is er nog circa 18 miljard over. Het grootste probleem voor Uncle Sam is het teruglopen van de export. Hier door bleven er te weinig dollars over voor de volledige financiering met dollars van het enorme militaire en economische hulpprogramma van de V.S. alsmede van de sterk toegenome'n investeringen in het buitenland. Dit euvel werd nog erger, toen vele in de V.S. belegde kapitalen werden teruggetrokken, omdat de kapitaalbezitters buiten de V.S. een hogere rente konden maken. De vorderingen die het buitenland door dit alles op de V.S. kreeg, moesten in vele gevallen, zulks op verzoek van centrale banken in het bifltenland (waaronder de Nederlandsche Bank), in goud betaald worden. Het zou derhalve een steun in Amerika's rug zijn als de rente in het buiten land zou dalen, waardoor de kapitaalvlucht naar de landen met aantrekke lijker rente automatisch zou afnemen. West-Duitsland en Engeland hebben echter tot nu toe het Franse voorbeeld niet gevolgd. Het tragische is daarbij, dat de V.S. zelf de rente niet durven te verhogen, omdat de achteruitgang van het bedrijfsleven alleen door een lage rente en goedkope kredieten kan worden opgevangen. Het probleem voor de V.S. is dus moeilijk: hoge rente betekent dure kredieten en een rem op de bedrijvig heid, een lage rente daartentegen het afvloeien van goud uit het land. Het beste zou natuurlijk zijn, als de export weer gaat oplopen, opdat er zo veel dollars in het laadje komen, dat het vertrouwen in de dollar terugkeert en dat aan de verplichtingen kan worden voldaan zonder dat de goudvoorraad op zo'n opvallende wijze behoeft te worden aangesproken. (Men zie ook elders in dit blad de beschouwingen van onze beursmedewerker.) Dr. Niemöller in Nederland (Van onze kerkredacteur) Opnieuw heeft de bekende Duit se predikant dr. Martin Niemöller een bezoek aan ons land gebracht. Hij kwam ditmaal op uitnodiging van het Utrechts theologisch-lite- rair dispuut „Excelsior Deo Ju- vante" en sprak gisteravond in de Domkerk te Utrecht. Zijn onder werp was „Het gelaat van de kerk in de tweede helft van de twin tigste eeuw." Hij legde vooral de nadruk op het feit, dat de kerk vrij begint te worden van staatsbe moeiing. Volgens Niemöller is de kerk 1500 jaar lang een staatskerk geweest en moeten wij daarvan ngo steeds de gevolgen dragen. Noch het communisme, noch de groeien de onkerkelijkheid achtte dr. Niemöller een gevaar voor de kerk. Hij wees daar bij op het feit dat de Russische kerk nog altijd bestaat, en zelfs meer kerk is ;eworden, dan zij in jaren is geweest. roor de onkerkelijkheid was nij niet bang. Op het platteland, zo stelde hij, gaan de mensen nog naar de kerk, in de grote steden gaan zij weer naar dë kerk. Hetzelfde beklemtoonde deze Duitse Advertentie k JJa(" Vóórhellere IffOCUEL Baby-huidje OCHTENDBLAD ;odanig van a Het Vrije Volk, maar wel de reclame, die ervoor is gemaakt in een VARA-uitzending, heeft in enkele Nederlandse dagbladen scherpe commentaren uitgelokt. Het in Rotterdam verschijnende Algemeen Dagblad heeft bij de regeringscommissaris voor het radio wezen een klacht ingediend, omdat de VARA regelrechte commerciële reclame zou hebben gemaakt voor de nieuwe uitga- „Men kan zich afvragen", aldus schrijft de Nieuwe Rotterdamse Cou rant, „of in de eerste reportage (er wa ren n.l. twee uitzendingen over het on derwerp) het nieuwa-element niet derma te door het propaganda-element werd over heerst, dat van rechtstreekse reclame mag worden gesproken. Het is met de reclame in de Nederlandse radio nog altijd een moeilijke zaak. De voorschriften hierom trent moeien worden gezocht in de tussen 1930 en 1935 door de minister van water staat met de omroeporganisaties gevoerde correspondentie. In 1947 of daaromtrent heeft de minister toen die van o., k. en w. er de omroepverenigingen aan her innerd, dat deze voorschriften nog altijd geldig waren. Zij zijn het ook nu nog. In de ministeriele richtlijnen is een algemeen verbod voor het maken van reclame in dc ether gegeven. Een uitzondering wordt ge maakt voor uitingen von cultuur, waarvan de bespreking is toegestaan. Ons is bekend, dat de regeringscommissaris voor dc radio- omroep en de Radioraad reeds geruime tijd de herziening en nadere precisering van deze regels in voorbereiding hebben. De kwestie is interessant, want het is hier ie doen om de vraag in welke opzichten de verschijning van een nieuw dagblad moet worden beschouwd als een uiting van cultuur. Reclame en cultuuruiting laten zich vaak moeilijk met elkaar verenigen, vooral als het element reclame op de voor grond komt. Er zijn met het uitgeven van dagbladen ongelijksoortige belangen ge moeid. Houdt men dat voor ogen, dan wordt duidelijk, dat de uitzending, door de VARA gewijd aan het ochtendblad van het Vrije Volk, meer was dan alleen het geven van bekendheid aan een uiting van cul tuur. Waarmee dan in het licht komt tc slaan, dat die uitzendingen in belangrijke mate op gespannen voet staan met de re- Het Algemeen Handelsblad zette boven zijn commentaar .Jannshoofd Dit schreef het blad: ..Het is weer eens he lemaal mis met dc VARA. De strijdster te vuur en te zwaard zij het ook met weinig oprecht aandoende argumenten van alles wat naar televisiereclame zweemt, heeft het bestaan om in een radiouitzen ding op hartroerende wijze reclaii ken voor ccn nieuw socialistisch blad. Maar daarbij bleef het niet. Boven dien ging de VARA zicli te buiten aan de smakeloze stunt om in deze uitzending cesi bestaand ochtendblad de concurrentie, duchtig af te kammen. Natuurlijk zonder dat deszelfs hoofdredacteur was uitgeno digd zich daartegen te verdedigen. Dat aan liet slot van deze wanvertoning de heer Roemer, als voorzitter van het NW kwam verklaren, dat hij het blad van grote bete kenis achtte voor de opinievorming, ver mocht nauwelijks te verbazen. Uit dc mond van deze belanghebbende kon men moei lijk het tegendeel verwachten. Om geen misverstand te wekken: wij voor ons jui chen deze nieuwe verachijning aan het dag bladfirmament van harte toe. Er was wel degelijk behoefte aan. Maar even zeer van harte verafschuwen wij de Janusachtige dubbelzinnige houding van de VARA, die aan een ander wettige rechten ontzegt, waarvan «ij «ichzelve op onwettige wijze gelieft te bedienen. Als het maar in haar kraam te pas komt. Het wordt hoog tijd. dat de VARA-heren eens op de vingers wor- RIDDERBOS OVER BERKHOF In zijn wekelijkse rubriek „Van week tot week" is prof. dr. Her man Ridderbos in het Gerefor meerd Weekblad" (Uitg. Kok) in gegaan op de oratie van prof. dr. H. Berkhof, die zojuist het ambt van hoogleraar aan de Leidse uni versiteit heeft aanvaard: Dr. Berkhof hield een rede, die om meer dan een reden de aan dacht verdient, ook buiten het gilde van do dogmatici en theologen, om dat hierin een duidelijke her-oriënte ring en kentering zichtbaar wordt met betrekking tot de waarde van het dogmatische denken in het bij zonder en van de theologische we tenschap in het algemeen. Als ik spreek van heroriëntering bedoel ik daarmee niet zozeer een kentering van gedachten ten aanzien van het geen in onze kring vanouds gang baar is, maar juist ten aanzien van hetgeen daarbuiten de laatste tientallen van jaren veelal is ver kondigd en dat toch ook bij ons min of meer bewust niet geringe invloed heeft verkregen. Na een korte uitleg vervolgt prof. Ridderbos: maar toch zeer grondige wijze met dit zgn. ontmoetings-denken kt te rekenen. Hij doet dat met gebruik making van een arsenaal van theo logische en dogmatische kennis, waarover ik niet beschik; maar hij doet het niettemin op een zeer verstaanbare en in haar consequen ties niet te miskennen wijze. En daarmee wijst hij een kentering en een her-oriëntering van het theolo gisch denken aan. die weliswaar niet bij prof. Berkhof begint, maar niettemin mede onder zijn leiding een krachtige tegenstroom kan vor men tegenover de eenzijdig „exis tentiële", „actuele" benadering van de vragen van geloof en open baring en de daarmee gepaard gaande algemene levenshouding. Voor wat Berkhof hier betoogt is het onderwerp van zijn rede type rend: God voorwerp van weten schap? Het vraagteken geeft niet de strekking van de rede aan. en is in zoverre enigszins misleidend. De bedoeling is juist op de telkens weer gestelde vraag of God wel voorwerp van wetenschap kan zijn, een bévestigend antwoord te geven. Natuurlijk niet in die zin, dat dit buiten de openbaring van en de ont moeting met God mogelijk zou zijn. Maar toch wel zo, dat het geloof en de theologie niet slechts met het moment van de openbaring en het gebeuren van de ontmoeting te ma ken hebben, maar dat het belang en de strekking daarvan zich ook uitbreidt over heel het leven. Berk hof is terecht vuurbang voor een theologie en een christelijk den ken, die wel alles toespitsen op het ontmoetings-moment, maar heel de verdere werkelijkheid, de geschiedenis, het mensefileven in heel zijn uitgebreidheid buiten die ontmoeting laten. Dit laatste bete kent in de grond van de zaak niet anders dan een abstraheren (een af trekken) van het Woord Gods van de werkelijkheid, tevens een ver schraling om het moment, waarop ik gevoel dat iets waar en werke lijk en belangrijk is! HET was een verkwikking, temid den van zoveel bewuste of on bewuste verschraling in het theo logisch denken en van zoveel schou derophalend spreken over de nood zaak en waarde van de theologische en principiële bezinning, dit woord te lezen, en dat nog wel uit het auditorium van de Leidse academie. Het is niet mijn bedoeling prof. Berkhof „ergens" voor te annexeren of hem voor een wagen te spannen, die hij nooit van plan was te trek ken. Ook is duidelijk, dat deze rede niet alleen een pleidooi was voor Christelijke wetenschap, maar niet minder een requisitoir tegen het geen de Christelijke wetenschap in het algemeen en de theologie in het bijzonder zo dikwijls in diskrediet heeft gebracht. Toch hebben wij in deze rede weer een klok horen luiden, waarvan de klank ons be kend voorkwam, in ons althans de begeerte heeft wakker geroepen naar een theologie en een christe lijke vorm van denken en weten, die enerzijds weer zichzelf durft te zijn en niet voortdurend bezig is haar eigen bestaans-mogelijkheid in twijfel te trekken; en die ander zijds een stuwkracht ontketent in de mondige gemeente, die hieraan behoefte heeft als brood. Daarom is het onze hartelijke be geerte. dat de heroriëntering in het theologisch denken, die zich in Berkhofs rede zo duidelijk doet ge voelen. zich zal doorzetten. Want ook al gaan wij niet allen dezelfde weg. het gaat in deze dingen om bredere, geheimzinnige verbindin gen. die voor de wijze, waarop onze generatie en die op ons volgt zich van haar roeping in deze wereld zullen kunnen kwijten, van bijzon der grote betekenis zullen blijken pacifistische predikant tijdens een pers conferentie die na zijn aankomst op het vliegveld Schiphol werd gehouden. Niet tegen Hij wilde als christen het communisme niet afwijzen omdat het streeft naar een andere economische samenleving. Westerse gedachte van het privébezit privérecht achtte hij evenmin bijbels te verdedigen. Hij was ook niet tegen het communis me, omdat dit een klasseloze maatschap- Dij wenst. Deze komt er toch. Hij meende dat niet de arbeider aan het verburger lijken is, maar dat de burger verproleta- riseert. Er ontstaat een maatschappij zonder diepgang en wortels. Volgens het inzicht van Niemöller kende ook de eerste christengemeente al een klasselozemaat- schappij, omdat in Christus volgens de woorden van Paulus geen vrije en geen slaaf is. Hij vergat er echter bij te zeggen dat Paulus ergens anders schrijft dat de slaaf zijn werk goed moet doen (en dus slaaf moet blijven in economisch opzicht) en de heer zijn verantwoordelijkheid op christelijke wijze moet dragen (en dus heer blijft in de economische maat schappij). Toch tegen Niemöller verzette zich wel tegen het communisme, omdat het de vrijheid en de waarde van de mens aantast. Commu nisme is de enige filosofie met ideaal, stelde hij. Voor dit ideaal wil het zelfs mensen offeren. Het eigenlijk de enige religie die offers eist. Daar lag het zwaartepunt, meende deze predikant, van de christe lijke bezwaren tegen het communis God offerde Zijn Zoon niet voor ideaal noch voor een vaderland, of cultuur, maar voor de mens. Sinds het offer van Christus moeten en mogen geen mensenoffers meer gebracht Spanningen Natuurlyk werd dr. Niemöller ook ge vraagd naar de spanningen in de Duitse Kerk betreffende het vraagstuk van de atoombewapening. Twee jaar geleden stonden de partijen fel tegenover elkaar. De meningsverschillen zijn er nog, i zij Worden niet meer zo openbaar, dat er op hoog niveau niet meer gepraat wordt. Wel zei hij dat de gere predikanten dit onderwerp nog veel in kleinere kringen bespreken. Dr. Niemöller verklaarde dat hij niet zo enthousiast was geweest ovei zogenaamde Heidelberger verklaring een aantal betrekkelijk links georiën teerde jonge pacifistische predikan ten, die geweldig veel stof heeft doen opwaaien en felle reacties heeft opgeroe pen. Persoonlijk vond hij deze verkla ring niet verstandig. Hij had de jonge mensen dan ook afgeraden deze verkla ring de wereld in te zenden, maar hij had er geen bezwaar tegen dat dit toch ge beurd is. „Het is niet zo heel erg", zc zei hij, „dat de mensen zich er erg ovei opwinden. Er is het gevaar dat wij in slapen." Studiedagen voor vakleerkrachten Nederland is het enige land in West- Europa waar nog geen leerstoel voor lichamelijke opvoeding aan de universi teiten bestaat. Ook met de sport heeft de officiële wetenschap in ons land nog weinig of geen bemoeiingen. Toch heb ben velen de overtuiging, dat op weten schappelijk niveau de sportfysïologie dient te worden bestudeerd. Ook zou een sociologische studie naar het probleem de vrije tijdsbesteding en een stu- /an de bewegingstechniek in de be drijven zeer wenselijk zijn tot heil van de grote groepen der bevolking die hier- te maken hebben. zei de leider van de lichamelijke opvoeding aan de Gemeente Universi teit van Amsterdam, de heer D. H. Schmull, in een aankondiging van de studiedagen voor vakleerkrachten in de lichamelijke opvoeding gewijd aan de 'jeweging in de cultuur en de n de lichamelijke opvoeding in de wetenschap. Inleider van het eerste deel van dit thema is de Amsterdamse hoogleraar prof. dr. A. de Froe, die onder meer curator van de hoofdstedelijke Academie Lichamelijke Opvoeding en voor zitter van de examencommissie m.o. is. De heer Schmull, docent aan deze aca demie en lid van de UNESCO voor li chamelijke opvoeding en sport, zal het tweede deel van het onderwerp inlei den. De studiedagen zullen op 31 okto- 1 november a.s. worden gehou- gebouw Marcanti. >clitcnd- i getikt. En dan liefst V r ij e Volk zelf, i „De Alg. Dagblad VARA's J. dc Troye. ver die de dirt heeft onde reportageafdeling, de h< klaarde: „Wij hebben dit weloverwogen ge daan. Het Vrije Volk is geen commerciële onderoeming, maar het blad vnn de partij, die wij willen dienen. Wc zijn blij, dat nu een ochtendblad in onze geest wordl uitge geven. Dc reportage- vielen geheel in liet kader van de voorlichting, die wij moeien ASTHMA nu in 30 seconden verlicht. De hevigste asthma-aanval wordt met één enkel Adozo tablet bedwongen. De ver lichting is onmiddellijk. Indien U aan asthma lijdt, moet U beslist Adozo pro beren! Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Gravenhage, wijk- te XII (vac. wijlen ds. H. J, dr. G. Snijders te Haarlem. Advertentie Zet niet door! Een opkomende pijn, gevatte kou of griep z»t nis» door bij tijdig gebruik van de veelzijdig samengestelde Sanoplrln (Mijnhard!) Koker 90 en 60 ct Dankje van de douane Enkele maanden geleden moest dr. Niemöller spreken voor de Fel lowship of Reconciliation in ee grote bijeenkomst in Mancheste Toen hij Engeland binnenkwam kreeg hij voor de derde maal moei lijkheden met de passencontrole. Reeds twee maal had hij zeer lang moeten wachten voor hij eindelijk toestemming kreeg om het land binnen te kermen, omdat er bezwa ren waren tegen hem, daar hij con tact had met de Engelse beweging die zich verzet tegen de atoombe wapening. Na twee maal had hij zichzelf voor genomen om, als het weer gebeur de, direct terug te keren. Hij zette de gedachte in een daad om en boekte direct passage voor de re tourvlucht en liet de mensen in Manchester eenvoudig wachten. Lachend vertelde Niemöller tijdens de persconferentie dut het heel wat stof heeft doen opwaaien en er zelfs over gesproken is in het Lager en Hoger Huis. Sedertdien zijn de moeilijkheden in Engeland geheel van de baan. Toen hij kort geleden opnieuw in Enge land kwam, werd hij begroet door de douane die hem de vorige keer op grond van zijn bepalingen moest tegenhouden. Deze man kwam op hem af met uitgestoken hand en ze' „Ik moet u nog hartelijk bedanken. Verbaasd vroeg Niemöller: „Waarom?" „Omdat u in uw brief zo uitvoerig geschreven hebt dat uw laatste moeilijkheden niet veroorzaakt waren door mijn houding", ant woordde de douane, „en ik alle mo gelijke moeite heb gedaan om u als nog toegelaten te krijgen. Dat heeft mij gered, anders had ik het waar schijnlijk op mijn boterham gekre gen." Sindsdien is er de hartelijkste verstandhouding, en kan Niemöller Engeland niet bezoeken of de douane zwaait vriendelijk tegen hem. Advertentie L(jm koud alle hout met van Ceta-Bever Driemaal herhaalt Paulus het in zijn brief aan de Corintliiërs: ik ben niets en wat ik doe baat mij niets als ik het niet doe uit liefde. Zelfs dit heel sprekende voorbeeld geeft hij: al zou ik alles wat ik heb tot spijs uitdelen en al zou ik mijn lichaam overgeven om te worden verbrand niemand, zou er iets aan hebben als ik de liefde niet had! Niemand zou er iets aan hebben: God niet, mijn naaste niet, ikzelf niet! Want die liefde waarover Paulus spreekt moet wel nader worden aangeduid: het is die liefde waarvan Chris tus spreekt als Hij de wet der tien geboden samenvat: God liefhebben boven al en uw naaste als uzelve. Het is dus de liefde die haar oorsprong vindt in Christus en die men slechts kan ervaren als men 'Christus aanneemt in het geloof. Gods liefde is de vlam waaraan onze liefde ontstoken wordt en is! Maar als die vlam eenmaal brandt, dan verspreidt ze in dit leven op aarde een warmte en gloed die alles te boven gaat. Ge zijt dan niet maar een christen omdat ge gelooft of omdat ge hoopt op een eeuwig leven dan wordt het leven hier op aarde al voor u een lust omdat ge een christen móógt en kunt zijn! Omdat in uw leven Christus' liefde tot open baring kan komen! Serie ambtsaanvaardingen Twee nieuwe lectoren aan de V.U. „De consultatief-preventieve taak van de kinderarts naast diens klinisch-curatieve schijnt wel eens te worden misverstaan, hetgeen blijkt uit de steeds sterker worden de neiging om jeugdige patiënten, die de huisarts voor diagnostische of therapeutische problemen stel len, met voorbijgaan van de kin derarts rechtstreeks door te zenden naar de sup er specialist (hartarts, longarts etc.). Dientengevolge wordt soms voorbijgegaan aan de typische eigenaardigheden van het kind als groeiend en zich ontwik kelend (dat is: zich steeds veran derend) individu." Dit zei gisteren dr. T. D. Stahlie, oud-zendingsarts en wetenschappelijk hoofdambtenaar, tijdens zijn openbare les over het onderwerp „De consulta tieve taak van de kinderarts", waarmee hij zijn lectoraat aanvaardde in de fa culteit der geneeskunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam voor ht derwijs in de kindergeneeskunde. Werkelijkh eidszin van wijsbegeerte In het groot auditorium van de Leidse universiteit aanvaardde prof. dr. C. A. van Peursen, tot nu toe hoogleraar te Groningen en die tijd tot tijd ook colleges aan de Vrije Protestantse Facul teit te Aix-en-Provence, zijn ambt van hoogleraar te Leiden. Hij sprak over de werkelijkheidszin van de wijsbegeerte en vroeg in het bijzonder aandacht voor de be tekenis van beweging, tijd en ge schiedenis voor een deiktische on tologie. Tweeërlei tendens wordt in de geschie denis der wijsbegeerte zichtbaar. Aller eerst komt, evenals in andere uitingen het mensenleven, naar voren, dat de s geroepen is deze wereld te duiden, r dat hij daarbij al te gemakkelijk eigen denken tracht te rechtvaardigen en tot verabsoluteringen komt. De wijs begeerte verliest dan het directe contact met de dagelijkse wereld; zij wordt tot zelfrechtvaardiging, die ten diepste religieus geaard is en zo haar grondfout i de religieuze richting heeft. Ten tweede is er een tendens om toch, telkens weer, deze menselijke zelfgenoeg zaamheid te doorbreken. Dit komt omdat de concrete verschijnselen, die zich in deze wereld voordoen, de wijsgeren dwin gen hun systemen te herzien, tot een te beseffer nieuwe openheid te komen dat de werkelijke wereld tekenis heeft die boven mens en kosmos uitwijst. Dan wordt de wijsbegeerte in menig opzicht tot een direct aanwijzen van het zijnde, van het bestaande (deik tische ontologie), tot een geheel of ge deeltelijk gehoor geven aan de heilzame aandrang welke de Waarheid in de his torie van het menselijk denken uitoefent. Dit vraagt van de christen openheid jegens de medemens: de geschiedenis der wijsbegeerte kan nimmer geheel positief, maar zeker ook niet louter antithetisch beoordeeld worden. Drie verschijnselen worden aangewezen, waarbij wijsgeren genoopt worden iets van hun zelfrecht vaardiging te doorbreken en hun systeem te voegen binnen de aanwijsbare gebeur tenissen van deze wereld. In de oudheid is het de beweging, die dit appèl uitoefent. In nieuwer denken is het de tijd, die Kant dwingt de werke lijkheid in het oog te vatten. In heden daagse filosofie in de filosofie van werktuig en levensevolutie, zowel als bij denkers als Husserl, Wittgenstein en Gonseth in het de geschiedenis. Trouwens, reeds eerder had het chris tendom de kosmos als voorbijgaande structuur (Paulus: „schema") opgenomen in de heilsgeschiedenis. De wijsbegeerte dient deze geschiedenis niet rationalistisch te rechtvaardigen, maar vanuit de cen trale heilsgebeurtenissen, juist de zelf rechtvaardiging van eigen denken te doorbreken. Dan kan het gevaar van ver absolutering der geschiedenis (historisme) vermeden worden en ook in de heden daagse wijsbegeerte iets van zin voor werkelijkheid speurbaar worden. Advertentie Puistjes- Pukkels DERHASEPT-ZEEP De interpretatie van een bepaald toe- standsbeeld dient volgens dr. Stahlie te geschieden vanuit de groei en de ont- wikkeling. Zowel de hulsarts als de super-specialist kunnen daarbij voor deel trekken uit de steun van de kin derarts Dr. Stahlie bepleitte daarom een nauwere samenwerking zowel tus sen huisarts en kinderspecialist als tus sen de laatste en de beoefenaren van andere specialismen. „Het is juist in teamverband dat de kinderarts zijn waarde als consulent kan bewijzen, tot heil van het kind." Nog een lector Met enkele beschouwingen over de verloskunde aanvaardde dr. J. Janssens, chef-de-clinique van prof. Ten Berge te Groningen, gisteren eveneens zijn be noeming tot lector in de faculteit der geneeskunde aan de Vrije Universiteit voor het onderwijs in de obstetrie en de gynaecologie. Dr. Janssens zei onder meer dat het streven in de tegenwoordige tijd er vooral op is gericht en nog meer dient te zijn om afwijkingen gedu rende de zwangerschap vroegtijdig te behandelen en bij niet of niet meer praenataal te neutraliseren ongunstige factoren voorbereid te zijn op patholo gische omstandigheden voor de moeder en/of het kind. Hij stelde, dat ongetwijfeld een niet onbelangrijk- deel van de obstetrische kindersterfte en kraamvrouwensterfte door een grotere zorgvuldigheid, kennis en kunde van allen die met de verloskun dige verzorging te maken hebben, kan worden voorkomen, maar dat een ver dere vooruitgang van de verloskundige verzorging toch vooral bereikt zal kun nen worden door meer wetenschappe lijke arbeid betreffende fysiologie en patho-fysiologie van de zwangerschap en het al of niet premature kind. Hoogleraren Aan de Rooms-katholieke Universi teit te Nijmegen aanvaardde dr. J. E. Bogaers het ambt van buitengewoon hoogleraar in de Romeinse, vroeg-his- torische en middeleeuwse oudheidkun de. Hij sprak over „Civitas en stad van de Bataven en Kaninefaten". Aan de Rooms-katholieke Economi sche Hogeschool te Tilburg aanvaardde dr. H. O. Goldschmidt het ambt van buitengewoon hoogleraar in de sociale en economische vraagstukken van de middenstand. Hij brak een lans voor het stichten van een centraal voorlich tingsinstituut voor de middenstand. Aan de Technische Hogeschool ie Eindhoven aanvaardde prof. dr. P. A. J. M, Steenkamp het ambt van bijzon der hoogleraar in het sociaal recht. Rijke collectie ex-Iibris De heer W. Zimmerman te Amster dam heeft aan de Staat der Nederlan den. ter plaatsing in het Rijksmuseum ten geschenke aangeboden zijn verza meling ex-libris, bevattende 3 tot 4000 exemplaren, niet alleen vervaardigd door moderne kunstenaars, doch ook door 17e en 18e eeuwse wapengraveurs. Deze rijk geschakeerde collectie strekt zich uit over alle Eurooese landen en enkele gebieden buiten Europa. Cor de Groot componeert voor accordeonorkest De staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft Cor de Groot een op dracht verleend tot het componeren van een werk voor accordeonorkest. Tienduizenden Canadezen zien Van Gogli-collectic De collectie van 140 schilderijen var Vincent van Gogh, die op het ogenblik in het museum van schone kunsten te Montreal wordt tentoongesteld, onder vindt zeer grote belangstelling van het Canadese publiek. De toeloop is zo groot dat de museumdirectie genoodzaakt is openingstijden te verlengen, zodat het publiek op vier dagen in de week ook 's avonds de tentoonstelling kan bezoe ken. Tot nu toe hebben meer dan 50.000 Canadezen de collectie bewonderd. Op de recorddag maar liefst 11.490 bezoekers. De collectie, eigendom van ir. V. W. an Gogh en het Kröller Möller Museum, zal tot 6 november te Montreal blijven. Daarna wordt ze geëxposeerd in Ottawa, Winnipeg en Toronto. Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnees. Vraag: Nu de schoonmaak weer ach ter de rug is en de gordijntjes schoon, vind ik het zo erg dat 's ochtends de ramen zo nat zijn. Ik probeer al een draadje of wit elastiekje te spannen, maar ik wil zo graag droge ramen houden. Is er iets te doen tegen die vochtafscheiding zodat ik m'n gordij nen netjes kan houden? „amuuui aiauiiiuiemiK Antwoord: het is nu eenmaal erg het gazon lelijk maakt met hopen de handschoenen stug worden. Ze zijn wordt voorkomen. Pas als de kolf door moeilijk de ramen aan de binnenkant grond. De bodem is te hard dan dat nu dus wel soepel maar geel gewor- en door droog is wat vrij lang kan droog te houden als het buiten kouder wij het beest kunnen „opspitten" zoals den! duren, doordat het binnenste min of dan binnen en de gordijnen 's nachts mijn vader dat in de tuinderij doet. Antwoord: De handschoenen hadden meer vlezig gelwit of crèmekleurig zijn. Laat bij het afplukken van de kolven de sten gels zo lang mogelijk. Vervolgens de krijgt daardoor beter de gelegenheid op te drogen. Hang ze op een droge, luchtige plaats zodat het drogen snel verloopt en daardoor schimmeling tjes in de handel I ten kunt inwrijven, maar afdoende t I den wij die niet 's Morgens de zee erover dat is de enige raad die i kunnen gevi "raag: Al hebben wij e ting. Maar het i de vele uitwerpsels Antwoord: De handschoenen hadden X1JC11 i of twee keer nagespoeld moeten kamer zetten. Ze kunnen dan -A"~ -n lauw water dat u dit niet le winter een sieraad zijn in uw kamer het geel daar de vaak verschillend gekleurde Antwoord: U kunt de mol wegkrijgen worden met vergiftigde wormen. U moet wor- hebt gedaan is de oorzaak JIB i gebruiken van verschillende leng- worden. Het soepel houden kan men korrels, veelal" op" één kolf h„i. «ju k-iaantrekken uitkomen tussen de teruggeslagen vlie- windselbladeren. ten. Aan beide zijden knipt u een hal- ook anders bereiken: ve centimeter af. u veegt de wonden voor ze geheel droog zijn of ze later zige af en doopt dan de wormen in mollen- oprekken met behulp van een hand- op de plaatsen schoenenrekker. Flink kneden helpt Vraag: Ik heb een op hout geschil- i-u •- r wit derd schilderijtje dat blijkens de hand- tekening geschilderd is door E. Ra- twijfelachtig BBB twee gangen. Die gan- raad van sommigen om er prikkel- gen daarna weer dicht maken. Het Vraag: Hoe lang moet men siermais ^ater worden teruggekaatst. Is die draad op te spijkeren lijkt me ook niet mollengif fo.a. taupicine) is in de han- in de grond laten staan en hoe is de Ramier een bekende schilder? erg afdoende. Weet u een middel? del verkrijgbaar. bewerking nadat men ze uit de grond Antwoord: De waarde van uw schil- Antwoord: Het spijt ons maar we Vraag: Hoe kan ik mijn witte leren gehaald heeft? derstukje taxeren ligt niet op onze weg. weten geen ander middel dan regelma- handschoenen die na het wassen met Antwoord: Siermais moet geoogst Gaat u er mee naar een goede kunst- Vraag: Hoe kan ik mijn witte leren gehaald heeft? handschoenen die na het wassen met Antwoord: Siermais moet geoogst Gaat u'l. tig schoonmaken. We geloven niet dat toiletzeep fdus niet met synthetische worden zodra de korrels goed uitge- handelaar die zal u alfe bijzonder- op welke manier ook de vogels er- zeept geel zijn geworden, weer wit rijpt en de schutbladen vliezig gewor- heden van dit werkje kunnen medede- in kunt weerhouden op de schutting krijgen? In het laatste spoelwater wa- den zijn. Wacht men te lang dan wor- len en de waarde eventueel kunnen te gaan zitten. ren nog zeepresten aanwezig, maar den deze vliezen groezelig, terwijl het taxeren. Ramier behoort niet tot de Vraag: In onze tuin zit een mol die t zegt moet dit omdat anders juist de bedoeling is dat ha- groten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2