"Ruimte voor ons. open boek voor de mysticus 1 i 1' n Publiciteit, dank U, OCCULTE VERSCHIJNSELEN G Het evang.<ziie „Ik krijg 10 gulden van je v&n v. b. enqel HEB JE ER IDEE IN? r Er uit gelichi ZATERDAG 22 OKTOBER 1960 Wat er allemaal in je hand kan staanJe complete verleden, heden en toekomst (zeggen ze Op nbere herfstavi denk s.v.p. aan art. 436 W. v. Str, Magnetiseurs, gebedsgenezers en handopleggers schuwen publi citeit en dit is te begrijpen want de meesten schenden door hun merkwaardige geneesmethoden artikel 436 W. v. Str. dat het on bevoegd uitoefenen der genees kunde verbiedt. Het is waarschijn lijk hierom dat een interview met een van hen niet te realiseren was. Een persoonlijke visie is er echter altijd. /ANDAAG wéér ruimte voor de toekomst. Wij hebben eerder, zo maar op een regenachtige avond, verschei- dene mensen gevraagd: „Wat denken jullie van de toe- i komst?" En, als vanzelfsprekend, werd er toen gedacht aan en gesproken over de mensen „die zeggen de toekomst te kennen". We dachten aan de „duistere kunsten", die we kennen van de kermissen, maar waarover de wetenschap reeds lang niet meer zwijgt. Bedrog of oprechtheid, grove zonden of gaven van God? En we opperden de idee, het niet alleen bij „in de toekomst kijken" te laten, maar ook nog andere facetten onder de loep te nemen. Facetten, die je met een „hoe is het mogelijk" soms uitermate kunnen frapperen- Hebben we ze loepzuiver bekeken? Het is niet waarschijnlijk maar onze mening is niet de jouwe. Wat let je om het ons te schrijven. stapte ik naar de psychiater. Op de weg was het eenzaam en don ker. Voor mij doemde zwart en massief de psychiatrische inrich ting op. Kil schoten de gedach ten door mij heen, de gedachten aan de dingen, die de mensen zei den: dat psychiaters engerds zijn met stekende doordringende Waf zeg! de psychiater van de schenen gelegd koninkrijk Gods. Niemand die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk het aantal kinde- het spiritistische tapijt. Ook prof. Gods"? Staat hier niet het be- der ren gegrift in de lijnen hand; en dat de wereld overzwor- ven wordt door psychopaten. Het was koud en ik huiverde. Toen ik weer langs die plaats kwam lag de stichting vredig te slapen achter het hoge geboomte en be greep ik iets van de strijd te gen de ziekte van de geest en van de gevaren van occulte ver schijnselen. Er zullen altijd wel krachten blijven bestaan, waarvan wij het wezen niet kennen. Maar werken wij niet uitsluitend met de ver schijnselen der dint, wij b.v, het wezen der elektri sche stroom en zou het moderne leven denkbaar zijn zonder elek- gZa"£h Jeldersma mocht slechts op mis- vel: laat het verleden rustel lukkingen stuiten en hem werd doden zijn heengej te nuchter Vaak zijn degenen, die hun heil zoeken in het spiritisme onderhe vig aan abnormale gevoelens en sensaties en inplaats van te trachten deze gevoelens te onder- zich ook moet een i down stem- maa willoos gehoor heid zelden mag de dok- ligt, verborgen ter hen door chemotherapie weei op de juiste weg terug brengen Is de grond van het spiritism' inderdaad de oproeping drukken, zoals verzetten tegen ming, geven zij plaats, die gij niet kent, leeft gij in het heden! Over waarzeggerij en het lezen van de toekomst in de sterren kunnen we kort zijn. Waarzeg sters hebben meestal inderdaad een grote dosis mensenkennis, maar spelen op de joedgelovig- toekomst de 1 Gods hand. En hiermee zijn te- de horoscopen in damesbla- gelijkgesteld met de ERARD CROISET, fors, met het gezicht van een kun- ïit? En toch heeft ger de man voor gek verklaard, die voorspelde dat de stemmen van de aarde opgevangen konden heeft. Zoals die telefoontjes. Even worden Kennen mueis geest door Saul? Heeft manak. r'" Saul werkelijk Samuel gezien of Zo is gehoord? In ieder geval heeft het rijk Saul afgekeerd. En en blijft antwoord Jezus niet tot de mens ter te le die Hem wil volgen: ,,Laat de do- hun doden begra spellingen der Enkhuizer al- de toekomst verborgen, van de doden afgesloten onze enige taak: nuch- :ven in het heden, sterk geloofsleven, want gebrek Godsgeloof doet de afgoden Volgens de moderne wetenschap is de mens een eenheid van geest n lichaam. Wanneer er dus in nerlijke spanningen of depressie ve stemmingsafwijkingen optreden aan de trap. Hij heeft géén doordringend-groene ogen, zoals we dachten, géén hyper-gevoelige, magere handen. yoals hij tegenover ons zit, zijn hoofd tegen de witte antimakas sar. doet hij ons denken aan Herman van der Horst; dezelfde bescheidenheid, je zou haast zeggen bedeesdheid, hetzelfde grijs- het te begrijpen dat bepaalde bruine breedachterovergekamde haar, waar hij soms even langs •rking komen- strijkt. Hij heeft rustige grijsblauwe ogen, die een beetje moe schijnen („Ik wordt niet moe van het genezen," zegt hij, „wel van het „kijken") en de handen van een huisvader: kortgeknipte nagels, een gladde trouwring, dat is alles. toestel met draden lampen. Daarom mogen we nooit bepaalde krachten ontken nen, omdat ze nog niet bewezen zijn, tènzij natuurlijk het tegen deel bewezen- is. Zo staan we bij de parapsy- ,,Maar chologie nog voor een zeer moei de toe- lijk terrein, dat o.m. professor orspelt als iemand die Tenhaeff tot zijn studie-object ge- de organen of orgaansystemen hun bereidvaardigheid om nor maal te functioneren opgeven en afwijkingen gaan vertonen. Naar mijn mening kunnen alleen deze ziektegevallen langs psychothera- Ëeutische weg behandeld worden, e magische sfeer en de wondere kracht, die schijnbaar met deze onofficiële tak der geneeskundi verbonden zijn, scheppen psyche van de patiënt een toe stand die zeer geschikt is om be ïnvloed te worden door de sug gesties en persuasies van de gene- Moeilijker te begrijpen en te verklaren zijn de successen van de gebedsgenezers en religieuze handopleggers. Deze wonderen ge beuren slechts dan als het inner lijk van de patient in de wonder- toestand van volkomen eenheid Er is niets geheimzinnigs aan „Ja dat is deze man, ook niet aan zijn om- „Stil, ik zie geving, een halfmodern, half an- geman, ja. v tiek ingerichte huiskamer, rustig in Rotterdam, verlicht door wat schemerlam- „Heeft dë pen- Zijn zoon Hans („die wordt gezocht?' >e- filmtechnicusbrengt koffie, si- T_ Hij heeft de markante de cafétaria's al af- misbruik maakt van zijn ga en diegene, die zich de toekomst parapsychologie wil laten voorspellen als iemand, die het beleid van God wantrouwt. Het is zoiets als spieken bij proberen door te kijken, waar door 't integendeel veel zwaarder wordt. Ik kan de toekomst voor spellen, maar niet zo van ,,u gaat volgend jaar naar Parijs", zó dat iemand zich helemaal op maakt heeft. Maar wat is bij de het algemeen casuistisch ge val? Tegenover telepathie het gedachten aanvoelen en overbren gen zonder woord of gebaar en voorgevoelens staat de weten schap vrij aarzelend. Er zijn in de geschiedenis feiten aan te wij die precies zo voorspeld zoals de brand van Kopen- concentreert en zelf het hagen. Maar hier LI rkkn i zijn vader. ,Hier zit ik", zegt Croiset, als we goed en wel geïnstalleerd zijn, „vragen jullie maar". Het was niet moeilijk een gesprek te beginnen: er ging rust van hem uit. Hij vertelde... rustig, duide lijk, en langzaar ,Komt u donderdag haar probe- uitkomen van de voorspelling en een plattegrond dam, dan zullen w ren te vinden. Hij legde de hoorn op de haak en stapte weer vastberaden naar zijn stoel. Wij hoefden niets te i, legde hij uit vragen: hij vertelde wat keer, en glim- Wij praten nog - i kalfje: de vraag: wat is regel wat is toeval? Als een moeder haar ongerustheid bewaarheid ziet het verongelukken van haar gaat gij heen en verkondig het zoeken. **-»***♦-**♦ ************-************ Wë 't Al-Eéne! Aangaande 't vele slechts kan 't denken in meerd're of mind're mate. kennis schenken Hf maar voor 't Al-Béne of hoe men 't noemen wil, H§ staat, in zijn stoutste vlucht, het denken stil. H Wel kan uit zij gereedlijk toegegeven er sprake zijn van een mystiek beleven. Hl Maar dit, hoezeer het ook ons hart verrukt, kan nooit in taal of w o o r d en uit g e dr ukt ff Sinds mijn prille jeugd liep ik met het romantische idee rond, dat alle waarzegsters zigeunerinnen waren. Dat dit beslist niet waar is, merkte ik toen ik bij mevrouw L. zat, die in Amsterdam het schone beroep van waarzeg ster uitoefent. Ze had geen ravenzwarte ogen, zoals ik verwacht had, maar fletse, kwalkleurige bolletjes. De gordijnen waren wèl zwart en helemaal dichtgetrokken, waarschijnlijk om de geheim zinnigheid te verhogen. Een zielig schemerlampje pro beerde wat licht te versprei- Mevrouw L. wilde mij met alle geweld van een vorige keer kennen, maar ik hield dapper vol dat wij elkaar nooit eerder hadden ontmoet. „Dan is het uw dubbelgangster geweest", merk te ze snedig op, „ze lijkt in ieder geval sprekend op u." Ik moest mijn horloge ge ven en terwijl ze zou proberen „voeling" met mij te krijgen, mocht ik vragen wat ik wilde. „Ik heb een vriend en ik wil graag weten of wij zullen gaan trouwen", zei ik op een toon alsof het allemaal echt was. Mevrouw L. maakte ge wilde, doch uiterst vage gebaren. „Ik zie vier kinde ren!" riep ze geestdriftig. Het was meer dan ik had durven Opeens viel haar helder ziend oog op mijn mandje waarin leerboeken lagen. „Maar eerst moet Je hard studeren", riep ze verrukt. „Zal ik voor mijn eindexa men slagen?" VToeg ik nieuws gierig. „Ja", luidde het ver rassend antwoord, „als ja hard studeert zul je zeker sla gen". Nu hoor ik dat haast iedere dag, maar ik vond het toch leuk dat. de waarzegster er uit zich zelf ook op kwam. Het gebaar waarmee mevrouw L. mijn horloge op tafel gooi de was veelzeggend: het onder houd was afgelopen. „Ik krijg tien gulden van je", zei ze. Ik betaalde aarzelend want ik vond het erg duur. Juist toen wij elkaar bij de deur een hand gaven werd er gebeld. Mevrouw L. deed glimlachend open: een nieuwe Dr. K. H. E. DE JONG (uit „De Schakel i nogmaals valt kind, staat haar dat 1 lachte: .Ja meid dat moet je ondeelbaarheid verkeert. Wanneer schrijven", zei hij opeens er dus in het bewustzijn en onder- viaal, toen wij, geïmponeerd door weken weg bewustzijn een zelfde begeerte tot zijn gesprek, onze taak vergaten. Voordat de hand „Een vader uit Schiedam telde, dat zijn dochter al genezen aanwezig is, ontstaat een eenheidstoestand die de pa tiënt overlevert aan een bovenna tuurlijke Kracht of Macht die in staat is lichaamsweefsels te schep- pen, te vernietigen of opnieuw te te woord staan. Ijverig zorgden stond, grepen al gauw, dat wij zeggen, bevoorrechte mensen waren: Geen in een journalist komt hier, zei de heer niet na hij het meisje al. Als film. Hij verplaatste zich ar Rotterdam of waar el- „Nee. ik ben niet bij ingesloten: wel ben ik echter driemaal in de week begrijpen zouden religieus, Kijk, en hij trok zijn tiseurspraktijk heeft. Kracht moeten colbertje uit en liet het vlinder dasje rustig scheef hangen, ik zie het zo: ngschikken. Deze Kracht waarneembaar en onlogisch. Wan neer wij echter deze Kracht wel zouden kunnei we boven de: staan waardoor deze Kracht fictie wordt. Nogmaals gezegd deze toestand wordt slechts zelden en dan nog voor enkele seconden verkregen; maar lang genoeg voor een won derbaarlijke genezing. M.i. is het te vergelijken met een plotselinge bekering, die een volkomen ommekeer in iemands persoonlijkheid kan veroorzaken. wij dit geval in Utrecht, zijn eigen huis. kerk de dag in Enschede, Donderdag Heel zeker „Ik dat God bestaat, heel zeker. Ik heb van God om niet deze gave ge kregen: ik wil haar ook om niet weer weggeven. Dat ik deze be- hoor ik gaafdheid heb is een genade van politie of Kijk. zei hij, ik zei tegen de on geruste vader: Kom donderdag. Ik vermoedt dat ik er niets meer van hoor, want waarschijnlijk is zij dinsdag al terug. En als ver worden teruggevonden zijn eenvoud, zijn gewoon-zijn op net en imponeert hij ons. De door gerust ons bewonderde schilderijen blij- kind ken van zoonlief uit Italië te zijn, prettig impressionistische wer ken. Z'n dochter blijkt bijna af gestudeerd te zijn aan het con- iets kon servatorium. „Toe Hans, laat nog eens kof fie aanrukken. Ja ik ook natuur lijk." En dan is het tijd. We ne men afscheid van het fenomeen »ar hij Croiset en zijn aardige gezin. Wat komen magne- moeten we verdér van deze merk- Prof. waardige man vertellen? Zijn le vensgeschiedenis? Zijn belangrij- gedaan ke daden voor de politie? Voor dia nsen, die dit willen weten i het boek „Het geval Croiset' 1 Carel Enkelaar. Ondanks dr. de Jong' lornemens schrijft hij in het geweest" te'rwV'h^ °'«°»>er'»""mer -De Scha' overkwam. kei" (orgaan op wetenschappe- De genezing door handopleg- lijke en ethische basis van het spreekt- niet tot de verbeelding, ging kan grotendeels verklaard Nederlands Spiritueel Kerkgenoot- Verder bleek ons dat het be- worden door suggestie. Handop- ieeeen schap) ettelijke bladzijden vol het Al-Eéne, het Absolute ,De benaming „het Absolute" van het onzi.'Jig geslacht. Zij langgerekt, krachteloos door suggestie. Handop legging geschiedt voornamelijk bij zenuwpijnen, die erg wisselend kunnen zijn, in bepaalde perioden ^et Hiernamaals. Behalve bov sterk of helemaal niet voelbaar. staan hier dan staand aangrijpend poeem geven ook cynisch tegenover, hoewel de ook de proza-passages _;elijkheid van genezing d' magnetische kracht niet ontkend kan worden, zolang het tegen deel niet bewezen is. Bij de spiritistische noemd blad blijk van het bijzon der hoge peil waarop spiritualis- ten gewend zi>n zich te bewegen. Wij citeren nog enkele belang- rijke zinsneden Het experiment heeft icht. Hij heeft proefnemingen- voortbestaai wereldberoemde r. de Steiners uit We- kwam slechts gewone „diensten" te grof is voor het' Nederlands Spi ritueel Kerkgenootschap. Men be legt slechts: Psychometrische. Esoterische, Ethische en Experi mentele avonden. Getroffen door dit hoog weten schappelijk peil, zijn wij zo vrij geweest een tweetal avonden bij te wonen in het „Eigen Tehuis" te Delft. Bij binnenkomst werden wij verwelkomd "door een heer, die de toepasselijke naam v. d. het Engel bleek te dragen. Daar wij eeliefden nogal vroeg waren- hadden wij geneiaen rustig de tijd om de aesthetisch ir ook de zeer verantwoorde inrichting van het zaaltje op i konklusie: bedrog, de doden zijn communicatie te treden." Ja, de Het zijn deze week de vol- ;ende „Ruimte-memen" van >ie je werk tegenkom.. Willy Belgraven (wal zegt de psychiater) Cros van Dop (publiciteit, dank u) Hart» Kreuzen en Meine Rei (Het v. d. Engel) De tekening is van Ankie God, maar de uitoefening ver natuurlijk. Ik neem zintuigelijk waar, geef zintuigelijk wd Wij moesten goed nadenken. Onze denkrimpels waren voor hem al voldoende om een extra uitleg te geven: Alle mensen kunnen tekenen, maar Rembrandt kon het beter: alle mensen heb ben paranormale begaafdheden, blinken di« de krant. Maar de betrokken mensen ver geten dat ik graag het resultaat wil weten na zo'n inspanning, en het lang zien van mijn „films" is vermoeiend. Ook ga ik vaak naar de plek zelf toe, om te trachten daar be tere beelden te krijgen. Ik vraag er geen geld voor, want nog maals, ik heb deze gave als ge nade van God ontvangen, ik wil dienste Toen ging de telefoon. Onze heid stellen. Een theorie Hij stond rustig op en liep in de rich- ting van het toestel, beduidde 00k wej zijn zoon, stil te zijn. Wij den naar hem, maar veranderde niets, hij tegen de deur schuin tegen de muur. Niets hem te zien... geen enkel myste rieuze beweging, geen felheid in zijn blik. geen zenuwachtig ge doe met zijn handen. Het "i woon; alsof hij met eer telefoneerde. In Schiedam verklaring, die volgens mij gevonden zal wor den. Eerst de theorie, daarna de zijn ogen praktijk, eist de wereld. Zoals theoretisch 7-'in ook vriend Over veertien dagen weer een „open pagina De vijfde november, over veertien dagen dus. brengen wc weer e< „open pagina". Iedereen, die daar iets op kwijt wil, kan - den. Of dat nu een beschouwing, kritiek, zo-maar-een-ver to of een tekening is, 't geeft niets, je kunt sturen, wat j Mocht je een idee hebben voor een speciale i agir woorden: zou je graag een complete pagln: erp gewijd willen zien, wel, laat leunde wordt opgeleid, voordat hij de praktijk toekomt. Ik doe nu alleen praktisch werk, de theorie volgt misschien later. Hoe denkt hij over de kritiek op zijn activiteit? Hij vist een krant uit een zware actetas: een artikel dat beweert dat Croiset nog nooit iets. nog voor geen stuiver, voor de politie heeft ge- Schie- daan. Zijn commentaar? „Och. als je ouder bent ga je niet méér schouwen, d.w.z. denkend zien en wie aanschouwt kan begrijpen, en wie begrijpt, vergeeft. Er zijn dus wel mensen die mij vijandig gezind zijn. maar voor mij zijn het geen vijanden. Ben ik duide lijk?" Wij knikken. De reusachtige zwarte hond •r een slaapt nu in een hoek van de ka- t zen- mer. vanuit de andere kamer en fo- klinkt televisiemuziek. wilt. i dat dan ever Interessant, dan bestaat altijd de mogelijkheid, d: i redaktlevergaderlng komt toellchtei bepaald onder beten. Is Je Idee je het eens op Pertinent Te kunt dus verschillende kanten uit. Als je Iets Instuurt of schrijft, pertinent. „Nee" is zijn korte -j". De Inzendingen*KA'~~ HAD HET voor echt enige jaren ge- maken naar het betove rende wereldddeel: Zuid- Amerika. Sindsdien heb ik absoluut een zwak iziek dit relddeel. meen, omdat de muziek- sfeer hier zo oorspronke lijk is gebleven, hoewel de V.S. de streek uiter aard niet onberoerd heb ben gelaten. De sterke folklore en eigen muzika liteit hebben gelukkig het overwicht zodat zelfs de ontspannings-, of zoals je wilt, lichte-muziek voor ons te slikken Van Sonora tot „geinig" cocktail Een goed voorbeeld an dit alles wordt ge armd door de opnamen De leider van het en semble geeft het geheel eigen kleur door zijn Sonora Matancero. eLgen, bescheiden, ge bruik van de piano. De kwaliteit van de op zijn goed, er zit vergeten die regelmatig kels verschijnen er populariteit geniet. Jam- zoals de importeur mer is natuurlijk, dat we zekerde, juist in een gro- wel een beetji over het algemeen te te havenstad als Rotter- de platen, weinig of helemaal niet dam een goede aftrek ge- je pas Nu ben ik meestal niet zo voor die rages, want dat betekent meestal mu ziek die slechts voor een ogenblik aanspreekt, bracht"Ook**dït vU Tvf6 ,wf en „geïnteresseerden". vooral die van het Fran se chanson, want tussen je verzameling zal deze plaat geen gek' figuur slaan: Barclay 62923. De gestreepte-jasjes jongens van Ad van der Gein, bekend onder de naam Cocktail Trio, speelse figuren in menig TV programma, brengen op Omega 9-35.294 een „gek" plaatje uit. Ik zou het niet in mijn verzame ling willen hebben, maar ik vind het vermeldens waard door het komische liedje over de oerwoud man in de Gelderse ach terhoek: „Alley Oop". De andere kant ver meldt Billy Boy op typi sche Cocktailmanier ge- de de Dat te professionele appar: be- se of Portugese mentali teit zit ons bepaald niet plaat zei, in het bloed. uitstekend Het orkest treedt Vele liederen zouden meïijk als begeleidend del gebracht op die vertaald, als enorm ensemble op arwichtige balladen grootheid als de Cubaan- tji Dit lot op klaarblijkelijk de muziek Voor hen, die korres dat hoor uit „Nooit op Zondag" ponderen willen over de- oor. o„k „let beschoren geweest, ■ant nog steeds Jersehijl ze J" '™l en er opnamen. Dalida r>aar de redactie, graag ingt op Barclay 60221 met vermelding van en adres; er zijn plaatje. Sonora Ma- eindelijk ook een Hol- n°2al eens mensen, die tancera wordt in de han- landse (Vlaamse) uitvoe- dit vergeten. Ik beant- ring door Sylvia van Re- woord brieven namelijk ogelijk in deze rijk? Ben je dus _r ire allround disco- Les enfants du Piree Le Bonheur en ja hoor, troffen werd door een ka versierd met een goud! tandrad waarvan het ce bestond uit een sinister-lachendi De „dienst" werd geopend me: het op hijgende toon ten gehon brengen van Joh. de Heer gezan gen waarbij de achtergrond ge vormd werd door eerder genoemi orgeltje. Nadat de heer v. d. En gei de aanwezigen met een kracb tig „goedenavond" welkom geheten, begon hij zijn preek met het stellen van een vraag waar na hij een uur lang angstwekkend nauwkeurig vermeed hierop eer antwoord te geven. Het intelli gentiepeil der aanwezigen werd afdoende gedemonstreerd don: hun instemming met deze tot- spraak. Het bijzondere karakter van,de- ze avond een gebedsgenezings dienst bleek uit het op wel lustige toon oplezen van een aan tal patiënten, met adres en kwaal gevolgd door het uitzenden gedachten, hetgeen hand in door een groep lieden (de zoge naamde schakel) werd uitge- Met een boordevol gemoed keerden wij huiswaarts, vergezeld van de hartelijke groeten onze: overleden familieleden en vrien den die (volgens v. d. Engel) ge lukkig ook weer aanwezig geweest. De tweede avond bleek eer psychometrische te zijn. Hierop ploos een schrander medium dt karakter-eigenschappen van (veelal bejaarde) aanwezigen hun verstorven verwanten uiteen Ook ditmaal togen wij, voorzie» van de groeten, ontsteld Onze conclusie zal ethisch-wetenschappelijk gevorm de lezer duidelijk zijn. Wij gun nen ieder diertje zijn pleziertjr maar laat men niet denken, da! dit geheel iets met het Evange lie (zoals men wil doen voorko men) uitstaande heeft. ial te pagina. Maar....van vandaag i kom je het weer (hopelijk elke week) tegen. Je kent het lijk nog wel: alles wat wordt inffr stuurd en om welke reden dan ook minder geschikt is voor Ruimte" wordt in het kort even „op de kor Zo kre delige en handige single- ook op Barclay in de oren klinken en se zangeres Celia Cru: de naam van de Schep- of bij Carlos Argentino per wordt soms in zins- met zijn prettig stemge verbanden en begripsver- luid. Het geheel ken- banden getrokken. die merkt zich door een ons ook niet zo liggen. De strikt tempo en typerend muzikaliteit van het ge- is het gebruik van de zo bruikte stemmenmate- geliefde, twee-tonig spe- riaal it echter vaak zo lende, trompetsectie die innemend, dat we daar de stem omspeelt en on voldoende aan hebben. dersteunt. op LP door 60701. Voor de liefheb afdeling, natuurlijk wel Az- de verzoeken om bespre- gaan rusten* Na zijn king' z°a's de betro^ke* NogmaalsNooit sukses met Mustapha nen wel gemerkt zullen SEECO. Je vindt ze bij bers... elke bona-fide platenhan- Bob „Mustapha" delaar. amg. ran G. «il eerlijk gezegd: het i op zondag brengt hij twee i of r hebben. De film en er uit hebben een rage tengevolge Tekeningen onivingen wc van Lofl den H. nit Den Haag. Niet direkt slecht, maaronmogelijk te clich» ren. Heel graag in het vervolg, Loei, doodgewone oost-indische inkt en wi' tekenpapier. Jouw verhaal. Piet G. uit Leiden was vécl, maar dan ook véél te lang. Bovendien was het gegeven niet dl •rigineel. Probeer 't nog eenii willen leggen. ■ouden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22