HOOGBOUWPSYCHOSE GRAMMOFOONPLATEN Tal* - ^Oyldulzend jaar kunót uit met gesproken toelichting ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 OKTOBER I960 kontact tuóóen moeder en kind een bedreiging voor ons volk Waanneer wy by de bespre nt king van het hoge woongebouw de kwestie van het ruimtegebrek en de mo gelijkheid van grondbespa- ring kunnen uitschakelen, dan blyven slechts twee vra gen over: waarom zullen wy in onze nieuwe woonwijken dan hoge woongebouwen stichten? En: is het verzet van de overgrote meerder heid van ons volk tegen de ze woonwijken gerechtvaar digd? Het is begrijpelijk, dat uit een architectonisch oogpunt in de nieuwe woonwijken behoefte be staat aan iets anders dan de ge bruikelijke etagewoningen en een gezinshuizen. Een goede architec- Sociale onrechtvaardigheid in de grote steden een dichtheid van 185 inwoners, d.i. tussen 50 en 60 woningen per hectare. Voor een grote stad is dit geen grote dichtheid, zodat het naars hun heil U1UU„C11UC motief van grondbesparmg hier gemeenten, die hun wel bieden wat zij wensen: een^ eengezins- de opkomst van de woningwet bouw en zij hebben met vol doening gezien, dat H i i geleidelijk betere wo ningtypen in ons 'lakken tussen de hoogbouw. En land ingang vonden /at is het resultaat? Reeds nu zoeken vele Hage- de omliggende zeker niet heeft gegolden. Onlangs stonden wij met een architect van ,,Dle neue Heimat' op het platte dak van een 22 verdiepingenhuls en toen haastte deze zich, erop te wijzen: deze hoge woongebouwen bevatten uit sluitend kleine woningen voor ou dere echtparen, onvolledige ge zinnen, alleenlevenden e.d. Gezin nen met kinderen worden hierin niet toegelaten. huis met een tuin. Zou inderdaad toe overgaan, in de grote steden, in nog sterker ma te dan nu reeds het geval is, een woonmilieu te scheppen, dat niet overeenkomt met de wensen en behoeften van de bevolking, dan zal dit verschijnsel nog groter omvang gaan aannemen. Zowel de belangen van de grote steden zelf als het streven om het hart Propag^rt- De naam „woning hervormer" is tegen woordig in onbruil geraakt, maar wi. het ogenblik eer nieuwe groep „wo ninghervormers" ont staat, die evenals een halve eeuw ge- de i tonische opzet vraagt afwisseling tect Alvar Aalto. Dit gebouw en schaal. Het stichten van enkele hoge woongebouwen tussen de norma le bebouwing geeft in de woon wijken accenten, die de levendig- de Randstad Holland agra risch te houden, zouden dan ern stig worden bedreigd. Wij zien hier bovendien een grote sociale onrechtvaardigheid. De Hagenaar, die over de midde len beschikt om een huis te ko- -„„„ij S»"' randgemeenten S" gat. (het zijn alle woningen met why. JttofwhMd om een eenge- woonkamer en één slaapka PPn In het hart van ,,Die neue Vahr" verrijst een zeer bijzonder woongebouw, van 22 woonlagen, ontworpen door de Finse archi- heid bevorderen. Op deze grond ten zijn georiënteerd. Waarom j+ i- v-:*1Omdat de w bestemd zijn wordt ook in vele buitenlandse steden de gebruikelijke bebou wing gemengd met een zeker per centage hoogbouw. Deze schept de mogelijkheid van ruimte-ontwik keling, die wij anders niet kun nen bereiken. Wij hebben dua geen enkel be swaar tegen het bouwen op beperkte echaal van hoge woongebouwen voor hen, die daarvoor voorkeur hebben. Wij hebben echter ernstig bezwaar tegen het opleggen van deze woonvorm aan gezinnen, die daar tegen bezwaar hebben en een dui delijke voorkeur voor een andere woonwijze hebben uitgesproken. Dit laatste nu is met de grote meerderheid van ons volk het ge- uitzicht het hoge mogelijkheid tot het aanbrengen inshuis met een tuin te betrek ken. De arbeider en de kleine («1 „„.rum, middenstander echter die op een Omdat dl woningen uitsluitend v?n ^heiden groot- i slaapnis) op het Wes- niet te hoge prijs zijn i kende echtparen, die veronder, gewezen, worden gedwongen :teld worden, alleen 's avonds woonruimte te aanvaarden, die groep bepaald niet ordt geschoven, die oor het normale i verwerpelijk En nog erger wordt het, wanneer de overheid zich achter dit streven stelt en bewust het hoge woongebouw gaat opdringen. alle de avondzon ontvangen. Hansa-viertel Het hoge woonge- Bedenkelijk £7 e?z3£vaïï!- trekkelijk voor be paalde bevolkings. gemeentebestuurders Yoor. £e~ chitecten die roepen om meer hoogbouw die zelfs het hoge woongebouw "i als de normale woonvorm voor het ongeschikt, de toekomst propageren. Dit i hoogst bedenkelijk, omdat hieri .„„„li ernstige bedreiging ligt voo beginselen gezinsle. Ruim West-Berlijn het bekende Han- sa-Viertel werd gebouwd en de eerste architecten ter wereld daar hun kunnen mochten tonen, verscheen ook Le Corbusier ten tonele, die in Marseille en Nan tes zijn „Unités d'habitation" vol gens geheel nieuwe beginselen - crplpdon had gebouwd en daarmee baan- t*eFe®"w geleden brekend werk op het gebied van °P Aeb^tZ JÜ de volkshuisvesting had verricht. prvr^rmir£fn De socialistische autoriteiten ereüW- De West-Berlijn hebben toen Wie desondanks deze woonvorm propageert voor de normale gezin nen, doet grote schade aan de toe komst van ons volk en is een „wo ninghervormer" van een hoogst bedenkelijk soort. v BEUSEKOM in zijn intellectuele hemd In Homeros' tweede epos is het eiland der Lothophagen (lo toseters) een der plaatsen, waar het schijnt, dat Odysseus en zijn makkers nooit meer hun huis en gezin zullen terugzien. Want voor wie van de lotos eet, i het vaderland 1 Een verwante ziel is Lucindal zij was ..zoals ik gevormd door de wijsheid en de schoonheid der oudheid." Maar de verleiding schuilt in het verschil: ,,Het was me duidelijk dat er Lucinda een ongehoord® /erleden, is de nieuwe omge- 'ing voor altijd boeiend. De nakkers eten, de held Odys- eus niet. Geen held heeft Gijsen gescha pen. maar een lotoseter. Het is ie Vlaamse classicus Philip, die n de oorlogsjaren genoodzaakt is le bezetter te ontlopen en dan net Ilias en Odyssee onderduikt. Na de bevrijding wordt hij als erzetsstrijder gevierd, maar dat r r ;aat langs hem heen. De troebel- kemd rgeten kracht uitging, omdat ze geen ge voel van schuld kende...". De door twijfel en onzekerheid ontkrachte intellectueel vindt heul bij deze paradijselijke vrouw, die het leven zonder vragen aan vaardt. Wat Lucinda bij de zich aan aanhalingen vasthoudende Philip doet met de vraag: „Moet u altijd in citaten spreken? U hebt intel lectueel nog de mazelen", doet Gijsen met deze roman bij oioh- self: hij zet zich in zijn intellectuele leid der~na-oorlogse jaren is hem ien ergernis: Wat wit of zwart geweest was ijdens de bezetting, werd na Ja- en, door de sleet van de gevoe- ens en onder de druk der bclan- ren, uniform grijs." Hij wordt erdoor losgemaakt 'an zijn geboortegrond: ,,Ik moet vluchten, indien Ik liet midden in de salon der welva- ende vaderlands vilde kotsen." i hoogbt Prof. Dr. Ir. H. G. Den Haag. Stelt u zich eens i d buiten speelt en het heeft plotseling uw hulp nodigDar et u wel snel zijn om t an de 10e of 11e etage af te komer tijdig de helpende hand te kunnen bieden. Zulke flats moeter. halve verboden worden voor gezinnen met jonge kinderen met de als altijd superieure stijl. niet genoeg. Want zelfs achter dat hemd verbergt zich nog pose, in zelf ironie ontvlucht Gijsen zijn diep ste problematiek, de bedwelmde lotoseter is geen held, geen Odys- Als inderdaad het beste ken merk der na-oorlogse literatuur een niets ontziende eerlijkheid is, gemeenschap dan is dit boek bij zijn verschij nen al uit de tijd. Wij verlangen erbij terug naar dat al zover wegliggende toppunt in Gijsens oeuvre ..Klaaglied om Agnes", waarin met de smart om het overlijden van de geliefde het zijn werk staat aangegeven: ,,Ik heb geweigerd de Heer te zien als een IJdele dwingeland en, het hart bitter als balsem, ben ik godlasterend het leven Inge gaan, omwille van Agnes, mijn kuise bruid..." Laat Gijsen Odysseus navolgen, oorsprong. 0v„zijn volgende mo- daarbij behorende zwerftochten tief de Homerische Middellandse eindigen in een provincie-stad, Zee voorbij te gaan en het aan waar hij een lezing houdt voorde de Oud-Testamentische Jabbokte kring van Academisch Gevormde zoeken? Vrouwen. M. BEINEMA Daar ontmoet Philip Lucinda: N.a.v.: Ma mix Gijsen, Lucinda „Ik volgde haar alsof ik na ve- en de lotoseter le jaren ronddolen eindelijk thuisgekomen. Philip wordt dan ter belo- ling ook van zijn verdiensten in jorlogstijd verbonden aan de Belgische delegatie der Verenig- de Naties. Gijsens, beter gezegd ujtgangsDunt prof. dr. J. A. Goris' eigen erva ringen tekenen dan de karika tuur van het boeiend schouwspel der Assemblee. Maar al te rechtlijnig optreden doet Philip misstappen bij deze politieke eierendans en hij wordt teruggebracht tot het ongevaar lijke niveau der cultuur: hij zal lezingen gaan houden over het terug geestelijk leven van zijn land. De Durft Wj architectonische vooral gelegen in het richt, het contact met uit- echter de eis gesteld, dat het plan zodanig zou worden omgewerkt, dat het alleen maar kleine wonin gen bevat, slechts geschikt voor echtparen zonder ^kinderen, alleen- •oninghervormers, dat die de woningbouw voor de mas- S." Tol 31 december lucht levenden e.d. wolken, de zuivere lucht de afwezigheid van hinder het verkeer. Dit alles kan voor bepaalde be- centrale volkingsgroepen een factor van betekenis zijn, voor gezinnen met jonge kinderen is het waardeloos, Bewust heeft men ook hier niet gewild, dat in dit gebouw van veertien woonlagen met al zijn centrale voorzieningen gezinnen zouden worden gehuisvest. In Duitsland kent men a hoge woongebouw een plaats toe. Een deel der bevol- van de banden van de grondspe- culatie en wat men toen noemde de speculatiebouw. Met steun van de overheid zou een woningvoor ziening worden opgebouwd, die naar de woorden van mr D. Hu- dig aan de arbeider een betere woning zou verschaffen voor de zelfde prijs die hij toen voor een minderwaardige woning betaalde. in het rijksmuseum Een jong kind heeft niets uitzicht en een prach- kjng waardeert het, voornamelijk "**A de ruimte, het wijde uitzicht, ruimere toetreding van licht, en frisse lucht en niet het nog minst ook de anonimiteit. In een hoog woongebouw met liften heeft men minder gedwon gen contacten met de buren, dan gebouw met gemeenschap- tige wolkenhemel: het vraagt ge legenheid om zich te bewegen en zijn energie uit te leven. Het heeft Men mag r torenhuizen „"zulke "mooie "speelgelegenhe- m eeu gcuuuvv iucb ecuicc den maken, wanneer deze alleen pelijke trappen of galeriji lange weg via lift De architecten t stedebouwers het normale gezin der waarde. De moeder moet uit haar keuken haar spelende kinde in kunnen zien, met hen spreker i hen In geval van moeilijkhe den te hulp komen. Deze de woonwijk is, die tegenstel- lingen en spanningen schept. s.P.r.®?en Maar, de 10 tot 12 procent van de bevolking die een uitgespro ken voorkeur voor deze woon vorm heeft, bestaat slechts uit rhtparen zonder kinderen of een ikele maal met een volwassen kind, bejaarden, alleenlevenden. nog vele andere dingen cekomen bii de echtparen zonder Kn In hTp naar het enkele maal met e het hoge gezinnen vele onderzoekingen, die wonen in nieuwe stadswijken heb ben plaats gehad. Het normale gezin wenst geen hoog woonge bouw, maar een woning in direct contact met de aarde, waar het kinderleven niet door de woonwij- i de discipline, die men zich n hoog woongebouw moet la ten bijbrengen, geweld wordt aan gedaan. Wie serieus op de hedendaagse volkshuisvestingsproblemen in gaat, kan geen andere conclusie vinden dan dat het wonen in een vaiJ J1CL llugc hoog woongebouw veel toegegeven 1 medische en pedagogi- huisvesting". Taf n denkt er niet over, oongebouw aan tc be de huisvesting van net jonge kinderen, j en blijft het, in Duits- el als In ons land, onge- Hoogbouw-psychose het hoge woongebouw toegegeven aan de drang hoogbouw. Dit is bepaald het belang van de volks- gemeentebe- sche zijde begint gelukkig tegen st,Uren schijnen bev angen te zijn het tegenwoordige volkshuisves- door de hoogbouwpsychose en J(e™ gaan ondanks de waarschuwingen oa op de ingeslagen weg voort. te rijzen. Het wordt tijd, dat de verantwoordelijke instanties eens en voor altijd duidelijk wordt gelegenheid gemaakt, dat het hoge woonge- eeneezinshu bouw als huisvesting voor gezin- "hf"se ruimte nen met jonge kmderen onaan vaardbaar is. (Van onze kunstredacteur) T^GYPTE is het land van de pyramiden, de sfinxen en de mummies. Wie over dat land aan de Nijl hoort spreken, denkt gelijk aan die grote ten hemel reikende graf tomben, waar de gebalsemde lichamen van koningen werden begraven. Die koningen werden als goddelijke wezens vereerd en daar de Egyptenaren geloofden dat de ziel eigen bieden dochters haar gestorven vader feestelijk tafelgerei aan. Zo wordt het betrekken van de „eeuwige woning" als iets verheu gends voorgesteld. En zo ook kregen de kunste naars volop de gelegenheid hun kunst in dienst van deze cultus uit te oefenen. Kunstenaars EN MAG de Egyptische kunstenaars dan ook beslist zien als mensen die hun M: t beeld of schildering het lichaam van de koning hoed. Het lichaam werd gebalsemd stroken linnen gewikkeld. Het stoffelijk over schot werd precies in het midden van die enorme berg van gehouwen blokken gelegd, in een stenen sarcofaag. Om de grafkamer heen schreef men toverformules ning behulpzaam te zijn op zijn de eeuwigheid. Beeldhouwers van de koning deze wijze de verval be- speciale opdracht. Hij moest zijn werk rekening houden met wat tot een persoon of een tafe reel behoorde en moest de bete kenis van alles weten. Zij waren gebonden aan strenge regels, de ko- doch gaven nooit een puur natu- s naar ralistische weergave. De grond vormen werden gerespecteerd en vaak werd een haast meetkundi- kregen de opdracht het gelaat ge strakheid toegepast. Het ging op niet zo zeer om de schoonheid, de volledigheid. hard graniet te hakken rst te helpen te blijven leven de beeltenis. Daarom noemde men een beeld- Niets mocht daarbij in strijd zijn houwer in het oude Egypte ook wel „Hij die met de regels van cultus en do- levend houdt". Werd deze gewoonte aanvankelijk dendienst alleen toegepast ten aanzien van koningen, later werden ook de gestorven aanzienlijken op deze die men uit het oude Egypte heeft "'ijze geëerd en ten slotte ging het zo ver, dat gevonden, waren bestemd Dé belangrijkste kunstwerken Ook Den Haag biedt te weinig ;legenheid voor de bouw van eengezinshuizen en verspilt zijn grote groen- vervaardigd hoofd van Semench- (1600—1085 v. Chr.). afkomstig voor Oudheden te Cairo. iedereen die zichzelf respecteerde een graf be stelde waar zijn lichaam bewaard bleef en waar voedsel en drank konden worden gebracht. Het graf was eigenlijk een feestvertrek voor de Egyptenaren. Met beitel en penseel was het ver sierd met allerlei dingen uit het dagelijkse leven, die men ook in het hiernamaals niet graag zou vou willen missen. Wat denkt u van een grafopschrift dat als het volgende: „Vreugde in het hart, iets moois zien, voordrachten, dansen en gezangen, mirre gebruiken, zich met olie zalven, éen lotos- bloem aan de neus, broo en nog meer vóór zichMet deze woorden tempels en graven. Sieraden, in legwerk in hout, huisraad, weef sels, metaalwerk en alles wat men de dode meegaf aan dingen die hij op aarde gebruikte, is be waard en is over het algemeen an zulk een hoge kunstwaarde, men verbaasd rondloopt tus- al die schatten die van 3000 v. Chr. af thans in het Rijksmuseum te Amsterdam zijn In Duitsland TN de grote Duitse steden is i men over het algemeen veel meer aan hoogbouw gewend dan i land. Vandaar, dat in de e woonwijken het eengezins huis slechts een bescheiden plaats inneemt en de etagewoning over- Een van de voorbeelden, die het meest de aandacht trekt, is de ,,Neue Vahr" in Bremen, die rond 10.000 woningen zal bevat ten, dat is een stad ter grootte van Bergen op Zoom. Deze stad, die thans voor drie kwart voltooid is als volgt ingedeeld: 786 eengezinshuizen, 5800 woningen in 3 tot 5 woonlagen, 2454 woningen ziekfragmenten) in 8 woonlagen. 717 woningen in vat. De vondst i 14 woonlagen, 189 woningen ii woonlagen. VIA NAA1D €N PI AA? de Egyptenaren niet zien als on afhankelijke uitingen der kunste naars. Het geloof, de cultus en de zeden bepaalden het wezen der kunstwerken. De beelden van mannen zijn altijd iets donkerder de materi gekleurd d; Wat bij al de beelden opvalt is de fantastische beheersing van de materie en bij alle strakheid het volkomen „levend" zijn van de TpEN KANGOEROE is een dier dat zijn kind in een buidel met zich meedraagt. Dat dier heeft nu de Europese Fono-Club ge- inspireerd tot het uitbrengen van zgn. Kangoeroe-platen, grote langspeelplaten waarbij vooraan in een kleine „buidel" een 45- toerenplaatje is gestoken, dat een gesproken toelichting (met mu iver het od de grote plaat gespeelde werk be- eigenlijk heel eenvoudig, maar is toch uniek bij de grammofoonplaat. De grote zowel als de kleine plaat zijn ook ooniagen. afzonderlijk verkrijgbaar. Te zamen kosten ze slechts voor de leden Over het gehele plan geeft dit ^Europese Fono-Club (Singel 262) te Amsterdam f 20 en voor Joh. Brahms van wie de Europese Fono-Club de l e Sym fonie opnam werk ondergaan. Van een heel bijzonder gehalte is de Kangoeroeplaat no. 46 met de Zesde Symfonie (de zgn. Pa- thétique) uit Ham- nastiei zien we heel duidelijk hoe jes de vorst altijd werd afgebeeld met de linkervoet iets naar vo ren en de naast hem staande vrouwen met de voeten naast el kaar. Zo zijn Zijn niet alle orkestprograi voorzien van gedrukte toelichtin gen en geven de platenhoezen niet altijd het gespeelde inhoud die toelichting te horen uit spreken aan de hand van muziek fragmenten. De achterkant van de hoezen der Kangoeroeplaten be vatten dan nog een prachtig cul- Na hetgeen ik vorige week Wendt in het Duits het werk niet ^^tetorisch^ ove«jcht ihreef over de nieuwe serie alleen muzikaal ontrafelt, maar ook J' Concert Classics" van His Mas- de oorsprong van het werk ter's Voice, kan en een inzicht geeft in de tijd men de serie Kan- de stijl van de bepaalde compo- goeroeplaten van nist. Die toelichtingen werden irgd door grote musicologen als de kunst, techniek ------ dr Karl beurde. Richter en ze zijn zo instructief, lewijs, dat de gram- dat ik de Kangoeroeplaten heel nofoonplaat met sterk kan aanbevelen niet alleen de gewone platenverzame- muziek wint en dat laar, grammofoonin- bare scholen dige bijzonderheden te de achtergronden l'ode kunstwerken uit Egypte, dp rnnstrnrtip wpet het Fllh' Staatsorkest uit Ham- °-if «toJBrlirig. Genvralmu. sikdirektor bij de Staatsopera te Hamburg, Leopold Ludwig. Deze dirigent heeft dit werk in zulk een intense spanning gegeven zon der zich in banale effecten te ver liezen, dat ik deze vertolking zon der bezwaar kan stellen naast de uitvoeringen onder veel beroem dere dirigenten. Het is een klaar en doorzichtig spel geworden, waarin Ludwig de grote span ningsbogen prachtig realiseert. Dezel{de dirigent en hetzelfdf orkest spelen op de Kangoeroe plaat no, 42 de Eerste Symfoni' van Brahms en daarin wist Lud wig op -eer bekwame en zeer mu zikale wijze de klassieke houdinf van Brahms te handhaven. Hie' staat de grote opvolger van Beet i0 hoven ten voeten uit getekend te verklaren dat de uitvoeringen Leopold Ludwig komt iustrie erop uit i jp steeds aantrek kelijker voorw; ien de goede i kiek onder de i ook artistiek op hoog r Onlangs nog verscheen op deze terwijl de opname-techniek hier- gelijke tred houdt. Als no. (de platen dra- pagina een artikel over program- ma-vernieuwing bij de orgelcon certen, waarbij de opmerking dacht van'hët"grote werd gemaakt dat gesproken toe- Beethoven me°t slotkoor uit Schil- oubliek te brengen, lichtingen bij die concerten heel ler's „Ode an die Freudi Een dergelijke erg gewenst zijn. Men kan de ütgave kan niet luisteraar dan een beter be- inders dan met ge- grip geven van de werken en henY tevens inleiden in een klankdomein, waarin hij zich zonder voorbereiding wellicht mich begroet den. Wie nu eer te Symfonie var Srahms, een 6c Symfonie var Tschaikowsky, eer 9e Symfonie var Beethoven of eer Dreigroschenoper bijzonderheid dient vermeld worden, dat dit gehele w slechts op één plaat geperst werd, zonder dat aan de artistieke kwa- iteit ook maar de minste schade Erdin, verd gedaan. De uitvoering berust Bram bij het Filh. Staatsorkest subjectieve interpretatie maar hoedt zich ook voor eer. zakelijke weergave zoals men tegenwoordig nogal eens van dii werk hoort. En dan is er een Querschniti door de „Dreigroschenoper" van Kurt Weill op tekst van Bert Brecht. Dat is Kangoeroeplaat no werk 58. De uitvoerenden zijn Elisabeth Lüdinghausen, Edith Buss- Ingeborg Lapsien, Carola Johannes Schütz, Dieter er, Alf Reigl en het en semble van het Theater der Stadt nog niet thuis voelt. Om dat Hamburg, de Hamburger Singaka- Baden-Baden met het Südwestfunk probleem nu ook thuis op te los- demie, de sopraan Edith Lang, orkest Baden-Baden o.l.v. Werner zijn de Kangoeroeplaten de alt Maria von Ilosvay, de tenor Meissner. Men kan over deze ope- paischer Phonoklub te Stuttgart, Kurt^Weiïfwil die de Platen niet zal bij dat handel brengt de Euro- Walter Geisler en de bas Franz luisteren geholpen door de vooraf draaide toelichting. verband houdt en verkoopt. Heel worden toepasselijk heeft men op de klei ne plaatjes gedrukt: ,,Hi' Wissen ist reines geniessen' heldere derdaad, hoeveel Crass. Het geheel o.l.v. Artur Ro de gewone ther, de 75-jarige Duitse dirigent uit de 20-er jaren club- die verbonden was aan de opera's de uitvoering van Wiesbaden c kan misschien af spanning wensen, het geheel In- toch een uitvoering geworden denken zo men wil, het is blijft een der sterkste tijdbeelden n Duitsland. En raak, zo sugges- Berlijn Men tief en zo gaaf, dat deze plaat heel veel aftrek zal vinden. Aldus een serie die om meer dan één reden ten sterkste kan worden aan- i Wolfgang werk gaan leven, hoe sooner kan van dit werk. al te weinig hoort bevolen. CORN. BASOSKI. ..Hoofd van Semenchka geel kwartsiet (18e dynastie) met uitgesneden oogholten en wenkbrauwen en doorboorde oren, en „Hoofd van een prinses", ook merkwaar- uit de 18e dynastie (16001085 v. n van de talrijke hoof de dochters van Echna- ton met verlengd hoofd. De lenging van de schedel was niet natuurlijk dan ook bij kinderen. Het gevolg van een deformerende esthetiek den hebben, Model van uit de 18e dynastie, geheel uit aardewerk. Dit beeldje en xijt kist dragen de naam van di schrijver Amenhotep-Hoewy. baviaan. Bij ongunstige uitslag zal de dode door het monster bij de merkwaardig weegschaal worden verslonden. De uitslag is echter gunstig en de dode wordt meegevoerd naar Osiris, werkelijkheid Het bijzondere daarbij is dat de toegepast Egyptenaren niet uitgingen van hun zonden en die vergeven wil- bewust l de kunstenaar. Dodenboek dat klaarden zonder zonden te zijn. Een nposant vrouwenbeeld 1» dat van Merit, de zangeres in de tempel van Amon. Het gestyleer- de gelaat drukt in zijn gratie iet» Papyrus, boventijdelijks en bovenmense- lijks uit. Het is alsof Merit over de mensen heenkijkt naar de eeuwigheid. Natuurlijk ziel men ook modellen van mummies en mummiekisten, zoals dat uit Aby- Dan volgt de begrafe- dos pe rjjke versieringen hebben de kisten met de lies en de kruiken alle een betekenis en in de mum- i de ingewanden miekisten ziet men allerlei afbeel- geborgen worden dingen uit het dagelijks leven van /oortgetrokken op sleden. d epstorvpn<> n Ho nnHorworolH nnn- Qe geSlOrvene. dodenboek", rol die de dode graf werd meegegeven. Men ziet hier de dode en zijn vrouw in aanbidden de houding. De bijgevoegd de tekst is een zonnehym In de onderwereld gekomen wordt het hart van de dode gewogen in de weegschaal tegon een figuurtje van de godin van de waarheid onder toezicht van de god Thot in de gedaante van een Een groep uit het Oude Rijk 13000—2300 v. Chr., voorstellend koning Mykerinos als koning van Boven-Egypte, tussen de godin Mathor, oorspronkelijk een hemel- godin, en een beeld van een nome of provincie, die aan de koning alle produkten moest brengen van het gebied dat zij omvat. Het is eigenlijk alles te veel om op te noemen. Er is nog zoveel meer, zoals prachtige sieraden (de edelsmeedkunst stond op een hoog plan in Egypte en men gebruikte altijd halfedel stenen), offertafels, san dalen, amuletten, kelken, schaaltjes, mozaïeken, enz., alsook een Koran. Wie het alles nauwkeurig beziet zal bemerken dat 5000 jaar niet eens zo'n groot tijdperk is. Deze kunst staat dichter bij ons dan we beseffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 21