Vrije Universiteit steeds een volkszaak geiveest sucrosa Uw probleem is het onze Meningen van anderen RODENT CETALAC Wat tachtig ja run leren Een woord voor vandaag Franse episcopaat vóór zelfstandig Algerije 2 Enkele kanttekeningen VRIJHEID VAN STUDIEDUUR het geweer gekomen tegen het hernieuwde voornemen /an onderwijs om aan de duur van de studie zekere be perkingen op te leggen. De minister wil in de wet de mogelijkheid opnemen, dat aan studenten die binnen ten minste tweemaal de daarvoor aangeduide studieduur het eerste examen niet met goed gevolg hebben afgelegd, in die studierichting het recht tot bijwonen van het onderwijs zal worden ontzegd. Hiertegen hebben de studenten protest aangetekend, en het was hun toever trouwd, dat zij dit op even oorspronkelijke als krachtige wijze zouden doen. Bij vorige gelegenheden heeft de minister van zijn kant zich reeds een sym pathiek en sportief verliezer getoond, hetgeen door de studenten hogelijk is gewaardeerd. Het ligt voor de hand, dat de minister voor zijn voornemen zijn overwegingen heeft. Het hoger onderwijs heeft met moeilijkheden te kampen. Er is aan leidend personeel, er is gebrek aan ruimte, kortom, doeltreffendheid in de studie lijkt geboden. Onze indruk is, dat er bij de protesterende studenten wel oog is voor de nood zaak van groter efficiency. Zij hebben ook wel hun adviezen geformuleerd om hierin te voorzien. Maar aan de vrijheid van studieduur mag naar hun overtuiging niet worden getornd. Wij hebben geen behoefte om te verbergen, dat wij voor het standpunt der studenten sympathie gevoelen. Dit betekent niet, dat deze sympathie uitgaat naar die studenten, die nodeloos hun studie rekken. Maar zullen diegenen nog in groten getale worden aangetroffen? Wij betwijfelen het sterk. Wie men op de collegebanken en in de laboratoria wèl aantreft, zijn studeren den, die bij hun studie verheugende ijver aan de dag leggen, maar gehandi capt worden door omstandigheden buiten hun wil en kunnen. Te denken is hier aan diegenen die naast hun studie een werkkring hebben. Het onderwijs verkeert ten onzent in de sfeer van vrijheid, en dit is iets waar over men zich verheugen mag. Het is de vrijheid, die aan ons onderwijs een stempel heeft opgedrukt. Die vrijheid kan uitkomen op allerlei wijze, ook in de vrijheid van studieduur. Daarom moeten er zwaarwegende redenen zijn, wil op dit beginsel inbreuk worden gemaakt. De studenten hebben bij hun protest recht op instemming en steun. (Van één onzer verslaggevers) Het tachtigjarig bestaan van de Vrije Universiteit is voor het universiteitsmuseum-in-opbouw aanleiding geweest om een en an der uit de collectie ten toon te stellen. Tachtig jaar is voor een universiteit niet zo'n imposante ouderdom. Vergeleken bij de Rijks Universiteiten met haar eeuwenoude historie beslaat de V.U.-geschiedenis amper een mensenleeftijd. Toch blijkt zelfs deze historie nog te lang te zijn om geheel achterhaald te kunnen worden. Een typisch voorbeeld. Het museum tracht in het bezit te komen van fo to's en portretten, die betrekking heb ben op voorvallen en personen in de OPROEP Gelijk bekend hebben dezer dagen dertig vooraanstaande Gereformeerden in een pu- blikatie geantwoord op een oproep van de raad van kerken van Indonesië. Het Friescb Dagblad beeft scherpe kritiek op wat deze Gereformeerden hebben gedaan. „Het is een groep, die op bepaalde manieren is gekwalificeerd. In hoofdzaak professoren van de Vrije Universiteit cn predikanten, die op de een of andere ma nier met do zending lo maken hebben. „Aeademisch gevormden", misschien op een cnkclo uitzondering na. Maar duidelijk beren, die voor deze verklaring zijn uitge zocht. Geen synode, geen zendingsdeputa- ten, maar heren, die elkaar in vertrouwe lijk beraad hebben gevonden. Zij geven ant woord op de oproep van de raad van ker ken in Indonesië. Waarom zij bij het verza melen van bandtekeningen zich beperkt hebben tot de kerkelijk Gereformeerden is niet duidelijk. Zij hadden er net zo goed een aantal Hervormden bij kunnen vragen en doopsgezinden en reraou6tranten. Wat is de betekenis van zulk een niet kerkelijke verklaring van een aantal Gereformeerde heren? Het fs bedoeld als een antwoord op een oproep. Moar kunnen zij dat antwoord dan niet beter overlaten aan de synode van bun eigen kerken? Of zijn zij van mening, dat hun antwoord een ander antwoord is dan dot do kerken, waartoe zij behoren, zouden kunnen of willen geven? Wij voelen hoe langer hoe ureer bezwaren tegen ker kelijke of kerkelijk gekleurde uitspraken over politieke zaken. Dc verhouding tot het bewind van Sockarno is een politieke zaak. Wij menen, dat deze methoden, ondanks de beste bedoelingen, moeten worden ge wraakt. Als deze Gereformeerde heren een andere politiek willen jegens Indonesië, dan moeten zij naar do vergadering gaan van hun politieke partij en een andere politiek bepleiten. En nis zij menen, dat er een antwoord moet komen op de oproep van dc raad van kerken in Indonesië, dan moeten zij hun kerken vragen te overwegen wat er als antwoord moet worden gezegd. Maar oproepen als deze, van zich zelf bij elkai selecter iehter flieuw \Ratten- muizen-\pasta vlokken ROEIT ZE GENADELOOS UIT Anti-Kennedy-betoging in Amerikaanse kerken? De voorzitter van de commissie, die toezicht houdt op de Amerikaanse ver kiezingspraktijken, heeft zondag in de Presbyteriaanse kerk in Bedford protest aangetekend tegen een grote actie van protestantse kerkelijke leiders om op de 30ste oktober een grote antl-Kennedy be toging te ontketenen. Op die dag zal in de kerken worden heraacht, dat Luther in Wittenberg zijn 95 stellingen aansloeg. De voorzitter, Bruce Felknor, ver klaarde, dat, wanneer de betoging door gaat, deze zondag zal worden gedegra deerd tot een profane dag. Dr. George Ford, directeur van het na tionale genootschap van evangelische christenen, had aangekondigd, dat in de week van 23 tot en met 30 oktober een massa-campagne zal worden gewijd aan de rol van de rooms-katholieke kerk bij de presidentsverkiezing. De climax van de campagne zou dan op de Re formatie-zondag volgen. Etablissements Calvé Delft N.V. Reeds als iongen van vijftien jaar werd hij door de toenmatige industrieel J. C. van Marken bij de Oliefabrieken aangesteld en bijna vijfenzestig jaren lang heeft hij de onder neming gediend, sinds 1 januari 1954 als adjunct-directeur. KERKELIJK In het tweede artikel schenkt dsGroenewoud voornamelijk aandacht aan de verhouding van de kerk en het kerkelijk werk tot de arbeid van de verenigingen en organisaties. Na geconstateerd te hebben dat er veel kerkelijke or ganen in het leven zijn geroepen, vervolgt hij: NU behoren ook wij tot degenen, die menen, dat de kerk zelf haar werk moet doen. Toch kun nen we niet zo gemakkelijk als an deren de opheffing van christelijke organisaties en de verkerkelijking van allerlei arbeid begeren. We achten het niet praktisch noch principieel geheel verantwoord. Men kan nl. ook zeggen, dat heel wat christelijke verenigingsarbeid opgekomen is uit het ambt aller gelovigen, nl. om de Here Jezus Christus in het gehele leven te die nen en te belijden. Zij doen dat niet slechts van nood in een ver enigingsverband, omdat de kerk het niet doet, maar ze gebruiken in de vorm van het verenigingsverband ook de vorm die de maatschappe lijke orde biedt. In dit verband leeft de gewone mens die tevens kerklid is; hier is hij actief; hier zet hij zijn krachten en gaven in. heel wat werkkracht, die i de kerk leeft, wordt af gesnoerd; bo vendien is er het gevaar van steeds toenemende eenvormigheid en een zijdigheid doordat een kleine groep, van steeds dezelfde mensen de lei ding heeft. Het is tot nu toe ook niet bewezen, dat organisaties die kerkelijk omgeschakeld werden daardoor beter functioneerden. Eer het tegendeel. De vraag moet ern stig overwogen, of de geestelijke volkskracht niet beter werkt in een gewone, eigen organisatie, dan als kerkelijk orgaan. Iets anders is, of de kerk bij deze vrije, onafhankelij ke, verenigingen niet zodanig kan worden ingeschakeld, dat zij aan haar trekken komt. Als voorbeeld zouden we de N.C.R.V. kunnen noemen. Waarom een christelijke radiovereniging? zeggen sommigen. Zij doet het werk der kerk, laat ze dit aan de kerk overlaten. Maar de kerk is geen radiovereniging. Ze kan ten hoogste de radio als communicatiemiddel voor haar werk gebruiken. Men moet wel weten, wat men begeert, als men een vereniging als de N.C.R.V. zou willen opheffen, om de kerk dit werk te laten doen. Weineen, zo hoor ik sommigen ant woorden: dat is de bedoeling niet. Laat men slechts aan de kerk toe staan al die uitzendingen te geven die zij wenst, en dat zo te doen als zij het meent te moeten doen. Dus niet alleen kerkdiensten, ook hoorspelen, muziek, lezingen, enz., enz. Dit schijnt onschuldig; is ech ter levensgevaarlijk voor de chris telijke radiovereniging. Zou de kerk dit doen, dan zou zij slechts een doublure kunnen leveren. Door deze uitzending op te eisen, past men eigenlijk een Verelendung, een ver arming op de N.C.R.V. toe. Men holt haar uit en ontrooft haar haar bestaansrecht. We menen, dat dit een gevaar is. Waarom zou men niet erkennen, dat in het werk der N.C.R.V. een zeer te waarderen stuk arbeid van christenen wordt geboden, dat voortkomt uit het ambt aller gelovigen? Waarom zou de kerk dit niet aanvaarden en waarderen. En dan moet het mo gelijk zijn, dat ook de officiële ker kelijke organen van dit apparaat gebruik maken, en er goed contact mee onderhouden. NATIONAAL In het jongste nummer van het .Hervormd Weekblad" heeft ds. H. G. Groenewoud twee artikelen van gelijke strekking geschreven, die elkaar waarschijnlijk in ver schillende nummers hadden moe ten opvolgen. Hij gaat in op de verhouding van de kerk tot de verschillende christelijke organi saties. In het eerste artikel be schrijft hij de in de afgelopen wereldoorlog ontstane gedachte om nu eindelijk eens een eind te maken aan de verschillende hok jes en de verdeeldheid: ging tot het oprichten van bij zondere organisaties weten zij voor al aan het christendom. De een heid die zij nastreefden, was dan ook in wezen een andere, dan die de volgelingen van Hoedemaker voor ogen stond. Bij de apostolaire vernieuwings beweging die zich na de oorlog in de Hervormde Kerk heeft doorge zet is sterke nadruk gelegd op het nationale. We kunnen ons dit heel goed indenken. Het „heel de kerk en heel het volk" van Hoedemaker dwingt ertoe, het gehele volk zo bin nen de gezichtskring te trekken, dat men niet bij voorbaat een groep uitsluit. En we kunnen dan ook wel begrijpen, dat degenen die door de ze apostolaire visie bezield waren, wat huiverig waren om zich te ver binden met de christelijke organi- Het' heeft echter wel pijn en kwaad gedaan, dat men geheel mis kende wat tot 't oprichten van de ze organisaties dreef, en dat men wel een zekere voorliefde voor al gemene, doch niet-christelijke ver banden aan de dag legde. Dit was een ernstige beleidsfout, die de te genstanders van het christelijke ele ment in het geheel der samenle ving, en de voorstanders van een algemene neutraliteit in de kaart speelde, die ook trouwe kerkleden afstootte. Hier en daar, af en toe merken we wel iets van een ver anderende houding in deze, maar er zou veel gewonnen zijn, als dit veel beslister en minder gereser veerd tot uiting kwam. Maar al te veel nog wordt de in druk gewekt, dat de christelijke or ganisaties en de overtuigde voor standers daarvan toch eigenlijk niet mee kunnen doen met de tegen woordige kerkelijke beweging. Men diende ook eens te bedenken, dat men daarmee een zeer groot deel van het belangstellend meelevende kerkvolk treft, dat de arbeid der kerk op allerlei wijze steunt. Het kan op den duur voor de kerkelijke band niet goed zijn, wanneer een zekere leiding tegenover dit kerk volk steeds een zekere afstand be- d vertentie Verf met gemak en Tan Ceta Bever Beroepingswerk NED. IIERV. KERK Bedankt voor Schiedam (vac. J. Gras), S. Dotinga te Deventer. GEREF. KERKEN Beroepen: te Paesens-Moddergat, J. van Drie, kand. te Leusden; te Nes en Roodeschool, J. de Jongh, kand. te Am sterdam. Aangenomen; naar Ede (vac. J. M. Bloemkolkl, K. Sicrink te Oosternijkerk (FrA; naar Voorthuizen (vac. C. Ch. Griffioen! P. Melse te Zonnemaire. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Krabbendijke, J. van Haaren te Kampen. NED. PROT. BOND Benoemd: tot voorganger van de af deling Bilthoven, J. H. Hanneman, laat stelijk Ev. Luthers predikant te Para maribo. EVANG. LUTHERSE KERK Beroepen: te Hilversum, P. H. C. G. Kok te Weesp. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Zandbulten, H. Ploeger te Borne. GEREF. KERK (vrijgemaakt) Bedankt: voor Urk, J. G. Meyer te Pernis. MTASTI; de nieuwe zoetstof zonder saccharine historie der Vrije Universiteit. Uit de nalatenschap van de onlangs overleden hoogleraar dr. J. Ridderbos te Kampen kreeg men aardig fotoma teriaal ter beschikking. Prof. Ridder bos was indertijd de eerste rector van het studentencorps in zijn huidige ge daante. Er kwamen dus verschillende al of niet vergeelde foto's tevoorschijn met groepen studenten. Maar wie zijn de afgebeelde personen? Enkele ge zichten zijn wel te herkennen, doch tel kens is men genoodzaakt een vraagte ken te zetten, omdat de afgebeelde fi guur niet meer thuis te brengen is. En de tijdgenoten, voor zover herken baar, zijn allen gestorven. Uit deze kleinigheid blijkt van hoeveel belang het is om zelfs de geringste zaken vast te leggen. Want wat nu iedereen weet, zal over enkele tiental len jaren bij geen sterveling meei kend zijn. Terwijl het voor een i pleet beeld van de academie zijn v de heeft, zeker in later tijd. Daarom ziet men op de tentoonstelling bij verschillende brieven en voorwer pen een papiertje liggen met opschrift „Weet iemand hier iets naders van?" of „Kan men ons helpen aan méér ge gevens of stukken hierover?" Met op zet maken wij hier melding van, om dat er wellicht lezers zijn, die óf door persoonlijke aanraking indertijd met de Vrije universiteit öf door contacten van ouders of grootouders nog docu menten in hun bezit hebben, die voor de completering van de collectie dienst kunnen doen. De betrekkelijk kleine collectie, welke men in de oude senaatskamer van de V.U. onder ogen krijgt, laat vooral twee dingen duidelijk uitkomen. Ten. eerste dat de universiteit, hoe klein ook be gonnen; een prachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dat men in 1880 „tot blozens toe verlegen" was met het welhaast belachelijke begin en hoe is er inderdaad mee gespot! wordt op de tentoonstelling niet ver zwegen. Maar de bezoeker ontdekt ook, dat na de eerste jaren de levensvatbaarheid voldoende gebleken was. Er begon een wetenschappelijke traditie te groei en; en het studentenleven kwam tot grote bloei. Van dat laatste getuigen talrijke brieven en. briefkaarten uit de correspondentie van vroegere studen ten. Wat in de tweede plaats evident is: dat de Vrije Universiteit steeds een zaak van het „volk" was. Denk nu niet al lereerst aan de befaamde „kleine lui den". Zonder „grote heren" zou de V.U. er niet gekomen zijn. Wie de de tentoonstelling binnenwandelt, staat meteen oog in oog met de heer W. Hovy, die met enige andere niet- onbemiddelde heren gezorgd heeft voor de honderdduizend gulden, die in 1880 als basiskapitaal aanwezig moes ten. zijn. Daarom heeft het portret van de fabrikant Hovy een ereplaats op de tentoonstelling. ,Je zou het zo kunnen zien" zei mr. C. A. van Swigehem, secretaris van de senaatscommissie, die de tentoonstel ling voorbereidde, „dat in de tijd toen andere vooraanstaande Amsterdam mers aan de stad het Vondelpark ca deau deden en toen Suasso de grond slag legde voor het Stedelijk Museum dat toen een groep personen van gereformeerde levensovertuiging de Vrije Universiteit hebben opgericht." Maar natuurlijk ontbreken, de „eenvou- digen" niet. Wanneer in 1886 een Wor- kums predikant een spreekbeurt ver vult in het evangelisatielokaal te St. Jacobiparochie, treft men in de col- lectezak een papiertje aan met een gulden er in „voor de hoogeschool van dr. Kuyper te Amsterdam, van één die de zaak liefheeft". Met begeleidend schrijven stuurt de predikant de gul den naar Amsterdam. Zijn brief ligt ter inzage op de ten ttonstelling. Foto's van de V.U.-dagen en een heel regiment V.U.-busjes laten zien hoe zeer de universiteit leefde en nog leeft in het hart van velen. Geen enkele andere universiteit in Neder land kan op een dergelijke sympathie uit zoveel lagen der bevolking bogen. Niemand denke overigens, dat er alleen vroeger geofferd werd. Het is waar, dat voorheen alle gelden voor particu lieren bijeengebracht moesten worden. Dit waren enige honderdduizenden per jaar. Maar terwijl in het laatste jaar dat de V.U. ongesubsidieerd was (1947) de totale kosten 700,000.- bellepen, moet er tegenwoordig, nu de V.U. over heidsgelden ontvangt, door de geest verwanten jaarlijks één miljoen gul den op tafel gelegd worden. Dit is het gevolg van de stormachtige groei der laatste jaren. Deze groei heeft haar schaduwzijden, Het huiselijke karakter, dat de uni versiteit lang had er waren bepaal de V.U.-families of -standen in de gereformeerde kerk van Amsterdam, men kende elkaar goed en men wist alles van de hoogleraren af dwiint steeds meer. Daardoor kan de liefde voor deze instelling afnemen. Dit zou het ergste zijn wat de V.U. kon overkomen. Daarom is de tentoonstelling van deze week zeer nuttig en ook erg nodig. En daarom kan men de vorming van een museum alleen maar toejuichen. Voor al omdat het een museum wordt, dat méér geeft dan een aantal antiquitei ten. Het schetst ook de sfeer thuis bij hen, die met hun gebeden de un' siteit omringden en die met hun o voor haar klaarstonden. J~\E Senaar van de V.U. is tach- tig jaar en gisteravond heb ben de studenten de klok tachtig jaar teruggezet: in het Amster damse Bellevue rookten zij weer zware pijpen, droegen zij weer snorren en knevels en luisterden zij naar een gehelmde hoofdin specteur van politie, die com pleet met een onderscheidings teken van Koning Willem III en een speldje van de Amsterdamse politiebond een vurig pleidooi hield voor de politiesalarissen. De termen „werkclassificatierap- port" en „op de lange baan ge schoven" deden het 80 jaar geleden ook best, hebben de studenten begrepen. En lichtelijk bevreesd hebben zij nauwlettend toegezien op de uitvoering van de „pas" van gracht geworden drankwet van minister Modder man: niemand mocht meer dan een liter drinken. Wie twijfelt aan zijn geloof denkt onwillekeurig aan de ge- j lijkenis van de zaaier zoals Lucas die beschrijft. Van het zaad dat langs de weg valt zegt Lucas: dit zijn zij die het j Woord Gods gehoord hebben; daamia komt de duivel en neemt j het woord uit hun hart wegopdat zij niet zouden geloven en j behouden wordenVan het zaad op de rotsachtige bodem I zegt hij: dit zijn zij die het woord, zodra zij het horen, met blijdschap ontvangen; en dezen hebben geen wortel, zij geloven voor een tijd en in een tijd van beproeving worden zij afvallig Zo staat het er dus: de duivel kan het Woord Gods uit uw j hart weghalen, opdat gij dus niet gelooft! Zo staat het er: dé mens kan ook geloven voor een tijfL! En de angst overvalt de mens: geloof ik nog wel? I - Lees de gelijkenis eens verder. Dat zaad dat in goede aarde j - viel dat zijn zij die, met een goed en vroom hart het woord j gehoord hebbende, dat vast houden en vrucht dragen in vol harding. Hier heeft de tobbende christen het antwoord: houd i het woord Gods vast! Volhard! Blijf God zoeken in uw gebed, i in het lezen van de Bijbel; wees een christen in uw omgangl met uw naasten. En weet bovendien dat ge niet alleen bidt: i i Jezus bidt voor u dat uw geloof niet ophoude! De kardinalen en aartsbis schoppen van Frankrijk hebben zich uitgesproken vóór het poli tieke zelfbeschikkingsrecht voor Algerije en tegelijkertijd aan gedrongen op een vredig naast elkaar bestaan van Mohamme daanse en Europese bevolkings groepen. Ten aanzien van gewetensvragen, het bijzonder bij de jongeren, wat be treft de voortzetting van de oorlog in Algerije verklaart het Franse episcopaat dat men zijn toevlucht niet moet nemen tot militaire-dienstweigering of onder mijnend optreden. Daarmee zou men zich onttrekken aan de plichten die door de nationale saamhorigheid en de derlandsliefde worden opgelegd, chie zaaien, een inbreuk maken op de veronderstelde rechtskracht welke de beslissingen van het wettig gezag twijfelgevallen genieten. Oostduitse studenten in moeilijkheden Vijfenveertig studenten van de uni versiteit van Rostock hebben geen exa mens kunnen afleggen, omdat zij „on duidelijke politieke gesprekken" hebben gevoerd. Volgens het Informatiebureau West zijn zij in moeilijkheden geraakt als gevolg van gesprekken met leden van collectieve boerderijen op het Oost- zee-eiland Ruegen. De studenten voelden zich in zekere zin stakingbrekers, omdat zij naar de akkers gezonden werden om de oogst te helpen redden. Zij hadden gehoord, dat de boeren met groter enthousiasme werkten sinds zij gedwongen waren toe te treden tot de collectieve boerderij en. Maar zij kwamen tot een' andere conclusie, mede als gevolg van een en quête, die deskundigen van de univer siteit in zeven dorpen hadden ingestéld. Daaruit bleek, dat de collectieve boer slechts 40 procent haalde van de produk- tie van de -gemiddelde individuele boer. Uw haar zit beter met Wel moeten allen er hun best voor doen de bezorgdheid van de jongeren te begrijpen en de diepere oorzaken te onderkennen van de moeilijkheden voor het rechtgeaarde geweten teneinde hier een oplossing voor te vinden en in alle dte objectiviteit en verre van partijdige hartstochten te zoeken naar vreedzame middelen om het conflict te regelen. „Van welke zijde zij ook komen", al dus de verklaring, „terreurdaden, ver grijpen aan de menselijke persoon, ge welddadige middelen om bekentenissen te verkrijgen, terechtstellingen zonder vorm van proces en weerwraak maat regelen die onschuldigen treffen worden door God veroordeeld". Verder wordt in de verklaring ge zegd dat de christenen niet onverschillig mogen blijven ten aanzien van d ternationale ontwikkelingen, maai zij daarbij tegenwoordig moeten zijn met hun gebed, kennis van de leer der kerk op dat gebied en met actief optre den. De ware vrede komt niet voort uit een evenwicht van machten noch uit superioriteit van bewapening ma van een geestelijk karakter. Er wordt verwezen naar de lering der pausen die excessen van nationalisme veroordeelt en opwekt tot in onderling overleg geregelde ontwapening. Tenslot- te wordt verklaard dat heden ten dage een internationale volkerenorganisatie, hoezeer ook met menselijke gebreken behept, meer dan ooit onontbeerlijk voor de vestiging van de vrede in wereld. modern toiletpapier Sir Winston Churchill zal naar den terugkeren om aanwezig te kunnen zijn bij de opening van het parlement. HijLJ heeft een rustige vakantie aan de Rivièra doorgebracht. Hij heeft veel geschilderd lange autotochten gemaakt. De didactiek van het rekenen. Uitga ve Christelijk Paedagogisch Studiecen trum. Deze uitgave behelst het verslag van de werkweek voor leraren wiskunde Prot. Chr. Kweekscholen, die in de 1958 te Putten werd gehou- herfst Woudloper in Alaska, door H. Radau. Uitgave Ploegsma, Amsterdam. Een spannend boek, spelend in het onher bergzame gebied, hoog in Amerika. De vertaling is van ir. P. Telder, de illus traties zijn van Friso Henstra. Alleen maar 'n hart, door Margreet Velsen-Quast. Uitgave Ploegsma, Am sterdam- Dit is de tweede druk van het mooie meisjesboek, waarin het thema is, dat het in het leven niet maar alleen aankomst op gaven van hoofd. Dan vermelden we gaarne de ver schijning van een nieuwe grammofoon plaat uitgave Querido te Amsterdam| de serie „Stemmen van schrij- ditmaal met de stemmen dit jaar overleden Anna Blaman Alfred Kossmann. 8 'Itrijgbaar bij d. kapper E,n°',S*dl Vraag: Het is mijn plan enige tijd te gaan logeren bij mijn naar Cana da geëmigreerde dochter. In die tijd wil ik mijn huis gemeubileerd verhu ren. Mijn eerste vraag is: moet ik de huiseigenaar hiervoor toestemming vragen? Vervolgens: ik wil eventuele moeilijkheden en eventuele schade aan mijn huisraad van tevoren rege len. Moet ik hiervoor een contract ma ken en welke zegelrechten moet ik daarvoor betalen? Mag ik bij voor beeld in dat contract een borgsom la ten vastleggen van 300 voor even tuele schade? Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam cn adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnees. ging aangesloten, dan is hij ook ver plicht alles via de veiling te leveren. Is hij niet aangesloten bij zo'n vere niging, dan is hij vrij om te verko pen waar en aan wie hij wiL sen en regelmatig toepassen. Aan hen kunt u zich gerust toevertrouwen. Het is echter' oppassen voor niet-genees- kundigen die beweren dat zij hypnoti seur zijn, want bij hen zoudt moeilijkheden kunnen komen. Men doet in alle gevallen wijs met - de huisarts te bepraten of en tot wel ke zenuwspecialist men zich zal wen- broden niet tot inzicht gekomen." Het den. Geeft die specialist aan een ande woord „mirakel" of „wonder" heeft re methode dan hypnose de voorkeur, men dus terecht laten vervallen. J- - - - - - Vraag: Kunt u mij zeggen hoe ik het best pinda's kan branden? Ik heb het droog in de pan geprobeerd (ze met toestemming te vragen uw huiseigenaar, want hij hééft het recht ojn te weigeren. Het door u be doelde contract is rechtsgeldig als een zegel op zit van ee vrij een borgsom te dat moet ook op schrift worden gesteld. U doet er naar onze mening verstan dig aan een en ander door een des kundige op papier te laten zetten. t j Antwoord: In een grote ronde trom- AntwoordIn de oudere uitgaven mel o[ koekjesblik boort u een a. „.a.t?1 6aatj„^„ hangt de Statenvertaling vindt men M"™5, ver; 52: ..Want zij hadden SÖot het «ekl'eï gulden. U bent niet gelet op het mirakel der broden, draaibaar is. In de roerzeef doet u de Vraag: Ik ben omstreeks mijn vijf- bleven zacht, tigste jaar als kasloper in loondienst gekomen bij een bank werktijden van kwart voor negen tot één 's middags. Binnenkort word ik roerzeef jaar meent u dat ik nu recht heb de trommel op bedrijfspensioen? (desge- want hun hart was verhard.' nieuwere uitgaven van deze vertaling is dit woord „mirakel" echter vervan gen door „wonder". Eigenlijk hoort het woord er hele maal niet te staan. Men vindt het in o_ Vraag: Mag een landbouwer de onze bijbels dan ook schuin gedrukt arts gelezen 0 door hemzelf verbouwde aardappelen of tussen haakjes, wat zeggen wil dat hypnose. De schrijver past zelf deze z—x-, "--J- - - dus positief niet bent opgenomen in het be drijfspensioenfonds. Er is blijkbaar geen regeling voor u getroffen mis schien speelde uw leeftijd op de dag van indiensttreding hier een grote rol Het ziet er dus naar uit dat u geen Antwoord: Dat hangt door de vertalers slechts ingevoegd vragen gerezen en daarom wil ik voor de duidelijkheid. De Nieuwe Ver- mening wel graag weten, taling van het Nederlands Bljbelge- van af. Is nootschap geeft Marcus 6 vers 52 dan ór! Er .zijn bij mij echter wel wat bedrijfspensioen zult krijgen u had Jdeze zaak bij het begin van uw in diensttreding goed moeten uitpraten, dan wist u nu zeker waar u aan toe Antwoord: Er zijn zenuwartsen die was. Zo zij deze vraag een lering voor de landbouwer bij een veilingvereni- ook aldus; „Want zij waren bij de de hypnotische therapie goed beheer- anderen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2