Chr. Geref- zending
naar Transvaal
Uw probleem is het onze
KNAP SNEL WEER OP
Meningen van anderen
Een woord voor vandaag
Inwendige zending zegt:
Werk met kleine groep
Grote dingen
verwachten
van God
„Ook naar Zuid-Afrika
emigratie stimuleren"
2
Enkele kanttekeningen
DE GEMEENTEFINANCIËN
gIJ de beschouwingen over de financiële toestand van ons land moet niet
alleen gelet worden op de positie, waarin, blijkens de begroting voor
1961, het rijk verkeert. Aandacht behoort ook geschonken te worden aan
de financiële positie van de gemeenten. En daarover valt zeker niet onver
deeld te roemen.
Vele gemeenten worstelen nog met tekorten. Ook wanneer dit niet het geval
is, dank zij veelal verhoogde uitkeringen uit het gemeentefonds, fcan toch
de naaste toekomst niet zonder zorg worden tegemoet gezien.
Vele, zich uitbreidende, gemeenten staan voor grote opgaven, waaraan zij
om financiële redenen bezwaarlijk kunnen voldoen.
Het toenemende verkeer stelt nieuwe eisen aan het straten- en wegennet.
Er moeten hier en daar „doorbraken" plaats hebben, bruggen gebouwd wor
den. In vele steden kan men nog oude wijken aantrefffen, die nodig gesaneerd
moeten worden. De uitbreiding der bevolking noopt tot scholenbouw en ook
tot andere voorzieningen. Vestiging van industrieën, hoe verheugend ook,
kan tot enige belangrijke uitgaven voor de gemeente aanleiding geven.
Zo is er meer. De opsomming is verre van volledig. Men denke o.m. aan speel
terreinen voor de jeugd, aan de aanleg van sportvelden, aan hygiënische voor
zieningen.
De financiële verhouding tussen rijk en gemeente moet gewijzigd worden.
Van meer dan één zijde wordt aangedrongen op een verruiming van het ge
meentelijk belastinggebied.
Gedacht wordt daarbij met name aan een woonplaatsbelasting, waarvoor
ook de commissie-Oud geporteerd bleek. I kerk in Suid-Afrika" om zendings-
Wij gevoelen daarvoor ook enige sympathie. Een verruiming van het gemeen-werk te gaan verrichten onder de
telijke belastinggebied zou de autonomie, uiteraard binnen bepaalde grenzen,zwarte bevolking in het uiterste n
weer in betekenis doen winnen en het verantwoordelijkheidsbesef der be .11 Yan Transvaal. Een deputatie
stuurders versterken.
Maar men zal toch wel bijzondere aandacht moeten schenken aan de tota
liteit van de belastingen, die geheven worden door het rijk, de provincie
en de gemeenten. Er is ook aan de belastingheffing een grens, die niet over
schreden mag worden, wil men geen schade toebrengen aan onze economie.
Het wil ons voorkomen, dat die grens vrij dicht genaderd is, al wordt de
verlaging der loon- en Inkomstenbelasting in het volgende jaar een feit.
Precies is die grens niet aan te duiden. Vooral niet in een tijdperk van hoog
conjunctuur. Maar dat wij ons in de nabijheid van de grens bevinden, staat
vast. Vergelijkingen met andere landen wijzen ook in deze richting.
Een eventuele woonplaatsbelasting zal dan ook wel niet anders dan een
bescheiden opbrengst kunnen geven. Men moet eveneens waken tegen be"|0ici<jiv BSLk
langrijke verschillen tussen de gemeenten. In het verleden hebben wij daar- werd tot zendingspredikant
ellende ondervonden. Al zijn thans de omstandigheden anders, als gevolg'
Zendingsdirector
ds. A. Bikker
(Van een onzer verslaggevers)
Omdat het zendingswerk der chris
telijke gereformeerde kerken in Indo
nesië ten einde loopt, hebben de de-
putaten van de buitenlandse zending
dezer kerken besloten in te gaan op
verzoek van ,,Die gereformeerde
het verantwoordelijkheidsbesef der be- -
v de chr. geref. kerken zal weldra naar
Zuid-Afrika gaan om hierover nader
te spreken.
Wel is ds. M. Geleynse nog in Indone
sië, maar hij woont al jaren in Makas
sar omdat het hem niet meer mogelijk
is zijn eigenlijk arbeidsveld onder de
Toradja's te bereiken.
Voor de zending der chr. geref. ker
ken was het vrijdag een bijzondere dag.
Niet alleen om dit besluit, maar ook
omdat 's avonds in een speciale dienst
van de christelijke gereformeerde kerk
te Utrecht-Centrum ds. A. Bikker, laat
stelijk predikant te Zwolle, bevestigd
d tot zendingspredikant in algeme-
dienst van zijn kerken. In dezelfde
vooral van do huisvostinesmoeilijkïeden, die verplaatsine belemmeren, men di^eslb^1aiViilASlaSsdiJke precti-
kant ds. D. Biesma jr die sprak over
de bede „Uw koninkrijk kome", herin
nerde er aan dat de belangstelling voor
de buitenlandse zending in de chr. ge
ref. kerken de laatste jaren gedaald is.
Hoewel daarvoor misschien wel enige
verklaringen zijn te geven, gaat het
hier toch om een ernstige zaak. Want
een kerk die het getuigenis aangaande
Jezus Christus niet meer doorgeeft,
ten dode opgeschreven.
De taak van ds. Bikker is dringend
nodig, zei ds. Biesma. omdat de gemeen
ten wel eens het verband tussen de
moet toch ook dit aspect niet uit het oog verliezen.
Aavertenne
Voor hoofdpijn, migraine, verkoudheid, griep, reumatiek, spit, ischias,
kiespijn, zenuwpijn en menstruatiepijnen hebt U een antineuraigicum met
zeer grote pijnstillende kracht nodig. Dat is Togal. Bij apoth. en drog.
Togal 0.95; 2.40; 8.88.
MOTIE-BURGER
Zoals men weet hebben drie a.r. Twee
de-Kamerleden (o.w. de heer Hazenbosch)
en één c.h.-lid voor de motie-Burger ge
stemd, die aan bet eind van de algemene
politieke beschouwingen werd ingediend en
waarin van de regering in feite werd ge
vraagd toestemming te geven tot het tus
sentijds openbreken van cao's. Over dat
voorstemmen van het viertal is nogal wat
te doen geweest. Men heeft bet b.v. uit
gelegd als een uiting van persoonlijke grie
ven tnssen de bedoelde kamerleden en
staatssecretaris Roolvink. Trouw gaat
op deze kwestie uitvoerig in en zegt o.m.:
„Do heer Hazenbosch heeft voor zijn ge-
Iragslijn een zakelijke argumentatie aan
gevoerd. En wij hebben die ernstig te ne
men en daar verder geen nare dingen van
te denken. Dingen, die onder christenen niet
te pas komen en waarvoor ook geen bewijs
is aan te voeren. En een ieder, hetzij hij
actief bij deze zaken betrokken is, dan wel
daarover nadenkt of schrijft, moet zich zeer
wel hoeden voor dc schijn des kwaads".
Na te hebben gereleveerd waarover het
meningsverschil eigenlijk ging en na tc
hebben gezegd, dat de tegengestelde opvat
ting van de heer Hazenbosch ook respec
tabel is vervolgt het blad: „De fout van
de heer Hazenbosch begint o.i. bij zijn hou
ding tegenover de motie-Burger. De heer
Burger diende n.l. een motie in, die pre
cies inhield wat de opvatting van de heren
Hazenbosch c.s. was. Die ipotie was be
paald niet in overeenstemming met de re
de, die de heer Burger had gehouden. Want
die liet van het loon- en prijsbeleid van dc
regering, zoals dat tot dusverre gevoerd
was en waarmee dc heer Hazenbosch bet
eens was, geen draad heel. Die motie was
ook niet in overeenstemming met het be
leid van do P.v.d.A., die tegen vrijere eti
gedifferentieerde loonvorming is.
Bij de beoordeling van die motie had dus
iedereen niet alleen te letten op dc zake
lijke inhoud ervan, maar ook op haar po
litiek karakter en op de politieke consc-
quenties in geval van aanneming. Was de
motie aangenomen, dan zou er geen spra
ke zijn geweest van eenheid over een an
dere loonpolitiek dan die der regering. Men
zou een kabinetscrisis hebben veroorzaakt
zonder dot er een alternatief was. M.a.w.
het stemmen voor die motie stond gelijk
met het lopen in een valkuil die door de
P.v.d.A. met grote bekwaamheid was ge
graven; Daarom betreuren wij, dat enkele
a.r.-Kamerleden een c.h.-Kamerlid aan die
motie hun stem hebben gegeven."
Tenslotte enkele citaten uit Het V a-
■Ierland, welk blad o.m.
de jaarrede, van dr. ir. F. Qj
Ned. Wcrkgei
Hollan-
het Verbond van
liet geheel geen op
liet huidige regeringsbeleid. „Dc wijze,
waarop dc bestaande wensen en verlan
gens evenwel naar voren werden gebracht,
is van dien aard, dat het kabinet van de in
dustrie in feite toch een „voldoende krijgt,
zoals het op school heette; een kleine ze
ven wellicht en een vijf voor de fiscus. De
kracht van het namens de industrie gespro
ken woord van ir. Den Hollander is ech
ter, dat er geen woord politiek bij is. dat
het niet pleit voor groepsbelang en dat al
le wensen een zeer redelijke klank heb
ben. De organisatie» der werknemers zul
len daarbij de woorden over de wil tol sa
menwerking stellig ter harte nemen, terwijl
de onverzadigbaren inzake lonen de waar
schuwing ter harte mogen nemen, dat niet
alléén het aanbod van arbeidskrachten zijn
grenzen heeft".
Interkerkelijke
kervormingsdienst
in Den Haag
Op 31 oktober zal ter herdenking va
de kerkhervorming in de Vredekerk aa
de Maartenadijklaan te Den Haag e«
KINDERTROTS
Gisteren is het vijftiende gezins
nummer van Hervormd Neder
land" verschenen. In een van de
kolommen schrijft Rotterdams ver
trekkende predikant ds. M. L. W.
Schoch een pretentieloos artikel
tje, dat het overpeinzen waard is.
Daarom geven we het in verkorte
werk voor je uit zit te staren, ter
wijl de secretaresse geduldig wacht
tot je verder gaat met het doorne
men van de post. Zojuist was er
een telefoongesprek. Je bedankte
terloops een ander voor zijn mede
werking in een ietwat moeilijke af
faire en je zei, eigenlijk zonder op
zet, ,,je bent een goede zoon van
je vader". Daar zegt die ander,
die tot dusver alle dank had afge
wezen, „man, dat is de grootste
eer, die je me geven kunt". Wat is
dat mooi als iemand zo over zijn
vader denkt. En je kunt het haast
niet laten om even door te denken.
Zo'n uitlating haakt zich vast in je.
Zouden jouw. kinderen ook zo over
hun vader denken?
't Was op een conferentie waar
uitsluitend ouders waren. Een in
leider, die over opvoeding sprak,
stelde aan het eind van zijn referaat
de vraag, die ieder persoonlijk
moest beantwoorden, „waartoe
voeden wij onze kinderen op?" Er
kwamen allerlei antwoorden. Alle
ouders waren met de beste voor
nemens vervuld. Toen was er een,
die wat argeloos naar voren bracht
„ik zou heel dankbaar zijn als mijn
kind trots is op zijn familie, op
zijn ouders". De geachte inleider
vond dit maar een wonderlijk ant
woord. Het was zo gewoon.
Maar de vraag is dan, wat de
eer van je familie is.
Natuurlijk zijn er ook ouders, die
niets met hun kinderen willen. Ze
vinden ze eigenlijk lastig. Ze moe
ten zo gauw mogelijk hun eigen
weg maar gaan en hen niet voor
de voeten lopen. Maar wat is dan
toch de eer van de familie? Is
dat vooruitkomen of het knusse huis
of de vrijheid? 't Is allemaal wel
KR zijn van die onuitwisbare kin
derherinneringen, die je nooit
kwijt raakt. Het was de gouden
bruiloft in het grootouderlijk huis.
Alle ooms en tantes, neven en nich
ten zaten aan tafel. Er werd veel
gelachen en gepraat; kwinkslagen
en plagerijen waren niet van de
lucht. Je kon merken dat al die
mensen niet zo heel veel ontzag
voor elkaar hadden. Maar opeens
werden allen zeer stiL Grootvader
opende de bijbel en las een psalm
en toen hij bad. vouwden allen hun
handen en sloten hun ogen. EnE je
wist, dat is het geheim van onze
familie, dat is de geheimzinnige
achtergrond waardoor alle mensen
en dingen hun plaats krijgen, waar
door alle foute dingen toch weer in
orde kunnen komen. Al die verschil
lende mensen met hun eigenaardig
heden en hun eigen belangen wor
den stil voor de Heer van de Bijbel,
hun hemelse Vader. Dat is hun eer.
Als opgroeiend kind voel je dat
zo sterk of er iets wezenlijks, iets
echts thuis te vinden is, of er iets
van eeuwigheidswaarde achter de
mensen en de dingen te vinden is.
NATUURLIJK, vroeger hadden je
ouders autoriteit. Wat ze zeiden
was waar omdat zij het zeiden. Maar
dat gaat voorbij. Je leert je vader
en moeder kennen zoals ze zijn.
Gewone mensen, ze hebben hun
wensen, hun humeurigheden. Soms
zijn ze zeer onredelijk en een an
dere keer heb je de grootste bewon
dering voor zs. Je weet, dat jezelf
niet anders bent, je bent dan ook
hun kind. Maar achter je ouders is
dat andere, de bijb- m je groot
vader. de Hemelse Je weet,
dat je ouders hun en kunnen
vouwen en hun =on sluiten
en naar leiding in hun leven
zoeken. Daardoor is er open
heid, kan er gepraat worden,
kan er kritiek gemaakt worden,
kan er ook gelachen en geplaagd
worden. Natuurlijk zijn je ouders
niet volmaakt, ze hebben soms bij
zondere eigenaardigheden. Maar
door hun bereidheid te luisteren
naar de Heer van de Bijbel weet
je dat het levende mensen zijn met
warme harten. En als iemand je
zou zeggen: ,,je bent een goede
zoon van je vader", dan zou je dat
vreugde doen. Dezelfde openheid
tegenover de dingen, de bereidheid
om eigen onmacht te erkennen, het
vechten met de omstandigheden,
het zoeken naar de wil van de
Heer, die soms zo verborgen is.
DAT is het eigenlijke dat je kin
deren wilt meegeven. Natuur
lijk moeten ze leren werken, en
moeten ze weten wat betrouwbaar
heid is en rechtvaardigheid en lief
de, natuurlijk zullen ze een plaats
moeten veroveren. Maar dat alles
zal z'n plaats eerst krijgen als ze
hebben geleerd wat aanbidding is
en het woord vergeving hen voor
geleefd is. Je kinderen mogen je
ouderwets vinden, ze mogen hun
schouders ophalen als ze merken
hoe weinig je weet van de moder
ne jazz of van experimentele ge
dichten of de huidige stand van wis-
en natuurkunde. Dat is allemaal
niet erg. Maar over één ding mo
gen ze hun schouders niet ophalen,
dat is de bijbel van je grootvader,
die je vader ook heeft gehad en die
je zelf nu hebt.
eigen gemeente en het zendingswerk
het oog verliezen, tot haar schade,
et is een nieuwe taak. De chr. ge
ref. kerken hebben nooit een zendingsdi
rector gehad, maar niemand lijkt daar
voor zo geschikt als ds. Bikker, die van
1927 tot 1948 missionair predikant onder
de Toradja's op Celebes was en die na
een zesjarige dienst als predikant in
Amsterdam-West twee jaar op heruit
zending wachtte. In die tijd maakte hij
zich reeds verdienstelijk voor de zen
ding door het thuisfront te bewerken en
te stimuleren.
Terugkeer
Toen er van heruitzending niets
kwam, ging ds. Bikker weer in de ge
wone dienst, te Zwolle. Maar nu de zen-
dingsdeputaten besloten om een predi
kant geheel vrij te stellen voor het mis
sion-minded maken van de kerk, zou ds.
Bikker in zekere zin weer tot zijn oude
arbeid terugkeren.
Ds. Bikker vergeleek zich in zijn in
tredepreek met Epafroditus (Filippen-
zen 2:25) die het contact tussen de ge
meente en de zending onderhield, om
dat de gemeente van Filippi hem, be
laden met geld tot Paulus afvaardigde.
Zo hoopte ds. Bikker tot ruggesteun
te zijn van de zendingsarbeiders, die
straks zullen uitgaan naar het nieuwe
gebied (zelf zal hij ook deel uitmaken
van de deputatie, die in Transvaal met
„Die geref. kerk" gaat overleggen).
Als secretaris van de buitenlandse
zending zal hij trachten de gemeenten
uit hun passiviteit te halen. Want de
crisis waarin de chr. geref. kerken de
laatste jaren verkeren, schreef hij toe
aan het feit dat de gemeenten te wei
nig deden voor de zending.
Berue pingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Hattum: J. Sap, kan. te
Leiden; te Hilversum (vac. J. Thomas):
dr. F. H. vón Meyenfeldt te Leiden.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Bedankt voor Urk: J. G. Meyer te
Pernis.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Meppel: Q. van der Vrie
te Veendam, die voor dit beroep bedankt.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-Centrum: A.
Hofman te Ziest.
Prins van Hervormde
Emigratiecommissie
naar Australië
De heer N. J. Prins, secretaris van d<
hervormde emigratiecommissie is mede
op verzoek van de algemene emigratie
centrale met een emigranten vliegtuig
iar Australië vertrokken.
Hij zal ook een bezoek brengen
Nieuw-Zeeland. In beide landen zullen
besprekingen gevoerd worden met de
emigranten attache's en daarna zal de
heer Prins zich op de hoogte stellen van
het kerkewerk onder de emigranten en
contact opnemen met de herv. predikan
ten, die in beide landen werkzaam zijn,
ar ook met de Presbyteriaanse Kerk
deze landen. Daarbij zal overwogen
worden, of het kerkelijk sociale werk
onder de emigranten ook uitbreiding be
hoeft. In Sydney is reeds een kerkelijk
sociaal werker aangesteld. Momenteel
zijn in Australië en in Nieuw-Zeeland 18
herv. predikanten werkzaam.
Advertentie
PUROL in huis!
25-jarige wiskundige
promoveert aan V.U.
Aan de Vrije Universiteit te Amster
dam is gisteren tot doctor in de wis- en
natuurkunde gepromoveerd de 25-jarige
W. Kuyk te Amsterdam op een proef
schrift getiteld: Over het omkeerpro-
bleem van de galoistheorie. Promotor
was prof. dr. P. Mullender, hoogleraar
in de wiskunde en mechanica.
Dr. Kuyk studeerde wiskunde as
Vrije Universiteit waar hij in 1958 het
doctoraal examen aflegde. Na zijn kan
didaatsexamen is. hij, als werkstudent,
leraar wiskunde aan een H.B.S. in Am
sterdam en Haarlem geweest. Zijn echt
genote, mevr. Kuyk-Zuidema, slaagde in
het afgelopen academisch jaar voo
doctoraal examen, wiskunde.
Thans is dr. Kuyk leraar wiskunde
aan de christelijke H.B.S. Oosterpark te
Amsterdam.
De wetenschappelijke
de N.A.V.O. heeft in een rapport aanbe
volen, dat de leden-landen 0,2 tot 2 pro
cent van hun nationale inkomen zullen
besteden aan wetenschappelijk onder
zoek. Ook wordt de stichting van onder
zoekcentra aanbevolen.
Advertentie
Advertentie
Het is een mooi lied: Nooit kan 't geloof teveel verwachten,
des Heitands woorden zijn gewis, 't Faalt aardse vrienden
vaak aan krachten, maar nooit een Vriend als Jezus is.
Een mooi lied als ge het ook goed zingt. En dan doelen we
niet op uw zangkunst, maar op de gedachten die dit lied hij
u opwekt. De eerste en de tweede-regel hangen namelijk nauw
samen: het geloof kan nooit teveel verwachtenals ge ten
minste niet anders verwacht dan wat de Heiland u in het
vooruitzicht heeft gesteld. En dan zult ge u toch moeten
realiseren, dat de Heiland u niet de hemel op aarde heeft
beloofd. Bijna het tegendeel: Jezus heeft nooit verheeld, dat
de belijders van Zijn Naam het op aarde niet gemakkelijk
zullen hebben. Dan behoeft ge nog niet eens te denken aan
de landen waar christenen vervolgd worden in onze Neder
landse welvaartstaat is het al evenmin gemakkelijk om echt
als christen te leven.
Wat de Heiland u beloofd heeft, vindt ge in die paar nuch
tere woorden die we gisteren citeerden uit de Heidelbergse
catechismus: in Christus rechtvaardig zijn voor God èn het
eeuwig hemels leven. Als ge dat aanvaardt inderdaad, dan
kan uw geloof nooit teveel verwachten!
(Van een onzer verslaggevers)
„Ik ben huiverig voor hen, die het
moderne leven zogoed in kaart we
ten te brengen. Voor hen die ook tot
in de details precies kunnen vertel
len hoe de vork in de steel zit. Ik
ben afkerig van deze systeembouw.
Want ik geloof niet meer in de ge
baande wegen langs welke wij onze
tijd kunnen binnendringen. Wij zullen
dat al spoorzoekend moeten doen".
Dit zei prof. dr. J. C. Hoekendijk
op de algemene vergadering van de
Centraal Bond voor Inwendige Zen
ding en Christelijk Maatschappelijk
Werk, die vrijdag te Utrfecht werd
gehouden.
Vaak wordt gepoogd om volgens een
vast systeem onze tijd te verklaren.
Het is allemaal zwaarwichtig, diepzin
nig en hoogdravend wat men' dan te
horen krijgt. Een visie op de tijd is
slechts aan enkele profeten gegeven,
maar sedert zij zijn vervangen door pa
pegaaien, vervalt men al gauw in fraaie
zinnen en dure woorden.
Christelijke emigratiecentrale
„Een ombuiging van het emigratie-
beleid enkel op grond van de volle
werkgelegenheid en de krappe ar
beidsmarkt in Nederland is niet aan
vaardbaar. Emigratie is van struc
turele aard, een levensbeslissing, de
voorziening van de arbeidsmarkt fluc
tueert met de conjuncturele verhou
dingen". Dit wordt gezegd in een re
solutie die het hoofdbestuur van de
Christelijke emigratiecentrale heeft
aangenomen in een onlangs gehouden
buitengewone vergadering. In deze
vergadering heeft het bestuur zich
beraden op twee vraagstukken, name
lijk de grondslagen van het emigra-
tiebcleid en de emigratie van Neder
landers naar Zuid-Afrika.
In de resolutie wordt voorts gezegd:
De economische en maatschappelijke
ontwikkeling der jongste periode heb
ben reeds tot een sterke beperking van
de emigratie uit Nederland geleid. Daar
nevens valt op te merken, dat sommi
ge bedrijfstakken (bijv. de bouwvak
ken) sterker getroffen worden door het
werken van vakbekwame arbeiders in
het buitenland (in casu Duitsland) dan
door het vertrek van deze werkkrach
ten tengevolge van emigratie. Een ana
lyse van de emigratie-cijfers der laat
ste jaren bevestigt niet de opvatting,
grote stroom geschoolde vak
standpunt dat continuïteit
voerde emigratiebeleid van uitgespro
ken betekenis is, wil Nederland zijn en
tree in de immigratielanden, de muiti
en bilaterale overeenkomsten en, de fi
nanciële medewerking van sommige de
zer landen niet prijsgeven.
Emigratie heeft zeer zeker economi
sche aspecten, doch daarnaast in niet
mindere mate geestelijke, sociale en
culturele. Temeer reden om de vrijheid
van emigratie van Nederlandse bur
gers een vrijheid die de facto niet
bestaan, indien de faciliteiten
•verheidswege v/erden gestaakt
aarborgen.
de emigratie
ten volle te
Ten aanzien
Zuid-Afrika stelt het hoofdbestuur vast,
dat de situatie aldaar principieel niet
is gewijzigd, zonder dat het zich eer
oordeel aar,matigt over de gebeurtenis
sen in Zuid-Afrika, die aanleiding ga
ven tot diep ingrijpende maatregelen
van de zijde van de overheid en wa:
in velen in ons land een reden zi
emigratie naar de Unie te ontraden.
De aanmoediging tot emigratie van
Nederlanders naar Zuid-Afrika berust
sedert vele jaren op de stamverwant
schap met dit volk en de snelle econo
mische ontplooiing na de oorlogsperio-
Het
de toenmalige minister
spciale zaken (de heer J. G. Suurhoff)
1958, een sterke
.igratie
zijn bezoek
stimulans aan de
Unie gaf. Toen als nu, heerste
sendiscriminatie en werd apartheidspo
litiek gevoerd.
Een rassendiscriminatie, die niet be
vorderlijk is voor de oplossing van
problemen, .inherent aan een multi-
ciale samenleving, doch die niet buiten'
de historie om mag beoordeeld worden
en door vrijwel heel de blanke bevol
king in toepassing wordt gebracht, al
dus het hoofdbestuur. Het vervolgt met
te zeggen, dat apartheidspolitiek, in
houdende territoriale segregatie met
toekenning van autonomie en zelfbe
stuur aan de naturellen, een beleids
vraagstuk van geheel andere aard is.
Het hoofdbestuur van de Christelijke
emigratiecentrale zegt geen zinvolle re
den tc zien om thans zijn standpunt te
wijzigen. Het handhaaft dan ook zijn
recht om, met gebruikmaking van eer
objectieve voorlichting, waarin de be
zwaren ten aanzien van multiraciale sa
menleving en apartheidsbeleid als de
facto bestaand niet wordten verbloemd,
Zuid-Afrika op gelijke voet in de rij
van de eniigraticlanden te blijv«
merken.
Wanneer we tot onze tijd willen door
dringen zullen we dit wufte verlangen
moeten weerstaan. Want onze tijd wordt
allereerst gekarakteriseerd door ondoor
zichtigheid en door fundamentele onze
kerheid. Er staat zo weinig vast.
Het gaat er om zeker in de kringen
in de inwendige zending dat men
de hoge kunst verstaat om oppervlak
kig te zijn. Zoals J. H. Wichern, de va
der der inwendige zending het honderd
jaar geleden zei: het evangelie bevrijdt
ns tot oppervlakkig leven!
Spoorzoeken in onze tijd kan het best
gebeuren in de volgorde: zien, oorde
len (dat is „herkennen wat men ziet
bijbelse naam aan geven"),
handelen, en dèn pas kennen. Dus niet
de gebruikelijke volgorde waarbij het
kennen en vastleggen in een bepaald
systeem voorop gaat.
Prof. Hoekendijk meende dat men al
spoorzoekend een vijftal verschijnselen
van deze tijd ziet: de „antwoordloos
heid", de anonieme autoriteit, de ont
luistering van de mens, de verdringing
der geschiedenis en de mobiliteit.
De „antwoordloosheid", (verneder
landsing van een gangbare Engelse
term) komt voort uit onmacht of onwil
n antwoord te geven. We moeten
e rekenen, aldus de hoogleraar,
brede lagen van de maatschappij
het woord alleen geen antwoord meer
oproept. Het moet worden uitgespeld,
vertaald, geprobeerd. Dit kan slechts
in duurzaam verband van communica
tie tussen mensen gebeuren. Zo gaat de
evangelisatie er nog te vaak van uit,
dat het evangelie losweg uitgestrooid
kan worden en dat de Heilige Geest er
verder wel voor zal zorgen. Maar dat
Zonder vertaling zal
Kleine
groep
De anonieme autoriteit is het geheim
zinnig gezag, dat de mensen brengt tot
radicaal conformisme, tot het bukken
onder de tyrannie der organisatie, tot
het „ergens bij te willen horen", tot de
angst en de paniek wanneer dit niet
zo is. Getracht moet worden een stukje
ruimte te veroveren op het gebied van
de anonieme autoriteit, om deze een ge-
zicht te geven.
Ook de ontluistering van de mens,
door zijn voortdurende kleinering naast
het overheersende apparaat; zijn voort
durend' gebrek aan tijd (dat is de ver
dringing der geschiedenis en het leven
zonder toekomst), en zijn mobiliteit,
ZOü.lei} °Pge.vangen moeten worden.
Dit kan niet door een massieve kerk
oi grote organisatie gebeuren. Het lukt
alleen met een kleinere groep (b.v.
maximaal twaalf personen), die be
wegelijk is en waarin beslissingen wor
den genomen. Een groep waarin men
leeft van het dienstvaardig en disponi
bel zijn.
Het is bijbels om de dag der kleine
dingen niet te verachten. Het is óók
bijbels om grote dingen te verwachten.
Vroeger sprak men over dc tijd der
liefde (Wichern). Misschien aldus
prof. Hoekendijk is het nu de tijd
yan de hoop en de grote verwachting.
Aan de openbare samenkomst ging
een huishoudelijke vergadering vooraf,
geleid door de voorzitter, mr, dr. A. A.
van Rhijn te 's-Gravenhage.
Tot bestuursleden werden benoemd
It. comm. W. F. Palstra, kommandant
van het Leger des Heils; mej. N. Ko
ning van het gereformeerd jeugdcen
trum De Witte Hei te Huis ter Heide
en prof dr. R. van Dijk, voorzitter van
de Raad voor Gereformeerd Sociale Ar-
In de openbare samenkomst sprak de
heer Van Rhijn slechts een welkomst
woord, om daarna aan de directeur van
de Centraal Bond, de heer A. Ótter te
Amsterdam, gelegenheid te geven een
inzicht te verstrekken in de aküviteiten
van de organisatie.
Hij sprak o.a. over dc bestudering
van opzet en werkwijze van de protes
tantse maatschappelijke opvoedkundi
ge bureaux, het voortgaande beraad
over sociaal-medische en ethische kwes
ties in de kinderbescherming, de gees
telijke benadering der bejaarden en de
organisatie van studiedagen voor di
recties van kleinere kinderbescher
mingsinstellingen.
bijeenkomst worden gehoudens die wordt
georganiseerd door een comité, bestaan
de uit leden van de Ned. Hervormde
Kerk, de Gereformeerde Kerken, de
Gereformeérde Kerken (vrijgemaakt)
en de Chr. Gereformeerde Kerken. De
comitéleden zo deelde men ons mee
werken op broederlijke wijze samen
en verheugen zich bijzonder over de
mogelijkheid van een gemeenschappe
lijke herdenking door leden van kerken,
die scherp tegenover elkaar hebben ge
staan. Het stemt met name tot voldoe
ning dat gereformeerden en vrijge-
maakt-gereformeerden elkaar in deze
bijeenkomst zullen ontmoeten.
Joode, chr.-geref. predikant 'en ds J. W.
Verhey, geref. predikant (vrijgemaakt).
In de plaats van de heer G. E. Verlot,
ex-r.k. priester en thans voorganger te
Genk, die verhinderd blijkt te zijn, zal
een andere spreker worden gevraagd.
Medewerking verleent bet Vredeska-
pelkoor o.l.v, de heer W. de Ruiter, er
het kerkelijk symphonie-orkest o.l.v. dc
heer A. Weiffenbach. Het orgel wordt
bespeeld door de heer W. M. 6. Rosier,
die het half uur, voorafgaande aan de
opening, samenzang leidt.
Kansel van St. Paul
ook open voor
niet-angl ieanen
De kansel van de beroemde St. Pauls
kathedraal van Londen is nu toeganke-
voor niet-anglicaanse predikanten.
Zo heeft de deken van deze kathedraal
in de afgelopen maanden uitnodigingen
gericht aan onder andere dr. E. Em-
men. de secretaris van de synode var
de Nederlandse Hervormde Kerk, aar
dr. Joseph L. Hromadka, van Praag er
aan Russell Stafford, president van hel
Hartford Theologisch Seminarium er
voorzitter van de Internationale Raad
van Congregationalistische Kerken.
Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau
van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk
ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief
verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnees.
Vraag: Brengen vogels de nacht op
hun nest door of zitten ze zo maar
Antwoord: Tijdens de broedtijd is het
vanzelfsprekend dat alle vogels 's nachts
op het nest zijn. Buiten de broedtijd zoe
ken watervogels altijd het water op,
waar zij rustig drijvend de nacht door-
brengen. Alle andere vogels, zoals
spreeuwen en kraaien, zoeken ergens spannen, dan is de kans op dromen veel lamp, zodat het
een veilig plekje op een tak in een bosje groter dan bij een kalme gemoedstoe- baan rond de lamp vaker bevlogen
of onder dakpannen of iets dergelijks, sand. Een goed middel tegen dromen is wordt dan de rest van de kamer. Waar-
Vraag: Ik droom 's nachts erg veel en het zich voorbereiden op de slaap door bij dan nog komt dat het juist door de dienst
niet altijd even prettig. Wat is eigenlijk reeds een uurtje voor het slapen g:
de oorzaak van dromen en is er iets zich te ontspannen: niets meer doen
tegen te doen? slechts over koetjes en kalfjes praten.
Antwoord: Dromen ontstaan door het Of ee.n straatje om wandelen
onbewust doorwerken van de hersenen, na:
terwijl het lichaam reeds slaapt. Bij het
slapen gaan antspannen zich de spieren Vraag: Dat vliegen
bed gaan.
achteneenvolgens: eerst de ledematen, cirkelen als deze brandt, zal wel te ver-
dan die van het lichaam en ten slotte klaren zijn uit dc aantrekkingskracht .v)"« °&dve,™u"r it" °S
It men van het licht. Maar het is me Spgcval- vLiTamn ên Ster redeneren
Antwoord: Door u bedoelde, in Neder
land hoorbare zenders zijn radio-Bloe-
mendaal gereformeerd) en radio-Vati-
caan rooms-katholiek). Radio-Bloemen-
daal zendt uit op 245 meter, echter
alleen op zondag en op enkele feestda-
op neerkomt dat de gen. De zondagochtenduitzending duurt
n" vaker bevlogen in de regel van ca. 9,30 tot ca. 12 uur.
de kamer. Waar- In de vroege middaguren een kinder-
1 J°or dienst en daarna de middagdienst in de
opvalt kerk van Bloemendaal. Het programma
kunt u in de meeste radiobladen vinden,
zeker in die van de NCRV.
Radio Vaticana zendt uit op een golf-
r ppn len«te van 25. 31—41 en 196 meter in een
groot aantal talen. In de gids
KRO vindt u de voor ons land 1
gemiddeld evenveel kans dat rijke uitzendingen.
2. Ook hier weer gaan we uit
stelling dat de lamp (ongeveer)
midden van de kamer hangt. Vliegt
vlieg tussen de
lamp heen dan is ppmjri
s land belang-
komen de hersenen tot rust. Heeft
het erg druk gehad vooral kort voor len dat ze ook overdag, als dé "lamp
het slapen gaan of heeft men inten- niet brandt, juist om die lamp vliegen
sief over een probleem gepiekerd, dan Wat is daarvan
blijft het onderbewustzijn daar mee be-
ook al is men reeds licht ingeslapen.
de reden?
Antwoord: Met zekerheid kunnen
Omdat de hersens nu ongecontroleerd hierover niets zeggen,
lamp en achtermuur, lamj
muren, lamp en plafond en lamp en
vloer. Zo zou men tot de conclusie kun
nen komen dat de kans dat de vlieg op
de lamp gaat zitten zes maal zo groot is
Een wervelstorm boven Malta heeft
gisteren dertien personen gewond doen
raken. Een is er ernstig
aantal huizen is vernield.
doorweken, worden verschillende situa- mogelijk een antwoord te zoeken. Dan
ties, al dan niet vertekend, soms op de kan men op twee manieren redeneren
wonderlijkste wijze door elkaar gehaald 1. De lamp hang gewoonlijk midden
,„vu en kunnen ze de vreemdste en ook wel in de kamer; als de vliegen will
toe. Een benauwende dromen ontstaan. door de kamer vliegen, moeten
toch is het a's.de kans da* bÜ ergens anders neer-
strijdt! Dat deze laatste redenering I
drogredenering is, is duidelijk. U mag gebreke
„v .....V vo"r.„uzel' Uitzoeken waar de fout huurder. Het wü"dus"
ook wel in de kamer: als de vliegen willekeurig schuilt.
Vraag: welke in ons land hoorbare
of geestelijk over- telkens uitwijken
de vrij grote radiozenders verzorgen speciaal reli-
Vraag: Komt het laten vegen van de
schoorsteen voor rekening van de huur
der van een huis of is de eigenaar daar
voor aansprakelijk?
Antwoord: Volgens artikel 1620 van
het Burgerlijk Wetboek komt het
schoonhouden van de schoorsteen bij
beding ten laste van de
wil dus zeggen dat de
huurder de kosten moet dragen tenzij
ten tijde van het aangaan van de huur
a andere afspraak is gemaakt.