Christelijke wereld vredesconferentie? DE STSF GEESTELIJK LEVEN. ARMOEDIG Confererstïe van Europese kerken stelde een gebed op ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 OKTOBER 1960 Voortleven Bij de foto: De dienst is ten einde. Kerkgangers verlaten het kerkgebouw van de Tsjechische Broeders op de Koninklijke Wijnberg in Praag. Het leven van de kerk speelt zich geheel in de kerkgebouwen af, want Praag, dat een stad met prachtige kerken was, is nu geheel in communistische handen. De kerk kan alleen vrij spreken, zolang zij de bewinds lieden niet openlijk aanvalt. We zaten om een tafel wat gezellig na te kouten na een drukke week van besprekingen. We, dat waren enkele journalisten en de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. Visser 't Hooft. Natuur lijk werden alle mogelijke persoonlijke herinneringen opgehaald. Zo vertelde een van de journalisten van een oude predikant die op sterven lag en toen de re dactie van zijn krant liet opbellen met de vraag of ze wel beschikten over een goede foto in verband met zijn aanstaand overlijden. ,,Ik vraag me af," zei dr. Visser 't Hooft, ..wat de eeuwigheid voor die man eigenlijk betekende, als hij op zo'n ogenblik nog bezig kon zijn met zulke aard se dingen. Die man wilde voortleven in de gedachten van de mensen op aarde." Het was maar zo'n losse opmerking, een uitgesproken gedachte waar eigenlijk niemand op inging. Een an der had al weer een heel ander verhaal maar deze woorden haakten zich bij mij vast. Deze predikant, die ik zelf ook nog gekend heb, wilde voortleven in de gedachten van de mensen die hem in grote scharen hadden beluisterd. Daarmede plaats te hij zich op een lijn met de Farao's van Egyp te, die hoge pyramiden bouwden, met koningen die steden uit de grond stampten. Zij wisten dat ze moes ten sterven, maar ze klampten zich toch aan deze aar de vast. Ook deze predikant was in wezen aards- of wereldsgezind. Wereldsgezindheid Wij denken bij wereldsgezindheid zo vaak aan dingen als „dansen", „het werelds vermaak zoeken". Wij hebben een lijn getrokken van dit mag niet en dat mag wel, dit is christelijk en dat niet. Nog maar on langs heeft een bepaalde gemeente in Zeeland uitge sproken dat het verkeerd is om op zondag te wande len. Daar wordt de lijn wel heel scherp getrokken, daar valt heel veel onder de noemer „werelds" en maar weinig onder de term „christelijk Ongetwijfeld zullen er kerkmensen geweest zijn die het bericht gelezen hebben en er hartelijk om hebben ge lachen. Zij hebben zich hoog verheven gevoeld boven de steile mensen die zulke dingen kunnen verbieden. En toch vraag ik mij af of deze mensen, die dan zo veel ruimer willen denken, niet in precies dezelfde fout vervallen. Ook zij hebben lijnen getrokken al kan er dan bij hen zoveel meer mee door. Juist dat „er mee door kunnen" laat reeds zien dat zij ook in twee terreinen denken. Zo hoorde ik het vorige week een Hongaars predikant zeggen. Er is het koninkrijk van deze wereld en het koninkrijk van God. Volgens hem waren dat twee verschillende dingen die naast elkaar staan. Ergens tussen die beide loopt een lijn, die scheiding maakt tussen het een en ander, tussen wat mag en wat verboden is. Gezindheid van Christus Moei het westen deelnemen aan de T\e derde Praagse christelijke vredesconferentie heeft een oproep de wereld ingezonden om een wereldconferentie te heieggen waar door theologen en kerkelijke leiders uit Oost en West een poging kan worden ondernomen om tot een werkelijke vrede in de wereld te komen. Deze oproep komt wel op een heel ongelukkig tijdstip, omdat deze conferentie belegd wordt kort voor de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken, die eind volgend jaar zal worden gehouden in de Indiase stad New Delhi. In een persconferentie te Nyborg verklaarden de organisatoren van dit congres bij monde van de Prager predikant, ds. I. N. Ondra, dat zij de Wereldraad beslist niet in de wielen wilden rijden. Zij wilden het onderwerp van de vrede niet in New Delhi op tafel leggen, omdat zij dan misschien de indruk zouden wekken dat zij deze assem blee willen doen mislukken door een dergelijk controversieel onderwerp. Zij meenden echter dat de wereldsituatie zodanig is dat moeilijk gewacht kan worden tot 1962. De internationale spanningenzijn zo groot geworden dat de kerken volgens henelkaar op dit punt zo spoedig mogelijk moeten vinden. Vandaar dat zij hun conferentie in juni in de Tsjechoslowaakse stad Praag willen houden. Bewaar ons voor geestelijke avonturiers, zeggen 1 oostelijke leiders van de kerk We zijn als we gaan denken in twee terreinen zo ge neigd om te vergeten dat de gehele wereld van God is, ook al lijkt het er niet op. En dat de duivel zijn uiterste best doet om het gehele terrein van het ge loof onder zijn heerschappij te brengen. Op die conferentie van Europese Kerken te Nyborg legde de Nederlander dr. A. Th. van Leeuwen heel sterk de nadruk op het feit dat de kerk ontchriste- lijkt, of in misschien wat beter Nederlands, ontker stend moet worden. Daar zijn toen heel wat bezwaren tegen deze uitdruk king naar voren gebracht. Toch doen we er goed aan te beseffen dat in zekere zin zij een christelijke eis Men kan de bijbel lezen, en toch werelds zijn. Ik her inner uit mijn studententijd hoe wij soms op wilde wijze met de bijbel kondén omspringen en de tekst misbruiken voor ons eigen doel. En later heb ik ge zien hoe sommige predikanten dat nog geneigd zijn te doen, soms met de beste bedoelingen. Een tekst is dan niet meer dan een bewijsvoering, een onder streping van eigen persoonlijke inzichten. Dan mis bruiken we Gods Woord om ons eigen straatje schoon te vegen. Maar dat is werelds. Wereldsgezindheid is niet alleen maar in een bepaalde sfeer of op een bepaald terrein leven, niet alleen maar doen wat verboden is. Paulus schrijft: „Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Je zus was." (Fil. 2 5). Wat was die gezindheid? Dat hij wist Gode gelijk te zijn en toch op aarde kwam om de mens te dienen, opdat de mens tot God ge bracht kon worden. Wereldsgezindheid is dus het omgekeerde, is dus niet willen buigen, niet willen dienen, maar gediend wor den, is „jezelf zo belangrijk achten dat je wilt voort leven in de gedachten van de mensen op aarde." De kerk is altijd weer geneigd te vergeten dat zij slechts op aarde is om te dienen, zij denkt dat zij een groot heid is die recht heeft van bestaan. Dan kan die kerk heel christelijk zijn, maar zij is geen kerk meer, dan kan een christen heel gelovig praten, maar hij is niet christelijk meer. Dan is het goed dat wij op een plaats komen waar wij die christelijke uiterlijkheden verliezen, in die zin ontkerstend worden, op ons naakte „ik" worden te ruggeworpen, opdat we weer beseffen gaan, dat dat „ik" met Christus moet sterven, opdat het met Hem kan leven. Dan willen we niet langer voortleven in de harten van de mensen, maar in het hart van God. Het ziet er naar uit dat we 1961 nu reeds het jaar kunnen noemen van de internationale ontmoetingen van kerke lijke leiders. In Berlijn wordt de Duitse kerkedag gehouden die de Duitse gren zen verre overschrijdt. In New Delhi komen de kerken die bij de Wereldraad zijn aangesloten voor de derde maal bijeen. Op het eiland Rhodos komen na Pasen de afgevaardigden van alle Oos ters Orthodoxe Kerken bijeen voor een pro-synode die een Orthodox concilie moet voorbereiden. En bij dit alles komt nu ook de uitnodiging om deel te nemen aan een christelijke wereld vredesconferentie die in juni 1961 in Praag zal worden gehouden. In de ko mende weken zullen vele kerken ook een officiële uitnodiging krijgen om af gevaardigden te sturen. Deze conferentie is een uitvloeisel van de Praagse vre desconferenties, waarvan er nu drie zijn gehouden en die het westen bij voort during een bijsmaak in de mond hebben gegeven. Verschillende, ook Nederlandse kerken zullen in de komende maanden moeten beslissen of zij aan deze confe rentie zullen deelnemen of niet. Daar om willen wij nu reeds een overzicht geven van de verschillende inzichten die bij kerkelijke leiders zowel in Oost als West-Europa leven. Inmiddels is reeds een brief ge zonden aan de Wereldraad van Kerken te Genève, waarin de Wereldraad en al de aangesloten kerken worden uitgenodigd aan de conferentie te Praag deel te der hen niet nemen. In deze brief wordt onder kunnen gezegd: „We zijn ken valt, omdat zij hun omstan- ficatie van de bood- digheden toch niet kunnen ver- schap van het evan- anderen. Wie zal hun dit kwalijk gelie. nemen, ook in onze bezettings- Daar komt bij dat tijd konden wij niet allemaal ver- er ook wel degelijk zetsstrijders zijn tegen de Duitse theologische bezwaren bestaan tegen lijk eenzijdij, cent. Heeft Christus niet gezegd: „Ik ben niet gekomen om vre de te brengen, maar het zwaard." Is het theologisch en bijbels verantwoord te stre ven naar een blijven de vrede op aarde? Is het kenmerk van het laatste der dagen niet juist dat er oor logen zullen zijn en geruchten van oorlo- „Ja, wordt dan aan gevoerd, maar het blijft de opdracht van de kerk om te stre ven naar verzoening ge- tussen de mensen. Dit riskan- is waar. Het kenmerk van het evangelie is de prediking van ver zoening, maar dan niet van verzoening tussen mensen in de eerste plaats, maar verzoening overheersers. Daar komt echter nog bij dat dergelijk eenzijdig wij indertijd leefden in de hoop rpnt Hppft rhr" van een spoedige bevrijding. De ze hoop is voor de kerk achter het ijzeren gordijn en zeker na de vreselijke gebeurtenissen in Hongarije volkomen gestorven. Bovendien mogen wij ook niet vergeten dat het oosten van Euro- pa nooit de democratie heeft ge- £e ,vr(ïdf ar,?®' kecd van het westen. Het heeft Is hrt kenmerk van vrijwel altijd onder druk geleefd. Balkanstaten hebben de over heersing van de Turken gekend, maar ook van de Oostenrijkse monarchie. Slechts zelden in de geschiede nis van oost en west hebben de kerken elkaar op zulk een grote schaal kunnen ontmoeten als vo rige week in Nyborg het geval was. Juist daarom al sprek over vrede een te zaak, zelfs al zou er geen en kele communistische meeloper on der deze kerkelijke leiders zijn. Wij zijn in het westen geneigd de kerken achter het ijzeren gor dijn te beklagen omdat zij geen enkele vrijheid, bezitten en hun werk beperkt is tot het houden Verzoening tussen .ueu.ei, .......O.. veel alleen gebaseerd zijn die overtuigd dat de gekruisigde opgestane Heer van ons eist wij al onze krachten inspannen ten dienste van de vrede, verzoe ning en een vreedzaam leven met elkander. Het is niet de taak dienst- kerk het christendom knecht van het een of ander poli tiek blok te zijn. Het evangelie als het Woord van God brengt zijn boodschap van de liefde van de Vredevorst, Jezus Christus, aan alle mensen zowel in. Oost als West. Christenen en niet-christe- nen worden bedreigd door een mogelijke wereldcatastrofe en de gevolgen van haat en een koude oorlog." Enkele regels verder staat: „Onze verantwoordelijkheid om de vrede te bewaren brengt ons er toe duidelijk de gevaren van de huidige wereldpolitiek uit een te zetten." Deze regels zal iedereen, zij ucm B het misschien met een aantal gpVnndpn Ifiin. SCVV1JUCJ1. erediensten. Maar groter gevaar is, dunkt feit dat zij ook de besten on- daar niet ontkomen ^en jarenlange her- oos|. cw w üenspoeling via communistische cratische volkeren propaganda en anti-westerse be- dat invloeding veel catastrofaler is dan het gebrek aan vrijheid. Waarbij dan nog bovendien komt dat de westerse beschaving, geschapen door de kerk, op haar beurt de met God. Heeft het in, zo vraagt het wes- over verzoening tussen west, tussen de demo- het dat de klassestrijd ltijd predikt) te spreken, ars van te voren vast staat dat de regeringsleiders niet van ver zoening willen weten? Welke zin heeft een oproep tot vrede, zoals heeft beïnvloed. Het die is uitgegaan van de Praagse :onferentip en zal uitgaan van de met elkaar gesproken kon den over theologische kwesties, maar eigenlijk alleen maar spra ke was van een babylonische spraakverwarring zo gauw het ging over internationale -clitiek. Zolang oost en west zich beide niet kun-en losmaken van hun politieke tiistorie is een gesprek over vrede tot mislukken ge doemd. Dat kan pas als in con ferenties als Nyborg waar het niet over internationale politiek gaat eerst een grotere een heid, een naar elkaar groeien, is volgende?' Wijlen ds. Spurgeon leidde zijn (baptisten-)predikers zelf op. Op 'n keer had een jonge predikant de dienst des Woords raagtekens, in oost en west kun nen onderschrijven. Toch is het animo voor een dergelijke confe rentie in het Westen betrekkelijk gering. Politieke beïnvloeding Wij probeerden enkele dagen geleden dit gevoelen reeds cnder woorden te brengen door te schrij- ven „Rode vredesduif in Nyborg bezochten opgelaten". Het betrof toen de Praagse resolutie van de derde komt dit christelijke vredesconferentie die msnstclling Binnen enkele weken zullen de vervuld kerken van het westen een prin- cipiccl besluit moeten nemen of vroeï hij aan zijn leermeester zij aan deze conferentie zullen diens oordeel; ter lering, 't Ant- San NTdêriandDrul™rzïchk"fzU? w°«nl ..Een armoedige dig houden. Er bestaat alleen de preek!" mogelijkheid dat de Hervormde Kerk een delegatie zal afvaardi gen, al was het alleen maar, op dat in Praag niet alleen maar en kele „derde weg" mensen als hervormden zullen spreken. Een positieve beslissing in gun- „Wilt u mij dan zeggen, u dit zó vindt?" „Omdat Jezus er niet in was!" „Maar," zo hernam de jonge man, „wij moeten toch uitleggen vanzelfsprekend wat er in de tekst staat!" Het antwoord was: „Weet gij niet. dat van elke stad, van elk dorp, ja van het kleinste gehucht in Enge land, een weg naar Londen leidt? Zo is er ook van élke Schriftuur plaats een weg naar de hoofdstad van de bijbel, d.i. naar Qiristus. stige i wordt in het oosten toe- Welnu dan, - i. gejuicht. Dat geldt zeker Pacifistische beïnvloeding de organisatoren, die natuurlijk zoveel mogelijk kerken vertegen woordigd wilden zien. Daar oostelijke leiders, die over Praag slechts met een schouder- dragen. Ja, maar dan ophalen spreken, zou een dele- ook niet vergeten dat gatie ook op prijs gesteld worden, van Oost-Eurona als £o werd in een persoonlijk ge- tegenwoordigd", sprek zelfs tegen ons gezegd dat Maar is dan niet uit Praag een boodschap gekomen van zowel oostelijke als westelijke leiders; Waren mijn beelden fout of w ren mijn argumenten onlogisch „Alles orde, en tócf niets, preek." Christus voert, en mocht ik er geen vinden, dan maak ik er een! Ik zou over struiken en heggen springen, maar ik moest naar Hém, want een preek deugt voor reuk van Chris- is." westelijke leiders di 'iten echter geheel voor rekening spraken. Duidelijk oren uit de sa- de Nederlandse officieel op de conferentietafel delegatie op de vorige, conferen- van Europese Kerk werd gelegd Praa8- door bisschop Novak. Deze reso lutie is in vele westelijke bladen eenzijdig genoemd en er is een duidelijke argwaan ten opzichte flsi van een volgende conferentie. ke leiders aanvaard worden. Dat kan Duitsland niet na al wat 'net de wereld heeft aangedaan. Dat kunnen zo vertelde men ons alleen Nederland en- Noorwegen, die geleden hebben onder over heersing. De Pools-orthodoxe bisschop Doroschowitsch voelde deze arg waan als een belediging aan en zei dat vorige week ronduit op een persconferentie met westelij ke journalisten. Wij zijn boodschappers van het commu nisme", stelde hij. Het is duidelijk dat we de oos telijke kerkelijke leiders die Praag bezochten en ook een vi sum kregen voor de conferentie in Nyborg niet over een kam mogen scheren. Er zijn- kerkelijke colloborateurs die het communis tisch regiem volkomen aanvaar den en menen dat christendom en communisme heel gemakkelijk kunnen samengaan. Er zijn ech ter andere die van geen coëxis tentie tussen kerk en staat wil len weten. Er zijn waarschijnlijk die beste maken wat e waren prof. dr. A. J. Ras- t ds. Kr. Strijd. Beiden aan de kant van het paci- Men zou kunnen zeggen dat zij wat In de politiek genoemd wordt de „derde weg" vertegen woordigen. Hetzelfde geldt voor de Duitse nredikant dr. M. Nie- möller en dr. H. Kloppenburg en de Engelse pacifistische de eerste plaats is het mogelijk Zou de Hervormde Kerk dit doen, dan kunnen er twee dingen gebeuren vertelde quaker R. K. Ullmarn, die geen Duitse afkomst 's. Deze mensen amu- vertegenwoordigden de westerse kr-ken niet. In tegendeel, hun aanwezigheid was er eerder de oorzaak van dat de Praagse conferentie in een slechte reuk is komen te staan. dat het visum wordt geweigerd door de landen achter het ijzeren gordijn. Dan weet men duidelijk dat Praag een eenzijdig commu nistisch geïnspireerde geschiede- t Schoonmaakmiddelen gezocht! v ~iP 'n gegeven dag zijn ze er dus alle vier voor 't eerst, on- 2 wennig als katten in een vreemd pakhuis. Het is echt een pakhuis trouwens, en het is in verschillende opzichten bar vreemd. Zo op 't. eerste gezicht gaat het nog wel: wat verveloos en wat verfomfaaid, zou men kunnen zeggen, maar verder niet onnetjes. Natuurlijk kan men gerechtvaardigde aanmerkingen maken op dat gemis aan kleur en aan schoon- ■h heid: het is lijnrecht in tegenspraak met de bedoeling van de arbeid. Men wil mensen brengen tot het Heil in Christus, jonge èn oude mensen. Povere resultaten Het ^•elangrijkste bezwaar tegen Praag is echter het povere resul taat dat var> een dergelijke be spreking is te verwachten, het juist dat kerken bij elkaa men om alleen maar over de de te spreken, zo wordt gevri dig tiet Is dat geen beknotting te ma- taak van de kerk i simpli- rgesc Is. De tweede mogelijkheid is dat door een werkelijk westerse aanwezigheid de hele conferentie uit elkaar spat, omdat dan pro fetisch naar oost en west zal moe ten worden gesproken, er het is de vraag of Praag dat zou wil len of zelfs maar zou kunnen doen zonder communistisch repre- Is saillemaatregclen tegen de kerk. Over blijft dan nog de mogelijk heid van een nietszeggende uit spraak, maar daar is noch de wereld, noch de kerk, noch de zaak van de vrede mee gediend? £)E CONFERENTIE van Euro- wij gezamenlijk pese Kerken in Nyborg heeft neerleggen, besloten aan de vertegenwoor digde kerken een gebed voor te leggen, dat in de eredienst zal uw troon zijn, toen wij moedig hadden moeten zijn. W/IJ DANKEN U, dat Gij Uw SMEKEN U, Kerk in de gehele wereld allen door kunnen worden gebeden. Dit ge- bijeenvergaderd hebt en dat wij uwnitVl^Klli c bed werd opgesteld op verzoek u daarom gemeenschappelijk Y7aarheïd i; Russisch-orthodoxe mogen aanroepen, prijzen en lo ven en samen Uw Woord mo gen horen; dat Gij ons door vooral zijde, die er bij monde van bis schop Johannes Wendland om vroeg. Het gebed luidt als volgt: Europa en i reld Uw naa zen en door t Uw Heilige Woord en de heili- moedige gehoorzaamheid U zal ge sacramenten versterkt en verheerlijken. allen door Uw Heilige Geest, opdat Uw Kerk, de fun damenten en de zuilen van Uw alle landen van n de gehele we lter ere zal prij- blij- In deze tijd van druk en ge- door de gave van Uw genade, vaar, waarin de volkeren vrees achtig zijn, komen wij voor uw aangezicht, hemelse Vader, cn bidden u in de naam van Jezus Christus, uw geliefde Zoon, on ze Heer: Hoor ons gebed dat Muskiet Toen bisschop Stephen Bayne Jr. tot bestuurder van het Anglicaan se bisdom in Londen werd be noemd, vroeg men hem of hij die Gij de Kerk hebt geschon ken, het geloof verrijkt sterkt. VOOR ALLES gedenken tui) voor Uw aangezicht al degenen die om Uws Naams wille lij den. Bewaar hen door Uw Geest „r„ TT der hope en van moed en ver- jyij SMEKEN U: Vergeef ons s{erk hen ioor Uw naUjheid onze zonden, alle gebrek aan opdat 2y ook in üjtfer. geduldig gehoorzaamheid, ootmoed en m vol hoop zullen zijn en gaar. liefde. Vergeef ons dat wij on- ne zuUen doen wat zij om v. ze broeders rsiet altijd naar be- wentv>il kunnen doen. horen hebben lief gehad en dat wij ons uit angst of uit hoog moed uit de wereld hebben te ruggetrokken waarin wij u door onze blijde dienst behoorden te belijden. zijn nieuwe taak eens schrijven. „Ik ben zoiets als een een nudistenkamp", Bayne Jr„ „ik weet v vilde i jj^RBARM U over de volkeren in deze onzekere gevaarlijke, angstige tijd en help hen, opdat ook door dz dienst van Uw Kerk de vrede die alle verstand te bo- ven gaat zal groe'en, en ver- yËRGEEF ONS ook dat wij de sterk( m Uw geUel_ gemakkelijke weg gezocht de Zoon als de Vredeoorst ral hebben, termijl mij strijd of lasWederkomen en „y in Uw geu ten hadden moeten aanvaarden: wige mede zullen mogen Ie„e„ dat wij uit voorzichtigheid ge zwegen hebben, toen wij van Uw BIDDEN U om Jezus Waarheid hadden moeten getui- Christus' wil, onze Heer, gen; dat wij bevreesd geweest Amen. HERVORMDEN EN ARMINIUS Ds. F. E. van Leeuwen over Armirtius in „Hervormd Nederland": Maar ook de orthodoxie is na drie eeuwen geheel anders gaan denken over deze fundamentele leer stukken. Wie de dogmatiek van Karl Barth leest, ontmoet de predestinatieleer in zulk een gewijzigde vorm dat er niet veel meer over is van het geestelijk klimaat waarin de strijd tussen Arminius cn Comarus' plaatsvond. En iedereen zal moeten erkennen dat Barth onomstotelijk gelijk heeft met zijn kritiek op Calvijn. Zijn fundamentele kritiek treft de voorstel ling dat de uitverkiezing en verwerping Gods zonder meer afgaat op een individuele zaligheid en ver doeming van bepaalde mensen, terwijl er slechts ge sproken mag worden over de verkiezing in Christus. Bij Barth is de verkiezing Gods van een „duister raadsbesluit" geworden tot een „triumf der genade". En juist deze fundamentele wjjziging is dezelfde waarvoor Arminius streed! Natuurlijk was Arminius nog zozeer bevangen in de gehele individualistische instelling op eigen zaligheid dat hij niet bij machte is geweest om zich los te maken uit deze grondfout van heel het protestantisme VERDRAAGZAAMHEID Ds. H. van der Werf in het blad van de bap tisten: „De Christen": Veel zogenaamde verdraagzaamheid is verklaarbaar uit onverschilligheid, uit gebrek aan geestelijke energie, uit gebrek aan een echte, persoonlijke over- tuiging. En misschien ook hieruit, dat de moderne mens zozeer bezig is massamens te worden dat hij er niet meer van houdt, tegen de stroom op te roeien. Wat we nodig hebben is, dat we tegelijk verdraag zaam en fanatiek in de goede zin van het woord zijn. Verdraagzaam: want we willen nicmands geweten aanranden. Fanatiek: want we strijden geestdriftig voor de zaak van de Heer die niet vreedzaam voort bestaan kan naast de zaak van de boze. GEREFORMEERDEN EN OECUMENE Ds. H. W. Engelkens in de „Provinciale Kerk bode ten dienste van de Gereformeerde Kerken in de Provincie Utrecht en de classis Amers foort": Jonge mensen die goed weten waar meerd zijn, kun je eventueel in eer jeugdraad zetten. Maar laten anderen, die dat niet weten er alsjeblieft buiten blijven, want ze stichten er alleen maar onheil. In allerlei persorganen is van daag te lezen, dat de Gereformeerde Kerken zich zij het ook langzaam, bewegen in de richting van dc aansluiting by dc Wereldraad van Kerken. Sommigen menen, dat ook de nadere formulering van de basis waarop de Wereldraad zich stelt, dit proces zal ver- haasten. Het is moeilijk om in dit opzicht profe zijde, óók een buitenkant En het zou derhalve vanzelfspre kend moeten zijn, les een glanzende, druk maakte; wanr variant op een profetie de Naam des Heren geschreven stond in deurknop en lampekap. In plaats daarvan is de deur zelf grie- j> zelig kaal, de deurknoppen zijn lichtelijk tot zwaar verwrongen U en weigerachtig om hun dienst naar behoren te vervullen en op de lampekappen ligt een sluier van stof, aangevuld door wat spinrag en enkele, tijdens de vakantieperiode uit verveling ge- 3 storven vliegen. In de toewijding van 't eerste ogenblik heeft 3 Jeanne één kap schoongeblazen; ze zal zich wel tienmaal be- denken voor ze 't nog eens doet. want er dwarrelden zoveel on- gerechtigheden op dat ze echt het gevoel had dat dit niet de 3 juiste aanpak was van het probleem. c MEN ^an vragen: 's zo n gebouw, als zodanig dan wel de rechte 3 iVl benadering van 't veel diepere vraagstuk van 'n volkswijk? Een bijzonder juiste vraag, maar wat wil men? Ongetwijfeld heeft de buurt behoefte aan 'n fonkelnieuw jeugd-, wijk- of 3 buurthuis. Ongetwijfeld zou daarvan méér uitgaan dan van dit w vervallen cavalje: het zou 'n dagelijkse opwekking zijn tot een P c andere levensstijl, een blijdere wereld. Maar WIE zal dat be- talen? WIE zal zorgen voor een nieuwe deur en voor nieuwe Gcrefor- knoppen en kappen, voor vloeren en plafonds, voor stoelen en p tafels, voor werkbanken en piano's? i> „Nou. nou!" zegt iemand misprijzend „Kalm aan. Je hebt 4 't over stof en stof kan toch zeker afgenomen worden?!" Hij kijkt 3 'n beetje uitdagend en hij is misschien wel van mening dat ik nu be.schaamd zwijg. Helaas is zwijgen niet mijn sterkste punt: ik probeer het telkens weer te leren, maar wijk- en andere pre- le dikanten zijn nu eenmaal gewend om het hoogste woord te - laten zich dat niet zo gauw ontnemen. Maar dit t nU dat Gereformeerde Kerken een aansluiting als boven bedoeld eens verantwoord zouden achten, dit niet een gevolg mag zyn van verzwakking van het kerk besef in eigen kring en van gebrek aan liefde voor de eisen kerk. Dan zou liet een sombere zaak zijn. BELIJDENIS Ds. H. G. Groenewoud in het „Hervormd Weekblad": Wat is een belijdenis? Bcelist geen shibboleth, niet een kenmerk waarnaar men iemand gemakkelijk kan beoordelen; zoiets als een scheikundige proef, met behulp waarvan men even uitmaakt, hoe hoog het vetgehalte van de melk is. Een kerkelijke lie- lydenis is een uitspraak der kerk, waarin ze de Christus naar de Schrift bclydt. En het handhaven der belijdenis is niets anders dan de zorg der kerk dat deze belijdenis niet wordt weersproken. Het gaat dus om het belijden der kerk, als een Christus- getuigenis. CI1R.-GEREFORMEERDEN EN ARMINIUS Ds. J. H. Velema in „De Wekker": hebben WAAR komt dat stof dan wel vandaan?" vraag ik derhalve terug. „Nu moet U eens kijken naar dat plafond daar! Ziet U dat het zo'n beetje bezig is om naar beneden te komen? Ge looft U ook niet dat zich daar een geruisloos stroompje kalk en weet ik wat voor verdere rommel 'n weg naar beneden baant? En ziet u die wanden met die handbrede scheuren erin? En hebt u in de gaten dat geen van de ramen meer echt stevig in z'n sponningen zit en dat dus heel de dag stof van allerlei pluimage naar binnen waait? Mooi! En hebt u verder verdisconteerd dat in deze vertrekken honderden en honderden kinderen week in week uit biniïendraven met al hun herrie en gestamp? Prachtig! Wel. dan beseft u meteen dat dit stof tot het wezen van dit ge bouw behoort. Dat zelfs een voornoemd spiksplinternieuw ge bouw al weer binnen de week de nodige tekenen van gebruik zou dragen. Dat zelfs een eikenhouten voordeur schaafwonden zou vertonen van zoveel ongeduldig schoppende voeten. En dat het hoogstens dan hier van dag tot dag brandschoon zou kun nen blijven, als er een leger werksters beschikbaar was om alles onafgebroken af te soppen en bij te boenen en op te poetsen, mits geassisteerd door een andere heirmacht van werkers, die niets deden dan elk nietig mankementje onmiddellijk herstel- ten En na dat alles gezegd te hebben, speel ik blijmoedig mijn laatste troef uit: „En wéét u wat een werkster kost????? Mooi! nou dat geld hebben we dan precies niet!" ONDERTUSSEN: de nieuwe staf staat wel wat verslagen naar het interieur te kyken. Ze dwalen door de gangen, ze be treden de verschillende vertrekken, ze loeren argwanend in een kolenhok, dat aan de gevangen poort doet denken, en ze werpen n bl.iJ5JP n soort keukentje. En op dat moment slaakt Jeanne kreet. „Mensen, kijk daar staat 'n blik. flacon. op wèt er staat! Ongetwijfeld bevat ook deze i blijde fles!" noerr zaterdagavondkrant c Maar de invloed van Arminius is onmiskenbaar E Hïtiuaua vorm Krant een advertentie waarin dat blik. of die fles laar ae invioea van arminius is onmiskenbaar lu]de wordt aanbevolen. Maar k ben geen advertentierubriek .an te wyzen, tot diep op het erf der gereformeerde g Was ik het maar! Ik zou misschien nog eens 'n niëuw eugdhuis ïelijders. Een invloed, die alleen maar sterker wordt h kunnen bouwen! Of althans wat kunnen laten schoonmaken"" zijn bestrijder en de verkiezing prediken, geljjk ii beurd is en vandaag nog gebeurt. wat kunnen laten schoonmaken!!!! WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19