f Tram door bus gisteravond laat in alle stilte verdrongen il 22GEEBEE0 Alkmaarder begint maandag met het opbreken van de rails in Leiden Geheime omschakeling is volledig geslaagd Theologie is liefhebben een vorm met van God het verstand Peek&Cloppenburg Lofzangen klonken in de Leidse Marekerk STENO TYPEN NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 8 OKTOBER I960 NZHVM heeft plannenmakers bij de neus la voor Leiden Zaterdag Romanuszaal, Mare, 2 uur: Start Huts pot-wandeltocht. Gymnastiekzaal gymnasium Fruinlaan, 2 uur: Opening school-volleybaltoernooi. Stations N.S., 2-22 uur n.m.: Vertrek Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging naar tentoonstelling Open oog natuur, in Haarlem. Stadsgehoorzaal, 8 uur: Teenagershow met talentenjacht. Maandag Laglegebouw, 8 u.: Lezing met kleuren dia's: Naar 't ombekende Sterrengebergte van Nli eiiw- Guinea, -door dr. B ronlgersma, dr. J. Bouwer en dr. A de Willlde. De Turk. 8 uur; Praataivonld Ohi maat aporttforads. Nat. Leverusveraeikieningisibanik. Rapen burg 8, 8 uur: Vdro: dir. J. Bouwer over De rvfilsie van de Paipoea op ons, met kleu- renldiia'is. Academie, 4 uur: ArrnlniuShe ridénlktoig. De Doelen. 8 uur: Leüöse amateur-toto- Peeik en Cloppenburg, Breestraat 78, 8.15 uur n.m.i Moderad o-nagaansöhow. Dinsdag IVolkshuis, 7.30 uur n.m.: ZaniguWbvoering Alles 'ter ere Godls, Ohr. Geref. Kiimder- Anltoiniluis Oiulblhuis, 8 uur: LAK, exjpen- mentette groep Rorbt. Toneel met De Ge- lijikibeniLgen, waai Piiet Sterdkx. Pieberskerüc, 8 uur: Dubtoeflimainraenlkwar' tet Inter Nas m.mjv. Piiet van Bgimon'd'. De Tunk, 2.30 uur: Ne!d. Veren, van huisvrouwen, mevr. Staal-van Sanitivliiiet over Tsj edhoslowalkij e. Lakenhal], 8 u.i Vereniigiinlg Oufd-'Leilden. Diugeman Korf sr. uit Heemsbede over Oud-Nederlanldse tegels. Stadhuis, 2 uur: Gemeenteraad. Woensdag Busstation, 7 uur njm.: Vertrek K. en O. naar Kon. Schouwburg, Den Baaig; Ned. Corned ie met Dona Diana, van Moreto. Leildse Hout-school, 3.30 uur: Opening Ohr. kleuterschool Briimsets Marijke. Ziomeraor®. 8 u;ur: Vola, J. Venhaigien over Winter op de Noorld-Atlanthscihe Oceaan. iDe Doelen, 8 uur: Genootschap Neder- lanld'-iElnigeland, G, Talbot over: De wereld rond met een microfoon. Station N.S.. 8 uur vm.: vertrek NOReisV, excursie naar De Haör, Huizen en Amsterdam. Academisch Ziekenhuis, 12.501.20 u.: Mildldagipauaebij eenkomst. Logegebou'W, 8 uur: De Natuurvriienjd. Oeigstige e et, Gemeentehui®, 7.30 u. n.m.: Gemieenteraiald. Donderdag Casi'no-theater, 7 uur: K. en O.-fBilm- van-ide-mia'anld Het gebeurtde in Venetië, van David Lean. Sbadsgehoorzaal8 uur Ohr. orato- riijmvereniigiinig Oon Amore, Requiem van Mozart en twee Oanibates van Baoh. Gulden Vlies, 8 uur: buitengewone aülg. ledenvengadering VVV. Prob. tehuis voor militairen. 1ste Bin- nenivestgracht 21, 3.30 uur: Offioiële ope ning door G. Wleliniga, Kol, b.id. KNIL. Vrijdag Wijkgebouw Röhoboth, 8 uurCen trale A.R. kiesvereniging, T. M. Gilhuis over het onderwerp Mammoetwet. Schouwburg, 8 uur: Wim Kan met ABC-cabaret, voor K. en O. „Laat je niets wijsmaken". Academie, 4j15 uur: Inauguratie dr. K. A. Busia, bijzonder hoogleraar in de so- oiologie en cultuurkunde van Afrika. Remonstrantse kerk 8 uur: Prof. dr. L, J. van Hol'k o.ve,r Het Evangelie, genade en opdracht. Stadsgehoorzaal. 8 uur: Ohopin-recital door Stefan Askemase. Zaterdag Schouwburg, 8 uur: Wiim 1 ABOoabareb, voor K. en O, niets wijsmaken". Legermuseum, 2 uur: Excursie vereni ging Oud-Leiden. Wijkgebouw Irene, 57 uur: CJMV-paniruekoekenfuif. Apotheken Geopend apotheek Doeza, Doezastraat 31,tel. 21313, en apotheek Haven, Haven 18, tel. 20085. Films Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): The night holds terror (18 jaar); donderdagavond geen voorstellingen. Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): De zaak MP. (alle leeftijden). Lido (2.30 en 8 uur): Petrus, de grote Rex (2.30, 7 en 9.15 uur): De held van Pork Chop Hill (14 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Midden in de nacht (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur)t Onze man in Havanna (18 jaar). Tentoonstellingen Lakenhal, oude en moderne grafiek uit verzameling Taevernier te Gent (tot 17 oktober). Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, Panorama der prehistorie (tot 15 december). Lakenhal, Posbzegeltentoons telling (tot en met 10 oktober). (Van een onzer verslaggevers.) T^R RIJDEN al geen trams meer. De NZHVM heeft ons allen duchtig bij •*-i de neus genomen door reeds vannacht twaalf uur bussen in te zetten, zodat delaatste trams naar Katwijk en Noordwijk hun rit hebben kunnen volbrengen zonder het minste opzien te baren. De directie van de NZHVM had al eerder uiting gegeven aan haar vrees, dat rondom de laatste tram veel spektakel zou worden gemaakt en gezien haar onprettige ervaringen op dit gebied besloot men officieel, dat de. laatste rit zonder enig vertoon zou worden volbracht. Het publiek was het daar niet meé eens en beraam de plannen om de „goeie ouwe blauwe", zaterdagavond toch een roemvol einde te laten vinden. Directeur Jurrissen echter is de plannenmakers voor geweest en tot grote verbazing van late reizigers liet hij dus gisteravond plotseling bussen inzetten. tekenen, i op? Directeur Jurrissen kan lachen. Zijn trams staan onbeschadigd, in de remise, geen schrammetje is erop aangebracht. Wie echt „liefde" heeft voor de trouwe blauwe, om deze de laatste dagen bijkans versleten term nog eens te gebruiken, kan daarover toch eigenlijk niet anders dan ver heugd zijn. Ja, blauwe tram, je hebt de reizi gers in de loop der jaren heel wat verrassingen bezorgd. Prettige en onprettige. Maar de laatste verras sing van je welbestede leven, dat was toch wel d'e allergrootste en meest onverwachte Zelfs de Katwijkers waren te laat. Eerst deed het gerucht de ronde, dat zaterdagavond tien uur in plaats van twaalf uur, de laatste tram zou rijden. Want de NZHVM zou er achter zijn ge komen, dat de Katwijkse jeugd heel wat van plan was en zij zou haar op deze manier de wirnd uit de zeilen willen De Katwijkse jongelui toonden echter voor geen kleintje vervaard. Zij namen het zekere voor het onzekere maakten hun fakkels alvast gereed. En toen gisteravond plotseling het bericht ging, dat zaterdag de bus al zou gaan rijden, renden zij tegen half één i: lerijl de straat op om de laatste blauwe een feestelijk vaarwel te bezorgen. Wie schetst hun verbazing toen zi in plaats van het traditionele trammetj een bus de hoek om 2agen komen? D heer Jurrissen had niets aan het toeval overgelaten, hij was oo"k de Katwijkers te slim af geweest. Studen ten Dinsdagavond half 8 hoopt dr. C. Steen- k te Gouda voor de Geref. Gemeente i Nederland (H. Rijndijk 24) een spreek- b;urt te vervullen. Ikzelf was gisteravond vroeg bed gegaan, om vanavond laat fit te zijn als de laatste tram .met veel rumoer zijn eind zou vinden. De studenten hadden snode plannen, zo 'was ons op de krant ter ore gekomen, en wij dachten, dat zal een luidruchtig en matineus fgest worden. De verslaggevers hadden de rollen verdeeld. Ik zou dc Noordwijkse randvoor mijn rekening nemen, omdat k infNoordwijk woon. Ik lag in diepe rust toen de telefoon hatelijk begon te rinkelen. Ik wend-'er wakker van en voor mijn .gevoel was het diep nacht. Aanvankelijk .bleef ik lig gen, maar dat vervelende apparaat hield niet op, zodat ik ten slotte slaapdronken aar beneden waggelde. Het was de nachtredacteur, die e een opgewonden verhaal deed over fakkels en oproerige scharen in Rijnsburg. 3,De NZH heeft ons beet, joh. De laatste tram is al onderweg. Wat je moet doen? Ik weet het niet. Zie maar. Ik kan niet van de krant Ik belde een taxi en schoot in m'n kleren. We reden naar onze Noordwijkse fotograaf Nico Sohmal. Ik belde. Ik kreeg geen gehoor. Nog eens. Zacht reu telend begaf de bel het. Ik tikte tegen de ramen. Geen reactie. Ik liep om het huis heen, sloeg het w.c.-raampje in en riep Nico's naam. Het Monk dof en somber door de nauwe betegelde ruimte, it een afgrond. Nico en zijn vrouw n vreselijk geschrokken, maar en kele minuten later zat hij bij mo in de auto en een snelle nachtelijke rit langs de trambaan ving aan. Rustig Het. was een beetje mistig. Hier en daar pinkelden lichtjes. De hele omge ving scheen adembenemend rustig en vredig. Nog nooit hadden we zo verlangd naar het vertrouwde beeld van de statig over de rails glijdende blauwe tram als juist nu. Het was goed één liur. Als alles vlot verlopen zou zijn, moest de tram nu bijna in Leiden zijn. „Ben je mal, hij is er nog niet. In Rijnsburg kon hij er natuurlijk niet door. Moet je nagaan, al die mensen op de been,' zingend en zwaaiend met vuurwerk." Ook Rijmsbung echter lag in diepe rust verzonken. Bij het Leidise via duct gierden we het remise-terrein op. En daar beleefden we een histo risch ogenblik. Conducteur Hendrik Ju ging bij het naar-huis-wanidelen nog even kijken naar de tram die als laatste van Noordwijk naar Leiden was gereden, het voertuig waarop hij zijn laatste rit als tramconduc teur had gemaakt. Hij liep nog één keer door „zijn" wagen en verliet de blauwe tram toen voorgoed, zijn koffertje in de hand. „Ja meneer, dat was nou ook wat. Ik wist natuurlijk om half twaalf, dat het de laatste was, maar ik mocht niets zeg gen, ik moest gesloten zijn. De directie had strenge geheimhouding opgelegd. Een reiziger zegt tegen me: als straks de laatste komt, dan zullen we hem uitwuiven, zeg. Ik dacht, man je zit je rijdt voor het laatst van je leve de blauwe tram. Maar ik mocht niks zeggen en dus bromde ik maar wa in het land heeft de NZH leergeld ge noeg betaald." „Je kunt zeggen wat je wilt, Ten Haken, maar zeker wij tweeën hebben op de tram onze prettigste tijd gehad," zei conducteur Ju. De hoofdcontroleur knikte: Ja, zo is het. Tekenen Beiden gingen huiswaarts. Twee trou we vrienden van de blauwe tram kuier den langs de gereedstaande bussen, langs de blinkende rails, die nu wel gauw zul len gaan roesten. Het tramtijdperk was afgesloten, sneller dan iemand het had kunnen denken. En de directie van de NZH lacht in haar vuistje. Er waren tekenen die op een vervroegd afscheid wezen. De haltebordjes voor de bus waren al bevestigd en de officiële laat ste tram van-het uitvaartcomité Katwijk mocht niet vrijdagavond rijden, zoals was afgesproken, maar kreeg de donder dagavond aangewezen als 'het geschiktste Condxtcteur Hendrik Ju heeft zijn laatste rit met de blauwe tram volbracht. Met een brok in de keel stapt hij uit zijn voer tuig, zijn' koffertje in de hand. Hoofdcontroleur Ten Haken zegt: Kom joh, 't is al laat. We gaan naar huis. De blauwe tram heeft afgedaan. Foto N. Schmal Inauguratie prof Berkhof te Leiden DE THEOLOOG verliest tijdens zijn studie aan frisheid en spontani teit in zijn verkeer met God. Gelukkig wordt vaak later in de pasto rale ervaring uit dit verlies weer winst geboren. Maar het schijnt wel, dat men God niet tot voorwerp van zijn denken kan maken zonder van Hem te vervreemden. „God ligt bij jullie op de snijtafel", heb ik een jongeman eens verwijtend tot een theoloog horen zeggen. Kan het anders? Kan men Hem ontmoeten en beschouwen tegelijk?" Aldus ving gistermiddag prof. dr. H. Berkhof zijn rede aan, die hij hield ter gelegenheid van zijn ambtsaanvaar ding als hoogleraar bij de theologische faculteit te Leiden. Professor Berkhof, over wiens levens loop en werk wij gisteren schreven, ii benoemd tot kerkelijk hoogleraar namen: de Nederlands Hervormde Kerk, als op volger van prof. dr. K. H. Miskotte. Voor zijn oratie bestond grote belangstelling, inzondenheld van -de zijde der theologische hoogleraren, leden van de wetenschap pelijke staf, studenten en predikanten. De nieuwe hoogleraar begon zijn oratie met te constateren, dat de dogma tiek by kerkdijken en niet-kerkelijken op een diepe argwaan stuit, daar zich niet kan voorstellen, dat God Ineens Toen ik terug in Leiden kwam, ging de tram de remise in, de bus reed voor en zo was ik ineens van tram conducteur, busconducteitr. Ja, het gaat me wel aan het hart. Ik heb 22 jaar op de tram gestaan en dan raak je er vertrouwd mee. Plotse ling vanavond in die bus. Wat moet je daaraan wennen. Het zal wel gaan door de tijd, maar toen ik daarnet voor het laatst de blauwe verliet, toen ging er wat in me om. Het lijkt kinderachtig, maar het is zo." Hoofdcontroleur B. ten Haken kwam erbij. Ook hij was weemoedig gestemd. Drieëndertig jaar was hij bij het tram- oer betrokken. „Ja, nu is het af gelopen. Nu rijden de bussen. De om- ichakeling is vlot verlopen. De chauf feurs vertelden me, dat er in Katwijk nogal wat mensen op de been waren. waren te laat. In Noordwijk en Leiden was het rustig. Het is misschien ook beter zo. De wildste taferelen zou den zich morgenavond hebben afge speeld en voor duizenden guldens zou vernield. Bij een laatste tram elders werp van wetenschap zou zijn. Dit onbehagen heeft weerklank gevonder in de theologie na de Eerste We reldoorlog, die God niet als object dei beschouwing doch alleen als subject enei ontmoeting kan zien. Maar wie aan dezt ontmoeting alle objectiveerbare elemen ten ontneemt, plaatst haar buiten werkelijk bestaan en berooft met dogmatiek het geloof zelf van zijn houd. Wie het schijnbaar onschuldige en zelfs vrome bedrijf uitoefent va naam der ontmoeting tegen de dogma tiek te protesteren, moet vroeg of laat tot de merkwaardige ontdekking komen dat hy bezig is de tak door te zagen v op hijzelf zit. Nooit consequent Gelukkig is dit theologisch existentia lisme nooit consequent. Brunmer, die heel het geloof onder het aspect der „Begeg- nung" wil zien, wil toch de objectiveei bare elementen van de geloofsinhoud vasthouden. Hij ziet ze tot de ontmoeting zelf in een instrumentele of sacramentele verhouding staan. Zo is het mogelijk, dat hij toch de schrijver van een reeks dogmatische werken werd. En meer dan één schrijver, die de niet-objectiveer- baarheid poneert van de werkelijkheid over hij schrijft, weet er toch to we tenschappelijke vorm heel veel over re Sinds 1950 zet een duidelijke tegenbe weging in, waarbij prof. Berkhof zich aansluit. Wij moeten de heilloze tegen stelling van communicatie en objectivi- teboven komen, is zijn oordeel. Im- 5, het heil neemt gestalte aan in de lijdende knecht, in een boek, een insti tuut, een zielservaring. De Waarheid neemt gestalte aan van waarheden. De consequenties hiervan zijn- een eerher- van het „Griekse denken". Gunning heeft dit al beseft. Hij wilde geen tegen stelling van Israëlitisch en Grieks (of Jafetitiseh) denken. Hij zei, zinspelend op Noaohs profetie over zijn zonen (Gen. 27!: „Beiden zijn met elkander ver want, tot elkander verwezen: Jafet moet Een andere consequentie is de handha ving van het object-begrip in de w schap. Er is een tijd geweest, dat de wetenschappelijke werkers prat gingen op de objectiviteit als hun ideaal en vermeende werkelijkheid. De arme theo- L Of I logie moest zich dan logetisch ruimte versohaffen door te wij zen op de subjectieve elementen dn elke wetenschapsbeoefening. Nu het object begrip en daarmee de idee der weten schap meer en meer in de crisis komen, zou het voor de beoefenaars van an dere wetenschappen een teken van hoop kunnen zijn, dat uitgerekend de theologie zich ten overstaan van de Openbaring gemachtigd weet om de idee der objectiweerbaarheid vast te houden. Misschien is dat hun steun in de strijd tegen de scepsis en tegen de pragmatische prostitutie der wetenschap. Geen boedelscheiding Als derde consequentie noemde prof. Berkhof, dat als het in de ontmoeting gaat om wat God met heel deze rijke werkelijkheid doet, men een eind dient te maken aan de angstvallige boedelschei ding, die er heerst tussen enerzijds de theologie en anderzijds geologie, psycho logie, anthropologic, historie-wetenschap, enzovoort. Deze scheiding is begrijpelijk als reactie op vroegere overheersing der theologie, cn als gevolg van een puur per- Een kijkje op de geanimeerde receptie van profdr. Berkhof. Van links naar rechts: ds. Land man, ds. Van Hooff, prof. Berk hof en mevrouw Berkhof. Foto N. van der Hors ,WU geloven", aldus prof. Berkhof, „dat God het laatste geheim van onze werkelijkheid is. In die zin geloven we met Kuyper en Van der Leeuw aan een universele christelijke weten schap. Dat geloof is echter in deze bedeling geen aanschouwing. Maar het betekent wel, dat wy ons inneriyk verzetten tegen het uiteenvallen der universiteit ln een reeks vakscholen en dankbaar elke poging tot en elk teken van integratie cn universaliteit begroeten". Hierna wees de nieuwe hoogleraar zijn gehoor erop, dat omgekeerd ook geldt, dat de objectiviteit moet ontsprin gen aan de ontmoeting, dat ze gericht moet zijm op die ontmoeting en dat ze me thodisch bepaald moet worden door dc ontmoeting. De vele waarheden fungeren alleen als transparant van de Waarheid „Theologie", aldus prof. Berkhof, „is een vorm van het God liefhebben met het verstand". In zijn toespraken richtte spreker zich in het bijzonder tot zijn ambtsvoorganger, professor Miskotte, cn tot de rector en i het Theologisch Semina- der Nederlands Hervormde Kerk, hij tien jaar is verbonden ge weest. Hierna volgde een druk bezochte receptie in de ontvangzaal van de aca- v'i najaarsshow op maandagavond a.s. 8.15 uur in het mode-eldorado van P C. Breestraat 78-80, waar u in de modeparade de nieuwste col lecties worden getoond, zijn nog enkele gratis kaarten verkrijgbaar aan de kassa. U leest een krant van formaat! Nu nog een paar dagen en dan be-|alfmede ginnen de tramrails van Noordwijk Rijnsburg, van Katwijk naar Rijnsburg cn op de Hogewoerd te Leiden een roestige kleur te ver tonen. Dan zal het lijken alsof deze lijnen al jaren geleden buiten bedrijf gesteld. Met de NZH-rails zal dat toch niet het geval zijn, want de heer G. P. van Beekum, eigenaar van een groot slopersbedrijf in Alk maar, zal zijn mensen spoedig naar deze contreien zenden om het af braakwerk te beginnen. De heer Van Beekum deelde ons vanmorgen mee, dat dit reeds aanslaande maandag is. Voor het slopen van de trambaan heeft de heer Van Beekum een bedrag van f335.000 moeten uittrekken. Tegenover deze som staan dertig kilometer rafts, dan dertig kilometer bovenleiding, 2ii groot aantal stalen masten te vergeten de dwarsliggers. De heer Van Beekum stelt zich voor, dat wordt begonnen met het verwijde ren van de bovenleiding. Die gaat naai de koperindustrie. Voor het opbreken van de rails zal ook 's nadhts worden gewerkt. Het spreekt vanzelf, dat het verkeer wel enige hinder zal ondervin den. Men begint op de Hoge Rijndijk te Leiden. De Hoogovens te IJmuiden hebben be langstelling voor de groefrails (in het wegdek). De N.Z.h. is erin geslaagd een deel van de veldrails aan de Italiaanse Spoorwegen te verkopen. En wat de biels betreft, er zijn boerenbedrijven, die ze voor afscheiding best kunnen gebruiken. Volgens het bestek zal de baan bin nen vijf maanden gesloopt moeten zijn. Maar dan moeten er er ten minste twin tig man aan werken. van een aantal trams. Waarschijnlijk zal liy daarmee aan het eind van het jaar klaar zyn. Hem is ook de sloping van de bruggen opgedragen. Tussen Rijnsburg en Leiden moe ten de rails voorlopig nog blijven liggen omdat de tram naar Den Haag tot de winterdienstregeling van vol gend jaar zal rijden; er moet name lijk gebruik worden gemaakt van de remise in Rijnsburg. Het in dienst blijven van de Blauwe naar Den Haag betekent uiteraard ooik, dat de rails in de stad, behalve op de Hoge Rijndijk en de Hogewoerd, niet kun nen worden opgebroken. Dat kan j pas als de Hagenaar ook door bussen is vervangen. En als de onderhande lingen tussen NZH en HTM naar wens verlopen, komt eind volgend Rynsburgcrweg beginnen met het slopenijaar ook de Haarlemmerstraat vrij. Bijbel-Kiosk-Vereniging f\NDER het motto Dat or VJ eniging (Amsterdam) i loflied vrolijk rijze had de Bijbel-Kiosk-V er- de Marekerk een bijzondere zangavond ge organiseerd. Er werd gisteren gezongen in koor, solistisch en in massa. Het succes ivas van te voren verzekerd, omdat onzekere factoren ontbraken en de liefhebbers in groten getale waren opgekomen. Dit trof te meer, omdat veel mensen, die toch graag aanwezig zouden zijn, het ook in de avonduren druk hebben. Men kan dus uit de royale belangstelling de grote vraag naar het goed uitgevoerde, op verantwoorde wijze begeleidechristelijke lied afleiden. De Marekerk bleek voor dit doel zeer geschikt. De klank kan onder de hoge koepel tot ontwikkeling komen, zonder noemenswaard te varender tempo de uitwerking nog zou hebben verhoogd. Liederen als „Van U wil Ik zingen" en „Roept uit aan alle stranden" vragen als vanzelf om c-en doorgaande stuwing. Ook de meisjes zon gen heel mooi, maar eveneens iets te langzaam. Kees Deenik soiieerde met liederen uit Hongarije, Finland, Estland en hel be- kende gezang „Neem Heer mijn belde handen" Zjjn in alle registers fraai-getim- breerde stem bleef rustig cn egaal. De voordracht was nogal week, doch niet overdreven gevoelig. Deenik leidde ook nog dc samenzang van enkele koralen. Het gemeenschappelijke zingen, behal ve door het orgel, door het gave trom bone-spel van Arie Plomp ondersteund, klonk zeer goed. De organist Frans van der Reyden betoonde zich voor de be zoekers, koren en solist een bekwaam betrouwbaar begeleider. Ds. J. H. de Boer had de avond ge opend en ds. H, Bouter zette, naar aan leiding van „Koop de tijd uit, want de dagen zijn boosaardig", in een opwekken de toespraak het streven van de Bijbel- Kiosk-Vereniging uiteen. Joh. van Wolfswinkel Wel merkten wij op, dat de samenhang der stemmen niet onder alle omstandig heden is te verwezenlijken. De met massakoorzang vertrouwde di rigent Hans Boelee had zijn koren uit Oegstgeest (Die RhynsanghersHerv. kerkkoor, Katwijk aan den Rijn, Leider dorp (Excelsior) 'met de bijbehorende meisjesensembles voor deze avond weer eens samengebracht. Hun kwaliteit als i zanggemeenschap is bekend en werd doorl ons reeds vaak geprezen. Boelee lieeft het leiden van dergelijke koren-combinati >n bijzonder talent. Hij weet, met zeer bevredigend resi at, een aantal verschillend geaarde i dividualiteiten tot een harmonisch geheel erenigen. Het christelijke lied, dat die vele zangers zo gelijkgericht en gezind vertolken, is meestal van Engelse oorsprong. Die melodiek is Boelee uit de ziel gegrepen. Zijn vervoering inspireert dan weer de koren, die hun dirigent met mond en hart volgen. Het Engelse lied staat vandaag-de-dag bij het kerkvolk hoog genoteerd. En niet bij het kerkvolk alleen. Voornaam Het kwam ons voor, dat de wat lang- ime tempi, die Boelee onderhield sn berekend voor deze ruimte. Men to immers nooit te voorzichtig zijn. Wij moesten zonder reserve de mooie, rijpe klank en dc zorg aan de afwerking daar- besteed, roemen. Het klonk alles ïaam cn glanzend. Maar wij zijn overtuigd, dat een pittiger, voort- Zie voor stadsnieuws ook pagina 4 en 9 5 (Advertent Kon. Erk. PITMANSCHOOL j Plantsoen 65 Telefoon 26558 10 vinger sy- stcem blind rhythm. l 4 (alen (130 lettergrepen I per minuut)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3