Geloof èn vertrouwen
in de toekomst?
ZATERDAG 8 OKTOBER 1960
Een afscheid wuift van 't hek. Zie in de
der chrysanten zacht vergaan
(uit „Najaar" van Gerard van Klinkenberg)
De herfst is er weer, goud en grauw, intiem en kil. 't Is
ook najaar vandaag op deze pagina, dit keer gevuld met
zo maar van alles wat. Een „open pagina" eigenlijk, waar
in de herfst zijn spel kan spelen en ook mensen aan het
woord komen, die wilden inhaken op wat wij intussen op
„Ruimte voor ons" hebben gebracht. Daarmee maken
we dus gelijk een begin met de (naar wij hopen veel
terugkerende rubriek) ,,'k zou zo zeggen
Voor je het weet is het winter..
Companera, Las dos Pun-
tas, Paraguay Distante,
Manana diras que si en
Ainor Oampesino. Merk
en nummer Palette LP
iPL 85.
Jimmy Giuffre Western
Ik wil deze plaat graag
bespreken, omdat ze het
eind betekent van het zo
genaamde rhytme-loze
tijdperk van genoemde
musicus, een bekend en
in bepaalde kringen zeer
geliefd jazzvertolker Zo
als hijvoorbeeld Trav'lin
Light (Atlantic 1282) re
presentatief genoemd
mag worden voor wat
bereikt kan worden met
een combo met sterk on
derling 'kontakt. Men mu
siceert op deze plaat zo
intens en op-elkaar-inge-
steld, dat een rhytmesec-
tie overbodig was, ja
zelfs storend zou kunnen
werken. Giuffre wilde
a.h.w. naakt voor zijn pu
bliek staan om zodoende
zich volledig, zoals in in
tieme kring, aan de vrije
improvisatie te kunnen
IA
wijden. Voor deze speci
ale gelegenheid, afscheid
van zijn vroeger stand
punt dat onherroepelijk
moest komen, schreef Gi
uffre zijn Western Suite.
Hij noemde haar zo na
naar conceptie omdat ze
eën onmisbare sfeer van
volksmuziek uit de Far
West had. De suite heeft
een klassieke vorm: vier
delen waarvan de derde
Op deze unieke plaat
vinden we naast Jimmy
Giuffre, die klarinet, te
norsax en barilonsax
voor zijn rekening neemt,
Bob Brookmeier trombo
ne en de zangerige gita
rist Jim Hall.
Om precies te zijn, het
tweede en het vierde deel
uit de suite zijn geheel
geschreven waf, dank zij
de goede sfeer tussen de
uitvoerenden, niet te ho-
De andere kant van de
plaat vermeldt het door
de Count Basie band be
kende ,,Topsie", dat Gi-
uffre dermate conventio
neel inzet, dat de door
snee jazzliefhebber on
middellijk begint mee te
wijdt Jimmy zich weer
geheel aan zijn improvi
satie waarbij Brookmei
er, zonder hem te steu
nen, op de achtergrond
volgt en Jim Hall zijn,
gitaar als een bas laat
klinken door enige tech
nische foefjes in de elec-
tronische richting.
Diep onder de indruk
van een uitvoering van
Thelonious Monk speelt
Giuffre het op deze plaat
te vinden ,,Blue Monk",
dat een uiting is te noe
men van zijn machte
loosheid om te schrijven,
na het beluisteren van
genoemde pianist. Hij
maakt zich in deze uiting
volkomen los.
Al met al vind ik het
een zeer geschikte plaat
en daarom alleen al geef
ik nummer en merk:
ATLANTIC 1330
Genoeglijke platen-
avonden,
DISOOFIEL.
Herfst
Hadden jullie (zo vraagt een steunpunt in het Chris-
Ed. van Zuidam, 20, wo- telijk geloof. Nu weet, ik De herfst er
nend in Den Haag en eco- wel, dat je altijd deze of an- want een spin weeft haar draden
nomie studerend in Rotter- dere risico's loopt bij zo'n tot een net van de dood.
dam) voor die toekomst- enquête, maar ik wilde het De herfst is
pagina niet van een ander toch even zeggen,
standpunt kunnen uitgaan? Wat pratend over de 1
't Viel me ergens een beetje schillende artikeltjes op die want de winfluistert
tegen en als je wilt weten pagina, schrijft Ed o.m.: de geheimen van de winter.
waarom: de meningen over
de toekomst hadden nergens
De herfst i
i verdord blad
bruin kleed op de i
r^Je- Voor Gijs
(reacties van jullie op wat wij schreven)
J^E toekomstpagina van een paar weken geleden én (hoe kon het mentsmuz^iek nu ook kerk mu-
anders!) de „het nieuwe lied zingende pagina" van vorige Ho hö hoor ik dat ge-
week, kregen nogal wat reacties. Vier brieven hebben we er beurt niet; alleen jeugd-
voorlopig.uit gekozen en de
vandaag op jouw pagina tegen. Eerst n
even krachtig Erica van Veen (18
die schrijft:
Jaloers misschien
gaan horen „T -
vreugde" overschakelen? Op den Nestje bouwen,
duur valt dit niet buiten de kerk Ik denk zo, dat ze heus wel wat
lied een sta in de weg is om mee te houden (kijk maar naar de van die toekomst (zonder hoofd-
te mogen helpen het Koninkrijk dertig nieuwe Geref. gezangen, ^ette") verwachten, alleen dat ze
- - r waarin verschillende Joh. de het niet allemaal tegen jullie heb-
Heer-walswijsjes voorkomen). ben willen zeggen
En hiermee raken wij de kern 't Hoïdt de'grie"-
van de zaak: wat beoog je met 7„ii?p ppria„htp <n dat ip geloven
deze zang? God loven bij speciale in He kerkte knZn
i of
dan ,,met dat
syoranay. Belden
Het heeft mijn protestants-
christelijk geweten pijn gedaan,
dat twee mannen die beiden de
eer en de naam van God uit wil- Dan schreef Henk J. Holl:
len dragen in deze wereld, elkaar uit Rotterdam (je herinnert
aarschijnlijk nog wel 1
s beter wordt. Is het
t we allemaal voor eeuwig
en zouden gaan als de Heer
5 er niet was geweest? Meneer
Vries denkt het zonder Gods
dienst (dus zonder God!) en kerk
te kunnen doen, mits je maar
goed bent van binnen. Maar goed
van binnen zijn we geen van al
len, een enkele hooguit goed van
buiten,,Het piensenras wordt
beter", jammer, meneer De
Vries.
Morgen kan de zon wel schij
nen. ,,Ik hoop, dat er geen oorlog
komt" staat er in dit stukje. Dat
is tenminste nog wat. Alleen zou
ik willen zeggen: lees Markus 13,
.Volken staan op tegen volken en
koninkrijken tegen koninkrijken".
Dat je nu bang zou moeten wor- Herfstbladeren zag ik in de regen
den, wil ik geenszins zeggen. God
zorgt immers voor zijn kinderen? naar beneden komen...
Geen hoofdletters. Twee^Jonge zij vielen tn het vochtige gras en
niet. kreunden het loflied der einder.
Gods in deze wereld te bevorde-
oor u, ds. Visser, en met
vele andere critici niet
ander tuintje
wiedt, het onkruid bij zichzelf niet gelegenheden... of altijd? Evange-
Hun kleuren versnelden
en keerden als het gelaat van de dood
naar de aarde...
Ik kreunde met hen mee
en ving hun dood in mijn hart.
CLAESINA HULZEBOSCH
gesteld, is hier niet sprake
een zekere jaloersheid van as.
Visser, omdat, wat hij wellicht
niet gedaan kan krijgen, om zo'n
geweldige massa tot zich te trek
ken, dit juist Piet Sybrandy en
met hem de zingende zusjes wel
lukt?
Wanneer ik in de Bijbel lees, dat
Jezus over de hoofden van de
apostelen heen ook tot ons zegt:
Gij zult Mijne getuigen zijn, dan
meen ik toch te mogen stellen
dat Jezus hier niet alleen domi
nees bedoelt, maar ook die gewo
ne jongens en dat meisje die door
middel van een lied van Zijn
Naam willen getuigen.
Daarom betreur ik het ten zeer
ste dat menig Christen door zijn
negatieve houding t.a.v. dit soort
Vandaag onze eerste boekbe
spreking. Zó denkt „Ruimte", bij
monde van Theo van Roon (uit
John, de Zingende Zusjes enz.
Is amusementsmuziek
ook kerkmuziek
„Zingt
opmerking
merkingen over de verschillende
liseren en later een douche ker
kelijke psalmzang geven?
Hier en daar zullen nieuwe
psalmmelodieën moeten komen,
maar wend je dan niet tot eeri
stroming in de populaire muziek, stukjes"2
She* zi'ttenn Die JÏÏg «s je wil, we.en w.t Ed zei.
25 jaar ouderwets. Voor regelma- over de toekomst denkt en ver-
tige vernieuwing is iets zelfs wacht één enkele zin uit zijn
(vrij lange) beschouwing:
nieuw lied, n
gina over een onderwerp «fat de
laatste tijd steeds weer tn de be
langstelling staat. Maar om nu
maar gelijk met mijn „maar" te
komen jammer genoeg stond
er niet zoveel méér in dan een
(aardig aangekleed) „voor" of
„tegen". En dat komt eigenlijk
al uit in de „kop" bovenaan,
waarin misschien per ongeluk
het Belanghebbend Voorwerp is
weggelaten: Zingt de Here een
nieuw lied....
veel! te zeggen, maar geef
tijdeloze teksten tijdeloze muziek
(of iets dat dat ongeveer bena
dert). Laat componisten die in
staat zijn werkelijk iets onalle
daags te schrijven de melodische
vormgeving van de gemeente
zang verzorgen, en dilettantiseer
Als je het- zélf zó
wilt' zingen
En dan ten slotte Hetty de
Reus uit Den Haag: „Volgens mij
doet het geestelijke lied, zoals
Piet Sybrandy en de Zingende
Waarom is er zoveel „herrie" Zusjes het brengen, het bij ons
om dat nieuwe lied? Eeuwenlang jongeren heel goed. Maa
zijn er mensen geweest, die het dat er in Den Haag ook
op hun eigen wijs wilden probe-
„Ondanks alles kunnen we met
onze hand in Gods Hand de toe
komst met vertrouwen tegemoet
zien, wat die toekomst ook bren
gen moge...."
-8-
Kan dat? Ja
Johan de Heer
de volgende uit- de laatsten, Bourgeois (de
KI t t me. En Bourgeois' melodieën
1^1 L-) ren ook op het „volkslied" geïn
spireerd. (Bedenk overigens wel,
dat er in die tijd nog vrijwel geen
verschil was tussen volks- e
tuurlied.) Deze melodieën
ta d.VB™kvta£ SrA™'g&om™S"li teksten"z'ijn
Cornelis Bastiaan
Even antwoorden op een paar
vragen, die zo in de loop van de
maand zijn binnengekomen. Kun
okoor schillende brieven kopij, foto's,
bestaat, dat het geestelijke lied gedichten, tekeningen, enfin, zo'n
op deze manier zingt? Als je als beetje wat er in «ie krant staat,
jongere het geestelijke lied op naar „Ruimte" blijven sturen?
die manier wilt leren kennen of Antwoord: graag en...hoe meer
het Calvinis- zingen, dan moet je eens luiste- b?e liever. We gaan namelijk zo
ren naar de „Juniores" van het één keer in de maand een „open"
Haags Hervormd Kerkkoor. Voor pagina brengen. Met andere
nog sterker in geïntei
oimte voor ons" vul-
•erd is: elke dinsdaeavond kan len met wat naar binnenkomt,
"cul- van tien voor zeven af terecht zoals b.v. vandaag. Als het ten-
zijn in de Goede Herderskapel aan de minste goed is. Anders hoor (of
Meidoornstraat 9. merk) je het wel.
lis Bastiaan Vaandrager zijn de
buut. Op de voorflap lezen wij,
dat dit het eerste volwaardigi
verhaal is over de naoorlogs
jeugd: verder wordt het boekji
getypeerd als een authentiek, bi
zar en boeiend verslag. De eerste
opmerking is niet juist; wie de
aangrijpende roman ,,De Avon
den" van Simon van het Reve ge
lezen heeft, zal hiermee onmiddel
lijk instemmen.
Het verhaal speelt zich af in
een vacantiekamp aan de Neder
landse kust en verder in Rotter
dam. Over de inhoud kan ik kort
zijn: Dit is todi echt te veel van
het goede of liever: van het
slechte. Stel je voor: een neef en
een nicht samen nog geen der
tig jaar», die in een intieme
houding met elkaar leven; voeg zeggen
daarhii: een sadistische jeugd- HPr,, wi
derlandse
bij het Franse onmogelijk is. Het
Franse vers was vloeiend, de me
lodie ook. Er was dus een prin
cipieel verschil tussen Nederland
se tekst en Franse toon. Dit is
pas later ontdekt. In „germaan-
se" landen voelt men dit niet zo
Ik geloof dan ook dat wat Wim
ter Burg op zondagavond voor de
N.C.R.V. gaat doen de mensen
..vloeiend'' leren zingen een
fiasco zal worden omdat het het
leren van iets onnatuurlijks is.
Een feit is, dat er verschillende
melodieën zijn die men onzing
baar noemt. Er valt dus
„e--- vervanging door an-
daarbij: een sadistische jeugd- dere wijzen. Wat we echter doen
leidster, een a-sociaal gezin en moeten in geen geval een be-
aantal sexuele abnormali- roep doen op de ..populaire" mu-
teiten. Dit alles is beschreven
een ergerlijk onparlementaire
taal. waarin de schrijver blijk
geeft over een uitgelezen serie
vieze woorden te beschikken. De
grauwe uitzichtloze sfeer, waar
van het verhaal doortrokken is,
kan ik niet anders noemen dan:
geestdodend. Het is mij niet be-
ziek. Die houdt het geen tie
uit. Evenals wij nu Joh. de Heer
(met alle respect en waardering
voor zijn resultaten in zijn tijd»
volkomen verouderd vinden, zul
len over plm 25 jaar de wijsjes
van de Zingende Gezusters uit de
Nu zal men mij tegenwerpen
kend, of de schrijver bij de keu- dat zjj alleen maar zingen om te
ze van d® t'tel verband heeft wil- evangeliseren. Dat ze echter grote
len leggen met het woord ,,mas- opgang maken in prot.-chr. krin-
sacre" «bloedbad»In ieder ge- gen bewijzen wel «Ie advertenties
val hebben wij hier te maken Van de platenboer. Onlangs zag
met het bloedbad, waarin d® hoop ik: ene Mitchell, de Z.Z. en Vic-
en de liefde om zeep zijn ge- tor Silvester: wij vormen een
bracht. Ik heb er meer één woord nieuw afzetgebied! Een bepaald
voor: Pseudo-literaire vuilspuite- deel van de kerkelijk» tieners
groeit op met hot jazz en populai-
THEO VAN ROON, r« kerkmuziek. Maar at
September
De koestering van je lichaam
doet mij de zomer herinneren,
je lacht als iemand die weet heeft
van de herfst
maar de gloed van de lente
ligt verscholen onder het oppervlak
van je koele vijver-gezicht
dat plotseling
nauw bedwongen rimpelt.
HANS KREUZEN
Wie destijds ook met
zoveel genoegen naar
het trio Los Paraguay-
os luisterde, is er wel
van overtuigd, dat een
groot gedeelte van zijn
succes te danken was
aan het typische geluid
van deze kombinatie,
met als meest opvallen
de instrument een z.g.
Indiaanse harp, in wer
kelijkheid een instru
ment met de vorm
de klankbodem van
ons allen bekende
certharp. Maar dit hun specifieke stemmen,
harpje heeft maar zes- Met succes komt al-
endertig snaren en geen tijd geld en hiermee kon
pedalen, die in zevental den de vrienden hun in-
op concertharpen zit- 5^5e^^Uu3?££
ten om de tonen der ge- regerjng hen op een tour-
lijknamige snaren door nee door Europa met als
alle oktaven heen ge- hoogtepunt een persoon-
lijktijdig tweemaal een lijk optreden voor onze
halve toon te verhogen, eigen Koninklijke fami-
zodat de harp na een lie. Na hun tournee gin-
persle neerdrukken van 8en de vnenden uiteen
eerste neeraruKKen van en Weef Garcja in zijn
alle pedalen van Ces- dooie eentje in Europa
dur (waarin de harp is achter waar hij wat
gestemd) in C-dur komt bleef doorsudderen op
te staan en na een zijn vroegere roem. Ik
tweede neerdrukken in vond het maar jammer
Cis-dur. Nee, Garcia dat. deze voortreffelijk
weet een heleboel te spelende musici die toch
suggereren met zijn "bl,;tie vM.
kleine aantal mogelijk- kiore van hun land wis
heden (vier oktaven.) ten te bewaren van draai
tafel en radiostudio Ver-
De eigenlijke toon van dwenen.
zijn instrument verschilt De nog zeer jonge,
een heel stuk met die maar klaarblijkelijk en-
van ons eigen, Europese, thousiaste platenmaat-
instrument Het heeft schappij Palette had de
meer van een Spaanse oorspronkelijke en voor
gitaar, gekruid juet de treffelijke idee Digno
toonsoort van de Portuge- G,arcia en de zijnen weer
se „viola" en ziedaar de 0p enkele platen te ver-
enig-juiste benaming van enigen Men had voldoen
de Paraguay-harp van de kritiek om uit het
Digno Garcia^ Spaans- groot a,antal opnamen.
instrumentje en zijn vrien
den met hun eenvoudige
gitaren én samen met