Uw probleem is het onze ■m Kerk moet Y.N. vragen om eclite ontwapening Meningen van anderen Een woord voor vandaag Vrouwenzendingsdag met mannelijke leiding Kerken komen tot leven door elkaar te dienen 2 RECHT VAN WERKNEMER NIET VERKORTEN OP loonpolitiek gebied in Nederland is een belangrijke beslissing gevallen. De regering heeft zich in een brief aan de Stichting van de Arbeid uit gesproken tegen een voortijdige openbreking van c.a.o.'s ter tussentijdse verhoging van de lonen. De regering vreest, dat wanneer de lonen over de hele linie op het ogenblik in beweging zouden komen, onze huidige gunstige economische positie hiervan grote nadelen zou ondervinden. Voorts Is gebleken, dat de Tweede Kamer in meerderheid dit standpunt van de regering deelt, zodat het bedrijfsleven zich zal hebben te schikken in het beleid van de regering, ook op dit punt. Een belangrijk deel van het bedrijfsleven, o.w. twee van de drie werknemers- vakcentralen, was en is een andere gedachte toegedaan. Hier acht men de economische situatie niet zo precair, dat er geen beperkte tussentijdse loons verhoging mogelijk zou zUn. De toekomst zal moeten leren, wie het gelijk aan zijn zijde heeft gehad. Op het ogenblik hebben we echter te maken met de praktische situatie, dat c.a.o.'s niet voortijdig opengebroken mogen worden. Zijn werkgevers en werk nemers in een bedrijfstak het erover eens, dat er toch iets gedaan kan worden ter verbetering van de arbeidsvoorwaarden, dan zal men deze ruimte moeten aanwenden voor verbeteringen, die buiten de c.a.o. vallen. Een van de eerste bedrijfstakken die daarmee te maken krijgt is waarschijn lijk de metaalindustrie. Officieel moet weliswaar de reactie van het College van Rüksbemiddelaars op het bereikte loonakkoord (openbreking van de c.a.o. en verhoging van de lonen) nog afgewacht worden, maar het is zonne klaar, dat, gelet op het standpunt van regering en Tweede Kamer, het loon akkoord voor de metaalindustrie door het College niet in behandeling kan worden genomen. De vakraad voor de metaalindustrie zal dan naar onze mening voor de taak komen te staan uitsluitend te zoeken naar verbeteringen in de arbeidsvoor waarden, die buiten de c.a.o. vallen. Wij zouden dit nog eens duidelijk willen onderstrepen, omdat naar onze mening ook in de thans ontstane situatie de werknemers in de metaalindustrie recht hebben op de sociale verbeteringen, welke mogelijk zijn geworden door de prodnktiviteitsstijging. In werkgeverskring zal men er begrip voor moeten hebben, dat de huidige sociaal-economische situatie het noodzakelijk maakt, dat in bedrijven waar op het ogenblik bijv. nog geen winstdelingen en spaarregelingen bestaan, deze op de kortst mogelijke termijn moeten worden gerealiseerd en dat men des noods maar tijdelijke noodoplossingen moet zoeken. MELKVET-POLITIEK XJET bestuur van het produktschap voor zuivel heeft deze week weer eens 11 uitvoerig gepraat over een verhoging van het vetgehalte in de consump- tiemelk. Ons grote boteroverschot, ons lagere vetpercentage in de consumptie- melk vergeleken bij de andere E.E.G.-landen, de toenemende welvaart cn de algemene neiging van het publiek tot het kopen van kwalitatief betere pro- dukten, dit alles werden argumenten geacht, die pleiten voor verhoging van het vetpercentage in onze consumptiemelk van 254 tot 3%. Hiertegenover stond echter een belangrijk nadeel, dat met name door de „werknemers" in het bestuur van het produktschap naar voren werd gebracht, namelijk de verhoging van de straatprijs voor de melk. Het voorstel, de prijsstijging van twee cent ter verhoging van het vetgehalte te laten betalen door de consument en door de producent samen, dus één cent verhoging van de straatprijs en één cent voor rekening van de Nederlandse veehouder, kreeg niet de meerderheid van stemmen. De stemmen staakten, en dus moest een beslissing uitgesteld worden tot een volgende bestuurs vergadering. Het tweede, minder ver strekkende voorstel om de straatprijs voor de melk te handhaven en te zien hoeveel het vetpercentage van de melk verhoogd zou kunnen worden ook bij gelijkblijvende prijs, kwam daardoor niet aan bod. Deze vertraging is teleurstellend, omdat nu het advies van het produktschap wellicht onvoldoende kan meespelen bij de vaststelling door de minister een eventueel ander vetpercentage van de melk en bij de bepaling van de nieuwe garantie- en verrekenprijs voor de melk. Teleurstellend was ook de houding van een der bestuursleden, tevens be stuurslid van de A.N.A.B., de agrarische bedrijfsbond aangesloten bij het N.V.V. Nadat het bestuur al reeds enkele jaren unaniem op het standpunt had gestaan, dat het vetpercentage van de consumptiemelk toch eigenlijk op een meer natuurlijk peil gebracht zou moeten worden, namelijk van 254 op 3 procent, bleek thans plotseling deze eenheid verbroken. De verhoging van de melkprijs is altijd een moeilijk punt geweest, maar thans verzette bedoeld bestuurslid zich heftig tegen een verhoging van het vetpercentage zonder meer. Het is wel opmerkelijk, dat, nu de verhoging van het vetgehalte enige kans van slagen lijkt te hebben, omdat thans ook de minister van landbouw hier welwillend tegenover staat, een bestuurslid, dat nauw gelieerd is met de socialistische vakbeweging-, plotseling van standpunt verandert. Meh kun nen veronderstellen, dat in dit nieuwe standpunt een politiek belang wordt gesteld boven het algemeen maatschappelijk belang, dat hetrbestuur van een produktschap heeft te dienen. Toen bedoeld bestuurslid geen enkele bijval oogstte, deed hij ten slotte een compromis-voorstel, volgens hetwelk de stijging van het vetpercentage van de melk waarschijnlijk met minder dan een half procent zou stijgen, met het daaraan verbonden voordcel dat de melkprijs dan in het geheel niet zou behoeven te stijgen. Het onbehagelijk gevoel, dat de politiek in dc discussie was betrokken bleef echter. De politiek behoort immers in het bestuur van een produktschap niet thuis. Russisch voorstel in Nyborg (Van onze kerknieuws-redacteur) DE Russisch-orthodoxe bis schop Johannes Wendland heeft de conferentie van Euro pese kerken in Nyborg voorge steld een boodschap op te stellen voor de Ver. Naties, waarin ge pleit wordt om toch vooral te ko men tot een daadwerkelijke vorm van ontwapening. Dit voorstel werd ingediend in een van de drie discussiegroepen, die moeten po gen tot een samenvatting te ko men van wat op deze conferentie in de gesprekken is bereikt. Hij deelde dit mede op een van de grootste persconferenties, die ooit met vertegenwoordigers van de Ooster-orthodoxe kerken is gehouden, waar orthodoxe leiders aanwezig waren van Moskou tot Cyprus. „Wij geloven", zo zei bisschop Johan nes, „dat wij In onze Oosterse theologie een schat bewaren, die we ook het Wes ten moeten aanbieden. Wij hebben op deze conferentie gesproken over dc dienst van de kerken en deze dienst willen we ook de kerken in het Westen verlenen. Wü zyn bijeengebracht door de inter nationale politieke spanningen en als kerken zijn wij verplicht elkaar te hel pen. Daarom willen wij ook van onze kant de christenen bijstaan, opdat zij niet in een verschrikkelijke atoom-oor log zullen worden betrokken". Vrede propageren .Wij willen de christenen van Westen vragen met ons te bidden' vervolgde hij. „Maar dat niet alleen. Wij willen ook de vrede propageren door in verschillende samenkomsten van kerken mee te spreken en mee te denken. Van onze kant willen wij doen wat tpt de vrede dient in deze politieke situatie. Wij zijn ervan overtuigd, dat de ontwapening een zegen zal zijn. Om deze reden hebben wij dit voorstel in gediend om de Ver. Naties te vragen toch vooral door te gaan met het stre ven naar ontwapening. De orthodoxe kerken willen niet alleen spreken met de christenen van het Westen, i ook over de Oceaan hun geluid van langen naar vrede laten horen". Advertentie Belediging persoonlijk geluid liet de Nyborgconferentie behoudt losse vorm De conferentie van Europese Kerken heeft eenstemmig besloten haar voort te zetten. De gedachte om Raad van Europese Kerken te stichten is verworpen, omdat men toch liever aan de huidige, lossere vorm vasthoudt. Besloten werd evenwel om te komen tot een sterker presidium, cn een uitbrei ding van het raadgevend comité. Het presidium zal worden uitgebreid an drie tot vijf leden. Naast dr. E. Emmen, aartsbisschop dr. Jaan Kiivit bisschop dr. H. Lilje, werden geko- de Anglicaanse bisschop van Shef field dr. L. Hunter en de Russisch-or thodoxe bisschop Johannes Wendland. Dr. H. Harms werd opnieuw tot secre taris benoemd op voorwaarde dat hij zal zorgen voor voldoende hulp bij het vervullen van zijn taak. Het raadge vend comité werd uitgebreid van 11 tot 15 leden. Om de arbeid financieel mogelijk te maken, zal een beroep worden gedaan op de kerken die zich lieten vertegen woordigen. Als voorwaarde werd ge steld, dat het budget de 27.000 niet mag overschrijden. Ten behoeve van de kerken zal een kwartaalblad worden uitgegeven. De volgende conferentie zal najaar 1962 worden gehouden. Het is goed om in sombere buien in de psalmen te lezen. Omdat die psalmen zo dikwijls de gemoedsstemming van de dichter weergeven èn toch altijd weer eindigen in een loflied op Gods goedertierenheid en trouw. Lees de psalmen 51 en verder die alle de naam van David dragen. Psalm 51 is het gebed van de zondaar, die zich in diep berouw tot God wendt, omdat hij nergens anders meer een uitweg ziet. In de twee volgende hekelt de dichter het gedrag van de lasteraar en de overmoed van de nihilistische dwaas. En zo gaat het door: alles wat bij tijd en wijle ook in ons omgaat vindt ge er in terug. De somberheid en de jaloezie jegens anderen zo goed als het zich ellendig voelen om eigen tekortkomingen. Maar in al die psalmen vindt men telkens weer woorden als deze: Maar ik ben als een groenende olijfboom in het huis van God. Ik vertrouw op Gods goedertierenheid altoos en immer. Voor altoos zal ik U loven omdat Gij het gedaan hebt!" Als de mens zich vol vertrouwen tot God wendt, zijn noden en zorgen, zijn boze gedachten en zijn boze daden aan God voorlegt als hij dat eerlijk doet zonder terughoudendheid, dan zal er een rust over hem komen die jaloers maakt. En die toch voor ieder mens bereikbaar is! Hot besluit van minister Cols tot in krimping van dc mondelinge eindexamens der middelbare scholieren heeft in en kele bladen verzet ontmoet. Dc minister gebruikte als motief, dat het met het be perkte aantal beschikbare deskundigen niet langer mogelijk is het sterk toegenomen aantal kandidaten in do daarvoor uitge trokken periode te examineren. De N.R.C. bijv. schrijft: „Het wegvallen van een mondeling deel van het examen kan v°or een examinandus ongelukkig uitvallen; heeft hij voor het schriftelijk werk een 5 gekregen, dan heeft hy geen kans meer dit cijfer in ccd mondeling gedeelte in te halen. Wat uarc consequenties kan hebben, bijv. bjj pogingen om een studiebeurs te krijgen. In theorie verandert er aan het onderwijs misschien niets. Maar de prak tijk zal makkelijk naar vervlakking kunnen afglijden. Het psychologisch effect lijkt bij do voorbereiding van de inkrimpingsbe- (-luiten niet bijzonder in beschouwing te zijn genomen. Is wel voldoende nagegaan, of geen winst kan worden behaald door meer personen ook gepensioneerde hoogleraren cn leraren gedurende kor- to tijd als gecommitteerde te laten optre den. voorts door gecommitteerden systema tisch dichter bjj huis te laten opereren? De loterij, die nu bij de eindexamens zal wor den gehouden, is bovendien moeilijk tc verdedigen; zy zal tot gevolg hebben, dat niet allo kandidaten over één kam worden geschoren, hetgeen onbillijkheid betekent. Is wel voldoende nagegaan, of men de ge lijkheid van behandeling niet zou ku handhaven door do duur van verschillende onderdelen der examens te verkorten?" Ook Het Vaderland vraagt zich af, of dc juiste maatregelen wel zijn genomen. „Andere maatregelen zyn nl. ook denk baar. liet ambt van deskundige kan aan trekkelijker worden gemaakt, dc examens zouden in een andere periode afgenomen kunnen worden, waardoor meer krachten beschikbaar zijn omdat Ze niet langer de perikelen van de overgang in beslag worden genomen. Ook zou men hebben kunnen denken aan een zekere reorgani salie in dc af te nemcti examens zelf. Dc minister heeft echter de gemakkelijkste weg gekozen, de omvang van de monde linge examens wordt beperkt door enkeh vakken op tc offeren. Nu deze weg is ge kozen, is duidelijk wat er zal gebeuren als straks dc ingevoerde verkortingen niet afdoende zijn. Dan kan immers gerekend worden op verdere verschralingen. De •uitaten van de eindexamens wijzen der op een verslechtering dan op een betering, hoewel dit laatste door toepas sing van moderne onderwijsmethoden ëo lijn der verwachtingen zou liggen. WAT IS „EFFECT SORTEREN"? JN het Gereformeerd Weekblad 1 (Kok, Kampen) gaat prof. dr. Herman Ridderbos in op de bete kenis van de nieuwe en scherpe re omschrijving van de basis-for mule van de Wereldraad, waar omtrent de vraag is gesteld, of zij zodanig zal functioneren, dat zij ook „effect sorteert". Prof. Ridderbos schrijft o.m.: De vraag is nu wat onder dit ef fect sorteren van de basisformule moet worden verstaan. Onze synodes hebben tot nu toe hieronder verstaan: zolang de ba sisformule niet in staat is kerken van meer of minder vrijzinnige signatuur, zoals er bijv. zovele in Amerika zijn, de Wereldraad te houden, biedt de basis voor ons geen enkele waarborg. Van de zijde van de Wereldraad is hierop echter steeds geantwoord: Het is niet billijk ons werk als Wereldraad te beoordelen naar wat er in de bij ons aangesloten ker ken wel gezegd en gedaan, beleden of geloochend wordt. Gij moet ons beoordelen naar hetgeen wij als Wereldraad zélf zeggen en doen, publiceren en propageren. Als gij kunt aantonen, dat in dit leven en werken van de Wereldraad iets ge schiedt, dat met de belijdenis van Jezus Christus als God en Zalig maker in strijd is, dan hebt gij recht en reden om tot ons te zeg- ?en: uw grondslag sorteert geen el ect. Maar zolang gij in ons eigen leven als Wereldraad een zodanige verloochening van de grondslag niet kunt aanwijzen, hebt ge geen recht ons te veroordelen op grond van wat gij in de bij ons aangeslo ten kerken afkeurt. schuilt. Dat geldt van het stand punt der synode. Om een wat sterk beeld te gebruiken (waarbij men vooral op. het tertium comparatio- nis moet letten!): als een groep van notoire dronkaards en geheel onthoudersvereniging opricht en op de vergaderingen van die vereni ging enkel thee drinkt, doch thuis ieder voor zich het oude dronke mansleven vrolijk voortzet, zal nie mand deze geheelonthouding ge heel serieus kunnen nemen. In dit licht moet men de argwaan van ve le orthodoxe kerken tegen de We reldraad zien. Men moet zich niet verbazen, dat kerken, die (als bijv. de Nederlands Gereformeerde of de confessionele Amerikaanse kerken) zélf in de strijd tegen het libera lisme en de vrijzinnigheid gedwon gen werden op zichzelf te staan, wel wat raar opgekeken hebben, toen zij al deze all-in-kerken plotse ling onder de orthodoxe banieren van dè Wereldraad vergaderd za gen; men moet zich bok niet ver wonderen, dat zij toen niet aan stonds bereid waren tesamen met die alle zich onder deze banier te verenigen. ANDERZIJDS zal niemand zich op de duur kunnen onttrekken aan de eis, die de Wereldraad stelt, dat hij, voor wat de ernst en het effect van zijn grondslag aangaat, beoordeeld wenst te worden naar zijn eigen optreden en niet naar dat van de in de Wereldraad parti ciperende kerken. Dat wil niet zeg gen, dat er tussen beide geen ver band zou zijn. Men kan geen stevi ge vuist maken met zieke vingers. Er is dan ook, bijv. van r.k. zijde, niet ten onrechte gezegd, dat de Wereldraad in de kracht van zijn optreden en belijden belemmerd wordt door de zwakke en dubbel zinnige positie, die onderscheiden deelnemende kerken t.a.v. de grondslag innemen. Toch is het met de waarheid in strijd, wanneer men het voorstelt alsof de Wereld raad eigenlijk niet anders ls dan een afspiegeling van de dubbelzin nigheid, waarmee in vele kerken met de christelijke belijdenis wordt omgegaan. Veeleer i? het zo, dat in do Wereldraad het centrale Bij belse getuigenis, zoals dat in de grondslag tot uitdrukking is ge bracht, van overwegende betekenis is. Bij meer dan een gelegenheid is duidelijk gebleken, dat in het be raad van al deze kerken en in de wijze waarop daaraan uitdrukking is gegeven in uitspraken en conclu sies, de positieve krachten domi neerden en de Bijbelse grondslag een niet te passeren grenslijn bleek te zijn voor wat de Wereldraad al dan niet voor zijn rekening wenst te nemen. basisformule. Ongetwijfeld is ook de tegenwoordige grondslag niet anders dan uit de Schrift te funde ren cn te interpreteren. Maar dal men thans uitdrukkelijk aan de woorden: „Jezus Christus God en Zaligmaker" wil toevoegen: naar de Schriften bewijst nog eens te meer. dat de centrale commissie over de Bijbelse normering van de grondslag geen twijfel wil laten be staan en alzo aan het christelijk fundament van wat door en in de Wereldraad geschied niet geknoeid Poolse bisschop Wladimir Doroschl- witsch horen. Hij zei, dat hij en de zij- nen van achter het IJzeren Gordijn op deze conferentie het gevoel hebben ge kregen, dat vele westelijke kerkelijke leiders denken, dat zij door hun rege ringen naar deze conferenties worden gestuurd om een bepaalde communist! sche boodschap door te geven wa< niet met hun hart achterstaan. Hij ontkende dit ten enenmale ei ,,Wij voelen deze gedachte aan al: belediging". Vervolgens legde hij uit waaroi kerken uit het Oosten zoveel over de spreken. „Wij hebben veel meege maakt. Zelf heb ik mij, zonder dat ik tiet wist, gewassen met zeep die door de Duitsers uit mensenlichamen was gemaakt. Als ik naar mijn handen kijk, schaam ik mij er nog voor dat zo iets in onze wereld kon gebeuren. Daar- zijn wij ervoor, dat alle barrières worden verbroken en wij in een vlam liefde worden verenigd, opdat onze kinderen niet meer zulle huilen en onze wen niet meer zullen lijden en op- wij samen de aardse zegeningen zullen kunnen smaken die God ons wil schenken. Wij zijn ervan overtuigd dat de wereld re- Deze Poolse bisschop besloot zijn op merking' met de woorden: „Wat de christenen ons in het verleden hebben aangedaan (daarbij doelde hij kenne lijk op het Duitse nationaal-sociallsme, dat in een land met een volkskerk is ontstaan) hebben wij geheel vergeven". Wereldraad Op de vraag, of de Russisch-ortho doxe Kerk in de nabije toekomst offici eel zal, toetreden, tf>t de Wereldraad Kerken,antwoordde de Russische bis schop Johannes Wéndland, dat zijn kerk zich-steeds meerden meer Verbonden weet met de oecumenische beweging. „Deze conferentie cn het feit dat wij met zo'n sterke delegatie zijn gekomen, zijn er het bewijs van. Wij 2ier richting waarin wij willen gaan", z hij nog, „maar waarheèn deze richting leidt, weten wij nog niet". Koptische monniken terug in klooster De Egyptische monniken moeten in hun klooster terugkeren, willen zij niet het gevaar lopen hun status te verlie zen. Het hoofd van de Koptische Or- thodoxse Kerk in Egypte, Pope Kyrel- les Vi, heeft de monniken hiertoe op dracht gegeven, omdat al te velen hun ner proberen een leven als seculiere geestelijken in grote en kleine steden te verenigen met het genieten var voorrechten van kloosterlingen. Tal van monniken begonnen zich dubbel inkomen te verzekeren door dienst te doen in kerken en bijdragen van kerkelijke gemeenten te incasseren en tegelijkertijd toelagen voor levens onderhoud van hun kloosters te vaarden. Pope Kyrelles heeft nu de toelagen voor alle monniken vastgesteld; zij mo gen niet langer giften van de buitenwe reld aanvaarden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Haulerwijk (toez.) J. Visser, vic te Den Helder. Bedankt: voor Oud-Beijerland, J. den Besten te Dirksland. Benoemd: tot geestelijk verzorger van het Nederlands sanatorium te Davos, W. Mettingh-van Rijn, legerpredikant depot artillerie te Breda. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Bolsward en Hengelo Ov.) (vac. R. Slofstra), J. W. Vlaande- en te DelfzijL Aan de V.U. zijn geslaagd vooi kand. ex. theologie de heren J. ter Horst Q. Huyzer, beiden te Den Haag. GEREF. GEMEENTEN Amsterdam, de heer J. Oldekamp, die mitsdien beroepbaar is. Voor het eerste deel van het prop. ex. slaagden; mej. J. Londo en de heer P. J. "an Schayk. Voor het toelatingsexamen slaagden: mej. M. Tuinman en de heer A. Hoekema. Ds. C. F. Brüsewitz te Utrecht slaagde tn de gem. universiteit te Amsterdam )or het doet ex. theologie. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP (Van een onzer verslaggevers) Op de te Utrecht gehouden vrouwenzendingsdag heeft mevr. H. SchuurmanNijhoff, die veertien jaar deze dagen leidde, afscheid genomen als voorzitster. Het was een merkwaardig moment, toen zij in deze vrouwenvergadering de voorzittershamer overreikte aan een man! Want nu de Raad voor de Zending der hervormde kerk zelf deze dagen onder zijn hoede zal nemen, kwam de leiding in handen van dr. J. H. Stelma, voorzitter van de Raad. Oorspronkelijk ging de dingsdag uit van de Vrouwenzendings- bond. Deze werd in 1947 geïncorporeerd in de vereniging Nederlandse zendings corporaties (Oegstgeest). In de Raad voor de Zending houdt mevr. Schuur man zitting. Zij treedt echter ook af als voorzitster van de Commissie Vrouwen werk van die Raad. Daar wordt zij op gevolgd door mevr. E. Gramberg-Van der Hoeven, die onlangs terugkeerde uit De vrouwenzendingsdag heeft altijd een geheel eigen karakter, dat inter kerkelijk bepaald is, niettegenstaande zijn herkomst uit de hervormde kerk. De begroeting van gerepatrieerde of met verlof zijnde zendingsmensen geldt ook hen, die uit andere kerken of dingscorporaties komen. Aanwezig ren, behalve zendingsarbeiders „Oegstgeest" ook missionaire werkers uit de gercf. kerken, de morgenland zending, de broedergemeente, de baptis tenzending, de vrije evangelische zen ding, de geref. zendingsbond en het bij belgenootschap. Mej. Chr. Slotemaker de Bruine, die kortgeleden definitief uit Indonesië te rugkeerde, heeft in een interessante causerie het zendingswerk ln Indonesië, zoals het er in 1960 uitziet, vergeleken met de situatie in 1935, toen ze er aan kwam om het werk onder vrouwen en meisjes te beginnen. i Wie destijds in Indonesië arriveerde, Dr. Nissiotis in Nyborg Voor velen hier in Nyborg, op de conferentie van Europese ker ken, was het referaat van de Grieks-orthodoxe directeur van het instituut Bossey van de We reldraad, dr. N. A. Nissiotis, een openbaring. Ds. Nissiotis sprak over „De diako- nia (dienst) van de kerken onder el kaar" Zijn referaat was diep-theologisch en wortelde sterk in het Oosterse den ken, waard'oor het voor de Westerse mens moeilijk te begrijpen was, maar bood tegelijkertijd een aantal punten, die velen bijzonder aanspraken. Hij gebruikte het woord „diakonia" om zich te kunnen distantiëren van humanistisch dienen van elkaar en aan te geven, dat de dienst van de kerk niet een soort kerkelijke filantropie is, maar alleen kan voortgroeien uit het verzoenend sterven van Jezus Christus en de werken van de Heilige Geest. Dia konia, zo stelde hij, is d'e overstroming van de genade naar de ander. Een ander, opmerkelijk feit was dat in dit referaat niet gevraagd werd naar de ware kerk. De Oosterse orthodoxie ziet veelal de protestanten alleen i ils ketters, en hun meeleven in de oecu menische beweging is dan ook vaak sterk bepaald vanuit de zendingsge dachte. De Westerse kerken, zo zei dr.Nlsslotis, dragen zorgen voor elkaar. Hy erkende de waarheid van het gezegde, dat er geen kerk is, die niet negatief beïn vloed is door de scheuring van Gods II c'iaam, maar meende dat ook gezegd moet worden: „Er is geen berk, die niet nieuw leven heeft ontvangen door het dienen van de ander". Hiermede wilde hij niet zeggen, de kerken alleen maar bepaalde dingen van elkaar moeten overnemen. Want dan kunnen we gemakkelijk gaan denken d'at wij het evenwicht hebben gevonden en er nu wel zijn. Het is slechts mogelijk enkele aspec ten van dit referaat weer te geven. Hét is te theologisch en te zeer geworteld in het Oosterse d'enken om het volledig recht te doen. Een kerkeliike leider uit het Westen zei ons zelfs: „Dit moet taald worden", maar duidelijk is ni dat velen uit Oost en West met dit referaat, dat zowel de orthodoxe als pro testantse kerken nieuwe gezichtsounten biedt, bezig zijn en in de komende maan den en misschien jaren bezig zullen blijven. Het heeft ook al een praktisch resul taat opgeleverd De Russisch-orthodoxe bisschop Wendland heeft gevraagd of het niet mogelyk is een fornmtw-gebed op te stellen, dat in de erediensten Oost en West, van protestantse ei. thodoxe signatuur kan worden gebruikt als voorbede voorr elkaar. Dit voorstel is aangenomen en het gebed zal door het nieuwgekozen comité, dat de vol gende conferentie van Europese Kerken gaat voorbereiden, worden opgesteld. i- ontmoette eerst een heleboel Nederlan ders eer hij met de eigenlijke bevolking in aanraking kwam. In de huizen langs de grote wegen woonden Nederlanders. Bij de loketten in openbare gebouwen werd automatisch aan Nederlanders voorrang verleend. Geliefde manifesta ties waren altijd de Oranjefeesten. In de schoolbesturen zaten Nederlanders; ook kwamen de leerkrachten uit Ne derland. Het Nederlandse stempel was duide lijk op Indonesië gedrukt. Veel van on ze landgenoten rekenden ook alleen maar met Nederland. Toen mej. Slotemaker enige jaren ge leden voor de laatste maal naar Indo nesië ging en iemand naar haar stand plaats vroeg, zei ze dat dit Malang was. „Malang?" riep de ander uit, „daar is toch niemand meer!" Nee, Nederlan ders niet, maar zij vergat de 300.000 ei genlijke bewoners van Malang! Toch was er ln 1935 al duidelijk iels in het groeien wat we nationalisme jemen. Ook in deze zin, dat sommige kerken al zelfstandigheid hadden. De oostjavaanse kerk, reeds in 1931 zelf standig, telde toen .al vrouwen in de kerkeraad. Momenteel is er van dat beeld uit 1935 totaal niets meer over. De weinige Nederlanders die er nog in de zending arbeiden, zijn hoogstens medearbeiders. Er is bij de Indonesische christenen ook een schroom om met Nederlanders samen te werken. Men spreekt trouwens liever niet van „zending" dat woord is te koloniaal geladen maar van evangelisatie. Hoe de wég van de Indonesische christenheid (100.000 christenen op "76 miljoen inworièrs) zal zijn, is niet te zeggen. In ieder geval is het een moei lijke weg. Daarom moet de oecumeni sche verbondenheid van de Nederlandse met de Indonesische kérken blijven, uitkomend in voortdurend gebed en of fer. „Dit kunnen we in Nederland van de kerken in Indonesië leren, dat zij veel sterker met elkaar verbonden zijn. Ze weten heel goed, dat ze zich niet verdeeldheid kunnen per- de luxe mitteren" Van de overige spreeksters en spre kers op de vrouwenzendingsdag noemen wij nog mevr. K. A. Busia, echtgenote tl prof. Busia uit Ghana, die in 1959 Nederland is komen wonen voor het bezetten van een leerstoel in de socio logie van Afrika te Leiden. Mem Busia schetste de positie van de vrouw in Ghana. In veel opzichten is deze nog primitief, hoewel er een snelle vooruit gang is. Vee] meisjes gaan tegenwoor dig naar school, al is het middelbaar en hoger onderwijs voor velen nog on bekend terrein. Dat houdt mede ver band met de opvatting dat een ontwik kelde vrouw geen kinderen meer kan krijgen omdat ze te laat trouwt. Zo kent Ghana slechts zes vrouwe lijke artsen, één tandarts en vijf vrou- weh die rechten gestudeerd hebben. Op de universiteit behoort maar één pro cent van de studenten tot het vrouwe lijk geslacht. Voor de handel hebben de vrouwen van Ghana buitengewone gaven (de handel tussen grossier en winkelier), - speciaal de volkomen onontwikkelde vrouwen, die niet op school zijn geweest maar die financiersters van de eerste orde zijn. Vijftien procent van de bevolking in Ghana behoort tot het christendom. Toch is het aanzien van Ghana door het christendom bepaald. Wat de kerk aan de mensen van Ghana moet leren is het verstaan en goed gebruik der vrij heid. Velen dachten dat je in een vrij land niet hoeft te werken en dat je jè gewoon de eigendommen van anderen kunt toeëigenen. Dat. heeft het morele peil niet omhoog gebracht. Aan de christenvrouwen van Ghana de moei lijke taak om het staatsburgerschap voor te leven aan haar landgenoten. Vraag: Ik ben een zittende zieke van 82 jaar en mag dus volgens het lijstje dat u onlangs in de krant afdrukte, 2000 calorieën per dag tot mij nemen. Nu weet ik weinig van die calorieën af kunt u mij zeggen hoeveel dat in grammen is? Antwoord: Allereerst moet u dit be denken: goede voeding berust niet alleen op toevoer van het juiste aantal ongeveer Vragen op elk gebied kunnen worden Ingezonden aan het bureau van ons blad Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's. calorieën, van dezelfde sporen is natuurlijk het begin i wijsheid. Helaas zyn er nog lang niet voldoende specialistisch opgeleide leer- VC11 krachten, die kinderen met leeszwakte ste vitaminesoorten? calorieën. De calorieën moeten worden hoeveelheid karnemelk slechts 340, om- verschaft door koolhydraten (meel, sui- dat daar het vet uit is. ker) en ook door eiwitten en vetten. 100 gram bruin brood geeft 250 calo- Ook moeten er voldoende minerale stof- riecn, eenzelfde hoeveelheid wittebrood kunnen helpen hun gebrek te fen en vitamines worden toegevoegd en 260 calorieën. nen. Dit is echter wel nodig. Zo er moet voor variatie worden gezorgd. Andere meelsoorten: 100 gram gries- bijvoorbeeld kunnen plaatsvindei Precies uitrekenen hoeveel calorieën meel verschaft 360 calorieën, 100 gram school voor „partieel-defecten". u binnen zult krijgen, kunt u niet. „Wij maïzena 370, 100 gram erwten of bonen -..-I.--* ongeveer 350 calorieën; 100 gram pinda's daarentegen geven liefst 600 caL (be vatten veel vet). Wellicht hebt u op deze wijze enig inzicht gekregen. Maar deze raad: als u van uw dokter alles eten mag doe dat (Dit betekent niet dat dit vette dan. Van alles wat en van alles een matige hoeveelheid. Vraag: Wat is leesblindheid? Zijn de oorzaken altijd dezelfde? Is te doen en wordt het wel stof. Juist door het vele het water kan ook groene alg ontstaan. Overigens, deze alg is niet slecht voor de vissen, Als u de kom op een minder lichte plaats zet of een poosje afdekt tegen het licht, zal de alg afsterven en kan ze weggeheveld worden. Vraag: Welke manier van koken ver nietigt de meeste vitaminen: normaal koken, koken met stapelpannen of ko ken met de pressurecooker? Kunt u dit uitleggen ten i willen u echter toch een paar voorbeel den geven opdat u zich enigszins een voorstelling kunt vormen. 100 gram vlees levert 150 tot 200 calo rieën als het niet al te vet is; vet var kensvlees, spek of rookworst echter veel vlees zoveel „gezonder" zou zijn. tegendeel: matigheid in het vetgebruik verdient aanbeveling!). 100 gram ei (ongeveer 2 eieren) leve- i de dooiers en 215 met andere leesstoornissen? dus 360 calo- 145 calorieën i van de eiwitten, rieën. Hét eten ■■■■■BHIHHI streeks 50 gram verschaft u dus onge- wordt deze kwestie diepgaand bestu- Vraag: Mijn zoon heeft een ronde kom met drie goudvissen, verder wat planten en wat slakjes. De kom staat voor een raam op het noorden. Nu kaï hij het water niet helder houden. Een maal per week maakt hij het schoon maar na een dag wordt het alweer groen en aan het eind v je de visjes haast niet 1CIB aai, moet hij doen om het water helder verward houden? Antwoord: Bij de toebereiding van voedsel kan alleen vitamine C worden vernietigd. Er zijn hiervoor twee oor zaken: blootstellen aan zuurstof en ver hitten. Het is duidelijk dat de pressure cooker in dit geval het gunstigs' werkt, omdat de pan goed is afgesloten (er komt dus geen zuurstof uit de lucht bij) .*n omdat er maar gedurende korte tijd verhit wordt. Vraag: Hoe ver is men in ons lartd de week kun met kleurentelevisie? Over hoeveel jaar zien. Wat zullen we een uitzending in kleuren tegémoet kunnen zien? Antwoord: Kleurentelevisie ls ln ons Antwoord: De oorzaak is dat de kom land technisch ryp. De invoering t het licht staat; daardoor ont- hangt af van de aandrang die wordt uit- deerd door psychologen en artsen. De want zoals u schreef groeien er planten wording van zulk een stoornis op te in en die zorgen voor de nodige zuur-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2