r
CHOPINCONCERT EN
MUZIKALE MINIATUREN
kreeg diploma in Salzburg
NA ZES WEKEN HARD WERKEN IN DE MOZART-STAD
vj
iM
Jetty van Bilderbeek-de Boully:
Vier nieuwe Phoenix-Pockets
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 1 OKTOBER 1960
Om de ware Mozart
SALZBURG staat bekend als
de Mozart-stad. De mees-
ter werd hier immers ge
boren (1756) en bracht er,
zij het met veelvuldige on
derbrekingen, zijn eerste en
rijpere jeugd door. Veel
steviger dan op deze biografische bijzon
derheden is het recht op de genoemde
erenaam niet gegrond. Salzburg heeft zijn
sublieme architektonische schoonheid aan
vreemdelingen of een vreemde cultuur
(Italië) en zijn grootste zoon aan het aller
gelukkigste samentreffen van Duitsland en
Salzkammergut te danken. De provincie
plaats Salzburg was véél te klein en te
burgerlijk om Mozarts geest te kunnen
bevatten. Het was mede de schuld van
Salzburg, dat Mozart de erkenning eerst
in zijn laatste levensdagen zag opkomen.
Toen was het te laat om er nog van te
kunnen genieten. Die late waardering kon
nog juist niet voorkomen, dat zijn stof
felijke rest anoniem in een massagraf
onvindbaar werd weggestopt
Desondanks is Salzburg de beroemde Mo-
zartstad geworden. Historisch gezien is dit
niets meer of minder dan een genade. Het
was mogelijk doordat de uit honderden
kunstenaars en geleerden en ontelbare andere
vrienden samengestelde wereldwijde Mozart-
Gesellschaft, Salzburg als haar Mekka er
kende. Het werd internationaal centrum van
alle Mozartkenners en -vereerders. Hun tem
pel is het aan de rand van de befaamde Mi-
rabellgarten gelegen Mozarteum, thans mu-
ziekhogeschool met concertzalen en een uit-
gebreiae Mozartbibliotheek.
Daar komen de Gesellschaftsleden elk jaar
bijeen om nieuwe vondsten uit te wisselen
en te bespreken, om te musiceren en te
luisteren. Het gebouw bergt reeds een grote
kostbare verzameling handschriften en brie
ven van de meester, maar de vereniging
streeft er naar alles wat van Mozart afkom
stig is of met hem te maken heeft, naar Salz
burg over te brengen Dit doel zou misschien
volledig bereikt kunnen worden, als het
ijzeren gordijn het (nog) niet belette. Achter
dit denkbeeldige, niettemin reële
voorhangsel bevindt zich namelijk
veel waardevol materiaal, waar- olympische cérémonies protoco- O, Leid,, sopraan Leny Stevens-
van men daarginds geen alstand op een verhoging, blinken- Ridderhal, die een diploma uit
wenst te doen- d' medailles, enz. is in Salzburg Sal,bur. kreeg.
geen sprake. Men doet het maar 8
eenvoudig aan. Die zes weken
kosten, behalve inspanning ook ven had. Het ging hier werkelijk
TIET Mozarteum gonst het ge- ™fean "P-^t-heb-je-mooie-
11 hele jaar door van bedrijvig- len ZeUs een openbaar optreden J°n&en. Vooral de eerste dagen,
concert wordt niet geho- vertelde Leny Stevens, hadden
d-we heel wat te verduren. De ge
breken schenen wel legio. Je
moest van staal zijn, om dat ijze
ren systeem te kunnen doorstaan.
Mozart is een uitvinding
Romantiek. In Salzburg heeft enthousiast
dat misvormde beeld geres
taureerd, geeft men zichT alle
moeite, de studenten de ware
Mozart in te prenten.
Mozart was geen rococopoppe-
tje, geen bolwangige putto, geen
uit de hemel neergedaald blank kregen
godenzoontje Men heeft ondei
zijn gewichtloze, volmaakt ge
vormde glasheldere constructies gestuurd
een, te zeer verwaarloosde, gela
denheid en dramatiek ontdekt.
Maar deze interpretatie vergt
ook een veel groter geluidsvolu
me. Vroeger achtte men dit zo
iets als heiligschennis. Het „te
rughouden, daar is Mozart veel
te fijn voor", lag de leraren in
de mond bestorven.
doorgemaakte meesterseholing
niet onvruchtbaar was geweest.
Ook de Opern-Studio-klas gaf
concerten. Zo zong Leny Stevens
een Dame-rol uit ,,Die Zauber-
flöte" en samen met een mezzo
sopraan uit Texas, twee duetten
uit ,,Cosi fan tutte".
De slotavond had het karakter
van een spectacle-coupé. Een tal-
de rijk internationaal publiek was
enthousiast over de gecostu-
meerd opgevoerde ,,Cosl fan tut
te-" en ,,Figaro"-bedrijven. De
zangers moesten telkens weer te
rugkomen En het lest was
het best. Naar aanleiding van de-
prachtig geslaagde avond
alle dertien hun diplo-
Tenminste, de toezegging er-
De rol zou later worden op-
ie
3
Jetty van Bilderheek-de Boully in haar
Veel regen
werd de
we schitterende Festspielhaus,
aan uitvoeringen-bij-kaarslicht in
Mozarts Wohnhaus op de Mac-
kartplatz. En 's middags soms
Forte naar een orgelconcert in de Dom.
Salzburg is vol muziek in die
J ENY Stevens-Ridderhof heeft tijd.
Salzburg een behoor
lijk forte moeten ontwikkelen.
Zij heeft het vroegere, nauwe
lijks verder dan de eerste rijen dagen-
hoorbare pianissimo moeten
sterken, zodat het forte vanzelf weinig,
aanzienlijk werd vergroot.
Haar taak was, de rollen
Fiordiligi (Cosi fan tutte), Pami-
garo) zó te bestuderen, dat
volgens de hoge Opern-Studio-ei-
sen, opvoeringsrijp zouden wor
den. De mede-cursisten kregen
weer andere rollen toegewezen.
Er moest veel worden ge
schaafd of zelfs veranderd, maar
iedereen werkte hard, twee uur
per dag in de eigen kamer, en
acht uur op de les en later op
de gezamenlijke repetities. Zo
groeiden de bedrijven, tot het ge
hele werk (drie opera's)
tooid. Dat de cursisten
vaak héél moe waren, laat zich
denken.
Toen verschenen de aanplakbil-
In 't voorbijgaan zij vermeld,
dat het al die zes weken ontzag
lijk veel geregend heeft. De drie
Idealisme bij een nieuwe Haagse kunst-zaal
van antiek naar abstractie.
Salzburg, toch wel iets te
Mevrouw Stevens hoopt haar
(Van onze kunstredacteur) Waarom juist die moderne kunst
TT/TE in onze materialistische tijd mocht denken, dat er in de ^U^iejnand, die aanvankelijk niets
kunst geen idealisme gevonden zou worden, vergist zich toch. U-1J
--«wmi, Arsmn yee/t lueuname yevunueu zou woruen, vergist zie
profiteren van de Salzburgse er- Er zVn tal van kunstenaars die zich beslist niet verkopen c
„Misschien ga ik er nog wel
;ens wat mee doen, in de opera
)f zo. Maar een vast con
tract, nee, dat kan moeilijk.
Ik heb een uitgebreide lesprak-
de hedendaagse schilders be
greep en' groot was gebracht bij
een antiquiteiten? Jetty van Bilder-
I»»»»» c» nu.il, civcn rvuiwuueuui uiijuen vast- beek-de Boully kwam
houden. Er zijn er ook die uit puur idealisme anderen helpen of studie, vooral in Parij;
zich, zonder aan eigen belangen te denken, geheel inzetten voor raking met veel schilders en in
de uitbouw van het kunstleven. En daarom deed het me zo goed de vele gesprekken ging ze zich
tfl Don W/irt/T ooy» ..win nnhMin/*— O-,j.i..i. steeds meer openstellen voor de
uitingen van deze tijd. Thans is
ze een der beste verdedigsters
van de abstracte kunst. Van de
..Wij geloven in de hedendaag- behoeft de kunstenaar geen ge- g°ede abstracte kunst dan. want
beeldende kunst, omdat ais bruik te maken »n aio man m
bestaande z™el zi-> als 'haar
als ik
i zit
gebonden ben, nooit tevoren een persoonlijke vl- waarden of traditionele gebon- dj* opzicht zeer kritisch. Niet al-
man aiippn sie gedachte ên beleving van denheden. Hij geeft ons aldus de *es wat zich als abstracte kunst
een kunstenaar de mogelijkheid gelegenheid niet als beschouwer indient wordt maar zo aanvaard,
bedachten, dat een wél- kreeg ons te beroeren. Het wordt °P te treden, maar mee te rijzen Dat ze in dit opzicht kennis
Mozarteum
jetten. Instrumentalisten
lerlei soort, toonden
ensemble-uitvoeringen,
vonds onderlegde, ervaren pedagoge ons mogelijk bij een volkomen op de directe adem
"i"l~ even belangrijk werk doet als openstelling voor de gemoedstoe- schepping
een gevierde opera-zangeres. Want stand of beweegreden, die het
de laatste is, zónder de eerste, kunstwerk deed ontstaan, tot een D" 15 de door het echtpai
al- onbestaanbaar.
*Un smaak heeft wordt wel bewezen
door de inhoud van haar kunst
ervaring te komen, welke ons ie- uitgegeven verantwoording
ven een ervaring rijker maakt. In hun nieuwe kunstzaal, die Gale-
JOHAN VAN WOLFSWINKEL tegenstelling tot vroeger tijden
Jonge talenten
is i
meesters vindt
ti bedrijvig
heid. In 'de zomermaanden stro
men de Mozartbeoefenaars van
heinde en ver toe, om hun speel-
of zingvaardigheid te vervolma
ken, hun interpretaties te zuive
ren van onware elementen. In
het onderwijs aan dit instituut on
derscheidt men twee niveau's.
De Sommer-Akademie veron
derstelt bij de studenten een ho
gere praktisch-muzikale graad
Mevrouw Leny Stevens-
Ridderhof, zangeres, en le
rares aan de Leidse Toonkunst-
Muziekschool, vond het, in weer-
helft i
In Nederland,
de kosten toch wei de ke lichte bonbonachtige Mozart- kwalitei
aard, om eens mee te stijl nog veel in zwang is, had bijzondei
ontwikkeling dan de Hoch- dingen. Zij zingt heel graag Mo-
schule. Hofrat Doktor Bernhard
Paumgartner voert het algemene
bewind. Hij verzorgt, als Mozart-
geleerde, regelmatig „Vorlesun-
Ook andere grootheden kan n
Zij meende ook, dat de tot 1
Leny Stevens zich toegelegd op
soubrette-rollen, die een kleine, wemeu
lichte stem en een bewegelijke pocketvoi
actie veronderstellen. Een natui J
lijk speeltalent versterkte haar
De serie Phoenix-pockets vai
uitgeverij W. de Haan te Zeis
breidt zich steeds uit en telkens ties, die het kunstleven
:onstateert men, dat de
de boekjes steeds
g blijft. Dit
schrijver
50a te Den Haag. Wie het grote werk van jonge kunstenaars,
huis bezoekt zal verrast zijn door wie Jetty van Bilderbeek-de Boul-
de vele waardevolle, veelal ab- ly een eerlijke kans wil geven,
stracte, kunstwerken die daar Zo vindt men er Theo Bitter met
hangen, werken die men wellicht schilderijen en gouaches, Ria
nimmer zag, zoals bijv. de grafi- Exel met schilderijen, gouaches
sche werken en schilderijen van en grafieken, George Lampe met
de Fransman Jean Signovert, die nieuwe gouaches, Har Mengels
Dp rWpn ,hier,m€e voor het eerst in ons met schilderijen, gouaches, teke-
land is. Signovert was aanvanke- ningen en etsen, Pauline Braat
tekeningen,
'riMTTt i ÏS/ÏÏSK
tijdperk in rep en roer brachten,
komt voort uit de argwaan van
de schrijver jegens de absolute
serie populair wetenschappelijke betekenis van hetgeen de tijdge-
grote waarde. In
de overtuiging, alleen
toe in Nederland doorgaans ge- type geschikt te zijn.
dit de hand
belangrijk toescheen.
Ook gaat het niet aan op ei
tijdvak van 25 eeuwen aan vi.
tig zojuist vervlogen jaren ei
groot- ajs picasso €n Bracque, iu>u ia
wereia- nu zejf scheppend werkzaam en
omvattend rijk wordt Betekend. toont dus naast zijn creatlel ver-
w,.t h v dat Venetie door vrij mogen een t 'tacMsch vak.
i'SJ -lï? w.iE™' manschap.
Initiatief
Wist
gekozen
geerd, toen de rest van Europ;
nog leefde onder absolute heer-
i Charles betekenis „hors proportions"
kennen. Wie over die modern-
- ontmoeten. Zo berust de dage- nele Mozart-opvattingen de toets
lijkse leiding van de Opera-btu- der nieuwei door reCente naspo-
dio bij Alexander-Paul Muller ringsmethoden verrijkte weten-
kapelmeester van de Ltnzer ope- schapi wel eens nia, meer zpp_
ra. Dr. Erik Werba, de vaste den jannen doorstaan,
begeleider van Irmgard Seemed, Haar echtgenoot (èn onderdi-
geeft er een cursus interpretatie recteur) Loek Steyens, pianist,
de Joegoslavier Lovro Matacic conservatorium-leraar en musion-
leidt een dirigentencursus. In dit i0giscb student, voelde direct
centraal bureau convergeren alle het plan Sar^en togen zij dus zart.stijl, die op grond
lijnen van Mozartkennis en M - naar Salzburg. keurige onderzoekingen, tegen
woordig de historisch en artistiek
juiste wordt geacht. Die zoete,
zartbegrip.
Hard werken
Met de caravan
Wentinck de pocket „De geschie
denis van de Europese schilder-
~9 Van
Van de klassieke oudheid tot de ..De schilderkunst
oderne tijd toe geeft Wentinck Als
;n klaar en instructief overzicht, r""
luchtige speelrollen véél te gróót toont hij de samenhangen aan en
het gaat hij met grote objectiviteit geschiedenis
bij de beoordeling te werk. Ten
aanzien van de allermodernste
uitingen laat de schrijver zich
niet uit. Hij zelf zegt hierover
in de inleiding: „Bij de behande-
de 20ste eeuw heeft de
H
lijk twe« niet-abstracten, met te
keningen en gouaches, en Frans
de Wit met schilderijen. Zij al
len kunnen er gratis exposeren.
Naast die Nederlanders vindt
ET INITIATIEF voor deze men er buitenlanders als Philip-
kunstzaal Bins uit van de Lepatre, Alexandre Orloft en
Jetty van Bilderbeek-de Jean StBnovert Een zeer Brote
Te g root
dat zij haar aanleg voc
dramatische niet moest negeren.
Zij maakte kennis met
ste uitingen iets wil lezen raad- Talbot Rice, de Russische schrijf- Boully' Haar vader is Ven "der verzameling heeft de Galerie"
plege echter^ de Phoenix-pocket ster die in Oxford studeerde en bekendste antiquairs in Parijs. Hij grafiek (etsen, lithografieën', se-
altijd veel publiceerde over de was Joegoslaaf, doch kreeg later rigrafieën en kopergravures) van
Russische en Byzantijnse kunst, de Franse naturaliteit De doch- 0 a- Karel Appel, Bertini, Bozzo-
Ned. bewertring A. V. C. Bar- ter werd dus als kind al gecon- bni, Bracque. Comeille, Sonia
beknopt fronteerd met de kunst, zij het Delaunay, Dmitrienko, Fautrier,
- - 1 de oude kunst. Zij hield lyandinsky, Leger, Marchand, JVIa-
Oxenaar
tijd".
schreef Chrestien de o
Troyes (Ned. vertaling Ingrid teis). Men vindt°hier „uu
Nijkerk-Pieters)„Parsival, de doch volledig overzicht van de dan
de Graal''. bouwkunst, schilderkunst, beeld- van die oude kunst en op 17-jari- tisse, Picasso, Vasarely
Troyes schreef dit boekje tus- houwkunst, volkskunst en kunst- ge leeftijd begon ze zelf ook mèe *'ne- Net is echt een keurcollec-
krijgt nijverheid in Rusland van de 10e te doen met die antiquairszaak. tie geworden, die tegen zeer lage
tot heden. Dit alles gezien Van de modernen begreep ze toen prijzen een goede keuze laat doen'.
i- niet veel. Afwisselend studeerde Haar liefde voor het antiek
Parijs, tot heeft Jetty van Bilderbeek doen
1165
een helder inzicht in' liet verhaal
van de onnozele, leergierige jon- tegen de achtergrond
geling Parsival, die tot Koning ciale. economische
de Heilige Graal werd ge- geschiedenis. Alle boekje:
politieke Jetty in Den Haag t
uiteindelijk voor enkele jaren besluiten ook oude sculpturen te
terecht kwam op de Ecole du exposeren, o.m. Ming-plastieken
j f\M alle teleurstelling in de el- Louvre in Parijs, waar haar kunst- in brons en speksteen, een Egyp-
0Mv„lfe"stSrvoortomen nt - 9!» Hozuz,
engelachtige, schuldeloos speelse schr. zich beperkt tot de eerste kroond. René Guerdan is de verlucht met fraaie illustraties.
volle stad te voorkomen,
a ze hun eigen hotel mee. Op
idyllische plek aan de Sal-
rvLa„- half juli tot één septem
ber één of andere meestercursus
pat volgen mornet verwaeh-
rn'eens echt gezellig en vrolijk van duizend km achter de auto,
"Un inmnen nemen Het is anderhalve maand rust.
dfe zes weken bird werken om Tassen de andere, ontspannen,
het hegeerde diploma te krijgen, decorum-vrije kampbewoners
„Ie laatste onderscheiding, maakte het kunstenaars-echtpaar.
dat zo ineens, op ongewone tijden,
in rok-en-in-hetrlang, te voorschijn
kon komen, toch wel
Die "laatste onderscheiding,
uiterlijk teken van de verwor
ven schat aan kennis, inzicht en
nieuwe routine, krijgen de geluk- indrilk
kigen later thuisgestuurd. Van vreemde^ndruk.
verend zelfs. De meestercursus-
candidaten moeten zich namelijk
vooraf aan een streng onderzoek
Daarbij wordt
VIA NAALD
ÉN PIAAT
Het Orgel
In het septembernummer
Het Orgel (orgaan
Organistenveren iging.
de Ned.
Soeten-
i, Rotterdam) staat
rtikel van Harry Mayer
TREN 18-jarige Italiaan won in februari van dit jaar de eerste name-technisch is de plaat bijzon-
prijs op het Internationale Chopinconcours te Warschau. Hij der ruimtelijk opgenomen en i«
i)aoiui 'ieet Maurizio Pollini en hij verwierf drie jaar geleden al een prijs n™ i'g°t ewogen'
^Bühnenreife vo^usgeeetzt"." Wie biJ het Muziekconcours in Genève. Wie mocht denken hier weer eens eenp bewijs dat""^8 pten" tect-plaatje.
dus zang- en speeltechnisch niet een vertegenwoordiger van het moderne virtuozendom ie zullen concert van Ohopin echt ni«»t zo
rijp genoeg is, kan wel dadelijk horen, vergist zich. Maurizio Pollini heeft ondanks zijn jeugdige slecht is. Integendeel, het is een
inpakken. leeftijd niets van de koele virtuoos, die het alleen maar om tech- bijzonder mooi werk, dat welis-
De twaalfhoofdige commissie nische prestaties is te doen. waar geheel vanuit de piano
de grote Paumgartner >-= >-
de pianolera:
Semprini, die zijn carrière begon bleef dus „in
als 2e dirigent van de Scala te
Milaan en later een pianist van
de lichte muziek werd, speelt
voortreffelijk en heeft daarbij de
medewerking van
ritme-sectie. Het
kunstinzichten werden geleid. Vlaams houten 15e eeuws Corpus
Dc oorlog was voor het gezin Christi. een' Mayasieraad en een
De Boully niet aangenaam. Jet- Afrikaans helmmasker In okto-
ty bleef met haar moeder in Ne- ?er w<>rdt er een tentoonstelling
derland en haar vader, die een .ingericht yan de Pools-Joodse
Jood was. dook in Parijs onder, kunstenaar Jacques Bucholz.
Op kunstzinnig gebied was Jetty
ook bij haar moeder ln goede
handen, want die i
20 i
Huwelijk
Integendeel, hij is
ïen rasecht musi-
fabel-
over de internationale orgelweek deel uitmaakte, spitste de
in Denemarken waarin hij met scherpe artistieke oren. Een voor
leedwezen const'ateert dat er weer eén kwamen de zestig Candida-
enkele Deense orgelbouwers zijn. ten op het toneel om een Mo- achtlge techniek
dU zich gaan verletten tegen het zart-aria yoor te zingen. Tot haar volkomen in dienst
compromisloze orgel, zoals dat bij ontsteltenis werd Leny Stevens stoat van het kunst
ons bekend is van de fa Marcus- als eerste uitgenodigd. Zij mocht weik. Pollini is een
sen Maar zo constateert de kiezen tussen Cherubin (Figaro's jongeman met een
schrijver ér zijn er gelukkig nog Hochzeit) en Pamina (Zauber- poëtische inslag,
velen hi Denemarken die het on- flöte) fnChtHe'
vervalste moderne Deense orgel Het hele examen nam uren in romantisch in de
bliiven verdedigen W. P. L. Bak- beslag. Met sommige vocalisten muzikale poezie te
ker schrijft over het tweede orgel was de commissie spoedig klaar, verliezen en dan
in de voorm. Sint Lievens Mon- Reeds na een paar maten kre- van >"opi" f™
sterkerk te Zierikzee. Harry May- gen ze een vriendelijk „Danke, saionjonKer ie ma-
er heeft er ook nog een instructief setzen Sie sich" te horen. Wa- Ken-
artikel over de moderne Engelse ren de rechters zo verrukt of zo
orgelmuziek en dr. Gustav Fock geschrokken dat ze het nu al wis- |-j
over onuitgegeven orgelwerken ten? De sfinx antwoordde niet
van de Nederlands-Noordduitse Achteraf bleken er zeven afge-
school, kanttekeningen bij een se- vallen. Ze werden althans niet
rie uitzendingen van de NCRV. teruggezien. Van de geslaagden
Risselada heeft 'het uitvoerig over keurde men er dertien waardig,
Lübeck's orgelpracht. Verder heeft de Opern-Studio-cursus te volgen,
het blad enkele fraaie foto's en de overigen kwamen in de wat
veel orgelnieuws en tijdschriften- minder strenge Opern-Schule te-
gedacht
bezoekt, zal
er ontvangen worden door een
charmante gastvrouw, die koffie
en sigaretten serveert, het gesprek
weet gaande te bouden en de be
zoekers, soms een gehele avond
ieer interesse
..oderne uitingen doet
:cl- c. derbeek, die aan een van de de- kijken. Het eenjarig zoontje Mare
Het tweede plaatje (7 QH 102) Partementen -werkzaam is, maar respecteert dat en blijft heel stil
The Glasgow Orpheus Choir in. zlJ,n vr'je tijd voor leraar ge- als mamma met de kunst bezig
o.l.v. Sir Hugh Robertson in „Je- icl?jedf;nis1 smeert. Ook Jan van ls. eindelijk weer eens een kunst-
su, joy of men's desiring" van Bilderbeek had van zijn jeugd af zaal die kunstenaars brengrt
Bach en „Haste thee, Nymph"
besprekingen.
Het stormschip
i Barbaros-
Het stormschip
gave W. D. Meinema N.V.
Delft.
Op een raadselachtige manie
ls het schilderij van de heer Ma
rijn verdwenen. Karsiepo, de be-
S MASTER'S
VOICE bracht
het Eerste Piano-
Op. 11 van hem uit
op de plaat, waar
bij Pollini bege
leid wordt door
het Philharmonia
Orkest o.l.v. Paul
Kletzki. Diezelfde
dirigent begeleidde
hem ook in War
schau (30 cm lang
speelplaat ALP
1794, ook stereo-
fonisch te verkrij
gen). Maurizio Pol
Maren, Uit- hoorden elkaar zingen, leerden
eikaars opvatting kennen. zikalitett en bewijst
een juist begrip
Chopin's kunst te hebben. Met
Beetje trots
weest. Vocalisten uit alle delen
van de wereld, Duitsers, Afrika-
Scandinaviërs, Amerikanen,
In dat bonte gezelschap
ny Stevens de enige, die Neder-
land vertegenwoordigde. Dat die
N.derl.nd.e den ,n de hnne. dergelijk! prestatie
heel bijzondere harmo- brengt
de
1954 op 46-ja»-
disch verloop "heeft. Het belang- tenor Peter Anders in het Wolga-
riikste wat Chopin te zeggen had, ult Sf- va"
ligt in de pianopartij. De orkest- Lehar en „Zwei Marchenaugen
partij is niet zo uitgewerkt. Maar Plt „Die Zihkusprmzessm van
daar girug het Chopin ook niet Kalman. Zo n tenor hoort men
om. Hij gaf de orkestpanj slechts veel meer.
een achtergrond-plaats, hij be- De Duitse vocalisten Anneliese
schouwde die partij slechts als Rothenberger (sopraan) en Josef
een decor voor zijn eigen piano- Traxel (tenor) zingen op het
klanken. Na zijn twee Pianocon- vierde plaatje 'J..HQ 104) duetten
certen uit 1829 en 1830 heeft hij uit „Der Vogelhandler van Zel-
zich niet meer aan een dergelijke Ier, nl. Schenkt man sich Rosea
grote vorm gewaagd. In het tota- in Tirol en „Als gebluht der
le oeuvre van Chopin zou ik die Kirschenbaum". Twee uitzonder-
twee werken toch niet willen lijk goede operettestemmen, voor-
missen al die van Anneliese Rothen-
berger. Het vijfde plaatje <7 QH het; de stereofonie
LTIS MASTER'S VOICE heeft 105» 1S 'heel„ effect"jk "J®*. steeds meer aandacht. WÏe
H naast het gewone repertotne ;;Agnu! Det eenma
cht kleine 45-toe- de Arlési
Bovendien kunnen bezoekers
14 dagen lang een der
t proef ln eigen huls
HANDBOEKEN voor meer
technische muziekliefhebbers
Grammofoonbczitters weten
den, dat i
'het eenmaal de goede stereofoni-
cen bb-itc van aim jubutp x»-.- Maria" van Gounod ge- sche weergave gewend is, zal
renplaatjes. uitgebrachtonder__de van uit er niet meer buiten kunnen.
i handboek gewor-
at geen stereo-bezitter mag
i. Van dr. ing. Fritz Berg-
lold gaf dezelfde uitgeverij een
boek uit onder de titel „Hand
boek voor grammofoon en ste-
-reo-techniek' waarin mei
Het geluid is zoveel ruimtelij- lijk aiies
i letter-
ibricage
Nederlandse dan nog in de hoog
ste afdeling werd geplaatst,
toch wel een reden, om een beet- i5ëmëe tot
heer Marijk wordt 'e ""'s te z«n
de diefstal. Geluk- Die trots verdween echter spoe-
die leeftijd. Hij reikt
de toppen van de
Chopin-interpretatie.
En hij wordt door Paul Kletzki
het Philharmonia Orkest prach-
op het Intern. Chopin
Warschau de le prijs
voor HM.V. het le t
van Chopin. Hij is p
titel ..Muzikale Miniaturen" tegen ""kt op het le preludium
een zeer lage prijs. Die plaatje* het Wohltemperierte Klavier van
die alle hetalfde bloemrijke Baoh De werkjes worden even
hoesje hebben, bevatten korte effectrijk uitgevoerd door de te- meer diepte. En de doorzich.
werkjes uit het bekende reper- ""gdtóSdmck met hl!t Bie- ,|gheld van dr orkestwerken b.
toire' 2ii™ sëAe bSÏS' wesStfehe Bhitoarmoke o.l.v. werd er des te groter door. De En dat zijn
S„.S .Jï ifardfe en Wilhelm Schüchler. uitgeveru van techmsche boe-
diii, he»H aardig en HM 6e plaatje (7 QH 106) gceft ken cn tijdsihriften „De Mui-
Men maa va'n deze acht kleine M"8 van Benjamino Gigli met derkring" te Bussum heelt dat
meVTefee„-n!fne«
vuoi goder la vita", twee werke- *1®^°*®
lijke best-sellers. Melanchrino handboek
met zijn orkest en de pianist Wil-
liarn Hill-Bowen vullen het 7e D Eneelsr..«..
stogfe'" ko- 0H lm\ZeL1n Weaek 'de NedTertaSs S
mnpten rum- saw-concerto van Addinsell, een p
bineren met andere werken, die J«j> 'e° handboek
de grootste werken uit de mu
ziekliteratuur bevatten. Daar
voor zijn ze niet gemaakt. De be
doeling is een aantal populaire
werken op kleine plaatjes te bren
gen. Daardoor kan
liefd werkje op een
pen, zonder het te moeten
ker geworden,_kreeg dus ook kan vinden,
grammofoonplaten af. Óók
misbaar bezit voor de gramme-
i. En dat zijn
in ons goede vaderland nogal
wat Om de serie te voltooien
bracht De Muiderkring ook een
boekje uit „Repareren, doe liet
zelf!" van jhr. P. J. H. Röell,
geschreven voor de amateur, die
Briggs' stereo- ontvangers, versterkers of band
recorders zelf wil repareren. En
ten slotte dat is in deze tijd
ook niet te versmaden gaf De
de eigen smaak zijn.
Het eerste plaatje (7 QH 101) be-
alle dynamische schakeringen vat een opname van de befaam-
parelend en de Italiaans-Engelse pianist Setn-
De Engelsman G. A. Briggs Muiderkring
XT""i. vertaling is van ing. D. Meyer Jr. c..
Reyendam) schreef het boekje uit over
eIfltt. 7ün het Rovnl Pbilharmo- om voor en regen van muzieku
nto Srêhëstïf ï'de B«.lnm stereo te onderzoeken en enkele praktijk'
„Elektronische
muziekinstrumenten in theorie en
instructief
Joorzichtig, klaar i
het gebruik van de be-
kig wordt de diefstal, mede door dig. De nlterst strenge, onbarm- tig gesteund. Zelden zal
medewerking van de vrienden Ru hartig kritische leermethode tegenwoordig zulk een gespannen altijd weet hij de spanning te prini (Albert Semprini, geb.
en Siebe, opgelost en wordt de slechtte alle hoogten, waarop orkestspel horen als hier onder handheven. Als hij zich In die 19081 in „La Compars." en „Me-
heer Karstepo in ere hersteld men ztch gevest,gd zanger, SISiie ÏTÏÏÜÏ Gyn,suite, voor,re,fehjk g"e,peeld. fjorden
Een spannend detective-verhaal. terecht of ten onrechte, verhe- Het spel van Pollini zelf blijft van het klavier worden. Ook op- werd door lijn lichtere muziek. CORN. BASOSKI. geen leerboek. Maar het if een
Beecham de uitvoerenden op het
8e plaatje (7 QH 108) met „,In x
de hal van de bergkoning" en nodigde apparaten nader te be- overtuigen van de werkelijk ar-
Anitra'a dans" uit Grieg's Peer schouwen-, zonder daarbij op tistieke waarde van het elektroni
sche orgel. Vier boeken dus die
r heel veel muziekliefhebber#
waarde tullen zijn.