sucrosa Uw probleem is het onze Ds. W. M. Ie Cointre 40 jaar predikant I Meningen van anderen CETALAC Een woord voor vandaag Joodse gemeente viert 325-jarig bestaan Gedenken in Amsterdam ABASIH KOLONIALE POLITIEK |N onze tijd zien wij al meer het einde naderen van de door vele Westerse staten gedurende enkele eeuwen gevoerde koloniale politiek. Er zijn thans slechts weinig echte koloniën meer. Verschillende vroegere koloniale gebieden zijn reeds vrije zelfstandige staten geworden, al blijven er soms nog banden bestaan met het eens kolonialiserende land. Het Engelse gemenebest is van dit laatste een voorbeeld. Maar die banden zijn niet heel sterk. Zij verhinderen althans niet, dat een eigen beleid wordt gevoerd. Men kan ook uit het gemenebest treden. Het ontvoogdingsproces komt niet overal zonder ernstige moei lijkheden tot een einde. De gebeurtenissen in Kongo kunnen dit demon streren. De ontwikkeling gaat te snel. Soms vraagt men zich af: zijn alle Afrikaanse en Aziatische staten wel rijp voor zelfbestuur? Zou het niet beter zijn, dat zij meer geleidelijk tot het begeerde doel kwamen? Maar ook al beantwoordt men deze vragen in bevestigende zin, dan nog moet men er aanstonds bij voegen, dat voor die geleidelijkheid geen tijd wordt gelaten. Het is, alsof in de beweging naar zelfstandigheid een revo lutionaire kracht werkt, die voor rustige bezinning geen ruimte laat. Over de koloniale politiek van het Westen wordt door velen een schier ver nietigend oordeel uitgesproken. Inderdaad valt er veel kwaad van te zeggen. Maar toch niet alleen kwaad. Vooral in de laatste driekwart eeuw is er in diverse koloniale gebieden ook veel goeds tot stand gebracht. Daardoor is het zelfs mogelijk geworden, dat de zelfstandigheid in het gezichtsveld kon komen. Maar het verleden wordt door de oerbevolkingen niet vergeten. De herin nering aan onderdrukking, aan anti-sociale daden wordt levend gehouden. Dit verklaart voor een deel de felheid, waarmee nu wordt opgetreden. Waarbij dan in deze tijd nog komt, dat overal de communisten pogen de bevolkingen op te zetten tegen het Westen. Zonder vlekken is ook ons eigen koloniale verleden niet. Er valt stellig voor veel, dat met name in de tijd van de Compagnie is geschied, schuld te be lijden. Overziet men deze periode, dan moet enerzijds erkend worden, dat het op treden der Compagnie ten dele verklaard kan worden uit de omstandigheid, dat in Indië, ook op Java, een krachtige centrale regering ontbrak en dat orde en veiligheid veel te wensen overlieten. Men moet ook niet menen, dat de bewoners onder hun absolute vorsten een idyllisch leven leidden en dat het contact met de Hollanders alleen maar hun rust kwam verstoren. Het contact heeft ook goede gevolgen gehad voor vele inheemsen. Maar anderzijds staat het vast, dat tijdens de Compagnie vele ongerechtig heden zijn begaan, die even erg waren als de misdaden van sommige in heemse hoofden tegenover hun onderhorigen. Men denke aan het uit roeien van nagelbossen uit commerciële overwegingen van de Compagnie, maar tot nadeel voor de inheemsen. Toch er is hard gewerkt door vele Nederlanders. Ook werden wel in heemse hulpkrachten aangenomen, evenals Chinese ambachtslieden. In een gemengde bevolking viel het niet steeds even gemakkelijk om orde en zedelijkheid te handhaven. Met harde hand werd geregeerd. Maar aan de geestelijke verzorging werd te weinig aandacht geschonken. De „negotie" had dikwijls meer de belangstelling dan de religie". De Republiek heeft zich tegenover de Compagnie niet krachtig doen gelden. De Staten gevoelden zich tegen het machtige lichaam niet opgewassen. Er zijn praktijken toegepast door de bestuurders in Indië, die te betreuren waren. Een principiële fout was ook al maakten de omstandigheden het enigs zins begrijpelijk dat publiekrechtelijke bevoegdheden of regeermacht werden toegekend aan private personen ten behoeve van private belangen, terwijl de controle over hun handelingen nagenoeg geheel ontbrak. Men zag de koloniën slechts als wingewesten ten bate van het moederland. Geheel verwaarloosd is de Zendingsroeping niet. Maar ijverig hebben hier de kerken zich in de tijd van de Republiek toch niet getoond. Eerst in de negentiende eeuw is de zendingsijver meer ontwaakt. Te laken valt in menig opzicht nog de batige slotcn-politick van drie kwart der negentiende eeuw. Uit de Indische baten zijn hier te lande diverse wer ken uitgevoerd. Dit over de donkere zijde. De lichtzijde is er ook. Vooral omstreeks het laatst van de negentiende eeuw werd al meer een ethische politiek toegepast. Er werd gezorgd voor het onderwijs, voor bestrijding van ziekten, voor ziekenhuizen en medische be handeling. Ook voor vele werken van economisch nut. Regering, zending en missie hebben krachtig gewerkt aan de verheffing van de inheemsen, al bleef hun levenspeil, bij gebrek aan de nodige hulpbronnen, nog zeer aan de lage kant. Door de werkzaamheid der Nederlanders werd de mogelijkheid geopend om te komen tot een goed werkende bestuursinrichting, met medewerking van inheemsen. Terecht ging men niet vervallen in de lijn van een eenheids staat. Men bepleitte een federatief staatsbestel. Helaas is de geleidelijke ontwikkeling door de gebeurtenissen in de jaren 1940 en volgende verstoord. Maar zelfs Soekarno trekt heden ten dage nog profijt van hetgeen de Nederlanders tot stand hebben gebracht. Ware dat niet het geval, dan zou de verwarring nog groter zijn en de armoede van het volk nog aangrijpender. - VfV K F K i V l-\ V J Y V - '-v., MmKM De generale deputaten van de Gereformeerde Kerken voor de geestelijke verzorging van zee-, land- en luchtmacht, zoals zij of ficieel heten, hebben besloten het predikantsjubileum van ds. W. M. le Cointre niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Zij hebben in de receptiezaal van de Woest- duinkerk te Amsterdam een ont vangst belegd, waar ieder die ds. Le Cointre heeft leren kennen in de gelegenheid zal zijn om deze „militaire" pastor te komen ge lukwensen met het feit dat hij veertig jaar predikant is. Trouwens ook de eerste gemeente van deze predikant, Woubrugge, wil het feit niet onopgemerkt voorbij la ten gaan dat hij op 3 oktober 1920 in haar midden in het ambt werd bevestigd. Ds. Le Cointre' zal op de zondag daarvoor (2 oktober) een gedachtenispredikatie houden in de morgendienst van de Gereformeerde kerk. Deze predikant kwam in zijn tweede gemeente in het bijzonder in aanraking met de militairen. Na vier jaar in Wou brugge gestaan te hebben, aanvaardde hij een beroep naar de grote garnizoens plaats Bergen op Zoom. Naast de ar beid in de snel groeiende gemeente, vond hij altijd gelegenheid om zich met de soldaten te bemoeien. Het was dan ook geen wonder dat hij in de mobili- satiedagen, die aan de Tweede Wereld oorlog vooraf gingen, tot veldprediker werd benoemd. Duizend jaar oude begraafplaats van Kairo vernietigd De Verenigde Arabische Republiek heeft besloten over te gaan tot de op ruiming van de Joodse begraafplaats van Kairo, die beroemd is vanwege haar historische en culturele waarde. Volgens het semi-officiële dagblad Al- Ahram in Egypte zullen op de plaats van de begraafplaats huizen en scholen worden gebouwd voor de moslimbevol king. De Egyptische minister van volks huisvesting heeft gezegd dat aan een Joodse begraafplaats geen behoefte meer is, omdat de meeste Joden Egyp te hebben verlaten. De Joodse begraafplaats van Kairo is een van de oudste Joodse dodenvelden ter wereld. Zij is meer dan duizend jaar in gebruik. Verscheidene grote ANDERZIJDS DEBAT De Telejrz.f heeft n bittere n.. cmaak van bet recente Nieuw-Guinea-debot in de Tweede Kamer, want „Van socialis tische zijde werd betoogd, dat het regerings voorstel tegenover de buitenwereld tekort schiet, omdat het de instemming geniet van Papoea's, die „daartoe speciaal zijn ''Terwijl elke Nederlander, die de leeftijd van 14 jaar bereikt heeft, weet, dat wij volkomen onzelfzuchtig jaarlijks vele tien tallen miljoenen ter beschikking van Nieuw-Guinca stellen om de eenvoudige reden, dat wij ons aan deze plicht van de historie niet willen onttrekken, wordt het door een Nederlandse afgevaardigde nood zakelijk geacht in een openbare zitting van de Stoten-Generaal onze oprechte bedoelin gen in twijfel te trekken. Ook de Nieuwe Rotterdamse Courant wijdt een beschouwing aan het debat over Nieuw-Guinen. Het blad betreurt het, dat de socinlistcn blijven aan dringen op bet noemen van termijnen voor de ontwikkeling tot zelfbestuur. Het blad schrijft: „Geen ogenblik zouden wij willen twijfelen aan de oprechtheid van minister Toxopeu» en staatssecretaris Bot, die met de door hen voorgestelde voorzieningen voor Nieuw-Guinea een in vrijheid verwe zenlijkte zelfbeschikking willen bevorderen. Donderdag jl. zijn in het Kamerdebat over die voorzieningen van bepaalde zijden dingen gezegd die suggereren, dat de rege ring Nieuw-Guinea eigenlijk in de richting van de gebondenheid aan Nederland jj drijven; dinger ook sugger regering n t hein tellet ieuw-Gui. In beginsel i. het va termijn binnen welke T zijn weg moet hebben kunnen kiezen, wei aantrekkelijk. Maar liet noemen van een lange termijn zou het ontwikkelingswerk kunnen vertragenhet zou ook en daar is meer kans op koren op de molen kunnen worden van hen, die op internatio naal niveau Nederland verdacht willen maken. Zou een zeer korte termijn worden genoemd, dan dreigt het gevaar van Nu zou men die kwade kansen op de koop toe moeten nemen, als er werkelijk nog reden was voor een formule die Wim Kan in zijn oude jaarsconférence van 1958 voor de radio heeft gelanceerd: „we zullen Nieuw-Guinea onafhankelijkheid geven wanneer wij er rijp voor zijn". Zo'n rijp heid is er op het ogenblik stellig. blij de Ka. reld niet beletten t GEVAAR VOOR DE KERK ln het „Hervormd Weekblad" schrijft de Vlissingse predikant, ds. K. J. Kwast, een artikel naar aanleiding van de overgang naar de Rooms Katholieke Kerk van dr. H. v. d. Linde. Hij wijst er op, dat men de indruk krijgt dat in de Hervormde Kerk er alles maar door kan, vindt het optre den van prof. dr. P. Smits een gevaar en zegt: „Eens zal er een uitspraak moeten komen en dat kan niet te lang duren wil de kerk zich niet te grabbel gooien". Maar hij ziet ook nog een ander gevaar: Linde behoort of behoorde. Dat de katholiserende groep in onze kerk. Ik denk er geen ogenblik aan om tegen deze groep een hetze op touw te zetten, nog minder de over gang van Van der Linde te gebrui ken als hefboom om de katholise- renden even te wippen. Het gaat niet om eruit te wippen, maar om eerlijkheid. We moeten weten wat we aan deze mensen hebben. En zij hebben er recht op te weten wat ze aan de Herv. Kerk hebben. Nu weten zij dat niet en wij, die anders denken, weten het ook niet. Vooral door de mensen van de zgn. katholiserende groep is de be zinning begonnen op de sacramen ten. In verband hiermee staat de bezinning op de liturgie. Zo is er wel het een en ander aan goeds verricht door hen. Maar dat moet ons niet blind maken voor het feit dat hun hele theologie zo vastge klonken is aan het Dingliche als dat maar even mogelijk is. Soms waan je bij hen in de roomse kerk te zitten. Zij hechten grote waarde aan de wijding en degenen onder hen die zich nog niet hebben la ten wijden zitten in de grootste verlegenheid, want eigenlijk kunnen ze de sacramenten niet bedienen, enz. Dat wordt dan bedoeld met het Dingliche. Men heeft dan aan het woord niet genoeg. Men moet het zichtbare, het tastbare hebben. Zo gaat het met de wijding, met het water van de doop. met de wijn en het brood van het avondmaal. Zelfs moet er een bepaalde toon ge hoord worden bij het voorlezen van de Schrift. HUN uitgangspunt is heel anders dan wat verbeteren hier en daar. Het uitgangspunt is een zeer eenzijdige kijk op de rudste chris telijke tijd en het eindpunt is Ro me Want wie vergeet dat de ge nade van Jezus Christus niet auto matisch werkt, doch vrije genade is, komt, of hij wil of niet, bij Ro me terecht. Geen mens kan, op welke wijze dan ook, de werking der genade vastleggen of kanaliseren. Wij kun nen geen ambt instellen of geen handeling verrichten en daardoor zekerheid hebben dat het werken der genade in werking gezet wordt. Nog eens: de genade is altijd zelf werkende genade. Want God is niet als de goden der heidenen waar over een mens macht kan krijgen. Hij is de God van hemel en aarde en de Vader van onze Here Jezus Christus. Dat wil zeggen dat Hij niet van mensenhulp afhankelijk is en dat Hij dusdanig naar ons is toegekomen dat dit voldoende is om ons de genade die Hij voor ons heeft te schenken. Want het werk van Jezus is in alle opzichten af. Nu zullen de roomse kerk en de mensen van de katholiserende groep in onze kerk dit alles wel be amen. Maar ze komen er geregeld toch van terug en hebben er in we zen niet voldoende aan. Toch komt altijd de mens bij hen weer aan bod. Bij de katholiserenden ligt dit al les duidelijk en welbewust. Bij de romaniserenden ook. Met hen kan gesproken worden. In ieder geval moet er gepoogd worden klaarheid en eerlijkheid te krijgen en moet er o.a. gezegd worden dat een stie keme wijding een minderwaardige zaak is. Men kan op een ander punt beginnen. Het een hangt toch onlosmakelijk met het ander sa men. Als men maar begint. doen. Die gaan wat proberen omdat het proberen toch in de lucht zit. Die gaan eens wat nieuws begin nen want het mag toch wel. Wat komt er op die manier van een goed gebruik van het dienst boek terecht? Niets, maar dan ook helemaal niets. Het gaat erom of onze Ned. Herv. Kerk nog een reformatorische kerk is of niet. Dat moet niet alleen duidelijk worden door kanselbood- schappen en synodale verklaringen hoe goed die ook zijn maar dat moet duidelijk worden in de praktijk van het gemeentewerk. Tot nu toe kan alles gedaan worden en heel gewoon gezegd: kan men al les aan zijn laars lappen. Is het wachten op 1961? Goed, dan wach ten we. Maar wat zal het dan een drukke tijd worden! En hoe zijn we daarop oorbereid? Ik vrees van maar heel slecht. Hier en daar is men met de bezinning bezig. Maar het is slechts als een wolkje van eens mans hand. Laten we hopen dat het een overvloedige regen wordt. Maar droog is het land wel en dat langer dan drieëneenhalf Na de oorlog benoemde de generale sy node een predikant in algemene dienst voor het werk onder de militairen. Het verwonderde niemand dat ds. Le Coin tre voor dat werk werd uitgekozen. Hij aanvaardde die functie op 1 februari 1947. In deze arbeid werkt hij nauw samen met de hoofdvloot- en hoofdle- gerpredikant. Een groot stuk werk ver zette hij door contacten te onderhouden met de militairen overzee. Menige oud soldaat, die gesterkt werd door de brie ven van zijn pastoor, zal ds. Le Coin tre dan ook komen gelukwensen tijdens de ontvangst in de Woestduinkerk. Ds. W. M. LE COINTRE Voorts heeft hij als hoofdbestuurslid van Pro Rege aandeel gehad in het garnizoenswerk. Door zijn medewerking in de Interkerkelijke Contact Commis sie en in de Contactraad van het Pro testants Interkerkelijk Thuisfront draagt hij nog regelmatig bij tot de coördinatie van het werk voor de militairen in de protestantse kerken. De recrutendagen die thans gere geld worden gehouden in de verschil lende provincies eer de jeugdige dienst plichtigen onder de wapenen worden geroepen kwamen op zijn initiatief tot stand. Ook had hij een werkzaam aan deel in het op peil houden van het aantal legerpredikanten. Naast zijn werk op dit gebied is ds. Le Cointre onder meer voorzitter van de deputaten voor het Caraïbisch ge bied en hoofdbestuurslid van de Prot. Chr, Reclasseringsvereniging, waarvan hij een der oprichters is. Tijdens zijn drukke werkzaamheden in de gemeente van Bergen op Zoom, die hij 22 j diende vond hij nog tijd er- werken over „het Jezusbeeld derne literatuur" het licht te doen zien. In 1951 werd ds. Le Cointre benoemd tot officier in de orde van Oranje Nas- Ds. P. Voorthuis na kerkdienst overleden Op 72-jarige leeftijd is te Amsterdam overleden ds. P. Voorthuis. predikant van.de Zevendedags-Adventisten. Zater dag jongstleden werd hij tijdens kerkdienst in Amsterdam onwel en leed op weg naar het ziekenhuis. Ds. P. Voorthuis werd in 1888 te Stra tum geboren en ontving zijn theologische opleiding aan het theologisch seminarie der Advent-Kerk te Friedensau in Duitsland. Hij was in 1911 vicaris te .Leiden en werd in 1915 in het predikambt beves tigd. Tijdens zijn lange ambtsperiode als predikant der Advent-Kerk bekleed de hij geruime tijd de functie van scri ba van het Landelijk Algemeen Kerk bestuur. De rouwdienst zal worden gehouden in het kerkgebouw der hervormde gemeen te te Huis ter Heide op woensdag 28 september om 11.00 uur, waarna de teraardebestelling zal plaatsvinden op nieuwe begraafplaats te Zeist. Prof. dr. G. K. Braun, .gewoon hoog leraar in de toegepaste wiskunde aan de Utrechtse universiteit, heeft vandaag zijn ambt aanvaard met een rede over „Het belang van metatheoretisch onder zoek voor de toegepaste wiskunde". Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schiedam, wijkgemeente 6: S. Dotinga te Deventer; te Aalsum- Wetzens: H. C. van Itterzon te Anjum. Aangenomen naar de centrale gemeente Mijnstreek (wijkgemeenten Waubach, Nieuwenhage en Schaesberg toez.): D. Schneider te Biezelinge; naar Ten Boer. mede voor het studentenpastoraat te Groningen: dr. O. J. de Jong te Nieu- wolde, Gr. Benoemd tot leraar in de cultuur geschiedenis van het christendom bij het m.o. te Gouda: ds. M. J. Top, predikant van het Ned. Sanatorium te Davos, Zwitserland. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Voorthuizen Cvac.-C. Ch. Griffioen): P. Melse te Zonnemaire; te Wons: C. H. Koetsier, kand. te Amster dam: te Hengelo (vac.-L. Slofstra): J. W. Vlaanderen te Delfzijl: te Geesteren-Gel- selaar: J. Bovenberg, kand. te Schiedam. Benoemd tot hulpprediker voor het verstrooidenwerk: K. Kuiper, kand. te GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Bunschoten-Spakenburg (vac.-J. Rijneveld): J. Kok te Enschede- Aangenomen naar Amersfoort (vac.-E. T. van den Born)K. Deddens te Leerdam. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Werkendam: J. C. van Ravensvvaaij te Scheveningen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Patterson, V.S.: A. Ver- gunst te Rotterdam-Centrum. Verf met gemat en van Ceta Bever Maar gij kent de Trooster, de Heilige Geest, want Hij blijft bij u en zal in u zijn." Zo zegt Jezus het tot Zijn discipelen en via hen tot alle christenen. Het is een woord dat bijzondere blijdschap, bijzondere be moediging ook geeft. Die bemoediging schuilt in dat woordje „want". Ge kent de Heilige Geest om de heel eenvoudige reden dat Hij bij u is, in u is.,Ge behoeft geen kennis met hem te gaan maken als ge eenmaal Christus gevonden hebt, is het ook volkomen vanzelfsprekend dat de Heilige Geest bij u is! Klopt dat nu wel? Ook de christen maakt zoveel fouten, heeft zoveel gebreken hoe is dat nu te rijmen met de aan wezigheid van de Heilige Geest? Jezus' antwoord: „Die Hei lige Geest zal u alles leren en u te binnen brengen wat Ik u gezegd heb Neen, de christen is niet volmaakt, verre van dat. Maar de Heilige Geest wijst hem iedere dag weer op zijn plicht om naar die volmaaktheid te streven en wijst hem iedere dag weer de weg hoe de fouten verbeterd, de zonden overwonnen kunnen worden. Hij brengt u Jezus' ivoorden te binnen. Ge kent de Heilige Geest want Hij blijft bij u en zal in u zijn luister dan ook naar Hem! Schatten uit de tijd van de kruistochten in Israël ontdekt Honderden scherven en potten zijn nabij Beth She'arim in Israël opgegra ven door een groep archeologen van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem. Volgens prof. Mazar van die universi teit zijn de gevonden munten en kunst voorwerpen niet afkomstig uit de gou den eeuw van Beth She'arim, bekend als de Joodse dodenstad, maar zijn zij geroofd van christelijke nederzettingen en kloosters gedurende de Perzische overheersing (613614) tijdens de rege ring van Hcraclius. De Joden en Sama ritanen streden zij aan zij met de Per zen. Met de invallers vernietigden zij christelijke nederzettingen en verwoest ten kerken en kloosters. Zij roofden al les wat hen voor de voeten kwam: kunstvoorwerpen, gereedschappen, mun ten enz. en verborgen het geroofde in een waterreservoir, beschermd door een stenen muur. Veertien jaar later heroverde Heraclius echter het verloren (Van een onzer medewerkers) De Joodse feestdagen, die op 22 en 23 september begonnen zijn met de viering van het nieuwe jaar en lopen tot Grote Verzoen dag op 1 oktober, zijn dit jaar voor de Joodse gemeenschap in ons land echte herdenkingsdagen, Het is namelijk 325 jaar geleden dat de eerste Joodse dienst in ons land werd gehouden. Toen waren er tien Joodse mannen in ons land en was het quotum aanwe zig om de synagogale dienst te beleggen. Er woonden in ons land reeds enkele Joden toen in de eerste helft van de ze ventiende eeuw hun landgenoten uit Mid den- en Oosteuropese landen de barre tocht naar Nederland ondernamen. Zij legden de duizenden kilometers te voet af, omdat zij vernomen hadden dat hun Sefardische broeders, afkomstig van het Iberisch schiereiland, na eeuwen van vervolgingen in vrijheid in ons land hun godsdienstige plichten konden vervullen. Schril was de tegenstelling tussen de Joden uit het zuiden, d* Sefardiem, hoogbegaafde aristocraten, en die uit het oosten, de Askenaziem, paupers die alleen maar vervolgingen kenden. Nau welijks echter waren zij in ons land aangekomen of zij hielden hun eerste dienst volgens de Askenazische ritus. De namen van de vier mannen die in 1635 deze diensten organiseerden zijn be waard gebleven. Het waren Jacob Bechi- heim en Ansjel Rood. Zij stichtten de eerste gemeente waaruit de Nederlands- Israëlitische Hoofdsynagoge zou groeien. Niet alleen op godsdienstig gebied zou de NIHS zich gaan bewegen. Zij werd de landsoverheid de verte genwoordigster van de Joodse gemeen schap die tot nog niet zo heel lang ge leden in ons land als de „Joodse Natie" werd bestempeld. Dat de NIHS wordt gc zien als de vertegenwoordigster van d Joodse gemeenschap van Amsterdam i niet alleen te verklaren uit het feit dat hetgeen zij behartigt verder gaat dan het „kerkelijke". Bij de NIHS zijn bijna alle Joden gesloten die op enigerlei wijze te kennen willen geven als deel van het Joodse volk te worden beschouwd. Daardoor ook is de kerkeraad, die door de leden wordt gekozen, een getrouwe afspiege ling van hetgeen leeft in de Joodse ge meenschap. De NIHS die wordt bestuurd volgens de principes van het traditionele Joden dom heeft als merendeel leden die niet orthodox zijn. Van de ruim 79.000 zielen die de Joodse gemeenschap van Amster dam in april 1941 telde, waren bijna 73.000 ofwel omstreeks 92 pet. bij de NIHS synagoge aangesloten. CATASTROFE Door de catastrofe die het Neder landse Jodendom gedurende de oorlogs jaren heeft getroffen zal van een fees telijke viering van het 325-jarige bestaan van de Nederlands Israëlitische Hoofd synagoge geen sprake zijn. Toch zal het jubileum van het kerkgenootschap dat feite een organisatie is waarbij iede- Joodse Amsterdammer is aangesloten die binding wil hebben met het Joodse volk en die zijn belangen als Jood wil behartigd niet worden vergeten. In plaats van feestelijkheden zal het echter gedenken worden. Gedenken van diegenen die zich in die 325 jaar hebben ingezet voor de Joodse gemeente en een gedenken bo venal van de leden die in recente duis- hoen, Gomprecht Levie, Michael Feders- tere jaren zijn weggevoerd. van hoofdpoos ;rrein en verdreef de invallers. Hij ver- oestte vele Joodse nederzettingen 'aaronder Beth She'arim. De geroofde schatten vond hij echter niet terug. De- zijn thans pas gevonden. kalmeert zonder slaap te verwekken Gaan Joodse bladen samensmelten Blijkens een mededeling van het be stuur van de Nederlandse Zionistenbond zijn er besprekingen gaande tussen hem en het Nieuw Israëlitisch Weekblad ten einde te geraken tot een samenvoeging van dit weekblad en de Joodse Wach ter, het veertiendaagse orgaan van de Nederlandse Zionistenbond. De bespre kingen vinden plaats op voorstel van de hoofdredacteur van het Nieuw Israëli tisch Weekblad, zo blijkt uit een uitge geven communique. De Joodse Wachter wordt verzonden naar de omstreeks 2500 leden van de Nederlandse Zionis tenbond. Het Nieuw Israëlitisch Week blad, is het enige onafhankelijke Jood se weekblad in Nederland en België en heeft zijn abonees onder de gehele Joodse bevolking. Advertentie- lC*°sK ISCHl de nieuwe zoetstof zonder saccharine Dr. M. Niemöller komt voor studenten naar Nederland Ter gelegenheid van het 18de lustrum van het theologisch litt. studentengezel schap „Excelsior Deo Juvante" te Utrecht zal dr. Martin Niemöller, Kir- chenprasident der Evang. Kirche in Hessen-Nassau, een lustrumrede houden onder de titel „Das Angesicht der Kir che in der zweiten Halfte des zwanzig- sten Jahrhunderts". De bijeenkomst zal worden gehouden op 21 oktober, ver moedelijk in de Domkerk te Utrecht. Vraag: Mijn zoontje kan van iemand een schildpad krijgen, maar voordat ik ja zeg wil ik graag weten hoe zo'n dier verzorgd moet worden. Kunt u mij hierover inlichten. Antwoord: Waarschijnlijk is het u onbekend welk soort schildpad uw zoontje kan krijgen. Vermoedelijk zal het een landschildpad zijn, nen aan het hooggewelfde en de z.g. klomppoten. Er bestaan melijk ook nog moerasschildpadden, die een plat rugschild hebben en zwemvliezen tussen de tenen en zee schildpadden. Deze laatste leven ge heel in het water en komen Vragen op elk gebied kannen worden ingezonden aan het bareao van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's. u dat soms in die kamer mocht heb ben. Als de kamer leeg is, behandelt u warmde plaats te houden. Het blijft alles met warm water waarin een dan actief en blijft dus ook eten. Voor flinke hoeveelheid synthetische zeep opgelost. En vervolgens enkele malen alleen per dag alle hoeken en gaten bewer- vijvei ken met de flitspuit. Misschien moet die bewerking wel Vraag: Ik heb het dier brengt dit minder Moerasschildpadden kunt maar houden als u over r ii iv ,i en vu j een s'00' beschikt ze moeten wnrrn- AUppn *rfi"Cvnlwawn ™elijk zowel land als water ter be- herhalen! Er is een minder bewerke- - exerrmlaren komen od «ezette tiiden schkking hebben. Als voedsel: meel- lijke, maar duurdere methode: het ge- knlg lk het exemplaren Komen op gezeue ujaen wormen rcgenwormen, muggelarven bruik van gifgas. Dit kunt u echter it uit zeevis Deze die desnoods rauw vlees in kléine stuk- met zelf, het is werk andprp cc-hiidnadripn te ies gesneden. De meeste versmaden want die gassen zijn onderscheiden doe?'Trt bïJS"™ ze- Plantaardig voedsel niet dier ..«.riiik Antwoord: Dat is slechts bij benade ring uit te rekenen, want de statistie ken geven slechts de aantallen aan* in 1909 en in 1920, maar niet daartus sen. ln 1909 bedroeg het aantal zielen 5.858.200. in 1920 6.865.300. In 1909 be droeg de bevolkingstoename 1,39 pet. per jaar, in 1920 per jaar 1.45 pet. U kunt met behulp van deze cijfer3 schatten hoe groot de bevolking was in 1915. witharen jasje paar maal zelf gewassen, maar nu het droog is, blijkt het geel geworden te zijn. Hoe de vakman, het water aangepaste z.g. Antwoord: Gebleken is dat de ha ren bestand zijn tegen wassen. Het beste is nu het nog eens opnieuw te proberen en dan te bleken in wol- Vraag: Mijn witte keeshond heelt blan*- Tijdens het drogen niet In de dier gevaarlijk. Dat u van deze laatste soort een exemplaar kunt krijgen, is niet waar schijnlijk. Daarom geven we de ver- zorgingswijze van de beide andere soorten. _Vraag^; heb ^veel^Uat vanjmot Hitten hl zijn vacht zjtten. zodat^ ik zon leggen. kammen. Wat is nu de beste oplos sing? Kan ik hem om deze tijd van het jaar nog laten scheren? De voeding kan bestaan gekookte gort of rijst, in melk ge weekt brood, fijngemaakt vlees of ge kookt ei. Als het kouder begint te wor den. begint het dier Antwoord: Motten houden dat wel weten van warmte t landschildpadden In een zonnige kamer die niet rauwe groenten, gebruikt wordt ook een niet gemakkelijk karwei! U dat u verzuimd hebt zult moeten beginnen met de hele ka- de te kammen en mer leeg te maken, alle wollen stof- zal weinig anders opzitten dan goed na te kijken, ze buitei rust. Antwoord: Het moet veel hart dat de schuld bij de bestrijding dan klitten zijn slechts te verklaren door- Vraag: Er schijnt een plant te be staan, die, in het open raam gezet, de vliegen afschrikt zodat ze niet naar binnen komen. Weet u welke plant dat die is? winterslaap noemt. Men moet het dan de wind hangen laten overwinteren in een ki blad of turfmolm op een vorstvrije bont pen. Hetzelfde geldt hondentrimmer te ga. flink te klop- dier te laten fatsoeneren. De tijd ventueel voor scheren is eigenlijk voorbij dit had °us n bed als half juli moeten gebeuren. raa; hond voldoen- Antwoord: U bedoelt waarschijnlijk borstelen! Er de ricinusplant, waar vliegen inder- l«*r daad niet erg op gesteld zijn. Een P® paar potten met deze planten heef) zin. Maar een hor in het toch altijd nog effectiever!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2