Is terugk i eer van verantwoord 3£arl 5 Kamermuziek van Bartók en Mozart ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1960 pR Is reeds gemeld, dat Willem Mengelberg In het muziekleven Is teruggekeerd via de grammofoonplaat. Het AVRO-archief had nog een groot aantal opnamen op glasplaten van de vóór oorlogse donderdagavondconcerten in het Concertgebouw te Amsterdam. Die donderdagavond was vroeger de avond voor de echte muziekliefhebbers. En nog goed herinner ik me hoe ik steeds probeerde die donderdagavond vrij te houden om dan de mate beïnvloed. Mengelberg-concerten te horen. Het waren altijd heel bijzondere avonden, waaraan men een leven lang met genoegen terugdenkt. In onze tijd is men met andere oren gaan luisteren bedoel ik, dat men die werken no 1960 heel anders hoort. Min der? Beslist niet, maar anders. Mengelberg was en dat kan men nu aan de hand van deze pla ten duidelijk constateren i de door Door de grammofoonplaat is die weemoed om een periode die af- tijd teruggekeerd, kan men op- gesloten is en niet meer terug kan nieuw de belevenis van vroeger komen. Weemoed ook om de wij- ondergaan. Dank zij de techni- ze, waarop die periode werd afge- sche mogelijkheden van onze tijd, sloten. Men kan politiek over Men- was het mogelijk van de oude gelberg denken zoals men wil glasplaten vol ruis dragelijke op- eigenlijk is er maar één gedach- namen te maken, waarbij er naar t.e mogelijk, nl. dat Mengelberg gestreefd is de klank van het or- politiek een groot kind kest zo authentiek mogelijk te het slachtoffer werd va houden. Die technische arbeid is beheerste hetze ontkennen zal beslist niet gering geweest en men niet kunnen, dat Mengelberg men kan de Philips-technici zeker een van de grootste dirigenten van prijzen om de kundigheid waar- deze eeuw was. Wat hij voor het mee het alles gerealiseerd is. De* muziekleven heeft betekend is uit bedoeling is, dat er in deze serie, geen enkel Nederlands cultuur- .vieiiKduera uie phïups °p lp pi«»< gebracht. inner- hoesbeschrijvingen elke plaat werk? gaat met prachtig historisch ma- Beslist niet, want ook de goede teriaal gepaard aan beschrijvin- jonge dirigent weet die spanningen f t d it t geniaal te realiseren. Maar hij ff" J.a" u" *e Y°* laat die spanningen en de accen- ren geschreven zijn door ten uit het werk zelf voortkomen musici in Nederland, die niet be- a™ en een figuur als Mengelberg gaf paald tot de vrienden van Men- di?altijd een eigen cachet aan een gelberg gerekend kunnen worden: vertolking. Dat typeerde natuurlijk Marius Flothuis, Lek van Delden wei zijn sterke persoonlijkheid. en Wouter Paap. Dat is dan iets maar had mede tot gevolg, dat de componist wel eens schuil kon gaan achter de dirigent. Wie nu Idealisering LS ik schrijf idealiseren rfp VrntP vSrf^munn7rti«.« Beethovensymfonieën hoort t EPS» Jochum of Lorin M. i Maazel, dat k1'„ f f f ff f f of Brahms-symfonieën van Karl ÏSSJf'i- .lïS vf tt ™St Böhln °f Wolfgang Sawallisch, zal a. H.S S dat verschil duidelijk constateren veel meer dee, gen «toto* »a_ d_e_ Mengelberg-platen te heb- emotionele spanningen. Een heel sterk voorbeeld is wel de vertol king van Bach's Matthaus Passion door Mengelberg, die geruime tijd minder fijngevoelig, ook al schrijven zij dan niet over de di rigent maar over het werk CORN. BASOSKI. uit de muziek zelf opkomende ben gedraaid pmntinnplp «nsnninspn F.pn JippI ul-11 Historische daad genoemd, elf platen van Mengel- Men mag niet vergeten, dat Men- berg met het Concertgebouworkest gelberg van de grond af aan ia I Hl verschijnen. Reeds zijn uitge- moest opbouwen. Toen hij kwam J?,'af" V,o oKt „an C aliiiViOr-t rla Qiin fan 1 a mac ar- aan arlract maan aral man— i tafel- bracht van Schubert de Symfonie was er een orkest, no. 8 (Unvollendete) en de Rosa- één. Er werd gespeeld munde-muziek, van Beethoven de tjes met glazen bier, er was geen T ik 0nianBS een lanedurie j"*" tt«« - ------ - eenheid, geen orkestdiscipline. Er hïd met de Sa1nde verloop van een werk. Hl] eigenlijk merkwaardig. )lutie van de artistieke inzichten en de muzikale beleving accenten vaak heel sterk aanzet- r-e - gegaan. te soms ,en koste van het door. de klok terug ge zet. Het is opvallend hoe men zich realiseert, dat Mengelberg de Willem Mengelberg op de dirigeerstoel in het Concert gebouw te Amsterdam. korte tijd Symfonieën 5, 6, 7 Franck de Symfonie in d, van was ook geen bestaanszekerheid Brahms de Symfonie no. 1 en van voor de orkestleden. Een vakver- Richard Strauss de „Don Juan". eniging bestond er nog niet en Uit deze serie heb ik de Eerste dank zij de actie van Mengelberg Symfonie van Brahms (W 09907 geen Toen ik oniangs gesprek had met de 37-jarige zocht naar mogelijkheden c Duitse dirigent Wolfgang Sawal- eieen vlsle elgcn emotie ,onen. ludtmerMa hij op, dat het leven En dat ging oclk weI eens ten kos_ de doorzichtigheid. Dat deze tijd een heel ander tem po heeft en veel objectiever en eerlijker is geworden dan dat van Kerneia in nun reven gexregen. on 4- „üj.. n,t L) en de Zesde Symfonie, de Die sociale tendens in het werk in hPt mTisi. „Pastorale" van Beethoven (W 09903 L) beluisterd. En wie dan zo eens de klok terugzet naar de Mengelberg-periode zal toch merk waardige gewaarwordingen onder gaan. En die gewaarwordingen zullen dan misschien bij sommi gen de vraag doen rijzen of het artistiek wel helemaal verant woord is om deze platen uit te brengen, terwijl er toch van die werken al zoveel voortreffelijke opnamen uit deze tijd zijn. Sociale tendens platen mij opnieuw voor het feit stelde, dat men een voorbije perio de al gauw idealiseert. Wie Mengel berg in zijn glorietijd heeft meege maakt, zal steeds weer met wee moed aan die tijd terugdenken, Muzikanten van zeer nabij Wie enige interesse heeft op muziekgebied zal vanzelfsprekend ook interesse hebben voor foto's van musici. Vooral heel ongewone foto's. Willem van Otterloo bij zijn electrische spoortreinen, Eduard Flipse samen met Willem van Ot terloo en Eduaitl van Beinum, Gré Brouwenstijn in een wit trui tje repeterend, Irmgard Seefried aan de vleugel een partij doorne mend met Bruno Walter. Cor de Groot spelend met zijn witte poes, Arthur Grumiaux les gevend aan een Japans meisje, Igor Strawin- sky tijdens een spelletje kaart, Leonard Bernstein luisterend naar echte jazz-musici, Maurice Cheva lier en Charley Chaplin in een lachend gesprek, Rosemary Cloo- ney met haar zoontje, Doris Day met een short aan voor de micro foon zingend, Rudolf Moralt het clavecymbel bespelend, Sena Ju- rinac met een muziekboek op de knieën, Juliette Greco peinzend bij bloemen, Sarah Vaughan in een ondeugende bui, Eduardo del Pueyo zonder das, enz. enz. Zo kan men doorgaan met allerlei kunstenaars, die voorkomen in het nieuwe boek, dat Willem O. Duys samenstelde en dat onder de titel „Muzikanten van nabij" <250 openhartige foto's uit de we reld van de lichte BHBMjBjHBjiH Eerste bladzijde van de par tituur van Beethoven's Negen de Symfonie, door Mengelberg van talrijke aantekeningen. Mengelberg daarbij heel nauwge zet te werk is gegaan, wordt wel bewezen door de vele aantekenin gen op de partituren, waarvan ik er hier een afdruk, nl. het begin van de 9e Symfonie van Beetho- Op de partituur van de le onie van Brahms vindt men dan nog termen als „Ungarisch fühlen" en „leidenschaftlich". TTEN veelomstreden figuur is Is het nu artistiek verantwoord ij in onze tijd nog deze vertolkingen Karl Kraus tijdens zijn te brengen? Ik geloof dat we in ven geweest, en nu, 24 jaar na Brengt die objectievere instelling dit opzicht toch niet te puriteins zijn dood, is hij het nog. Som- moeten zijn. Mengelberg was be- migen n0€men hem een negati- merkbaar jonge dirigenten streven naar'een veel grotere objectivering, naar een overboord gooien van eigen vcii zielsballast. Niet de dirigent is be- cVrAfnnip langrijk, maar het werk. Het hin- eininterpretieren van eigen emo ties heeft plaats gemaakt voor een zoeken naar het wezen van de geestelijke scheppingen grote componisten", ze lisch. En terecht. „Als er geen frasen waren, had de mensheid geen wapens nodig." griezelige vaardigheid had om zondaren tegen de geest en tegen de taal, in een lasso te vangen, die hij uit hun eigen woorden had gevlochten, en de man, die het beste Duitse proza van de laatste halve eeuw schreef, Franz Kafka, schertst over het puristisch fana tisme van Kraus„Alleen een doortrapte stroper kan zo'n strenge rijk (hij heeft bijna zijn hele boswachter zijn", leven in Wenen gewoond), op slist een der grootste orkestlei- dors van lijn tijd- En hel is goed vist. die wel felle kritiek uitte op van die tijd ccn document te heb- het corrupte Habsburgse keizer- ben. Want wie zegt dat men er 100 jaar later nog net zo over denkt als wij? Men kan dan op dit moment weer contact hebben de pers, op de dikdoenerige mid- met een Beethoven-symfonie van delmatigheid, op de gruwelen 0ok niets tegen, dat Eugen Jochum of een Brahms- van de eerste wereldoorlog, maar maal leest. Liever heb ik, dat men cumfnnip vm Wnlfp-nns- Sawal- - helemaal niet leest, dan slechts öf een" lohard Slrauss-vrr- h°: éénmaal. Voor. de congest! tolking van Herhert von Karajan, ren; volgens anderen heeft hl] kan Mengelberg niet uit- juist een eschatologische 1 Zelf zegt hij „Men n erken tweemaal lezen om nen dier te komen. Maar ik heb er drie- SATIRICUS EK MORALIST VAN DE TAAL Kraus een geniaal taalvirtuoos, die voor zijn verpletterende kritiek slechts een enkele letter behoeft te veranderen. Die Deutschen sitzen an der Tafel einer Kultur, bei der Prahl- hans (in pl. v. Schmalhans) Kü- chenmeister ist. schakelen uit het muziekleven, vervuld (volstrekt geseculari- gelozen, de smakelozcn Die Deutschen, das Volk der Richter und Henker in pl. v. Dichter und Denker) Bloed bodem geeft tetanus. Hij gebruikt een woord in een dubbele bete kenis: Das Wort „Familienbande" hat einem Beigeschmack von Wahrheit." „Verleger kommt nicht von V erlegenheit." Soms geeft hij een schijnbaar - gewone 'publiciteitsorganen leidt ernstige raad: „Sexuele voorlich- domkop die geen tyd heeft, ties en aanplakbiljetten uit de op. neem ik geen verantwoordelijk- geblazen middelmatigheid heid." Hy haat de fraseurs, de Daarom is de uitgave van deze platen een historische daad van zeer grote waarde. Een daad, die van moed getuigt, hoe hun oorsprong terugbracht een ommekeer eiste ter wille van het eeuwige. foeit hun nietszeggende breedspra- kerigheid. „Er zijn schrijvers die reeds in twintig bladzijden uit drukken, waarvoor ik soms zelfs twee regels nodig heb". ting u i zoverre gerechtvaardigd, hij de geestelijke signatuur zlJHjfdv?idt in het „Gemengd d<" da meisjes niet vroeg genoeg Nieuws" de zin: Stervend werd te weten kunnen komen, hoe de zij naar het ziekenhuis gebracht, /cederen niet ter wereld komen." De gedachtengang dood kind het geschonken. ^Ge- N taalkritiek is blj hem ten ,wv,Q„a nauwste verbonden met ssiin leven heeft 0 Zo streeft hij naar de uiterste schiedt dat niet met „„0 - beknoptheid in het scherpgeslepen liefste, de cultuur? Stervend nauwste verbonden met zijn en dodelijk treffende aforisme. De werd zij naar de redactie gebracht cultuurkritiek. „Gevoelig voor symptomen als ik ben, maak ik het dode kind toch het leven zou oorlog en honger op uit het ge- staan geen Duits, en in journalis- geven! Hij zou de moeder redden, bruik, dat de pers van de taal n „iupr, geoefend met zijn tijdschrift Die tentaal kan ik het hun niet De taal, de zo zeer misbruikte maakt, uit de omkering van be- waaiop Rachmaninoti j g Fackel, dat bijteerst met^ Werf!el, zeggen". „Ik behéérs niet de taal taal, is zijn geliefde, aan wie hij tekenis en woord, uit de leeg- f bediende op een de oorspronkelijke reinheid wil making en ontering van alle be- de kunstenaar is teruggeven. „Zij was een veile grip en alle inhoud." ;n dienaar van het woord". Kunst deerne, die ik tot maagd heb het geheim der geboorte van het gemaakt". De kolossale tragedie Die letz- oude woord. Ook het schijnbaar kleinste in ten Tage der Menschkeit, die Trh hin rtur einer nrm de taal is van belang. „Ik heb hij in 1919 schreef, maakt op ons 0m ur rf" F ninnnen visioenen van datgene wat bestaat, de indruk van een gruwelijke 1 7?n Ik maak van de mug een olifant, profetie van de tweede wereld- aem alt en naus aer is dat geen kunst? Tovenaars zijn oorlog. Verscheidene gedeelten Sprache wohnen de anderen, die het leven in de zijn documenten uit de jaren (Bekenntnis) muggenplaag hebben veranderd." 1914 tot 1918; krantenartikelen, Zo wordt de satiricus een rechter, officiële berichten enz., maar die waarschuwt omdat de nivel- daaruit stijgen toekomstvisioenen lering van de waarden de eigen- op, die twintig jaar later op lijke reden van de catastrofale ver- huiveringwekkende wijze Pianoconcerten speelt. Het is be- Wedekind en Altenberg, later nl. dat doet kend, dat componisten met altijd van 1911 tot 1933 geheel alléén handelskantoor, de kunstenaar is de beste vertolkers van hun eigen schreef, luidt als volgt: Wanneer - werken zijn. Bij Mengelberg ligt het de 'mensheid zal gelukken, de de zaak heel anders. Hier stond -werkelijke taal terug te vinden, een grote en sterke persoonlijk- njet instrument dat zij gefabri- heid, een reuzenfiguur op muziek- ceerd heeft om gedachten te ver- gebied. En het zou van kortzich- bergen, maar als magische kracht, tigheid getuigen als men die fi- dan zal ze ook innerlijk gezond die guur onder een laag stof wilde be- worden. Zijn bewonderaars ver dekken. Ook al omdat men in die geleken hem met Sokrates, die im- vertolkingen toch altijd de groot- mers ook bij elke uiting naar de meester van de dirigeerstok voelt, eigenlijke bedoeling vroeg en door Men moet deze platen horen en een reeks van vragen de innerlijke vergelijken. Men mag dan eigen leegte of verleugendheid Geen woord clichés conclusies trekken. Maar nimmer de grootheid van man als Mengelberg in twijfel gen trekkën. Wat wel opvallend menige uiting aantoonde. Zijn vele TTIJ VECHT tegen de woord- schijnselen is. Hij' vijanden verfoeiden hem, omdat hij -Tl cliché's. die hij in de lange aan nessimist met het kelijkheid zijn geworden. Som- cultuur- I cliché's, die hij in de lange aan pessimist met het optimistische mige tonelen zijn als door >=i.„ hen met al hun gebreken en fouten zijn schrijftafel doorgebrachte geloof aan- het goddelijke in de helderziende geschreven, zoals onbarmhartig aan de kaak stelde, nachten verzamelt uit hoofdartike- mens. Hij voelt, dat hij als satiricus het slottoneel van het vijfde len, plaatselijke notities, adverten- strijdt op een verloren post bedrijf, waar een feest- - frontofficieren wordt dat de Alfred Polgar zegt, dat Kraus e drooglegging is onmogelijk toch niet laten. Door alles heen het frasenmoeras maal jcan^de strüd uitgebeeld:^de patriottische waan- moorde- I~)E zes Strijkkwartetten van Bela Bartók (hij schreef er nog meer, maar gaf die nooit uitzijn eigenlijk nog steeds een hoogtepunt in de moderne ziek) verscheen bij uitgeverij kwartetliteratuur. Direct al het le Strijkkwartet uit 1908 (Bartók Het Wereldvenster te Baarn. Duys voorzag al die exclusieve foto's van uitnemende commentaren die de weg naar de kunstenaar, of liever nog naar de mens, open stellen. Hij gaf soms rake karak teristieken en vertelde aardige anecdotes. Voor alle muziek-geïn- teresseerden een bijzonder werd in 1881 geboren) is van een opbouw en een muzikale pressie, die aansluiten bij de laatste strijkkwartetten van Beet hoven, zij het dan 'm T~ 1" ef van Bartók niet mi modern idioom. Is dit le Strijkkwartet js een goed of meer het startpunt van een groot componist? tijn". Dit Hobo-Kwartet is onge twijfeld een van de mees_t_ licht- Mozarts Mannheimse colle- waarbij weliswaar sterk de na- de befaamds te druk valt op het solo-instrument, 'hem? ,,Ramm Mozart moet die werken niet een eigen interpretatie opge- ïiber- Leutgeb heel snel geschreven heb- drongen, maar wordt Mozarl zelf ben en Leutgeb was bij hem voeïige wérken van Mozart, de kamer om de °P de «rond The Fine Arts Quartet. Daarvan uiterst bekoorlijk, ook al wordt gooide partituurbladzijden snel op door bijzonder kundig spel. Deze -.4_ j. 1 on mo c werk dan wél eens wat op- te rapen en bij elkaar te houden, twee platen van Imperial zijn pervlakkig genoemd. Hier is de Ook bij deze vertolkingen onder- emeld 1 Schlaf eindigt met in de filosofie, kinderen worden de regels: voor de grap opgehangen, cham- no* wf ic sTir*,1 z^hvx tenrijkse officieren Soms lijkt und moglich, dass sten bet, of we Zuchmayers Des Teu- anderes ereignet. fels General lezen, dat uit 1946 doorachtig spel. Hier trordt Nicht G°nur «Hm Imb»* ich dateert. was ihn leugnet, Und wenn er will, ist alles ,e a munderhar Walpurgisnacht dat met het oog wunaeroar. vHfsnrton nioi- icm VIA NAALD CN PtAAli zijn de Kwartetten 1 en 2 reeds Taalvirtuoos Arts Quartet bestaat uit Leonard woord en h€t is heerlijk ook Morgenstern en Erich Kastner, i elkaar heen. De zes afdelingen slotdeel is van het boek heten achtereenvol- oud en ni( eens: „Dirigenten in hemdsmou- t !w\ Jnzz off-beat". „Grote so- kwartet, negen jaar later geschre- 1 1917, worden .1 „Populaire sterren zonder make-up". Willem Duys heeft met al die 1 v mi- viool), Irving Ilmer (altviool) huwelijk tussen George Sopkin (cello). Welk e In het 2e Strijk- gave eenheid demonstreren die zich door een bijzonder muzikaal CORN. BASOSKI meest democratische wijze kwar- Leutgeb, 1 kleurwaarde. Het thematisch- praat, het is zijn vak. Hij ként melodische treedt als een eigen heel veel kunstenaars. En het boek verraadt, dat hij ze goed kent ook. Piet Beishuizen schreef een voorwoord. Nieuwe „schatten der w Beethoven schilderkunst' leidinggevende gedachte naar achter. muzixai Bij dez$ eerste Strijkkwartetten werken bemerkt men eigenlijk goed dat inleven in de vroege Bartók- Bartók als componist is begonnen kunst. De spanningen worden vermaard hoornist, _.i ander maar hij moet ook een beetje ru we kerel geweest zijn. Met finan ciële steun van Mozarts vader de grote had hij in een van de voorstad deze ies van Wenen „een klein slak- speelt, het zich volkomen kaa?hSi] ,n. prachtig gerealiseerd, tiek. Daarna heeft hij zich onder de lyriek speeltechnische klaarheid die al- doet bewonderen. invloed van Debussy impressionistische harmonie- en leen De Wereldbibliotheek te Am- klankwereld geschapen en zocht 'sch^dS SchifderSSt-'Sï vervolgens me. een ongekende QITZELFDE instrumentele gegeven, een serie die fraaie hartstocht naar de Hongaarse kleurreproducties van schilderijen volksmuziek, waarbij hij vooral mermuziek bevat, voorzien de vergunning kaasbereiding" op krediet ge kocht. Leutgeb leefde echt als een soort bohémien, van de ene dag in de andere. Daar had Mo zart toch wel wat plezier in en g) de titelpagina van het 2de oornconcert schreef Mozart: „Wolfgang Amadeus Mozart heeft zich over Leutgeb, ezel, os en idioot, ontfermd te Wenen op 27 mei 1783". Bij het Hoornconcert in D (KV 412) tekent Mozart tus- de balken met Italiaanse de i\/i -.„„f „.„„„v.;; sen ae oamen met na: hnhn'fst Ri^v Stül tv°»dén, dc beproevingen - hele serie bezit heeft kvaardevol documentatie materi aal. De 29ste reeks bevat „Inte- met spelende kinderen" schildTr. Wie dc uitging-vf„ de grondelementen m.d««tad. j£og.,Rav SU11 SÏÏSe" ^^.7 bï] d'e voorge £lj voeren uit het Hobo-kwartet in F KV 370 en het Hoornkwintet in Es KV 407 van Mozart (30 cm plaat I LX 1002). Bij het Hobo kwartet speelt de 2e viool niet bij het Hoornkwintet het ritme. Van dat alles vindt men in zijn muziek veel terug, niet als een ,1V„, wirgetrouwe kopie, maar geestelijk Wally Moes. „Voor de bruiloft" verwerkt en tegelijk mathema- van "Chr. Bisschop, Kempisch tisch omgewerkt. Bartók was de binnenhuis" van Jac. Smits, typische vertegenwoordiger van aail „De jonge stier" van Paulus Pot- een muziek, die voortbouwde op toegevoegd. Daarom ter. „Christus beweend door Jo- de overlevering en tegelijk de Kwintet (stuk voor vijf musici) hannes en de heilige Vrouwen" nieuwe mogelijkheden doordacht, tegenstelling tot Kwartet, dat van Rubens. „O. L. Vrouw met Bovendien werd alles geestelijk de papegaai" van Rubens. De gepuurd, verloren zoon" van Rubens, en Madonna en dc H. Hieronymus TMPERIAL gaat alle zes van Rubens. De reproducties zijn 1 Strijkkwartetten van Bartók absoluut goed te noemen. uitgeven in een vertolking van schreven bravourstaaltjes zoals bijv. „Avanti, avanti", „Respi- ra un poco", „Oh porco infame", „grazie al ciel! basta, basta!". Het Hoornkwintet hoorn aan het gehele kwartet effectvol en sterk concertant, geschre- Het Hobo-kwartet schreef Mo zart voor Friedricb Ramm in het begin van 1781. Ramm was een The Fine Arts Quartet speelde voor Imperial werken van Bartók en Mozart. op zijn vrienden niet werd gedrukt, (het is pas lang na zijn dood, in 1952 versche nen) is een profetisch pamflet tegen de Hitlerstaat. In de Wal- Representatief JJET was geen gemakkelijke taak voor Heinrich Fischer, uit het omvangrijke werk van Kraus (dertig boeken en negen honderd nummers van Die Fac kel) een keus te treffen, die representatief is voor deze auteur: het komt mij voor, dat hij hierin is geslaagd. Heel veel er uit is verbonden met de zeer aparte decadente en charmante sfeer in Wenen in de laatste fase van de Habsburg-Staat, zo als we die kennen uit Schnitz- lers stukken en Stefan Zweigs autobiografie Die Welt von gestern en dus door de tijd ach terhaald. Veel van wat deze revolutionair en reactionair, satiricus en pamflettist, moralist en gifmenger heeft geschreven, is echter waard, ook nu nog ge lezen en overdacht te worden. J. H. SCHOUTEN. Karl Kraus Auswahl aus dem Werk. 392 blz. Kösel Verlag Mün- chen. Prijs DM 9.80.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22