u n Koreaanse Kerken moeten op adem komen MA&NIX JSCDBUS GEESTELIJK LEVEN. ZOEKT NIEUWE WEGEN Vaarwel aan de farthing ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1960 Geen vrijwilligers Terwijl de Nederlandse boeren met krimpend hart hun koren zagen verrotten op het land, hebben hun Duitse collega's grote velden groente laten omploe gen, omdat er te veel was. De groenteoogst in Ne- dersachsen heeft alle verwachtingen overtroffen zodat duizenden tonnen doorgedraaid werden op de veiling. Niet iedere boer wilde tot een dergelijk drastische maatregel overgaan. Er waren er, die hun oogst gra tis aan ziekenhuizen en tehuizen voor ouden van da gen aanboden op voorwaarde dat vrijwilligers de oogst zouden binnenhalen. Zij werden echter toch genoodzaakt om de ploeg er in te zetten, omdat de Duitse tehuizen geen vrijwilligers konden vinden om de groenten van het land te halen. Geen vrijwilligers! Als een kleine filmmaatschappij vraagt om figuranten verdringen zich honderden op het trottoir. Als een ziekenhuis vraagt om een paar jonge sterke armen komt niemand opdagen. Wij wil len wel helpen als er maar een kans is om op te vallen; ook al is die kans maar een op de miljoen. Als het echter alleen maar gaat om werk op de ach tergrond waar geen persoonlijke eer mee ingelegd kan worden, blijkt onze mensenliefde vaak alleen maar zelfzucht te zijn. Opvallen De kerk worstelt met hetzelfde probleem. Er is al tijd wel iemand te vinden om op een podium te staan. Er zijn er altijd te weinig die in het halfduister ach ter dat podium een eenvoudige taak geruisloos wil len verrichten. Wij staan zovaak liever voor het voet licht van menselijke belangstelling dan in de schijn werper van Gods aandacht. En toch schreef de psalmist reeds duizenden jaren geleden dat de Heer ..aanschouwt de nederige, maar de hovaardige kent Hij van verre." (Psalm 138),. Daarom wees de Heiland zijn discipelen op de we duwe, die alles gaf wat zij bezat, al was het ook weinig. En daarom raadde Hij hen aan om met de minste plaatsen genoegen te nemen. Daarom sprak hij zo toornig over de geestelijken die het voor- aanzitten beminnen." Wie in kerkelijk of ander werk wil opvallen en naar een erezetel streeft, verspeelt zijn kans op de hulp van God. De Heer kent de hovaardige van verre en we zouden daaraan kunnen toevoegen: Hij houdt zich op een afstand. Maar God aanschouwt de nederige. Dat wil zeggen dat Hij zijn volle aandacht richt op hun werk. En dat betekent tevens dat Hij hen helpt bij dat werk. Billy Graham is weer in Europa. Dit maal concentreert hij zijn samenkomsten hoofdzakelijk op Duitsland en Zwitser land omdat hij van mening is dat in deze landen, meer nog dan in de andere Europese landen de theologie zich in een overgangsstadium bevindt en hij hoopt dat zijn samenkomsten niet slechts ge richt zullen zijn op de rand- en buiten kerkelijken maar ook een bijdrage zul len leveren aan de theologische ontwik keling binnen de kerken. Hij is dan ook niet alleen met zijn evangelisatieteam naar Europa geko men. In Duitsland wordt hij vergezeld door een van de meest vooraanstaande jongere theologen prof. dr. Carl F. H. Henry, die spreekt in speciale samen komsten voor de predikanten. Deze hoogleraar, die vooral bekend is ge worden als hoofdredacteur van het sterk groeiende en snel aan invloed winnende blad Christianity Today (dat door 160.000 predikanten wordt gelezen) is als geen andere Amerikaan op de hoog te van de Europese theologische situa tie. Onze kerkelijke redacteur is naar Essen gereisd om met Billy Graham en zijn teamleden een uitvoerig gesprek te heb ben over de recente ontwikkelingen op het gebied van de massa-evangelisatie. Deze Amerikaanse evangelist viert in de komende maanden zijn koperen jubi leum als evangelist van wereldnaam. In dit artikel geven wij weer welke ver anderingen zich in de afgelopen jaren hebben voltrokken en wat de plannen van Billy Graham zijn voor de naaste toekomst. Aan de slag Want vergeet nooit: een nederige is iemand die wil werken. Hij houdt zich niet van alles afzijdig en laat anderen het werk doen. Integendeel. Geen taak is te min voor hem en geen opdracht is te groot. Slechts hij is nederig, die zichzelf uitschakelt en al leen zijn aandacht richt op wat moet worden gedaan. Daarom kan een krullenjongen hoogmoedig en een koning nederig zijn. De nederige vraagt niet: Wat zeggen de mensen er van? Maar: Wat wil God door mij bereiken? Stellen we de zaak zo niet al te scherp? Is er wel iemand nederig? Spreekt ons eigen hart niet toch al tijd een woordje mee? Gebrek aan nederigheid is de oerzonde. Eva werd verleid met de hoop ,,als God te worden". Zij wilde voor zichzelf iets meer dan' de hof te bebouwen en bewaren en dat geldt ook voor haar man. Dit oerverlangen zit in het hart van al hun kinderen. Maar dat wil niet zeggen dat wij nu niet meer nederig zouden kunnen zijn. Iedere dag staan we weer voor de vraag: Waarom doe ik dit? Om er zelf beter van te worden of opdat God tot zijn doel komt? Het antwoord bepaalt of we nederig zijn of niet en of ons werk in Gods ogen zin heeft. Wat is uw antwoord. Waarom kwam Billy Graham dit jaar wel naar Duitsland en bracht hij geen bezoek aan Nederland? Dat is een vraag die door velen in de afgelopen dagen is gesteld. In ons gesprek met Cliff Barrows, de zangleider van Billy Graham, hebben wij om een eerlijk antwoord gevraagd. Er zijn twee redenen. In de eerste plaats voelde Graham da! in de verschillende plaatsen, die hij deze Aveken met zijn enorme tent met 20.000 zitplaatsen zal bezoeken er eer groot verlangen was naar zijn komst. Van verschillende zijden is er sterke druk op de evangelist uitgeoefend. Bovendien was de belangstelling voor de komst van de zijde van de mensen zodanig dat er een sterk gebed was om deze evangelisatie-samenkomster te kunnen houden. Dit is wel de voornaamste reden geweest. Er is echter nog een tweede reden, die ook sterke invloed heeft uitgeoefend op zijn beslissing. Theologisch gezien maakt Duitland een overgangstijd door. Het is nog niet zeker welke richting het uit gaat. Vrienden van Graham zijn van oordeel dat de midden-orthodoxie langzaam maar zeker begint te desintegreren en dat er een hernieuwde belangstelling komt voor de vrijzinnige theologie zoals die door prof. Bultman wordt onder wezen. Duitsland is altijd de bakermat geweest van theologische richtingen. Zal in de komende jaren vanuit Duitsland een nieuwe vrijzinnigheid veld winnen? Of zal het in deze overgangstijd dergelijke altijd gaat het hem sen tot een persoonlijke beslissing gen: hij spreekt als voor Christus op te roepen, om Maar een theoloog, die de het bijbelse geluid van bekering schillende richtingen door en door tei>iaten horen- kent. die de theologen van naam Maar meer en meer kortit hij tot persoonlijk heeft ontmoet en zelf de overtuiging dat evangelisatie een theoloog van naam is gewor- niet op zich zelf kan staan. Het den, kan wel met gezag spreken, leven moet gedragen worden door En in prof. Henry heeft Graham een leer. Naast evangelisatie moet ongetwijfeld iemand gevonden die er een evangelische the"1"-"'" *- 1 Niet slechts de rand- kerkelijken moeten bekeerd den, maar de predikanten, die Wat de invloed van Grahams straks als herder deze mensen samenkomsten en van de predi- ^nteniiieenkor^ten op de Schrift Duitse Kerk zal zijn, kan nu Misschien is dat wel de voor- ^g niet gezegd worden. Opmer- naamste reden geweest waarom kell]k ls echter wel dat de be" Graham niet alleen naar Duits- langstelling van de kant van de land is gekomen. Dit keer heeft predikanten nu veel groter is hij zijn pianist en organist thuis dan tijdens Grahams eerste be- gelaten. Zelfs zijn zanger Beverly zoek aan Duitsland. Zelfs in het Roergebied, waar de men sen wel maar de voorgangers tot nu toe weinig belangstelling dio-uitzendingen te verzorgen, die toonden voor de massaevange- enige honderden radiostations lisatie, wonen de meeste predi kanten de samenkomsten van Shea is niet meegekomen zangleider Cliff Barrows leidt het 2ingen niet. Hij reist wel n slechts om wekelijkse men Gaat het echter om een campagne van vijf of tien dagen dan wordt de grootst mogelijke gelegenheid aangegrepen. Ook de kerken werken beter mee in een kortere campagne. Campagnes van maanden doen het eigen ker kelijk werk volkomen vastlopen, maar bij een kortere campagne kan een kerk alle krachten ter be schikking stellen zonder er zelf onder te lijden. Opmerkelijk is ook dat de sta tistieken uitwijzen dat Graham in een kortere campagne vaak tot evenveel of zelfs meer mensen ge sproken heeft als in een langdu rige. Ook blijkt dat het aantal ge registreerde beslissingen even groot is. Regionale campagnes Maar zelfs in kortere campag nes kan Graham niet alle plaat sen bezoeken. Als hij in Rotter dam zou komen, zou Den Haag teleurgesteld zijn en Groningen mopperen. Geheel nieuw is dan ook het plan om campagnes te Over enkele maanden zal de eerste dergelijke campagne in Florida worden gehouden. Gra ham wordt dan vergezeld door een aantal mede-evangelisten die campagnes begihnen in verschil lende steden. Graham zelf komt dan voor de laatste twee samen komsten. Na wekenlang dergelij-^ ke plaatselijke campagnes te heb-' ben gehouden wordt de actie dan besloten met een slotcampagne in een centrale stad, in Florida is het Miami Beach. Uit de gehele staat komen dan bussen en trei nen vol mensen, zodat voor een dergelijk slot de grootste stadions waarschijnlijk nog te klein zullen Natuurlijk hebben we er in ons gesprek bij Graham op aan gedrongen weer eens naar ons land te komen. Het is echter de vraag of dit in de komende ja ren mogelijk zal zijn. Hij hoopt worden uitgezonden. Theoloog Er is echter een nieu\ opgenomen in het team: loog. Prof. dr. Carl F. prof. Henry bij. Kortere campagnes -rLtheo" Er is nog ecu nieuw i Vfniy het evangelisatiewerk .UITING BIJ I.C.C.C.? t^OREA werd 36 jaar lang door de Japanners bezet gehouden en nauwelijks was het land bevrijd of een nieuwe el lende brak uit toen de commu nisten uit het noorden het land binnenvielen. Deze omstandigheden hebben hun invloed gehad op het gods dienstig en kerkelijk leven. De Japanners waren de wereldoor log ingegaan in het geloof dat hun god hen riep om de wereld te regeren. Zij eisten ook in de bezette landen dat de volkeren zich voor hun goden zouden buigen. Tal van Koreanen hebben dit ge weigerd. Sommige Amerikaanse zendingsorganisaties en Koreaan se kerkelijke leiders kozen de lijn van de minste weerstand. Ze ver klaarden dat het buigen voor de Japanse altaren een politieke zaak was, die niets met de godsdienst had te maken. Maar vele Korea nen zagen dit anders. Zij zagen in die buiging een vorm van aan bidding en gingen voor hun wei gering de gevangenis in of wer den gedood. Afscheidingen Na de wapenstilstand eiste de te geven Deze organiseerde met classis Poesan van de Presbyte- drie andere Amerikanen een riaanse Kerk dat zekere tucht- sprekers-tournee door Korea. In In het begin van deze maand heeft de heer A. Warnaar Jzn. een der al gemene secretarissen van de Intrenationale Raad van Christelijke Kerken (I.C.C.C.) een bezoek ge bracht aan Korea, waar hij in Seoul de conferentie van de Raad voor het Verre Oosten heeft bijge- hij de ontwikkelingèn die verband houden met de scheuring van de Presby teriaanse Kerk kunnen be studeren. In dit artikel be schrijft hij de situatie zo als hij die vond. De heer Warnaar was in de gelegenheid met een groot aantal Koreanen te spreken, want naast de conferentie die een week duurde werden in 33 plaat sen 45 lezingen gehouden die door meer dan 30.000 Koreanen werden bijge woond. ook anderen. De positie Koreaanse Kerken is oc moeilijk. Dit land is. door wat het geleden heeft, zozeer verarmd. Men heeft steun, veel steun nodig. En waar zal men deze krijgen? De beschuldiging is verleden jaar geuit dat Carl Mclntire de Koreaanse Kerk heeft willen ko pen met zijn Amerikaanse dollars. Deze beschuldiging is absoluut on juist en voor wie even nadenkt spreekt in het bijzonder tot de bim. Desï etïïgS vo"l predikanten. We herinneren ons al wereldvermaard door zijn rrfhifm In til manimoet-campaeTies in Londen, Graham in^ Holland hield, dat hij Glasgow en New York Woken- zelf zich richtte tot de predikan- jang: sprak hij iedere avond tot ten m een samenkomst m de Ron- duizenden. Reeds toen werd de de Lutherse kerk te Amsterdam, vraag gesteld hoe lang hij dit li- Maar Graham IS geen theoloog^ chamelijk zon kunnen volhouden. wit a g"en tea g0ed Geen menselijk lichaam bezit om te veten dat hl] in een derge- ccn dergelijk uithoudingsvrrmo- iljke samenkomst met met gezag gen, ook het lichaam van Graham niet. Reeds enige jaren geleden ,-nnmin_-.q lazen we herhaaldelijk van ziek ten. Hij werd in Duitsland opge nomen voor een niersteen, in de Verenigde Staten voor een oog ziekte, die zijn linkeroog dreigde aan te tasten. En nog. hoewel zijn gezondheid weer veel beter is, zijn er licha melijk kwalen. Toen wij hem be zochten in Essen vocht hij met een zware hoofdgriep opgelopen tijdens een openluchtsamenkomst in de regen in Lausanne. Dins dagmorgen wist hij niet of hij wel in staat zou zijn om dinsdagavond in de tent te spreken en hij ver telde zijn tolk, Peter Schneider, Oplossing voor een cenlenkwesiie deze dingen door financiële ook uiterst overwegingen wil laten leiden, men beter bij de Wereldraad kan blijven. Daar zou de zoveel klei- I.C.C.C. toch nooit tegen d" dl' A- preek kla; zorgen preek klaar te hebben. Daar komt bij dat Graham uit Consolidatie de gehele wereld overstroomd wordt met uitnodigingen. Niet Korea slechts ons Nederlandse comité vrien- heeft bij herhaling geprobeerd om De I.C.C.C. heeft |H io ongetwijfeld vele wa ze ook wel een beetje dwaas. Men den. Maar nogmaals: of de ko- Graham naar ons land te brengen, heeft mij ook van Koreaanse zijde mende synode tot aansluiting comité's uit vrijwel ieder land verzekerd dat Mclntire verleden bij de I.C.C.C. zal besluiten, schrijven hem wekelijks en sturen toen hij hier sprak, niets be- moet worden afgewacht. Er is zelfs afgevaardigden over de hal- hppft Ppic iTo»""- wqarepWiniHir i»pi mtpr ve wereldbol om hun brieven IS zL ,.7..? kracht b'i Wanneer Gra- derheid, die dat voor zichzelf ham allein maarlange campag- zou wensen. Maar een broeder nes houdt kan hij per jaar maar J of vijf steden bezoeken. Het loofd heeft. Pas nadat de Koreaan se kerk zich uit de Wereldraad had teruggetrokken, heeft hij zijn oproep geplaatst voor een „kerst- gave" van 100.000 voor de Ko- geen verplichtin- De kerkscheuring van verleden motto van de laatste jaren is dan g?n zouden zijn verbonden. Ook jaar was noodzakelijk, ik ben ook: kortere campagnes. aan deze kerken niets be- loofd. Ze zullen op hun synode, die iaat op 22 september samenkomt, zelf moeten beslissen of ze zich wil len aansluiten bij de I.C.C.C. of niet. De Koreaanse leiders daar nog dankbaar voor. Maar op dit ogenblik, geen nieuwe kerkscheuring ris keren om deze zaak. Onze ker- Wm ken hebben wat tijd nodig om trouwens zelf verstandig genoeg op adem te kómen en haar po- of* acht weken, zal het geneigd te begrijpen dat, als men zich sitie te consolideren. zijn om de kleinere zaal te ne- Het opmerkelijke is echter dat een kortere campagne vaak even effectief blijkt te zijn als een lan gere. Wanneer een comité een zaal van 10.000 zitplaatsen kan huren en een van 30.000 Limine»» z.UUuGu „U1- alie voornaamste steden werden kerkelijke leiders vergaderingen gehouden, waar- grote belangstelling was en de generale synode in novem- ipnieuw bijeenkwam besloot maatregelen genomen zouden den tegen de kerkelijke le: die zich aan shintoïsme hadden schuldig gemaakt. De synode wei gerde dit toen en het gevolg dat de classis Poesan zich de Wereldraad te treden kerk afscheidde. Theologisch bleef de Presbyteriaanse Kerk evenwel rechtzinnig en dit leidde tot een tweede afscheiding in de omgeving u «j ie -m.- i c eau Se°U-1 V-an-"nH&rirt wirS°" Er waren echter ook Koreanen, die het hiermede niet eens waren. En de grote Amerikaanse Presby- i Korea, organiseerden i ctie. De bekende dr. B de schoonvader van Billy Graham ging naar Korea, en een tegen-sy node kwam bijeen. Men besloot Toen de afgevaardigden van deze kerk echter in 1954 de As semblee van de Wereldraad in Evanston bijwoonden, ontdekten 11 in de Wereldraad ook fi guren gevonden werden, die die basisformule heel anders opvat ten. Zij schrokken ook van de communisten en communisten- de zaak dg deze met algemene stemmen uit t.aris van het Protestants Interkerkelijk Thuis- «ruj front, de heer O. de Moor over zijn bezoek aan La Courtine onder meer na een voorval van spot aangehaald te hebben: Ik kon dit beter hebben dan de bclccfdheidsin- teresse van een officier, die ik had gesproken en die mij verzekerd had, dat hij er van overtuigd was, dat men in het leger „en zeker in La Courtine!" de geestelijke verzorgers niet meer kon missen. Ze wa ren immers zo goed voor het moreel van de troep. De dominees konden de knapen by-schaven. En als het moreel van de troep vooruit gaat, wint zij aan gevechtswaal-deOok tijdens oefeningen. Een paar goede woorden van de doóm of aal en de knapen komen over het dode punt heen, aldus deze officier. Ook in de krijgsmacht schijnt de gedachte veld te winnen, dat godsdienst een behoefte-element is. De een heeft behoefte aan sport, de ander musiceert, de derde houdt er een andere hobby op na. En als er dan (nog) mensen zijn, die behoefte hebben aan godsdienst, dan moeten zc ook daar gepaste gelegen heid voor krijgen. Dat godsdienst is het dienen van God, de Schepper en Bewaarder, en dat dat niet een facultatieve zaak is, ook niet in de krijgsmacht, wordt een ouderwetse stelling gevonden. Tijd voor gods dienst, natuurlijk! Maar ze moeten niet te lastig worden, die dominees. riaanse Kerk achter met ongeveer 550.000 leden. De grote zendings organisaties in Amerika wisten dat de Koi christenen waren en zorgden daarom in het algemeen voor t einde déze „steen des rechtzinnige zendelingen naar dit „tont-" WP(? tp npTTlpn Pn fpn .int- grote kerk zich daarbij aan. Men had behoefte aan gemeenschap. s,prn[s ppn Dit laatste is beslist onjuist. De „conservatieve" groep (ik zal de strijdende partijen nu maar de .oecumenische" en de ?c" groep noemen) m niet meedoen met de Wereld raad van de „oecumenische" groep slechts een tactische ma- vrienden, die zij aantroffen bij elkaar heeft, MALAISE r doelbewust zal koersen in de der. du ifgevaardwen van de r.ch.tag v>„ de WereMraad. E„ veel te scherp tegenover moder nisme ln de religie en communis- de politiek om samenwer- Gordijn. Daardoor ontstond de onrust in de grote Presbyteri aanse Kerk van Korea, die ver leden jaar tot een uitbarsting kl"g met dergelijke figuren in kwam. Debatten Een voorstel om zich uit de We- indruk dat het aantal aanhangers beide groepen schommelt. Er D. de Boer in „De Fakkel" van de Vrije Gereformeerde Kerk te Wolvega over een soort gelijk onderwerp. De hele kerkelijke malaise is gevolg van gebrek aan persoonlijke godsvrucht. Alle geestelijke en kerkelijke herstel zal moeten opkomen uit het herstel van onze persoonlijke omgang met God. GEBORGEN Ds. Jac. Roos in „De Protestant": Protestanten dde rooms worden, zijn niet blij om dat ze zich bevrijd of verlost voelen, maar omdat ze eich geborgen voelen in de schoot der Moederkerk. Daarvan zijn uit de literatuur van „bekeringen" tot Rome vele voorbeelden te noemen. Dit is dus een volkomen andersoortige blijdschap. ANTICIPATIE Prof. dr. A. D. R. Polman neemt tijdelijk de rubriek waar „Van week tot week" in het „Ge reformeerd weekblad" (uitg. Kok), naar aanlei ding van de grotere verwachting van Gods werk in spiritualistische richtingen: Ligt hier de ernstige fout van allerlei spiritualis tische richtingen, zo moeten wij met schaamte erken nen, dat zelfs de begrijpelijke drang naar anticipatie ons menigmaal ontbreekt. Om daarin een gezegende verandering te brengen, hebben we geen nieuwe mid delen, geen extraordinaire wegen, geen spectaculaire methodes van node. Wij moeten de oude genademid delen des Geestes, het Woord en zyn bediening in prediking en sacrament trouwer toepassen, inniger bezitten en dieper beleven. Zelfs 'op de Pinksterdag te Jeruzalem worden de wonderen van bekering en wederkeer niet door de buitengewone tekenen, maar door de echt Schriftuurlijke prediking van Petrus gewekt. Ook vandaag blijven de vruchten en dc genadegaven van de Geest niet uit, wanneer de bedienaars van deze wondere genademiddelen wor stelen en bidden om een bediening in beto ning van Geest en kracht efi wanneer zich onder de kansel een gemeente verenigt, die in het gebed om dc verlichting en leiding des Geestes vol hardt en in dit gebed gelooft en daarnaar handelt. Het is de oude en beproefde weg. En miljonairs moeten niet als bedelaars leven. ROOFDIER Mr. L. J. van der Burg schrijft in het kaderblad van het C.N.V., „Evangelie en Maatschappij" in De sprong i Je westcrs-christc- ingskring gemaakt, had te veel van de sprong van een roofdier en te weinig van de redden de, helpende sprong van degeen die een drenkeling naspringt. Tc veel werd geprofiteerd van de bevrij dende krachten van het Evangelie, te weinig er van uitgedragen. Zodoende werd de aansluiting gemist, werd aan vele volken, die toch vanuit het „christelijk Europa" werden bezocht, het beste van de Europese beschaving, de grote katalysator van Europese krach ten, onthouden. En zo groeide de reld in het huidige sta waarin deze achterstand hterstand en belandde de we- van haar ontwikkeling, istrofaal dreigt te worden. Waf Buskes in zijn „Terzij des" is voor „ln de Waag schaal" is de Amerikaan Sime on Stylites voor het bekende internationale blad „The Chris tian Century". Iedere week schrijft hij een brief aan de re dactie waarin hij zich op een wat lucjxtige, maar vaak zeer rake manier uitlaat over kwes ties, die mi niet bepaald de gro te theologie betreffen, maar in hun onbelangrijkheid belangrij ker zijn dan zij schijnen. Dit keer gaat hij in op een kerke lijke centenkwestie en schrijft: Mijnheer: Groot Brittanië doorworstelt een financiële cri sis van de eerste rangorde. We wensen het veel kracht en ho pen dat het zal lukken er over winnend doorheen te baggeren. Het gaat nu niet om het wel of niet handhaven van de gou den standaard. En toch is het een financiële revolutie: de far thing, het kleinste muntstuk zal per 1 januari van het volgend jaar uit de circulatie worden genomen. De koopkracht van de far thing, die ongeveer een cent waard is, daalde al jaren ge leden; in het afgelopen jaar was de waarde eigenlijk nog maar de helft van de kostprijs om hem te munten. Daarom is de Britse regering dan ook eigen lijk blij dat ze hem kwijt raakt. Bijna 300 miljoen van deze mun ten gaan met eervol ontslag. Als ik denk aan die spoedig te verdwijnen farthing rijst er een belangrijk visioen voor mijn ogen op met ongekende moge lijkheden. Ik heb hier een voor stel: De kerken van de Vere nigde Staten (en de meeste ker- keraadsleden zouden daarvoor ook wel willen lezen: van Ne derland) moeten een campagne beginnen om de cent uit de ec- cliastische circulatie te nemen. Over het algemeen kunnen we gelukkig zeggen dat de kerken de centen standaard reeds heb ben verlaten als het gaat om hun begrotingen kloppend te krijgen. Maar als u mocht den ken dat de cent verdwenen is uit de collectezakjes praat dan maar eens met de diakenen en collectanten! Het gouden tientje is verdwenen; ik ben er in de afgelopen jaren tenminste nooit meer een tegen gekomen. Maar de cent de godsdien- stigste der muntstukken in ons land, omdat hij meer naar de kerk gaat dan enige andere houdt het nog altijd uit. Geen mens zou zich nog mo gen bekommeren om de centen standaard als het gaat om het geven aan kerkelijke en chari tatieve doeleinden. En in dit verband bedoel ik niet alleen maar de cent als muntstuk, maar iedere gierige gave aan Natuurlijk kunnen we nog wel eens met heimwee terugdenken aan die cent. Herinneringen uit de kinderjaren spreken van al die wonderlijke dingen die voor een cent gekocht konden worden in het snoepwinkeltje om de hoek. Denk maar eens aan de toverballen en de dropstangen die je voor een cent kon krij gen. In die dagen was het nog geweldig om jong te zijn. Wat een ogenblik was het niet in het leven van een kind als hij met vijf centen in zijn kleine knuistjes geklemd de winkel kon binnentreden en de flessen volgend jaar wel weer naar Eu ropa te komen voor een cam pagne in de Engelse stad Man chester. Hij kan dan echter on mogelijk naar het vaste land komen, omdat hij direct daarna verwacht wordt voor een gewel dige campagne in Minnesota, die in juli zal worden gehouden. In augustus hoopt hij voor de tweede maal naar Philadelphia te gaan. De verwachtingen zijn nu reeds dat in die stad alle op- kotnsten overtroffen zullen wor den, maar ook dat hij daar de eerste georganiseerde tegen stand zal gaan voelen. Verschil lende predikanten van fundamen talistische zijde hebben zich te gen hem gekeerd, omdat zij van mening zijn dat Graham teveel met predikanten van de midden- orthodoxie samenwerkt en te oe cumenisch gezind is. In 1962 hoopt Graham naar Chi cago te gaan, de enige grote stad in Amerika waar hij nog geen campagne heeft gehouden. In dat zelfde jaar zal hij ook weer een bezoek aan Zuid-Amerika brengen. Dit wil echter niet zeggen dat het geheel onmogelijk is om een Nederlandse campagne ln de ko mende jaren te kunnen beleggen, maar daarvoor zijn zeker een aantal vereisten noodzakelijk. In de eerste plaats zal de a vertrouwen heeft van de Neder- i koning van wat ]andse kerken en op een zo ruim mogelijke basis is samengesteld. In de tweede plaats moet Gra ham weten dat er voldoende ge bed aanwezig is. In ons gesprek met hem en zijn teamleden voel den we duidelijk dat hij dat wel als de belangrijkste eis stelt. Hij komt waar het verlangen werke lijk leeft naar een openbaring van de werking van Gods Geest, een verlangen dat moet blijken uit ge zamenlijk gebed. De cent is uit zijn hoge stoel gevallen. Het wordt tijd dat al le lidmaten van alle kerken hun centen standaard vergeten en de gouden of misschien de zilveren standaard gaan opzoe- De lange tveg Het is een lange weg tussen Oost en West, tussen Rusland en 'n vergeten vaderlandse stad, tussen opstand en boete doening. Vooral wanneer men die weg lópende moet af leggen, voetje voor voetje, door alle weer en wind. Maar uit de bijbel weten we al dat er geen luxe sneltreinen lopen tussen het vreemde land en het vaderhuisAl dragen engelen een mens soms een eindje! Zó ging dat in het geval van Nix. Kort voor een alles weg vagend Russisch offensief raakte hij op eenmaal gewond. Zou hem dat overkomen wezen tijdens de vijandelijke aan vallen, dan was zijn geschiedenis hier nooit beschreven, want geen van zijn superieuren noch van zijn ondergeschik ten hebben na kunnen vertellen hoe plotseling de aarde scheen open te scheuren om hen te verzwelgen. Die allen behoren tot de ontelbaren, die daarginds gebleven zijn. Mogelijk zijn ze trouwens al vergeten ook. Maar Nix ont sprong, als op het laatste nippertje, de dodendans. Het gebeurde bij een oefe ning: ze oefenden zich in het werpen van handgranaten. Hield Nix de zijne één tel te lang vast, of was het oorlogs- schieten en bijna gelijktijdig ontdekte dat hij nooit meer twee handen tot zijn beschikking zou hebben. Daarna zonk hij weg in een ijle bewusteloosheid, waaruit hij pas ontwaakte toen hij 'n paar honderd kilometers verderop bijkwam in een provisorische ziekenzaal. Toen hij wat op krachten gekomen was, drongen' zich enkele waarheden aan hem op. De eerste waarheid: zijn linker-onderarm was ge amputeerd. De tweede: bij zijn stukken behoorde ook een document, dat bepaalde dat hij naar de Heimat terugmocht mogelijk het laatste document dat zijn superieuren teken den, De derde: het was verstandiger om geen blijdschap te tonen over deze reddende verminking maar ondertussen mocht men er 'toch alle profijt van trekken. En de vierde: het eigenlijke vaderland was tenminste iets dichterbij geko men en daar moest een mens dankbaar voor zijn: dankbaar vanwege de dragende engelen. De engelen zorgden trouwens nog 'n korte tijd voor 'n be scheiden verder transport westwaarts. Het geïmproviseerde hospitaaltje kreeg order zich uit de voeten te maken, en nie mand had daar bezwaar tegen. De zwaarste patiënten mis schien wel. maar die raakten door hun pijnen toch weer snel buiten bewustzijn. De lichter gewonden en behoorde Nix niet tot hen? Het is immers gemakkelijker een arm te ver liezen dan een been! waren er best mee tevreden En toen ze eenmaal op echt Duitse bodem waren en de britsen weer werden opgeslagen, ving Nix z'n bescheiden eenzame Odys- Mèt het officiële document dat hij 5-achtige thuisreis westwaarts reizen mócht! Ja, daar gaat zo'n jongen dan. Door de warrelingen ondergaand duizendjarig rijk heen. Soms eens lif tend met 'n wagen, die i eens achterop 'n waggelend vehikel; meestal lopend, 'lopend, lopend. Vaak aangehouden en gek genoeg altijd weer door gelaten. Want Nix is een andere Jongen geworden. Dat zit m heus niet alleen in die ontbrekende arm het zit ook in z'n hele instelling, z'n houding, z'n optreden. Want deze jongen is zijn haat moet ik zeggen: natuurlijk, of moet ik zeggen: hoe onwaarschijnlijk? kwijt geraakt. Hij weet op eens intuïtief hoe hij met veldgendarmes moet omspringen: hij houdt z n gewonde arm voor hun neus èn hij beschikt over de juiste woorden, die hen overreden om 'm al maar verder te laten trekken. Of misschien spelen ook hierin de engelen hun rol? Een jonge man met één te vies om met een tang kregen of gegapte vodden, verder slechts wrakhout, dat de oorloj Elbe, de ontmoeting met sel. Een gewezen frontstrijder of voerde tewerkgestelde? Men vraagt rm en 'n glimlach. Goed, verder te pakken, verder in een uniform verzameling ge- levend stuk allang geen uniform meer is _en of gegapte vodden, verde. wrakhout, dat de oorlogsstroom afdobbert. Oder en Neisse, oprukkende Amerikanen, de IJs- onder dwang wegge- Een mens. hem door alle mazen heen te laten glippen en inderdaad thuis te doen komen? Was dat niet het geheim van zijn vreemde blijdschap onderweg? WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 21