CHRISTFUJ Uw probleem is het onze Overweldigend begin van Duitse tentcampagnes Zielszorg geesteszieken niet deprimerend SNELFIX Een woord voor vandaag Interkerkelijke hulp niet in plaats van zending Religie buiten strijd om presidentschap S** Enkele kanttekeningen ECHTSCHEIDING (I) TNE Prof. Mr. B. M. Teldersstichting, die men zou kunnen noemen het weten schappelijk bureau van de liberale partij ten onzent, heeft een knappe studie in het licht pegeven over echtscheiding (te verkrijgen bij Martinus Nijhoff te 's-Gravenhage). De wetgeving met betrekking tot echtscheiding pleegt nogal eens onderwerp uit te maken van discussie. Zulks is begrijpelijk. De huidige wetgeving is niet bevredigend. Misschien moeten wc, in plaats van de huidige wetgeving, hier spreken van de huidige rechtspractijk, maar die rechtspractijk is dan kennelijk mogelijk onder de huidige wetgeving. Die rechtspractijk is, dat, hoewel de wetgeving echtscheiding op grond van onderlinge toestemming der echtgenoten uitsluit, deze vorm van echt scheiding toch langs de omweg van de rechtspractijk in ons rechtsbestel is binnengedrongen en daar zelfs de gangbare is geworden. Dit geschiedt dan met behulp van een dusgenaamd verstekvonnis. De ene echtgenoot beschuldigt de ander van overspel, dp ander spreekt deze be schuldiging niet tegen, laat veelal verstek gaan, en het resultaat is, dat de echtscheiding vervolgens zonder meer wordt uitgesproken. Dit kan de bedoeling van de wet niet zijn, en in het rechtsleven pleegt men van dit wetsgebruik dan ook te gewagen als van „de grote leugen". Intussen, het gebruik is er, en zelfs in zeer ruime mate. Wij waarderen het, dat ook dit rapport vanwege de liberale partij deze situatie bij uitstek onbevredigend acht. Het keert zich tegen achterdeurtjes die bedoelen om, in strijd ook met de uitdrukkelijke bewoordingen en be doelingen van de wet, echtscheiding mogelijk te maken. Iets anders is, of de wettelijke gronden voor echtscheiding, gronden dus die de wet nadrukkelijk als zodanig opsomt, geen verruiming dienen te ondergaan. Thans zijn die gronden: overspel, kwaadwillige verlating, gevangenisstraf van ten minste vier jaar, en zware verwonding of levensgevaarlijke mishandeling. Als „nieuwe" grond wordt wel bepleit „ernstige ontwrichting van het huwe lijk", ook aangeduid als „onheelbare tweespalt". Zo ook dit rapport vanwege de liberale partij. Verdient dit voorstel overweging? ECHTSCHEIDING (II) WAT bij de vraag naar de wettelijke gronden voor echtscheiding aan de orde komt, is de vraag naar de functie van de wetgeving in deze. Welke is hier de taak van de wetgeving? Dient zij slechts om het formele bestaan van huwelijken te registreren? Of is het aan haar om voor te schrij ven wat een huwelijk eigenlijk zijn moet? Dit zijn twee uitersten, en geen van beide geven zij taak en functie van de wetgeving in deze bevredigend weer. Natuurlijk behoort de wetgeving op huwelijk en echtscheiding te zijn een weerspiegeling in het wettelijke vlak van het hoge en geheel eigen karakter, dat het huwelijk naar zijn aard heeft. Aan de andere kant kan het hier niet de taak van de wetgeving zijn, de ge huwden „de wet" voor te schrijven, wèl om hen te schragen en te steunen in de instandhouding van het huwelijk, óók door hen te verhinderen de be stendiging ervan te laten verworden tot een gril van hun willekeur. Daarom is het huwelijk iets, dat de wetgeving van het huwelijk verre te boven gaat. Niet de wetgeving op het huwelijk bepaalt het wezen van het huwelijk, maar die wetgeving wordt door het wezen van het huwelijk bepaald. Vandaar dat inderdaad de vraag mag rijzen, of invoering van een wettelijke grond als „ernstige ontwrichting" of „onheelbare tweespalt" geen overwe ging verdient. Dit namelijk in die gevallen, waarin het huwelijk zelf aan zijn aard en wezen ontvallen is, niet meer geworden is dan een lege huls, doch nauwelijks nog huwelijk genoemd mag worden. Nieuw is deze gedachte niet. Zij is na de oorlog ook reeds van protestants- christelijke zijde voorgedragen. Ja, wij herinneren ons, dat wij haar al in de jaren dertig in de kolommen van onze krant hebben laten ontvouwen, waarop reeds toen kritiek achterwege is gebleven. Let wel: wat hier in het geding is, zijn wettelijke gronden voor echtscheiding. Zij doen niet af aan de aard van het huwelijk als gemeenschap voor het leven op de basis der liefde, een gemeenschap, de bestendigheid waarvan, naar Goddelijk gebod, ieder onzer zal hebben te betrachten en aan het vast houden waarvan in het bijzonder de kerk aandacht zal hebben te geven. Maar wat indien het huwelijk niettemin aan zijn wezen ontvallen is? En met zulke aan hun wezen ontvallen huwelijken is het, dat de wetgeving te maken krijgt. ECHTSCHEIDING (III) TS dan „ernstige ontwrichting" of „onheelbare tweespalt" als wettelijke grond voor echtscheiding te overwegen, er rijzen niettemin vragen. Vragen, niet in de laatste plaats ingegeven door het, veelal onvermijdelijk, vage karakter van dezo grond. Niet dat wij van verruiming van gronden ccn belangrijke uitbreiding van het aantal echtscheidingen hebben te vrezen. In ons land, waar de wet geving op dit punt sedert 1838 onveranderd is gebleven, zijn dienaangaande geen vergelijkingen mogelijk. Elders echter is wel gebleken, dat verruiming van do gronden niet tot stijging in de cijfers heeft geleid. Waarbij intussen te bedenken is, dat ten onzent en wellicht ook elders die kwalijke rechtspractijk bestaat van de al te gemakkelijke echtscheidin- gen-blj-verstek, een rechtspractijk die, indien niet reeds thans, zeker bij in voering van een nieuwe grond voor echtscheiding onmogelijk gemaakt dien de te worden. Blijft het bezwaar van het vage karakter der omschrijving. Het zal de rech ter zijn, die straks zal moeten bepalen, of het huwelijk metterdaad „ernstig ontwricht" is en of het huwelijk heeft moeten wijken voor „onheelbare tweespalt". Ons vertrouwen in de rechter is groot, maar er wordt hem hier wel grote bevoegdheid in handen gegeven. We kunnen ons bovendien indenken, dat menig rechter deze bevoegdheid zou ervaren als een zAvare last. Gelukkig is er dan de mogelijkheid, dat hij zich laat bijstaan door advies colleges, die hem over de feitelijke gesteldheid van het huwelijk waarvan de ontbinding is gevraagd zouden kunnen inlichten. Adviescolleges, waaraan, ne men wij aan, zeker niet in de laatste plaats de belangen der eventueel uit het huwelijk geboren kinderen ter harte zullen gaan. Daarom zouden Avij overweging van invoering van deze nieuwe rechtsgrond afhankelijk willen maken van het antwoord op de vraag, of hier zekere rechts- voorzieningen in deze geest, als evenzovele garanties, te treffen zijn. BILLY GRAHAM IN ESSEN T wintigduizend in de eerste samenkomst LIET ziet er naar uit, dat de enor me Duitse tent, die gehuurd werd voor de drie evangelisatie-campagnes de Amerikaanse ecangelist Billy Graham in Essen, Hamburg en Berlijn ondanks te 20.000 zitplaatsen al te klein is nog voor de bijeenkomsten goed op gang zijn gekomen. De eerste campagne van 6 dagen is zaterdag avond in Essen begonnen en reeds toen was de tent tot in z n uiterste hoeken gevuld. Zondagavond moesten reeds enkele duizenden met hun staanplaats genoegen nemen. Met treinen en bus sen kwamen zij uit het gehele Ruhr- gebied naar de stad, waar het, in ver band met een jaarbeurs toch al druk was, om naar de eenvoudige en streng- orthodoxe prediking van Graham te luisteren. Wie nog altijd gelooft dat de nu 40-jarige evangelist zijn gehoor door muziek en zang en door zijn bijzon dere prediking onder een soort hyp nose brengt, moet in deze Duitse sa menkomsten zijn ongelijk wel erken nen. Het ontbreekt hier eigenlijk aan alles wat zijn campagnes in Amerika en Engeland, en ook de stadion-sa menkomsten in Amsterdam en Rot terdam zo aantrekkelijk maakte. Het DE QUAY-LUNS Do „onparlementaire medewerker" vai; V r ij Nederland is tot de conclusie ge komen, dat minister-president De Quay zeer bewust vorige week zijn verklaringen over bet Nieuw Guinea beleid heeft afgelegd. Ook meent dezo medewerker, dat De Quay en Luns bet over dit beleid bepaald eens zijn. Wij lezen o.m. in Vrij Nederland over de persconferentie, die minister Luns aan boord van de Nieuw Amsterdam hield De nauwelijks verholen scherpte in minis ter Luns'verklaring bewees écu ding: wie e ook aan naïcviteit als oorzaak van de ver klaringen van de minister-president mocli geloven, niet de minister van Buitenlandse Zaken. Hij realiseerde zich blijkbuar, dal minister-president De Quay met welhaast machiavellistische vindingrijkheid de weg had gevonden om het voldongen feit te stellen, waartoe prof. De Qauy in de per soonlijke debatten met zijn minister van BZ nooit de kracht had kunnen vinden. Er is de volgende morgen geen Avezenlijke poging meer gedaan de lucht te Luns reisde af naar New York en betaalde bij zijn vertrek met gelijke munt, en diende De Quay van repliek via hetzelfde nicatiemiddel, de pers. Nog uren later speurde de regeringsvoorlichtingsdienst zenuwachtig naar opheldering van onduide lijke passages in het recorderbandje persconferentie van Luns, waarop De Quay bij de Wereldomroep de hand had weten te leggen. Dat bandje eenmaal gedraaid hebbend, zal prof. De Quay met belang stelling hebben gehoord dat mr. Luns twee dingen on the record had vastgelegd: 1. de gezaghebbende woordvoerder en prof. De Quay zijn identiek; 2. de woorden van minister-president zijn juist weergegev- door de journalisten. Daardoor is de pas af gesneden aan het gebruikelijke verantwoor delijk stellen van de verslaggevers, wanneer de prompte vragen van het KVP-kamerlid Andriessen straks moeten Avordcn beant- Ziekenhuispredikanten bijeen TIJDENS de conferentie van ziekenhuispredikanten, be legd door de Raad voor Kerk en Ziekenzorg, heeft ds. S. J. Pop- ma, geestelijk verzorger van de Valeriuskliniek in Amsterdam gesproken over de zielszorg aan geesteszieken. Deze zielszorg, zei ds. Popma, is niet alleen een zaak van dc geestelijke ver zorger, maar vooral van de gemeen ten, waaruit de zieke komt. Dc patiënt moet weten, dat hij bij de kerk blijft en dat hij niet wordt vergeten. De geestelijke verzorging behoort ook tot de taak van het verplegend perso neel en de therapieleidcrs. Ook de arts kan bet terrein van de zielszorg niet geheel mijden, ook al is een taakver deling tussen medicus en pastor ge wenst. De medicus neemt het pastorale clement reeds in zijn handen door bij voorbeeld de manier, waarop hij de pa tiënt naar de zielszorger verwijst. Voor de predikant zijn de omgang en het gesprek met de patiënt van het grootste belang. Het zingen (oude zon dagsschoolliederen roepen versleten her avondmaalsviering. De taal van het symbool blijft immers langer leven dan het woord. De pastor moet zijn patiënten onge dwongen vergezellen als een gewoon mens, die geen onbescheiden vragen stelt cn hartelijk meeleeft. Hij moet hen Lijm zonder klemmen met van Ccta-Bever programma I tot het uiterst noodza kelijke teruggebracht. Beverley Shea, de solist, ontbreekt en de jonge enthousiaste zangleider Cliff Barrows, die ieder massakoor tot onge kende prestaties weet op te voeren en die in een paar eminuten de grootste menigte uit alle macht doet zingen, zat wel op het podium, maar werkte aan de dienst niet mee. Het gehele voorpro gramma voor de prediking duurde nau welijks 15 minuten. De sterk gesticu lerende Graham, die uitstekend maai rustig vertaald werd, sprak veer tig minuten. De meesten der aanwezigen kon den de spreker nauwelijks zien, maai toen hij hen opriep om persoonlijk voor Christus te kiezen, kwamen hondrden naar voren. Het is waar, er is een massaal koor van bijna duizend stemmen. Het zong onder leiding van een' Duits dirigent van twee niet al te ingewikkelde, maar ook zeker geen „populaire" liederen. De samenzang werd begeleid door een groot Posaunenehor, maar er was geen zangleider om de aanwezigen tot gro ter enthousiasme aan te zetten. Kruis en aanstoot Er werd een openingslied gezongen en een lied tijdens de collecte; een Duits predikant sprak een kort gebed van enkele regels uit en toen kwam Graham aan het woord. Zijn thema was gisteravond de kruisigde Christus, die de joden aanstoot en de heidenen een dwaasheid is. Graham wees op de belangrijke gadering van cfe Verenigde Naties, die in de komende dagen zal worden ge houden en door vooraanstaande rege ringsleiders bijgewoond zal worden. Zij zullen zoeken naaf een antwoord op de wereldproblemen, maar hij was van mening dat zij het enige werkelijke ant woord over het hoofd zullen gekruisigde Christus. Christus kwam niet in de eerste plaats om wonderen te doen of wereld te hervormen. Christus werd geboren om te sterven. Hij was te goed voor deze wereld. Hij liet de mensen zien wat hen ontbrak. Hij verontrustte hen. Daarom wilden ze hem kwijt. Maar niet alleen de Joden en Romei nen hebben de Heer gekruisigd. Ook nu nog is het kruis van de Heiland in de ogen van de mensheid een dwaasheid. Als Christus alleen maar een leraar was geweest en een genezer, of een her- A'ormer, had de wereld hem toegejuicht, maar nu Hij, de zondeloze, onze zonden op Zich nam, werd het kruis een erger- Graham was nog niet uitgesproken, of de eersten stelden zich reeds voor het podium op. Plotseling drongen overal in de enorme langgerekte, voor de lengte vrij smalle tent, m zich door de dichte rijen om hun plaats naast hem in te nemen. Geruisloos stonden nazorgwerkers op en sloten zich bij hen-aan-. Mannen naast Organisatie De organisatie was perfect. Er Averd geen woord gesproken. Ieder scheen te weten wat hij moest doen, ondanks het feit dat er zoveel mensen naar voren kwamen, dat er bijna geen nazorgwer- kers genoeg waren. Tien minuten later stroomde de tent leeg. Er was geen ge roezemoes van stemmen. De mensen zwegen nog toen zij reeds ver buiten de tent waren. De samenkomsten duren tot a.s. vrijdag. Vandaag bracht Graham, die in de afge lopen dagen lange gesprekken heeft ge voerd met de theologen Barth en Brun- ner nog een bezoek aan vice-kanselier Erhard. Iedere middag leidt een Ame rikaans predikant, ds. Ferguson, een bijbelstudie. Morgenochtend spreken Graham en de bekende jonge theoloog en hoofdredacteur van het blad „Christianity Today", Carl F. Henry tot de predikan ten \-an het Ruhrgebied, waarvan maar weinigen zich met heel hun hart achter de methode van Graham stelden. (Hun kerkgangers daarentegen zoveel te enthousiaster). Conjong met pensioen (Van i.redactie) Op 4 november zal de heer J. A. Conjong. voorzitter van de Nederlandse Christelijke Grafische Bedrijfsbond, in buitengewone algemene vergade ring in Bellevufc te Amsterdam wegens pensionering aftreden als voorzitter van de bond. 's Middags zal tijdens een re ceptie officieel afscheid genomen wor- Tevens zal in deze vergadering de nieuwe voorzitter worden gekozen, voor door het bestuur bij enkele kandidaatstelling is voorgedragen de huidige algemeen secretaris, de heer G. Beroe pi nsswerk NED. HERV. KERK Beroepen: door de Generale Synode tot predikant voor buitengewone werk zaamheden en predikant voor Parama ribo: Ds. C. Groot te Brouwershaven. Aangenomen: naar Tubbergen (Ov.) Dr. A. ten Haaft, voorheen zendingspre dikant te Zeist. GEREF. KERKEN Beroepen: te Doorn: Ds. H. Almeier te Bunde Oost-Duitsland) Bedankt: voor Barneveld en Gorkum: Ds. H. Hogenhuis te Dokkum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Maassluis: ds. H. Blom te Meerkerk. R.k. wereldconcilie in 1962? Paus Johannes heeft gezegd, dat het /ereldconcilie van de r.k.-kerk naar zijn mening waarschijnlijk in 1962 ge houden zal worden.. De eenheid van de christenen is één an de doelstellingen van het concilie, aldus paus Johannes. Hij sprak in dit verband over de terugkeer van de af gescheiden broeders". Men moet al het mogelijk doen voor die terugkeer, zo zei hij. De r.-katholieken moeten die afgescheiden broeders helpen opdat zij hun dwalingen inzien. Van hun kant moeten de r.-katholieken echter hun vaak onjuist gedrag herzien: Dan zal misschien eens kunnen spreken één vaderhuis. „De r.k. kerk," zo besloot paus Johannes, „zal haar deu ren openen en zeggen: als gij Avilt, komt dan binnen met gevoelens van broederliefde." Chr.-geref. jeugdappel op 1 oktober Het jeugdappèl, waarmee de Chr.- geref. jeugd in Zuid-Holland ïiet nieuwe vergaderjaar pleegt te beginnen, wordt ook nu weer in Den Haag gehouden. Ditmaal echter niet in de Jeruzalem- kerk, doch in de nieuwe Nebokerk aan de Rhijnvis Feithlaan (Moerwijk), en wel op zaterdagmiddag 1 oktober, om 3.15 uur. Ds. S. Wijnsma uit Broek op Langen- dijk zal spreken over „De tijdgeest richt zijn pijlen op de kerk" en ds J. J. Rebel van Haarlem-Noord over „De eenheid der kerken, een schild tegen de pijlen van de tijdgeest". De zanger Piet Sybrandy jr. werkt aan dit appèl mee, alsook de organist drs. H. Schuurhuis en twee blazers van de Kon. Militaire Kapel. „Wien lieb ik nevens TJ omhoog?" Dat is een regel die we gemakkelijk genoeg zingen. Dat God „omhoog", in de hemel is, daarvan zijn we zeker. En we zijn er even zeker van dat de hemel ons alleen door God ontsloten kan worden. Maar dan? „Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog op aarde, ne vens TJ, toch lusten?" volgt er in de psalm. Natuurlijk, dat zingen gaat ons gemakkelijk genoeg af. Kijk maar eens in de kerk om u heen hoe men uit volle borst het orgel volgt. Men zingt de woorden uit hoevelen denken er ook maar één ogenblik bij na wat ze eigenlijk zingen? Want als we nadenken en gaan opsommen waaraan ons hart en ons oog „lust hebben op aarde", dan komen we allerlei zaken tegen die niet „nevens U", naast God komen te staan maar boven God. Terwijl de psalmdichter toch kennelijk bedoeld heeft dat oog en hart omhoog noch op aarde in iets anders lust hebben dan in God. In Zijn woord en in Zijn dienst. Toch, al denkt ge er ook nog zo slecht bij na: het verandert niets aan de waarheid van dit woord. Buiten God is er niets. In de hemel niet en op aarde niet. En als u alles ontvalt staat Hij naast u. Dr. Locher (Herv. Raad voor zending): (Van een onzer verslaggevers) De verbreking van de diploma tieke betrekkingen door Indonesië met Nederland heeft ons in Neder land nauwelijks verrast, de zen dingsarbeiders in Indonesië daar entegen (op het ogenblik nog on geveer veertig) zijn er diep door geschokt. Men vraagt zich veront rust af, wat er nu met de zending staat te gebeuren. Is er een kans op verdergaande isolering of zelfs internering en hoelang zal er nog zendinng in Indonesië én in Nieuw Guinea kunnen worden bedreven? Dit vertelde gistermiddag dr. G. P. H. Locher, secretaris van de Hervormde Raad voor de Zending in Oegstgeest op een kerkdag in de Haagse Kloosterkerk, waar speciaal het zendingsbeleid ter sprake kwam. De Raad voor de zending heeft open oog voor deze vraagstukken, aldus dr. Locher, en heeft daarom nog niet zo lang geleden de synode verzocht elders zendingsterreinen aan te wijzen. De tuatie dwong daartoe. beva bevalt u beter Beva, betere vakkleding past bij ieder beroep Krimpvrij door Sanfor Velen vragen zich af, zo zei spreker, of de tot nu toe gevolgde zendiiigsmetlio- de in Indonesië Avel de juiste is geweest en of er zich Avanneer een andere me thode Avas gekozen dezelfde proble men zouden hebben voorgedaan. Er gaan zelfs stemmen óp om interkerkelijke hulpverlening in de plaats Aran de i ding te stellen. als vervanging wordt bedoeld. Zeiiclingsmetliode Sprekend over de door de Nederlandse kerken gevolgde zendingsmethode, moest spreker opiflerken dat eerst in 1870 een eerste opleidingsschool voor inheemse geestelijken in Indonesië is opgericht, (deze kon tot stand komen door belang rijke financiële steun van Groen van Prinsterer, die zijn huis van 25.000 er voor verkocht). De door Nederland bedreven ending in Indonesië is steeds nauw verbonden geweest aan een koloniale onderneming. Daarom noemde dr. Locher de komende integratie van de internationale zen dingsraad en de wereldraad van kerken een zeer verheugende stap in de goede richting. Dit zou namelijk betekenen dat dc zendingsraad een afdeling wordt van de Avereldraad zodat geen enkel idee A'an koloniale bcvocgding kan Avorden opgo- Avekt. BoA'endien biedt deze integratie de mogelijkheid tot een betere strategie bepaling, d.w.z. dat de zendingsvelden oarer heel de Avereld in internationaal overleg kunnen Avorden verdeeld. In dit verband bepleitte dr. Locher ook zending in eigen land. bijvoorbeeld door zendelingen uit Azië en Afrika „opdat wij scherper zullen zien waar onze kerkelijke stijl in strijd in strijd is met het Evan gelie van Jezus Christus. Na afloop a het referaat van dr. Locher volgde discussie. Onder de aanwezigen bevond zich ook ds. H. Woldendorp, de zendingspredikant die door de Duinoordgemeente (Klooster kerk) naar Sorong op Nieuw-Guinea i uitgezonden en onlangs met verlof is te ruggekeerd. Vooraanstaande Amerikanen, copale en methodistische bisschoppen. De belangrijkste roonis-katholiekc gees telijke is kardinaal Cushing, aartsbis schop van Boston. Verder heeft nog aartsbisschop Iakovos van de Grieks-or thodoxe kerk de verklaring ondertekend. Nixon verklaarde in een televisie-inter view dat z.l. dc beste manier om dc gods dienstkwestie buiten de verkiezingscam pagne te houden is „er niet over te pra- onder wie 55 protestanten, 29 rooms-katholieken en vijftien Jo den, hebben zondag een verkla ring uitgegeven waarin zij zich er tegen verzetten dat de godsdien stige gezindheid van de kiezers rol gaat spelen bij de keuze van een Amerikaanse president. De democratische kandidaat, Kennedy, is rooms-katholiek en zijn republikeinse tegenstander, Nixon, is Quaker. Onder de protestantse leiders zyn epis- nieuw \RATTEN- MUIZÊjto-K PASTA VLOKKEN ROEIT ZE GENADELOOS UIT SoAvjetaanval op „revisionisme" en „dogmatisme" Op het congres van de Noordvietna- mese communistische partij heeft Noe- ritdin Moekhitdinof, lid van het presi dium van het centraal comité der Rus sische communistische partij, een felle anval gedaan op het Zuidslavische ..revisionisme", aldus bericht het sow- jetpersagentschap Tass. Hij keerde zich echter ook tegen dc opvattingen van de Chinese partijleiders, waarvan hij zei: groot kwaad voor het wereld- ie zijn de manifestaties van dogmatisme en sectarisme". „Onder het uiten van revolutionaire frasen en zich verbergend achter Word opgewekt wakker! Daar heeft uw eigen horloger voor gezorgd toen i u zich op hepi verliet bij da aankoop van een allround betrouwbare wekker. Daar is hij dan ook vak- het wereldmerk! tici het Marxisme-Leninisme te draaien, te ontkrachten cn het van de werkelijkheid te a'ervreemden". Anderzijds doen de Zuidslavische re visionisten vergeefse pogingen om de mogelijkheid van het vermijden van oorlog te bewijzen ei. de beslissende in- vloed van het socialistische kamp op op het lot van de wereld te ontkennen. werk, zo zei. ds. Popma nog, blijft het werk van de Heilige Geest. Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Sterven Het sterfbed vraagt van de pastor inzicht en Avijshcid, aandacht en lief de, zei ds. A. Ilijnians, emeritus-pre dikant te Amsterdam, in zijn refe- Maar dan is er ook het verkeerde verlangen in de dood te vluchten om van de rroeiten af te zijn. Hier is een gespierd pastoraat nodig. Een dergelij ke vlucht is immers ongehoorzaamheid. Er bestaat veel doodsangst, ging ds. Hijmans verder. Dat komt ook, door dat er voor de dood geen plaats is in onze huizen en onze gedachten. Ja, zelfs wordt de dood gecamoufleerd op de be graafplaatsen. Maar de dood is de grote ontmaskering. In zijn schaduw valt al le schijn weg en staan wij naakt voor God. Tallozen glijden weliswaar „zacht en kalm" of „vredig" weg. Maar het is zeer de vraag, aldus ds. Hijmans. of deze vrede wel iets te maken heeft met de vrede in God door Christus. Niet deprimerend Wie zou menen, dat het beoefenen van zielszorg aan chronische zieken een deprimerende bezigheid is, om dat het patiënten geldt die een ver pleeginrichting bevolken om daar te sterven die vergist zich wel zeer. Alsdus de emeritus-predikant der Ned. Herv. Kerk ds. J. van Veen, die sinds twee jaren verbonden is het bekende „Zonnehuis" te Beekbergen. ■■■■Mi dit verafschuwen zij, want zij zijn bang om medelijden met zichzelf te krijgen. Zij zijn niet in het Zonnehuis gekomen om er te sterven, maar om er te leven, zij het ook op een andere wijze dan de gezonden. Is leven alleen waardevol, wanneer men gaan en staan kan, waar men wil, of kan ook de gehandicapte bestaan nog als gave Gods worden ge waardeerd? Ook dit laatste is moge lijk. onteerd met hun minderwaardigheid. Ziende op wie nog minder kan dan hij zelf, kan de zieke vaak temeer deren, wat hij nog kan. De predikant die hier de zielszorg mag beoefenen (d.i. het Woord verkon digen, spreken van woorden als van God), heeft een fijne intuïtie nodig; een in-schouwen in het bestaan van een ander. Samen met de zieke mag hij de weg zoeken naar God: in de bediening van het evangelie cn in het pastoraal gesprek. Het fijnste contact wordt wel beleefd bij de driemaandelijkse viering van het avondmaal De gemeenschap onderling Avordt in deze „liggende gemeente" bijzonder be leefd en telkens blijkt, dat ook bij van huis uit onkerkelijken meer van de pre diking en het gesprek blijft hangen dan men wel zou vermoeden. Antwoord: We weten niet hoe u aan w vogels komt, maar als ze gekocht zijn bij een goede vogelhandelaar, dan is hij uw beste raadsman. Ongetwijfeld heeft hij goed voer te koop Knoei dus niet met goedkoop zaad want ook hier geldt dat goedkoop veelal duurkoop is Behalve zaad (rijpe en halfrijpe on kruid- en graszaden) eten vogels ook groen. Een soort dat bijna het gehele jaar door te krijgen is en snel groeit, is „vogelmuur"; het is weliswaar - soort onkruid m graag. Vragen op elk gebied kunnen Avorden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antAvoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's. Vraag: Kunt u mij ter bestrijding van mieren in mijn pro visiekast? 1. Nederlander zijn en in het volle ge not der burgerlijke en burgerschaps rechten; 2. de leeftijd van 25 jaar hebben be de vogels eten het 3. doen blijken In de derde plaats moet u bedenken gedrag door middel dat alle zaadetende vogels goed zedelijk ctenatuur verklaringen, op het getuigenis van vier ook dierlijk voedsel eten: insecten, klei- bekende en geloofwaardig ne wormpjes, enz. In gevangenschap moeten ze dat dus ook hebben - moon aam*** on in de handel verkrijgbaar als scelvoeder". Tot en met auguj ook miereneieren geven (die mogen de plant warmer gezet worden, waar door de bloemstengel flink rekt en zo doende spoedig het kritieke stadium te boven komt. Ook moet dan meer water worden gegeven. Wanneer de plant te koud cn te droog gehouden wordt, komt de bloemknop namelijk niet verder en verdroogt zoals bij u het geval is. Als de stengel flink is gegroeid, kunt u de middel geven plant wel weer wat koeler zetten, zo- m dat u dan langer van de bloei kunt ge nieten. Ook gebrek aan voedsel te kleine pot, dus weinig grond en voed sel kan van dat verdrogen oorzaak zijn. Ofschoon de clivia niet van een grote pot houdt moet ze, bij voorbeeld na de bloei, toch verpot worden als de pot èl te klein is. Gebruik tamelijk zwa re. voedzame grond die vast aange drukt moet worden. meente of gemeenten, waar hij geduren- jsunai aia „umvti- de de laatste zes jaren voortdurend 1 met augustus kunt WK heeft gehad. 4. het voorgeschreven AntAA'oord: Een mierenplaag is een zorg waarvan u niet ineens verlost zult zijn. Er zijn allerlei bestrijdingsmidde len. Het beste is natuurlijk de kast ge heel leeg te halen en dan te bespuiten met een of ander insectendodend mid del of met water waarin gist is opgelost. Andere middelen waarbij uw kast niet leeg hoeft, zijn: 1. het leggen van vers kervelkruid in de kast; 2. schoteltjes neerzetten met gesuikerd bier of ho ningwater, frambozenlimonade of ver- oiaaii ucclIiaim: UUA. dunde likeur. Maar nogmaals: u raakt al beroemd geworden zangers met ineens kwijt! - Vraag: Mag een winnaar of winnares an het vorige jaar het jaar daarop weer an het Eurovisie-songfestival deelne- En staat deelname ook open voor niet blauw van kleur zijn want dan zijn gunstig gevolg hebben afgelegd; tot bederf overgegaan). En als u vogels eens wilt tracteren, geef een paar meelwormen. 5. nadat zij het i met gunstig Vraag: Af en toe lees ik at er ergens een notaris is benoemd 'ie benoemt die eigenlijk voor in aanmerking? dan gevolg hebben afgelegd, op notariskantoren een werktijd van drie jaar hebben volbracht. Deze bepaling de krant blijft buiten toepassing ten aanzien van emd een eervol ontslagen notaris of bij be komen noeming van een notaris op standplaats. geressen? AntAvoord: Beroemd of niet, iedereen Vraag: Do bloemknop in mijn clivia verdroogt steeds, overigens ziet de plant mag deelnemen, als hij of zij er fris uit. Wat kan de oorzaak zijn" **"K 1 AntAvoord: Vermoedelijk hebben we hier piet met een ziekte te maken maar andere met een fout in de behandeling. Wan neer de bloemknop zichtbaar is, moet geheel nieuw liedje komt. Maar de meeste beroemdheden voelen er niets voor. Want de smaak van het publiek is en blijft wisselvallig zodat de kans op een debacle niet gering is. En dat gaat in de meeste gevallen geld kosten!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2