FEEST DER HERKENNING De eeuw der Vlaamse primitieven: Ook onbekende meesters vragen de aandacht Opvoeding ORGEL- EN PIANOCONCERTEN OP DE PLAAT ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 AUGUSTUS I960 -.'Vi HET regende pijpestelen in Brugge. Het water gutste van de hoge Halletoren, de lieve huisjes van de begijntjes zagen er mistroostig uit, het Minnewater en de Dijver zagen stinkend pikzwart van de narigheid. „Da's goed voor de tentoonstelling", zei de man van de bank, waar wij wat Nederlands geld in Belgische franken wisselden. „Bij mooi weer blijven ze in Knokke". Het toeristisch verkeer bleek onder het slechte weer helemaal niet te lijden I Diepe rust Er zit altijd een diepe rus! in zijn concentratie, alles, ook het kleinste, boeit hem, observeert hij precies. Het gedicht van zijn p~ vrouw maakt hij niet mooier, maar met welk een liefdevolle aandacht geeft hij ook de minder mooie kant weer. En hoe doorziet Van Eyck de dikke kanunnik, een van de „nouveaux riches" uit zijn tijd, die met nadruk zijn bril, toen een £rote kostbaarheid, laat zien. De lichtval in de goud en blauw brocaten mantel van St. Donaas is een even groot wonder als de weerspiegeling van Maria in het harnas van St. Joris. Nog een eigenschap. ander minder talentvol, en de enke ling als Hugo van der Goes geni aal omdat deze Gentenaar nieuwe oplossingen gaf, nieuwe gezichten gaf aan vaste typen en formules. De binding tussen Hugo van der Van der Weijden loopt gen en dan het wonderbaarlijk mooie vrouwenportret van de zg. „Perzische Sibylle." Hier ontmoet men het Brugge het Groeninge, de innigheid, de het licht. een afschuwelijke marteldood als stilte, de schoonheid v£ het vierendelen alle gruwelijk- de klaarheid van sfeer. Monum heid ontneemt. De blanke rust taal 1S Z1)n kunst niet, except van zijn werk doet sterk denken het grote altaarstuk, maar wa aan de Broederschap des Geme- dig. nen Levens. Maar dan Hugo van der Goes! Hoe diep bewogen zijn de figuren in ,.De dood van Onze lieve Vrouw", bijna van smart. Het werk zijn laatste tijd. toen hij ÏÏT mÜK begon te lijden, kunst inhaerent is, valt hier op: er zit helemaal geen elan in deze kunst. Alles gaat rustig en syste matisch. Er is wel een geweld Cho rme ge drang ook de klein En de schijn van St. Ursula moet men van top tot teen grondig be- kijken, óók de musicerende enge- hysterisch len in de zcs medaillons op het U1t dak. Daar ziet men hoe een draag- ,en baar orgeltje bespeeld werd En dan komen wij aan het einde van onze tocht, waarbij men het bij zonder mooie beeldhouwwerk (o. a. een prachtige pleureuse) en het smeed- en borduurwerk zeker niet meesters moet overslaan. Gerard en Hyrc st hand el Scheen in Den Haag. nogelijk af te beelden. Inspiratie Er ligt bij de grote middel eeuwse meesters een geweldige inspiratie in hun werk, waardoor zij zich van het tweede rangs- werk onderscheiden, dat evenwel door de serieuze werkmethode al tijd goed blijft, nooit .knoeiboel" wordt. Daarvoor staat de strenge opleiding borg. Petrus Christus bvis leerling van Jan van Eyck, is zulk een zwakker meester, die soms gran- dMiUm?srr kunnen bekoren: de charme in de n>'mus Bosch, beiden Noord-Ne derlanders, sluiten de rij: Gerard Brugge en zijn tiek van een onbekend Brugs de dagelijkse dingen, van de meester uit de 2e helft eeuw! En vooral moet ROMANTIEK EN kijken naar de Madonna in de be- ter levend gevild wordt, treft waarbij een onrechtvaardig rech- HAAGSE SCHOOL sloten hof met Brugge op de ach tergrond en met schitterend ge sierde H. Ursula op de voorgrond, bedrijf. Het is alsof een middeleeuws ge- dicht tot leven komt. De achtergronden zijn soms zo verrukkelijk „uit het leven gegre pen". Daaruit ontwikkelt zich im mers het genrestukje. Een mooi voorbeeld geeft de Meester door een verwantschap met anatomische les" dan door de tbeelding van zulk een gruwelijk Hierc kunstredacteur) en m 1903 r het alge- Apol. (Van hangen hier vier werken: „Ecce jy'AT 71 IN mii ?0Ï?,£ "Het v. n3a!iSte Óórdeel" H meen'toch snobistisch "oo Haarlem, Den Haag, Rotterdam in -twee verschillende voorstellin- meen toen snotnstiscn op Dordrecht gen en een Allegorie. Er wordt kunstgebied. Voor een Rem- Pieter Scheen is nu met een de psychologie van deze Bos- brandt of een Vincent van Gogh werk uit 1873 gekomen, een win- Sinte-Goedele: havengezieht held senaar nog steeds hoogtepunt in diens oeuvre 1 „Gezicht op een polder- Amsterdam, vaart" van J. H. Weissenbruch is haast modern, zo heeft hij het landschap in strakke vlakken ge zien, Een „Landschap met water molen" van J. G. Vogel doet den- staande twee Groots tijdperk „Achttienhonderd tweeduizend bezoekers per dag, en de vijftig duizendste is deze ochtend gepas seerd. iemand uit Den Haag. uit het Corps Diplomatique, de vrou welijke raad van de Turkse Am bassade." vertelde de ambtenaar van het Groeningemuseum, dat ligt in de betoverde plek van Brugge, waar Ons Lieve Vrouwekerk. het St. Janshospitaal, het Gruuthuus, de oude bomen, het hoge brugge tje over het groenige water bij el kaar staan in dezelfde stille zui- verte die op de schilderijen van de Vlaamse meesters te vinden is. Tot 11 september Daar. in het Groeningemuseum. wordt tot 11 september de tentoon stelling „De Eeuw der Vlaamse Primitieven" gehouden, een ver zameling van ongeveer 175 kunst schatten uit de 15e eeuw, afkom stig van Belgische en Amerikaan se musea en particuliere collec ties. Een belangrijke expositie? En of. Voor degenen, die de werken dezer oude meesters al kenden, betekent zij een verrukkelijk feest der herkenning, en voor degenen, die haar voor het allereerst zien, is zij een openbaring. Het doet er heus niet toe, dat de mooiste stuk ken uit eigen Belgisch bezit ko men en dat de zending uit Ame rika, waarvan men zich veel had voorgesteld, maar die door aller lei afzeggingen wat karig is uit gevallen. nu als een soort „toe- Het voornaamste is, dat het ge heel der expositie wonderbaarlijk schoon is geworden. En als deze tentoonstelling naar de Ameri kaanse musea verhuist, dan zul len zij daar aan de overkant hun ogen uitkijken naar de Vlaamse schatten, die behoren tot het kost baarste dat de Europese cultuur heeft opgeleverd. Herfsttij Het is de Bourgondische tijd. de „Herfsttij der Middeleeuwen", waarmee men te maken krijgt. Het Bourgondische geslacht, ge sproten uit Filips de Stoute, jong ste zoon van de Franse koning Jan dc Goede, die het opengevallen hertogdom Bourgondië aan hem schonk, had zich door oorlogen en huwelijken de verschillende graaf schappen. hertogdommen etc. in dc Zuidelijke en Noordelijke Ne derlanden verworven. Zijn streven was de vereniging van al deze bezittingen tot één nationale staat cn men weet wellicht, hoe Filips de Goede in deze politiek al gro tendeels slaagde. Deze Bourgondi sche staat werd welvarend en machtig en het rijke Vlaanderen met het rijke Brabant, vormde hiervan de kern. Het Bourgondische hof spreidde een ongekende weelde ten toon. Brugge, Gent, Brussel. Leuven waren sleden van even grqje praal. Zo'n bodem moest vruent- ^omer° Ik lig: zonder gedachten, zonder dromen in de hei. En opzij en hoog heel hoog boven mij bomen, en een zoemende bij. Mies Vreugdenhll bqar voor de kunst worden en in de 15e eeuw gaan de Zuidelijke Ne derlanden in de Europese cultuur een leidende rol spelen. Overal, in Frankrijk, dat in de volle Middeleeuwen de bakermat van de Westerse beschaving was en nu zijn hegemonie ver liest, in Spanje, in Duitsland, tot zelfs in Italië straalt de Neder landse kunst uit. ï'iet alléén de beeldende kunsten, óók de muziek! Vanaf ongeveer 1450 begint de heerschappij van de Nederlandse polyfone scholen, die een eeuw zal duren en die ook in Italië de suprematie verwerft. Het zijn componisten als Ockeghem. Obrecht, Josquin des Prez, Wil- laert, Lassus, die in het buiten land werken, of in eigen land Du- fay, Binchois, Pierre de la Rue, Clemens non Papa en zeer vele anderen. Want overal werd muziek gemaakt, aan het hof en in de kleine burgerlijke omgeving! De ze muziekbeoefening, deze muziex- productie. in onze ogen van won derbaarlijke omvang, is een we zenlijk onderdeel van deze Bour gondische tijd en zij is zeker ge lijkwaardig aan de schilderkunst. Vóór van Eyck Deze tentoonstelling dan zet in met een Brugs werk uit de tijd vóór Van Eyck. ongeveer uit 1390. een rebabel met de Kruisiging, van een onbekende meester en ze sluit af met Jeroen Bosch en Ge rard David, die resp. in 1516 en 1523 zijn overleden. Terecht heeft men dus de gehele Nederlanden erbij betrokken, waar Haarlem het eerste artistieke centrum was. De Noordnederlandse schilders trok ken immers naar de Bourgondi sche hoven. In het tweede werk is het portret van Jan zonder Vrees, de tweede hertog uit het Bour gondische Huis. die tevens graaf van Vlaanderen en Artois was. Men weet niet wie de schilder van dit portret is geweest, Hubert of Jan Van Eyck of Rogier van der Weijden. Maar wie het ooK ge weest is, hij gaf een indringende karakterschets van deze sluwe vorst, die moord als middel oir. zijn doel te bereiken, niet schuw de. Zijn zoon was Filips de Goede, in wiens dienst Jan van Eljck stond als hofschilder, als kamer dienaar, als geheim diplomatiek gezant. Hij moet een man ven verfijnde beschaving geweest zijn. «en hoofs man, die zich in de vorstelijke kringen zelfverzekerd bewoog. Met hem begint de „Gouden Eeuw" en beginnen ook de problemen Maar laten wij eerst de tentoonstelling rondwan delen. de belangrijkste punten aan stippen. Drie werken Van Jan van Eyck. de initiator van de nieuwe schilderkunst, han gen maar drie u erken (zijn al taarstuk „De aanbidding van het Lam" kan men gelukkig in Gent bekijken), nl. een vroeg stuk, het paneeltje van de heilige Hièrunv- mus in zijn werkkamer, een ver rukkelijk middeleeuws interieur met de kostelijkste details, en verder de twee beroemde bezit tingen uit eigen huis, de Madonna met Kanunnik Van der Paele met St. Donaas en St. Joris ter weers zijden, en het portret van Mar- gareta van Eyck, de vrouw van de schilder. Hier ziet men nu de nieuwe wijze van schilderen, die zulk een sensatie werd en nieuwe wegen opende. Het is de ontdek king van het licht, de geraffineer de effecten van het licht op de kleur, het is de scherpe realisti sche detaillering bij de eenheid van de conceptie, het is de oLe- verftechniek, die de kleuren dieper glans en zeker ongewoon veel va riaties geeft. Van Eyck werkte uiterst langzaam, maar uiterst nauwkeurig. het portret van abt op een diptiek uit het De problemen rond de „Mees- e'nde v®n de 15e eeuw. ter van Flémalle." die hier niet Trouwens ook de landschap met zijn beste werk vertegenwoor- schildering komt daaruit voort. »■- Van Eyck's dood de beroemdste matuur. schilder is. n.l. Rogier van der Jan Memlinc mag natuurlijk op wv Weijden. Hij werkt verder in de deze Brugse tentoonstelling niet deze schilderkunst?~Zij moet de lijn van zijn voorganger, voegt ontbreken De geliefde werken er zijn eigen genie bij en zo ont- het SJ. Janshospitaal prijken staat een stijl, die gekenmerkt volle gloed: het grote altaarstuk taties wordt door schoonheid in vorm, in van St. Jan de Doper en St. Jan gebaar, in verhouding, in kleur, de Evangelist, ook wel het Mya- Van der Weijden hééft een sterk tiek Huwelijk vpii de H. Catharina ontwikkeld gevoel voor de expres- genoemd, de Aapbidding der Konin- siviteit van de lijn, die soms zelfs iets geaffecteerds krijgt. Een zo meesterlijke en krachtige detaille ring als bij Van Eyck vindt men Hoogtepunten Een van de hoogtepunten van deze expositie is nu de vergelij king, die men maken kan tussen twee exemplaren van hetzelfde schilderij. „De heilige Lucas schil dert de heilige Maagd", de een af komstig uit Boston, de ander uit München. Er moeten nog meer exemplaren zijn. waarvan een in de Ermitage te Leningrad. Welke is nu het origineel? Men weet, dat Van der Weijden talloze leerlingen op zijn atelier had, die hij veel gevraagde stukken liet copiëren. Misschien hielp hij zelf dan wel een handje mee. Voor de stijl van Van der Weijden zijn beide werken typerend een stijl, die bepalend werd voor lange tijd. voornamelijk in het afbeelden van de Madonna, de Paas-passie en het Kerstgebeuren. gekib- hebben en de dering, ive willen ook best een vermoedelijk ergens in de buurt w schilderij van Bosboom of Weis- van Leidschendam. Het senbruch hebben, maar kom •ens aan met een Apol of Klombeck of een Haanen. de zeer sterke suggerering van de het vanzelfsprekend op deze gro- 7c, pppft Hp7p pvnncitip pp„ hnpi Ach, neen, wie kent die nu en winterse sfeer, maar ook door de te tentoonstelling en men staat end overzicht over een groots <ius zal het wel r.iet zo goed stofbehandeling. Het paneel - tijdperk, waarin hevig en fel ge- zijn. We jagen vaak namen ach- *Je'j?re en vaart leefd werd, waarin de dood den teraan en vergeten dan het fl compositie mens zéér nabij stond, en meestal werk Een andere snobistische ew°®ej e" het geheet neen een len, een con ppn 7PP1- nnnlP7ipriee dood wern. zen anaere snooisuscne indringende kracht. Dat is Apol vari binnen- Verbaast dan niet de rust van richting is om met een moder- op zijn best Bze schilderkunst? Zij moet de an- ',e tnode-uxtxng mee te gaan Om een andere dere zijde van dit leven geweest zonder te weten of die uiting men cue zeil» niet zijn, de mystisehe sfeer, de mcai- wel echt is. Maar daar heb ik yP}°Pvoorkomt neep Thomas Kempis, het nu niet oper. Dit keer al- van een Ruusbroec. En zij waren ieen over hei onder-waarderen Bernh. S°Ook'dpemiddelleuwseem2n8s was van de kunstenaars, die min- een landschapschilder die veel niets menselijks vreemd. Is dit der bekend zijn en soms ook KleeJ werkte en leerling - de band tussen de huidige mens werken maakten die niet direct en de gezichten, die op de portret- hoge kunstwerken genoemd kun- ten te zien zijn" Weijden al dan niet recht streeks komen de andere grote en kleinere meesters voort. Zij bou wen voort op zijn elementen, elk op eigen wijze, de een meer, de werkje als „Binnen- neel van 30 bij 40 cm en plot- plaats" van W. K. Nakken. dat seling ontdekt men het grote ta- wel erg vlak en naturalistisch is. Apol. Niet alleen door De bekende meesters het vanzelfsprekend op de te tentoonstelling en me: versteld hoe Pieter Scheen het elk geschil- jaar weer voor elkaar krijgt een volkomen dergelijke collectie samen te stel- collectie die de aandacht buitenland zal trekken. Maar naast die bekende figuren zijn er de minder bekende in elke schilders, die altijd in d« echa- en van duw leefden, doch tfïe a<o ver het Haag- zijn, dat ze af en toe het vohé Johann zonlicht kunnen verdragen. Dat Klombeck (18151893), Pieter Scheen ook aan hen dacht, bewijst dat het hem ernst is met de kunst. En bovendien, wat hij „preien. Het iaechter fout tls^lSSeck dan tegelijk alle werken van zijn Kunsthandel Scheen is nu geko- kunstenaar te veroordelen Eén men met een „Kudde schapen in foute daad maakt een mens nog bosachtige omgeving" en het is niet tot een onwaardig schepsel f.en heerlijk en gerijpt werkje, en één verkeerd schilderij van stemming. Zo is f er ook een heel fraai „Vruchten- maakt een schilder nop met tot s,Hieven" Van Adrians Johanna een prutser. Haanen, een paneel vervuld van een heerlijke romantiek, maar al- Kunsthandel Pieter Scheen in les zo verbazend knap geschilderd de Zeestraat 50 te Den Haag en zo vol eigen visie, dat men er heeft me op de 18e zomertentoon- toch stil bewonderd naar kijkt, stelling, die tot en met 3 septem- Adriana Haanen leefde van 1814 ber duurt, opnieuw het bewijs ge- tot 1895. leverd, dat onbekend niet c dig behoeft te zijn. En er is ook duidelijk geworden dat schilder, die meerdere cliché-v ken op zijn naam heeft staan, plotseling kan uitschieten en c groots kunstwerk kan maken. Heeft U in dit verband wel tof de film Pater Jac. Dirkse S.C.J., de directeur van de Kath. Film-actie in Nederland, heeft een kleine broohure doen verschijnen onder de titel „Opvoeding tot de film". Dit zijn dan zo maar even ïamen op een expositie van verken uit de Romantische SP Haagse School. Er zijn er nog In deze brochure geeft hij meer te noemen, zoals b.v. Wil- overzicht van wat er in de lem Gruyter Jr. Petrus Paulus «.r.hil.-n(lp organisaties Schiedges, Willem Karei Nakken. schillende organisaties Christiaan Kramm (met twee K.F.A. gedaan wordt i Louis Apol gehoord? Vermoe- knappe portretten) en Abraham bied tot opvoeding vai delijk wel en U weet misschien Hulk (sterke Zuiderzee-impressie). he fümziI1 n vnl. de een krlti- Heus. U behoeft zich echt i :- schamen een dezer werken van slist goed genoemd' kunnen wor- die onbekendere meesters te ko- den. Waarschijnlijk heeft Apol pen. Het werk is heus waard een films' wat veel werk aan de lopende vooraanstaande plaats te krijgen. eindbalans bepalend: het batig band moeten maken. Louis Apol saldo Dat is het hellend vlak Bekende meesters De gevolgen blijven niet uit: De Opvoeding tot de film is wel nodig, want „voor de meeste vrijwel uitsluitend werd op 6 september 1850 in Den Haag geboren en stierf daar in 1936. Hij studeerde bij J. F. Hop penbrouwers en P. Stortenbeker, Noordpool en de IJszee grote panorama „Nova Zembla" ontstellende oppervlakkig heid van thematiek (de liefdes- cliché's bijv.), de onwaarachtig heid in de uitbeelding van het le- "met en- vcn (S'amour. luxe, schijnproble- van be ;1atiek), het geleidelijk groeiend. Johannes het VIA «AALT» ÉN PIAAI A/I AAR Pieter Scheen zou Pieter de -'-1 Scheen niet zijn als hij naast de ontdekkingen van de mensen- uit-de-schaduw, ook weer niet en kele topwerken bracht kende schilders, van Bosboom (twee geaquarelleerde kerkinterieurs, waarvan het kleine sepia werkje cm ju- weeltje van verlelkunSt en be- al<!ut dc J>ater- heersing is), van B. C. Koekkoek (drie landschappen, waarvan „Holland wintergezicht" het njk- Wijnand Nuyen bijzonder landschap), van Andreas gen: ucciuc geoorloofde (sex, sensatie, vnnrsti disme), het zijn alle kinderen van j„_ het allesbeheersend batig saldo". aMns de pater. „Opvoeding tot bewust en menswaardig ge bruik van de film" is het parool. Gelukkig weet de pater ook po sitieve dingen over de film t niet om de orgelmuziek in de kerk. In schouwburgzalen speel de hij orgel en voor dergelijke zalen schreef hij zijn Orgelconcerten. Bach heeft niet één zo'n het orgel niet ideaal vinden, concert geschreven; dat had voor hem als kerkmusicus geen zin Men zou de Orgelconcerten van Handel dan ook veel weelderige kunnen noemen, daarbij echter niet vergetend dat ook Bach vai lliaai barokke weelde tintelende orgelwerken schreef. Maar bij Handel {jn'g',' dL was het alles meer naar builen gericht, meer op het klinkend ef- ien tot uiting* komt.~Èen plaat di fect gebaseerd. Zijn Orgelconcerten zijn soms zelfs vrolijk. Ie Orgelconcerten van Handel wa ren oorspronkelijk anders geïn strumenteerd, zonder orgel. Er Concerti Grossi als Richter het kest behandelt De lyriek krijgt het volle pond, ook de vreugdevolle stra- ooral in de Allegro-de- heel goed uitgevoerd, met in lijke spanning, met rust, me beheersing in de dramatische namiek. Als toegift is er nog op- Schelfhout tzes werken met die films, die geheel eigen sfeer en die geheel tiviteit er_ eigen soms haast paarse tint —>«- de Schelfhout .Er verschijnen jaarlijks in de geestelijke ac- de toeschouwer de zelfde hoge eisen stellen als het Springer meest waardevolle werk in ande- Stads- re uitdrukkingsvormen". rr"~' •an tijd tot „ti c guicii. maai waarvan ue „wesiei- uju ueiiciuc imiiiria aan nci dan lof. genomen het Scnerzomt het Con- Rerk le Enkhuizen.. heel merk. woord le laten of bezielde films Het i prachtig voorbeeld i kans te geven" De K.F.A. geeft naast perma- lente cursussen (in Den Haag, Sittard en Eindhoven) voor de op- Orgelconcert Ook een Trio sonate werkte Handel om tot Or gelconcert. Het Concert in Bes- dur Op. 4 no. 6 was aanvankelijk geschreven voor harp en orkest en bedoeld als tussenspel in zijn koorwerk „Aléxander's Feast". Naar verluidt zou Handel het werk geschreven hebben voor de harpist Powell. eigenlijk niet één, althans niet o der de titel Concert. Fran schreef wel Symfonische Varia- van Beetho' ties (Variation? Symphoniques) icen het Derde, geschreven voor piano en orkest en het sym- .fl(M orvedraven fonisch gedicht „Les Djinns" naar IdlM en 0P®earaSeri het gelijknamig gedicht van Vic- Louis Ferdinand. Na zijn le tor Hugo. „Les Djinns" is ook 2e Pianoconcert is dit werk gaaf uitgevoerd. DECCA heeft zowel een monaurale als ee stereo-opname van uitgebracht di beide opname-technisch zeer goed haast impressionistische zijn. (Monauraal LXT 5547, stereo heeft). voor SXL 2173). Men kan de schilders uit die roo<j periode waarderen, bewonderen deloze" füms. In sfeer óverwegend waardevolle, grijs de middelmatige en oranje voor de overwegend waar- e films. In zo'n kaartenbak zullen grijs en oranje-rood wel de boventoon voeren. Maar er wordt tenminste iets gedaan om het pu- kriti- Prin guizen kan heel eenvoudig, omdat ze allen goede werkelijke handwerkslieden bliek op te ïoeden „rommel' Natuurlijk er zijn werkji zo naturalistisch zijn, dat uitzien als een kleurenfoto. De heeft de Orgelconcerten de bekende pianovirtuose Caroline veu a engen.perSuu.,ujivi.c,utoch die geheefeigén toets, die het v a)5S n„Vrr'JS grammofoonplaten-industrie Montigny-Remaury. Het is verder spreekt al de latere Beethoven, aanzien aan het werk geeft en L a xt - d in Oroplrnnrprtpn van Han- onbekend sebleven. De Svmnhoni- die zich nu inmiddels ook had Ins- dip. direct dnnt u-oton dut Hot K.r.A., Nieuwe Schoolstr; veel sterkere uiting van Beetho- Maar bij het meeste wat Pieter algen persoonlijkheid. Hier SlSLa»! produce- sche filmsmaak, opdat men niet alles maar slikt, wat wordt voor gezet. Pater Dirkse vermeldt in zijn overzicht ook het werk van Filmcentrum en de CEFA. De brochure is verkrijgbaar bij i Han- onbekend gebleven. De Symphoni- die zich del in de loop der jaren beslist sche Variaties bleven geliefd tot gemaakt rgeten. Er zijn tal namen, waarbij echter niet altijd voldoende rekening is gehouden met de mogelijkheden van Handel en met zijn stijl. Men gaat dan gauw harmonisch overladen en vergeet vaak de speelse barokke doorzichtigheid. Bracht Philips on langs de werken uit met Power Biggs aan het orgel, dat Handel zelf liet bouwen in Engeland. DECCA is nu gekomen met een langspeelplaat met vier Orgelcon certen. nl. Op. idaag de dag. 1 een" ala '7^» Pfuken g.bruik. en daarna een sonate-vorm bei- tc' Dlt driedelige Concert is voor de voorafgegaan door een inlei- m'jn gevoel altijd nog een der ding. Een enorme vormbeheersing mooiste pianoconcerten van Beet- toonde Franck hier. Orkest- en hoven. pianopartij zijn geheel in elkaar En voora, als het gespeeld XTeT/enujk nietmMrSn^een"an wordt !oals clara Haskil °P de de vele orkestrale timbres. En stereo-plaat van PHILIPS met Grieg schreef zijn eerste mees- begeleiding van het Orchestre o e„ O e„ dC' COn"rtS Lam°U"l"< V de voorkant dichtbij Kopenhagen, waar hij IgPr Markevich 835 040 AY). Dat door vrienden voor de zomerva- is zulk verinnerlijkt en toch zulk uitgenodigd. Hel werd levend spel dat men er even stil Mozart en zowel klarinetten nabootsing. Een werkje b.v. als Nieuwe Schoolstraat 85, Den Haag. EV.G. i A. G. Bilders van de hoes geeft nummer». De werken worden ge- speeld door de bekende Duitse or- geen gewone vacanti werken ganist-dirigent prof. Karl Richter zat de gehele dag getrokken, speelse, soms grillige *p het orgel van de Markus-kerk lijnen, soms ook verstild als een te München. Karl Richter leidt korte gevoelvolle meditatie. Het van de orgelbank af zijn eigen Scandinavische muziek. Hier is altijd een heerlijk, haast onbe- kamerorkest. tStereo-langspeel- wellicht zorgd spel van orkestinstrumen- pla»t SXL 2187). wordt. Het is werkelijk orgelstemmen. Die Orgel- voerde Handel meestal uit als onderbreking van oratori um-uitvoeringen. Het waren apar te attracties Het instrument waarvoor Handel schreef was een positief zonder pedaal. Slechts het Concerto in Bes-dur Op. 4 pedaalorgel gedacht. Ve- eventueel enkele registers ontstond zijn Pianoconcert juweel van een vertolking, vooral moll Op. 16, vol met echte 0mdat Clara Haskil hier precies muziek. Hier is stukje folklore bij bWjpt Beethoven in 18M Grieg te vinden. was. Hij was toen nog niet die Beide verrukkelijke werken zijn heros van de latere tijd, nog niet nu op de plaat verschenen in een die enorme titaan, nog niet die grandiose vertolking door de En- gelse pianist Clifford Curaon, het »PSta"d'ï* E" sfeer van werk van Grieg begeleid door lyrische verwachting heeft Haskil gezorgd dat het Londens Symfonie Orkest o.l.v. het werk gespeeld, prachtig bij- 'olkomen doorzichtig Oivin Pjeldstad, dat van Franck gcslaan dopr hct „rkesl het Londens Filh. Orkest Adrian Boult Het is alles CORN. BASOSKI Dit is nu echt stijlvol Handel spelen. Richter weet precies wat Handel verlangt, waar hij accen ten moet geven, hoe hij de regis- ter-dynamiek moet hanteren en hij heeft alles ee: karakter heeft Men kan geschilderd door t de bekende diere werk is op de 'au! Gabriel maar de koeien werden ischilder J. H. L. de Haas. Ook dit collectie Scheen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 18