GEESTELIJK LEVEN.. Vergaderingen bijwonen of mensen bezoeken I M3RNIX JACOBUS 1 3 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1960 Veranderde wereld I In Ommen is vorige week een internationaal padvin derskamp gehouden. Het thema van de week was „Verkennen in een veranderde wereld". Over dit kamp en over de inleidingen willen we niets schrij ven. Alleen het onderwerp intrigeerde ons. Dit pad vinderscongres had een christelijk congres kunnen zijn, want het schijnt of er in onze tijd geen con ferentie of congres, geen vergadering of forum ge houden kan worden of er moet wel iets gezegd wor den over die veranderde wereld. We moesten denken aan onze schooltijd. We hebben toen eens een verhaal in de klas moeten voorlezen van een onderwijzer die zijn leerlingen opgaf een gedichtje te maken. Piet schreef: Zingen is een goede zaak en geeft het mensdom veel vermaak. Jan had ook een origineel gedicht: Vissen is een goede zaak en geeft het mensdom veel vermaak. Marietje vond dat vermaak in breien, Gerard in zwemmen, Clarientje in lezen, Johannes in fietsen. De rest van dat verhaal zijn we vergeten. Het stof van de jaren heeft het aan onze herinnering onttrok- schitterend gelegen instrument dat oecumene nader brengt (Van een onzer medewerkers) ciaiisten ee OP EEN MORGEN in het jaar 1945 zaten tien geestelijken bij elkaar mtaistratief in een pastorie ergens in Engeland. Het onderwerp dat zij t°jj,eeanenb* bespraken gold de mogelijkheid tot aankoop van een uitgestrekt geregeld landgoed bij Lynton in Noord Devon. Daar, in de nabijheid van de beroemde Valley of Rocks, in één van de mooiste streken van Enge land, lag Lee Abbey. En het was te koop. Een groot huis met nevengebouwen en moestuinen dat een accommodatie kon bieden aan ongeveer 200 personen (voor de oorlog was het als hotel in gebruik) gelegen vlak bij enkele prachtige baaien, met een grond gebied waar men uren kan dwalen wat zou zo'n bezit een moge- conferenties: studentenweken lijkheden bieden voor het kerkewerk. ontvangen. Lee Abbey Is een Ideaal vakan tieoord en mensen uit alle lagen hebben in de afgelopen jaren de weg hierheen gevonden. Veranderde wereld II De Jantjes en Pietjes, de Marietjes en Clarientje toen zijn nu prof. mr. dr. Zo en Zo, of me- domina, al dan niet mejuffrouw wika, of evangelis- te of presidente Zo-Zo geworden. Rondom hen is de wereld aan het veranderen, maar kennelijk zijn zij zelf niet zo heel erg veel veranderd. Ze zijn althans nog even origineel als in de tijd dat ze in de school banken zaten. Ze spreken alleen niet meer over het vermaak. Het speelse uit hun kindertijd is verdwenen en slechts de goede zaak is overgebleven. En nu spreken ze over het evangelie, de taak van de christen, de vrije tijd. de prediking, het diakonaat, het pastoraat, of het apostolaat in die alsmaar veranderde wereld. Ze zijn bezeten van de veranderingen, van de wel vaart, die de plaats innam van de armoede, van de straaljagers die de plaats innamen van de diligen ces, en van de specialisten die de plaats innamen van de eenvoudige dorpspredikant, die herder, le raar, catecheet, huisbezoeker en theoloog tegelijk JXJAAR: geldmiddelen waren er niet. Al kon men prachtige plannen ontwerpen: veertig duizend Engelse ponden komen niet zo maar uit de lucht val len. Toch zou dit land goed en zijn grote „ab dij" wel een bijzonder geschikt centrum voor christelijke activiteit kunnen zijn of worden. Hiér kon een geestelijke krachtcentrale komen, zo hardnodig in het En geland, dat zwaar door de oorlog beproefd was. gelisatie kunnen geleid Wórden. Hier zou ja wat zou men al niet kunnen doen. Duizen den en duizenden zou den hier hun vakantie kunnen doorbrengen en opnieuw geconfronteerd kunnen worden met de Kracht van het Evange lie. Deze schitterende omgeving zou het werk van recreatie en evan gelisatie nauw met el kaar kunnen verbinden. trainingscursussen, samenkomsten voor predikanten en hun vrouwen, maar ook gezinsweken en een sa- A CHTERAF is het menkomst die in het bijzonder be- verbazingwekkend te stemd is voor buitenlanders. Om al die duizenden goed te kunnen constateren dat kunnen ontvangen en verzorgen is deze mannen niet voor het natuurlijk nodig dat er een ie keiharde feiten op de g|feSevSrnT i!' die zich vlucht zijn geslagen. zetten. Integendeel. De thans God zorgde 78-jarige predikant met een Lee Abbey wil i broederlijke samenspreking, ge- ed en overleg. Zo worden ook huidskleur en Dr deze kern. Op rassenbarrières overwonnen en be- uitvoerige wijze staat er waarachtige vriendschap. heeft Jack C. Winslow, nu n C. Winslow tuist gig geestelijke aan Lee Abbey v- »n ander geestelij- bonden, hiervan in zijn boek ,,T Het leven op Lee Abbey aankoop duidelijk te maken. Maar hoe moest het geld, pl. min. 425.000 gulden verkre gen werden? communiteit Lee Abbey. De communiteit De onveranderde wereld We vragen on» af of die wereld wel zo sterk is ver anderd. Het oude gezegde geldt ook voor de mens: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft hetzelfde ding. We zouden kunnen schrijven: Al heeft een mens veel goed en goud Veel nieuw bezit, zijn hart blijft oud. Christus zegt dat het laatste der dagen identiek zal zijn met de eeuw van Noach. De oude wereld ging verloren, maar ook de nieuwe wereld zal verloren gaan, want Noach droeg zijn oude hart mee in de te veel let op de veranderin gen, is geneigd naar een geheel nieuwe oplossing te zoeken en daarom juist te falen. Want voor het onveranderde hart geldt een onveran derde boodschap. God vernieuwt de wereld alleen door het hart van de mens te vernieuwen. En voor dat hart geldt slechts de oplossing dat Christus de gevolgen van de zonde gedragen heeft, ja Zelf zonde is geworden, opdat de mens een nieuw, eeuwig le ven; een nieuw, eeuwig hart en een nieuwe, eeuwige geest zou kunnen ontvangen. Christus is Dezelfde gisteren, vandaag en zal morgen nog Dezelfde zijn. De boodschap in de veranderde wereld is nog altijd dat Christus is gekruisigd, begraven en opgestaan. Het leven op Lee Abbey zegt J. C. Winslow betekent niet een picnic. De leden van de commu niteit moeten hard aanpakken. De normale werkweek bestaat uit 48 werkuren met anderhalve dag Hierin zijn mensen opgenomen vrij. Maar er wordt van de le- die zich aan Lee Abbey verbonden den ook verwacht, dat zij de be- In de overtuiging dat God ook hebben. Niet op de wijze van langen van het werk voor God verder de weg zou wijzen, werd monniken, die zich met bepaalde, boven die van hun prlvé-genoe- tot aankoop overgegaan. voor het leven geldende geloften - Uit zakelijk oogpunt was het aan een klooster verbinden, maar een roekeloze gok. Maar nu, vijf- wel zo- «at de leden van deze tien jaren later kan men alleen communiteit beloven voor een ge- maar dankbaar zijn, dat zij die ruime tijd hun krachten aan dit toen deze geloofsvisie hadden, dit centrum te wijden. «„„«..WW... waagstuk in het volste vertrou- Yan he" die wt de communi- crétaris als de tuinman, ontvan- geld "ifb.r op" soms wonderlijke |?t dezelfde toelage een be- Alle mannelijke leden van de communiteit, zowel de directeur Va" r'edenworft niVvïwtSht volleerde Christenen" rijn, J™ «°e wiiieu aan arbeider. De volgen en tij'iTwfflén vrouwelijke leden ontvangen iets ir gebed en bijbelstudie, minder. Naar wereldse .maatsta- deel aan de diensten ven gerekend is het werk op Lee de communiteit. Van hen Abbey dus niet lonend. Maar het wijze is medewerking velen verkregen. Van onbekenden en mensen van wie men nog nooit gehoord had, ktmers "vamen verViiS.ÏTaTzijdöelen j« onmetelijk rijk in die dingen op gi-ot vrachtwagens de^pocmt stoven^van Lee Abbey willen be- g^mdMt essentieel in het V Vri^migAeï^werÏÏ"nna,ineneIec- Velen van hen kwamen met Zij die Werken voelen aieh trische leidingen en verwarmings- slechts een vage notie van wonderwel thuis in deze ,s'ef. installaties. Paden en wegen wêr- wat christelijk leven werkelijk is van-liefde en toegenegenheid, die den van onkruid gezuiverd. Do- en zijn tot een diep en waarach- ook weer discipline zijnen ruiten werden ingezet. Op tig geloof gekomen. Hun gemeen- verent. zelftucht getuigenis, dat men in het geloof nooit teveel kan verwachten. JACK C. WINSLOW, één van de twee belang rijkste initiatiefnemers tot aankoop van Le Abbey. Nog steeds verricht hij, als predikant zijn taak. Men zou hem zijn 78 jaren niet aanzien Zonder een helpsters kan nooit onderhouden Ideaal legertje helpers innige verbintenis onderling, al verspreid tussen de gasten. Zo band die door eredienst en komen ze geregeld in aanraking gebed wordt verdiept. met een groot aantal mensen uit Absolute eerlijkheid en liefde je- alle werelddelen begrip ALS EEN PREDIKANT MOET KIEZEN gens elkander wordt gevraagd. °P deze wijze, in onderling ge- Het is duidelijk dat deze niet sPrek- wel zeer *Jun gezichtsveld. tip npinns pn gemakkelijk te vervullen zijn. Aa" de andere kant krijgen de dergelijk 'bezit Maar alleen al het feit dat de on eeexDloi- leden van deze communiteit el- voor net ie"fn kaar zonder pose of masker wil- ze communiteit, len benaderen, elkaar, ook in con- structieve critiek, willen opbou- 3000 aasten wen wat niet eenvoudig is geeft de leden onderling een hech te binding. Op het ogenblik zijn er ongeveer zestig j[/TENIGE predikant tvorstelt met ontelbare organisatori sche vergaderingen, besprekin gen en kwesties, die zijn tijd voor vrijwel de volle honderd procent opeisen, en die hem nauwelijks nog tijd laten voor zijn geestelijke voorbereiding, huisbezoek en dergelijke. Ds. John Rossel, predikant van een Federated Church, waarin presbyterianen en congregatio- nalisten samenwerken in de stad Harvey, Illinois, zocht een Vele predikanten moeten teveel vergaderingen bijwonen en hebben te weinig tijd voor persoonlijke zielszorg. Dat geldt voor Nederlandse voorgangers, maar ook voor Amerikaanse. Ds, John Rossel, heeft er genoeg van om van de ene commis sie naar de andere te hollen en in het blad „Christianity To day" heeft hij er over geschreven. Hij schreef met zijn hart. Dat is altijd een beetje gevaarlijk, want dan zegt het hoofd: „Draaf niet zo door, er ls ook nog een andere kant aan de zaak". Maar soms ls het goed naar de stem va* het hart te luisteren en daarom nemen we dit artikel over. AuaoA «ij 1 bili- ken de predikant, maar vooral tenwijk over het onderwerp: „Op tacten leggen! dat als hij een „organisatie-mens" zoek naar zekerheid." Hij werd dreigen ons voor te komen, wordt, hij het doorgaans in zijn tocb gevraagd om de begrafenis- zullen i kerk tot belangrijke functies dienst te leiden, maar hij deed tieken brengt. Dan komt zijn foto in de het met een onrustig geweten, men." krant, dan komen journalisten voorval zette hem hem interviewen, dan leren ker- denken en hij vervolgt: kelijke leiders van andere ker ken hem kennen. Dan loopt hij kans dat hij een beroep krijgt naar een grotere en belangrijkere Voor de predikant is de verlei ding daarom juist tieel erg groot hij sprak ergens in e Predikant anonymus Uiteindelijk heb ik besloten om --- te sluiten bij die groep die door de of nog veel meer predikanten), maar de mensen willen hun eigen predikant, de man die zondags op de kansel staat. Er zijn wel twaalf boeken dlc ik graag zou willen schrijven, boeken die me beroemd kunnen maken. Sommige predikanten schrijven boeken, anderen dienen «enir nt ™e?hnrii*£n" hun gemeente. Je kunt het niet ir "te komen, en^ve beide tegelijk doen. Ik zou graag met betere' statis- twee keer zoveel willen verdie- dag moeten ko- nen. Ik weet zeker dat het me zou lukken,'als Ik er me voor in- Er lijn kerkelijke leider, die, ■^"^i^'v^rSenen^'ïr"rijli 'rr waarschijnlijk onbewust, nog ver- |i](. hun n,,.nsen dienen. Je der gaan. Wil Je vooruit komen. k ,.rlde „.gelijk doen. En vragen re, een grotere kerk d lk „n kandidaal-lid dienen, een grolcr inkomen heb- va„ d,e predikanlrn- ben, meer Invloed? Zorg dan dal ;nonymus.gr„cp. Dal Is mijn rld- dr J10™ bkt b'J nodjk derorde. Eriis ral Ik mijn Mees- heen hebben. We hebben het nodig, de tcr ontm0eten. Als dat gebeurt Jaarlijks komen er mepr dan eer zesug mannen en 30°° gasten. Velen van hen bren- ..W.W die tot de communiteit S" "ik" vacantietijd hier behoren. Twintig hiervan hebben door. Want Lee Abbey is schitte- de wat strengere regels geaccep- rend gelegen Dagelijks kan men teerd. De laatsten komen - onge- intekenen voer bustochten, wan- veer eenmaal in de veertien da- delingen of andere trips. Heeft gen bij elkaar. Hier wordt de ka- men geen behoefte hieraan mee meraadschap en gemeenschap ver- te doc-n dan kan men alleen of der verdiept, belijdt men ook el- met anderen zelf een tocht uit- j kaars fouten, worden nieuwe plan- stippelen. Men kan gaan tennis- Meer leden kan een p nen gemaakt en wordt door bij- sen of de tafeltennissport beoe nimmer persoonlek goed kennen. belstudie en gebed nieuwe inspi-, fenen, baden, zwemmen of zon- dan heeft hij §eeo tijd meer om ratje verkegen. nen in één van de baaien bij de voldoende aandacht aan him no- Natuurlijk is in een zo gedif- diep-blauwe of grijze Ha,fksS eên hutouredito '"entieerfe samenleÜmg niet al- de weersgesteldheid steden. Hl] ban een hulpprediker ljjd >Uea ko(,k m Maar naast zich nemen (de hier anders dan elders zo vaak kaanse kerken kennen g J geschiedt houdt men elkaar J an het huis uit hee geen gemeentenmet ^Wee,^ drie, Christus voor ogen Dan worden De toegangsweg naar Lee Abbey. Zoals u ziet mag Lee Abbey tol heffen van het verkeer dat van deze weg gebruik maakt. gebreide bibliotheek verschaft hen die zich geestelijk willen verdie pen talrijke boeken en stelt die genen die rustig naar huis willen schrijven alle gelegenheid in de ze grote kamer te gaan zitten. Zij die een muziekinstrument hebben meegebracht kunnen op de concerten- of „bonte avonden" anderen van hun talenten doen genieten. Want daar op Lee Ab bey houdt men ook erg van ge zelligheid en luim. Alle gasten, die maar even kunnen, dragen tot dit zich thuis voelen bij. Hier heeft men echt vacantie. Hier ook sluit men nieuwe vriendschappen en bemerkt -men dat de mens waar ook ter wereld in wezen dezelfde noden en behoeften kent. zelden zal er iemand ont breken bij de „Epilogue", de avondsluiting. Belangrijke the ma's worden hier aan de orde gesteld, die eventueel in ochtend zittingen worden gedetailleerd en verder besproken. Voor velen zijn deze avonden van beslissende be tekenis geweest in hun leven. Iedere morgen wordt het H. Avondmaal gevierd. Als men hier bij aanwezig is kan het gebeuren dat men met een Anglicaan, een Lutheraan en een Gereformeer de neerknielt om uit handen van een neger-predikant uit Nigeria Brood en Wijn te ontvangen. Hier gaat Handelingen 2 léven. In de kleine kapel, hier op Lee Abbey, kan ineens, meer dan uit vele verslagen, oplichten wat het wil zeggen te behoren tot de éne Kerk van Christus. Daarom is Lee Abbey onze aandacht waard. Het ia een instrument dat de Oecumene nader brengt. En wie Oecumene zegt heeft met Chris tus Zelf te maken. Negerstudenten in blanke kerkdiensten Het vreedzaam verzet van ne»' gers tegen apartheidsverordenin gen in de Verenigde Staten heeft zich nu uitgebreid tot het bezoe ken van kerkdiensten, die slechts voor blanken toegankelijk yjn. Zondag jl. hebben negerstuden ten diensten in zes verschillende kerken in Atlanta (Georgia) bijge woond die niet toegankelijk zijn voor kleurlingen. Er deden zich geen incidenten voor. Ongeveer 25" negerstudenten namen aan de ac tie deel. -fr Tot Hem uw begeerte Tol Hem uw begeerte, Ypk fan der Fear. Uitgave Bosch êt Keuning N.V., Baarn. Onze serie zgn. boerenromans is weer met een nieuwe, maar weinig verrassende roman uitgebreid. De schrijver Ypk fan der Fear is niet ontkomen aan het meest gebruike lijke concept. Een stijfkoppige boer, voor wie geld en stand meer betekenen dan de mens, met daar naast een slappe zoon, die zich niet tegen de onredelijkè eisen van de vader durft te verzetten, en dus het meisje trouwt dat hij niet wil, al leen omdat zij geld heeft en daar mede zijn werkelijke liefde ver liest, daaromheen wat figuren die het geheel wat stofferen, en dan het verhaal in de christelijke sfeer houden, resultaat: een boerenro- We kunnen weinig waardering opbrengen voor dit te kort aan ori ginaliteit. Misschien was er iets te redden geweest, indien de schrij ver erin had kunnen slagen dit al les op een wat originele manier te brengen. Een uit- ook wegen tot oplossing gevonden zo" op de" voorgrond "te" tre- aüijd"ö'p dé achtergrond zijn ge- synode heeft het nodig, den. „Maar de 1200 leden of bleven, die de wereld vandaag minder die je salaris bijeen njet kent. Ik noem ze „predikant DUdgGT tragische is dat in onze 'komen* uitpraten dreigen ver- dé""predikanten "van kleine gé- tijd het succes van een predikant geten te worden," verzucht de meenten, onderbetaald brengen, die naar je opzien voor anonymus" (in navolging geestelijke steun, die hun nood bij „Alcoholic Anonymus"). Het zijn niet berust op de manier, waarop hij de zieken bezoekt en de ster- j venden bijstaat, maar op de ma- U pa ra ent Predikanten anonymus maken nier waarop hij werkt voor het ernst met de woorden van Jesa- synodale _budget. Hij kan een hoop ik dat lk een glas water in mijn hand zal hebben voor een dorstige. Ik ben er zeker van dat er dan een glimlach op Zijn ge laat zal komen. ïrüóiftr-ti-ti-irtr-ti-ü-trtrtrü-tr-tr-ü'iiir-ü-tró-tr-trtcir'trCilrirCrk-trtrtrictiiiü-J'j-ir'icü'ïicüi De breuk II oe onzegbaar moeilijk is het toch om predikant te zijn. g De huisbezoekende dominee bedoelde er niets kwaaddar- 3 digs mee toen hij de bestsellers uit de bibliotheek afkraakte. Hij wilde alleen maar zeggen dat hij gehoopt had dat zijn S belijdend lidmaat een beter gesitueerd lezerspubliek zou aan- getrokken hebben, dar intens welbehagen vond in de chris- telijke romankunst. Hij verdisconteerde daarbij noch de mo- J gelijke idealen van dc boekverkoper waarvan wij thans S weten dat ze beslist meer op de reformatorische Nederlandse 3 poëzie gericht waren noch diens hevige tegenslagen, noch de smaak van de buurt. A Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER schrijver. werkt en vaak niet in aanzien. „Ik ken mijn opdracht," ver volgt hij, „ik moet de blijde .a, die door Christus in Lucas 4 tweede Franciscus van Assissi 18 worden geciteerd. Wat goed zijn, geliefd bij de gemeenteleden, 1. J U iri»hrokcn renoetr was voor Jezus, is goed getrouw tot in de dood. Maar boodschap prediken, gebroken genoeg was ;,en g?oep als zijn leden arm zijn en niet harten genezing bieden, gevange- ^eng(fn toevertrouwd, waarover in staat om grote sommen gelds nen bevrijding verkondigen, het herder moeten zijn. op te brengen voor de meerdere a— H.r«.n aan- vergaderingen, zal hij buiten zijn aangename jaar Predikanten anonymus worden eigen gemeente nim zeggen, waarschuwen tegen nei ,g morgens wakker met de eerste kenning ontvangen, oordeel van God. Dat alles bij el- gedachte: „Wie heeft mij vandaag prachtig spreken, kaar is een volle dagtaak. Maar het meeste _nodig? Iemand die l""-K we zijn zo druk met het bezoe- VERZAKELIJKING Ds. J. H. Velema ir We denken hi „De Wekker"; besteden het huisbezoek, maar als hij ziek is... verdriet heeft... die dit jaar niet meer opbrengt dan het leven niet aan kan? Deze pre- yorig jaar voor de centrale kas, ken van bijeenkomsten, waar ge- dikanten interesseren zich voor is hij een „niemand", snroken wordt over de vraag, hoe de dingen die in hun omgeving ge- Wil je als dominee vooruit? „"ij „„s werk beier kunne, d.en beuren. ni.laten b« in«- dat we aan ons eigenlijke werk opdracbt. Als zij een keuze moe- schien alleen maar even op zon- niet toekomen. Ik geloof dat de ten maken tussen „Algemene Ver- dagmorgen, maar je bent op de oreanisatie-mens een predikant eniging voor weet ik wat" en de goede weg naar succes. Die gro- s zondagsschool, dan kiezen zij vast te gemeente in de stad zal je ze- met een gouden hart ls, maar on- zeker de zondagsschool. Hun ker beroepen, want je bent in foto komt misschien niet in de staat het geld met karrevrachten krant, maar zij vervullen hun binnen te brengen. Dienen METHODISTISCH Ds. F. de Vries in „De Reformatie": Wanneer men nu weet, dat één van dc factoren van de Grote Trek was het optreden van methodis tische zendelingen in de Kaap tegenover de Boeren, dan kan het niet verbazen, dat nu wéér de Unie, m jepingswerk - ■rkelyke stijl i Van de. opzeil derweg vergeten is wat zijn eigen lijke taak behoort te zijn." Dan vertelt ds. Rossel, hoe op 1 gegeven ogenblik een oude da- En de Synode Maar predikanten anonymus Predikanten anonymus doen trekken zich nauwelijks iets o slechte de hot- de zjjdc e. kerk en methodis- rdrenkte organisaties, len, dat zo regelrecht gespeeld wordt. Dat (Oxni me, die hij eigenlijk al lang had moeten bezoeken, maar hij kwam (lcUnan.u.. ----- - - er niet toe, vrij plotseling over- bUn best wat 'hun kerkgenootschap van al die stemmen, die op de leed. De familieleden hadden nog 0f hun synode van hen vraagt, stoep van de pastorie staan te geprobeerd hem te bereiken, Maar sommige kerkelijke leiders schreeuwen. Daarom blij™ vergeten soms de taak van u L.L.plaatselijke gemeente. Zij zijn Valse Nooit te laat Zij proberen alleen hun n,»n.uu..j..u bte dienen. Zij blijven pre- druk bezig met het bijeen bren- dikanten van kleine gemeenten, gen van hun fondsen, met het op- zij ontvangen een al te klein sa- voeren van het aantal lidmaten, laris en sterven arm. Maar hun g**" transigeren weet. met hun oecumenische contacten, geweten is vrij. Ik schaar me Hun enige bron is de plaatselij- aan hun zijde. Ik wil aan het YAKAlVTIEKLEDIN'f* ïrheid. Het siert dc afrikaanse dezen het been strak weet ti I Sophocles schreef Oedipus Rex, toen hij 75 werd. Titiaan maakte de „Slag bij Létante", toen hij 95 was en begon op zijn 97ste aan de „Afneming van het kruis". Goethe schreef het tweede deel van op zijn 82e jaar, Verdi s ke gemeente, is hun enige hulp einde van mijn leven een rem ge- n« T m plaatselijke predikant. Het weten hebben. Ik wil niet voortle- Gr'V is dat zij op gemeente en ven met de herinnering aan de tv-erKDoae m krant levert dat klaarblijkelijk i gevolg "is dat zij op gemeente predikant drang gaan uitoefenen, stervende oude dames, die ik niet „Je moet de classis en de ring, kon bezoeken, aan de mensen die de synode en al de raden- en de- mij niet thuis troffen, omdat ik putaatschappenvergaderingen bij- zo druk was met commissie-ver wonen, zeggen ze. Je moet een gaderingen. functie aanvaarden in de verschil- Een plaatselijke gemeente be- i hij „Othello", 80 toen hy lende commissies: je moet toe- hoort eigenlijk niet meer dan 500 „Falstaff" en 85 toen hy zyn „Te spraken houden als dat van je ge- (belijdende) lidmaten te hebben. Deum" componeerde. vraagd wordt, mensen actief i heden. Dus eohryv. En zo tussen d ontdekken, dat gehouden wordt gebrek aan dit Mechelen in de „Zeeuwse oeilyk- redact i waarschijnlijk nog beter. »k in de textielbranche vakantie tenminste te oordelen naar het 'tikel, waarmee vele badgasten in •monie zich menen te kunnen byv. aan het overigens een onderwerp apart! I lijking in, wanneer de zakelyke i de kant van de beroepende kerk pen predikant, gaan overheersen, is dan soms ver weg. Zakelyke motieven: bet aantal kinderen van de dominee is doorslaggevend voor de kerkeraad of rle pastoriesituatie is beslissend voor de predikant. Stellig zit er aan elk beroep een zake lyke kant. Maar men beware de kerkelijke »tyl! Het lykt me ook in stryd het de kerkelyke styl wanneer een beroep als een zakelyke, onpersoonlijke aange. legenheid behandeld wordt. Of wanneer een bedank brief voor een beroep met een gedrukte brief of gelijkluidend doorlag wordt afgedaan. De ernst van de zaak wordt op deze wyze toch wel zeer gedevalueerd. TELEVISIE groep (gezin, vri uitzendende i typische sfeer var in de soms byni de doodstille i door zwygende g is. Want al bereiken ssa mensen, zy kyken n stuk als individu of Mei ing) van individuen; itudio vol mysterieuze apparatuur, mensen geruisloos bediend. Zowel :enders zyn ver verwyderd van het klimaat en het sentiment van massa en massaliteit. En hoe langer je met dit medium omgaat, hoe dui delijker het je wordt, dat televisie het medium is, waarin het individu, de enkele mens, byna in zyn naakte mens-zyn centraal staat. Het gevaar van televisie moet in dit kader gezien eerder gezocht worden in een drang naar overschatting van het individuele, dan naar behagen van „de massa". HET was ontegenzeggelijk stom van hem om zo par does van zijn afkeur blijk te In de huidige vaktaal leet het: „men moet beginnen, waar zijn cliënt is". Nu is een lid der kerk weliswaar geen cliënt van diens predikant, maar de laatste moet maar niet alles zeggen van wat hem voor de mond komt. Enfin, het was een jonge dominee, brandend van zuiveringsdriften, vastbesloten van zijn gemeente iets volmaakts te vervaardigen: „een gemeente zonder vlek of rimpel of iets dergelijks". Op den duur hopen w® zal hij óók wel geleerd hebben dat dergelijke gemeenten geen resultaten van menselijke knutselarijen zijn. En had hij nu nog maar de nood gehoord, die in dat weinig poëtische: „ik moet er van vreten!" doorklonk. Wanneer men sen grote woorden gaan gebruiken, is er immers iets aan de hand. Dat doe je maar niet zonder reden. Hij had moeten in gaan op deze hartekrect; hij had moeten zeggen: Vergeef me, lieve broeder, ik geloof dat ik onredelijk ben geweest, neem het me niet kwalijk. Laten we het bij een kopje thee doorpraten..."Of hij had een boekbestelling moeten doen, die m de komende weken voldoende eten op tafel zou brengen. Maar dergelijke dingen bedenk je beter achter je schrijfma chine, dan in de barre practijk van het leven. En dus keek de dominee zèèr ontsticht, om niet te zeggen toornig, en 'n blos van - zijns inziens: heilige - verontwaardiging kleurde zijn toch al niet bleke wangen. Waarop de boekverkoper meteen reageerde en zei: „En schrap me nou maar meteen, want al die collectes en bijdragen kan ik toch niet meer betalen!" TTIJ zag er uit dat hij daarvan nog nader tekst en uitleg 11 wilde geven, maar het winkelbelletje ging en 'n blond meiske stapte binnen. Toen zei de winkelier maar gauw; „En U, dame?" En de dame zei: „Hebbu wat realistisch voor mijn?"- en maakte wel de indruk dat ze op dat gebied heel wat aankon. Waarop de predikant en zijn ouderling maar van het toneel verdwenen. Daar hebt u dus het dilemma ten voeten uit. Met de kerk gebroken, een hart vol pijn, een maag met te weinig eten, een voorliefde voor de rijkste liederen der kerk. Waar moet je onder die omstandigheden héén? Je bent te stijfkoppig om nog ooit naar je eigen oude kerkgebouw terug te gaan. Je voelt je m andere kerken echter al evenmin thuis. Je gaat eens grasduinen bij secte hier en groepje daar, r ar het smaakt niet. Je blijft een paar zondagen achtereen helemaal thuis om je nadelig saldo van de afgelopen week vast te stel len doch ook dat bevredigt niet. Je schulden stijgen en je in komsten dalen nog verder. Op de duur leef je van de hand in de tand: hebt eens 'n gelukje met 'n antiquarisch boek, dat geld opbrengt, en hebt de andere dag een strop met 'n an der exemplaar dat je te vlot inkocht en waaraan beslissende pagina's ontbreken. En al meer hoopt zich in dat hart in de buurt van de lege maag de wrok op. De wrok tegen de kerk en de diakonie - „In m'n goede dagen wisten ze me wel te vinden, maar nou kijkt niemand meer naar me om!" -; de wrok tegen de overheid, die de gulden gaaf houdt ten koste van gehavende gezinnen; de wrok tegen de politieke partijen, waar alleen de voormannen van geen werkloosheid weten; de wrok tegen de hele maatschappij. En èl die wrok, weet u, dat is het brandhout waar politieke avonturiers door getrok- ken worden; daar stoken ze hun feestvuren van. wonder geweest dat nog niet meer verbitterden door hem l gezogen zijn. Helaas is de vader van Marnix Jacobus dat wel geworden. Hij meende dat in .zijn' beweging de wrok zou wor den weggenomen, en dat tegelijk het Wilhelmus daar heerlijk- klinken zou. Vorstenhuis, volk. vaderland, het begint allemaal met 'n „V". En de dichters mogen zo'n alliteratie wel! WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17