Enthousiaste discussies over grote problemen Wonderlijke uitkomsten na langdurig gebed RTNBEIÏDE'S HIEUW S00D •^jie ene mn\.. Een woord voor vandaag Kanttekening Zomerscholen maken opgang in V.S. Opstandelingen in Rhodesia onder kerkelijke tucht 2 Iets Ieren van de oude gebedspraktijken IN het maandblad van de Ce- reformeerde Mannenvereni- ffingen „Opdracht en dienst" heeft Henk de Jong, kerk- nieuwsjournalist een artikel over „verhoorde gebeden" ge schreven. TJET bekende gezang „Van U -Tl zijn alle dingen" begint in het derde couplet met de woorden „Gij wacht niet tot wij vragen, voorkomt zelfs onze beè". Som migen vinden dat overdreven. Zij denken aan een andere gezang- regel: „Hij wil gebedeD zijn". Het vervuilen van onze wensen in het gebed, ook als ze hele maal niet gericht zijn op eigen voordelen, loopt zo glad niet Me nigeen tobt een groot deel van zijn leven met het vraagstuk der onverhoorde gebeden. Een man als ds. H. W. Witteveen, van Er- melo, die een begenadigd voor bidder was, bracht enige uren per dag met bidden door. Er wa ren mensen voor wie hij dertig jaar achtereen geregeld bad, zon der dat zijn gebed gehoor scheen te vinden. In 'net licht van zulk bidden lijken de eerstgenoemde versre gels onverantwoord oppervlakkig. Toch zijn ze afkomstig van Iemand, die ook wel iets afwist van niet-verhoorde gebeden: Jan de Liefde, de bekende prediker uit de Tijd van het Réveil, stich ter o.a. van de Vereniging tot Heil des Volks te Amsterdam. Hij dichtte het gezang „Van U zijn alle dingen". Het is typisch dat in het geloofsleven van vele be kende christenen de tegenstellin gen zo dikwijls aanwijsbaar zijn. Jan de Liefde heeft een moeilijk leven gehad, maar soms had hij geestelijk erg de wind mee; ook ln zijn dagelijks bestaan, dat hij overigens voortdurend in het licht der Eeuwigheid zag. Het over kwam hem, dat hij door de ver bouwing van zijn huis tot kost school een schuld van 1100 had gemaakt Een neef van De Lief de, die van deze schuld niet eens wist, had het in zijn hoofd gekre gen om op de naam van de do- de schuld te betalen. Jan dé Liefde, die niets voor de loterij voelde, en cr ook helemaal niet in had toegestemd, dat op rijn naam een lot werd gekocht, beschouwde dit voordeel toch als een gunst van God. EEN vreemd verhaal. Maar er zijn zoveel van die eigenaar dige uitkomsten geboekstaafd. Zij waren verkregen na langdurig bidden, en soms zonder dat er om gebeden was. Dikwijls betrof het uitredding uit geldzorgen. De eerder genoemde ds Witteveen bad te Ermelo een christelijke school laten bouwen. Omstreek» Pasen 1861 moest hij de aanne mer betalen, maar hij had geen cent. Hij kwam in grote zorg, doch liet er niet veel van mer ken. „Van mijns Heilands trouw bewust, blijf ik echter zeer ge rust" zei hij herhaaldelijk. Maar hij liet het niet bij woorden. Be nauwd omdat hij er geen gat meer in zag, wierp hij zich op de knieën. Toen Witteveen op stond meldde een kleine jongen zich bij hem met een halve cent lp het bandje: „Dominee, alstu blieft, om de schuld af te doen". Dankbaar accepteerde Witteveen het geldstukje en hij antwoord de; „Een goed begin, nu komt de rest ook wel". Diezelfde dag ontving hij een aangetekend schrijven, inhoudende een bedrag van 3000 gestuurd door mensen, die geheel onkundig waren van de nood, waarin hij verkeerde. Wit teveen kon nu zijn schuld afdoen. Maar de halve cent heeft hij al tijd bewaard om er aan herin nerd te worden dat God aan de zorgen vertroostingen toevoegt en dat Hij met uitredding komt. Kohlbrugge kende in de tijd. dat hij te Utrecht aan zijn proef schrift werkte (1828, hij was toen om zijn rechtzinnigheid afgezet als proponent bij de hersteld-lu- therse gemeente) tal van keren uitreddingen uit financiële nood. Hij heeft daar zelf van verteld, maar wie dat leest, krijgt het ge voel alsof hij van een kalender blaadje met onwaarschijnlijke ver halen kennis neemt Ook ds. Budding beleefde een menigte- ge bedsverhoringen. Het overkwam hem, dat hij een scheepsreis moest maken, maar platzak aan boord ging, en dat er juist voor bet inhalen van de landingsbrug nog iemand kwam aangesneld, die hem een som gelds ter hand stelde. dergelijke feiten voorkwamen. Bij alle typen van gelovigen, uit wel ke kerk dan ook, komen we ze tegen. Eén voorbeeld uit eigen gereformeerde kring. Het betreft ds. W. S. Veltman van Haarlem- mermeer-O.Z., de predikant aan wie de latere dr. H. Colijn veel te danken had. Toen Veltman kandidaat was (1868), werd zijn verloofde zo ernstig ziek, dat de dokter geen hoop op herstel gat Eens bezocht Veltman zijn ver loofde. Juist was aan tafel ds ge schiedenis van HizkiVs genezing voorgelezen. Hij stelde voor om, evenals Hizkla dat gedaan had, tc bidden om verlenging van het leven. Inderdaad genas zij. Vijf tien jaar later werd ze weer le vensgevaarlijk ziek. „Ds vijftien jaren zijn om", zuchtte ze. „Wel nu", antwoordde Veltman. ..laten we dan bidden of jc iog vijftien jaar leven moogt' Hij deed dat, zij genas opnieuw en precies op dezelfde datum, vijftien Jaar la ter. is mevr. Veltman gestorven. Van deze man is dan ook ge tuigd: „Kinderlijk ging hij met God om. Hij leefde uit de hand van zijn Hemelse Vader. Tref fend waren de uitreddingen, „hem door de Here op z'n gebeden ge schonken". De heer De Jong besluit zijn artikel met de woorden: Het is niet verstandig om deze en soortgelijke verhalen alleen maar glimlachend te bekijken. In deze tijd, nu een rapport over de verschraling van het geestelijk leven rondweg ver klaart dat het gebedsleven op z'n retour is, hzeft het zin om van die oude gebedspraktijk wat te leren. En anders zullen de secten ons wel duidelijk ma ken tot welk een ontplooiing het geloof komt bij een krachtig ge bedsleven. Of moeten we de volgorde omdraaien? ^KÊÊÊËÊKEEÊÊÊÊË Y.M.C.A.-congres in Loosdrecht groot succes Beroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Scheveningen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid en A. Vergunst te Rotterdam-Centrum. Fotografische ontwenningskuur Rusland heeft een nieuwe alcohol-ont wenningskuur ontdekt. Volgens de vice- prestdent van het Russische hoogge rechtshof, Smirnof, blijkt het een pro baat middel te zijn. Vele Russische jon geren maken vrijwillig foto's van dron ken lieden. Als zij weer nuchter zijn mo gen zU de foto bekijken, de kater is vol gens Smirnof dan dubbel zo erg, zodat velen het drinken staken. (Van een onzer redacteuren) T~\E Y.M.C.A.-jeugd uit 68 lan- den, die op het ogenblik in het marine-opleidingskamp in Loosdrecht bijeen is voor een groot wereldcongres, is laaiend enthousiast. Als je de jongeren vraagt hoe ze het hebben, dan hoor je alleen maar: fantas tisch", „terrific", „wunderbar". Of ze het nu hebben over de ge meenschap van de jonge mensen onder elkaar, over het eten van de marine, of de discussies die gevoerd zijn, over de sprekers, of over wat dan ook, steeds ke ren dezelfde woorden terug. DAARUIT weet je al dat dc leeftijd in dit congres bedui dend jonger ligt dan enkele we ken geleden in Lausanne bij de Europese oecumenische jeugd- conferentie. Daar waren het ker kelijke jongeren vaei tussen de twintig en de dertig met een ac cent op achter in de twintig, hier zijn het hoofdzakelijk teenagers. De gemiddelde leeftijd is acht tien jaar. Er zijn ruim zevenhonderd jonge men sen bijeen, waarvan 152 meisjes. De grootste delegatie komt uit de Verenig de Staten en Canada, maar er komen er ook uit het Verre Oosten, uit lan den in Europa, waar je eigenlijk geen C.J.V. verwacht, zoals Portugal en Ita lië; ze komen ook uit Afrika Kinderen van verschillende rassen en culturen zijn bijeen om samen over dezelfde pro blemen te spreken. Discussies Een hoogtepunt van iedere dag is steeds weer de kleine discussiegroep. Er zijn er 27. Na de gezamenlijke bij belstudie komen de jongeren in groepjes van twintig bijeen. Er is voor gezorgd dat in iedere discussiegroep verschil lende nationaliteiten samengebracht zijn. 7n de groep die wij bijwoonden za ten Amerikanen, Duitsers, Denen, Ne derlanders, een paar Afrikanen uit Nigeria, en de leiding lag in handen van een tweehonderd vijftig pond we gende neger uit St. Louis, die het aan zelfspot niet ontbrak, maar er wel in slaagde de jonge mensen aan het denken te zetten. De vraag die besproken werd betrof het gezin. Wat moeten wij doen om tot een beter christelijk gez: ■•sleven te ko men? Even leek het alsof wij weer te rug waren op de C.J.M.V van lang ge leden, met zijn uitvoerige discussies over futiliteiten. Er was kritiek op het uitgereikte stencil, op bepaalde zinnen. Maar dat duurde niet lang. Al spoe dig kwam de eigenlijk vraag aan de orde, en stuk voor stuk mengden ze zich in het gesprek. Het dreigde wat al te algemeen te vorden en van het eigenlijke onderwerp af te raken. Er werd gesproken over gezinsbeperking, over de keus van de levensgezellin (het waren allemaal jongens in deze groep), over c Mscheiding. Achtergrond Even brak de achtergrond van een van de jonge levens door toen de dis cussieleider sprak over de „blijvende band tussen man en vrouw". Is die band wel blijvend? vroeg een 16-jari- ge Amerikaan. „Als nu later blijkt dat ze niet bij elkaar passen, dan gaan ze uit elkaar." Hij sprak over echtscheiding even gemakkelijk als de mohammedaan die opstaat, zijn water pijp uit zijn mond neemt en zijn vrouw wegzendt. Anderen kwamen in ver- De tijd ging veel te snel om werkelijk tot een gezamenlijk ant woord te komen. Steeds weer lag er bij de Amerikanen de nadruk op het feit dat ouders hun kinderen naar goede scholen moeten zenden, alle l ansen moeten geven in het leven om vooruit te komen. Dat ac cent is nieuw. Spotten wij Europeanen enkele jaren geleden niet hooghartig de Amerikaanse middelbare scho- waar je met een voetbalknie al zou slagen voor het einddiploma, waar sport spel op de voorgrond zouden staan? Hier bleek het tegendeel. Deze jonge ren willen vooruit, zij willen kennis. Verandering Er is trouwens nog een merkwaardi ge verandering bij deze jongeren merk baar. We vroegen de secretaris van het C.J.V. de heer H. Jansen Klomp of cr geen scherp verschil was tussen de Amerikaanse Y.M.C.A. en de Europese. Aan deze kant van de oceaan lag de nadruk sterk o.j de kleine kring, de ge sprekken, de bijbelstudie. Direct na de oorlog kregen we in Amerika de indruk dat de Y.M.C.A. nauwelijks meer was dan een actie van een paar jonge za kenmensen om goede en goedkope ho tels te exploiteren. We vroegen het nogal wat cru, en slaagden er bijna in deze jonge en thousiaste jeugdleider kwaad te ma ken. In tegendeel, zei hij, juist in Amerika, maar ook in de gehele we reld is er een terugkeer naar de Pa- rijse basis: Jezus Christus als Heer en Heiland, is opnieuw de kern van - jeugdwerk geworden. Vooral in de laatste lien jaar zijn er geweldi ge veranderingen in het werk te be speuren. Spreken we in Nederland van een nieuwe koers, die is er ook aan de overkant van de oceaan. Sterk is daar de nadruk komen te liggen op een nieuwe tak van arbeid, na melijk Y.M.C.A.-clubs op de middel bare scholen, waar de bijbel weer besproken wordt. De heer Jansen Klomp vertelde hoe de Amerikaanse delegatie op de avond voor de conferentie in Brussel bijeen was gekomen voor een bidstond, hoe de Amerikaanse meisjes iedere avond op hun slaapzalen een bidstond hebben voor de volgende dag. En er was echt dank baarheid in zijn stem toen hij vertelde hoe tientallen jongeren naar hem zijn toe gekomen om te vertellen dat zij ln dit kamp Jezus Christus werkelijk als de Heer en Heiland van hun leven heb ben leren kennen. Meisjes Er is heel wat werk verzet les geruisloos liep. Er kwamen veel meer meisjes dan werd verwacht. Dat gaf een bijzondere moeilijkheid, want het marinekamp is een mannenkamp. Er moest een speciale barak worden ingericht als meisjesbarak, dat wil zeg gen dat er gordijnen moesten komen etc. Toen alles voor elkaar was bleek dat er nog op te weinig meisjes De meisjes wierpen nog een twee de probleem op, in het bijzonder de Amerikaanse en Zweedse. Zij waren te schoon. Aan een keer douchen per dag hadden zij niet genoeg, dat moest beslist twee maal per dag, zo niet va ker gebeuren en dat gaf nog al op stoppingen voor de zeven douches, die hun ter beschikking stonden. Nationaliteiten Natuurlijk is de taal een moeilijk heid. Het blijkt dat de Nederlandse jeugd zich het gemakkelijkst in een vreemde taal uitdrukt. Jongeren uit an dere landen hebben er veel meer moei de, ook als zij zeggen dat zij een de vier kamptalen (Frans, Duits, Engels en Spaans) spreken. De toespra ken worden vertaald, maar helemaal goed gaat het toch nog niet, want er wordt wat geklaagd dat de tolken te mat zijn. Zij geven niet de geest van de spreker weer, alleen maar zijn woor den, en dan nog vaak zonder komma's punten. Ook heeft ieder land zo zijn eigen aardigheden. Op de eerste avond of eigenlijk was het al nacht, want de klok had al twee uur geslagen kwa men twee Belgische jongens bij de kampleiding aankloppen om te vragen ze een fiets konden huren. Op de verbaasde vraag wat zij om die tijd van de nacht dan wel met een feits wilden, zeiden zij dat ze naar Hilver- moesten. „Maar wat moeten jul lie daar doen?" vroeg de leiding ver baasd. Het bleek dat zij gewoon wa ren om 's avonds voor het naar bed gaan wat patat te eten. Het duurde wel even voor hen aan het verstand was gebracht dat je om twee uur 's nachts 20 ,.Ts het heus?" zei ik lachend en in mijn hart deed dat „juffrouw De Jong" me goed. „Maar u hebt me nog nooit kunnen overtuigen, dat ik de zaak verkeerd zie en dat zou ik eigenlijk wel willen dan waren we lang niet zo vijandig en heus, daar heb ik in mijn hart een hekel aan." „Sommige mensen willen niet overtuigd worden, weet u. Die overtuiging komt dan meestal te laat. Maar hier zijn uw krantjes. ik „Och ik kan die krantjes niet aanpakken. Kijk eens. Legt u ze even icer op mijn kamer, wilt u?" Ik liet hem lachend mijn vuile hand zien waarop Halzen zich gedienstig naar mijn ka mer begaf. Ik volgde hem op de voet en zonder rustpoos zette ik het gesprek voort „Ik wil me heus wel laten overtuigen voor het te laat is, naar u hebt me afkerig gemaakt Ik kon tot nng toe zo weinig sympathie voor uw op treden opbrengen, weet u Ik heb u eerlijk laten merken iioe ik over u dacht, de anderen in huis hebben dat misschien niet gedaan, maar zij den ken cr juist zo over als ik en dat is even erg dacht ik." Halzen legde de post op tafel en steunde cr op met zijn hand, de andere hand stak hij diep in gedachten in de zak van zijn broek. Er viel toen een ogenblik stilte, dat zeer pijnlijk aandeed. Hij zocht kennelijk naar woorden. Intussen had ik mij voor de wastafel geposteerd om mijn handen te wassen, maar zeep cn water hielpen weinig. „Kijk", zei ik, „het gaat er niet eens af, het is teer." „Daar heb ik wat voor" zcl Halzen opeens ge dienstig. „Ik heb nog wat tetra staan, wacht maar In een wip was hij de kamer uit en keerde vlug terug met een flesje. „Een «tukje watten" commandeerde hM „en het is er zo ef." Hij bleef wachten op de afloop van het experi ment lk keerde met het flesje en een stukje wat ten uaar de tafel en ging in mijn stoel zitten. Ik zag hoe de jaspanden van mijn knieën gleden, maar ik zette met wat nonchlance mijn benen over elkaar en hield me overtuigd van het effect Ijve rig v-reef ik mijn vingers met het watje en het hielp. Zonder naar hem op te zien, zie ik zo langs öoor heRm. steqqeRöe, mijn neus weg: „U bent toch eigenlijk Duits gezind, nietwaar?" En Halzen reageerde alsof hij gesto ken werd. „Zie je wel, dat is glad verkeerd be keken." „Hoezo?" „Hoezo, hoezo? Wel ziet u niet dat ze op hiA ogenblik in Europa oppermachtig zijn?" ,Ja zeker." „Nu, wat zullen wij daartegen beginnen? Weet u. elk verzet i. vandaag de dag in mijn ogen volkomen zinloos. Het kost alleen maar mensenle vens en de Duitsers kunnen niet anders handelen. ZU kunnen geen verzet in de rug hebben als ze strijd moeten voeren aan de fronten. Heus, ze zijn zo kwaad nog niet als we de schijn maar aanne men met hen te willen samenwerken. Het is mijn standpunt dat Nederland daarmee meer gediend is dan met moord en iluipwerk." „Zo", zei ik, terwijl ik aandachtig mijn handen en nagels bleef bekijken „En wat moet die Jodenhaat dan betekenen?" Halzen wond zich op. „Dat neb lk u al meer ver teld. Van het ogenblik af dat dc in Duitsland werkte en heb rondgekeken heb ik gezien, dat alle belang rijke posten daar bezel waren door Joden. U weet toch ook wel. dat de gehele geldwereld in handen was van de Joden. Zonder geld kun je geen oorlog voe ren en om hun winsten te vergroten hebben ze deze oorlog ontketend. Daarom zijn ze op dc Joden gebe ten en begrijpelijk nietwaar?" Ik kon niet nalaten Halzen met verbazing aan te kijken om zoveel naïviteit. ,,U hebt toch, hoop ik, een gezond stel hersens niet, meneer Halzen? Heus, ik meen het niet zo kwaad met u", loog ik, „maar is het nu wel juist wat u daar beweert. Dat heeft men u daar zeker allemaal verteld en u hebt dat ge loofd. En als het nu eens waar was, dan hebben de Duitsers zeker een heleboel geld van de Joden aan genomen om zo'n groot leger met toebehoren op te bouwen, want uit alles blijkt nu, dat de geallieerden cr nog niet over beschikken en is het nodig dat ze half Europa en alle vrije volken onder de voet lopen en dat daar zoveel jonge mensen voor worden af geslacht? Het is een machtsdroom en de ontgooche ling komt nog wel. Dat mag lang of kort duren, maar zij komt, geloof me." „U bekijkt de Duitsers verkeerd. Zij willen voor goed een eind maken aan die geldterreur en zij.." Hier stoorde juffrouw Krol met haar roep, dat het eten op tafel stond en dat ze het niet warm houden. „O da's waar" zei ik haastig en stond gelijk op. „Ik moet me nog kleden. U wilt me wel excuseren. Ik gooide mijn garderobekast open en greep jurk, trok de strik los van mijn kamerjas, terwijl Halzen zich al pratend naar de deuropening van mijn kamer begaf. Hij zat nog vol van zijn Duitsers en we hadden geen van beiden gehoord, dat ii tijd de trapdeur open en dicht was gegaan er er iemand met twee treden gelijk de trap opkwam. „We praten er aanstonds nog wel verder over. Halzen" zei ik en liet opzettelijk „meneer" weg. „Ja, dat moesten we doen" zei Halzen. „Tot straks dan." En juist wilde hij de gang opstappen toen Henk Roelfsema hem de weg versperde. Ik hoorde hem zeggen: ,,Zo, u hier?" Ik stond als door de bliksem getroffen en besefte tegelijk, dat hij geen noodlottiger ogenblik had kun nen kiezen om hier binnen te komen. Mijn armen zakten als verlamd langs mijn lichaam. „Ja, we hadden juist een belangrijk gesprek me neer Roelfsema" zei Halzen wat verlegen lachend. Dom genoeg bleel hij aarzelend wachten op com mentaar van Henk en dat kwam als een -litbarsting van een vulkaan, want toen Henk mijn kamer bin nenstapte ondekte hij mij achter de deur van mijn kast in mijn zonnepakje en de jurk nog over mijn arm, zo snel was alles in zijn werk gegaan. „Dwaas. Idioot" snauwde ik hem toe. „Wat doe je hier, stommerik." Henk kneep zijn ogen tot spleetjes en zei: „Zo, moest ik daarvoor verdwijnen. Alles had ik verwacht van je, maar dit, „Hij liet een ruwe vloek vallen. Wordt vervolgd Linda Dorset is een Amerikaans meisje uit de staat Maryland. Zij wilde graag naar het wereldcon gres in Loosdrecht. maar had geen geld, want niet alle Amerikanen zijn zo rijk als wij soms wel den ken. Toch is zij, dank zij de leden van de middelbare schoolclub, naar het kamp gekomen. Die hebben de hoofden bij elkaar gestoken, sandwiches verkocht, acties ge houden en zo de 430 dollars bij el kaar gebracht om Linda naar Nederland te sturen. Zij stelden een voorwaarde. Als ze terugkomt moet ze vertellen, want ze willen allen delen in de zegeningen van het Hilversum geen patat meer kunt krijgen. Trouwens, die fietsen wilden wat. Vooral de Amerikanen waren er dol op. Nog altijd is een fiets weg, die een jon gen ergens op een stationnetje had ge huurd en hij weet niet eens meer hoe dat stationnetje heet, al wat hij weet is dat het Hilversum niet is. Zij rosten door de nauwe straten van het kamp botsingen bleven niet uit. Nu is. er t fietsverbod. Jcngdleiding Nog een dag duurt dit kamp. Men verwachten dat na tien dagen discus- en toespraken er een wat lome sfeer zou gaan heersen. Daar komt bij dat het de laatste dagen eigenlijk een stuk heeft geregend. Maar niets dat alles. Onbekommerd wagen de jon gelui zich in de buien, hollen van het gebouw naar het andere en het er eindeloze afstanden praten, lachen en zingen. „We have the time f our life" zei een jonge Amerikaan. „Maar we nemen veel mee naar huis," voegde een Duitser er aan toe: „Ik had nooit gedacht dat het zo „wunderbar' zou zijn." En de leiding is nu reeds bezig om de ervaring te gebruiken bij de voorbereidingen van het volgend we reldcongres. Voor het eerst werden voor dit kamp jonge vice-presidenten aangewezen. Joop den Hertog een 18- jarige Amsterdammer is vice-presi dent voor Europa. Hij spreekt met zijn vijf jonge collega's mee in de vergaderingen van de leiding en laat zo de stemmen van de jongeren ho- i. Hij is van mening dat we in de toekomst nog meer gebruik van de jeugd zullen moeten maken en waar maar mogelijk de ouderen op de achtergrond moeten treden. Onge twijfeld gaat steeds meer en i de nadruk van het Y.M.C.A.-werk liggen op de leeftijdsgroep van 15 tot 20. L. v. D. Er zijn van die intdrukkingen, waar je meestal over heen leest, totdat ze plotseling, zonder dat er eigenlijk een aan wijsbare reden voor is, in je gedachten blijven haken. Neem nu die uitdrukking, welke de apostel Paulus gebruikt in zijn brief aan de Romeinen: „in het goeddoen volharden". Je kijkt nog eens, of het er wel écht staat. En je leest verder om te ontdekken, dat God iedereen vergeldt naar zijn wer ken: hun, die in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven. Als het niet in de Bijbel stond en in een hoofdstuk over het oordeel, dan zou je denken, dat hier de meest oppervlakkige moraal theorie werd geleerd: wie maar fatsoenlijk leeft, ieder het zijne geeft en zorgt, dat iedereen hem goed en sympathiek vindt, die krijgt als beloning het eeuwige leven. Het ligt er maar helemaal aan wat wij verstaan onder dat „goeddoen". Dat staat precies tegenover het zichzelf zoeken", waarover Paulus ook spreekt. En dan wordt het al heel wat duidelijker, dan heeft het iets te maken met het zoeken van God. Dan is het een zaak van het hart, van geestesgesteldheid, van zeer principiële keuze tussen Gods-dienst en eigen-dienst. En dan ligt de moraaltheorie volledig buiten het gezichtsveld. Dan is het volharden in goeddoen heel eenvoudig maar ook: hoe moeilijk in de praktijk! luisteren naar het Woord van God. Maar dan zal het effect van dat luisteren óók zijn: echt dienstbetoon aan de naaste, hem goeddoen in alles! EEN VERGELIJKING J^OG altijd zijn er ook ten onzent wordt gekend. Met name in enkele personen en groepen, die het zuidelijke sitaten. Maar feit is, dat voor de werkelijkheid zal echter niet onvoorwaardelijk de commnnis- deze voorstelling onmogelijk juist tische ideologie aanvaarden. En hoe kunnen achten. worden de onderworpen volken be daar corruptie op te merken. Zelfs een niet te loochenen feit is dat de in de vakbeweging. De praktijken arbeiders in de Verenigde Staten van sommige geldmagnaten zijn °P een veel hoger peil leven dan meermalen moreel bedenkelijk. hun collega's in de communistische Maar voor het overige valt toch de 'anden. In Oost-Duitstand wordt vergelijking tassen de Amerikaanse thans, als gevolg van de collectivi- en de Russische toestanden en ver houdingen in alle opzichten ten voor dele van Amerika nit. In de Verenigde Staten is de de- satie, gebrek geleden. Geen wonder, dat duizenden pogen te vluchten. Het is waar, dat er in Rusland ook bevoorrechte groepen zijn. Men kent mocratie in ere. Er is brede volks- e* zelfs miljoenairs. Maar de grote invloed. Er ls volle vrijheid voor massa deelt in die voorrechten niet. de kerken. In Rusland daarentegen °ok Amerika heeft zijn miljoenairs. leeft de bevolking onder geestelijke Maar zij moeten stevig bijdragen in De kerk kan zich slechts binnen zij zich door vaak vorstelijke ge- enge grenzen bewegen. Binnen die schenken aan instellingen van alge- ook niet. Zij mag niet spreken over munistische overheersing sociale of staatkundige aangelegen- vrÜ® christelijke leven alle moge heden. Zij wordt bovendien van alle '>jke belemmeringen in de weg zou kanten in het nauw gebracht. Voort- leggen. Men zou een grootste poging aan hun oorspronkelijke bestemming cifistisch-socialistische zijde meer- onttrokken. Men wijst er wel eens op, dat in Hij verzwakt Amerika nog rassendiscriminatie sinaasappel citroen vruchtenlimonade Zomerse race naar kennis Overal in de Verenigde Staten berei den zich deze week vele ijverig® Ameri kanen voor op de laatste ronde in een zomerse race naar het opdoen van meer dere kennis. Het woord „race" kan spe ciaal. in dit geval gebruikt worden, om dat de meesten van hen de noodzaak in zien van 'net zich steeds meer bekwamen hun eigen vak en terrein te verove- op hun weg naar kennis. Hiertoe worden ze in staat gesteld door de hon derden zomerscholen, die hun zorgen uit strekken over een record aantal vakan- tiescholieren en -studenten. Wat het beeld ln deze compleet en In teressant maakt, is het feit, dat deze zo mer een groot deel van de studerenden, leerlingen zijn van middelbare scholen, die hun lange vakantie nuttig willen ma ken. De zomerscholen werden tot voor enkele jaren hoofdzakelijk georganiseerd voor studenten, die vlugger hun tenta mens en examens wilden afleggen. In de laatste jaren zijn de universiteiten echter ook cursussen gaan houden voor middelbare scholieren. De eigenlijke kern van de zomerstuden- ten bestaat hoofdzakelijk uit onderwij zers en onderwijzeressen, die hun drie maanden lange „grote vakantie" gebrui ken om aktes te halen en in een intel lectuele omgeving de stimulans zoeken "3or hun verdere ontwikkeling. Ook zijn er beginnende eerstejaars studenten, die alvast een begin met hun studie willen maken, of studenten die sneller met de studie willen opschieten en tot slot bestaat er voor leergierigen van alle leeftijden de mogelijkheid een cursus te volgen over een onderwerp, dat hun het meest interesseert. De Universiteit van Pittsburgh ln de staat Pennsylvania zal dit jaar een ge heel ander systeem in de te houden cursussen inlassen. Teneinde het hoofd te kunnen bieden aan de enorme toeloop van studenten neemt de universiteit een proef met een nieuw soort trimestersys teem, waardoor het universitetsgebouw gedurende elf maanden van het jaar vol leven en bedrijvigheid zal blijven. Over de aanvankelijke esultaten zijn docenten en leerlingen zeer tevreden, en mede hierdoor overwegen andere universiteiten dit voorbeeld te volgen. In Los Angeles volgt ongeveer een v.de 200.000 leerlingen der mid- Onderwijzeres naar vluchtelingenkamp in Oostenrijk De Hervormde Gemeente Leeuwen- berghkerk te Utrecht zal mejuffrouw M. Boneschansker uitzenden naar de vluchtelingenkampen in OostenrRk Het bureau van de Oecumenische Hulp Vluchtelingen te Utrecht zal voo organisatie van de uitzending zorg dra gen. Mejuffrouw M. Boneschansker is thans onderwijzeres aan de H. C. An- driessenschool te Utrecht. Zij heeft met ingang van 1 oktober een half jaar verlof gekregen voor dit werk in Oostenrijk. delbare scholen zomercursussen, neerkomt op ruim tweemaal e idee. dat de zomerscholen feitelijk alleen bedoeld waren voor studenten neeft afgedaan en het Amerikaanse volk neeft bewezen oog te hebben voor Studenten uit Azië klagen over weinig geloof Vele Aziatische studenten, die in Europa studeren, raken ontmoedigd, omdat ze zo weinig zien van een wer kelijk geloofswezen, vertelde de Chi nese studentenpredikant dr. Siem Tjien Hing op een conferentie van studenten in Denemarken. Deze theo loog is predikant voor de Aziatische studenten die in Berlijn studeren. Hij vertelde van een jonge Japanner die als enige uit een familie van boedis ten tot geloof was gekomen en in West- Duitsland kwam studeren. Deze jongen was zo teleurgesteld over wat hij zag, dat hij na een aantal maanden naar huis schreef: „Ik verwachtte in Berlijn een echt, levend geloofsleven te vinden. Ik ben teleurgesteld en kom naar Japan te rug om boedist te worden." Volgens deze studentenpredikant ver baast het Aziatische studenten in het bijzonder dat de Europese gelovigen zo weinig actiel zijn en zo weinig mee werken in het kerkelijk werk, en ook dat zy zich zo weinig richten naar de tien geboden in het dagelijks leven. Koningin Juliana, prins Bernhard en de vier prinsessen hebben donderdag- °?htend een wandeling door Syracuse op Sicilië gemaakt, waarbij bezoeken wer- gebracht aan het museum, de ka thedraal en de oude straatjes van de stad. Op Rijksweg 72, onder de gemeente Limmen is gistermiddag het twaalfjarige jongetje J Mooy verongelukt. Hij werd aangereden door een personenauto. In het ziekenhuis te Alkmaar is hij over leden. Anglicaans bisschop waarschuwt De bisschop van Mashonaland, Cecil Alderson, van de Anglicaan se kerk te Rhodesia heeft bekend gemaakt, dat kerkleden die mee doen aan de acties van opstande lingen onder kerkelijke tucht zul len worden gesteld. In een herderlijk schrijven, dat zondag in alle kerken werd afge kondigd, zei de bisschop, dat de recente gebeurtenissen in de Kon go en in Rhodesia mensen van alle rassen hadden beangstigd en ge schokt. .Ze hebben", aldus de bisschop, „reeds het zaad van achterdochtigheid en vrees gezaaid, niet alleen in Rhode sia, maar ook in de gehele wereld". De bisschop ging niet dieper in op even tuele positieve of negatieve uitspraken van de publieke opinie, maar wel voegde bij aan zijn schrijven toe: net is christenen ten enenmale niet toegestaan, dat zij deelnemen aan ac ties, gewapend of ongewapend, die erop gericht zyn een discriminatie te bewerkstelligen jn een bepaald land." „Het is onze plicht", zo vervolgde de Êpriïf a leider- om de genoemde kerkleden voor zover ln onze macht Üfint, e®n bepaalde graad van ker kelijke tucht te voeren handeling te geven dan wel Cu» cLhristelijk disciplinair overzicht. De bedoeling van ds. Cecil £ünr/if0n te waken tegen onverant woorde acties van terreur en moord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2