d Wij wij verwachten verwachten niet iets, Iemand Vragen die vragen opwerpen ABASIN Een woord voor vandaag Kanttekening ie ene avö nV R.k. diensten met hulp van de protestanten Y.M.C.A .-ers spraken over „oorlog en vrede" 2 Mag dit en mag dat? Onder de kop „Vragen, die vragen opwerpen", heeft ,JDe Saambinder" het treekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Ameri- ka een artikel gepubliceerd, waarin de schrijver ds. L. Rijk- sen van Rotterdam ingaat op de vele vragen die gesteld worden in het genre: Mogen we dit of mogen we dat wel doen: 'TELKENS worden mij door ver- schillende lezers „vragen" ter beantwoording toegezonden, in de radio hebben, preken opnemen op een bandrecorder, of „mag" men op zondag per auto naar de kerk gaan, ..mag" een dominee of ker- keraadslid dit of dat doen, „mag" men zich verzekeren, enz., enz. Heel dikwijls wordt dan daarbij verzocht, terwijl men zijn naam niet eens duidelijk met adres ver meldt. de beantwoording liefst in „De Saambinder" te doen plaats vinden. Bij het lezen van die vele vra gen kan ik mij moeilijk ontwor stelen aan de grote levensvraag, of al dit vragen nu voortkomt uit een leven in tere vreze Gods, waarbij niets door kan en men niet vermag te zondigen vanwege Zijn hoogheid, of uit een wetti sche werkheiligheid, om maar te zwijgen van de mogelijkheid om door de beantwoording een ander eens goed te krenken en zichzelf tegelijk daarbij als veel vromer en nauwgezetter te willen laten Nodig is daarom te vragen: Wat bedoelt men eigenlijk? Ten tijde van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde maakten wetgeleerden en schriftgeleerden en farizeërs zelfs vele wetten bo ven de wetten, die de Heere aan Israël gegeven had, en zij deden zich voor alsof zij zo heilig wa ren en zo hemelsgezind, dat ze niet eens met bidden konden wachten totdat ze thuis waren, maar op de hoeken van de stra ten stonden te bidden. De Heere Jezus sprak echter het „wee" over hen uit en noem de hen telkens „geveinsden", wit gepleisterde graven, die van bin nen vol waren van dorre doods beenderen. Daarbij kwam nog dat ze deze menselijke inzettingen anderen wilden opleggen, zoals de Heere Jezus zeide. als een last, te zwaar om te dragen, terwijl ze deze zelf met het uiterste hunner vingeren niet aanroerden. Zeer streng en nauwgezet alzo voor anderen, maar daarbij, wel bedektelijk natuurlijk, ruim voor zichzelf waren. Wij mogen ook wel vragen: wat beoogt men toch met het verzoek, liefst in „De Saambinder", dus in het open baar, te antwoorden? IVfEN bedoelt toch niet een an- der, die de vraag kan aan gaan, eens goed als een zondaar openbaar te maken door het ant woord, wat men dan als vanzelf hoopt, dat dit in veroordelende zin zal zijn, en om deze alzo eens goed te treffen? Zo deden de farizeërs ook met de vrouw, die in overspel gegre pen was en die zij tot de Heere Jezus brachten, van Wie ze zelf wel niets moesten hebben, doch die deze gelegenheid nu tegelijx aangrepen om Hem te verzoeken, of Hij wel streng genoeg naar de wet zou oordelen. Komt met al dit vragen van „mag dit" of „mag dat" het he laas niet al te veel voor, dat men de dingen, die men als verkeerd cn zondig ziet en bij anderen ont dekt, eigenlijk in het diepst der zaak op zichzelf genomen hele maal zo erg niet vindt, en nog minder deze beweent voor God. ja, in tegenstelling hiervan, als het er op aan komt. zichzelf ook wel er toe aangetrokken gevoelt, doch uit vrees de achting van an deren dan te verliezen, deze niet durft te doen. en nu door een af keurend antwoord anderen ook wil verplichten deze na te laten? Wanneer men echter anderzijds met zogenaamde goede bedoelin gen vraagt: „mag dit of dat?" en zich daarbij eens stil zet, be merken wij dat niet dat dit vra gen eigenlijk al een zekere ver oordeling van de zaak op zich zelf bevat en opkomt doordat men in zijn consciëntie ten te genkanting bemerkt, doch deze traciit gerust te stellen met het antwoord, dat de zienswijze van anderen openbaart? neer niemand ons zag en nie mand daar ooit iets van te we- Hoe anders is het wanneer de Heere de hoogste plaats in ons hart inneemt met Zijn levendma kende genade en daarvan iets in beoefening geeft. Dan gaat het er niet meer in dc eerste plaats om wat dc men sen van ons zeggen en of een an der dit of dat goed of kwaad acht. doch wel om wat overeen komstig Gods Woord en wet is: te mogen weten wat de Heere wil dat wij doen zullen. Paulus wist het eerst zelf pre cies wat hij doen moest. Hij zegt zelf, dat hij een farizeêrwas uit de fanzeën en naar de wet onberispelijk meende te leven, doch toen de Heere hem onwe- derstandelijk neerveldé rp de weg naar Damascus, zag hij dat al zijn gerechtigheden een wegwer- pelijk kleed waren en hoe zondig en schuldig hij was voor God Toen wist hij het zelf niet meer en kreeg hij nodig dat God Zich in bem met Zijn soevereine gena de openbaarde en hem bekend zou maken wat hij doen moest, smekende: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Genade leert alles buiten Hem verzaken en zichzelf verlooche nen, om Hem te mogen bedoelen in alles en door Zijn genade in Zijn gunst te mogen delen. Hoe duidelijk is daarom het ant woord, dat de Katechismus in zondag 32 geeft op de vraag: „Wat zijn goede werken?" en dan zegt: „Alleen die uit een waar ge loof, naar de wet Gods, Hem ter eer geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettin gen gegrond zijn". Ook leert de Katechismus in de zelfde zondag immers dat de goe de werken dienen: le. tot de eer Gods, 2e tot verzekering des ge- loofs. 3e tot stichting van de naaste. TTOE ANDERS was dan ook de -1-*- gestalte van de tollenaar te genover die van de farizeër. De farizeër had van ieder last, be halve van zichzelf, ja hij dank te God dat hij zoals die anderen niet was; doch de tollenaar had genoeg aan zichzelf, in diepe ver foeiing en veroordeling van zich zelf voor God. Hij zag niet naar anderen, ja durfde zijn ogen zelfs niet opslaan, uitroepende in die pe smart vanwege zijn zoaden: „O God, wees mij zondaar gena dig!" Dat het ons dan toch niet moge gaan om van anderen gezien en geprezen te worden, maar wel om de Heere welbehagelijk te mogen zijn. Dit nu zal er echter nooit waarlijk kunnen zijn zonder veroordeling en mishaging van onszelf, met inleving van de nood zakelijkheid om overgezet en ge rekend te mogen worden in Chris tus en Zijn bedekkende gerech tigheid voor God. daar buiten Hem nooit iemand, hoe vol van zogenaamde deugden hij moge zijn. in zichzelf zal kunnen be staan voor God. Dezulken wordt Christus in Zijn ambtelijke bedie ning als Profeet, Priester en Ko ning dierbaar en onmisbaar voor alles in heel het leven, daar zij leren verstaan van zichzelf nooit iets ten goede meer te vermogen en zichzelf geen ogenblik te zijn toebetrouwd. terwijl ze anderzijds het door genade mogen leren ver staan. dat ze door Zijn kracht op gewekt ten leven, geschapen zijn in Christus tot goede werken, wel ke God voorbereid heeft, opdat ze in dezelve zouden wandelen, Efe- ze 2 10. 3000 Zoeklicht-lezers in Doom (Van een onzer redacteuren) De traag vallende regen is er niet in geslaagd de blijde sfeer op de Zoeklicht-toogdag in Doorn, die voor de vijfde maal werd ge houden, weg te wassen. Ruim drie duizend mensen uit alle delen van het land vulden de langgerekte tent, die door twaalf masten werd opgehouden. Enthousiast zongen zij hun Maranatha-liederen luisterden naar acht toespraken in vier verschillende samenkomsten. Voor het eerst in een aantal jaren kon de 94-jarige redacteur en stichter van het blad „Het Zoeklicht", Johannes de Heer, de toogdag niet bijwonen. Enkele maanden geleden kreeg hij gordelroos en een zenuwontsteking die zijn krachten zeer hebben afgemat. Wel had hij nog een boodschap opgesteld met behulp van zijn zoon, ae heer S. J. de Heer uit Rotterdam, die hem ook voorlas. Opnieuw, zoals hij zo vaak heeft gedaan, herinnerde hij zijn gehoor er aan dat wij in onze Geen noodmaatregelen tandartsenopleiding (Vin parlementsredactie) Bijzondere noodmaatregelen om de plaatsing van een groter aantal eerste jaarsstudenten in de tandheelkunde mogelijk te maken, kunnen naar het oordeel van de regering achterwege blijven. Het aantal eerstejaars, dat zich voor het komende cursusjaar te Utrecht en Groningen voor de tandheelkunde zal laten inschrijven, zal, naar mag worden aangenomen, het gestelde van 175 niet of slechts in geringe mate overtreffen. Dit deelt minister Cals (o. k. en w.> mee. in antwoord op sommige schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid van Lienden (soc.). Nazistische student moet geschiedenis gaan studeren De disciplinaire raad van de West- berlijnse technische hogeschool heeft woensdag een bijzonder passende straf bedacht voor een student met nazisti sche neigingen. Volgens het vonnis van de raad zal Wilderich Heising een jaar lang een speciaal college in geschiedenis moeten volgen, die besloten wordt met een streng examen. Eerst als hij dat examen met goed gevolg afgelegd heeft, zal hij zijn oorspronkelijke technische colleges weer mogen volgen. Heising was een van de leiders van de nationalistische studentenbond, die dit jaar door het stadsbestuur wegens neo-nazistische activiteiten verboden is. Heisings straf was betrekkelijk licht. Een andere student werd van de hoge school verwijderd om zijn lidmaat schap van een andere radicale orga nisatie. Beroepinstsiverk NED. HERV. KERK Beroepen: te St. Nicolaasga, K. M. de Bruyn te Marrum, Fr., te Amersfoort (conrector theologisch seminarium), dr. A. A. Koolhaas te Amersfoort, te Brui- nisse, H. C. van Itterzon te Anjum, Fr. Beroepbaarstelling vicaris M. Ruster, Panweg 36 te Zeist. Bedankt voor Zoetermeer, H. Harke- ma te Zeist Geen spijtoptanten waarom dan wel Italianen Het lid van de Eerste Kamer, de heer de Vos van Steenwijk (lib.) heeft aan minister-president De Quay gevraagd of *--* waar is, dat in verschillende takken bedrijf in Nederland grote behoef- aan arbeidskrachten en of de rege ring doende is hierin te voorzien door het aantrekken van Italiaanse arbei ders. De heer de Vos van Steenwijk vraagt of in dat geval niet beter kan worden voorzien door het toelaten van spijtoptanten en andere Nederlanders uit Indonesië. Regen waste blijde sfeer niet wea tijd zien hoe de tekenen van de eind tijd. waar Christus over spreekt in yiattheus 24. vervuld worden. Maar hij herinnerde zijn gehoor er ook aan dat de gemeente niet uitziet naar het oordeel van God, maar naar de komst van de Heiland in de lucht, die, zoals Paulus zegt, de gemeente zal opnemen van deze aarde. Toespraken In de morgen samenkomst sprak de Belgische predikant ds. J. Servaas van Gent over Christus als Israël's Redder en 's Werelds Rechter. De directeur van het Brandpunt, op wiens terrein deze toogdag werd gehouden, legde de na druk op de zekerheid die de gemeente heeft Reeds nu zijn wij bruiloftsgan- gers, zo betoogde hij. Hij herinnerde de aanwezigen aan de profetie van de Mi lanese arts over de ondergang van de wereld. Maar, vervolgde hij, wij ver wachten niet iets, maar Iemand, Jezus Christus. Dat was het thema van deze gehele landdag, maar dat wil niet zeggen, dat de aanwezigen alleen maar werd gewe zen op de toekomst Vooral de middag vergadering stond in het teken van de opdracht in de wereld van vandaag. De evangelist Arie van Gent uit Kampen wees zijn gehoor erop, dat zij onder alle omstandigheden van Christus moe ten getuigen, zoals de slavin van Naa- man. De heer Klein Haneveld getuigde van de hulp van de Heilige Geest in het leven van iedere dag. Hij legde uit dat Golgotha nirr behoeft te worden herhaald. Maar vervolgde dat dat ook geldt voor pinksteren-De Heilige Geest is de ge lovigen gegeven. Alleen is het de vraag of de christenen zich dit wel bewust zijn. Heel ernstig vroeg hij of de Heilige Geest Zich v:el op Zijn gemak kon voelen bij vele gelovigen die met haat in hun hart rondlopen of die bewuste zonden nimmer hebben beleden. tie, en waarin beslist niet werd gewerkt op het gevoel gingen tientallen handen omhoog. Spontaan kwamen na de bijeen komst velen naar voren om nog eer persoonlijk gesprek met een van de spre kers te hebben Diezelfde spontane sfeer was er ook toen in een latere samenkomst de zanger van het eenvoudige geestelijke lied John Buurman iets ging vertellen van de Actie-E.P. die ten doel heeft om chronische zieken en mensen die er beslist het geld niet voor hebben te helpen aan een grammofoon en platen van geestelijke liederen. Deze actie is enkele maanden geleden ge start en een groot aantal mensen ts reeds op die manier een zegen bereid Hü was nog niet uitgesproken toen er een man opstond en ongevraagd een ra diotoestel aanbood voor een zieke. Binnen enkele ogenblikken tijd werden nog een aantal radio's en grammofoons aangebo- Aan de samenkomsten werkten voorts nog mede de baptisten-predikant uit Eindhoven ds. Sj. Zijlstra. evangelist Th. Dikkens uit Leiden en als soliste me vrouw A. de Haan-Klein Haneveld. Advertentie kalmeert zonder slaap te verwekken Wij worden er kriegelig van, als er steeds weer gesproken wordt over het oordeel van God. Of er dan niets anders is? Gelukkig wel. Maar laten wij wèl goed hegrijpen, dat het oordeel van God over de mensen zonder enige uitzonde ring een harde werkelijkheid is en dat ieder, die niet heel goed van zichzelf weet óók onder dat oordeel te vallen een volkomen scheve voorstelling heeft van de liefde van God! Paulus stapt, als hij in zijn brief aan de Romeinen over het oordeel van de ene mens over de andere mens schrijft, bijna ongemerkt op dat oordeel van God over. Het is volkomen onpartijdig, zonder aanzien des persoons. Maar dat wil niet zeggen, dat niemand aan dat oordeel kan ontkomen. En in dat verband gebruikt hij het woord boetvaardigheidEen voor onze moderne oren misschien wat ouderwets woord: vaardig zijn tot boete. Hier ligt overigens de sleutel van het geheim: alleen de mens, die boete wil doen over zijn slecht heden en gemeenheden, omdat hij die heeft leren zien als evenzovele overtredingen-van Gods eisen, buigt het hoofd en wil de minste zijn. Die weet ook, dat hij maar op één manier aan het oordeel van God kan ontkomen: door volledig af te zien van zichzelf en zich over te geven aan Christus, die in de totale zin van het woord voor zijn zonden heeft geboet. WILDE ACTIES TEN bedenkelijk verschijnsel is, vakbeweging in de loop der jaren dat zo nu en dan wilde stakingen veel heeft bereikt. Des te meer moet uitbreken. Zij zijn meestal het werk het betreurd worden, dat er nog het bedrijfsleven wordt erdoor ge- leven in het leven roepen. Men kan stoord. er slechts de welvaart door schadtn samenwerkende vakbonden was be- sterk mogelijk. Niet alleen in leden- reikt in het overleg met de werkr tal, 1 ook voor wat principieel poogde zij daaraan kracht bij te ting blijft nodig. Daarnaast wordt zetten. ook economisch inzicht vereist. Gelukkig zijn wij in het algemeen Duidelijk moet worden gemaakt, in Nederland de tijd van de wilde dat bij loononderhandelingen soms acties te boven en worden de ar- vele aspecten in acht zijn te nemen, beidsvoorwaarden vastgesteld na Degenen die de onderhandelingen overleg tussen de werkgevers en de niet hebben gevoerd kunnen daar- bona fide organisaties der werkne- over bezwaarlijk een oordeel uit- mers, onder goedkeuring tot dusver spreken. van het college van rijksbemidde- Er moet bij de leden der organisaties vertrouwen zijn in de leiding. Zon- Nicmand kan ontkennen, dat de der dat vertrouwen loopt het mis. Spontaan De leider van de toogdag, ds. D. W. Veldkamp van Hilversum, sloot onmid dellijk bij zijn prediking aan en vroeg - mensen waren die zich nog nimmer Christus hadden overgegeven. Zon der enige verdere aandrang, in eer menkomst die geheel vrij was van i Duizend kamers nodig voor studenten in Amsterdam Voor de studenten aan de beide univi siteiten in Amsterdam is dringend be hoefte aan 800 k 1000 kamers. Op het ogenblik zijn er circa 200 beschikbaar, e aan redelijke eisen ligging, grootte i prijs voldoen. Een enquête van de Algemene Studen ten Vereniging Amsterdam (A.S.V_A.) in 1957 heeft uitgewezen dat veertig k vijftig procent van de eerstejaars een kamer be hoeven. Voor het komende studiejaar worden 2000 eerstejaars verwacht. De ouderejaars slagen er als regel in ?n kamer te vinden, al meent de ASVA dat een derde deel daarvan nauwelijks de dentenkamer voldoet. Intussen wordt het aantal beschikbare kamers jaarlijks ge ringer en de moeilijkheden voor de irstejaars groter. De A.S.V.A., die 10.000 studenten ver tegenwoordigt, doet een dringend beroep op de Amsterdamse burgerij beschikbare kamers op te geven aan haar bureau. Roetersstraat 34. Zij stelt als redelijke eisen: aan ruimte minstens drie bij vier meter, voorts voldoende sanitair en een huurprijs van hoogstens 55 per maand. Ik zag kans om ongezien een bezoek aan de schip per te brengen, die gelukkig in alle opzichten uit net goede hout was gesneden. Maak je niet ongerust, juffrouw zei de schip per. „mijn vertrek is weer een paar dagen uitge steld en zoilang U h*er lik kunnen ze geen kwaad Dat troostte en ik overtuigde de jongens, dat de Kust nog niet veilig genoeg was voor hun terug*eer. Soms komt het leven je zelf te hulp en zo scheen ook in die dagen het geluk ons mee te zitten en die nulp kwam juist op een ogenblik, dat ik er niet op bedacht was. Daarvoor moet ik eerst nog een pret tige bijzonderheid van huize Krol verhalen. Dit huis aan de gracht had het grote voordeel, dat het tussen twee hogere huizen stond ingeslo ten en daarbij een prachtig plat dak had met een stenen balustrade aan de voorkant, die tegelijk de -e vel top vormde. Dit ;latte dak, ingesloten door de twee blinde muren rechts en links, onttrokken aan het gezicht door de hoge bomen aan de voorkant en een rij hoge populieren aan de achterkant was een ideaal oord midden in de stad om er heerlijk en rustig te zonnen. Vader Krol zaliger had het dak er in zijn goede dagen op ingericht. Onder een afdak aan de blinde muur waren de ligstoelen geborgen en een te felle zon kon geweerd worden door een breed zonne scherm. Na een vermoeiende dagtaak gingen Inge cn ik dikwijls naar boven om rustig te zonnen en deze plek had in de volle zomer een bizondere bekoring. Ik verlangde vaak naar de rust en de koelte boven en bracht er met Inge de uren door voor de ayondmaaltid. Het waren de uren waarin ik deelgenoot ben ge worden van het leven van de anders zo stille en gesloten Inge. Zo was het ook op de derde avond na het ver trek van Samu en Henk. Een lome. zware warm te hing over de stad en geen koel windje bracht enige verademing. Met Inge was ik naar de daktuin gegaan in luchtig zomertenue. Een mooie gelegenheid om krijgsraad te houden vond ik. Om alle moeilijkheden te voorkomen besloot ik Inge deelgenoot te maken van mijn plannen met Halzen. „Ik wil die kruidenier voorlopig aan mijn lijntje houden als ik de krans krijg", zei ik. „Tot dat de mannen hier veilig zijn, snap je en we rus- öoor heRm. steqqeRö& tig naar de radio te kunnen luisteren." „Je bent gek", was het weinig vleiende en korte commentaar van Inge. „Dat zou-ie wel willen. Hij heeft natuurlijk nooit kans bij een behoorlijke vrouw gehad, het onderkruipsel". „Ik zeg het je alleen maar omdat je nooit we ten kunt hoe het eens ie pas kan komen en ook omdat je geen roet m het eten zult gooien. Het is altijd goed dat jij weet hoe de vork in de steel zit." „Maar hoe lang wil je dat spelletje volhouden, want je kunt hem maar niet van je afschudden op een tijd die jou uitkomt, want juist bij een vent ais hij schep je levensgevaar voor jezelf. „Dan ben ik gelijk aan die andere duizend vrou wen in Nederland, die juist zo rondlopen, dat is het enige. Ik voor mg hoop. dat ik bem zoet kan „Hij is om te beginnen boos op Je. Die avond op de gang is hij nog lang niet vergeten." „Nee. Maar ik ben ook niet vergeten, dat hij zo nadrukkelijk zei: het is omdat u juffrouw De Jong bent, anders zou u wat anders zien." We hadden toen nog de overmoed om het geval van de vrolijke kant te bezien en Halzen in alle mogelijke liefdesrollen te schetsen en waarom weet ik niet, maar ik voelde me opgelucht, dat ik iemand deelgenoot had gemaakt van mijn plannen, die Inge als dwaas bleef zien. „Ik zou het niet kunnen" zei ze en ze walgde „Ik in diepste wezen ook niet" zei ik en ik walg Nog duizelig van het felle licht en de zomer warmte daalden we de smalle zoldertrap af hel donkere huis binnen. De teer langs de zinkrand van het dakluik was gaan vloeien door de hitte en toen mijn hand steun zocht terwijl mijn voet de eer ste treden van de zoldertrap betrad, bleef ik kle ven. Ik trok verschrikt mijn hand terug maar ze was zwart Ik droeg een dunne kamerjas ovei mijn zonnepakje om door het huis te gaan en moest met mijn rechterhand de panden ophouden om er niet over te struikelen. Dat maakte de af daling Diet gemakkelijker. Inge nam voor haar kamer afscheid. „Zo, ik ga me kleden voor het diner" zei z lachend- „Tot straks aan tafel met zijne excellentie' De deur viel dicht. Toen ik halverwege de trap was naar mijn kamer, z*>g ik opeens Halzen met post in zijn hand voor de deur van Henk's kamer staan en hij klopte geërgerd. Ik bleef staan en kon mijn lach nauwelijks bi dwingen. Mussolini heeft pech, dacht ik. „Krijgt u geen gehoor meneer Halzen", vroeg ik gedienstig. „Anders zou ik niet voor een dichte deur staan. I Er verschijnen nog twee rooms-ka- denkt u wel?" zei hij vrij bits en-zonder naar mij tholieke kerkbladen bij de uitgeverij Benno in Leipzig. De totale oplage be- In Oost-Duitsland Van onze correspondent in Bonn) In een serie bijdragen van „bevoegde zijde" over de situatie van de kerken in het communistische Oost-Duitsland, schreef het „Bul letin" der Bondsregering, dat nog 11 procent van de bevolking der Oostzone van Duitsland rooms-katholiek is. (De protestantse kerk is in Oost-Duitsland een meerderheidskerk. Dit verklaart, waarom door de voortdurende vlucht van Oostduitsers naar de Bondsrepu bliek het religieuze zwaartepunt in West-Duitsland zich hoe langer hoe meer in de richting van het protestantisme verplaatst.) Er zijn in Oost-Duitsland nog twee bisdommen, het bisdom Berlijn (onder kardinaal Döpfner, met 580.000 gelovigen, van wie 275.000 in West- Berlijn) en het bisdom Meiszen (onder bisschop dr. Otto Spülbeck, met zetel in Bautzen en 400.000 gelovigen). In de Oostzone ligt ver der de rest van de aartsdiocese Breslau, waarvan het grootste deel in 1945 bij Polen kwam. Het wordt geleid door de vicaris bisschop dr. Ferdinand Piontek en telt 80.000 gelovigen. Vier Westduitse bisdommen hebben grote gebieden in de Oostzone. Tot het aartsbisdom Paderborn behoort aartsbisschoppelijke commissariaat Maagdenburg (onder wijbisschop Rintelen met 420.000 gelovigen). Tot het bisdom Fulda behoort het bisschoppelij ke vicariaat-generaal Erfurt (onder wij bisschop dr. Freusberg met 490.000 ge lovigen). Tot het bisdom Osnabrück be hoort bet bisschoppelijke commissariaat Schwerin (onder wijbisschop dr. Schra- der met 140.000 gelovigen) en tot het bisdom Würzburg het bisschoppelijke commissariaat Meiningen (onder vica- ■generaal dr. Schönauer met 30.000 gelovigen). Op vele plaatsen in de Oostzone van Duitsland is het houden van rooms-ka- tholieke kerkdiensten nog slechts moge- 'ijk door dc hulp van de protestanten, die hun godshuizen ter beschikking van de katholieken stellen. Sinds 1956 is de bouw van rooms-ka- tholieke kerken in Oostduitsland en dat geldt trouwens ook voor protestant godshuizen vrijwel tot stilstand ge- Het machtsapparaat staat volledig ach ter deze atheïstische campagne. Alle Oostduitse topfunctionarissen inclu sief premier Grotewohl hebben erkend dat hun doel is de kerken uit de Oost zone te verdrijven (ofschoon in de „Grondwet" der z.g. D.D.R. de vrijheid van godsdienst en uitoefening daarvan is opgenomen). Het godsdienst-onderwijs is ook nu komen. Sinds 1951 weigeren de autori teiten der Oostzone de toelating van priesters, die werden opgeleid op West duitse seminaria. De bisschoppen in Oostduitsland zijn derhalve gedwongen geweest een eigen seminarium te stich ten, dat (sinds 1952) in Erfurt ligt Sinds de Reformatie is er geen semi- arium meer in het vroegere Midden- Duitsland geweest. Kleinere seminaria liggen bij Görlitz en Halberstadt. Aan charitatieve instellingen bestaan Oostzone van Duitsland nog 36 katholieke ziekenhuizen, 7 instituten de_ opleiding van verplegend per soneel, 110 tehuizen voor ouden gen, 78 kindertehuizen. 14 moedertehui- en 145 bewaarscholen. „Waarschijnlijk is hij op reis", opperde ik. „Juffrouw Krol, weet van niets, zegt ze" gaf hij terug en vervolgde: „O ja hier twee krantjes Hij keerde zich naar mij en ik zag zijn blik een ondeelbaar ogenblik haken op de twee zongebruin de benen in de rode bandschoentjes gestoken. Ik liet de panden van mijn jas tegelijk vallen. Niet i strak gezicht. „Wilt handig dacht ik. „Zo", vervolgde hij met u beslist negerin worden?" Dat klonk wat spinnig en ik zei: „Wat zou dat? Wij^ kennen hier nog geen rassenhaat, mijnheer „Blanke negerinnen zijn geen ras, ze zijn noch het een noch het ander." „Precies als Nederlanders die Duitsers willen zijn.^Ze zijn noch Nederlander noch Duitser, is "t Een vurig rood schoot over Halzen's gezicht en hij reageerde fel met een: ,.U kunt het niet laten scherp te zijn. De zaken verkeerd voorstellen, dat kunt u en als u nu denkt, dat u mij belachelijk maakt, dan kon u wel eens bedrogen uitkomen, juffrouw De Jong!" Wordt vervolgd draagt echter niet meer dan 125.000 exemplaren en is derhalve op geen stukken na groot genoeg. Er is geen voor-censuur. De bladen mogen echter alleen per post worden afgeleverd. Daardoor hebben de Oostduitse auto riteiten alsnog controle over de Sinds medio november 1957 gelden de (zowel de rooms-katholieke als protes tantse) kerken in de Oostzone als „de laatste georganiseerde vijand" ln de zo genaamde „Duitse Demokratische Re publiek". Van dat ogenblik af dateert ook de intensieve campagne tegen de kerken: met boeken, pamfletten, brochu res, artikelen in de pers. in radio en in televisie. Daarnaast wordt religieus on derwijs tegengegaan en vervangen door de z.g. „jeugdwijding": de doop. het huwelijk en de begrafenis zijn „socialis tisch" geworden. Het doel van dit alles 29 jaar oud Nederlander inV.S. jongste president van een college Het Amerikaanse Central College, dat de meesten van zijn 450 studenten aan trekt uit Amerikaanse families van Ne derlandse afkomst, krijgt een nieuwe rector, Arend D. Lubbers, die pas 29 jaar Lubbers zal zijn benoeming op 1 sep tember aanvaarden en daarmee de jong ste rector in het Amerikaanse universi teitsleven worden. Tot nu toe was Billy Graham de jongste president die ooit de leiding opgedragen kreeg van een college. Het Central College staat onder auspi ciën van de Amerikaanse Reformed Church, te zamen met twee andere col leges in gebieden waar veel Amerikanen van Nederlandse afkomst wonen, Hope College, in Holland, Michigan en North western College in Orange, Iowa. Lubbers, die vorig jaar con-rector is geweest van het Central College, volgt dr. Gerrit T. Van der Lugt, 63. op. de D.D.R. nog niet verboden. Voorgeschreven is echter, dat tussen het school- en het godsdienstonder wijs een pauze van twee uren moet liggen. Voor de kinderen betekent dit, dat zij eerst naar huis en dan weer naar school moeten voor het gods dienstonderwijs. De D.D.R.-uutori- teiten hebben daarmede in de mees te gevallen wel bereikt, dat de kin deren het godsdienst-onderwijs niet bezoeken. Realistische discussie in Loosdrecht Tijdens de wereldjeugdconfe- rentie van de Wereldbond van Christelijke Jongemannenvereni- gingen, waartoe op het ogenblik 600 jongeren uit vijftig landen tezamen zijn in het marine-op leidingskamp te Loosdrecht, heb ben de jongelui o.m. gediscus sieerd over het onderwerp „Oor log en vrede". Uit de discussies kwam als meest ge hoorde opmerking naar voren dat de Y.M.C.A.-ers meer christen moeten zijn bij het oplossen van moeilijkheden op het persoonlijke vlak cn dat de basis voor vrede en wederzijds vertrou thuis bij een ieder persoonlijk gelegd kan worden. Bovendien menen velen dat aan een betere verstandhouding tussen de volkeren gewerkt moet worden en daf er een groter verschil moet worden ge maakt tussen militaire macht enerzijds en economische, morele en culturele macht gebaseerd op menselijke waarden en respect voor het individu anderzijds. Men was van mening dat bij internatio nale aangelegenheden „macht" te dikwijls de betekenis van militaire macht ver krijgt. In de gemengde Engels-Duitae dis cussiegroepen werd de onvermijde lijkheid van oorlog in deze tijd meer aanvaard dan in de andere groepen. Alle discussianten keerden zich tegen de idee als zou oorlog een oplossing be tekenen voor alles, doch men was even zeer gekant tegen het wensen van vrede t elke prijs. Een Spaans-Engelse groep stelde, dat landen niet om de vrede te be- _JH UUII Ull mogen weigeren terug te slaan: de opneming van de vooral jonge-Ware vrede kan niet bestaan indien Oostduitsers in de socialistische (lees: j mensen in slavernij leven of worden iKej" lijkheid is van geen waarde." Oorlog uit religieuze doeleinden achtten de jongelui niet gerechtvaardigd. De jongeren vonden neutraliteit moei lijk te verwezenlijken in deze tijd, „nu het westerse blok vrede wil door vreed zame co-existentie en het oosterse blok door wereldheerschappij." Veel jongeren hebben waardering voor het werk der Verenigde Naties. Men beklemtoonde vooral, dat jonge mensen in deze tijd internationale ervaring dienen op te doen, inzonderheid door te leven en te werken in andere landen. De nationale voorlichtingsdiensten moeten meer en betere indrukken geven van de nationalp morele krachten in een land. De bijdrage van de Y.M.C.A. aan dit alles moet zijn: mee te werken aan de noodzakelijke eenheid der christenen. De afgevaardigden zeiden eenheid te wensen doch geen gelijk vormigheid. De YMCA en inzonderheid de jeugdleiders, kunnen veel bijdragen tot een rhriclpliiliD tot een christelijke beïnvloeding de plaatselijke en landelijke verhou dingen. De kader-opleiding dient een internationaal karakter te krijgen, want de jonge mensen van vandaag zullen straks de nationale leiders zijn, zo stelde men. ONTVANGEN BOEKEN Het geheimzinnige sein. door Richard Watkins. Nederlands Arjen Berghand. Serie Prisma-Juniores. Uitgave Het Spectrum, Utrecht. Rex in actie door Anthony Buckeridge. Nederlands Lydia Belinfante. Serie Prisma-Juniores. Uit gave Het Spectrum. Utrecht. De televi sie-tweeling. door Pamela Brown. Ne derlands O de Marez Oyens-Schilt. Se- pe^risma-Juniores. Uitgave Het Spee- communistische) maatschappij. onderdrukt. Vrede zonder onafhanke- lUitgav trum. Utrecht. Praat i school, het schoolleven bezien door Jan Tekst en samenstelling A. Duif. Andries Blitz," Laren N.H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2