CHRISTFIJJK
Z
Inspiratie en ontspanning
voor Europese jongeren
De volkstelling en
Hervormde kerk
de
Internationale kanselruil
tussen Duitsland en V.S.
ie ene a,v.
Eert woord voor vandaag
Kanttekening
Missionaris De Berdt
wordt zendeling
2
o
f
Wilde men de schijn
ophouden?
In het blad „In de Waag
schaal" heeft ds. H. Cramer
predikant van de Evangelische
Gemeente van Oberdreis in het
Kheinland, voorheen predikant
te Oudenbosch scherpe kritiek
uitgeoefend op de houding van
de Ned. Herv. Kerk bij de jong
ste volkstelling. De kritiek was
de redactie kennelijk al te
scherp, want in een uitvoerige
voetnoot distantieert zij zich
gedeeltelijk van de uitspraken
van ds. Cramer. H0 schrijft:
PyE VOLKSTELLING is weer
L/ voorbij. Ik heb xo de indruk
dat de Hervormde Kerk met vre
zen en beven het resultaat tege-
moetziet. Ik ontleen de overtui
ging aan haar praktijken ten
aanzien van de beantwoording
der vraag over het al of niet be
horen tot een kerkgenootschap.
Die hebben mij met bevredigd en
zelfs geprikkeld.
Een vraag als de bedoelde
heeft twee kanten: een adminis
tratieve en een psycnologische.
Tot een kerk behoren zij, die in
een of ander register voorkomen,
ook ai zijn ze geestelijk er in nel
geheel met aan toe, en zij, die
naar hun overtuiging ertoe gere
kend mogen worden, ook al
komt hun naam nergens voor.
Nu komt het mij voor, dat een
volkstelling ais de onze uitslui
tend met de administratieve kant
rekening wil houaen. Zo is haar
opzet; met pretenties of verant-
wooraelijkneiasgevoei der ver-
scmlienae kerken heeft zij met
van doen.
De Hervormde Kerk speelt
evenwel deze twee zienswijzen te
gen eikander uit en gebruikt ze
aoor elkaar met het Kiaaronjke-
lljk streven, zo weinig mogelijk
personen niet tot do nervormae
jverk te laten behoren. Wie er
administratief toe behoort, telt
mee, welke zijn geestelijke habi
tus ook moge zijn. Dat is in de
geest van de vorstelling en nie
mand kan daar ecag bezwaar le
gen hebben. Maar omgekeerd,
wie niet nadrukkelijk verkiaait
niet tot een kerk te willen beno
ren telt ook mee, ook al is daar-
grond te vinden. Dat is gewron
gen en. van de opzet der volks
lening uit gezien, ongeoorloofd.
TV7AAROM DOET de Hervorm-
de Kerk dat? Zij wil zodoen
de van iwee wallen eten en de
argwaan oesluipt mij dat het is
om zoveel mogelijk de schijn te
redden, de ogen te sluiten voor
feitelijke toestanden en zo ande
ren, maar in het bijzonder zien-
zelf, een rad voor de ogen te
draaien.
„Ja", zal de Hervormde Ker»
mij toevoegen, „maar u vergeet
onze verantwoordelijkheid voor
„neel het voik". Tot ons behoren.
en dan komen de rijtjes: wie
gedoopt is, uit gedoopte ouders
geboren, wie niet uitdrukkelijk
met van ons weten wil (hoe is
die groep ooit te omgrenzen?),
Dc Hervormde Kerk vergeet
daarbij evenwel, dat deze godde
lijke mededeling, bevel, belofte of
hoe men het ook beschouwen wU.
niet te vergelijken is met een ob
jectief bevel van geheel andere
aard. zoals bijv. dc oproep tot
militaire dienst, ook al is de od-
geiocpene anti-milltairlst of dc
unnoa.ging belasting 10 betalen
ook al ls de aangeslagene dood
of bedelaar.
Jes. 43:1 ontleent zijn effectie
ve betekenis aan de wederkerig
heid. Ontbreekt die. dan ls ope
reren ermee een slag in de lucht.
Wie van de zorg der Herv. Kerk
het object is, mag daarom nog
niet als haar subject beschouwd
Het is wel mooi dat de Her
vormde Kerk ook voor al dege
nen die dit beseffen, begrijpen
noch wensen, de geestelijke ver
antwoording wil blijven dragen,
maar het wordt minder mooi.
wannet het de verdenking wekt
als dekmantel gebruikt te worden
voor een krampachtig streven uit
de volkstelling met een zo groot
mogelijk getal te voorschijn te
ls een teken van ongeloof zicb
in alle bochten te wringen om
maar geen „papieren" zieltjes als
verloren te moeten erkennen. De
vraag rijst: hoe komt de Her
vormde Kerk tot zulk een zelfbe
drog. dat eerder onze verontwaar
diging dan onze bewondering op-
Allereerst zie
schaamte in tegenover haar Heer.
Zij heeft de pretentie van 1 Kor.
2:2: niets te weten, dan dat Je
zus de Messias is, en wel in Zijn
hoedanigheid van gekruisigde en
van 1 Kor. 1:26: en dat zijn er
niet velen, geen machtigen, ede
len of aanzienlijken. Maar als het
erop aankomt, zoals bij deze
volkstelling, dan verloochent zij
Paulus en eigenlijk ook Jezus de
gekruisigde en wil maar al te
graag velen, machtigen, invloed
rijken. Zij wil niet het lichaam
zijn van Hem, die slechts als ge
kruisigde Hoer is. In dit opzicht
laadt zij de verdenking op zich
geen haar beter te zijn dan Ro
me. dat dit christelijk besef
reeds lang principieel da nek
heeft omgedraaid.
En dat terwijl nu misschien
voor de eerste maal in haar be
staan de mogelijkheid zich be
gint af te tekenen dat deze belij
denis in werkelijkheid zal worden
omgezet! Doet de duidelijke angst
en onwil dit te aanvaarden niet
afbreuk aan de ernst en geloof
waardigheid van haar verkondi
ging van de gekruisigde als Heer?
TTOEVEEL ELLENDE zal onze
Al kerk er nog van te lijden krij
gen dat zij zo ernstig haar best
doet alom de tekenen der tijden
te verstaan en op dit éne, beslis
sende, punt nu net niet!
In mijn Taatste Hollandse ge
meente was een man die de ker-
keraad der Hervormde Gemeen
te wilde aanklagen wegens Zon
dagsontheiliging. Het klokgelui
vóór de godsdienstoefening stoor
de hem in zijn slaap. Een ander,
matineuser dan hij, wandelde ter
zelfder tijd met zijn driejarig
zoontje langs de kerk, waar,
als dat bij Noordhollandse ge
meenten gaat, nu eens van links,
dan weer van rechts een mens
binnenstroomde. „Wat doen die
mensen daar, pa?" Antwoord:
„hun tijd verknoeien!"
Ik vind deze mannen stellig
£een sympathieke mannen. Maar
één opzicht toch misschien be
langwekkend: die zullen nu wel
behoren tot de. willen we volgens
het procédé der Herv. Kerk te
werk gaan, sporadische perso
nen. die de vraag „rustig met
„neen" beantwoorden".
„Wel neen", zegt de Hervorm
de Kerk. „dat gaat zo maar niet!
Misschien zijn ze wel gedoopt in
dertijd. Misschien zijn hun ouders
gedoopt, misschien
In het slot van zijn artikel
stelt ds. Cramer voor alleen
de doopleden en belijdende lid
maten tellen voor de volkstel
ling mee. Het handhaven der
eerste rubriek zal, althans nog
in deze generatie, het totaal
aantal geflatteerd genoeg doen
-V-TXS
IBS®6'
'•KjL r
Internationaal zom erkamp in Doom
,.Hup Holland", schreeuwde een jongen, die naast mij stond, en
vlak achter me toeterde een Belgisch meisje, „Allez". De anders zo
nuchtere Engelsen sprongen als wilde Indianen in het rond om de
Ierse predikant tot nog meer spoed aan te manen in de hindernis
wedstrijd. En de Duitsers, die wel zagen dat hun favoriet nauwelijks
de eindstreep zou halen, hadden het schreeuwen maar opgegeven,
om des te harder hun aanmoedigingen te laten horen hij de volgende
wedstrijd.
Bijna tweehonderd jongeren uit vijf verschillende Europese lan
den, streden met elkaar om de sportieve eer van hun land. Enkele
uren later zaten ze in de grote tent op het terrein van „Het Brand
punt" in Doorn, onder intense stilte te luisteren naar de bijbelstudie
die in drie talen werd vertaald. Toen waren de nationaliteiten weer
dooreengemengd als een Deense rijstsoep.
Voor de dertiende maal wordt er op
het conferentieoord „Het Brandpunt"
eon Internationaal zomerkamp gehou
den voor jonge mensen. Er zijn Duit
sers en Fransen, Belgen en Nederlan
ders, Engelsen en Schotten
$ec
;n vooral
Ieren en de zangers van Wales. Alles
bij elkaar honderdtachtig jongeren met
ongeveer twintig leiders. Ze zijn geko
men om samen te bidden, samen te
luisteren naar wat de Bijbel jonge men
sen heeft te zeggen, samen iets van
Nederland te zien, en de kleuren van
hun eigen land te verdedigen in spor
tieve ontmoetingen.
Terwijl de wedstrijden verder gingen
en een Engelse deelnemer onder grote
hilariteit zijn gebit verloor toen hij
met zijn mond een aardappel probeer
de te halen uit een diepe schaal met
water, hebben wij ons in de rustige
huiskamer van de heer J. Kits, direc
teur van het conferentieoord, terugge-
troKken om een praatje te maken over
dit kamp.
Internationaal
De heer Kits is een evangelist die
vooral bekend is geworden door zijn
„maranatha-samenkomsten." Na de oor
log slaagde hij er in een groot huis
met een enorm terrein in Doorn in te
richten als conferentieoord. Hij hield
er weekend-conferenties. jeugdkam
pen. bijbelstudiekringen: hij stichtte er
het Nederlands Bijbel Instituut. Reeds
voor de oorlog was hij de initiatiefne
mer van de beweging Jong Nederland
voor Christus, een voorloper van de he
dendaagse interkerkelijke jeugdevange-
lisatiebeweging.
In het begin van de jaren vijftig
kwam George Bruchs, die
schoonzoon is als zendeling
European Evangelistic Crusade (Euro
pese Evangelische Zending)
Evangelie overal hetzelfde
maar als christen." vreemde gemeente, dit
rïNLANGS ruilden - -
twee Nederlandse
predikanten onderling een Amerikaanse vrouw
van kansel en van ge- is getrouwd en in Ba-
meerite. Hun voorbeeld den de gemeente van een uitstekende, diep-
wordt ook in het bui- Haslach dient had het gravende prediker. Toen
tenland gevolgd, zij het ongetwijfeld het gemak- hij zVn laatste dienst
niet zo drastisch, of kelijkste. Hij sprak de vervulde was het kerk-
misschien toch nog wel Engelse taal en had op gebouw van die kleine
drastischer. Een Duits verzoek van de Oecu- gtad in het Zwartewoud
en een Amerikaans pre- menische Raad reeds laatste plaats be-
di kant kwamen ook een semester aan een zet-
overeen om van kansel theologisch seminarium
te ruilen, zij het slechts in de Verenigde Staten JDEIDEN zijn nu weer
voor een jaar. De ge- qestudeerd. Hij kende terug in hun eigen
meenten gingen accoord dus de Amerikaanse gemeente. De Duitser
Duitser. Het jaar is de staat met de duizend pervlakkig zijn als zij
voorbij. De belangrijk- meren, Minnesota, had wel dachten en de Ame-
bei- hqt heel ivat moeilijker, rikanen weten dat het
Vrijwel ieder jaar trekken we
naar een jeugdkamp dat ergens
in Nederland wordt gehouden. In
het verleden hebben wij iets ver
teld over oecumenische werk
kampen, over kampen van Jeugd
en Evangelie of .kerkelijke jeugd
organisaties. Dit jaar is onze re
dacteur naar Doorn gegaan, om
daar een indruk te krijgen van
een Europees kamp, georgani
seerd door Jong Europa voor
Christus, dat reeds voor de der
tiende maal werd gehouden op
het terrein van het conferentie
oord „Het Brandpunt."
dit jaar het leven van Elia en Elisa.
's Middags worden tochten gemaakt,
dit jaar b.v. naar de Floriade, naar
Amsterdam voor een tocht door de
grachten en naar Giethoorn. Er is eer
sportmiddag en »«n vrije middag, waar
op iedereen kan doen wat hij nu eens
graag wil. 's Avonds komen allen bij
een in een grote tent. Een van de lei
ders- spreekt. Dit jaar wordt de toe
spraak als hij in het Nederlands wordt
gegeven vertaald in het Engels en
Duits. De Fransen kennen vrijwel al
len een van deze twee talen en voor
het kleine groepje dat alleen Frans
spreekt is een apart hoekje gereser
veerd waar iemand bovendien nog eens
het gezegde voor hen in het Frans
overzet. Gezongen wordt er in welke
taal het soms het beste uitkomt en vaak
in alle vier talen tegelijk
Verschillen
derland en vestigde zich op het Brand
punt. Deze jonge Canadees leerde in
verbluffend korte tijd feilloos Neder
lands spreken. Hij is nu de Europese
directeur van deze geloofszending, die
in veel Europese (vooral rooms-katho-
lieke) landen evangelisatiewerk ver
richt. Vooral door zijn toedoen hoorden
jongeren in andere landen van de kam
pen op het Brandpunt, en al spoedig
bleek dat zij graag eens naar
kamp zouden komen.
In het eerste internationale kamp
was een grote groep van bijna 200
Nederlanders. Al na enkele dagen
bleek dat die groep te groot was.
Een paar jaar geleden werd een
kamp gehouden met bijna vijfhon
derd deelnemers, ook dat was te
groot. Na zoveel jaar ervaring weet
men nu dat de verschillende groepen
in grootte niet al te veel van elkaar
moeten verschillen, en dat, wil men
echt het kamp nog kunnen over
zien. er niet meer dan een. kleine
tweehonderd deelnemers moeten zijn.
In verschillende landen moesten dan
ook reeds wachtlijsten worden aange
legd omdat de animo te groot was.
Programma
morgens,
Het gehele kamp komt WH
nadat reeds op iedere slaapzaal afzon
derlijk een ogenblik samen de bijbel
werd gelezen bijeen voor het ochtend
gebed. Vier jongeren dragen in het Ne
derlands, Duits, Engels en Frans de
dag op aan de Heer en daarna gaan de
deelnemers uiteen voor een bijbelstu
die, die in de vier talen wordt gehou-
de gro-bestuderen
den. Alle
of als Amerikaan
tegenover de gemeente vertrouwen
evangelie ook nog in dat
oude, dwaze, geestelijk
verwaterde (zoals zij
hij al spoediq het het zien) Europa wordt
Jaarboek uitgekomen
van Geref. Gemeenten
In het pas verschenen jaarboek van
de Gereformeerde Gemeenten in Neder
land en Noord-Amerika wordt gezegd
dat het aantal gemeenten steeg van 138
tot 140, maar het aantal predikanten
daalde van 20 op 19. Het aantal vacan
te gemeenten steeg van 118 op 121. Het
zielental klom van 61226 op 62037. De
situatie ls. wat het aantal predikanten
in verhouding tot het aantal gemeenten
betreft, het ongunstigst in het Zuiden;
de classes Goes, Middelburg en Tholen.
Op de 34 gemeenten zijn er daar maar
3 predikanten. De meeste vacaturen
worden gevonden m het Westen, waar
toe ook de grpte steden behoren. De
Theologische School te Rotterdam telt
slechts 7 studenten.
In Noord-Amerika hebben de Geref.
Gemeenten 21 gemeenten en 6 predikan
ten en 6444 leden.
Op
en inzicht
pelde hij het verzoek om deze gesprekken, die hij
zo belangrijk en leerzaam achtto, ook voor zijn
werk. wat vaker te herhalen.
Daartegen had ik geen bezwaren en het scheen
of het verlies van een of meer avonden ook niet
hinderde voor zijn, in mijn oog, belangrijker stu
die. Dit kon op een van tweeén wijzen, zo over
woog ik: of ik betekende iets voor hem. zodat hij
het verlies van studietijd niet wilde tellen of hij
was door omstandigheden snel van zijn plannen af
te brengen.
rustig alle moeilijkheden op de weg overwon, maar
meer de spontane kerel, die plotseling warm liep
voor iets. dat hij op een gegeven ogenblik zag als
zijn ideaal.
In zo'n bui was hij fanatiek, te fanatiek, te door
tastend. bij het onbezonnene af Eigenlijk was het
nog een brok onoverwonnen kinaschap, waarin men
het goede oude soms vergeet om met een nieuw
stuk speelgoed gelukkig te zijn, totdat de verzadi-
3ing komt met de bezinning en het oude vertrouw-
e weer wordt opgenomen.
Ik heb eens gelezen, dat sommige vrouwen zich
voelen aangetrokken tot het mannentype waaraan
men iets heeft te verrichten Vrouwen met een
sterk ontwikkeld moederlijk gevoel, die het voor
werp van hun liefde graag bemoederen en mis
schien behoor ik tot dit type. want het is een
feit. dat mij dat kinderlijke, vaak onbezonnen
handelen, dat plotseling opgaan in iets, in hem
boeide. II: wilde hem voor alles bij zijn studie hou
den. Dat zag ik als een taak tegenover hem, maar
ik laboreerde zelf aan een dualisme. Want zoals
hij ln alles was, zo was hij ook in zijn genegen
JM
öoor heRm. steqqeRöa
dankbaarheid. Dankbaar om de standvastigheid en
de overwinning, pijn om het verlies daarbij geleden.
Ik draag en droeg nimmer een foto van hem bij
me. maar des te dieper staat zijn beeld in mij
gegrift. Zijn donker zacht golvend haar, frisse uiter
lijk, zijn brede, lichtbehaarde polsen en zijn ver
zorgde handen. Och. ik heb mijn zwakheid daar
voor te moeilijk kunnen verbergen en misschien was
dat de fout van mijn leven, want ik moest hem
soms overwicht geven op ogenblikken dat ik bij
zonder sterk had moeten zijn. Zou de geschiedenis
Hef
lini
ij zeer moeilijke ogenblikken hebben bezorgd
Daar kwam dan nog bij. dat hij ziin teleurstel
maar moeilijk de baas kon en dat hij
zijn ideaal met de teleurstelling
aaien zijn ideaal met de teleurstelling over boord
v - 1 aanzien van dc
teleurstellingen die ik hem bereiden moest, waar
voor ik toch achteraf bedroefd dankbaar ben. In-
4crdaad, zo voel ik het nu, als een bedroefde
pension Krol niet anders zijn gelopen als ik
Och, welk leven wordt zonder fouten volbracht"
Dat is weliswaar geen troost, maar het ligt in het
vlak van het algemeen menselijke, waarom het mis
schien minder pijn doet.
Het was de eerste zomer in de oorlog.
Natuurlijk was ik met vakantie naar huis ge
gaan en ik had mij voorgenomen in de rust van
net bos al mijn achterstand op het gebied van de
literatuur eens in te halen. Ik had een hele ver
zameling boeken van mijn zakgeld aangeschaft en
meegenomen en na de morgenwandeling met va
der zocht ik een heerlijke plek op de heide, of.
wanneer het te warm was in het bos. Dan spande
ik de hangmat tussen de bomen. Heerlijker dagen
kon ik mij eenvoudig niet voorstellen en ik kon
daar werkelijk de eerst nog hevig stekende pijn.
deel uit te maken van een door een ruwe krijgs-
laars onder de voet gelopen volk. wat overwinnen
en soms zelfs vergeten, alhoewel naar mijn ge
voel de weemoed tussen de bomen hing. Maar hel
optimisme van mijn grote Gulliver werkte toen nog
erg aanstekelijk.
Zo kwam ccn gloeiend warme dag en ik bad
mijn gele zonnejurk aangetrokken. Ik wist wel, dat
moeder gelijk had, zij was een tikje te gewaagd,
te uitdagend, maar soms kun je aan zoiets een bij
zondere behoefte hebben en ik kon moeder, die
me er niet graag in zag en daarin de gevaarlijke
tekenen zag, dat de moderne jeugd bezig was de
nodige decentie te verloochenen, geruststellen met
een vlinderkusje en een: „Och dwaze mams, de
vogeltjes vallen dood uit de boom van de hitte
Zo nestelde ik mij in de hangmat en met een
tikje koesterende zelfspot, en wie het me niet ver
geven wil die zoekt maar troost bij mijn goede
oude, degelijke moeder, zag ik mij zelf als een
schone wiegende bosfee.
Vol toewijding was ik aan een goed boek begon
nen, maar wonderlijk genoeg kon ik mijn gedach
ten er niet bij houden. Zij zwierven voortdurend
af naar Henk Roelfsema. Ik dacht: hij heeft
vakantie en hij informeerde zo naarstig naar mijn
vakantieverblijf en hoe hij er komen kon. ..ver
onderstel eens. dat hij komen zou.
Het was een strelende gedachte die niet meer
wijken wilde en die zich plotseling omzette in de
stellige overtuiging: hij komt. Wonderlijk gedach-
tenspel. dat mij al zo vaak gefrappeerd heeft, want
het schijnt mij het onderbewuste weten toe. van
de dingen die aanstonds zullen gebeuren.
Geen uur later hoorde ik al een mannenstem uit
de richting van ons huis en tegelijk voelde ik het
bloed naar mijn gezicht stijgen; Henk Roelfsema
plotseling zag ik hem naast vader in mijn
huis.
Henk had mij reeds ontdekt en wuifde spontaan.
Hij zag er vrolijk en gebruind uit.
„Koninklijk m één woord koninklijk", lachte
hij. „Wat zie je er voortreffelijk uit. Ik ben
morgen al vroeg uit paalte gegaan. Het was
wonderlijk schone toent en toen ik hier in de buurt
was. dacht ik, ik fiets eens even bij je a
vind je toch wel goed?"
„En als ik nu eens nee zei, wat dan?" vroeg
ik lachend.
„Dan ging ik toch niet weg", zei hij overmoedig.
Ik voelde tegelijk, dat ik opnieuw kleurde onder
de blik waarmede hij mij wat te onbeheerst opnam.
Wordt vervolgd
Natuurlijk hebben we gevraagd of er
ook verschil ls tussen dc nationalitei
ten. Volgens de heer Kits zijn er altijd
de meeste moeilijkheden met de jon-
perde in de organisatie). Deze jonge
mensen hebben geen flauw benul var
discipline. Zij zijn heel erg vrijgevoch
ten kampen gewend, waarin ieder doet
waar hij zin in heeft. In een dergelij
ke gemengde groep (jongens en meis
jes, hoofd- en handarbeiders, kerkelij-
ken en onkerkelijkcn) moet wel een
vrij strakke discipline heersen, wil het
kamp niet ontaarden in een janboel.
Het blijkt dat de Nederlandse jon
geren, ook de kerkelijke, vaak maar
zeer weinig bijbelkennis bezitten. Er
is altijd weer een grote groep die het
boek Genesis niet kan vinden zon
der in het register tc kijken. De En
gelse groep daarentegen toont vaak
de meeste bijbelkennis.
Bij de Belgen gooit de vaak gepre
zen, maar voor dergelijke kampen, zo
lastige, vakantiespreiding vaak roet in
het eten. België kent een systeem waar
bij de mensen stadsgewijs vakantie
krijgen. Het gevolg is dat er dan een
groep komt uit een bepaalde stad of
omgeving, die de neiging heeft om te
gaan „klitten."
Doel
Deze kampen worden niet slechts
voor ontspanning gehot"'~n. Het grote
doel is om dc jongeren in aanraking
te brengen niet de persoonlijke bood
schap van Gods Woord. Steeds weer
blijkt dat de jeugd van Europa open
deze boodschap.
Enkele jaren gele'*— kwam een
Frans meisje, dat nauwelijks iets van
het protestantisme en de kerk in het
algemeen afwist naar het kamp. Chris
tus werd echter een persoonlijke wer
kelijkheid voor haar. Het gevolg was
dat zij in haar omgeving ging getuigen
van haar nieuw gevonden geloof. Het
volgend jaar bracht zij een hele dele
gatie jongeren mee.
Enkele jaren geleden was er een En
gelse groep, die geweldig gepakt werd
door de nadruk op de persoonlijke ver
antwoordelijkheid om te getuigen. Van
deze jongeren zijn nu reeds de helft
predikant of zendeling.
Telkens weer blijkt dat de jeugd
als zij met Christus in aanraking is
gekomen, graag iets wil doen. Het
doel van het kamp is daarom voor
al om jonge geestelijke leiders te
kweken. In deze week leren zij
reeds spoedig zelf verantwoordelijk
heid te dragen voor de jongeren die
met hen zijn meegekomen. Zij leren
een bidstond leiden en een getuige
nis geven. In een dergelijk geval
laat een kamp dan ook een indruk
die beslissend is voor het gehele
verdere leven. En daar is het de
heer Kits en zijn schoonzoon George
Bruchs vooral om te doen.
Wie zich realiseert, dat hij vroeg of laat rekenschap zal moe-
ten afleggen van elk ydel gesproken woord, die zal voort
durend op zichzelf gaan letten, die zal zijn woorden op een
goudschaaltje gaan wegen. Zijn getuigenis zal blijken uit een
welbewust zwijgen, opdat God geëerd en de naaste gediend
worde. Dat zwijgen, dat niet-gebruiken van de tong is een
van de zwaarste opgaven, waarvoor wij mensen worden ge
steld. Als wij alleen op eigen kracht vertrouwen, komt er
niets van terecht. Dan blijven wij liegen en lasteren, roddelen
en vloeken. De apostel Jacobus zegt. dat de tong door geen
mens te bedwingen is: daar moet God aan te pas komen.
Hij kan van de vloeker een bidder maken, van de leugenaar
iemand, die de waarheid spreektvan de roddelaar iemand,
die alleen maar uit is op het bevorderen van het welzijn van
de naasteDit is geen onwezenlijk idealisme, maar realiteit
voor ieder, die het kwaad van het misbruik van zijn tong
heeft leren inzien. Die er óók weet van heeft, dat het grootste
drama in de wereldgeschiedenis, het lijden en de dood van
Jezus Christus, mogelijk werd door de gruwel van een vals
getuigenis. Zeker, door dat alles is uitzicht en toekomst voor
miljoenen ontstaan, maar het oordeel rustte op hen, die vals
getuigden. En u en ïk zullen eenmaal antwoord moeten
geven op deze vraag: „Wat hebt met uw tong gedaan?"
BETERE OPLOSSING DENKBAAR
niet speciaal behoeven te zeggen, ook eenvoudig redeneren, dat hier
Eerlijk gezegd kunnen wij niet een besluit tot afscheiding van een
veel respect opbrengen voor Neder- nog niet in de praktijk bestaan-
dat de troebelen in en met Kongo regering, terwijl men bovendien
overdracht van de onafhankelijk-
king bevrijde Kongolese volk, i
Maar als men weet, dat bij de
Belgen is en wordt aangedaan. is gespeeld, en dat naar diens
Deze ethici spreken dan graag over eigen verklaringen dit verdrag geen
antwoordelijkheid, die mensen spc- De economische kant, zal men zeg-
keurende zin uitlaat over de wijze, extra moeilijk hebben. Nakaarten
waarop in en buiten Kongo de vraag- over de vraag waarom niet ge
stukken worden aangepakt, loopt streefd is naar een federatie, waar-
het risico het etiket van kolo
nialisme te worden opgedrukt
Niettemin willen wij uiting geven Loemoemba
stijgende verbazing en in spreken al
over premier Tsjombe van Katanga
heeft gesproken, heeft geen zin:
bij wijze van
de onafhankelijk-
gemoede de vraag «tellen, of dan heidsverklaring Moskou in het ge-
alles maar mogelijk is. Niet 'in
eerste plaats denken wij dan aan een
figuur als Patrice Loemoemba, en
kele maanden geleden nog .veroor
deelde wegens verduistering, die
thans als een gekroonde vorst hul
de en eer wordt bewezen, als ge
volg waarvan de man steeds won
derlijker uitspraken en steeds onzin
niger verklaringen aflegt.
hebben geroepen!
Belangrijker is de vraag, hoe dan
ook, of de wens van zelfstandig
heid dan maar opgeofferd moet
worden aan de economische kracht
van een groter geheel, dat het
blijkt toch wel duidelijk nu het
Belgische bestuur is weggevallen,
niet in de ware zin een eenheid
niet minder reden om te stellen, nesië als groep van deelstaten de
dat (als zo vaak in de geschiede
nis) juist de strebers, de intrigan
ten hun kans schoon zien.
beste toekomst tegemoet zou gaan.
Het heeft niet lang geduurd, of wij
wisten wel beterIn Kongo is, mis-
grenzen
houden.
Vanzelfsprekend
Katanga halt zullen gezag het uitgangspunt geweest.
Men moge van ons aannemen, dat
men een uit- wij in .begrip voor de zogenaamde
i ook wel interessant ethici niet willen onderdoen, maar
heden daarvan de leiding hebben, der die volkeren te erkennen.
Voor studie eerst naar Calvin College
TI/TICHIEL DE BERDT, eens
rooms-katholiek missionaris
in Japan hoopt weer spoedig naar
zijn zendingsveld terug te keren,
maar dan als protestants zende
ling. Volgende week vertrekt hij
naar Grand Rapids, om aan het
Calvin College te gaan studeren.
Hij zal worden uitgezonden door
de Christian Reformed Church
van de Verenigde Staten en Ca
nada.
De Berdt was pater Scheutist en ls op
29 januari van dit jaar uit de Rooms-
Katholieke Kerk getreden. Toen hij in
Japan het evangelie wilde gaan uitdragen,
begon hij te twijfelen of de boodschap
die zijn kerk bracht wel de ware was.
Naast de bekoring en de betrekkelijke
eenvoud van het boedhisme. vond hij de
bepalingen van zijn eigen kerk drukken.
Hij kon niet overweg met die 2414
canones van het Kerkelijk Wetboek.
Intuïtief voelde hij dat daarin niet de
blijde boodschap van Jezus Christus was
vervat.
Een tijd van intense geestelijke worste
ling brak aan. Teruggekeerd naar België
viel zijn aandacht op de protestantse
uitzendingen van radio Brussel. Hij zocht
contact met enkele predikanten alsmede
met de theologische faculteit van Brussel
Daar raadde men hem aan om eerst nog
eens de mogelijkheid te onderzoeken, of
men het evangelie ook niet in de R.K.
Kerk zou kunnen beleven, nu daar steeds
meer een bijbelse stroming aan het op
komen is. Men raadde hem aan om
intussen reeds colleges aan de faculteit
te lopen en zo zich te oriënteren in de
gedachtengang van de reformatie.
gezien de nauwlettende controle, zocht
De Berdt verder. Hij schreef een brief
naar cle redacteur van „In De Rechte
Straalds. H. J. Hegger. Deze advi
seerde hem om onmiddellijk uit te
treden en gedurende enkele weken het
reformatische leven van nabij mee te
maken in een protestants gezin. Zijn
verblijf alsook zijn naam zouden ver
zwegen worden, zodat hij in alle rust
vanuit de bijbel zich zou kunnen be
zinnen op de grote vragen, die hem
bezig hielden. Hij zou dan na die be-
zinningstijd weer ongehinderd kunnen
terugkeren naar de R.K. Kerk.
Het gevolg is echter geweest, dat De
Berdt volkomen overtuigd raakte van de
juistheid van de reformatorische visie en
op 26 juli belijdenis deed in de Gerefor
meerde Kerk van Bussum.
De Berdt voelde zich geroepen um het
volle en rijke evangelie, dat hij nu mocht
vinden, ook te gaan brengen in Japan.
Geen van de Nederlandse kerken heeft
echter een zendingsterrein in Japan. Door
bemiddeling van de stichting „ln De
Rechte Straat" heeft de Christian Refor
med Church van Amerika hem aange
nomen als toekomstig zendeling naar
Japan. De classis Pella zal zijn studie
kosten en levensonderhoud voor haar
rekening nemen gedurende de tijd, dat
hij aan het Calvin College in Grand
Rapids zich bekwaamt voor het kandi
daatsexamen in de theologie.
Beroe pi npswerk
NED HERV. KERK
Beroepen te Veenendaal (vac, K, v. d.
Pol): P. de Jong te Kootwijkerbroek:
te Wierden, toez.: J. den Besten le Dirks-
Benoemd tot voorganger te Oostvoorne.
Hervormde Evangelisatie, vicaris G. Zon
neveld te Kethel. die deze benoeming
inmiddels ook heeft aangenomen.
Tweede bijbelquiz
in Jeruzalem
De tweede internationale bijbelwed
strijd zal in Israël worden gehouden in
Jeruzalem op de Onafhankelijkheidsdag
in mei 1961, zo heeft de voorzitter van
de Israëlische Bijbelassociatie bekend
gemaakt. Vele landen zullen weer wor
den uitgenodigd na voorselectie een deel
nemer naar Jeruzalem te zenden. Zoals
bekend heeft bij de eerste internatio
nale bijbelwedstrijd in Israël, gehouden
in 1958 ter gelegenheid van het tienja
rige bestaan van de Joodse staat, Ne
derland deelgenomen door middel van
de NCRV. De grootste kennis van de
bijbel bleek te bezitten dc blinde Is
raëliet Chain) Amos. De bijbelassocia
tie in Israël zal voorts een seminarium
houden waar 25 instructeurs zullen wor
den opgeleid. Deze instructeurs zullen
aan het hoofd komen te staan van door
Israël verspreide bijbelkringen.
SAMENWERKING
teilijk-
Rond de oplossing van de i
heden van De Berdt heeft
prachtige interkerkelijke en inter
nationale samenwerking plaats gehad
Het ex-priesterfonds van „In De,,uu,
Rechte Straat" heeft hem van de nodige zijn
zes maanden bekostigd. De gerefor
meerde commissie Reformatie-Rome
heeft gezorgd voor de nodige studie
boeken. „The Conversion Center" van
Hawertown in de U.S.A. heeft de over
tocht per vliegtuig betaald. (Dit is een
zustervereniging van In De Rechte
Straat in Amerika, die eveneens tot
doel heeft priesters en kloosterlingen
moreel en financieel te steunen, wan
neer zij in gewetenskonflikt komen,
r.oordat zij zich niet meer kunnen ver
enigen met de r.k. leer). De Vereniging
Protestants Nederland en de I.R.S.
gaven hem het nodige zakgeld mee op
n|| terwijl hij dan verder