„BEKERING", VLUCHTELINGEN IN MAROKKO MSRNIX JACOBUS Een kerkelijk cabaret GEESTELIJK LEVEN.. ONTVINGEN VOEDSEL EN KLEDING ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1960 Preken over de hel (I) Op de conferentie van studenten uit meer dan zeven tig landen, die in Straatsburg werd gehouden, heeft prof. Karl Barth twee uur lang vragen beantwoord. Onder meer vroegen studenten hem of in de pre diking ook de waarschuwing tegen de hel moest doorklinken. Barth beschreef de hel als een voortdurend bestaan, gescheiden van God, van de medemens en zelfs van het eigen ik". Hij waarschuwde de hel niet al te licht te nemen, maar zei ook dat christenen die wisten dat de Heiland de hel had overwonnen, de verdoemenis de rug toe moesten keren. Letterlijk zei hij onder meer: ,,Maak je niet druk om de duivel, maar word een vriend van Christus, zodat je hem kunt uitwerpen, misschien wel met behulp van een beetje inkt zoals Luther deed (die zijn inktpot naar de muur slingerde waar hij de duivel vermoedde) door dikke boeken te schrij ven over de dogmatiek. Preken over de hel? (II) Het kan voor een christen gevaarlijk zijn zich te veel met de hel bezig te houden. De man, die plotseling miljonair is geworden, ligt ook niet wakker over de vraag, wat er wel had kunnen gebeuren als hij straatarm was gebleven. De bijbel zegt, dat wie Christus gelooft niet meer in het oordeel komt. Maar voor een prediker kan het gevaarlijk zijn, als hij te weinig met de hel bezig is, We hebben sterk de indruk dat de gemiddelde predikant veel min der tegen hel; eeuwig oordeel waarschuwt dan Chris tus. Prediking is niet slechts het opbouwen van gelovigen, maar ook het tot geloof roepen van hen, die buiten staan. Wanneer iemand uit een brandend huis wordt gered, gaat men hem niet uitvoerig voorlichten over de schoonheid van de natuur, ae frisse wind en het koelé water. Dan pakt men hem het liefst beet en sleurt hem er uit. Doelt Christus ook niet daarop als Hij op een gegeven ogenblik zelfs uitroept: Dwingt hen om in te gaan! Preken over de hel (Ill) Diaconale hulp in een nieuw stadium' T/OOR wie is het vluchtelingenleven moeilijker? Voor de ouderen die moeilijk meer nun de slag kunnen ko men, of voor de jeugd (tie onder), die tonder tehuis, zonder onderwijs en met een vaak lege maag het leven in gaan? De hesten onder hen vinden hun weg wel, maar deze tijd legt op velen een stigma dut zij nimmer meer ltw\jt raken. De Hollandse melkprodukten (zie foto In Marokko heeft het Rode Kruis, in samenwerking met de Marokkaanse Rode Halve Maan, de uitreiking van voedsel en kle ding op zich genomen. Terwijl enerzijds op grote schaal door de regeringen hulp werd verleend, droegen ook de kerken en andere instellingen door mid del van geldelijke bijdragen en door het schenken van goederen hun aandeel bij om het hoofd te kunnen bieden aan de ergste noodtoestanden. i i x i De Marokkaanse regering E kleine oase Sidi Yahya in Marokko is een bedevaartplaats voor draagt zorg voor het lossen en vele moslims, christenen en Joden. De meesten, die echter thans g^dergn°rt"n^°ate"n in Sidi Yahya komen, maken 1 J ..--v. Niemand kan in vrede sterven, als hij niet zijn uiterste best gedaan heeft om te waarborgen, dat anderen kunnen leven. ALBERT CAMUS horen tot degenen, die tengevolge van de strijd in Algerije, die al zes jaar duurt, van huis en haard verdreven zijn. De stad Oudjda, die zes mijl van Sidi Yahya en slechts een paar mijl van. de Algerijnse grens verwijderd ligt, is de vluchtelingenstad Marokko. Eén op de vier in woners is vluchteling. Hetzelfde geldt overigens voor de kleinere plaatsen zoals Sidi Yahya en het gebied, dat zich meer dan 100 mijl naar het Zuiden uitstrekt. Bezoek Instanties, die belast zijn met de hulpverle ning aan deze mensen, hebben bevestigd, dat er meer dan 120.000 mannen, vrouwen en kinderen uit Algerije naar Marokko gevlucht zijn. Ook tot deze men sen richtten de kerken zich via hun diaconale hulp die in een geheel nieuw stadium is geko- gemak- We leven in et uit is zoveel mogelijk de mens rustiger keiijker te laten leven. Spraken we slechts enkele jaren geleden nog over de rechten van de mens, in ons welvarende Westen is de nadruk meer en meer komen te liggen, niet op wat een mens be hoort te hebben, maar op wat hij zou kunnen heb ben, niet op de minimale eisen, maar op de maxi- Geestelijk schijnen we door deze gedachte sterk beïn vloed te zijn. Telkens weer ontdekken we in de (vooral evangelisatie-) predikang dat het accent ligt op wat het geloof de mens kan bieden: rust, vrede, blijdschap, in sommige kringen: genezing, in an dere: heiligmaking. Denk niet dat we terug willen naar de tijd van' de ,,hel, vuur en verdoemenis"-prediking. Ook daarin lag de nadruk op wat de mens zou ontvangen, na melijk verlossing van dat alles, zoals dc nadruk nu ligt op de verlossing van het eigen ,,ik". Verlossing is een bijbels woord, maar laten we ons er toch vooral van bewust zijn dat het niet moet gaan om wat wij als mensen krijgen, maar wat God ontvangt. Wij worden niet verlost omdat Hij ons ,..:i iomdat Hij ons wil ge- lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll telingen reeds in Alge rije een armoedig be staan leidde, is hun toestand in Marokko wanhopig slecht. Velen hebben geen huis. Ge- improviseerde tenten van plaggen en dekens in verspreide „dorpen" langs de grens moeten hun bescherming bie den. Vijftig procent van de vluchtelingen bestaat uit kinderen; 35% uit vfouwen. Voor de Bedoeïnen betekent het leven in John Taylor bracht onlangs voor de Wereldraad van Kerken een bezoek aan Marokko. Hij was daardoor In de gelegenheid het een en ander te zien van de heersende nood en van de pro gramma's van kerken en ande ren..- re instellingen om zowel de Algc- rijnse vluchtelingen als de in be ring; zij nebben echter \,n*fHtrp omstandigheden verke- kudden verloren. tenten geen verande- De boeren dienden hun land in de steek te la ten; de kooplieden Het station in Oudjda stond vol vrachtwagens met tarwe en rijst, bakolie en andere handelsar- 'Jinkéliers moesten tikelen. In het pakhuis hun zaak prijsgeven. grote trucks met aanhangwagens geladen om de reis te aanvaar- Er is niet voldoende den naar verafgelegen plaatsen werkgelegenheid voor 'n.d? woestijn, rokkanen, sinds zij -- vóór de data, waarop voedseluit- _7 jaar Seleden onofhanke- relkj„gen zullen plaats hebben, d elan Velen 1hadden huid- eniw andere artikelen, een programma om de 1J4 mil- gezamenlijke Protestantse ker- ^verpleegster joen noodlijdende Algerijnse ken, heeft CIMADE In totaal vluchtelingen ln Algerije zelf 240.000 dollar bijeengebracht. De gen, meest kinderen," te""behan- hulp bieden. Naar aanleiding giften waren zowel uit Frankrijk i oproep, gedaan door de als uit het buitenland afkomstig. lijk werden, zelf nog worstelen met hun eco nomische problemen. ondgestuurd om de vluchteling! die in dit eenzame land wonen, in de gelegenheid te stellen de moeilijke reis te maken. Sommi gen moeten minstens twee dagen lopen om de plaats, waar de uit reiking van het voedsel plaats heeft, te bereiken. Taylor werd uitgenodigd bij een dergelijke uitreiking in een klein plaatsj rijnse grens aanwezig te zijn Onderweg passeerde hij andoeningen. Voor de ernstige zieken tracht men een plaats te vinden in het moderne, maai volle ziekenhuis in Oudjda. Orde scheidene Kleine steden, juist e^n aantal posten waren in gericht voor de uitreiking van melk aan kinderen. Aanvankelijk werd dagelijks een beker melk aan vluchtelin genkinderen uitgereikt, terwijl de Marokkaanse nooit gemakkelijk op een verantwoorde wijze het voedsel {t hier ge- indrukwek- kende wijze. Mislukte huisbezoek Toch of het onaangenaam te zien hoe de plaatselijke politie agenten, in hun opvallende rood en zwarte djalabas, met kleine zweepjes de armoedige inwoners van het dorp op een afstand pro kinderen beerden te houden, aan de overzijde van de straat agenten zich omgedi toe moesten zien. Gelukkig werd den, grepen d. dit probleem snel opgelost en dellijk de zakelijk was om de orde te hand- -g haven en dat de gebreklijdende 2 TVfU HEBBEN alle dingen hun Marokkanen van het dorp toe- ->• voor en hun tegen, zelfs Landmijnen stemming zouden verkrijgen NOODLIJDENDE MIDDENSTAND dat was het signale ment van Marnix' ouders zodra de zwarte dinsdag in New York die dag waarop de beurszuilen wankelden en for tuinen in scheurpapier begonnen te veranderen z'n invloed ook in Nederland begon te doen gelden. De buurtbewoners I* had- 2 hadden de winkel nooit platgelopen, maar toen er werkloos- onmid- heid kwam, schrapten ze wel allereerst de weelde van boek en blad. Alleen het bibliotheekje behield afnemers en 't was tenminste 'n geluk dat daar zoveel gevarieerde lectuur van en over alles en nog wat voor handen was. WERELDRAAD OVER VERGETEN ONDERWERP uit de vocabulaire van de christelijke kerk. Het was het wachtwoord van Johannes de Do per, het thema van Jezus Chris tus, en de toepassing van de eerste preek van Petrus. Als doop' uitlokking van een hernieuwd geóprek Of deze uitdrukking ech- sproken het wel zelfstandig naamwoord of ln zijn ter werkelijk verhelderend zal de gedachten werkwoordsvorm komt het min- werken? Wij betwijfelen het en meenten zouden zijn. Ondanks het prediking tot de gedoopten zij stens 64 maal ln het Nieuwe Tes- vermoeden dat hij eerder de feit dat er ontzettend veel rich- steeds worden teruggeroepen tot tament voor. moeilijkheid naar een ander ter- tingen zijn Amerika kent dat wat God reeds Het woord Is wel eens ,,de rein, namelijk dat van de doop minstens veertig erkende, ver- heeft gedaan en wat roepstem Gods en 's mensen ant- verschoven heeft. schillende pinksterkerken woord daarop" genoemd. Wan de uitreiking voltooid Hij vervolgde zijn weg naar was, de resten bijeen te garen. het distributie-centrum ln de Het schouwspel legde nog weer hoop, dat hij nog op tijd zou eens de nadruk op het probleem, aankomen, daar de truck een dat altijd optreedt, wanneer vluch- lange omweg had moeten maken telingen worden geholpen in een 2 om niet te dicht bij de grens te land, waar door de bewoners komen. Men reed noor een rots- zelf al zoveel armoede geleden a achtig, verlaten land, waar de wordt. In Marokko heeft dit pro- wegen nauwelijks zichtbaar wa- bleem echter gelukkig nog niet 2 ren; er waren evenmin aanduï- geleid tot grote conflicten met de dingen om de richting te bepa- regering of de bevolking. len. Het was echter duidelijk, De meesten van de vluchtelin- dat de tocht dicht langs de gen waren trots en droegen het 2 grens voerde, gezien de lange hoofd hoog, ofschoon hun kleren 2 rij verbrande hui,en, die het me- dikwijls in rafels om hen heen thm'k aan critiek onderworpen zijn! mandsland aangaven tussen de hingen. Een groot aantal van de 2 twee landen. kleine jongens droegen kleren in Westerse stijl, een aanwijzing Op één plaats werd de auto van de bron van herkomst van an door opgewonden Marokkaanse het grootste deel van de kleding, de soldaten gedwongen te stoppen; Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER hun tegen, zelfs bibliotheekjes. Want wat de een behaagt, mishaagt de ander. Ik hoop dat al onze lezers zelf een eigen boekerijtje bezitten, hoe klein ook desnoods, maar in dat geval hebben ze 't vast wel eens meegemaakt dat er 2 bezoekers kwamen, die over bepaalde geschriften niet bijster g enthousiast deden. „Hè!" zeggen ze dan „Heb jij dat boek nóg!" Of ze zeggen: „Nou, zeg, dat is óók 'n ouwetje!" Of ze 4 taxeren op 'n andere manier, net als mijn eigen allereerste ouder- 4 ling, die zich voor mijn boekenkasten opstelde en peinzend zijn 2 oordeel gaf: „Je hebt wel véél, maar die van de vorige dominee i£ waren dikker. En d'r zaten veel donkerder banden omheen!" Waarmee hij maar wou zeggen dat zijns ir.zien3 de kwaliteit te overliet. Als het nu zo al gaat met onze pariticuliere eigendommen, hoeveel te i zal i openbare uitleenbiblio- Explosie felle sr dat een leider van de oecu menische beweging nu moet schrijven dat tot op dit ogenblik gest;hreven als nauwelijks of niets is gedaan tot een gesprek te komen de betekenis van „bekering". het algemeen gespro ken waar dat de pinksterkringen pelagiaans denken. Men vindt Het tweede gedeelte van deze Juist daar een vrij sterk geloof criptie, die oorspronkelijk werd tn de mogelijkheid van de afval opdracht k- de „Graduate School for Ecu betekenis Wanneer dit waar is dan oecumenische beweging eer C11 n,eoius ger die zonder touw is opgelaten. bet woord zjjn Een zo juist verschenen studie v 1"*" Hij vindt vier verschillende terpretaties, namelijk bekering menical Studies" Is eigenlijk het volgens de schrijver dan hoofd- |jet J*e^.uJst® ,5°'ed, meest interessante. In enkele zakelijk dat daar het woord ,,be- ^°rd* ol? v woorden tracht hij samen te vat- kering" slechts wordt gebruikt 6" greep op ae ten hoe de verschillende kerke- v.oor degenen die niet als kind werneiijKneia lijke en theologische groeperingen zijn gedoopt en niet in de kerk gaan gebruiken. gaven ingewikkelde ties, hoe op veilige wijze enkele hlgn punten, waar even tevoren land- Who*. - ïe aoop 'ssssl' De psychologische bekering riet "omgeven Gelukkig besloten dle °P. de utrMltin, v'Sd'i d^schrijver als ..een g^dneel^f twee «Maten, dat devest - - u in jeep voorop te rijden. omhoos Verscheidene mijlen ging het „,Q,T. langzaam verder met een grote de aangegeven plaatsen ■En broeder?!" zei de bezoekende predikant, die com- 4 pleet met ouderling zijn rondgang maakt „Wat voor lec- i}- wel onder de mensen hier in de omge- 4 En hij maakte meteen maar 'n 4 wel beschouwd wat eigen- 4 'het ïige oplossing zou zijn, zelf met tof op" dat ogenblik verdeeld ^njeefJ»7PjfrarllJfk en bewust verkeerd, inferieur °rt'' Pl pn m" p ongelukkig, de eenheid vindt tuur brengt ge ving? Mag ik eens kijken?' begin aan z'n onderzoek. Dat machtig, en ook wat gemeen, vind ik. Hij had de vader Marnix de gelegenheid moeten laten om 'n hele serie acht- 4 bare, oer-degelijke en erkend-christelijke romans voor 'm uit j te spreiden. Want de vader van Marnix had die in voorraad. 4 Ongelukkig genoeg echter lagen die niet voor het grijpen op 2 de toonbank, en eerlijk gezegd plachten ze ook zelden of nooit hun plaatsjes op de planken te verlaten. Zelfs rond 1930 gelukkig deze mijn- stevi- heen. Nadat vijf godsdienstige ™nnd£dm|™ het gezel. schap „Bon voyage" en wezer Bii het lezen van dit docu- op-,het do*?i dj* minder dan een Later op de dag werd een be- Bij het lezen van dit „docu mijl verwijderd was. Bij de na- zoek gebracht aan de door het velVde naam van studie"' dering van dit dorp bleken duizen- EIRENE Team ingerichte boer- „.J „c naat2 v^nJ ■•S'uaie den vluchtelingen zich verzameld derii waar manneliike vluchtelin- -katholieken als de oosters- mocht hebben. De bedoeling is te hebben ten einde hun kostba- -ren ónderwezen worden m afwaèh echter dat er een uitvoeriger ge- re maandelijkse rantsoenen in ont- f^g °vS5 hïn Eventuele terug- keer naar hun vaderland. Dit Kleine team van jonge christelijke vrij- "V ju pra willigers uit de Verenigde Staten, wcxijzvo w ov.rhxxj.kth xC6SC.. - Malagnou 17, Geneve, Zwitser- sommigen leunden op hun ezel- Duitsland en Zwitserland is ODEe- Gehoopt wordt dat zijn uitgave pinkstergemeenten de nadruk op itü ..^00r»00jj ^es en ^nderen trachtten moei- zet door Brethern en Doopsgezin- stonden te wachten, verstom'lcn en er heerste een volledige stil te. Een blauw-grijze wolk rees 'er van de plaats, uur tevoren langs gekomen was. Verscheidene man- nen snelden opgewonden naar de <t TVjlSSCHIEN KOMT dat omdat dit doorsneepubliek zich niet os- ■{x 1V1 voor die ellende, die verlossina pn dip Hanlrhanrhoid in»o. r. boeide de zogenaamde christelijke lectuur allang r doorsnee-lezerspubliek, dat z'n intellectuele inspiraties aan bi bliotheekjes dankt. Dat is ongetwijfeld een betreurenswaardig feit. maar het blijft een feit. uist verschenen studie de" Wereldraad van Kerken wii deze leemte opvullen. De Engelse predikant ds. Robin Mc- zjn van jje pjnkstergemeen- orthodoxen Glashan, een anglicaan, heeft al- jerii jn ,je rooms-katholieke thans een poging daartoe onder- jn protestantse betekenis nomen in een scriptie, die nau- jn psychologische, welijks 13 getypte vellen lang is. Volgens de schrijver leggen de opgroeiden, maar pas op latere leeftijd tot de kerk overgaan. De ze betekenis komt zowel bij de ^ct wel dc Protestants De protestantse betekenis ment on the Laity" van de We- viêi mensen stonden reldraad van Kerken (Route de groepen met elkaar t ligen leunden op hun ezel plaats des onheils. de nadruk op dat verschillen zijn, maar Luther uitlokking dacht toch „aan bekering als vernièuwing door |geloof.' Volgens McGlashan legde de lijk tijd bruikt, geeft daarna zicht van de gedachten en veel me het gesprek over dit zo geweldig be werking van de Heilige Geest belangrijke onderwerp op gang en 2jen 2jj bet woord als zal brengen. Het is verschenen doorleefde ervaring, vaak in de serie „documenten" van de tioneel, en zelfs vaak extatisch afdeling, die zich speciaal bezig geladen. Hij zegt dan dat er drie - houdt met de plaats van de niet- trappen zijn die worden onder- caivl,,\1J?t meer de nadruk op het woord ambtsdrager, of zoals men hem scheiden, namelijk eerst de pe- schuldbesef, met als kern de ab- tegenwoordig vaker noemt, de riode van innerlijke onrust met solute souvereiniteit van God in ,leek". schuldgevoelens en zondebesef. de uitverkiezing. Van grote bete- getoetst. m Het innerlijke conflict komt dan Urie aeien tot een crisis, waarin de strijd ,-m v. „in studie wordt opgegeven. Door de totale McGlashan heeft zijn st overgave aan God ontvangt de verdeeld in drie delen. Hij be- bekeerling rust en vrede. gint met een vrij summier over zicht van het woord „bekering De schriJver heeft in zijn weer de bijbel wordt ge- gave van be verschillende inter- t «mn ppn over- prejaties bisschop Leslie Newbi- zicm van ue geunuiitcu _jn aangebouden die althans de woord in de verschillende richtin- eerste drie van de vier ook noemt gen van de christelijke kerk en in zijn boek The Household of geeft dan ook al heel kort God- Toch vragen wij ons af weer hoe m de Anglicaanse kerk, of bij wej krjtiscb genoeg is ge in de kerken van de Verenigde Weest in deze overname. Wat hij Staten en in de Jonge Afro-azia- aanzjet voor de pinkstergedachte tische kerken over dit woorO Jeeft in vele gereformeerde groe- Ln toch. Wat in het iets groi wordt gedacht. pen en was kenmerkend voor de Het meest teleurstellende gedeel- ZOgenaamde piëtisten. Dezelfde te van deze studie is wel het gedachten, misschien enigszins hoofdstuk over het bijbelse ge- anders geformuleerd vindt men bruik van het woord. De schrij- terug in de prediking van de ver wijdt niet meer dan twee en Lesleys, die methodisten waren, een halve pagina aan dit gedeel- maar ook van whitefield en Jo- te van zijn onderwerp. Daarin kan nathan Edwards de calvinisten, hij nauwelijks meer zeggen dan om maar in de angloamerikaan- dat er drie facetten zijn name- se sfeer te blijven. Ook Billy lijk dat het woord aangeeft waar- Graham eveneens een calvï- van de mens zich afkeert, waar- nist die toch allesbehalve een heen de mens zich bekeert en de man Van de pinkstergemeenten bekering als handeling zelf. js ziet deze drievoudige onder- Hij komt dr,n tot de conclusie scheiding. Ds, C. H. Lindeboom in de „Kamper Kerk- tataj heCc'„N:rv7komc»*re™r^: Als de grondslagen voor dese "ode" (gerei, vrijgemaakt, over het nieuwe boek tatie is van de persoonlijkheid „pinkstergemeente-prediking" ziet ten opzichte van een nieuw mld- de schrijver dan de volkomen val delpunt, Jezus Christus". van de mens, het verzoenend Ten slotte legt hij er dan de sterven van Christus, en de eeu- nadruk op dat voor Paulus het wige verlossing door het geloof, woord bekering op .zichzelf nog Weer moeten wij dan vragen niet sterk genoeg was en dat hij of men dit wel typisch de ge- daarom het beeld van de doop dachte van de pinksterkringen (Romeinen 6:3) en van het kan noemen? Is dit niet veel met Christus gekruisigd zijn (Ga- meer de gedachte van de hervor- laten 2 20) gebruikt. Hij komt mers, zoals zij wordt uitgespro- WAABOM7 dan tot de conclusie dat ..men ken in de drievoudige verdeling Prol. dr. R. Schilder in „Belijden en Beleven" ven in,rchristus°bfnnen0te treden r.l.ende"^?!^^1^™,'". »-'d« geretourneerde conierenties op door de dood, de begrafenis en heid?" Daar komt bij dat wij be- Woudschoten. de opstanding met Hem in de twijfelen of in het algemeen ge- Eigenlijk vind ik het verhaaltje over de persplan- erkingen. Als de z"aam zakken graan en dozen met den Andere kerken hebbeó r ;n gesprek is dc- Wikken melk op te leden Dicge- hun wijze geholpen: van de Fran- uitgave dan ook, dunkt ons, nen, die hun rantsoenen al in ont- sen moeien °enoemd worden de succes. Het lijkt ons rijke- vangst hadden genomen, zwerm- rooms-katholieke Seeours Catho- zljn dat dit allereerste den naar alle windrichtingen uit 1]que n CIMADE. de necumeni- de christelijke kerk terug naar hun families. sche hulpverleningsdienst van de op waarde Verderop zaten lange rijen Franse protestantse kerken. Ook schriftuurlijke betekenis wordt mensen nog steeds te wachten op de Nederlandse kerken droegen de verdeling van graan, zeep, een belangrijke som bij. ZIELZORG Prof. dr. J. H. Bavinck in „het (geref.) Ouder- ,S!ïï lingenblad": Ik ben in mijn godsdiensten in aanraking ge komen, met de islam, met het Boedisme en nog an dere meer, maar ik heb nergens iets gevonden, dat vergeleken kan worden met wat in de christelijke kerk zielszorg genoemd wordt Dat komt daardoor, doordat in het christelijk geloof de enkele gelovige wjjde verantwoordelijkheid draagt voor anderen, maar tegelijk weet dat hjj in het uitoefenen van die verantwoordelijkheid zelf een werktuig is in dc hand ■an de Confer ndhlad Hulp werd o.a. geboden 'ervclend. Waar- verschillende weeshuizen vmr Waaroi Telder: „Sterven.en dan". Ds. Telder spreekt hier niet vanuit de Schrift. Hij gebruikt immers zijn onwrikbaar vaststaande mening, zijn vooroordeel als startbaan, vanwaar hij zijn „ver klaringen" laat opstijgen om er de grilligste salto's en loepings mee te maken, er de wonderlijkste letters mee uit te strooien, gevormd door de uitlaatgassen van zijn eigen harl. Bezinning, Horizon, Ad Fo. Sola Fide en wat we als geretornieerden m engere ruimere zin nog meer voor maandbladen hebben, ook nog een opgekalefaterd Uitzicht? Naar mijn s lige overtuiging zullen we het nis we verruim en verdieping willen moeten zoeken bundeling in plaats van in de versnipp ware mij een lief ding geweest als men eens in richting had gewezen. Laat niemand toch voorbij: aan het feit, dat wij gereformeerden gerijnse vluchtelingenkinderen in i, Schering en Inslag, Marokko en in Tunesië, moerden in engere en voedsel en de levenswij- :ijn eenvoudig in deze tehui- het kelijk beter dan dat van de -u vluchtelingen, die niet in een te- <r huis zijn opgenomen en het school- die ellende, die verlossing en die dankbaarheid inte- resseert, waarover de catechismus handelt: hoe zou men zich ja er ook bij betrokken voelen als men de kerk allang de rug heeft toegekeerd? Misschien ook gebeurt er te weinig in de christelijke roman: d'r wordt haast nooit eens 'n sappige jj- g moord gepleegd, en 'n echtscheiding wordt angstig vermeden. Alle mensen zijn er over 't algemeen keurig netjes in; iets ■Ct waarin dit soort romans zich verbijsterend onderscheidt van 5 het bijbelse verhaal. En misschien is ook de taal niet vlot ge- g noeg en worden zoveel stoute woordjes zo omzichtig omzeild D- L dat de daarin wel bedreven lezer het gevoel besluipt dat dit geen gewone mensen zijn, die hier zo plechtstatig praten. In elk 5 <x geval: op de toonbank lag niet Nelly van Dijk-Has, die zo mooi S g schreef over het euvel van de kortgeknipte meisjeskopjes, en rj- g evenmin mevrouw Van Hoogstratcn-Schoch, die zulke zeldzame 4 namen voor haar hoofdpersonen wist te bedenken. Daar lagen 4 <x. wél: Heijermans, die toen nog opgeld deed; A. M. de Jong van S g de Merijntjes: F. R, Eckmar met zijn eerste detectives. En daar t? g lagen verder Wild-Westboeken, en moordverhalen en vrijdenkers- x> produkten. Welke de huisbezoekende dominee even snel neer- 4 legde als hij ze opgenomen had, met 'n gezicht alsof een slang hem gebeten had. u ACH, EN was dat toen maar geen neuswijze, jonge herder 4 en leraar geweest. Had die man maar eens geïnformeerd -j naar het hoe en waarom van deze verzameling. Maar die pas- 4 tor had zo z n gevestigde inzichten en zei: „Wat een rommel!" 4 t-n in plaats van te bedenken dat hij daarmee ten eerste be- 5 wees deze andere_ lectuur best te kennen en dat hij daarmee «- 'n kudde ernstig kwetste, zei hij 4 ziel zich aan laven?" Waarop ten tweede een schaap eroverheen: „Moet hier -.^x „xx.,. aan iavcui waarop de vader van Marnix, onhoffelijk, agressief, teleurgesteld ant- 4 woordde: „Nee, maar ik moet ervan vreten!" En dat was de tv (akte waarheid óók nog een titel van een boek dat daar T-> dan v op de toonbank lag g. En het werk staat "op een hoog peil. De Franse christelijke hulp- nwoordig verIen'nffs°irSanlsaties hebben ook WIJKPREDIKANT. lede v ichten te plukken. VERANDERING Ir. R. Plomp in een verslag van het Groot gereformeerd congres op Woudschoten in het blad „Wapenveld": Er i •cht •zindie, al ziet men dit misschien r niet altijd even duidelük. Verwereldlijking heeft nieuw de vraag doen opkomen of het bestaan christelijke organisaties niet te hoog is aangeslag en niet vaak een activisme is gekweekt, dat te v< de persoonlijke levende hand met Christus, de „v borgen omgang met God", veronachtzaamde. En dertussen zijn anderen, die zich lang tevreden steld hebben met een veroordelen van veel, dat zij' op culturerl-maatschappelijk terrein ontmoetten, zich gaan afvragen of hier niet van een passivisme is sprake geweest, dat geen recht doet aan de II. Schrift. WOORD DOEN Ds. J. Louw in „De christen": Het Woord „doen" blijft een armelijk en onbevre digend bestaan, maar doende zijn met het Woord is als een langdurige maaltijd, is als het eten van het- geen God bereid heeft. Het doet opwassen; het doet uitgroeien en schenkt een stralende, geestelijke zondheid. origineel kerkelijk cabaret telijk gebied vele; gebracht, geschreven door Wal- n ter Netzsch en geheten „K(l)eine >1 Experimente". bijzondere bekoring, want al te Het Duitse cabaret staat nog altijd onder invloed van Brecht en vindt zijn voornaamste taak in een grimmige kritiek op alles wat conservatief en/of onwaar achtig is. Veel vrolijke lach zal ook in dit kerkelijk cabaret laat men deze „1" weg, dan n'e£ ontmoeten, maar dit wil niet zeggen, dat het niet geestig zou zijn. Integendeel. De lach is al tijd evenwel enigszins bitter. Een voorbeeld: onder de titel ..Zwei Seelen" hekelt Walter Netzsch het feit, dat er in het Duitse gemoed twee zielen hui zen: een verhevene en een in fame. Duitsland heeft grote cul tuur voortgebracht, maar helaas ook onmenselijke barbarij. houdt men „Keine Experimente' over, de verkiezingsleus van Konrad Adenauer. Daarom deelt Waiter Netzsch mede, dat deze idee voor de titel stamt van Dr Dr. Dr. Dr. Dr. Dr. h.c. K Adenauer (Bundcskanzler). Hiermee is al iets van de geest van dit cabaret aangegeven: het gaat heilige huisjes onmeedo- Hij eindigt dit vlammende lied met het volgende strofe: „Den Fuss im Dreck-und über uns die Sterne: das ist des Deutschen tragische Gestalt. Beethovens Haus liegt bei der Ermekeilkaserne und Weimars Türme schau'n auf Buchenwald". Wij hier in Nederland zijn nog lang niet toe aan zo'n dapper kerkelijk cabaret, dat de onfris se toestanden bij ons durft aan te pakken, maar ieder, die deze Duitse moed wil leren kennen, moet zeker van dit cabaret ken nis nemen. Chr. Kaiser Vering te Mühchen gaf .,K(l)eine Ex perimente" uit. Voor deze Duit se zelfkritiek moet men groot respect hebben. Ev. G.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17