Baptistenzendelingen in ons land terug Anglicanen spraken over dnivelbezetenlieid Ds. Van t Wout bleef achter in Nairobi $}ie ene mnl.. Een woord voor vandaag Kanttekening Standbeeld voor Bonifacius in zijn geboortestad Ned. team van Rode Kruis naar Kongo 2 Uitbanning komt onder episcopaal toezicht rpYPEREND voor de nieuwe geestelijke instelling van onze naoorlogse tijd is een dis cussie die vorige week is ge voerd in het House of Laity (Leken-Kamer) van de Angli caanse Kerk. De aartsbisschop pen van de kerkelijke provincies Canterbury en York werden na melijk verzocht om in de kerk orde een artikel op te nemen be treffende episcopale controle over de uitbanning van demonen (met een mooi woord exorcisme) Dertig jaar geleden werd er in theo logische kringen eigenlijk nog maar alleen gelachen om de bijbelse verha len waarin Christus demonen uitbant. Duivelbezetenheid was folklore ge worden. De niguwe psychologische theorieën hadden deze ouderwetse dui velbezetenheid uitgebannen. Maar in 1958 riepen de angli caanse aartsbisschoppen een com missie in het leven die zich niet slechts moest bezig honden met goddelijke- of gebedsgenezing maar ook met het exorcisme. In kringen die sterke nadruk legden op dc gebedsgenezing leefde ook weer het besef dat duivelbezetenheid niet maar een verouderd volksgeloof maar een vreselijke werkelijkheid was. In be paalde anglicaanse kringen is grote be langstelling voor gebedsgenezing. Jon ge geestelijken leggen dc handen op en bidden voor zieken. Nauw verbonden hiermede is vaak de uitwerping van duivelen. Amateuristisch In kerkelijke kringen brak de ge dachte baan dat het gevaarlijk was als iedereen zich maar met deze zaken zou gaan bemoeien. Men voelde dat het gevaar groot was dat de kerk machteloos zou staan, zoals aan de voet van de berg de discipelen mach teloos waren om de maanzieke jongen te genezen. De commissie van 1958 stelde voor dat exorcisme moest staan onder episcopale (bisschoppelijke) controle, zodat maar niet iedereen kon proberen dc duivel uit te werpen. De nieuwe kerkorde sprak echter met geen woord over dit tweeduizend jaar oude, maar opeens weer nieuwe pro bleem. Daarom stelde de Leken-Kamer nu voor dat de bisschoppen een artikel zouden ontwerpen waarin deze dingen kerkelijk zou kunnen worden geregeld. Men wil terug keren tot de kerkorde van 1603. die een artikel bevat, of een geheel nieuw artikel ontworpen zien. De spreker die het voorstel indiende zei dat onder de huidige toestand een priester die over meent te moeten gaan tot exorcisme kan worden afgezet. Persoonlijk", zei de heer Macmillan, ..aanvaard ik het feit dat kwade gees ten en demonen bestaan en dat zij bepaalde gevallen mensen kunnen ov heersen. Bovendien is het uitbannen demonen altijd ook de opdracht geweest van de kerk." ,.Ik zal niet beweren dat ik enige keu nis bezit van duivelbezetenheid," ver volgde deze spreker, „of van exorcis me. maar een vriend van mij, priester, heeft mij gezegd dat er grote gevaren aan verbonden zijn als op een amateuristische wijze geprobeerd wordt de duivel uit tc bannen. Een verkeerde diagnose kan een groot gevaar opleve ren voor de patiënt en, als de patiënt schizofreen is, kan het niet alleen ge vaarlijk maar ook nutteloos zijn. Nu wc leven in een tijd dat er een her nieuwd interesse is in goddelijke gene zing, lijkt het mij gevaarlijk als deze dingen in verkeerde liaudcn terecht ko- Speciale kennis Een andere spreker had er geen be zwaar tegen als exorcisme onder epis copale controle kwam tc staan, maar hij vroeg zich wel af of de anglicaanse bisschoppen enige speciale kennis had den van duivels en demonen. Hij was bang van niet. Een derde spreker vertegenwoor digde de oudere theologen toen hij Beroepingswerh r NED. 11ERV. KERK Aangenomen naar Noordeloos: A. Ro- meih. kand. tc Vlaardingcn. Bedankt voor Noordlarcn Ctoez.) G. Griffioen te Nuenen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen 1c Ferwerd: Th. S. de Groot te Oostkapelle. Aangenomen naar Rottcrdam-Charlois: H. M. Dercksen te Barneveld. CHRIST. GEREI'. KEUKEN Beroepen te Sneek: A. J. Otter, kand. te Apeldoorn. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Aangenomen naar Slikkerveer: W. C. J. Boosschaart. kand. tc Wolfaartsdijk. zei dat hij niets christelijks in de dis cussie kon ontdekken. Exorcisme deed hem alleen maar denken aan heidense geestenbezweerderij. Het blad de „Church Times" kon zich niet inden ken hoe iemand iets dergelijks kon zeggen, omdat Christus altijd wel de gelijk rekening gehouden heeft met de macht van de demonen. Op de opmerking van een andere spreker dat het beter was de mensen te bekeren, dan de duivel uit te ban nen, antwoordde een afgevaardigde uit Londen dat het even onmogelijk is een duivelbezetene te bekeren als een poe del alleen op zondag te laten knielen. Een laatste spreker was van mening dat exorcisme zo gevaarlijk was dat naar zijn inzicht de duivelen maar be ter helemaal niet uitgebannen moesten Toch werd het onderwerp met een overweldigende meerderheid van stem men aangenomen en dus zullen in de toekomst de aartsbisschoppen van de Anglicaanse Kerk zich met dit onder werp moeten bezig houden. Ook Amerikaanse zendelingen verlieten Kongo Behalve do Engelse en Nederlandse baptistenzendelingen hebben ook vrijwel alle Amerikaanse zendelingen die voor presbyteriaanse en methodistenzendingen werkten de Kongo moeten verlaten. Zo is een groep van 183 protestantse zen delingen op last van de Amerikaanse consul geëvacueerd uit het noordelijk gedeelte van Katanga, waar ook onlus ten zijn geweest De meesten van hen woonden op geïso leerde zendingsposten. Zij werden door vliegeniers van de Missionary Aviation Fellowship, de organisatie die per vlieg tuig de verbindingen met ae zendings posten van vrijwel alle zendingen onder houdt naar Loeloeaburg overgevlogen. Van daar werden zij naar Rhodesia gebracht. Bamboli smeekte hen niet te gaan In Oost-Duitsland Verhouding kerk en staat verbeterd De Lutherse bisschop Moritz Mitzen- heim van Thuringen in communistisch Oost-Duitsland is van oordeel dat de be trekkingen tussen kerk en staat verbe terd zijn, maar dat het voor een gees telijke nog moeilijk is gevangeniswerk te doen. De bisschop heeft zondag tijdens een kerkelijke bijeenkomst in Oost-Berlijn verklaard dat de atmosfeer verbeterd is. In de afgelopen twee jaar is een ein de gekomen aan het geschimpscheut op de geestelijkheid. Het bijbelonderricht voor de jeugd wordt door de communisten niet belem merd, zei hij, en elk ogenblik kan een overeenkomst voor de salarissen van personeel der kerkelijke ziekenhui- getekend worden. Daartegenover staat echter, zei hij, dat er behalve de moeilijkheden die aan het gevangenis- werk in de weg gelegd worden, ernstige beperkingen worden opgelegd aan de verspreiding van godsdienstige bladen en aan het reisverkeer van geestelijken tussen Oost- en West-Duitsla nd. Het oude leven keerde weer. Maar drie dagen later kwamen de mensen vragen „Pasteur, het is toch wel echt indepen- dance, we zijn toch wel echt vrij". En als hij dan instemmend knikte dan zei den ze: „Maar er is niets veranderd". Er kannen misschien ook andere oor zaken zijn, vertelde mevrouw Van 't Wout ons, maar toch geloof ik wel dat T T moet niet weggaan; wy zullen wel voor u vechten! Die woor- den klinken nog als een echo na in de harten van de Neder landse zendelingen die gedwongen werden de Kogo te verlaten. En op het netvlies van hun ogen trilt nog het beeld na van die trouwe gemeenteleden die naast de volkswagenbus stonden toen zy in stapten en die met hun handen over hun maag streken en maar riepen: Wy veel verdriet! Tl/I"AAR zij wisten ook dat zy nog net de tyd hadden om een vlieg- tuig tc halen in Stanleyville. Zij wisten dat zy op die 300 kilo meter lange weg van hun gehucht, Irema, naar Yakoesa vier maal met de pont moesten overvaren en dat het helemaal niet zeker was of er morgen nóg wel een pont zou varen. Zy wisten dat de Engelse consul de zendelingen van de Baptist Missionary Society eenvoudig had aangezegd dat zij moesten gaan, wilde hy zyn handen niet van him aftrekken. Het was een moeilijke beslissing. Het ten waar waren. Men had hen verteld hart zei: „Blijven". Het verstand zei: dat op die dag de blanken een aard baan". En nu zij in Nederland terug beving zouden veroorzaken. Men had is met haar dne peuters, waaronder de gezegd dat alle mensen een gat in het baby we™ terug is bij de audere iak moesten maken v.an hun huis, want drie kinderen, die zij vorig jaar in Ne- Loemoemba zou het franken laten derland had moeten achterlaten, omdat regenen. Men had hen gezegd dat de zij hier op school gaan, weet mevrouw voorvaderen zouden opstaan. Van 't Wout nog niet of ze er wel goed aan gedaan heeft om te vertrekken. Als er morgen een telegram komt van haar man die in de Kenyaanse stad Nai robi zit te wachten op een kans om de Kongo weer binnen te trekken, dat ze weer terug kunnen naar hun zendings district, staat ze overmorgen weer klaar. Het is een kleine vrouw, die men niet aanziet dat ze moeder is van zes kin deren. Zoals ze daar tegenover mij zat haar grote meisjesmaat jurk, zou n het haar niet aanzien dat ze net al haar bezittingen heeft moeten ach terlaten. Een jaar geleden ging zij samen met haar man, de predikant van Vrooms- hoop, als eerste Nederlandse baptisten zendelingen naar de Kongo. Midden in de jungle kregen zij een primitief ge bied zo groot als Nederland. Hij liet een snel groeiende en bloeiende ge meente met verschillende nieuwe evangelisatieposten richter om de mensen het evangelie te gaan brengen die nog nimmer van Christus hadden gehoord. In een jaar tijd leerden zij de taal. bouwden een eigen huis, bouwden ver schillende kerken, preekten, doopten honderden nieuwe lidmaten en werden de mama en de „pasteur" van hun dis trict Met hun volkswagenbusje reis den zij van dorp tot dorp, hielden samenkomsten, gingen bij de vuren zit ten midden in het dorp om gesprekken aan te knopen, leidden catechisatieklas sen, kerkdiensten, gaven leiding aan de jonge vaak zeer ongeletterde onderwij zers en slaagden er in zo ver tc ko men dat er gedacht kon worden om de gemeenten tot een unie van zelfstandige gemeenten te institueren. In september zouden zij starten met de eerste theo logische opleiding. Nog op de onafhankelijkheidsdag waren zij vol blijdschap over de be reikte resultaten. Het was een merk waardige dag, de stilste dag van het jaar. In geen enkel dorp in de omgeving klonk een drum. Het leek zelfs of de vogels zwegen. De men sen leefden onder druk. Herhaalde malen waren reeds voor die dag jonge gelovigen en heidenen naar dé zelfgebouwde „pastorie" ge komen om te vragen of al die geruch- met helicopters waren gered, dat ook zendingsvrouwen daar waren aange rand en eindelijk kwam de opdracht van de consul: Nu vertrekken. In zijn eentje reed ds. Van 't Wout de 300 kilometer terug naar huis. Hij merkte hoe ook verder van de steden de mensen onrustig begonnen te wor den. Met een grapje en een lach slaag de hij er in zich over te laten zetten, maar hij voelde wel dat als zij weg wilden, zij nu moesten gaan, anders zouden zij volkomen geïsoleerd zitten. De grote vraag was: Kunnen wij on ze mensen vertrouwen? De Bamboli zijn tspoedig beïnvloed. Vandaag heb je ze en morgen heeft een ander ze tegen je opgezet. Toen hij dichter bij huis kwam, hoorde hij die welkomstroep vooruit gaan: „Akoia Hij komt". Toen hij nog kilometers van zijn huis verwij derd was, wist mevrouw Van 't Wout al dat haar man er aan kwam. Het leek alles zo vredig en dat maakte het besluit om te vertrekken zo moeilijk. Zij waren toen de enige blanken, sa men met de zendingsfamilie Edens, die nog in die streek vertoefden. En zo viel het besluit dat ze moesten vertrekken. Het hoog nodige werd ge pakt en zo vertrokken de vier volwas senen met hun vijf kinderen weg uit Irema. En ze waren nog maar net op tijd. De eerste twee ponten gaven geen moeilijkheden, maar toen ze op de der de pont stonden, klonk al de roep: Gooi die blanken er af. De grote robuste ds. Van 't Wout maakte maar wat grapjes. De kleine mevrouw Van 't Wout kwam er bij staan met de baby op haar arm, de baby die de naam draagt van het dorp waar ze is geboren: Irema. Het lukte. Zonder moeilijkheden kwamen De laatste foto gemaakt door ds. G. van 't Wout in Irema van zijn vrouw en de jongste drie kinde ren die bij hen in de Kongo waren, van de familie S. Edens en een tijdelijk aangenomen ne gerbaby, wiens moeder was overleden. dat dc achtergrond van vele onlusten was. Men had het gevoel dat alles het zelfde was gebleven. Dc vrijheid viel tegen. In hun gebied bleef het rustig, en ds. Van 't Wout zag dan ook geen enkele reden om niet naar de jaar lijkse algemene vergadering te gaan van zijn zending in de stad Yakoesoe. De verhouding met de bevolking was goed en bleef goed. Nog maar een paar dagen voor hun vertrek bezocht me vrouw Van 't Wout een afgelegen dorp en mocht de drums bedienen, 's Avonds luisterde ze naar de Nederlandse we reldomroep en hoorde van muiters en rebellen, van opstanden en gevechten. Het leek nieuws te zijn uit een andere wereld. Maar de onrust brak ook in Yakoe soe uit. Er kwam bericht dat vrien den in de omgeving van Leopoldstad Ik nam mijn waterketeltje van het stelletje de schijn te wekken dat ik naar de keuken mc en rukte plotseling de deur wijd open. Met schok sprong een donkere figuur overeind uiterste beheersing zei ik: Halzen, zoekt u iets? Daar U gevallen." „Neemt u me niet kwalijkjaehik dacht dat ik geld uit mijn vestzak hoorde vallen, want daar zit een gaatje in, ziet u." „Dat is dan heel dom van u om geld in een zak je te bergen dat stuk is. vindt u niet?" Halzen probeerde nog even ernstig de comedie voort te zetten door zich nogmaals speurend naar de grond te buigen, maar ik maakte er driftig een eind aan. „Ik heb het al gezien meneer Halzen, er is niets gevallen, anders had ik het wel gehoord. Als het zo stil is in mijn kamer dan hoor ik elk geruchtje op de gang. al loopt iemand ook op sok- kenvoeten, weet u?" Zonder commentaar af te wachten sloot ik de ka merdeur achter mij en liep naar de keuken. Ge ruisloos schoof Halzen naar zijn kamer en draaide zelfs de sleutel in het slot van zijn deur. Toen ik in mijn kamer terugkwam, stond Samu voor het venster. We vermeden beiden onze gedach ten over het incident uit te spreken. Ik schonk thee öoor h£Rm. steqqeRöa. 1! baar", waarop hij alleen maar met een mat glim lachje reageerde. We zwegen tot hij zijn kamer gesloten had. Toen vond Halzen blijkbaar, dat de spanning gebroken moest worden, want hij haalde een doosje uit zijn zak en zei: „Ik heb sigaretten lui, we blijven nog even gezellig bij elkaar zitten." Maar niemand reageerde. Ik vond het van mezelf onbegrijpelijk, maar het hinderde me op dat ogenblik dat Halzen voor de kop gestoten werd. Zelf was ik er de aanleiding toe door te bedanken voor zijn sigaret en te zeg- dat ik liever naar mijn kamer ging om over ï's muziek na te dromen; een voorbeeld dat op: ,.Jc moest nog eens voer ons spelen Samu. Dat is net beste wat we nu kunnen doen." „Als ik kon", zei Samu somber. „Als het moet kan het. kan alles. En het moet". Samu vroeg geen nadere uitleg. Ik weet niet of hij mij toen begrepen heeft. Hij keerde zwijgend naar zijn stoel terug, dronk zonder een woord zijn thee. Toen hij even later dc kleine dansende luci- fervlam tegen zijn sigaret zoog. zag ik de scherpe en harde lijnen in zijn gezicht. Het was een vreemd gezicht dat ik nog niet van hem kende. Het staat diep in mijn geheugen gegrift. Wc bleven een tijd lang luisteren naar de regen in de bomen. Ik was er diep van overtuigd, dat dit zielelijden erger was dan al het lichaamslijden waarover men zoveel in die dagen sprak en ik geloof dat Samu dat ook be sefte. Plotseling stond hij op. „Ik ga muziek halen' a»t hij dof. „Goed, dan zal ik vast naar beneden gaan en de kaarsen op de piano aansteken" besloot ik. Alles ging die avond zoals ik het had verwacht. Toen Samu begon te spelen ging telkens zachtjes de deur open. Eerst kwam Inge, toen Henk. We luisterden gespannen. Samu had een boeiende voor dracht en tegen alle verwachtingen in ontkwam hij al spelende aan zichzelf, leefde hij op in een we reld van harmonie waarin de smart geheiligd was tot loutering van de ziel. Eindelijk kwam ook Halzen schoorvoetend bin nen. Ik begreep niet goed waar hij de moed van daan haalde, maar besefte tegelijk dat men met zo'n individu voorzichtig moest zijn. Hij gleed op sokkenvoeten geruisloos naar een punt van de ta fel en steunde daartegen. Hij legde zijn armen over elkaar en met gebogen hoofd luisterde hij aandach tig. Ik herinnerde mij Juist een artikel in een tijd schrift, waarin stond dat ook Hitier zo buitengewoon gevoelig was voor muziek. Het kan toch niet anders, op zulke ogenblikken moet er besef zijn van het: alle mensen zijn broeders. Het hart. dat elk ander ogenblik geneigd is tot dc demonie van haat en ge weld. moet in zulke ogenblikken gevangen zijn in een heimwee naar vrede met God en zichzelf en alle mensen. Zulk een sfeer stond er voelbaar in de kamer en dat was wat ik gezocht had. Samu speelde beheerst cn toegewijd met een prachtige gevoelige aanslag. Ik bestudeerde zijn gezicht, zijn ogen waarin de kaarsvlam spiegelde. Hij speelde Chopin, César Franck cn eindelijk Bach Toen opeens stond Samu op, vouwde zijn boeken toe en ging zonder op te zien naar zijn kamer. Ik zei nog: „bet was prachtig Samu. We zijn je dank- vertrouwd toe. .Zonde van die jongen" zei Inge tegen mij op de trap naar boven. „Wie?", vroeg ik uit mijn gedachten ove gang van zaken in de kamer die niet geheel mijn zin was; „Halzen?" Maar onmiddellijk wist ik wie ze bedoelde, door Inge's verontwaardigd „Halzen...?" „Ach, natuurlijk, ik begrijp je, Inge", zei ik haastig, „we moeten zien wat we voor hem kunnen doen." Inge zuchtte. „Wat kunnen we doen? Per slot zijn we allen even reddeloos." „Reddeloos", vroeg ik min of meer verschrikt, want dat woord verraadde hoever Inge's gedach ten reeds waren. Reddeloos, wij allen." maar ik had op dat ogenblik geen lust tot verder commen taar. „Ben je niet wat al te somber?", vroeg ik. „Ik zou bét wel willen", zei Inge beslist cn ging daarop haar kamer binnen. Die avond hoorde ik van Samu niets meer, geen voetstap, geen enkel geluid drong van zijn kamer tot mij door en dat benauwde mij zonder dat ik er rechtstreeks een verklaring voor kon vinden. Ik zag zijn strak ge zicht achter de lucifersvlam weer voor me en ik hoorde hem zeggen: „we hebben geen toekomst meer. Hoe verder? Als er tenminste nog sprake is van een verder." Deze woorden kwamen mij opeens als een waar schuwing voor. Was hij misschien daarvoor naar beneden gekomen, om toch iemand deelgenoot te maken van zijn gebrek aan moed om verder te gaan? Wordt vervolgd Bij de laatste pont werd liet moei lijker. Er werd vreselijk gedronken. Voor het eerst in hun leven moesten ze betalen. Tweehonderd frank werd er geëist. Ze hadden nauwelijks geld bij zich. Ds. Van 't Wout ging aan het pingelen. Goed voor 140 frank dan. Maar dan moest er een fooi zijn. De mannen van de pont kregen schrift, anderen dronken op. Zij wilden ook wat. Van de overkant werden de negers aan boord opge hitst: „Gooi ze er af". Weer bracht de kalme lach van ds. Van 't Wout en vooral de babies, want ook me vrouw Edens had een baby bij zich, uitkomst. Toch mochten ze niet voor de pont af voor ze allemaal „Vrij heid!" hadden geroepen. Mevrouw Eden riep niet hard genoeg. Ze moest het overdoen. Van Yakoesoe vlogen ze de volgende ..ag naar Stanleyville. Daar waren alle zendelingen bijeen. In het huis waar zij werden ondergebracht was het een ben de. Een zendingsvrouw had er net een baby gekregen, een andere moest nog een baby krijgen. Er was een vliegtuig beschikbaar. De familie Edens en vrouw Van 't Wout konden mee. Van 't Wout bleef achter. Hij wilde weg konden komen. Daar ontmoette haar man weer, die inmiddels Stanley ville toch had moeten verlaten. Als mevrouw Van 't Wout nu op de hele reis naar Nederland terug kijkt is ze dankbaar voor de geweldige hulp die ze overal heeft ontvangen. Het Rode Kruis heeft wonderen verricht. Waar zij maar kwam, kreeg zij zoveel geld als ze maar nodig had. En toen ze in Brussel aankwam, stond daar midden in de nacht een particulier met zijn auto klaar om haar naar Dieren te rijden waar haar schoonva der woont. En verder? Ze weet het niet. Graag wil ze terug Het is echter niet onwaar schijnlijk dat haar man elleen terug zal gaan, om dan over een jaar of ander half jaar terug te komen met vervroegd verlof, opdat ze daarna samen wei rug kunnen keren naar het Irema, zij hun hart hebben verloren. Maar voorlopig hebben de drie kinderen die in Stadskanaal op school gingen hun moeder terug en daarmede zijn zij best tevreden. En voor de rest. „Er zal wel een oplossing komen" zegt mevrouw Van 't Wout, „Ik ben nog al ge makkelijk. Er komt altijd wel een Tussen „zijn als de kinderen" en „kinderachtig zijn" is een hemelsbreed verschil. U kent ze ook wel, kerels als bomen, die ongenietbaar flauw, kinderachtig zijn. Of vrouwen, die geestelijk nooit volwassen zijn geworden. Het is feitelijk erg zielig, maar het komt voor. Maar nu moeten we wel oppassen, dat we dit verschijnsel niet verwarren met dat „worden als een kind", waarvan Jezus spreekt als hij op de vraag van Zijn jongeren wie de eerste is in Zijn koninkrijk een kind tussen hen in zet. Dat kind wordt geroepen om die jongeren te vertellen, dat het kind nooit in hen verloren mag gaan. j Maar dat niet in de oppervlakkige zin van het woord. Jezus bedoelt het veel dieper. Het heeft te maken met het onge- compliceerde van het kind, dat 's avonds zijn gebedje opzegt en de Here Jezus als zijn grote Vriend beschouwt, Die over hem zal waken. Dat is het mooiste voorbeeld van volledige overgave en wie dat kan is een gelukkig mens. Wie dat kan? Het moet, het is een opdracht. Het is als het ware een voor waarde voor het binnengaan van Gods koninkrijk! Jezus zegt dat heel duidelijk leest u Mattheüs 18 maar. Wij, grote mensen, maken alles veel te ingewikkeld. Een kind heeft geen pretenties die komen, helaas, later wel-' Het leeft nog onbezorgd, als wij het tenminste dat gunnen. En nu wordt -j van ons alleen maar gevraagd dat óók te doen. En u moet T zich wel realiseren, dat er een Koninkrijk op het spel staat! ONTMASKERING E'INDELIJK hebben de Amerika nen een tip opgelicht van de sluier, die nu al bijna een maand de ware toedracht van het incident met de Amerikaanse RB-47 aan het oog van de wereld heeft onttrokken. Het betreurenswaardig, dat dit zo lang heeft geduurd, omdat de openbare mening al die tijd verkeerd werd be- invloed en de Sowjetunie gelegenheid heeft gehad, haar beschuldiging als propaganda-materiaal te gebruiken. Het is bekend, dat de Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Na ties, Henry Cabot Lodge, onmiddel lijk na het uitspreken van de Russi sche beschuldiging (ruim twee weken geleden) er bij zijn regering op aan te dringen, de Sowjetunie in de Vei ligheidsraad aan te klagen wegens het neerschieten van een Amerikaans vliegtuig boven internationale wate ren. Het State Departement handelde echter niet snel genoeg en zo ge beurde het, dat de Russen de Ameri kanen opnieuw een slag voor waren. Toen had het weinig zin meer, een aanklacht in te dienen. Van de weken, die sindsdien verstre ken zijn, heeft het State Department gelukkig een goed gebruik gemaakt. Men heeft de toedracht van het inci dent aan een grondig onderzoek on derworpen en al is men laat met het resultaat er van voor de dag geko men, het effect was er gisteren na de rede van Cabot Lodge in de Vei ligheidsraad niet minder om. De verklaring sloeg in als een bom en bracht de Russische afgevaardigde in grote verwarring. Het was verstandig van Cabot Lod- g, de Sowjetunie niet zonder meer in staat van beschuldiging te stellen, maar aan te dringen op een onpar tijdig onderzoek. Want in feite heeft de Russische afgevaardigde zijn eigen land in een bijzonder kwaad daglicht gesteld door een dergelijk onderzoek van de hand te wijzen en aan te kon digen, dat de Sowjetunie haar veto zal uitspreken over een desbetref fend voorstel. De ontmaskering van de Sowjetonio is laat gekomen, maar gelukkig niet te laat. Het laatste woord is over deze kwestie nog niet gesproken, ook al weigeren de Russen in te stemmen met een onpartijdig onderzoek. Ca bot Lodge heeft reeds aangekondigd, dat hij met nog meer belangwekken de details voor de dag zal komen, die de kwaadaardige bedoelingen van de Sowjetunie nog meer aan het licht zullen brengen. Al met al is het incident ook voor de Amerikanen en hun bondgenoten een les geweest. Zij moeten de vluch ten rondom de landen achter het ijzeren gordijn voortzetten om aan de weet te kunnen komen, wat zich daar afspeelt op het gebied van mili taire voorbereidingen. Het zou getui gen van een gebrek aan verantwoor delijkheidsgevoel, wanneer met name de Verenigde Staten zouden beslui ten, de verkenningsvluchten langs de grenzen van het Sowjet-imperium stop te zetten. Aan de andere kant moeten de Ame rikanen er zich wanneer opnieuw een incident zou plaatsvinden niet voor schamen, dat zij alle mogelijke middelen aanwendt om een grote mo gendheid, die een gevaar voor de wereldvrede vormt, goed in de gaten te kunnen houden. Ook niet, wanneer een verkenningsvliegtuig dicht bij dc grens van het communistische blok wordt neergeschoten. De onthullin gen van gisteren hebben opnieuw aangetoond, dat de Ver. Staten er goed aan zullen doen, onmiddellijk fel te protesteren en genoegdoening te vragen, als zich weer een soort gelijk incident zou voordoen. Burgemeester van Dokkum aanwezig Prinses Margaret heeft zondag in Crediton, in Zuidwest-Enge- land, een standbeeld onthuld van Bonifacius, die in 680 in deze plaats werd geboren en in 754 bij Dokkum werd vermoord. Prinses Margaret was bij deze gelegen heid vergezeld van haar echtge noot, Antony Armstrong-Jones. Ook een afvaardiging uit Fulda (Duitsland), waar Bonifacius een klooster stichtte ey zijn stoffelijk overschot werd begraven, woon de de plechtigheid bij. Dat Bonifatius, die de apostel van de Duitsers en de Friezen wordt ge noemd, in Crediton geboren is wordt in de geschiedschrijving als waarschijnlijk opgevat. Hij was de telg van een angel- saksisch geslacht. Op zevenjarige leeftijd ging hij naar de kloosterschool te Exeter en van hier uit ging hij als Benedictijner monnik naar Nursling voor verdere studie in latijn en godgeleerdheid. In 710 werd hij priester gewijd. Zijn oorspronkelijke plan was in Fries land met de prediking van het christen dom te beginnen, onder leiding van Wil- librord. In 716 in Duurstede aangekomen hij echter dat Willibrord inmid dels dit gebied had moeten verlaten hij keerde naar zijn klooster terug. Hij weigerde abt te worden en in 718 trok hij opnieuw, met aanbevelingen paus Gregorius II naar Friesland. Zijn eigenlijke naam Winfried was door de paus in Bonifatius veranderd, ter van de martelaar wiens feestdag het toen juist was. Op 30 november 722 werd hij door de paus in Rome bisschop gewijd. Daarna werkte Bonifatius in Hes sen, Thueringen, Beieren en Franken land. In 744 stichtte hij de abdij Fulda, onder het rechtstreekse gezag van de paus. Nogmaals naar Friesland getrok ken stootte hij daar, na aanvankelijk succes, op heftige tegenstand en bij overval op zijn kamp werd hij. tezamen met 52 gezellen, in de buurt an Dokkum vermoord. Het twee meter hoge standbeeld in Crediton. uit witte Portland steen, is het werk van de Londense beeldhouwer Alan Durst en is door sir Patrick Fergu- >on-Daviet voorzitter van de Bonifatius- vereniging, aan de stad overgedragen. Het beeld stelt Bonifatius voor als jongen van veertien jaar die zich van zijn roe ping bewust wordt. Duizenden mensen stonden langs de straten van het druk vlaggende stadje toen prinses Margaret naar de parochie kerk reed voor bijwoning van de dienst. De anglicaanse bisschop van Exeter zei in zijn preek dat Bonifatius, wanneer hij heden ten dage geleefd zou hebben, prachtig werk gedaan zou kunnen heb ben bij het inrichten van een menselijk en doeltreffend bestuursapparaat in een of andere nieuw opkomende staat. De plechtigheid werd ook bijgewoond door de burgemeester van Dokkum, de heer S. van Tuinen, met echtgenote en zoon, dr. E. N. van Kleffens, ambassa deur van de E.G.K.S. in Londen, dr. Her man Bergmann als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Fulda, de maker van het beeld en andere gasten. Zij werden aan prinses Margaret voor gesteld. De Liga van Rode-kruisverenigin gen te Genève heeft bij monde van de gedelegeerde voor Kongo-zaken, de heer Jean Pierre Robert-Tissot, het Nederlandsche Rode Kruis benaderd met het verzoek een bloedtransfusie eenheid naar de Kongo te doen uit zenden. Onmiddellijk zijn hiertoe van Nederlandse Rode Kruiszijde de nodi ge stappen ondernomen. Het Rode Kruis deelt mee, dat de mogelijkheid hiertoe aanwezig is, mede dank zij de financiële steun van de Nederland se regering. De eenheid zal bestaan uit artsen en verplegend personeel, die zich voor deze missie vrij moeten maken van hun dagelijkse bezigheden. Men heeft daarom nog geen idee van het tijd stip waarop de ploeg de reis naar Kongo zal kunnen beginnen. rlvlydDl ij Orthodox exarchaat voor Midden-Europa Midden-Europa en een aartsbisschop uit de Sowjetunie tot hoofd benoemd. Deze aartsbisschop Is Joann Wendland uit Po dolsk, die de exarch genoemd zal wor den. Hij zal te Karlshorst zetelen. Een exarchaat is een bisdom van meer dan gewone afmetingen. Bij K. B. is benoemd tot Ridder in de de Orde van de Nederlandse Leeuw ge- neraal-majoor der mariniers H. Lief- tinck, commandant van het korps ma* rinier».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2