3 Het ene nodige (c ene m Een woord voor vandaag Hoedemaker na vijftig jaar herdacht Protestants Nederland heeft taak in Unie Kanttekening j Jeebleis (join/will Predikanten voerden lang gesprek met ds. Du Plessis mc. 2 Een r.k. stem over de prediking In het dagblad De Tijd-Maas bode schrijft Gerard Brom een serie artikelen onder de ver- zamelkop: Een woord voor (rooms)katholiek Nederland. Za terdag behandelde de schrijver de preek in de Rooms Katholieke Kerk: WIE de overgang heeft mee gemaakt naar het organisatie leven. waardoor priesters buiten het heiligdom leerden werken, om er allerlei verenigingslokalen als evenveel katechismuskamers om heen tc bouwen, betreurt niets van deze heilzame ontwikkeling, maar zal, nu de maatschappelijke verhoudingen net toelaten, alleen het accent geleidelijk verlegd wil len zien. Waar geestelijken tegen 1900 het podium opgedrongen wer den. omdat er zo goed als geen andere sprekers te vinden waren, mag de preekstoel opnieuw hun eigenlijk terrein wezen Als het een gezonde regel is, om het werk te kiezen, dat anderen niet kunnen doen, mogen pries ters duizend zorgen voor natuur lijke dingen aan leken overlaten, om allereerst de preek te behar- tigen Hoeveel werken de druk be zette zielzorger tegenwoordig ook te doen heeft, er bestaat vol gens de H- Pius X geen sterker plicht dan het preken. Is het ook niet zijn hoogste voldoening te be merken, dat het volk honger voelt naar het geestelijk brood en niet zijn rijkste weelde het in over vloed te breken? Een PRIESTER, die jarenlang theologie heeft gestudeerd en hopelijk blijft studeren, het Woord met altijd meer smaak proeft en met altijd meer vrucht verteert, in zijn missaal en zijn brevier ge regeld schatten vol gehalte verza melt, kan niet anders dan verkon digen wat hij dag aan dag medi teert. Het evangeliewoord van de mond. die uit de overvloed van het hart spreekt, geldt hier volledig. Niet spreken, zeiden Petrus en Jo hannes, was onmogelijk, terwijl Paulus zijn getuigenis onweer staanbaar noemde. „Wee mij als ik het Evangelie niet verkondig". Elke priester wandelt lussen won deren door, wonderen van genade en zaligheid, waarover hij nooit uitverteld kan raken. De Meester noemt ons 'vrienden, omdat Hij ons alles bekend heeft gemaakt wat Hij van de Vader hoorde, en het staat de priester vrij om ons zoveel van de goddelijke geheimen toe te vertrouwen als hij voor zich zelf beleven mag. ZO ZIET het er in beginsel uit, maar een prelaat, die een plaats bezoekt, komt handen te kort om te zegenen en de kinderen over hun hoofd te strijken, zonder dat er even een stichtelijk woord af kan. Hoe hoger feest, hoe minder preek, hebben bekeerlingen tot nun verbazing vastgesteld, zodat het vruchtbaarste seizoen voor het zaaien wordt overgeslagen On langs schreef een pastoor, dat er in ons land 200 priesters aan gooche len deden Erg aardig voor de kin deren. maar zou het niet mooier zijn, als de groten konden verzeke ren. dat er evenveel priesters werk maakten van hun preek? Prof. Cornelia de Vogel stelde als een tastbaar feit vast, dat onze geeste lijken zich zelden op het preken toeleggen. Toch zijn oplevingen in het geloof meestal aan het gespro ken woord te danken. Of we Geert Grote noemen of Pater Brugman, we komen altijd bij de preekstoel terecht. Zo is het profetisch ele ment in de kerk de bestaansreden geweest voor Franciscanen zo goed als voor Jezuïeten, maar zulke orden schijnen door de gelijk schakeling van het parochieleven er een beetje van af te groeien. Leken vragen zich wel eens af, of wrijving tussen regulieren en secu. lieren, waar het volk zich alles behalve aan sticht, niet voorkomen zou worden als de paters zich weer bezonnen op hun oorspronkelijke bestemming en zich Paulus' woord herinnerden, niet gezonden te zijn om te dopen, maar om te verkon digen Welke gaven ook nederig verborgen worden gehouden, wel sprekendheid bliift moeilijk onder de korenmaat Het gevaar voor katholieken is alles op het objec tieve van de Kerk te laten aan komen. Dan wordt ons geloof op den duur zo vanzelfsprekend, dat het niet meer uitgesproken schijnt te hoeven worden, al is een open lijk belijden, een samen getuigen, een altijd opnieuw uitdrukken en toepassen van het geloof odig om het leven te houden. Dat is de zin van de preek, de Openbaring tel kens te openbaren als een nieuwe ontdekking. De Blijde Boodschap is een onuitputtelijk verhaal in eindeloze vervolgen: „sequentia sancti Evangelii" waar de priester altijd mee klaar staat en waar het volk nooit genoeg van krijgt. Dat woord sequentia is ongelukkig tot een formule versleten. Met dat al hoeft de priester maar een bladzij op te slaan om de rijkdom te laten stromen, want elke preek waarin het Evangelie wordt verklaard, is een nieuw lied vol genade en waarheid. Hier blijkt de leer, die Christus' hoorders tot verwonde ring en bewondering stemde, de hoogste werkelijkheid, de diepste wijsheid en meteen de klaarste eenvoud. L ken. die ons In de openbaring inwijden. Als een preek uit kran ten wordt gehaald, hoort het volk niet alleen geen nieuws, maar krijgt het helemaal geen aanraking met het eeuwige. Zit er groei in katholiek Nederland en dat is Goddank een onmiskenbaar feit moet het dan niet allereerst blij ken uit een rijker gehalte van de preek, die laat verlangen naar het Woord, waar de Mens bij leven kan? Zo dikwijls sommigen bij de gedachte aan godsdienst een laffe smaak in de mond krijgen, is het zout flauw geworden en verdient het volgens de Meester zelf ver trapt te worden wat helaas voor onze ogen gebeurt. Het ergste is niet, dat het christendom wordt gehaat, maar veracht en vergeten Al zou ons land een eiland zijn, stormen, die de wereld over vlie gen, kunnen ons onmogelijk be spaard blijven. Er is een geweldige deining op gang: van de ene kant komen geestdriftige eenlingen naar ons toe, van de andere kant glij den hele groepen onverschilligen weg. Waarom zijn er zoveel gedoopten en gevormden koud en koel? Dat is een vraag, die ons te weinig op jaagt. Ze kennen het geloof niet, dat ze als een oud familiestuk heb ben opgeborgen, ze kennen het niet. omdat het hun niet wordt be kendgemaakt. Het voorrecht om christen te zijn heeft htm hart nooit aangesproken. „Als Je Gods gave kende!" zei de Meester, die zijn onschatbare schat meteen deed kennen. aan geloofskennis. Zou het niet af- doender zijn zijn die geloofskennis door leerzame preken te verzeke ren? Een Nederlander ging als missionaris naar Venezuela en wou er de eerste de beste zondag een preek houden toen zijn medebroe ders hem zeiden, dat zo iets goed was voor een ketters land als het zijne, maar onnodig voor Zuid- Amerlka. waar alle mensen im mers katholiek waren. Hoe katho liek ze daar zijn, weten we nu langzamerhand. We hoeven het zover niet eens te zoeken als we denken aan de duizenden Braban ders, die in Rotterdam hun geloof verloren, omdat ze niet godsdien stig geschoold waren, of aan de tienduizenden, die bij gebrek aan geestelijk weerstandsvermogen nog altijd aankomen in de woestijn van het moderne heidendom. En in het laatste gedeelte van zijn artikel zegt de schrijver nog: Durven priesters zich van de preek afmaken, dan gaan leken zich van het geloof afmaken. Dat vrome broederschappen niet de pittige kern vormen, waarvoor ze bestemd zijn, het ligt wezen lijk aan hun zuinige voeding met het Evangelie. Volgens een be kend priester is niets makkelij ker dan preken, niets moeilijker dan goed preken, en het kost leken weinig moeite om dat aan te nemen. Heeft Luther ooit iets hartigs gezegd, dan zeker dat het woord Gods wel gezongen en gepreveld, maar niet verkon digd wordt. Zomermeeting van Geref. Jeugdraad De zomermeeting van de Westlandse Jeugdraad van de Ger. Kerk zal dit maal, zoals reeds eerder werd gemeld, zaterdag 30 juli om kwart voor acht in gebouw Het Centrum te De Lier worden gehouden. Tijdens deze avond zal spreken ds. H. J. Kouwenhoven uit Rotterdam, die onder de buitenkerkelijken werkt Het onderwerp van zijn toespraak is: „Rente nieren, Avonturieren en pionieren. De zanger Piet Sybrandy uit Enkhuizen zal optreden met populaire en religieuze liederen. Hij begeleidt zichzelf op de guitaar. Het programmagedeelte „voor dracht" verzorgt Ria van Geest. Kaarten zijn verkrijgbaar te Hoek van Holland bij Aad Ras, Maasdijk 61; 's-Gravenzande bij Ina v. d. Hout—San, Ambachtstraat 32; te Naaldwijk bij Miep de Haan, Opstalweg 35; De Lier bij Tina Boers. Heulstraat 10; te Monster bij Jan de Smit Molenstraat 45, te Maas dijk bij Marry Koorneef, Burg. Elsen- weg 44; te Wateringen bij Magda JVIoer- Emmastraat 10; te Honselersdijk bij Nel Verhey—Pijnacker, Hordijkl. 25; te Maasland bij Tom van Nierop, Duif- polder 2 en te Schipluiden bij Ditta v. d. Berg, Rijksstraatweg 30. Voorgaande jaren werd deze zomer meeting meestal in de Hoekse Bosjes te Hoek van Holland gehouden. Tweemaal achtereen speelde het weer dit evene ment parten, zodat de organisatoren ditmaal hebben besloten een binnenbij* eenkomst te houden. C.H.U. LEGT KRANS OP GRAF „Heel de kerk en heel het volk" Verschil met Lohman Totodebat (Van onze parlementsredactie) Op de zomerconferentie van de Christelijk-Historische Unie op Woudschoten heeft men zaterdag dr. Pli. J. Hoedemaker herdacht. Morgen, precies vijftig jaar na zijn overlijden, zal op zijn graf in Heemstede een krans worden Mr. dr. K. de Vries, directeur van de christelijke kweekschool in Leiden, sprak zaterdag over „Hoedemaker en de C.H.U. toen en nu". De heer De Vries schetste Hoedemaker als een van de grondleggers van de C.H.U. en de geestelijke vader van de in 1898 op gerichte Bond van kiesverenigingen op h.-grondslag in Friesland. Men heeft Hoedemaker veelal „een onbegrepen denker" genoemd. Dr. De Vries vond dit onjuist. Hoedemaker is verontrustend duidelijk en daar houden de gerusten in Sion niet van. Vast dat Hoedemaker de vaderlandse deugd de volgzaamheid miste. Ik betwij fel zelfs of hij lid van de C.H.U. zou Prof. Idenburg terug Zuid-Afiika mist gesprek" Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Drachten, 4de pred. pl.: F. J. Veldman te Colijnsplaat; naar 's-Gravenhage-Loosduinen. 6de pred. pL: W. van Beem te Badhoevedorp. Bedankt voor Oud-Vossemeer: J. Groe nenboom te Lopikerkapel. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zwijndrecht as. vac. ds. J. Visscher: S. van der Veen te Arum. Aangenomen naar IJlst: J. C. van Loon, kand. te Groningen. Bedankt voor Vlaardingen (8ste pred. pl.): P. Melse te Zonnemaire. het „6, „Het allesoverheersende pro bleem voor Zuid-Afrika is de ver deeldheid, een verdeeldheid tussen blanken en gekleurden, ook een verdeeldheid tussen de blanken onderling en tussen de verschil lende sociale groeperingen in de Afrikaanse maatschappijAldus vatte prof. dr. Ph. J. Idenburg, directeur-generaal voor de statis tiek, zijn indrukken samen na het bezoek, dat hij aan Zuid-Afrika heeft gebracht. Prof. Idenburg keerde zaterdagmid dag op Schiphol terug van Zuid-Afrika, waar hij de nationale conferentie betref fende onderwijs en opvoeding heeft bij gewoond, die is gehouden m verband met het 50-jarig bestaan siteit van Natal. Verder ingaand op de slechte betrek kingen tussen de verschillende groepe ringen in Zuid-Afrika, merkte prof Iden burg tijdens een interview op Schiphol op, dat in die betrekkingen de v overheerst. Een vrees, die dreigt te slaan in haat en die wordt versterkt door de recente gebeurtenissen in Kon go. Wat Zuid-Afrika mist, dat is het „gesprek". Vooral Nederland is er niet af met kritiek alleen, het heeft een positieve culturele taak. Prof. Idenburg maakte van het interview gebruik als zijn me" nlng te formuleren, dat in het bijzonder de orthodox-protestantse Nederlanders die in het geloof zo geestverwant zijn met de Afrlkaanders een belang rijke bijdrage kunnen leveren tot het kweken van een andere mentaliteit in Zuid Afrika. Een mentaliteit die zou kunnen leiden tot een realistisch pers pectief, dat weinig kans beeft bij de zelfgenoegzaamheid en behoudzucht van de leidende nationalistische groep. Prof Idenburg zag het als een zeer positieve kant van de conferentie die hij bijwoonde (en waar in totaal 1500 mensen van verschillende nationaliteiten rassen bijeen waren), dat verschil lende rassen en richtingen hier tot een gesprek kwamen. Uiteraard is tijdens deze gedachtenwisselingen ook de rassen kwestie ter sprake gekomen en de kri tiek hierop vanuit het buitenland. Prof. Idenburg gelooft, dat de kritiek op de apartheidspolitiek diepe indruk in de Zuidafrikaanse Unie heeft gemaakt. In tussen is op de kritiek weer kras in gegaan door gouverneur generaal C. R. Swart, die de conferentie opende. Naar prof. Idenburg vernam, heeft de economische boycot van Zuid Afrika het bedrijfsleven reeds meer dan 10 miljoen schade berokkend. Zoals bekend, kreeg prof. Idenburg tijdens zijn bezoek aan Afrika het doctoraat in de letteren van de un siteit van Natal. „Deze onderscheiding", aldus prof. Idenburg, „moet mede wor den gezien als een uiting van vriend schap jegens ons land en volk. Het kan worden geïnterpreteerd als een getuige nis voor de waarden van vrijheid en democratie, welke behoren tot het beste Nederlandse geestesbezit". zijn gebleven, als hij tijd van leven zou hebben gehad, zei de heer De Vries. Als kernprobleem van de politiek zag Hoedemaker de verhouding van kerk en staat. Zijn ideaal was de christelijke staat in reformatorische zin: de staat met de Bijbel. De antithese verwierp hij echter en van een coalitie met Ro me verwachtte hij geen heiL Boven de democratie ging hem de theocratie. Als Kuyper gelijk recht voor allen eist, ant woordt Hoedemaker: „Het recht var God is ook het recht van de waarheid en niet het recht van de meerderheid". Verschil met Lohman De samenvatting van Hoedemakers idealen is zijn leus „Heel de kerk en heel het volk", d.w.z. de belijdende volkskerk en de staat met de Bijbel. Geen van beidt idealen viel bij Loh man in goede aarde. Lohman dacht meer idividualistisch. De sleutel de tegenstelling tussen Lohman Hoedemaker is: de jurist tegenover de theoloog. De invloed van Hoedemaker in de C.H.U. is sinds 1908 eerder toe- dan af genomen, meende dr. De Vries. Het be ginselprogram heeft nog steeds een Fries-christelijk-historlsche inslag. De Hervormd Gereformeerde Staatspartij, die een Hoedemakeriaans protest tegen de vooroorlogse politiek van de C.H.U. was, is na 1945 niet in haar oude ge daante herrezen. Dit houdt verband met het feit dat de belangstelling in de C.H.U. voor Hoedemaker was herleefd, mede tengevolge van de discussie over de verhouding tussen de C.H.U. en de A.R.P. Sprekend over de actualiteit van Hoe demaker maakte de heer De Vries ook enkele opmerkingen over het jongste to todebat. Het c h.-Tweede-Kamerlid dr. Diepenhorst verklaarde zich in dat de bat akkoord met het wetsontwerp op grond van de erkenning dat de meerder heid van ons volk de toto aanvaardt. De heer Diepenhorst zei dat de wetge ver niet verder moet gaan dan met de volksconciëntie strookt. ,.De argumentatie heeft mijn Hoe- demakeriaanse haren te berge doen rijzen", zei de heer De Vries. „Lijn recht hiertegenover staat het woord van Hoedemaker: het recht van God is ook het recht van de waarheid". Tijdens de discussie gingen de Kamer- leden dr. H. W. Tilanus en mr. dr. J. van Bruggen tegen deze laatste opmer kingen van de heer De Vries in. De heer De Vries zei daarop dat een poli ticus de spanning moet voelen tussen de situatie zoals die is en de situatie zo als die moet zijn. „Als de heer Diepen horst die spanning heeft doorleefd, dan ben ik er de mar niet naar om te zeg gen: het is mis", aldus dr. De Vries. Het is bij grote mensen vaak precies als bij de kinderen: ik ben lekker toch veel rijker, knapper of groter dan jij! Iedereen vindt zichzelf veel belangrijker dan de ander en o wee als we gaan ontdekken, dat we van ons voetstuk rollen en we onze lege woorden geen inhoud kunnen geven! 't Gaat blijkbaar j ook op religieus gebied op. Let u maar eens op de jongeren, die Jezus vergezellen op Zijn tocht door het oude Palestina. Hij moet toch écht wel dankbaar zijn, dat ze alles in de steek hebben gelaten om Hem te volgen, 't Is toch zeker niet meer dan billijk, dat Jezus hun offer waardeert. En dan gaan ze onder elkaar bekvechten: wie is de grootste in het Koninkrijk der hemelen, wie staat vooraan in de rij, tegen wie zegt God: Jij mag het dichtst bij Mij komen staan"? Natuurlijk komen ze er niet uit. En stemmen gaat in zo'n geval niet op! Dan moet Jezus het maar zeggen, vinden ze. En dus leggen ze Hem het probleem voor. De wonderlijke reactie van Jezus is, vol van goddelijke wijsheid. Hij roept een kind en zet dat midden tussen *hen in. En dan klinkt Zijn stem: „Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnen gaan." Neem maar aan, dat de discipelen dit antwoord niet hadden verwacht! En misschien is dat verschijnen van het kind (dat toch eigenlijk niet of nauwelijks meetelt) minder pijnlijk voor hen dan die mededeling: „Indien gij u niet bekeert": zij zullen helemaal opnieuw moeten beginnen Een les om niet meer te vergeten. DE LAATSTE STROHALM A| (Advertentie) BINNENVERI NGBED SCHU1MRUBBERBED Pinksterbeweging en kerken Op zijn doortocht vanuit Finland naar Edinburg in Schotland, waar in augustus de „Comittee on faith and order" van de Wereldraad van Kerken bijeen komt, heeft ds. Du Plessis en kele dagen ingeruimd voor bespreking met groepen van hervormde en gere formeerde predikanten, die zich reeds enige tijd bezig houden met de bood schap, waarmee de pinksterbeweging zich tot de kerken richt. Du Plessis is Zuidafrikaner van ge boorte. Hij was algemeen sekretans van de pinksterbeweging aldaar. Toen in 1947 in ZUrich de eerste wereldconferentie plaats had van alle pinkstergroepen uit 24 landen, sprak hij het openingswoord. Gedurende tien jaar bleef hij sekretaris Ik geloof dat dit de ernst is van deze tijd, dat men aan het leven de zin ontnomen heeft, dat men elk ideaal waardeloos heeft gemaakt voor een waan, een machtsdroom. Wij vooral hebben geen toekomst meer en daarom zal mijn werk misluk ken ook al wil ik dat niet." Dat klonk diep smartelijk en daarom zei ik, „Er blijven toch altijd onaanrandbare waarden over, die geen vijand kan roven. Je kunst kan nooit zinloos zijn „Nee, op zichzelf genomen niet, dat weet ik wel, maar als je weten wil hoe diep we zijn gezonken en hoe aan de kunst de zin ontnomen is, dan behoe ven we alleen maar te zien, dat men de rassen haat in dc kunst heeft gebracht. Kunstenaal» van alle tijden zijn in de ban gedaan.... waanzin. Ik zie het donker in, en ik weet niet goed mser hoe lk vorder moet voorzover er nog een verder is. Ik voelde: dit is het We zwegen en luisterden naar de zacht gonzende regen buiten ln de zomeravond, waaruit het daglicht zachtjes wegvloeide. Het duis ter begon zich in de kamerhoeken te nestelen en het leven was moe en diep weemoedig. „Je moest hier vandaan kunnen",, zei ik, „er zijn nog wel streken in de wereld waar het anders is. Het is alleen moeilijk de weg te vinden. Ik zag dat Samu's aandacht opeens aan dit onder werp gespannen raakte. Hij boog zich wat voor over, steunde de ellebogen op de knieén, het hoofd in de handen. Toen zei hij: „Je hebt -gelijk, hier heb ik geen toekomst meer. Ik mag hier niet meer verder studeren. Ik zou het ook niet kunnen. Dat wil zeggen, ik zou het thuis kunnen doen, maar ik heb er geen lust meer in. Ik zou hier vandaan wil len. totdat alles voorbij Is." Opeens richtte hij zich op en zag mij bijna smekend aan. „Ook voor Martha zou lk het willen, ze is nog een kind We moeten het samen proberen. Heb je geeo relaties die ons zouden kunnen helpen?" Als of hij zich plotseling bezon voegde hij er haastig aan toe: „Begrijp me alsjeblieft goed Het is geen lafheid, geen vlucht voor de dood of voor pijn. Ik »ou als soldaat op het slagveld kunnen sterven, maar als een gesmade, als een onwaardig mens uit gebannen te worden, verlaagd tot een stuk vuil waarvan de maatschappij verlost moet worden.... dat kan ik niet aan. Daar ga ik kapot aan nog voor ze me grijpen. We zijn getekend door een •ter. Ik schaam me er niet voor, maar het is een r o m i n öoor heRm. steqqeRöè, daarom brandt het ding op m'n niets uit te leg- hoeft i degradatieteken „Ik weet het Samu, gen, maar besef dat ook zelf met de dood in de schoenen, want de verrader heeft zijn dag." Samu zuchtte. „Maar alles is be ter dan dit en soms is een smartelijke werkelijk heid zoeter dan slopende onzekerheid." Die avond vertelde hij mij een lang droef ver haal over zijn schoonouders. Hij vertelde mij, hoe zij er op hadden aangedrongen spoedig met Martha te trouwen, omdat de ,onge ongehuwde Joden groter gevaar liepen dan de gehuwden. Ze wilden hem in een levensmiddelenbranche aan het werk zetten, omdat de Duitsers nogal eens consideratie toonden voor de werkende Jood in zulk een bedrijf. „Och", vervolgde Samu, „ik vind het nogal naief gedacht. Waar hebben de Duitsers pardon voor. Het ergste is Martha hebben ze zo dom gehouden Ze heb ben haar angstvallig beschermd tegen alles wat haar zou kunnen ontnuchteren. Dat maakt alles dubbel zwaar. Zij gelooft nog. Ik heb geen en kele verwachting meer. Wat zal ik haar lot ver binden aan het mijne?...." Martha's vader had hem gezegd: „Trouw met haar, het zal wel het laatste zijn dat we voor ons kind kunnen doen. Hoe kort ook, laat haar geluK- kig zijn, dan heeft ze het meegemaakt. We maken er een groot intiem feest van... het laatste, en dan. Weet je, voor mij is er geen ontkomen meer aan. Als ze mij aanstonds vinaen, is het onherroe pelijk uit Ik ben in hun ogen een deserteur. Ik ben op alles voorbereid." „Begrijp je hoe moeilijk dat allemaal valt?", vroeg Samu. den hebben en ik weet dat hij weggegaan Het hoge woord was er uit en de kern va„ les was, het leven heeft voor mij, voor niemand nog enige zin. Een ^mens^kan wel te ii toegebracht moeten worden aan de dreunende le gers die de kring van ellende al wijder in Europa trokken.... Dit leek onmogelijk. Samu zat tegen over mij, een donkere ineengedoken figuur, zijn hoofd tussen de handen. De regen ruiste monotoon het gootwater klokkerde door de regenpijp en dt schemer legde zich dichter om ons heen. Toen zei ik: „Het lijkt me dat Martha bij haar ouders ernstiger gevaar loopt dan bij jou." Ik durf de hem niet te zeggen, dat ik het met haar vader eens was, dat dit misschien de laatste vreugde zou zijn die er voor haar te beleven viel. Hij vroeg ge lukkig geen verklaring en ik vervolgde haastig: „laat ik zien wat ik voor jullie doen kan, misschien vind ik een betrouwbare weg naar het buitenland." Samu bleef onbewogen zitten. Het troostte hem blijkbaar niet wat ik zei en omdat ik de spanning waarin hij leefde een ogenblik wilde breken volgde ik; „kom Samu. kop op. Ik ga licht n en we drinken thee, en ik heb nog een sigaret voor ons beiden. We leven nog. en zolang we nog leven zijn er ook mogelijkheden. Het is nog niet te laat." Terwijl ik dit zei, werd ik boos op mezelf holle gepraat, maar m'n hersens viel op dit ogen blik niet anders in en ergens achter in mijn hoofd leefden een paar namen die betrokken nen worden in een ontvluchtingsplan. Samu richtte zich plotseling op. „Je hebt gelijk Ik dank je. We leven nog, misschien dat ik eer uitweg voor ons vind. Ik mag dus op je reke- „Volstrekt." Hij zuchtte verlicht „Dan zal ik nu maar weer naar boven gaan je niet langer lastig vallen." „Wacht!", zei ik opeens. Ik geloof dat een mens in gevaar een zesde zin tuig heeft, want nooit zal ik hot volgende ogenblik vergeten. Hoe het precies bij mij opkwam weet ik niet. maar ik gebood: ,,ga daar zitten Samu. Op mijn plaats." Wordt vervolgd "1V/TEDE dank zij het voortvarende uit is, is het verwijderen van iedere optreden van de organisatie Belgische invloed in de Kongolese brui[ der Verenigde Naties hebben samenleving, die hij zich voor ogen Lei de internationale aspecten van heeft gesteld. Spee het Kongolese drama hun ge- De laatste strohalm, waaraan de Bel- vaka enigde Staten en de Sowjetunic in provincie Katanga, die zich volkomen Kongo zou overgaan in een „hete", werd niet bewaarheid. Maar de pro blemen, waarvoor niet alleen Kongo, had gedistantieerd van het optreden der centrale regering in Leopoldstad. Premier Tsjombe had zelfs de af- maar ook België zich voor geplaatst scheiding van zijn provincie bekend- plorr gemaakt en Katanga met instem ming van het parlement tot onaf- Ge De moeilijkheden, waarmede onze hankelijke staat geproclameerd. Geen heid, Zuiderburen te kampen hebben zijn enkele regering voelde er echter iets deze staat te erkennen en ook legio. Het ziet er naar uit, dat de breuk, die in de afgelopen weken tus- de Belgen namen een uiterst voor- Lu Naties bevolen militaire ontruiming het onlangs gesloten vriendschaps van Kongo, maar ook met een blij- verdrag zou mogen blijven gebrui- vende uittocht van de vele tiendui- ken. In dat gebied bevinden zich de zenden burgers, die totdusver leiden- rijke kopermijnen en is 75% van de de posities hebben bekleed in de Kon- economische belangen geconcentreerd, golese samenleving. Het houdt ook belangen, die voornamelijk in Belgi- in, dat de economische belangen van sche "handen zijn. Katanga was en is België in Kongo niet langer veilig dus voor de Belgen van beslissende werk, dat de Belgen in hun vroegere ook deze laatste strohalm afgebroken. La kolonie hebben verzet. De Zweedse generaal Von Horn, de Wel' Dit is een bijzonder tragische ontwik- opperbevelhebber van de V.N.-strijd- H? keling, omdat de versnelde souve- krachten in Kongi, die met instruc- reiniteitsoverdracht als resultaat van ties uit New York op de terugreis olct(J de in Brussel gehouden rondetafel- naar Kongo is, heeft er geen twijfel(dag conferentie juist de bedoeling heeft 0ver laten bestaan, dat zijn troepen La gehad, het smeden van een vriend- binnenkort Katanga zullen binnen- schappelijke band tussen Kongolezen trekken". In en Belgen mogelijk te maken en een verklaarde hij, dat dit gebied nieuwe vorm van samenwerking te provincie van Kongo is en dat alle vinden, die in het belang van beide Belgische militairen het ontruimen volken zou zijn. Het in Brussel be- moeten. de belofte in, Dit betekent, dat de zeg_ i Leopoldstad zate Ac zijn opdracht staat, zo i. J-* ji* (tot volken met een verschillende huids kleur nieuwe gestalte zou krijgen. Het heeft niet zo mogen zijn. Het op de rondetafelconferentie bereikte ak- Het houdt voorts 'in, dat de Belgen ^ag ook de basis Kamina moeten ontrul- Ri; men, wanneer Loemoemba daarop dag blijft aandringen. En zo staat België 2 pinkster- De laatste jaren voelt Du Plessis zich echter geroepen om kontakten te leggen met de officiële kerken. Hij is zodoende een soort verbindingsofficier geworden tussen de pinksterbeweging, dio momen teel ruim 10 millioen leden telt over heel de wereld, en de historische kerken Het vorig jaar sprak hy In Sao Paulo dot het congres van de Presbyterian World-alliance. Hy had meerdere ge sprekken met Dr. Visser 't Hooft en ver bleef gedurende drie weken op het in stituut van de Wereldraad van Kerken in Bossey. Du Plessis betreurt het dat de pink sterbeweging te veel kerk aan het wor den is ZU moet beweging blijven. Alleen dan kan zij haar oorspronkelijk élan be houden. En alleen dan kan deze stroom i weg vinden binnen de bedding van bestaande kerken. Wanneer de pink sterbeweging kerkmuren rondom zich gaat oprichten, komt zy tegenover dc andere kerken te staan en dan verzwakt een groot gedeelte haar karakter. Du Plessis vertelde nog als merkwaar- _ige bijzonderheid, dat de pinksterbewe ging de grootste opgang maakt in de r.k landen. Brazilië telt ruim 1.500.000, Chili 400.000 en Italië ruim 100.000 leden van pinksterg»Oieenten Aan het gesprek met Du Plessis, waarbij geen voorgangers vati Neder landse pinkstergemeenten aanwezig waren, namen ongev. 22 hervormde en 14 gereform. predikanten deel. Er was ruimschoots de tijd om vragen te stel len, want de bespreking duurde meer dan vier uurHoewel er bij een aan tal predikanten vele vragen over ble ven, was de meerderheid van de aan wezigen het er toch over eens dat ern stig de aandacht geschonken moet wor den aan de boodschap van de pinkster gemeenten. Het gesprek ging niet om een samensmelting van deze gemeen ten met de kerken, maar om de bood schap die deze gemeenten prediken meer ingang 7 vinden. koord en de verdragen, die nadien spoedig voor een nieuwe beslissing, tussen Kongo en België werden ge- nl. of het gehoor zal geven aan even- sloten, blijken het papier niet waard tuele bevelen van de Verenigde te zijn, waarop zij werden geschre- Naties, of dat het zich zal beroepen gen, die ook hij op zich heeft geno- trekking tot de Belgische militaire men en het enige, waar hij nog op bases in Kongo. G.Z.B. kan naar Natal gaan Als de ledenvergadering in septem ber a.s. haar fiat geeft zal de Gere formeerde Zendingsbond (G.Z.B.) in de Hervormde Kerk, die tot nu toe werkt op Midden-Celebcs een nieuw zendingswerk beginnen in Natal. Het ligt in de bedoeling dat gewerkt zal worden onder de Zoeloes. De directeur van de G.Z.B. ds. J. de Lange en ds A. Meijers hebben in de afgelopen maanden een reis naar Zuid- Afrika gemaakt om daar de mogelijk heden te onderzoeken van zendingswerk. In het laatst verschenen „Alle den Volcke". het maandblad deze zending geeft de directeur eer knopt verslag van de reis en vai zendingsmogelijkheden die er nog in Zuid-Afrika zijn. Hij hoopt deze winter in de verschillende afdelingen in het land lezingen over zijn reis te houden. De jaarlijkse zendingsdag wordt ook dit jaar weer in het Rijsenburgse Bos te Driebergen gehouden en wel op don derdag 4 augustus. Ds. A. Meijers van Utrecht spreekt het openingswoord en ds. I. Poot van Middelhamis het slot woord. Voorts zullen spreken ds. J. Vos van Rijssen, ds. R. de Bruin van Bar- neveld. ds. C. Graafland van Woerden ds. A. den Hartogh van Amersfoort. i de kerken te doen Advertentie Ook met de Nederlandse voorgangers van pinkstergemeenten zyn reeds een aantal gesprekken gevoerd. Zo is er een maandelijkse samenspreking in Baarn, die wordt geleid door ds. W. W. Verhoef en ds W. Glashouwer. Ook gereformeer de predikanten hebben reeds herhaalde malen contact gehad. Zo is er een groep van ongeveer 60 predikanten die aan dit gesprek hebben deelgenomen. leng; adj Carpentier (88) 60 jaar ridder Willemsorde Zaterdag is in Amsterdam weer de verb jaarlijkse reünie gehouden van leden1 van de Koninklijke bond van ridders 5?.r der militaire Willemsorde. De 88 jaar6,^. oude ridder der militaire Willemsorde xnii 4e klasse P. C. Carpentier werd gehul- j k digd omdat het zestig jaar was geleden 1 Kok dat hij met de orde werd onderschei- Mor; den. Deze huldiging geschiedde in het j Cror bijzijn van 33 mederidders met hun da- mes en vele autoriteiten. De heer Car- y'rr pentier was speciaal uit Antwerpen i elnd waar hij thans woont met zijn echt- Hav genote naar Amsterdam overgekomen. Zoet Ridder Carpentier kreeg op 13 juli litai 1900 c militaire Willemsorde omdat hijlabo ïrscheid Atjeh zich uitzonderlijk had onderscheiden bij I de krijgsverrichtingen in Atjeh in het tweede halfjaar Behalve bloemen ontving de heer Car- j ^Ver pentier van het ridderfonds een enve-Hen loppe met inhoud en namens de ere- gers voorzitter van de vereniging, de lieer frou M. C. Koning, werd hem een grote kist j tens, M I sigaren overhandigd. Een studiecommissie van de E.E.G. L' Tien hoogleraren uit de zes landen van de Europese economische ge- d meenschap, o.w. prof. B. Schendstok j van de Economische Hoogeschool te ^;a Rotterdam, hebben zitting gekregen fam in een speciale studiecommissie van de E.E.G. Zij zullen de financiële §®r<j problemen der economische integra- Lev tie bestuderen en nagaan in hoeverre de bestaande nationale financiële enn politiek van de zes landen het tot diet stand komen van een gemeenschap- w pelijke markt die alle eigenschap- j pen van een gewone binnenlandse j huk markt dient te krijgen bemoeilij- Lijs ken of zelfs onmogelijk maken en wat hieraan gedaan zou moeten wor- A" den. naa De commissie zal in de eerste J !$■- plaats de aspecten van de concurren- tiepolitiek der nationale financiële po litiek behandelen en nagaan hoe het financiële beleid der overheid dient te zijn als men concurrentievervalsing wil voorkomen. De commissie is in Brussel ge ïnstalleerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2