C44RISTFL Hoe evangeliseren in deze tijd? we Uit het oude diakonaat ontharing depilan Verhouding van de mens tot de wereld en kerk cle c/rcotóte ciave Een woord voor vandaag Kanttekening Christenstudenten in Straatsburg bijeen 2 Kritiek niet altijd gerechtvaardigd In het blad voor de ambts dragers Woord en Dienst" schrijft ds. F. J. ter Beek over het diakonaat in vroeger tijd. Hij geeft daarin een antwoord op de vaak vinnige kritiek die op dit kerkelijk werk is geoe fend. Hij schrijft onder meer: passen en onszelf vooral niet voor kampioenen verslijten: wie weet hoe het nageslacht over ons werk zal oordelen, hoe men mis schien ons een gebrek aan visie en durf zal verwijten Uit het archief van onze Breu- kelense diakonie diepte ik enke le gegevens op. aan de hand waarvan zich enige gevallen van diakonaal handelen in vroeger dagen lieten reconstrueren. Zij geven wel te denken. Het eerste vertelt van de zorg, die gegeven werd aan wat wij tegenwoordig zouden noemen een chronische zieke. In Breukelen wnonde in 1698 een behoeftige oudere vrouw. Ie der kende baar als Eva, met welke naam en niets meer, zij ook in de boeken der Diakonie voorkomt. Zij kon niet of node in haar eigen levensonderhoud voor zien en werd daarom door de di akonie' gesteund. Aan Dirk Pou- welszoon bij wie zij thuis lag, werd daarom voor iedere week, dat Eva bij hem verbleef 7 stui vers ..slaapgeld" uitgekeerd. Zij kon blijkbaar nog wel lichte huis houdelijke bezigheden uitvoeren en aldus althans haar kost zelf verdienen. Dat werd anders. In de loop van het iaar werd zij geestesziek en Dirk Pouwels- zoon kon haar niet langer in zijn huis hebben. Pieter van Gunst had al verscheidene nachten op Eva gepast, opdat er geen onge lukken zouden gebeuren in Eva's aanvallen van razernij. Nu werd zij overgebracht naar het huis van Dirkje de Ridder, die haar ,.in haar bedroefde staat heeft gehuysvest ende nagt ende dag op haar gepast heeft. Zij heeft haar voorsien en versorgt van behoorlijk kost en drank" en ontving daarvoor, nadat Eva was overleden 28. 2 stuivers en 4 penningen. TTET was zeker niet gering, wat 11 deze gemeenteleden aan de ze behoeftige zuster deden. Het tweede geval is treffend om de piëteitvolle zorg, die aan een vreemdeling werd gegeven. In het jaar 1698 werd een rond trekkend ..paardenmeester" op reis in Breukelen door ziekte overvallen. De ..meester" (dok ter) werd er bij gehaald en de dominee, die op zijn beurt de di akonie in het geweer liet komen. De zieke man werd ..thulsge- legd" bij Lijsbeth Gerrits, wier zorgen echter niet mochten ba ten. Jan, zoals de paardenmees ter bleek te heten, stierf. Lijs beth Gerrits heeft voor haar zor gen en onkosten gedurende Jans ziekte 17 en 13 stuivers uitge keerd gekregen van de Diakonie» Voor Jan werd een „dootkleet" gemaakt, een graf gedolven en de klok geluid. Die begrafenis kostte 2 en 14 stuivers. Alles wat Jan heeft nagelaten, was zijn pak dat hij aan had. Dat werd nu verkocht door Cornelis Jacobs- zoon Rap met voorkennis van de administrerend diaken aan Phi lip die er de som van 8 voor betaalde. TN het jaar 1697 werd door de 1 Breukelense diakenen ƒ1074 ,,in het sackjen ontfangen", zoals de rekening vermeldt. Wanneer u dat bedrag met 6 vermenigvuldigt dan hebt u zo ongeveer het bedrag aan heden daagse guldens. En die 6500 werden toen bijeengebracht door een gemeente van naar schatting 800 zielen. Voorwaar geen klei nigheid. Wat deed men met dit geld? Er was in dat jaar een vrouw uit de gemeente tot een straf ver oordeeld, die zij in het spinhuis in Utrecht moest boeten. Het zal geen brave zuster geweest zijn. Om te beginnen werd haar kind door Saartje IJsakken in dc kost genomen, waarvoor door de Di akonie een som werd uitgelegd van 46 gulden en 13 stuivers. Daarvoor was het kind een jaar bezorgd. De zuster, Gerbregtje heette zij, was blijkbaar niet wel ter been. Zij werd door de stal houderij van de weduwe van Cor nelis Hendrikszoon Bakker naar het spinhuis gereden. De Diako nie betaalde daarvoor 3 en 10 stuivers. Tegen de tijd dat Ger bregtje uit het spinhuis zou komen waren er meer kosten te maken. Het halen van de vrouw uit het spinhuis kostte 8 en 10 stuivers. Aan het spinhuis gekomen volg de blijkbaar een gesprek met de ..directeur" e'n deze heeft zijn hand opgehouden. Deze .vader" ontving voor zijn goede zorgen: „voor het sluijten en ontsluijten van Gerbregtje in en uijt het spin huis" het bedrag van 7. Dat was in totaal een bedrag van 65 en 13 stuivers, hetwelk aan een niet oppassende zuster ten koste werd gelegd. Het bedrag werd verlaagd door de bakker, Gerrit Klaas Buijs. Hij schonk een som van 10 voor dit werk van de Diakonie, het bezoeken der gevangenen, aldus ds. Ter Beek. Breed beraad in de Wereldraad (Van een onzer medewerkers) TN HET PARK rondom Chateau de Bossey, het studiecentrum van de Wereldraad van Kerken te Genève, kan men op een bepaald punt de besneeuwde top van de Mont Blanc boven de om ringende bergen zien uitsteken. Maar lang niet altijd, gemiddeld slechts 50 dagen per jaar. Nevel en wolken onttrekken de verre reus maar al te vaak aan het gezicht. Men weet, dat hij daar moet zijn, maar men ziet hem niet. yö VERGING het ongeveer de vijftig deelnemers aan een be raad, dat een week lang op de Bossey gehouden werd over de vraag, hoe in deze tijd de Kerk de boodschap van het Evangelie brengen moet. Kan zij dat nog? Moet het Evangelie heel anders gepredikt worden? Heeft de Kerk eerst een opwekking nodig? Moet zij haar structuur grondig veranderen? Modern, snel en mild. veilig en reukloos De deelnemers uit alle hoeken van de wereld, vooral ook uit jonge Ker ken in Azië en Afrika, naast Europea nen en Noord- en Zuidamerikanen, hadden één gemeenschappelijk ver langen- die verre berg te zien, waar over het gebod van God aan Mozes spreekt: „Afaalc het alles, zoals het u op de berg getoond is." Maar het moet eerlijk gezegd worden: vaak onttrok hij zich aan het oog. Wij staan niet op de goede plek, zeiden sommigen; hei zijn de depressies van deze stormach tige tijd, zeiden anderen, geloof is al tijd een tocht door nevelen. Maar on danks dat wisten toch allen: de berg is er een, een Rots des heils, ook al ziet men hem niet. Diverse wegen Niettemin ging dat bonte gezelschap op weg naar de top. Niet echter over een prettig begaanbare en mild stijgen de weg. Vroeger mag de taak en plaats der Kerk in de wereld zo duidelijk als Zomer conferentie C.S.F.R. Het was prof. dr. Gwyn Walters, zin. De door Kraemer in navolging van „Kerk en Wereld" Dit jaar bestaat het instituut „Kerk t Wereld" stichting van de Nederlands Hervormde Kerk. 15 jaar. In verband hiermee zal op 27 en 28 augustus een grote lustrum conferentie worden gehou den in ..de Horst" in Driebergen. Advertentie Denk fian Uw lijn volgens de nieuw ontdekte formule. Doosjes van ISO tabl. k f. 1.15 500 tabl. 1. 2.95.1000 labl. f. 5.50 bij apothekers en drogisten N.V. H. TEN HERKEL, HILVERSUM hoogleraar aan de Temple Universi ty te Philadelphia (U.S.A.), die af gelopen donderdag sprak over: „Man in relation to the World", voor de Ci- vitas Studiosorum in Fundamento Reformato, die deze week te Huis ter Heide haar jaarlijkse zomercon- ferentie houdt. 1 Het begrip wereld kan onder drieër lei gezichtspunten beschouwd worden: a) De geschapen kosmos, waarin God de gever van alle goede gaven is, maar de mens door het gebruik der dingen de al of niet zondige gerechtheid be paalt. b) Het leven van de mensen in georganiseerde rebellie tot God, waar bij men letten moet op de verhouding christendomcultuur. Deze verhouding kan zijn antithetisch, evolutionistisch, dualistisch en transformistisch. c) De verloren mensheid, maar dan als ob- ;ct van Gods liefde (niet als rebellie). De relatie van de christen ten opzich- van de wereld behoort een reflexie an de oneindige liefde Gods te zijn. Zijn primaire taak moet zijn een zuur desem. een zoutend zout en een lich tend licht in deze wereld. De dynamiek van de liefde van Christus dient af te. stralen van het gelaat zoals Mo'zes toen hij afdaalde van de Sinai. Het lichaam, als tempel van de Geest, is van belang voor het koninkrijk van God en dus ook voor de wervende kracht van het evangelie. Het universi taire leven behoort doorzouten te wor den van de liefde van Christus; het werkt al een antisepticum. Zo komen wij in aanraking met veel dingen, van de cultuur zonder er zelf door besmet te worden. We moeten leven in afhanke lijkheid van de dynamiek van de Geest die alleen Christus kent. Vrijdag sprak ds. J. van Sliedrecht. herv. predikant te Baarn, over ,.De in termenselijke relaties binnen de kerk". Uitgaande van de zichtbare kerk stelde spreker dat de verbondsgemeente be staat uit geroepenen, hoewel niet alle geroepenen uitverkoren zijn in de enge Barth voorgestane ekklesiologische op vattingen dienen afgewezen te worden, aangezien zij een vervluchtiging van de Geest betekenen. Gods roep heeft ons onder de roep van het heil samengebracht. Hoewel de ze heilsmare tot ieder komt. slaat zij niet overal in. In de ene christenge meente voele een ieder zich juist hier om verantwoordelijk. De gemeenschap der heiligen is niet los te maken van de verbondsgemeente. Zij is gave en op gave tegelijk. Helaas zijn er hier vele misverstanden waarbij onder meer ge noemd moet worden het los van woord en sacrament bijeen zijn in gezelschap pen, aangezien dan de ambtelijke be dieningen verwaarloosd worden. De bijbelse notie houdt geen opeen- klitten van gelijkgezinden in maar het afgezonderd zijn in dienst van God. Bin nen de zichtbare kerk stuwt niet het ge voel maar het geloof tot gemeenschap; het gebed is daarnevens een kenmer kende karakteristiek. Mede door het ge brek aan het bestaan van deze gemeen schap Is er In onze tijd een afval van de kerk. Al moge dan de kerk in ver val zijn, daarom moet men de kerk niet verlaten; er moet smart in het hart zijn. Hoewel op aarde het bijbels visioen geen volle Merkelijkheid wordt, kan het geloof toch nooit teveel ver asfaltweg geweest zijn, geestelijke aardverschuivingen en allerlei (allesbe halve geestelijk!) natuurgeweld hebben de vertrouwde route versperd. Hoe dui delijk ook de opdracht mag luiden: „pre dik het evangelie aan alle creaturen". en de methode voor deze tijd aagtekens omringd. Het mocht dan ook geen verwondering wekken, dat men zich langs vaak zeer verschillende paden op weg begaf. De referaten en discussies ga-ven daar onomwonden blijk De leiding der conferentie had op zettelijk het breedst denkbare stand punt ingenomen en alles uitgenodigd wat zich in uiteenlopende stijlen of methoden over de hele wereld binnen het Protestantisme met de evangelisa tie bezig houdt: opwekkingspredikers Pinkstergroepen, hoogkerkelijke werkers en experimenterende pio niers, geleerden en practische evange listen. Een van dc sprekers was Billy Gra ham, die uit Brazilië van een confe rentie van de Baptist World Alliance (slotsamenkomst met 200.000 men sen!) aangevlogen kwam. Een andere ds. Horst Symanowski, die in Duits land al tien jaar onder industriearbei ders werkt, er zijn Engelse collega Wickham, die hetzelfde in Sheffield deed en onlangs tot (Anglikaans) bis schop van Middleton werd benoemd. Dat zijn nu maar twee namen uit de 21 naties, die vertegenwoordigd wa ren, maar langs hoe verschillende wegen waren zij onderweg! De befaamde prediker Graham had ook dit selecte gezelschap een uur lang in zijn ban. Men volgde hem gespan nen, zoals hij met de lenige sprongen van een geroutineerde klipgeit om hoogging, doelbewust en rechttoe, rechtaan en allerlei theologische hin dernissen met verbluffend gemak ne mend. Sommigen al te gemakkelijk en zij vroegen zich dan ook af of de mensen van deze tijd, hoewel, in mas sa toestromend, werkelijk méékomen deze stoere bergbestijging. Conferentie van de Oecumenische Raad De Oecumenische Raad van Kerken in Nederland zal zijn jaarlijkse confe rentie op 3 en 4 september houden in de Bergkerk te Amersfoort. Op de eerste dag spreekt onder meer mr. H. Mulde- rije, voorzitter van het I.K.O.R., over de omroep in dienst van de kerk. Voorts spreken prof. dr. W. F. Dank baar. ds. A. Donkers, ds. J. Broertjes en prof. dr. H. Berkhof. De conferentie be gint zaterdag te 15.30 uur en eindigt zon dag te 17.30. Padvinderij Billy Graham: Massa-evangelisatie kan opmerkelijk oecumenisch zijn Billy Graham, die voortkomt uit en vroeger ook hoofdzakelijk samen werkte met Amerikaanse Kerken die betrekkelijk sterk anti-Wereldraad zijn, heeft in de laatste tien jaar steeds met nadruk gesteld dat, willen wij in massa-evangelisatiewerk op i«- terkelijke basis werkelijk de mensen bereiken en hen helpen, dan zullen wij ook de medewerking moeten vra gen van de kerken die wel mee werken in de Wereldaad. Het gevolg van deze houding is dat hij van extreem-fundamentalistische zij de een stroom van kritiek over zich heeft losgewoeld, maar ook dat ker ken die vroeger zeer afkerig stonden tegenover zijn massa-evangelisatiear- beid zich met groot elan in dit werk hebben geworpen. Het was echter de eerste maal dat Gra ham sprak in een officiële conferentie op Bossey. hetgeen in zekere zin be tekent dat men in de kringen van de Wereldraad ook een meer open denkingen, zoals uit bijgaand verslag blijkt. Graham riep in zijn rede de kerken overal ter wereld op om mee te hel pen om het evangelie te verkondigen aan alle mensen in dit .kritieke uur van de wereldgeschiedenis' Hij erken de dat er gevaren verhonden zijn aan zijn werkmethode, maar was van me ning dat hier een podium was, waarop kerken werkelijk samen kunnen staan en een opdracht die zij met grote een heid en ijver samen kunnen vervullen. „Ik geloof dat het mogelijk is om in de massa-evangelisatie een „oecumeni sche diepte" te bereiken." verklaarde Graham, „die van zelfs groter be lang kan zijn dan het georganiseerde Langs een heel andere route ploeteren mensen als Wickham en Symanowski omhoog, via een helling, die v nige tientallen jaren nog nauwelijks be treden was. Zij zoeken bewust een nieu- weg om de industriearbeider va- de- tijd met het evangelie te bereiken. Daar helpt alle directe oproep tot per soonlijke bekering niets meer, menen zij. Men verstaat daar geen woord meer de Kerk is niet anders dan een in stituut van de middelklasse met een be tekenis, die hen volkomen koud laat. f gelijkenis is omgekeerd: één schaap is thuis (in de kerk) en negen ennegentig zijn verloren. Hoe moet hier het evangelie functioneren? Door Jezus Christus te verkondigen als Heer. niet theologische uitleg, maar door Hem te tonen in Zijn dienstknechtsgestalte, want het dienen is het wezen van zijn Heer-zijn. De tijd en situatie in zulk een industriegebied eist een volkomen nieu we bezinning op de boodschap van het evangelie. Allerlei tot nog toe vertrouwde ge dachten moeten juist omgekeerd of al thans aangevuld worden. De gemeente leden zijn niet meer in hun vrije tijd de vrijwillige hulpkrachten van de dominee, de gemeente is zélf de draagster de evangelieverkondiging en de predi kant wordt op zijn beurt haar helper. Het gemeentelid wordt pastor voor an deren, de gemeente een plek, waar de eenzame, zoekende mens gemeenschap i vinden kan. Welke kerkelijke benaming dat gaat dragen, wordt onbelangrijk. Het gaat niet meer om katheder of kansel, maar om een ruimte voor het gesprek, voor het samen zoeken in de bijbel, wat het Woord Gods, dat Jezus Chris tus in déze situatie kan betekenen. De dienst der verzoening is niet slechts bedoeld tussen God en mens, maar ook in de wéreld, een verzoening van tegenstellingen en strijd, van stands- en rasonderscheidingen. Daarin ver zoening te prediken en tot stand te brengen is het ambt der gemeente. Haar symbool is de voetwassing van de dienende Heer. Nevel genoeg om de top en vaak weinig uitzicht. Toch soms plotseling de gave van de eenheid (vaak niet in de discussies, maar juist in de gebe den, waarmee de conferentie dage lijks begint en eindigt), in Hem, die beloofd heeft: „Ik zal ze allen tot Mij trekken". Protestantse Unie houdt landdag De Protestantse Unie zal op 20 juli ..i het hervormd centrum te Ommen eer landdag houden onder presidium van ds. H E. Gravemeijer, emeritus-predi kant te Hilversum. Als spreker zal op treden ds. F. D. Emous. herv. predi kant te 's-Gravenhage, met het onder werp „Staat en kerk in de geschiedenis". Ds. P. J. de Bruin, hervormd predikant te Groningen, is als voorzitter va Unie afgetreden. In zijn plaats is kozen ds. H. E. Gravemeijer. 70 je", vervolgt Anne weemoe- 1 Paultje nu al verloren heeft. :en zich eensklaps naar de „V;>der is erg ziek. hij moet hij zo graag willen, dat jij ,n. „Wij s „Hij verlangt naa dig. het is haar. of of heel zijn jonge vader heeft toegewend, altijd liggen en nu zou hi; bij hem kwam wonen." Paultje kijkt haar strak i hij onzeker. „Nee. jij alleen." „Maar. maar hoe kan dat dan, waarom..." Weg is zijn vreugde, niets rest er dan schrik en niet be grijpen. Over de tafel heen legt Anne haar hand op de smalle, niet heel schone jongenshand. „Vader is met een andere vrouw getrouwd", legt ze uit, „daarom kan ik niet meegaan, begrijp je." „Waarom...." begint hij weer, „hield vader, hield u..." Zijn verwarring bedroeft haar. wat moet er omgaan in de jongen, die daar plotseling te doen krijgt met toestanden en gevoelens van andere men sen. die hij op zijn leeftijd onmogelijk begrijpen kan... Ze aarzelt. Dan, met de moed der Ivanhoop neemt ze haar besluit. Het is beter hem alles eer lijk te vertellen. Als ze het ogenblik voorbij laat gaan, zal hij zich alleen een weg moeten banen door deze chaos, of verkeerde heipers zullen zich over hem ontfermen. „Ik zal je alles precies vertellen." zegt ze. „al zul je veel niet begrijpen. Er was een tijd, dat vader alleen was. De vrouw, met wie hij getrouwd was. was ziek en lag in een sanatorium. Daar ont moette die vrouw iemand, van wie ze meer hield dan van vader en met wie ze later wilde trouwen. Een paar maanden, nadat ze dit aan vader had fieschreven. leerden vader en ik elkaar kennen. k logeerde met grootvader ergens buiten in een pension en daar bracht vader ook zijn vakantie door. Vader was alleen en grootvader was ziekelijk en ging weinig uit. zo kwam het. dat vader en ik veel samen wandelen en dan natuurlijk over aller lei onderwerpen praatten. Daardoor leerden we el kaar goed kennen cn gingen we veel. heel veel van •ikaar houden. Toen grootvader en ik later weer WILLY 4/ STRUT - thuis waren, bleef vader ons regelmatig bezoeken en nadat grootvader gestorven was, vroeg vader, of ik niet bij hem wilde komen wonen. Hij was zo alleen en zijn vrouw wilde niet meer bij hem terug komen. Ze had hem al voorgesteld te scheiden en als dat gebeurd was. zouden vader en ik samen trouwen en altijd bij elkaar blijven. Omdat ik van vader hield, was ik natuurlijk graag bij hem en dus ging ik naar hem toe en zorgde voor hem. Maar later, toen ze beter was, kreeg de vrouw van va der spijt, toen wilde ze wél weer bij hem terugko men. Vader had medelijden met haar, omdat ze ziek was en hij wilde haar niet graag ongelukkig maken. Maar aan de andere kant wilde hij ook mij geen verdriet doen. Je begrijpt, dat het voor vader een moeilijk geval was; hij had geen rust meer, dan besloot hij het een. dan het ander; hij ging er slecht van uitzien en kon nauwelijks meer zijn hoofd bij zijn werk houden. Toen heb ik hem gezegd, dat ik weg zou gaan. We zochten een aar dig klein huisje ergens buiten en daar ging ik wo nen. Daar werd jij geboren, wat natuurlijk veel ge zelliger voor me was Vader kwam ons dikwijls op zoeken en dan speelde hij met jou en jij kraaide van plezier. Maar langzamerhand raakte mijn geld op. bovendien was het erg verdrietig voor mij, dat vader nu niet meer bij ons woonde. Je kunt nog niet begrijpen, hoe erg volwassenen over zulke din gen verdriet kunnen hebben, Paultje, maar je kunt Het lijkt wel, of de tijd steeds sneller gaat: een jaar is zo voorbij en u bent oud voordat u er erg in hebt.Het schijnt wel, of dat snellere leven gelijk op gaat met de steeds toene mende snelheden in de ruimtevaart! En dan is er het grote gevaar, dat wij onszelf niet meer kunnen bijhouden, dat wij onszelf voorbijlopen en op den duur nauwelijks meer weten of wij nog wel léven. Soms zijn er momenten, dat wij ons met enige verbijstering afvragen wat wij toch eigenlijk aan het doen zijn, met onze jacht van elke dag. Is het een roes, omdat wij liever maar niet willen denken aan de zin van al ons streven en sjouwen? Is het een vlucht, omdat wij liever maar niet met onszelf willen worden geconfronteerd? Is het een vrees, omdat wij liever maar niet denken aan wat komt als ons het werk en al onze activiteiten onmogelijk worden gemaakt? Afstand nemen van onszelf is niet zo gemakkelijk! Dan schrikken we namelijk nogal en dan lijkt het, of wij zijn uitgespeeld. De Bijbel zegt: de tijd is nabij: wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht, wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd. Daar hebt u de vreemde opdracht voor het leven, voor de korte tijd, die zo snel gaat. Wat kiest u: onrecht doen of in Jezus Christus heilig zijn? GEZEGENDE ARBEID "T)E christelijk-soclale beweging in Allengs is dit anders geworden, Nederland heeft veel zegen op dank zij vooral het werk van een man als Talma. Na het Christelijk- Sociaal Congres, onder Kuypers' leiding, kwam er grotere activiteit, ontstonden er christelijke vakorga nisaties, zij het in den beginne nog veelal in de vorm van onderafdelin gen van Patrimonium. Maar er kwamen toch ook een haar arbeid mogen ontvangen. Zij heeft, naar onze overtuiging, niet weinig bijgedragen tot het stuiten van een ontkersteningsproces, dat anders nog veel omvangrijker af metingen zou hebben aangenomen. In de jaren zeventig tot negentig de vorige eeuw werd ook ten onzent onder de arbeiders de paar zelfstandige bonden. In 1909 drang naar vakorganisatie sterker. De sociale nood deed de behoef te gevoelen om zich te verenigen. Maar men kan niet zeggen, dat er een helder inzicht was, dat men duidelijk zag welke weg bewandeid moest worden. „Neutrale" vakver enigingen werden gevormd. Ook protestants-christelijke en rooms- katholieke arbeiders traden wel toe. In deze organisaties nu maakten zich allengs de socialistisch-syndi- calistische elementen meester van werd het Christelijk Nationaal Vak verbond in het leven geroepen en kwam de idee der christelijke vak organisatie al meer tot verwezenlij king. Bij de rooms-katholieken zag men in wezen een soortgelijke ont wikkeling. Wij schrijven geen geschiedenis van de christelijke vakbeweging, die allengs gekomen is tot een in vloedrijke positie, zij het ook na veel strijd. Wij willen er thans slechts op wijzen, dat, menselijker- de leiding. Zij propageerden met wijze gesproken, deze beweging ve- wenhuis beschikte in die dagen De christelijk-sociale activiteit heeft over grote invloed. De maatschap- ook voor de kerken grote betekenis, pelijke misstanden werden voor Allengs werd dit door de kerken be- een groot deel, soms zelfs gehefel, aan de religie en de kerk geweten, die de arbeiders onderdanigheid en berusting leerden. Zolang de arbei ders aan God geloofden waren zij niet rijp voor de socialistische re volutie. Dat geloof moest dan ook ondermijnd worden. De leus der neutraliteit trok aan vankelijk ook wel arbeiders uit christelijke kringen. Maar wie niet, door Gods genade, sterk in zijn i werd daaraan steun ge boden. Zeker, het ontkersteningsproces is niet radicaal gestuit. Maar in ver gelijking met vele andere landen, waarin men niet gekomen is tot christelijke vakorganisatie en chris telijk-sociale actie, mogen wij toch dankbaar zijn. De afval is hier minder groot dan elders. Ook het meeleven van arbeiders en beamb ten met de kerk is ten onzent schoenen stond, liep groot gevaar meer intensief dan bijvoorbeeld zijn geloof radicaal te verliezen. Met niet weinigen is het helaas ook daartoe gekomen. Het latere rooms-katholieke Ka merlid de heer Kuiper, die, zoals hij zelf zegt, zijn vlegeljaren in de socialistische vakbeweging heeft doorgebracht, noemt in zijn boek „Uit het rijk van de arbeid" de toenmalige vakverenigingen „holen van atheïsme", waarin vele gees telijk ten onder zijn gegaan. Wie staande bleef, kon het daarin niet Engeland en Frankrijk, om slechts deze landen te noemen. Men kan ook op de Noorse landen wijzen. Wij zeggen niet, dat dit alleen is te danken aan de christelijk-sociale beweging. Ook andere invloeden hebben betekenis gehad. Zo, om een paar factoren te noemen, de strijd voor kerkherstel, het terug dringen van het modernisme, de ac tie voor christelijk onderwijs. Waar bij wij ook het voortgezet onderwijs niet vergeten. 0011 onmogelijk volhouden, organisatie, hoezeer hij ook de zaak der vakbeweging op zichzelf gene gen was en daaraan wel zijn krach ten wilde geven. In protestants-christelijke kring bond het verbond Patrimonium de strijd aan tegen het geestelijk gevaar, waarmede de toenmalige socialistische actie ons volk be dreigde. Het poogde ook sociale be langstelling te wekken. Te betreu ren valt, dat men aanvankelijk nog niet de weg vond naar een door het christelijk beginsel geleide vak beweging en dat men ten aanzien van de vragen omtrent de taak der overheid nog veelszins het juiste inzicht miste. dat dé vorming van christelijke organisaties afbreuk heeft gedaan aan het sociale hervormingswerk. Nederland staat op velerlei gebied vooraan. Vooral ook wat betreft de verhouding tussen werkgevers en arbeiders. De christelijk-sociale ge dachten hebben hier wel een zeer gezegende invloed uitgeoefend. Zij hebben ook geleid tot de vorming van christelijke organisatie van werkgevers, middenstanders en boe- Waar vindt men elders een Chris- telijk-Sociaal Convent, als hier te lande bestaat? me gerust geloven, dat is veel erger dan je denkt, al merkt niemand iets van dat verdriet. Toen ben ik op zekere dag met jou weggegaan naar Amster dam, om te proberen daar op de een of andere manier geld te verdienen. Ik dacht, dat ik minder verdrietig zou zijn, als ik vader niet meer terug zag. want als hij bij ons kwam, moest ik altijd vroeger denken, en als hij weer weg was gegaan, voelde ik me heel ongelukkig. Daarom zei ik niet, dat ik weg wilde gaan en liet ik ook mijn ni adres niet achter. Je weet zelf wel, dat vader heel lang niet wist, waar we woonden, maar nu is I er toch achter gekomen." Het is stil. Zo is alles immers ongeveer gegaan. Ze heeft haar verhaal zo objectief mogelijk verteld Paultje denkt na; het is moeilijk om ineens alles te verwerken; wat weet hij van trouwen en schei den, woorden, waarover hij nooit heeft nagedacht zijn ouders leefden gescheiden, d.w.z. vader ver weg en moeder hier met hem. Er vormen zich diepe rimpels in zijn voorhoofd, en na een lang zwijgen zegt hij met iets van ver wijt in zijn stem: „Als u gebleven was, dan wa ren we altijd met ons drieën bij elkaar geweest, vader en u en ik." Anne knikt. „Ja", zegt ze ernstig, „dat heb ik later ook dikwijls gedacht, maar ik ben toch blij. dat ik het niet heb gedaan. Weet je, die andere vrouw zou zich erg ongelukkig hebben gevoeld en dat zou ik nooit vergeten zijn". Ze aarzelt een ogenblik, het is nog zo'n kleine jongen, die daar tegenover haar zit, misschien gaan de woorden aan hem voorbij. Dan vervolgt ze: „Ik geloof, dat wc dan toch niet echt gelukkig zouden zijn geweest want het geluk van een mens kan nooit gebouwd zijn op het ongeluk van een medemens. Onthoud maar wat ik zeg. later zul je zien, dat ik gelijk heb gehad." Ze kijkt Paultje aan, rustig en eer lijk. „Nu weet je alles, en nu moeten we verder bespreken, wat je doen zult. Vader heeft een half jaar geleden een auto-ongeluk gehad, hij zal nooit meer kunnen lopen. Hij is daar heel erg bedroefd om, dat begrijp je. Hij heeft altijd erg verlangd om jou bij zich te hebben, maar nu hij zo onge lukkig is, verlangt hij dubbel erg." Wordt vervolgd Gisteren hebben zich ruim 50.0 studenten uit alle delen van de wereld verzameld in Straatsburg voor de zogenaamde „World Teaching Conference" die is be legd door de.Wereldfederatie van Christen-studenten (W.S.C.F.). Bij deze ontmoeting die tot 31 juli duurt wordt de stand van zaken in het studieproject „The Life and Missions on the Church" (leven en opdracht van de kerk) besproken. Dit discussieprogramma startte in 1958 en zal lopen tot 1963. Het werd ge lanceerd door de Wereldfederatie. Men wil hiermee een poging ondernemen iets meer schot te brengen in de ker kelijke en interkerkelijke discussie, door grondig onder ogen te zien hoe me: kerk moet waarderen en door te waar het in deze tijd werkelijk omgaat, voor de kerk en voor de christen. Op deze conferentie zullen onder an dere spreken dr. W. A. Visser 't Hoofd, secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken. Carl Friedrich von Weiz- sacker, de Duitse atoomgeleerde ei losoof, prof. Hromadka uit Praag, Johan nes Hamel, predikant in Oost-Duitsland en de Utrechtse theoloog prof. J. Hoekendijk. Als opening werd opgevoerd „Huis Clos" van Sartre. In het programma van ce conferentie is een bepaalde lijn uitgestippeld. Gedurende de eerste week inventariseert men „Wat is de kern van wat er in de bijbel te lezen valt en wat zijn kernvragen van onze tijd?" (bij voorbeeld moderne wetenschap, moderne filosofie en de weerslag daarvan op de mentaliteit van de moderne mens). Ge durende de tweede week zal men zich afvragen wat de consequenties hiervan zijn voor de kerk en voor het christendom (in een ontkerstende wereld, in marxistische staat, in Azië en Afrika temidden van de strijd van rassen en culturen, in de ontmoeting met de Islam, etc.). Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogewoud-Aartswoud: M W. S. Cramer, kand. te Noordbroek, Gr.; te 'sGravenhage (2de pred. pl., wijkge- meente 31): H. J. van Achterberg te Leiden; te Opheusden; J. P. Verkade. kand. te Stolwijk. Aangenomen naar Velp, Geld. (vac. A. v. d. Flier): C. D. Israël te St. Ni laasga. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Scheveningen (vac. G. Donner): A. L. Bos te Rotterdam-Ka- tendrccht cn G. Heijerman te Nijverdal. Beroepbaarstelling: De classis Gro ningen heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard de heer J. C. van Loon, kand.. Parkweg 137b te Groningen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Opheusden; H. Ligten- berg, kand. te Ryssen. Ben Goerion wekt op tot bijbelstudie „De huidige generatie heeft de plichting zijn eigen commentaar od de bijbel te geven. De bijbel is gegeven aan een vrij volk en onze generatie leeft sinds eeuwen weer als vrije mensen Het is haar taak scherpzinnig commen taar te geven", zo verklaarde Israels premier David Ben Goerion ten over staan van leden van de Bijbelstudie Ver eniging. Hij waarschuwde echter dat niemand moet denken dat zijn commen taar de juiste is en dat dit het laatste is dat gegeven zal worden. „Commen taar op de bijbel zowel als persoonlijk Kerkeraden akkoord Twee predikanten ruilden Wie gisteren het beroepingswerk met aandacht heeft doorgelezen zag tot zijn verbazing dat twee hervorm de predikanten gaan ruilen. De predi- ksnt van Bcilen ds. mr. J. W. Koel man vertrekt naar Lichtenvoorde en de voorganger van die plaats ds. A. Hcerden gaat naar Beilen. Dit is de vijfde maal in enige jaren tijds dat dominees onderling van kansel veranderen. Enige jaren geleden heeft de Hervorm de Kerk deze mogelijkheid openge steld Vroeger kon een gemeente pas gaan beroepen als er een vacature was, maar nu kan een predikant, die graag met een collega van stand plaats wil verwisselen met hem con tact opnemen waarna zij na onder ling goedvinden een gesprek beginnen met nun kerkeraden. Wanneer deze mei de ruil instemmen kunnen dus de beide gemeenten een beroep uitbren gen. Ir is jn de Hervormde Kerk een com missie van advies, die predikanten, die graag een andere gemeente zou den hebben, wil helpen. Het animo is vrij groot, maar het blijkt niet altijd even gemakkelijk om de juiste colle ga en de juiste kerkeraad te vinden. Ondanks het feit dat een vrij groot aantal predikanten de wens te kennen gaven is deze ruil tot nu toe slechts vier maal tot stand gekomen, name lijk tussen Hoek van Holland en Gel- selaar, tussen Raalte en Oude-Mir- dum. tussen Huizum bij Leeuwarden en Neede en tussen Beverwijk en hoe weinig hij weet". Zinspelend op de door hem recentelijk ontwikkelde en hef tig bestreden theorie als zou de uittocht uit Egypte slechts zijn ondernomen door zeshonderd mensen, dankte Ben Goerion de leden van de Bijbelstudie Vereni ging voor de hulp „mij als leek ge schonken bij studie in de bijbel, een studie die voor mij ontspanning is bij de kwelling van staatszaken".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2