Mooi oud kerkje kw/am tot nieuu/ leven jakoba adriana Teleurgestelde gelovigen moeten worden opgevangen Minstens 40 procent van de studenten komt uit Nederland ZONDAGSBLAD ZATERDAG 16 JULI 1960 JONGEREN VINDEN DE WEG NAAR BLAUWKAPEL Leeftijd en kerkgang De Universiteit van Michigan heeft een onderzoek in gesteld naar de vraag of de mensen godsdienstiger worden naarmate ze ouder worden. In het algemeen is het antwoord ontkennend. Men heeft 5 jaar aan het onderzoek besteed en hierbij zijn 7000 personen betrokken geweest. Het aantal personen dat eens per week naar de kerk ging varieerde van 42 tot 49 pet., maar dit percen tage nam niet toe met het toenemen van de leeftijd. In alle leeftijdsgroepen bezochten de vrouwen de kerk vaker dan de mannen. Onder de protestanten waren het alleen de neger-mannen, die blijk gaven van een toenemende kerkgang naarmate zij ouder Bij de rooms-katholieke mannen liep de kerkgang bij het ouder worden terug. De kerkgang van de rooms- katholieke vrouwen vertoonde een zeer stabiel beeld met enige neiging tot toename op hogere leeftijd. De enige groep, die zowel voor mannen als voor vrouwen bij het klimmen der jaren een toenemende belangstelling voor goedsdienstige samenkomsten toonde, waren de Joden. De walm van God Telkens weer hebben we Jonge mensen horen zeggen: ,,Als ik oud geworden ben zal ik wel gaan geloven." Zij willen eerst nog wat van het leven genieten. Bij het klimmen der jaren zullen zij dan wel wat meer aandacht aan God gaan schenken. Dit is een tragische vergissing. Niet alleen houdt dit in dat mensen hun levenskaars voor zichzelf willen opbranden, om dan God de laatste walm in het ge zicht te blazen en te zeggen: ,.Dat is voor U." Ach ter deze woorden zit ook de gedachte dat God ons alleen maar wil redden voor de hemel. Als we maar zeker zijn van de eeuwigheid, doet het leven op aar de er maar weinig toe. Hoe anders spreekt de bijbel. God redt ons niet voor de hemel, maar voor de aarde. God heeft een aardse opdracht voor een ieder die zich aan Hem wil over geven. Wie zich dus op zijn sterfbed wil bekeren, ontneemt God Zijn recht om Hem op aarde te ge bruiken voor Zijn eer en glorie. Dat is dus diefstal. Maar het tragische is bovendien dat de woorden niet waar zijn. Wie niet Jong tot waarachtig geloof komt, staat in het gevaar dit geloof nooit meer te vinden. Hoe ouder we worden, hoe meer ons leven de nei ging gaat vertonen te verstarren. Hoe ouder we wor den hoe meer het verleden de toekomst gaat omzo men. We komen minder gemakkelijk toe aan ver anderingen, noch wat betreft ons werken noch wat betreft ons denken. A LS je met de trein uit Utrecht vertrekt naar Amersfoort, kun je het zien liggen: het kerkje van Blauwkapel. Even voorbij Utrecht, juist op het punt waar de spoorlijn uit Hilversum van links op de hoofdlijn Amersfoort-Utrecht aansluit, ligt een fort, door grach ten omringd. Je moet er 's zomers wel een geoefend oog voor hebben, want door het geboomte is het bedehuis moeilijk te vinden, maar allicht zie je het haantje van de toren in de zon schitteren. jyjET dit kerkje is het een wonderlijk geval. Het staat er, pas ge restaureerd, als een gaaf monument uit de 15e eeuw te midden van een ietwat rommelige omgeving. Het voormalige fort Blauw kapel bestaat uit een paar kleine huisjes en enkele grotere panden, gedeeltelijk bedrijfsruimten, plus enkele militaire gebouwen. Gevaarlijke tijd Aan de weg. die door het fort heenloopt, staat een groot oud huis. nu in verschillende wonin gen onderverdeeld: de voormalige pastorie van Blauwkapel. Er staat ook nog een royale nieuwere pastorie, maar deze wordt niet door een predikant bewoond. Blauwkapel heeft geen dominee meer en het kerkje is voor de ge wone eredienst al vele jaren uit de circulatie. Toch bestaat er een hervormde gemeente Blauwkapel. Dat is ech ter niet veel Wa de eigenlijke gemeente gevestigd in het dorp Groenekan, een kilome ter verderop. Daar staat een mooie nieuwe kenc met pastorie en daar wonen vrijwel alle ge meenteleden. De oude gemeente heeft zich verplaatst. Dit gebeurde in de laatste oorlog. De Duit sers verdreven de bewo ners. Het kerkje werd beschadigd en men ging diensten houden te Groenekan. Langzamer hand raakte het kerkje in verval. Zeven jaar geleden was het een ru- ine geworden. Toen kwam er een aanbod van het Openluchtmu seum te Arnhem om de kerk af te breken en te brengen het het mensen, die in deze buurtschap woonden en voor wie geregeld kerkgaan in Utrecht een te ver re reis was, ontleende de kerk haar naam aan het blauw ge schilderde gewelf. Pas in 1640 werd hier een zelf standige hervormde gemeente ge vestigd. De kerk is inwendig eni ge malen verbouwd. Zoals gebrui kelijk sloot men het koor af om daarin een consistoriekamer te vestigen. In de korte zijbeukjes en tegen de toren werden galerij- tjes gebouwd om meer plaats ruimte te verschaffen. Daardoor zag men weinig van de fraaie vormen, die het gebouw had. Maar vandaag heeft de bezoe ker een onbelemmerde blik op de schoonheid van het interieur. Oud hollandse stoelen vervingen de banken. Preekstoel en orgel ont breken. De predikant spreekt van achter de tafel, die in het koor geplaatst is. De zang wordt op een piano begeleid. Voor de zomeravonddiensten ge bruikt men de liturgie uit het dienstboek der hervormde kerk, het avondgebed, met dit verschil, dat voor het klein-gloria een me lodie gekozen werd, die ook in de bekende nocturnen te Am sterdam in zwang is. De jonge gemeente uit allerlei kerken, die hier bijeenkomt, heeft in haar liturgie aanrakingspunten met de kerk van eeuwen geleden. Maar ook met de kerk van later tijd. WIJ hebben, gezeten In de Blauwkapel, gedacht aan de pre dikant, die ln deze zelfde ruimte van 1854 tot 1857 het evangelie verkondigde, dr. J. H. Gunning Jr., naderhand predikant in Hil versum en Den Haag, tenslotte hoogleraar in Amsterdam en Lel den. Gunning was een van de be gaafdste èn gaafste theologen uit de 19de eeuw. een diep denker, een begenadigd bidder. de weg &-F onde hij. Daar reeds heeft hij nagedacht Kj-*? over de liturgie, zoals hij dat 4 Jj zijn hele leven bleef doen. De «g» 11 katholiek-apostolische kerk met W haar ordening en schone eredienst trok hem zeer. Gunning kon de kerk nooit los zien van het ver leden èn van haar toekomst. Daarom zou de vernieuwde kerk van Blauwkapel hem deugd gedaan hebben. Een gebouw, Zo s dat zijn oorsprong heeft in de het voorreformatorische tijd en dat centt de „gemeente van de toekomst" dient. Precies zoals het wezen moet. Want kerkgebouwen zijn pleisterplaatsen op weg naar de volle openbaring van het rijk van God. an Blauwkapel er jaren geleden uil, 10 ziet er nu ook u-eer uil. Het rijst op tussen de hnmen en is u-eer een trum geworden voor hen die hun vakantielocht even willen onder ken om een klein uur rustig door te brengen onder de verkondi- ig t an Gods IT'oord. Iedere zondagmorgen om 9, om 10 en om 11 wordt er een dienst gehouden die bezocht wordt door tientallen geren die hun fietstocht even onderbreken en door ouderen, die er i ril met de auto voor over hebben. Maar ook door de week wor den er diensten gehouden. i keren zich Ize worden ook gemakkelijk gewonnen voor het ge loof. De dienst van Christus spreekt hen aan. Chris tus begon zijn werk op aarde dan ook met hoofdza kelijk jonge mensen en het zijn steeds weer de jon geren geweest die met liefde en enthousiasme een nieuwe taak beginnen. Maar als we do bijbel rustig lezen zien we dat juist in de ouderdom de mens bedreigd wordt door gees telijke gevaren. Een bloemlezing uit de geschiedenis van de Koningen van Israël zegt Ln dit verband reeds voldoende. Daar was koning Asa. Van hem wordt gezegd dat hij deed „wat goed en recht was in de ogen van de Here". Maar tegen het einde van zijn leven moet profeet Hananl hem straffen, omdat hij niet op de Heer heeft vertrouwd. Daar was koning Josafat van wie wordt gezegd dat hij in zijn jeugd „het volk deed wederkeren tot de Here". Maar toen hij oud was moest de profeet Eli- ezer tegen hem profeteren, omdat hij een verbond had gesloten met Gods vijanden. Zo zouden we kunnen doorgaan: Joas, Amazia, Uzzia, wiens hart hoogmoedig werd, en zovele anderen. Zij vielen in hun ouderdom en vertrouwden toen meer op eigen kracht dan op die van God. Weinigen konden met Paulus zeggen: „Ik heb het geloof behouden." Wees eens eerlijk, oudere lezer, kunt u dat zeggen?" Op een dinsdagavond is een van onze medewerkers even buiten Utrecht naar de kerk geweest. Het was een tomer- avonddienst in Blauwkapel, het nieuwe oude kerkje dat een paar jaar geleden nog op instorten stond, maar nu geheel is gerestaureerd. De kapel zat vol met jongeren, die onder intense aandacht luisterden naar de preek over Abraham. Het kerkje van Blauwkapel heeft in de weinige maanden dat het in gebruik is, reeds een geheel eigen plaats in het kerkelijke leven van ons land inge nomen. Het staat op het kruispunt van de kerkelijke wegen. Predikanten uit verschillende kerken gaan er in voor en -gelovigen van alle gezindten lopen er binnen zonder te vragen naar wie op de kansel zal staan. Het is een kerk zonder ambtsdragers, eigenlijk een kerk zonder gemeente, een kerk voor men sen in plaats van een kerk van mensen. Het is een kerk waar vriend en vreem deling elkaar kunnen ontmoeten voor een ogenblik van bezinning. Er was nog een ander aanbod. Een restaurateur van oude bouw werken bood 3500 om daardoor in het bezit te komen van oude stenen, die hij bij andere restau raties kon gebruiken. Op dit aanbod is de hervormde gemeente van Blauwkapel niet in gegaan. Zij verkocht het kerkje in 1957 voor de prijs van één gul den aan een stichting, die de res tauratie ter hand wilde nemen. Van die stichting maakten de Ned. Chr. Aannemers- en Bouw vakpatroons en de Ned. Chr. Bond van Werknemers In de Hout- en Bouwnijverheid deel uit. 7ondaeschool niet en voorts de man, die zich achter de restauratie plaatste, de jour- nalist F. W. van Gulick, hoofd redacteur van Cobouw. De restauratie werd voltooid zonder dat men precies wist wat er mpt het kerkje zou gebeuren. Na de heropeningsplechtigheid, waarvan radio en televisie uitvoe rig verslag gaven, ging de deur op slot. Geert catechisatie, geen zondagsschool, maar ZATERDAGOCHTENDSCHOOL VOOR GEREF. KINDEREN VAN AUSTRALISCH GEELONG Er zijn vier klassen, die naar leeftijd zijn ingericht. De eerste klas met de jongste kinderen heb ben een vaste onderwijzeres die de gehele morgen bij hen blijft. In de Australische stad Gee- long zijn de Nederlandse emi granten, die behoren tot de Re formed Church, er nog niet in gcllC4B lt,ulgclI ulJ "n. 'a£eFe *e De andere klassen krijgen iedere ^nd5™djj: ~L andere onderwij- Dit zijn bljbellesscn. Als mate- het Woord van God. Wanneer dat riaal wordt gebruikt het Bible blijkt laat de onderwijzer duide- Study Manual dat door de Ame- lijk zien hoe Gods Woord bepaal- rikaanse National Union of Chris- de problemen benadert, tian Schools wordt uitgegevci stichten. Toch vonden zij dat de 35 minuten voldoende was. Het gevolg is dat zij be zit hebben genomen van de vrije zaterdagmorgen voor de kinderen en een eigen zaterdag- ochtendschool hebben gesticht. In het blad van de Australi sche Kerken „Trowell and Sword" wordt het een en ander over deze school medegedeeld. Pleisterplaats De school begint Een van de drie andere leer krachten leert de kinderen psal men en gezangen zingen, die ze uit het hoofd moeten leren, zo als de kinderen van de Neder landse lagere scholen meestal op maandagmorgen hun ..versie'' moeten opzeggen. Maar het half tien blijft niet bij enkel opzeggen, de nail ïen nnrlorini i»r0c ioo-rt rt n l.-in^oron de waarheden in Gods Woord op de betekenis voor het dagelijks leven. De kinderen krijgen beetje bijbels dogmatiek, .exegese, Deze school is niet bedoeld als •11 uitgebreide zondagsschool 1 neemt ook niet de plaats in in de zondagsschool. Zij heeft ardriikskundCen ei0enl\jk wat meer weg van ardrijKSKunde, „„„w ,.„„r) in1 min mini 11111111111111111111111111 minim Profetieën gingen niet in vervulling twaalf Sommige kinderen komen op eigen gelegenheid met de uc jiiuj cjj m stadsbus, anderen worden met de __h'"."iAoV v.— „u. sinoui neei wai Momenteel doet het kerkje weer dienst. Maar het Is een vreemde gemeente, die er ver schijnt. De kerk wordt beheerd door een interkerkelijke stichting, welke hier 's zondags om 9, 10 busje, dat het eigendom en 11 uur diensten houdt. Dit ge- kerk. door de noordclijki beurt ten gerieve van hen. die de stad uittrekken om recreatie te zoeken in het Gooi of bij de Loosdrechtse plassen, 's Zondags zie je zo hele rijen op de fiets of de brommer Utrecht verlaten. Zij rijden dan door het fort en daar is gelegenheid om een pleis terplaats te vinden in de stilte van Gods huis. zeer uitgebreide en goed voorbe reide catechisatie. De kinderen D zijn er enthousiast over en de r rOCtlSCh ouders vaak nog meer. Maar dat wil niet zeggen dat de leden van de Reformed Church nu maar in de toekomst zullen vol- wi?el^'rekUd"?^e"„pbe,d™kk,r«°r5 ->>•<- school hebben geleerd. Tijdens s,n? Y°or ,hf onderwi,svraag. iedere les is er een uitvoerige dis- stnk- Innerlijk hopen de ouders cussie met de kinderen. Dan blijkt dat deze school nog eens de stap vaak dat zij op school dingen heb- -al zijn naar een echte lagere ben geleerd, die in strijd zijn met school. kinderen op taal wordt deze z bezocht door e halen. In to- iivii uvviï terdagse school oefeningen op. gramma heeft staan. De kinderen krijgen huiswerk mee dat ze net jes moeten inleveren. De tweede onderwijzer neemt dan dit werk hen door. en geeft ze nieuwe De derde onderwijzer geeft les. PREOIKANTENIEKORT IN CHR. REFORMEO CHURCH T- geloofscrisis worden geworpen. De de heilsleer gepredikt, volgelingen van de 80-jarige ne- Wanneer men Bischoff niet ge- ger, George Baker, die zich Fa- loofde, dan kon men niet behou- ther Divine noemt en meent de den worden. geïncarneerde god te zijn. is in de kerk van Blauwkapel een ao- het Bryn Mawr ziekenhuis in minee hoorden preken over de Pennsylvania opgenomen. Ook hij pleisterplaatsen van Abraham. Uitgesloten heeft steeds geleerd dat hij on- toen hij op weg was naar het sterfelijk is. land, dat God hem wijzen zou. Wie zijn woordenin twijfel In het verleden hebben ook de df hliikf trok werd, van de gemeenschap sekten van de Zevende Dagsad- jeugdpredikant ar J. v; nrnnt nsnlnl ventisten en de Jehova's Getui- Wïrf h'? d deze preek Mont Blanc om te ontkomen aan de gevolgen van de „kwik- ïilverbom" hebben gereageerd op het falen van htm profetie is op dit ogenblik nog nauwe lijks bekend. Dat een dergelijk falen deze „gelovigen" in diepe crisis kan werpen bi.jn. - - - - - --- »- T evenwel uit een andere profetie uitgesloten. Een groot aantal dentisten «"de Jehova die dezer dagen ook niet in „apostelenen duizenden gelovx- f*ormaken Toen de DrófetTe vin vervulling is gegaan. gen werden dan ook in de af ge- Wilüam Miuer> dat Christus in lopen jaren onder tucht gesteld zou wederkomen, niet in ver- De stamapostel van de nieuw- en uitgestoten. Maar onder de vulling ging en hij zich teleurge- apostolischen, Johann Gottfried anderen groeide het verlangen steld terugtrok, gingen zijn volge- Bischoff, een sekte met een half naar de eindtijd. Deze stamapos- lingen aan de profetie een gees- miljoen leden, waarvan er 400.000 tel reisde van stad tot stad om tcI'Jke verklaring geven. Christus ln Duitsland wonen is ondanks zjjn volgelingen aan te sporen heilfèl tn dT hemeTzifn bin" ditie eigen voorspellingen^ op^90- toch vooral te blijven volharden „Ingetreden in het geloof. jebova's Getuigen, die Hij was zich ongetwijfeld be- "Pelden dat Christus in 1914 wust dat een dergelijke bood- wederkomen hebben even schap consequenties in zich droeg *en geestelijke verklaring gevon- omdat hij met zulk een stellig- „'.fn „d^® Kruisverhoor ?b oort l J kant. De Christian Reformed Van de 51 eerste jaars studen Church van de Verenigde Sta- ten -an het college, die van nlar ten en Canad? worstelt met zijn theologie te gaan studeren irnstig predikantentekort jarige leeftijd in Karlsruhe leden. Hoewel hij reeds met grote vurigheid de spoedige wederkomst van Christus predikte, gaf hij zich in de laatste jaren van zijn leven vrijwel geheel aan deze boodschap. Tijdens de kerstdagen van 1951 deelde hij zijn volgelingen name lijk mede dat Christus hem had geopenbaard dat Hij nog tijdens zijn leven op aarde -onddienst, die op dinsda gen te Blauwkapel wordt gehou den. Middenin de week dus. maar de kerk zat vol met jongeren. Dat is óók de jeugd van tegen woordig! Die gaat op een doorde weekse avond naar de kerk. Daarmee is door volkomen ón- aditionele mensen een oude tra- Blauwkapel in eer her steld: de avondkerk op deweekse dag. Daar komt bij dat twee maal zoveel jongere predikanten van het platteland afkomstig zijn als van de stad. Tot deze ontdekking kwam prof. Harold Dekker verleden jaar in een ar tikel dat hij publiceerde in het blad „The Banner". Toen re kende deze hoogleraar uit dat voor de komende jaren gere kend moei worden op een te kort van 15 theologische denten per jaar. fkomstig zijn uit de Christian Reformed Church, zijn er slecht* 28 of 55 pet. in de Ver- enigde Staten geboren 21 of 41 p;crg, bij te brensen, pet. werden in Nederland gebo- ren. de overige twee ziin afkom stig uit Indonesië en Argentinië. <De vaders van deze studenten zijn voor twee-derde boeren en arbeiders, terwijl de meeste an deren tot de middenstand beho ren. Slechts drie vaders ziin pre dikant en twee onderwijzer.) de tochten die Jeanette naar haar ge- P boortedorp maakt, ontmoet ze daar ook de predt- p kant. Het is allang 'n andere dan die haar vader l ontvluchtte: hij weet praktisch niets van 2 alles wat zich in haar leven heeft afgespeeld. Hij g is nog niet zo oud. maar hij gedraagt zich of hij minstens zijn eigen vader, misschien wel 20'n grootvader is: z'n gewaad P van 'n pak kun je nauwelijks spreken bij zo'n figuur z'n manieren, z'n taal. z'n hele optreden, het doet allemaal erg P archaïstisch aan. Heel anders is hij als de stadspredikanten waar Jeanette aan gewoon is en bij één waarvan ze ook op P catechisatie gaat. En zij is natuurlijk ook hcel anders dan de dorpsmeisjes aan wie hy de enige troost in Ieren en sterven p Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER StU- Ongunstiger Fraaie restauratie Geassisteerd door de 1 de Zijnen tot zich te heid sprak. In een preek, die hij schen in 1954 hield, zei hij zelfs: „Als ik sterf, is al ons werk vo 'g Lijueus o-eweest wederko- *eweest- dan ook inderdaad ge- soortgelijke oplossing n^en. of zullen zij eerlijk be- lcaPel 'niets kennen dat zij zich hebben laten verleiden door een valse profetie? Het kerkgebouw van Blauw- ier dan het ooit te- In de middeleeu wen gesticht ten gerieve van de George Kamp. de statisticus Calvin College en Calvin Semina ry heeft opnieuw een artikel ge schreven over dit tekort. Hij pu bliceert daarin een aantal verras sende cijfers: in da Jaren dl. daarop volgden Mrt .£.k Bf.cho« heeft hij deze boodschap met grote nadruk gepredikt. Hij riep ^ergaaeging inae siai zijn mensen op om met afvallig T~" »P wnrripn maar zich eeheel te ..apostel Fritz Bischo gevST^dS'll ffie„''vha"',d7 ferha.lde male^r.m plaaU die reeds lang loff moest diensten /-apostolische gemeenschap nog tijdens zijn leven zouden wor- r-,.,,, dan "T-iS^agïn'd'f^nT 0„rnrinrüir or-r nripctprliilrp de toestand van zijn vader. HIJ 1IAKT jarige vrederijk een priesterlijke herhsaldc €Chttr m'et grote 5tel. ligheid de boodschap die zijn va- „Ons Appel van de wijkgemeente Hillegers- der de laatste jaren steeds had berg (hervormd): gepredikt. taak op aarde te vervullen. Deze Hier helpt geen zegenen 0p een goede dag werd aan de ko Geloofscrisis Daardoor kwam het bericht CONCILIE van het overlijden van deze geestelijke leider op 6 juli jl. voor zijn volgelingen als een donderslag bij heldere hemel. Predikanten van de Duitse ker ken die in de afgelopen dagen contact hebben gehad, jnet de nieuw-apostolische gelovigen spreken allen van de ernstige ge loofscrisis, waarin deze mensen zijn terecht gekomen. terk 1 t onderschatten, het i gehoopt en dat als f; gegaan, lijkt hel dac onttrokken. pit orison iscn In verslag particuliere synode Zuid-Holland- Het is nog niet bekend hoe het Oost: „apostolisch college". indruk v heide was in die ilgevreten door de erd het die koi reld rt. gewend als hy was aan he groene weidelandschap by Purmer end en Monnikendam. Nydig stopti hy zijn boek in zijn zak en de boe scheepte hij af met de opmerking Hier helpt geen zegenen, hier moe ster zeer onder isteloze vlakte. seera, neen gereageern i s dagen altijd maatregelen zij zullen schapen. By Inmiddels is in de kring van Duit die erüze we- se kerken reeds een oproep uitge gaan naar de predikanten en an dere ambtsdragers om hun best te doen deze mensen op te van gen die nu geen uitweg meer zien en in het gevaar staan hun geloof geheel overboord te gooien. Ook Father Divine FOUT CITAAT Enige weken geleden namen we een merkwaardig citaat uit het blad „De Reformatie" over. Volgens dit blad zou ds. A. van der Kooy van Noorden (Z.H.) in het blad „In de Rechte Straat", geschreven heb- hen.„Calvijn verbrandde Calvijn". Onze lezers zul len begrepen hebben dat de fout niet bij ds. Van der Kooij lag. dan hadden we hem uit bet oor spronkelijk blad geciteerd; maar by de perssrhou- wer van „De Reformatie", die de inleiding tot zijn citaat wat al te achteloos heeft geschreven. AMBTSGEWAAD Als men het helemaal zuiver wou doen, dan moe- 1 gemeente én ambtsdragers 's zondags op dezelfde jze gekleed gaan. Dus allemaal een ..ambtsgewaad", g ren van allen. Want we hebben allemaal zondag dienst. De gemeente komt bijeen in ver- dering, waar de dienaar des Woords als broeder der de broederen voorgaat. We leven niet meer de oude bedeling, en sedert Pinksteren is heel de meente mondig geworden. Eigenlijk zou een ge- on eolbert-costuum van de voorganger bet pas ambtskleed zyn. Voor de senioren van het colle ge. die toelating gevraagd hebben tot het seminarium, zijn de cij fers voor de Amerikanen nog on gunstiger. Uit een totaal van 24 (op zichzelf een zeer klein aan tal), werden er slechts 9 gebo ren ln de Verenigde Staten en 1 in Canada, terwijl de wieg van de overige 14 in Nederland stond. Van deze 14 emigreerden er 13 sinds 1948. Een analyse van de totale be zetting van Calvin Seminary geeft het volgende beeld. Van al len. die zich in het afgelopen jaar voorbereidden voor het pre dikambt in de Christ-an Refor med Church, waren 64 pet. gebo ren in de Verenigde Staten. 3 pet. in Canada en 33 pet. in Ne derland. Maar voor het volgende cursusjaar zal het percentage van de in Nederland geborenen reeds stijgen tot ten minste 40 pet. Toevloed STCDE.NTENGEMEENTE sehe noodzaak dan uii elke akademie nu eer Utrecht reeds 't vers gen, stud, ratechisati belijd., heide sacrami stud kerke!, bydrage Deze (Utr.) studentei te dit nog: „in flagrai Tef. stud. gem. uitgebouwdsti •tud. diensten en, bevestiging ..,1 evangelisatie meente. loopt di Re for dikanten uit andere kerken vangen, waarvan 40 uit Neder land en 22 uit kerken in de Ver enigde Staten. In het afgelopen nnans in gereior- jaar kwamen er 13 predikanten Meer uit prakti- uit andere kerken tot de Christi- 1 verwegingen heeft an Reformed Church. Hiermede Misschien in is dus het tekort voor dit jaar. id ouderlin- dat prof' Dekker op 15 bereken- (met openh de" Praktisch opgeheven. In een voetnoot by hetzelfde artikel: Het meest tragisrh-oeriimenisch schouwspel in Ne derland leveren overigen* niet de gereformeerden, die althans menen zich van een geldig ek-ktius te hebben voorzien, maar de hervormden en luthersen, die samen avondmaal vieren zonder by elkaar te ko men; en dan de vryzinnige groepen, die zonder we zenlijke verschillen toch uit elkaar blyven. Het is te begrijpen dat zowel prof. Dekker in zijn artikel als ds. John van der Ploeg in een hoofdartikel, hun ongerustheid over deze ontwikkeling uitspre ken. Volgens ds. Van der Ploeg spreken deze feiten voor zich zelf en het is goed dat men ze laat spreken. ,Jtij zijn een aan klacht tegen onszelf, en het is mogelijk dat onze gezinnen, onze scholen en onze kerken allen schuld hebben dat wij niet in staat zijn meer dan zo'n klein percentage van recruten te le veren voor de bediening van het heerlijke evangelie van Chris tus." „Zo zo", zegt hij, als hij haar vlak bij de pastorie ontmoet. „en jij bent Jakoba Adriana naar ik meen?" Hij wrijft z'n 1 handen, als 'n soort zwarte wasbeer, maar dat doen predi- kanten overal ter wereld. „M'n vrouw zal net de thee klaar hebben, loop Je mee naar de pastorie?" 3 Jeanette knikt Ze vindt hem antiek en aardig tegelijk, en ze voelt er geen behoefte aan om haar naam te corrigeren. Hij vindt haar aardig en werelds tegelijk, en hij voelt er veel rj. behoefte aan om tenminste aanmerking te maken op haar, zijns inziens, al te zomerse jurk. Hij weet alleen niet hoe je J zoiets zeggen moet en schrijdt dus plechtig nevens haar. En wast zijn handen, zonder zeep en met veel onschuld. TAE thee is gelukkig inderdaad juist gezet en de domineeske J U zegt: „Daar doe je goed aan, kind, en wat is dat 'n schat van een jurk die je aan hebthetgeen natuurlijk vrijwel dé- p. sastreus is voor de moralistische beschouwingen die haar man 3 net op stapel had staan. Het heeft overigens het voordeel dat hij een poosje later 'n directe gewetensvraag stelt die hij an- ders waarschijnlijk indirect met veel minder succes zou heb- a ben gelanceerd. „Hoor eens. Jakoba Adriana begint hij plechtig. P „Maar zo noemt niemand haar toch meer!" valt zijn vrouw hem in de rede. en lacht, „Je heet toch Jeanette. is het p- niet?" p. ..Goed dan. Jeanette Hij spreekt de naam uit met 'n kruimeltje bedenkingen achter in zijn stem. net alsof er een dozijn Franse ondeugendheden om de hoek komen kijken, al p- is het aan de andere kant nauwelijks denkbaar dat hi) van P dergelijke schalksheden op de hoogte is. „Goed dan. Jeanette, maar hoe is het met je geestelijk leven gesteld? Ga je daar in S de stad naar de kerk? Ga je naar catechisatie? En innerlijk, p kind, innerlijk, hoe is het daarmee?" P JTET is 'n hele serie vragen tegelijk en hij vuurt ze 'n beet- A je mitrailleurachtig af; misschien wel om te voorkomen dat p z'n vrouw hem opnieuw interrumpeert. P „Best", zegt Jeanette. „Geregeld. Natuurlijk!" Ze is de opeenvolging van de enquête 'n beetje kwijtgeraakt en dus moet de dominee maar uitvinden welk antwoord bij welke p vraag behoort Maar daar komen ze op de duur wel uit. want ze praten door. Ilij tastend naar het juiste woord; z'n vrouw zo nu en dan en vermoedelijk opzettelijk met het onjuiste woord: Jeahctte vrolijk babbelend. Maar dan op een gegeven p ogenblik zegt ze iets merkwaardigs, tenminste als men in aan- 3 merking neemt dat ze nog maar 'n jaar of zeventien is en nog niet eens belijdend lidmaat en nog niet eens het gymnasium p ontwassen. Ze zegt: „Weet U, dominee, ik heb me erover le- P ren verbazen dat God ons zo vaak tegenkomt!" J „Tegenkomt?" vraagt de predikant. „Och. natuurlijk, man", zegt z'n vrouw. „Je bedoelt dat God p ons in allerlei mensen wil ontmoeten, is het niet? Dat je men- p sen tegenkomt, die je opeens laten voelen dat God hen ge- P stuurd heeftP „Ja, dat is 't precies wat ik zeggen wou" erkent Jea- p nette. „Weet u: dat is eerst meester hier geweest, en later P was 't zijn familie, waarbij ik in huis gekomen ben. En wat P u hier allemaal voor moeder gedaan heeft. Die is zo anders 5 dan vroeger. U hebt dat niet meegemaakt, maar u weet niet p half wat er allemaal veranderd is...!" „De ambten...", begint p de dominee wat zwaarwichtig. Maar zijn vrouw lacht. „Ik heb P „Die Jeanette probeert ons te vertel- God S les!" Ze niet bepaald vrouwelijke taken in de gemeente. WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17