i Evangelisatie onder rooms-katholieken r~ Oude Testament door Joodse bril gezien GRATIS Een woord voor vandaag Wilt U „Zonnegloren" bouwt een vleugel voor bejaarden cle grootóte gave Hoopvolle perspectieven voor de toekomst 2 Nieuwe theologie, maar massa blijft rooms In het maandblad voor de ge reformeerde evangelisatie-ar beid Witte Velden" heeft de hoogleraar, prof. dr. G. Brit tenburg Wurth, een artikel ge schreven over de evangelisatie onder rooms-katholieken. Er is sprake van een kentering in de rooms-katholieke theologie. Wat heeft deze „nieuwe theologie", zoals hij wordt genoemd, ons te zeggen? Na even de aandacht bepaald te hebben bij het bis- ALS wij in de laatste tijd acht geven op allerlei theologische publikaties van rooms-katholieke zijde, merken wij wel, dat die herziening van hun standpunt voor Rome maar wat onderge schikte punten betreft* Het is b.v. hoogst opmerkelijk, hoe vooral de leer der genade bij verscheide ne roomse theologen veel meer bijbelse accenten ontvangt dan in het verleden doorgaans het geval was. Rome geeft zelf toe dat men in de zestiende eeuw uit reactie tegen de reformatie de verdien stelijkheid der goede werken een nadruk is gaan geven, die aan de betekenis van de genade te kort moest doen en men wil nu veel meer die bijbelse genadever kondiging de haar toekomende plaats gaan verlenen. Trouwens in het algemeen be gint men in de opbouw van zijn theologie en in de zielszorg in de gemeente veel meer zich aan het bijbelse getuigenis te oriënteren, wat maakt, dat er voor het ..ge sprek met Rome" ook veel meer perspectieven zich gaan openen. ]\/TAAR nu dreigt het gevaar, dat 1V1 men uit vreugde hierover hier en daar een al te irenische hou ding tegenover Rome gaat aanne men en b.v. gaat vragen, of wij feitelijk nog wel onder Rome heb ben te evangeliseren. Zijn de roomsen bij al de bedenkingen die wij tegen hen hebben, geen medechristenen? En zulke mede christenen maken wij toch tot geen objecten van ons evangeli satiewerk. Welnu, dat lijkt ons nu veel te ver te gaan. Vooreerst vergeet men dan immers, dat allerlei van dat vernieuwingswerk toch voorlopig nog beperkt blijft tot sommige hogere regionen in die kerk. terwijl bij de grote massa ook van de geestelijkheid nog maar heel weinig hiervan door dringt. Men moet wat zo nu en dan aan reformatorische gelui den in bepaalde theologenkringen wordt beluisterd maar eens ver gelijken b.v. met wat u in rooms- katholieke religieuze radio-uitzen dingen kunt vernemen. En dan merkt men toch wel een heel verschil. Die grote massa blijft toch nog volop rooms, in de ouder wetse zin en wordt ook nog wel typisch rooms voorgelicht en on- dbtwezen. Waar nog bijkomt dat zelfs ook die aanhangers van de zogenaam de ..nieuwe theologie" nog niet erover denken op de essentiële punten als het gezag van de paus en de medewerking van de menselijke natuur aan de godde lijke genade en vooral van het heilige misoffer de officiële leer der kerk af te zweren of vaar wel te zeggen. Moeten wij daar om het ..Gesprek met Rome" maar afbreken en de ontmoeting met onze rooms-katholieke mede christenen maar staken? In geen geval! Juist nu bij hen allerlei in beweging begint te komen, moe ten vooral onze theologen maar geen poging onbeproefd laten om deze ontwikkeling in de goede richting te helpen leiden door vooral samen steeds meer te gaan luisteren naar wat de Schriften ons beiden zeggen. |...0 RL. wij daar- in de gelegenheid zijn, het roomse kerkvolk dat toch nog in elk geval veel te weinig de zui- maken. Alleen, dat zal dan ook juist dat karakter moeten dra gen. Kan alle polemiek daarbij achterwege blijven! Vanzelf kan dat en mag dat niet. De keerzij de van het evangelische ,,ja" is altijd een ..neen" tegen al wat dat evangelie weerspreekt. En dat zal ook hier gelden. Maar het zwaartepunt zal toch, gezien wat wij boven opmerken op het posi tieve getuigenis moeten vallen. Als één ding in de ontmoeting met de rooms theologen ons treft is het wel dit, als zij werkelijk met het bijbels getuigenis ernst gaan maken, allerlei wat wij als specifiek rooms zien bij hen dan al meer op de achtergrond komt. Het is alsof het evangelie zelf dat -zo terugdringt, dat het als vanzelf zijn betekenis meer en meer verliest. Luther wist het wel: het Woord moet het doen en het Woord zal het doen. Dat is de overtuiging, waar door ook wij ons moeten laten leiden, als wij onder rooms-ka tholieken gaan arbeiden. Waar het de meesten van hen ten enenmale aan ontbreekt is echter bijbelkennis. Eeuwenlang heeft in Rome de bijbel niet aan bod kunnen komen. Dat is de oorzaak van het diepe geestelijke verval in die kerk. Prof Wurth eindigt dan met de vraag: Een nieuwe kerkher vorming? Zal in Rome de cri sis zo doorzetten, dat het tot een nieuwe kerkhervorming komt? Hij geeft zelf het ant woord: Wij zijn geen profeten. God weet dat alleen. Maar dit weten wij wel: als in Rome de bijbel weer eens kans gaat krijgen om aan het woord te komen, dan kan op de duur een hervorming van die kerk niet uitblijven. VIJFTIENDE KERK-ISRAËLDAG Advertentie Bij Duyvis Sandwich Spread: spreadmes, voor zuinig smeren ,en schoon de pot leeg maken De aartsbisschop van de Anglicaanse Kerk, dr. Fisher. hoopt begin augus tus naar Oost-Afrlka te vertrekken om daar op 3 augustus de door het zen dingswerk ontstane kerk de zelfstan digheid te geven. Hij zal dan in Dar essalam de eerste aartsbisschop van deze nieuwe kerk In het ambt beves tigen. Het is L. J. Bocchcr de bis schop van Mombasa. Door brand hebben de kerken van Ame rika ln het afgelopen jaar 1959 bijna 60 miljoen gulden schade opge lopen. In tien gevallen ontstond zelfs een schade van meer dan een miljoen gulden. Duits onderwijs niet anti-semitisch Het Westduitse' ministerie van on derwijs is tot de conclusie gekomen dat de Duitse jeugd beter op de hoog te is van hetgeen tussen 1933 en 1945 is geschied dan wel in het bui tenland wordt verondersteld. Na de antisemitische incidenten van enkele maanden geleden zijn alle geschiede nisboekjes aan een grondig onder zoek onderworpen en zo nodig bijge werkt. ,,Het Dagboek van Anne Frank", dat in de bondsrepubliek in miljoenen exemplaren is verkocht, heeft op de schoolgaande jeugd een diepe indruk gemaakt. In verscheidene Westduitse staten hebben de jongeren hun politieke scholing zelf ter hand genomen. Stu dentenverenigingen, jeugdorganisaties en gespreksgroepen organiseren regel matig avonden waarop de misdaden var de nazi's worden behandeld. Leraren mogen althans niet meer ver zwijgen dat miljoenen joden zijn ver moord, Duitsland schuld draagt aan de tweede wereldoorlog en dat het natio- naal-socialisme de democratische rechtsstaat in Duitsland vernietigde. In Sleeswijk-Holstein zijn twee ge schiedenisboekjes uit de circulatie ge nomen vanwege de wijze waarop zij het nationaal-socialisme beschreven. Uit boekjes die in West-Berlijn werden gebruikt zijn bepaalde passages ei beeldingen verwijderd. Ook de Westduitse kerken hebben hun (Van een onzer verslaggevers) De toogdag van Kerk en Israël voor hen die er aan deelnemen een jaarlijks evenement van eerste orde is woensdag weer te Was senaar gehouden, en wel op „Ter Veken", waar men ditmaal voor de vijftiende keer hijeen was. Hoe wel het programma in hoofdzaak steeds dezelfde punten laat zien, is er toch geen enkele toogdag, waar men zoveel nieuws verneemt. Dat ..nieuws" zit niet allereerst in dc mededeling van berichten en bevindin gen. opgedaan in het gesprek van Kerk en Israel. Het vloeit ook niet in Hoofd zaak voort uit de veranderde kijk op de joden, als gevolg van de ontwikke ling van de staat Israël. Het nieuwe zit naar ons besef al in dc verrassingen van het Oude Testament, wanneer men dat deel der heilige schrift leert lezen door de bril van Israël. Op elke toogdag blijkt daar iets van, en dit geeft aan de sa menkomst een ongemeen fris karakter. Deze keer kwam dat zeer sterk naar voren in het wijdingswoord van ds. K. H. Kroon te Amsterdam. Ds. Kroon, die de laatste jaren in de Bekirbénoe- diensten een liturgisch trefpunt voor Kerk en Israël wist te vinden, sprak zelf niet van wijdingswoord maar van voordrachtsdienst. De naam Bekirbé- noe betekent „in ons midden" cn doelt op de aanwezigheid van God in zijn gemeente. Men kreeg op de toogdag gelegen heid om zo'n Bekirbénoe-dienst te vol gen. Hij bestaat voornamelijk uit voor lezingen en psalmgezang. Ds. Kroon opende de dienst met te zeggen: „Door de Messias Jezus ver bonden met Israël", waarna hij de be- jdenis van Israël liet horen. Uit de Thora las hij de gedeelten oor, die de wetgeving aan Israël be schrijven (Exodus 32-34) en uit de prc- fetert het boek Jona. Met de lofprij zing „Aan de Rechter der Waarheid" eindigden de voorlezingen. Nu kwam de aanroeping het gebed waarin de voorganger het gebed des Heren toe voegde aan strofen uit Jesaja. Met de Aaronitische zegen besloot ds. Kroon de dienst, waarin de gemeente de psal- 99 en 98 in nieuwe berijming had gezongen. Niet door het gebruik van enkele He breeuwse namen en termen, maar door een andere instelling van lezer en mee lezers tegenover de schriftgedeelten klinken die bekende stukken als nieuw. En het ontbreken van een meditatie hoe goedbedoeld en verhelderend 5 houdt in dit geval het geheel de dienst op een peil, dat in veel godsdienstoefeningen niet wordt be reikt. Alleen eist het van de aanwezi gen een grotere concentratie. WERELDEINDE Ds. H. Dekker te Amsterdam, voor zitter van de Raad voor de zaken van Kerk en Israël, had de toogdag geopend met te wijzen op de toekomstverwach ting der kerk, die zij van Israël ge leerd heeft. Deze zekerheid is er, dat de Heer eens zal verschijnen. Het blijft een verdrietige zaak, dat het antisemitisme telkens de kop weer opsteekt. Het zal Israël wel al de eeuwen door vergezellen. Gelukkig is het echter ook begrepen in de overwin ning van Jezus Christus. De voorspellingen betreffende het einde der wereld op 14 juli memore rend, zei ds. Dekker: „Het zou ons geen vrees inboezemen. Want als de wereld vergaat, betekent dit, dat voor de Kerk en Israël de Messias komt"! Andere sprekers op de zeer druk be zochte toogdag waren ds. S. P. Tabaks- blatt te 's Gravenhage („Kerk en joden dom in de christelijke eeuwen") ei J. H. Grolle te Utrecht („De ove: ning van het antisemitisme"). Een fo rum beantwoordde ingekomen vragen aangaande Kerk en Israël. Prof. dr. J. Schoneveld te 's Gravenhage sloot de toogdag, die namens de generale syno de der Hervormde kerk door dr. E Emmen werd bijgewoond. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Zoetermeer: H. Harkema te Zeist; te Achterberg, Utr. en te Game ren: J. P. Verkade, kand. te Stolwijk; te Tholen: J. Smit te Groot-Ammers; te Herkingen: B. J. Wiegeraad, kand. te Montfoort. Aangenomen naar Oost- en West- Blokker: A. A. Spijkerboer te Charle- ville. Frankrijk; naar Oostermeer- Eestrum: dr. K. H. Siccama te Sneek. Beroepbaarstelling: de heer T. J Kamerbeek, kand. Trompstraat 11 te Bodegraven is beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Doom: dr. J. C. Gilhuis te Amsterdam-Watergraafsmeer; te 's-Her- togenbosch, tweede pred. pl.: C. L. Ru ben, luchtmachtpredikant te Eindhoven; te Kootwijkerbroek: A. C. van Beek, kand. te Woerden; te 't Harde: H. Bos wijk te Kamerik. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Helder: J. P. Geels te Haarlem-Centrum. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Beroepen te Emmen: D. W. Veldkamp te Hilversum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te St. Annaland, te Ooster- land en te Slikkerveer: W. C. J. Bos- schaart, kand. te Wolfaartsdijk; te Nij- kerk, te Veen N.B.. te Vlissingen en te Wolfaartsdijk: H. Ligtenberg kand. te Al is dan het moment, waarop het einde der wereld komt, voor elk mens een volstrekte verborgenheid wie de Bijbelse gegevens raadpleegt, komt aldra tot de conclusie, dat er toch tekenen zijn, die op dat naderende einde wijzen. Maar er is één grote moeilijkheid: hoe legt u die tekenen uit, hoe waar deert u de verschijnselen, waarvan onder andere in Mattheüs 24 sprake is? Als u daar leest, dat de wetsv er achting zal toe nemen in de eindtijd, dan bent u geneigd te zeggen: het is zo ver. En u kunt urenlang bezig zijn met hét opnoemen van voorbeelden der hand over hand toenemende normloosheid. Maar dan moet u niet vergeten, dat de mensen in vorige eeuwen dat óók hebben gedaan! En als u de brieven van de apostel Paulus leest, dan krijgt u soms de indruk, dat in die dagen de wetsverachting een climax had bereikt! Er staat nog iets, nl., dat de liefde van de meesten zal verkillen. Ook weer zo'n uitdrukking. Het is koud en kil in de wereld, de mensen zijn liefdeloosMaar kijk dan eens naar wat er wordt opgebracht ter leniging van de nood van de medemens, vlakbij en veraf. En let op de „goede daden", die in stilte worden verricht, waarbij de mens zichzelf geeft voor de ander. En bedenk, dat er in vorige eeuwen niet minder reden was tot de klacht, dat de liefde was verkild. Tekenen der tijden: we hebben er maar twee genoemd, maar er zijn er méér. Laat u niet verleiden zo vlug te zeggen, dat het einde nu niet langer kan uitblijven. Erken zonder restrictie, dat u het eenvoudig niet weet! OPENBAARHEID Advertentie mooie witte tanden hebben# gebruik dan IVOROLtandpasta Groei in Australië bij Reformed Churches Het aantal gereformeerde kerken in Australië (Reformed Churches) is ge stegen tot 25. De kerk van Kingston-Ho- bart op Tasmanië werd in mei gesplitst in twee zelfstandige gemeenten n.L die van Kingston en die van Hobart. Ds. Van der Woude blijft predikant van Kingston en zal als consulent van Ho bart optreden. Ook in Brisbane is groei te bespeuren. Naast ds. J. J. C. Westera die deze zo mer in Holland is, werd een tweede pre dikant beroepen in de persoon van ds. J. Morren, predikant van de Christian Reformed Church van Ripon in de Verenigde Staten. publikaties scherp doorgenomen op an tisemitisme. In enkele gevallen kwam men tot de conclusie dat bepaalde op vattingen het antisemitisme in de hand hebben gewerkt. Veler steun maakt het mogelijk J-JET sanatorium. Zonnegloren in Soest gaat zo spoedig mogelijk een aparte vleugel bouwen voor bejaarde tbc-patiënten. Het bestek is klaar en binnenkort zal de aanbesteding worden gehouden. Dit is nodig omdat in de laatste jaren veel meer bejaarden verblijf moeten houden in een sanatorium dan vroegertoen het bevolkingsonderzoek naar tuberculose er nog niet was. En voor bejaarden is het prettig, niet op zalen maar op een kamer te verblijven. Dit deelde dr. J. A. W. Betghauser Pont. geneesheer-directeur van Zonne gloren, gisteren mede tijdens het tra ditionele jaarfeest, dat op het sanato riumterrein in een speciaal daarvoor opgetrokken tent werd gehouden met leden, begunstigers, oud-patiënten, pa tiënten en hun familieleden en andere genodigden. Deze gezellige samenkomst met zeker 2000 aanwezigen werd geopend door de waarnemende voorzitter van Zonneglo ren, de heer C. Thiadens. Deze verving de om gezondheidsredenen afgetreden voorzitter de heer H. Fritsche, die, in dien de ledenvergadering dit goedkeurt, binnenkort zal worden opgevolgd door dr. C. Lion Cachet. De heer Thiadens deelde mee, dat het sanatorium op het ogenblik 330 pa tiënten telt en daarmee vol is. Het aan tal verpleegsters is niet voldoende, maar met kunst- en vliegwerk kan men het net redden. Nadat de sanatoriumpredikant ds. D. M. Jalink de patiënten had opgewekt tot hartelijk met elkaar omgaan was het woord aan dr. Berghauser Pont, die een kort overzicht gaf van de huidige stand van zaken betreffende de tuberculose in Nederland. De ziekte wordt langzaam maar zeker overwonnen, maar toch zijn we er nog niet. In 1959 was het sterfte cijfer in ons land 343. hetgeen zeer laag genoemd mag worden. Toch wer den weer ongeveer 7000 nieuwe ziekte gevallen gesignaleerd. Behalve de plannen voor de bouw Advertentie Last van zenuwen? 68 Het waren vreselijke dagen voor Anne. Mare, haar Mare, die ze had liefgehad, was een wrak; zijn mooie, sterke lichaam was vernield door het brute geweld van wentelende treinwielen. Ze zag hem lo pen. snel en veerkrachtig, het hoofd fier gedragen door de kloeke schouders. Ze zag zijn sterke blik vol belangstelling, ze herinnerde zich zijn levendige bewegingen, zijn drang naar activiteit. Mare een man. roerloos uitgestrekt op eei. wit bed, vier wan den dicht om die gevangene he-.n, een verpleegster aan wier stemmingen hij is overgeleverd. Tien jaar lang lag de liefde geboeid, bedwongen door bitterheid en beledigde trots, maar in die over wonnene werkten de stille, goede krachten, lang zaam en geduldig, werkten en wachtten. Nu was de tijd daar, de waakzaamheid van de wachters was verslaps de overwonnene richtte zich op, de boeien sprongen stuk. Anne's ziel deed pijn, de oude, verdrongen herinneringen, werden opnieuw jong. Mare zij zou naar hem toe willen vlie gen, zijn hoofd aan haar borst willen trekken, hem willen verzekeren, dat zij zijn lichaamspijn op zich nam. dat zij hem haar gezondheid schonk, haar sterke lichaam. Het was ondraaglijk om aan hem te denken, zoals hij nu was. Maar tegenover dit alles, tegenover het verdriet om Marc's ongeluk, haar medelijden met hem. stond vijandig haar moe dergevoel. haar verbondenheid met Paiiltje. Mare eiste Paultje op. Hij wilde haar het kind, haar enig, duurgekocht bezit, ontnemen. Welk recht had hij?. Hij had haar alleen gelaten met de Jongen, hli had een ander gekozen boven haar en het kind, hij had dc vrouw in haar dodelijk beledigd en zij had hem dit nooit vergeven. In al die tien jaar was tij n;ct cén ogenblik zonder wrok geweest. Als een marmer- harde. onwrikbare steen was die wrok in haar bin nenste en zij had nooit getracht hem los te rukken, integendeel, zij had zich aan hem vastgeklemd als de weemoed, het zachte verlangen haar terug wil den voeren naar het verleden. Ook nu klemde zij z.ich aan hem vast en zijn koude en onwrikbaarheid WILLY STRUT te vragen! Alleen waren zij geweest in een maat schappij. die hen veroordeelde; alleen had zij in het ongevoelige, ruwe leven gestaan met niets dan haar zwakke krachten om het kind te behoeden. Nu was het ergste voorbij, nu zouden de kalmere, blijdere jaren komen en nu wilde Mare zich het kind toe eigenen. Gonne had het goed gevonden. „Ik ben haar zeer dankbaar voor deze bereidwilligheid". Mijn God! Als deze regel Anne in de gedachten kwam. balde ze in opbruisende drift haar handen, haar adem ging snel. Altijd had Mare Gonne de hand boven het hoofd gehouden, altijd was hij onrecht vaardig geweest jegens haar, ter wille van Gonne, die het niet verdiende. Zelfs nu, in de brief, waarin hij om de jongen vroeg, sprak hij waarderend over haar. Anne wist het wel, zo lang reeds had ze het geweten, dat ze haar paarlen voor de zwijnen nad geworpen. Hij kreeg de jongen niet, welke reden zou ze hebben om aan de man van Gonne haar eigen kind af te staan! Mijn God. ze zou het kind immers ook niet kunnen missen! Waar leefde ze an ders voor dan voor Paultje, wat gaf waarde en zin aan het leven, dan hij, wat was haar toekomst als het niet de zijne was. wat maakte dc dagen rijk en kleurig, als het niet zijn aanwezigheid was. zijn jongensleven met de duizenden belangrijke kleinig heden. zijn hartelijkheid, zijn verhalen T°^"- Anne had niet geweten, dat ze zoveel van hem hield. Ongemerkt had hij zich met het verstrijken der jaren, dieper genesteld in haar hart; het leven zonder hem was eenvoudig ondenkbaar. Zo absoluut zeker was Anne van het antwoord, dat ze Mare zou geven, dat ze hem nog diezelfde avond na lezing van de brief, terug had willen schrijven. Ze had papier en pen opgenomen. Wat schreef men na tien jaarhoe deelde men zijn woorden in Anne's geest weigerde, ze keek schnjfbloc en machteloos Enige dagen verliepen. Herinneringen kwamen er gingen. Wie dook ze op uit de diepten van liaai geheugen? Wie stelde ze zwijgend voor haar gees- Marc bij de wieg van Paultje, de eerste keer, dat hij de jongen zag. Een grote, donkere mannenge- stalte; zo opvallend groot en donker bij de kleine, met lichte zijde beklede wieg. Marc's sterke, ge bruinde hand, die over het hoofdje streelde, heel te der, heel voorzichtig, de zachte, ernstige uitdrukking, die zijn gezicht had bevangen. Paultje's verjaardag, één jaar werd hij. 's Mid dags kwam Mare, zijn ogen straalden jongensachtig. Hij knielde bij de box neer en haal de meege brachte schatten een voor een uit het omhullende papier te voorschijn. Zijn blik volgde gespannen de wisselende uitdrukkingen van het babygezichtje. Hoe zou Paultje dit vinden, hoe dat...Alle andere gewichtige dingen waren vergeten, de koersen van tientallen effecten, de nieuwe invoerrechten der Ver enigde Staten, de dreigende stijging van de staal- prijzen. Zou Paultje blij zijn met de zachte zijige beer, zou hij lachen als de beer bromde....? Paultje leerde lopen. Op zijn wankele beentjes verplaatste hij zich snel naar alle richtingen. Nu huilde hij. het gejammer kwam uit de achtertuin. Daar rende Mare al heen cn kwam even later te rug met het kleine, witte figuurtje hoog op zijn zijn plan- schouder. Wordt vervolgd een bejaardenvleugel heeft Zonne gloren nog plannen om de huisvesting de zusters „rigoreus" te verbete- hetgeen hard nodig is. De oude kerkzaal boven in het sanatorium is verbouwd tot een bibliotheek, een s diezaal voor patiënten en een spreekka mertje voor de gereformeerde predi- dikant. Met grote waardering vermeldde dr. Pont dat de actieve leden van Zonne gloren in 1959 voor het bouwfonds ca. 35.000 bijeen hebben gebracht, de grootste som, ooit in een jaar bereikt. Zoals gebruikelijk kregen ook nu weei vele aanwezigen gelegenheid om Zonne gloren met zijn „verjaardag" geluk te wensen ert de in het afgelopen jaar in gezamelde gelden voor het sanatorium an te bieden. De altijd zo ijverige afdeling Rotter dam en omstreken had ditmaal niet minder dan 12.400 bijeengebracht. De heer J. Peereboom, die als afge vaardigde van de Maasstad dit mee deelde, herinnerde eraan hoe hij ver leden jaar had beloofd 10.000 kerst kaarten voor Zonnegloren te zullen verkopen.... en het zijn er 12.00C worden. Een Rotterdamse textielhandelaar, die het sanatorium altijd met pakketten textiel verrast, had deze keer voor de directie handdoeken met een ingeweven afbeelding van de Euromast meege- Vlaardingen en Schiedam, afdelin gen die elkaar altijd vredig bekam pen om het hoogste bedrag dat zij kunnen inzamelen, kwamen dit jaar met totalen van resp. 2000 1800 tevoorschijn. Een Amsterdams echtpaar dat door het uitzetten van busjes ƒ6.550,- had opgehaald en op deze manier in 13 ja ren tijds al 1 ijna twee ton heeft inge zameld. werd door het bestuur gehul digd en kreeg een geschenk. Dit echt paar is nl. al 78 en 76 jaar oud er steeds onvermoeid in zijn ijver Zonnegloren. De middag werd doorgebracht bij muziek en met kijken naar de nieuwe kleurenfilm van het sanatorium. zaak echter al in geuren en kleuren openbaar behandeld kunnen worden, we feitelijkheden aan de publiciteit democratisch gekozen besturen, aan produktschap nu in het openbaar welke voor de betrokken bedrijfstak deze publicaties ging sanctioneren, verstrekkende bevoegdheden wor- Bovendien moest dezelfde middag den toegekend. De bedrijfsgenoten met de minister van landbouw over in deze tak van bedrijf hebben recht op, te weten wat en hoe over hun belangen beslist wordt Bovendien hebben deze besturen niet alleen te denken om het bedrijfs- hetzelfde onderwerp gesproken i den. Ook dat vond men een reden om de zaak maar in de besloten heid te trekken. Het enige bestuurslid, dat openbaar- belang, maar volgens de Wet op de heid verdedigde, was de werkne- Bedrijfsorganisatie zal het belang mersvertegenwoordiger, de heer A. van het gehele Nederlandse volk en de Vries, tevens hoofdbestuurslid van dus het algemeen belang gediend moeten worden. Publiciteit is voor de publiekrechte lijke bedrijfsorganisatie een elemen- de Nederlandse Christelijke Land- arbeidersbond. Hij ging slechts ak koord met de behandeling achter ge sloten deuren, indien achteraf in het en waardering kweken bij het be- is voorgesteld. of de besturen van het tot nog toe de publiekrechtelijke bedrijfsorgani- doende doordrongen zijn van de nood- te zjjn. Staatssecretaris Schmelzer zaak tot openbaarheid, enkele gun stige gevallen uitgezonderd. In deze twijfel zijn we weer gesterkt heeft enkele jaren geleden nog met klem aangedrongen op meer openbaarheid van de publiekrech- ernstige kritiek geleverd op het vast- en publiek „ongevaarlijk" is, waar- rijke zaak, vooral omdat ons land band zijn ook de schaarse openbare op de export dikwijls aanzienlijke zeggende agenda's. Van de werkelijk toeslagen verstrekt moeten worden, belangrijke zaken krijgen pers en belang van het Nederlandse zuivel- principe van de openbaarheid komt bedriif geldt, werd echter ter niet veel terecht. Dat deze factor gadering van de openbare agenda er toe bijdraagt en toe bijgedragen afgevoerd en naar de besloten be- heeft, dat er van de uitvoering van stuursvergadering verwezen, zeer tot de p.b.o. nog niet zo veel terecht teleurstelling van de ditmaal over- gekomen is, lijkt ons buiten kijf. bezette publieke tribune. Groot-gereformeerd congres gesloten fototip nr. 5 (Van een onzer verslaggevers) Ofschoon prof. dr. ir. H. van Riessen verklaard had, dat opti misme en pessimisme slechte raadgevers zijn, waren de deel nemers van het groot-gerefor meerd congres, op Woudschoten, nogal optimistisch aangaande de mogelijkheden van het calvinisme in de cultuur van vandaag. Althans an het slot. Bij het begin van het congres lzzk het alsof men feite lijk bezig was aan een „onbegon nen werk". De voorzitter, prof. dr. L. W. G. Scholten, zag blijkens zijn slotwoord de hoofdbetekenis van het congres hierin liggen, dat men zich meer voor elkaar heeft opengesteld dan vorige keren het geval was. De onderlinge verschillen (er zaten hervormden, gereformeerden, christelijke gereformeerden en vrijge maakte gereformeerden) raakten meer en meer op de achtergrond, toen het besef begon te groeien, dat het gere formeerd beginsel in de cultuursituatie van het ogenblik beslissend zou kunnen zijn. Men was naar elkaar toegegroeid. Conclusies Prof. dr. S. van der Linde zal met prof. Scholten de op het congres vast gestelde conclusies een eindredactie geven. Daarin komt met name tot uit drukking, wat prof. Van der Linde in zijn door ons summier weergegeven referaat had betoogd. O.a. dit, dat de verschillende opvattingen, binnen de kring van het gereformeerd protestan tisme, inzake de verhouding van het christelijk geloof tot de cultuur, aan- gewezer moeten worden als oorzaken van de gedeeldheid in de gereformeer de gezindte. Die gedeeldheid zal een stagnatie be tekenen wanneer men naar buiten wil treden. Daarom moet de eenheid der gereformeerde gezindte allen voor ogen staan, die serieus bezig zijn het calvi nistisch geluid te laten horen op het bredere levensterrein. Mr. A. Bonman deed daarom het voorstel om op het volgende congres (over twee jaar) te spreken over de nlet-theologiscbe oorzaken van de ker kelijke gedeeldheid cn hi' adviseerde de deelnemers dit nu al in studie te nemen. Prof. Scholten had namelijk ge steld, dat naast theologische verschillen ook sociologische factoren in het geding zijn bij de gedeeldheid der gerefor meerde gezindte. Dat men naar elkaar toe kon groeien, kwam ook doordat zij. die „open ston den" tegenover de cultuur, wat meer in de hoek der bezinning werden gedron gen, terwijl degenen, die een ietwat af werende houding aannamen, beter hun verantwoordelijkheid leerden beseffen. Klimaatverschillen Minder dan de kerkelijke verschil len, hield men nu de klimaatsverschil len over. Voor het overwinnen van alle uiteenlopende standpunten en ter bevordering van het eensgezind getui genis, zou men nog veel meer naar de bijbel moet luisteren. Dat lijkt het in- trappen van een open deur, maar toch werd het door verschillende congres sisten nadrukgelijk gesteld. Wil het calvinisme op de cultuur inwerken, dan zullen de calvinisten vóór alles bij de bijbel moeten gaan leven. Prof. Scholten gewaagde van de uit stekende sfeer, die het congres had ge kenmerkt. Daarin werd hij algemeen bijgevallen. Prof. Van Riessen achtte dit congres aanmerkelijk beter geslaagd dan het vorige. Kennelijk deed de leiding hier veel. „U hebt van dit congres een sieraad gemaakt" verklaarde ir. H. van Har ten tegen prof. Scholten. „Wij danken u voor uw seigneurale leiding". In de ze geest ging men uiteen. Evenals de ze keer, berust de organisatie van het volgende congres bij ir. R. Plomp te Zeist, bij wie men suggesties voor het thema van 1962 kan inzenden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2