L '1 wm isn Ml Bouwen: wachtwoord der Vrije Universiteit Klassieke opleiding op christelijke school Een woord voor vandaag Politie doet inval in schuilkelder cle cjrootóte gave Kanttekening 2 r En onderwijs in de Verenigde Staten In Ad Fontes, het cultureel maandblad voor het christelijk onderwijs, schrijft prof. dr. J. J. Thierry over „Didactische over wegingen by het onderwijs in de klassieke talen". Na een uitvoe rige uiteenzetting tuydt ook hy enkele gedachten aan de klas geschreven kunnen zijn in een maandblad voor neutraal onder wijs. Zal ik er dan nu nog een christelijk sausje over gieten? Geen sprake van, want wat ik schreef, raakte naar mijn bedoe ling slechts de techniek van het iemand iets leren. En deze is neu traal. De onderwijzer leert op de openbare lagere school de kinde ren, dat dertien plus zeven twin tig is en dat een bloem een stam per en meeldraden heeft, tech nisch op precies dezelfde wijze als die op de christelijke. In deze zin bestaat er geen christelijk rekenen, geen christe lijke gymnastiek, die op een apar te wijze zou leren bepaalde bewe gingen te beheersen, geen christe lijke plantkunde. Men kan dit laatste niet bestrijden door te zeg gen: „voor de onderwijzer op een openbare school is een bloem slechts de optelsom van meeldra den plus stamper, de christelijke onderwijzer ziet hem daarentegen als een kunstwerk uit de handen des Scheppers." Want afgezien van de vraag of men in het persoonlijke vlak de rollen zo absoluut mag verdelen, wanneer men zo spreekt, heeft men het niet meer over de tech niek van het leren, maar is de beschouwingswijze in het geding gekomen. En daar ligt inderdaad het bestaansrecht met alleen, maar ook de noodzaak van alle christelijk onderwijs, daar, waar het gaat om het bepalen van de waarde of onwaa-de der dingen. Deze beschouwingswijze kan niet neutraal zijn, daar zij geschiedt vanuit het Evangelie of niet. Op het christelijk gymnasium, waaraan ik het laatst, als leraar werkzaam was, kon ik op geen andere manier mijn leerlingen de verbuiging van mensa en de ver voeging van paideuoo bijbrengen dan ik vroeger op een openbaar had gedaan. Ik ga mij niet in al lerlei bochten wringen om aan te tonen, dat cr toch een christelijke techniek van het iemand ook de ze dingen leren zou bestaan. Ik ben bang, dat ik dan eerder in het gezelschap der sofisten erecht zou komen dan in dat der apostelen! Maar waar het de beschouwing der oudheid betreft, komen de za ken anders te liggen. Dan moet men, zelf discipel geworden, po gen een oordeel te geven vanuit het Evangelie. Uit deze zienswijze volgt, dat een gymnasium helemaal niet christelijker wordt door aan het programma nog enkele werken verplicht. Wanneer een school Ho- ratius ongelezen laat liggen, maar in plaats daarvan een apologie voor het christendom als de Oc- tavinus van Minucius Felix op het programma zou zetten, zie ik daarin niets bijzonder verdienste lijks. Het gaat er immers alleen maar om, of men in de beschou wing van de gedachten van Pla- to, dc opvattingen van de Stoa of andere uitingen van de antieke cultuur iets van de heerlijkheid van het evangelie heeft kunnen doorgeven. D:t neemt natuurlijk niet weg, dat men vanuit alge meen cultureel oogpunt zeker kan pleiten voor de lectuur van iemand als Augustinus. Ik heb inderdaad eens met een zesde klas uit zijn Confessiones gelezen, maar kreeg toch de indruk, dat leerlingen van deze leeftijd voor die typische vorm van vroomheid no« niet ge heel rijp zijn. Deze lectuur werd althans door de klas weinig ge waardeerd. Amerikaans onderu ijs In hetzelfde blad schrijft de heer L. Kranenborg een Kroniek van pedagogische en psychologi sche lectuur. Daarin wordt ook aandacht gewijd aan het boekje van prof. dr. H. Af. H. A. van der Valk over het Amerikaanse on derwijs en zijn betekenis voor Nederland. De schrijver zegt dan onder meer: lander opvalt zijn de mense lijke verhoudingen in Amerika In dit verban*. interesseert ons het verschijnsel van de ontwikkeling van de persoonlijkheid en zelfstan digheid van het kind. Hieraan wordt veel meer aandacht be steed dan in ons land. Het kind wordt in de scholen opgeleid niet alleen voor het leren van een vak of beroep, maar ook om met men sen om te gaan. De voordelen van deze aanpak moeten we niet onderschatten. Het komt b.v. het creatief vermogen van het kind ten goede. Het kind kan zichzelf zijn, kan eigen idee- en uiten zonder rekening te hou den met wat andere er van den ken. Een onderzoek in de V.S. heeft aangetoond, dat het aantal uit vindingen van hen, die niet op een hoger-onderwijsinstelling hebben gestudeerd, zelfs groter is dan van academici. De schrijver stelt in dit verband de vraag, of ook in ons land niet een instituut in het leven kan worden geroepen in navolging van de Amerikaanse Science Fair-gedachte, ten einde het creatief vermogen van de Ne derlandse jeugd op technisch ge bied te helpen bevorderen. Een dergelijk plan past geheel in de verdere industrialisatie van ons land. Een ander gevolg van deze aan pak fs het nauwe contact tussen hoogleraar en student in Ameri ka. Het vloeit voort uit het aan passingsvermogen en de zelfstan digheid die de student als kind op school heeft geleerd. Daardoor zit hij bij de behandeling van een onderwerp direct vol vragen en geneert zich niet als ze niet goed van inhoud zijn. VERSCHILLENDE Nederlandse hoogleraren, die in Amerika rondreisden of doceerden, waren onder de indruk van de grote be langstelling van de Amerikaanse student met over het algemeen ge ringere kennis in Nederlandse ogen van het onderwerp. Het onderwijs in ons land is over het algemeen te receptief. Van der Valk wijst op het hier mee in verband staande verschijn sel van teamwork, wat wel eens zover kan leiden, dat de eenzame werker niet gewaardeerd wordt en vaak moeilijk in een Amerikaanse organisatie is in te passen. Het is ook een aspect van de tendens tot conformiteit De Nederlanders zijn wel eens te individualistisch in omstandigheden, waarin samen werking noodzakelijk is Een goed onderwijssysteem moet altijd rekening houden met de toekomst en zeker in deze tijd, nu vele landen zich bevinden in een proces van voortdurende ver anderingen. De differentiatie van het Ame rikaanse onderwijs is daarom een verschijnsel dat ook in Nederland de nodige aandacht verdient. Het is wenselijk na te gaan of ons on derwijs Wel voldoende rekening heeft gehouden met de steeds toe nemende differentiatie van bet maatschappelijk leven. V.U.-dagen in Deventer Aanvraag om Caritasgelden zal nooit worden gedaan Wordt U gekweld door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Uw toevlucht tot Togal. Het middel dat kan baten, waar andere falen. Laat U dus niet langer kwel len, maar gebruik Togal. Togal zuivert de nieten en is veilig voor hart en maag. BIJ apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88. Aartsbisschop van Kazan veroordeeld Het Hooggerechtshof van de Tartaarse autonome sowjet-republiek te Kazan heeft aartsbisschop Wladimir Kresowitsj tot drie laar gevangenisstraf en onteige ning van bezittingen veroordeeld wegens onregelmatigheden op fiscaal terrein, al dus heeft Radio-Moskou donderdag ge meld Volgens het blad „Izwestia" heeft de aartsbisschop in de zeven jaar waarin hij aartsbisschop van Kazan is, door on- j- bedrag (Van een onzer verslaggevers) OP de te Deventer gehouden alge mene vergadering van de Ver eniging voor Hoger Onderwijs op gereformeerde grondslag, waar van de Vrije Universiteit uitgaat, heeft ir. C. A. Doets lid van het college van directeuren uiteen gezet, dat de V.U. een snelle ont wikkeling doormaakt. Dit blijkt uit de stand van zaken met de nieuwbouwplannen in Amster- dam-Buitenveldert. V erpleegstersopleiding Omdat reeds is gebleken, dat het ter rein aan de Amstelveenseweg te klein wordt, heeft men van de gemeente Am sterdam toezegging gekregen, dat dit terrein met 5% ha wordt uitgebreid, dat het dan 18 ha beslaat. Voorts is aan de aangrenzende ge meente Nieuwer Amstel verzocht om een terrein, groot 10 ha, waar men een verpleegstersschool. een studentencen trum enz. wil bouwen. Met die verpleegstersschool is haast, want wil men vasthouden aan de da tum 1 september 1963, waarop het zie kenhuis wordt geopend, dan zal een vol ledige „bemanning" aanwezig moeten zijn. Daar een academisch ziekenhuis gespecialiseerd verpleegsterscorps no dig heeft, wil men uiterlijk 1 septem ber 1961 starten met de opleiding der leerling-verpleegsters. Op de school wordt dus gewacht. Intussen gaat ook de bouw of i bereiding tot de bouw van andere ziekenhuisonderdelen voort, evenals de stichting van gebouwen voor andere fa culteiten. Heden heeft de aanbesteding plaats van het heiwerk voor het gebouw van de wis- en natuurkundige faculteit. Voorts wordt serieus gedacht aan eer ontwerp voor een nieuw hoofdgebouw der V.Ü., waarin tekens de alpha-facul- teiten worden ondergebracht. De afwerking van deze en andere plannen zal twintig jaar vergen, onge acht wat er intussen nog voor nieuwe plannen komen. De V.U., die thans tachtig jaar oud is. zal dus bij haar eeuwfeest in 1980 een moderne, goed geoutilleerde universiteit zijn. Lankmoedigheid Voor dit alles is nodig, dat *U. die de bloei van de V.U. voorstaan, zich be wust aan haar welzijn blijven geven. Hierop wees de president-directeur, de heer J. Wilschut te Rotterdam, die de vergadering voorzat. Hij deed ook een beroep op do lankmoedigheid der geestverwanten. „Wij weten, dat aan de Vrije Univer siteit wel eens misstanden zijn", aldus de heer Wilschut. ..Maar laat men toch niet vergeten, dat zoals de gelovigen slechts een klein beginsel der gehoor zaamheid hebben, ook een christelijke vereniging en een christelijke universi teit op geen stukken na aan de vol maaktheid toekomen. Daarom tone zich lankmoedig in zijn kritiek". Speciaal betreurde de heer Wilschut het. wanneer soms contribuanten hun bijdrage voor de V.U. intrekken, om dat zij het oneens zijn met een uitlating van de een of andere professor. „Wie dit doet, geeft eigenlijk te ken den. Zou het bedanken algemeen zijn, dan ware het voortbestaan der V.U. on mogelijk. Dit moet men bij het intrek ken van zijn bijdrage wel bedenken", zei de heer Wilschut. „Het is een on houdbaar standpunt. En voor alle krl- geldt deze waarschuwing: „Ver- het sinaasappel citroen vruchtenlimonade derf 1 niet, zit zegen Desgevraagd verklaarde de heer Wilschut prof. dr. D. Nauta wilde hier klaarheid over hebben dat de V.U. op geen enkele manier getracht heeft om in aanmerking te komen voor gelden alt de caritaspool. Het Rotterdams Parool heeft dat geschre ven. Directeuren der V.U. hebben het bericht gelogenstraft, doch het R.P. bleef totnogtoe in gebreke met het plaatsen van een rectificatie. Men zal zeker in de toekomst ook niet gaan vragen om gelden uit de caritaspool. Op een vraag wanneer aan de V.U. een leerstoel in de homoeopathie zal worden gevestigd (waarvoor Kuyper in dertijd zeer geporteerd was) antwoord de mr. dr. J. Donner als voorzitter van het college van curatoren dat de Ver. tot bevordering der Homoeopathie ge vraagd heeft een privaatdocentschap in de homoeopathie te mogen instellen. Hiertegen bestaat in beginsel geen be zwaar. Het wachten is op de voor dracht van iemand, die het beginsel der V.U. onderschrijft en die wetenschap pelijk gekwalificeerd is. God, natuur cn mens Over het onderwerp „De natuur en de grootheid Gods", sprak prof. dr. P. Groen, buitengewoon hoogleraar in de wis- en natuurkunde. Prof. Groen onderscheidde de natuur als „vrije natuur" eL de natuur als ver- schijnsel, dat aan gesloten wetten on derhevig is. Anders gezegd: de natuur der dichters en de natuur der denkers. Inzonderheid de natuur der denkers is vaak in het geding, omdat zij als een zelfstandigheid naast God wordt beschouwd. Men efrkent God wel als Schepper, maar meent desondanks dat de natuur volgens-Jiaar eigen wetten voortgaat. Prof. Groen - herinnerde in dit verband aan de discussie over het bidden om regen, die vorig jaar ge voerd is. Hij meende, dat christenen zich moeten verzetten tegen het denkbeeld van de zelfstandigheid der natuur. Zo leert de bijbel het ook. Niet: de na tuur dondert, maar: de God der ere dondert (Ps. 29). Natuurwetten zijn slechts verstan delijke formuleringen, waardoor het ons gegeven wordt iets van Gods grootheid te ethiek aan de Vrije Universiteit, sprak in aansluiting hierop over „De natuur en de schuld van de mens". Hij schetste eerst het verband tussen de mens en de natuur als zodanig. Door de zondeval is het rechte verband tus sen mens en natuur verbroken. Men kan niet zonder meer naast de geval len mens de gevallen schepping stel len. Ook na de zondeval bloeien de bloemen en zingen de vogels. Toch zijn de gevolgen van de zonde val ook in de natuur zichtbaar, hoewel nen met het aanwijzen daarvan voor achtig moet zijn. Zo wilde dr. Van den Berg de biologische dood in de natuur (zoals het verwelken van bloemen en het sterven van eendagsvlinders) niet zonder meer als een gevolg van de deval zien. Paulus zegt dat de hele schepping zucht. Omdat de mens door de zonde val niet meer de plaats in de natuur heeft die hij aanvankelijk bezat, schepping mede onderworpen aa vruchteloosheid. Door Jezus Christus wordt het geheim van de wedergeboorte der natuur open baar. Er zal weer een paradijs zijn; de boom der kennis komt terug. Christus zal alle dingen nieuw maken. Zelfkennis is meestal niet onze sterkste kant. Wij denken dat vaak wel, maar er gaan niet veel dagen voorbij, of wij moeten erkennen, dat we onszelf weer lelijk zijn tegengevallen en dat we dingen hebben gezegd of gedaan, waarvan we misschien nog een uur daarvoor hadden gedacht, dat wij ons daaraan niet schuldig zouden maken. In het christelijk leven is het niet anders: we geloven al vlug van onszelf, dat we het er niet zo slecht afbrengen en als we wel eens zuchten, dat we toch zo slecht zijn, dan weten we zelf vaak niet, of het alleen maar woorden zijn of dat we het ook werkelijk menen. En dan staat daar midden in Psalm 25 een vraag, gesteld door David: „Wie is de man, die de Here vreest?". Het lijkt, of David radicaal wil afrekenen met alle dierbare dooddoeners. Het lijkt, of hij zeggen wil: „Houd op met praten over uw christelijk leven en erken, dat er niets van overblijft". Wie zo ver is, dat hij of zij zich in de nood en de ernst van zijn leven afvraagt hoe het werkelijk staat met het dienen van God, die zal zich wel honderdmaal bedenken voordat hij of zij zegt, dat alles tussen hem of haar en God in orde is! Maar (en dat is de andere kant) dan mag, met grote schuch terheid, op de vraag of u God vreest, Hem dienttoch ook het antwoord luiden: „Ik probeer elke dag opnieuw mijzelf weg te cijferen en alleen maar te vragen naar wat God wil van mij in elke situatie, waarin Hij mij plaatst". J. NA HET TOTODEBAT Personalia i den Berg, lector in de de Heilige Geest". Daar dr. J. Schouten verhinderd het slotwoord te spreken, bracht ds. J. J. C. Westera uit Brisbane de groeten over van de reformed churches in Australië. Aan het begin van de vergadering had de heer Wilschut een woord ter na gedachtenis gesproken in verband met het overlijden van prof. dr. A. Kuypers van de V.U., en van prof. dr. J. Rid derbos te Kampen, oud-leerling der universiteit. In het college van directeuren werd burgemeester H. M. Oldenhof te Ede benoemd, in de vacature ontstaan door damaftreden VaD C' A' D06tS teLeer" Burgemeester G. Bramer van Den Ham deelde mee, dat dc kerkcollecte voor de Vrije Universiteit, in de pro vincie Overijssel gehouden, 4.272,32 heeft opgebracht. De vergadering werd gedeeltelijk bij gewoond door de commissaris der ko ningin in Overijssel ir. J. B. ridder de r»er S^hu"en en de burgemeester va" Deventer dr. N. Bolkestein. De heer Wilschut ontkende, dat de keus van Deventer als vergaderplaats iets te maken zou hebben met een voorkeur van de V.U. (boven Ensche de, Zwolle, Arnhem) voor vestiging van een umversiteit te: Deventer. „Wij hebben -ons. daar niet mee in gelaten verklaarde hij. ..Want we zijn over die spreiding van het hoger onder wijs niet enthousiast. Elke spreiding kan immers weer afbreuk doen aan dt geconcentreerde Vrije Universiteit". Na de behandeling van de onderwer pen, die op de natuur betrekking heb ben, had de heer Wilschut nog eens ge wezen op het eigen karakter der V.U. „Zonder geloof is het universum niet te verstaan. Daarom kan de V.U. niet maar een universiteit zijn, die er bij komt, maar zij is voor een christen de échte universiteit, omdat zij uitgaat het geloof in de Vader, de Zoon en Sekte wacht op atoomoorlog Profetieslaat niet op eindtijd Na de sekte van de Milanese arts Bianco komt nu ook de Ame rikaanse sekte, die zich in kel ders heeft verschanst, in het nieuws. Zelfs de politie is zich er mee gaan bemoeien. Met een be vel tot huiszoeking zijn agenten het huis binnengedrongen van een paar leden van deze Verga dering van het Volle Evangelie, 62 Anne keek naar dat gebogen hoofd; donkerblond, krullend haar, met een zilverige glans er over. „Een vader hebben maar Paultje had een vader, kon je een vader zo maar vervingen.... Nee, nee, ze wilde niet. natuurlijk niet „Jij hebt nu lang genoeg alleen gestaanze sloot een ogenblik de ogen. Toen ze ze weer cpende, keek ze in die van Van 't Hof. „Anne", zei hij dringend, „verlang Je dan nooit naar wat liefde, naar de innigheid, die een man in je leven kan brengen, verlang je nooit om in iemands armen te slapen, met je hoofd aan zijn borst Anne, je kunt mij niet wijsmaken, dat Je daar niet naar verlangt, je bent een echte vrouw je hebt warm bloed in je en een hart. dat nog jong is Ze staarde hem aan. Heel lang geleden, op een zomeravond aan zee, had hij op dezelfde wijze tot haar gesproken, was er diezelfde lokkende bekoring van zijn woorden naar haar uitgegaan. Toen had ze kalm en verzekeid geweigerd Toenmaar waar om zou ze nu nog weigeren was dat andere, het vuur, dat zolang tevergeefs in haar had ge brand, dan nog niet gedoofd Waaróm zou ze de strijd om het bestaan niet opgeven en gaan uitrus ten bij deze man, die ze toch zo graag mocht lijden en in wie ze vertrouwen had „Anne!" Over de tafel heen, had hl) zijn handen over de hare gelegd, eenvoudige goede handen, waar ze geen afkeer van had En plotseling wist ze, waaróm ze het niet kon. dit aanbod, dat tocb zo veel aanlokkelijks had. aanvaarden Ze zag zijn mond, sympathiek, goedgevormd, daarboven de flin ke rechte neus: ze zag zijn ogen, vol verlangen en spanning, het brede, oprechte voorhoofd Waarom moest ze hem nu verdriet doen. ze kón zich Im mers aan hem geven, ze huiverde niet voor zijn aanraking, ze zou hem blij kunnen maken en zij zelf zou eindelijk een veilige haven hebben gevon den Maar dan zou ze gekomen zijn tot dat, wat ze In anderen had veracht. „Henri", zei ze zacht, „wees niet boos. ik vind je sympathiek nee. ik houd van je, alleen dat ene, dat wat liefde pas tot lief- WILLY STRUT dc maakt, dat voel ik niet voor je. En ik kan geen compromis aangaan. Ik kan niet tien, twintig ia ar zó mijn wezen verkrachten. Ik wil niet in de armen van een man liggen uit plichtsgevoel, ik wil dat ene niet verlagen, tot een aalmoes, die ik een man schenk. Vrouwen, die zo kunnen leven, heb ik altijd tot in het diepst van mijn ziel veracht. Als ik zo werd. zou ik mezelf gaan verachten en jou ook. want een man, die zich door zulk een aalmoes niet beledigd voelt, die er telkens opnieuw om vragen kan. is verachtelijk. Daarom, daarom kan het niet tig: „Henrl, je moet mijn vriend blijven, ik heb niemand op de hele wereld, hoor Je me, Henri?" „Ach kind!" Glimlachend oezag hij haar kleine handen, het viel hem op, dat ze niet meer zo zacht aanvoelden en zo ongeschonden ware als in haar kantoortijd. „Lieve kind, ik zal mijn best doen. Maar ik begrijp niet, wat het leven toch van de mensen wil, waarom het hen altijd laat verlangen naar de dingen, die ze niet kunnen krijgen Paultje groeide voorspoedig op. Toen hij met zijn !r..a.?!fde *aa.Y v,a,n de, lagere school kwam. als de £eed zonder moeite toela tingsexamen voor de H.B.S. en Anne kon met recht jn r.-°f was lang vo°- ziin leeftijd harf^ilir^er^a i dl£',™aar zii" ogen. die op de wrlilt ïïi stonden helder in zijn smal, gebruind •ffnn£r donkere haar golfde dik boven het ver- no pn 'i,de m?nd was rust'g- ernstig bij- na en de stevige kin vol vastberadenheid. Hij kon littems°n?i£»r j Zi3n hij hield nog van kinder- lijke spelletjes, maar daarnaast kon hii urenlani? z™)gend en in zichzelf besloten bezig zijn ïïrtïSf tertrek Ch 11°' dfi *end?karak- Yan Z1l° vader had meegekregen en n,Üet hfim rHsti* aan zichzelf over, aln het stille werken van zijn jonge geest. h.tT°e° ZL?em iak-"ek' d® dag in september, dat hV°°' het eerst naar de H.B.S. ging. voelde ze w:s j voldoening. Het was mooi, warm weer df°e? een donkerbruine, korte broek met een' res^ZiinTh^SÏ116 ^ousen en stevig?™SS L e£D oieuwe, die hij van dokter Uk Huïtmf b""8eld.e 1«S °p Z'in rug. Vro- TOA 'tend, zo nu en dan schoppend raar een steen zag Anne hem in de richting van de stadsbus ver- fit pad' dat volgde, was nog breed en Sfel1* "j. «ij alleen had hen, dit pad ge- ErIen°LZeH.eVhe?Jai,eI Le!)e's kamer w£or«§? u",."'1 haar laP°°- ki»t «O blij A ben «o in m'n «chik om Paultje. Het had toch even goed kunnen zijn, dat hij niet kon Nue1sehHn(£ ln d? Vijfdf of zesde Was omhing. eerste mijlpaal gepasseerd, dat is Lette kn^ tu 6?D belangrijke gebeurtenis." Letje knikte glimlachend. „Ja, ja," zei ze pn zich erg voelen! Hij heeft me al verbo- zppcrpn h«em PauIt)e te noemen, ik moest Paul zeggen, hij was geen klein kind meer." lijk helft hi"gaeUt"AnnC sedachtbb' (Wordt vervolgd) omdat twee huisvaders, die geen lid zijn, zich zorgen maakten om hun andersdenkend gezin dat in de schuilkelder gekropen was. Na de voordeur van het huis van een sektelid te hebben geforceerd, ontdekten de agenten op de vloer van een slaap- camer een valdeur, waaronder zich een tweede deur bleek te bevinden, die van binnen was afgesloten. Na langdurig kloppen kwam er antwoord van de heer des huizes, de 37-jarige Glenn Scott. „Ik zal je vertellen waarom we hier zitten", zei dit sektelid humeurig vanuit zijn drie meter diepe schuilkelder, „we doen wat iedereen van de regering moet doen we nemen actief deel aan de voorberei ding voor burgerlijke verdediging." Op de vraag waar hij zich op voorbe reidde, antwoordde Scott, dat hij en zijn vrienden een atoomaanval van de Sow- jet-Unie verwachtten die hun voorspeld was door „een heilige profetie". Scott was verontwaardigd over de onderstelling, dat zijn sekte, die uit on geveer 100 mensen bestaat, zich zou voor bereiden op het einde van de wereld. „Als jij dacht, dat de wereld ten einde liep, zou je dan zoals ik een nienw huls laten bouwen, het vol met eten stouwen ei alles dichtplakkcn tegen radio-actiev straling?", riep hü- Profetie Reeds vaker in de geschiedenis hebben gelovigen de bergen opgezocht, we denken bijvoorbeeld aan het begin van de geschiedenis van de Zevende Dagadventisten die in het midden van de vorige eeuw uit bijbelse getallen dé conclusie hadden getrokken dat Christus' wederkomst nabij was. Vooral voor de eerste wereldoorlog werden dergelijke berekeningen nogal eens opgezet en tussen de beide wereld oorlogen zijn Mussolini en Hitier nogal eens aangezien voor de anti-christ. In dit geval betreffen het echter extreme pinkstergroepen die geloven in de gave van de profetie, die vol gens hen een van de negen gaven van de Heilige Geest is, zoals ze door Paulus worden opgesomd in de brief aan de gemeente van Korinthe. Ook in Nederlandse kringen komen deze profetieën wel voor. Zo heeft de naar de pinkstergemeenten overgegane ge reformeerde predikant ds. Leenhouts aan de voorgangers van de pinkster gemeenten een profetie voorgelegd. /AVER het resultaat van het toto- van een Kamerlid niet geheel gelijk debat in de Tweede Kamer zal liggen. Beiden kunnen in feiten de niemand tevreden zijn. De tegen- zelfde opvattingen zijn toegedaan, er is verschil in mogelijkheid ook voor die opvattingen te standers betrenren het, dat de toto toch een wettelijke vorm gekregen heeft, de voorstanders, vooral die staan. Wij voor ons menen althans van een onbeperkte toto, zijn teleur gesteld over de beperkende schriften. Deze laatste teleurstelling is in on verheugd te mogen zijn hierover, dat de toto niet tot een kabinetscrisis heeft geleid en niettemin aan beper kende banden gelegd kon worden. ze ogen bij uitstek kenmerkend. Een Waarmee niet gezegd is, dat wij met prijs zelfs van vijftig duizend gulden de toto gelukkig zijn. Men weet be- achten velen te gering om wezenlijk ter. Afwezigheid van de toto ver- interessant te zijn en wezenlijk be- kiezen wij nog altijd verre boven een langstelling te wekken. Waarmede foto, ook zoals deze nu als het ware dan, dunkt ons, wel bewezen wordt, is „gewettigd". Kritiek onzerzijds op gekomen zijn. Ons standpunt is bekend. Met de to to dreigt ons volk in een bedenke- Zo blijven wij ons verbazen over de houding der socialisten. Het woord der kerken, waarnaar men daar an- lijk klimaat te komen. De massale dors heet te luisteren, heeft men nu opzet betekent een gevaar te omdat hieruit blijkt hoevelen uit ons volk hierbij betrokken zijn. De voor- wel gelaten voor wat het is of wellicht heeft men dat juist niet ge daan. In het socialistische drijven standers hebben steeds geschermd naar een onbeperkte prijs lag iets met de bewering, dat de meerder- van een onvermoede drang naar het heid van ons volk ervóór zou zijn. kapitalisme. Van de liberalen was Wij weten dat niet. Gelukkig pleegt dit standpunt nog iets gemakkelij- nog lang niet de meerderheid van ker ie verwachten; deze immers ple- ons volk actief aan de toto deel te gen zich te laten leiden door een nemen. Maar wanneer het metter- vaak overtrokken optimisme in de daad zo zou zijn, dat de toto bij de mens. meerderheid van ons volk instem- Wij voor ons- blijven er, voor wat de ming vindt, moest bedachtzaamheid sport betreft (waarom het alles dan te meer geboden zijn. begonnen heet), bij, dat deze op Vandaar dat de overheid wel moest andere wijze heel wat verkieslijker laten blijken, dat heel deze aangele- geholpen kan worden. Zoals men nu genheid haar niet. onverschillig Ia- in christelijke kring bezig is te be ten kon zoals, naast en achter wijzen. De sport achten wij voor de haar, ook de kerken, met al de toto nog altijd te goed. kracht van haar overtuiging, dit En voor het overige blijft het ver- hebben beklemtoond; schijnsel van de toto een teken ter Het was begrijpelijk, dat in het bij- waarschuwing. Reeds hebben dé ker- zonder de protestants-christelijke mi- ken tot waakzaamheid opgeroepen, nisters in deze hun verantwoorde- in een adres waaruit de bezorgdheid lijkheid beseften. Aan de christelijk- voor het welzijn van ons volk sprak, historische bewindsman komt lof toe In eerste aanleg is het resultaat van voor de wijze waarop hü in de Twee- deze oproep een bescheiden geweest, de Kamer het regeringsvoorstel ver- Reden te meer om bij de waakzaam- dedigd heeft. Bepaalde concessies heid te volharden, ja ook om hier, bleken ten slotte onvermijdelijk, bij de beoefening van deze waak- maar hiervan valt moeilijk aan de protestants-christelijke ministers een verwijt te maken. Te bedenken is hier, dat de verant woordelijkheden van een minister en zaamheid, te komen tot een „ver dubbeling van de inzet". Want, om het te zeggen in een term die aan de sport niet vreemd is: er staat wel iets op het spel. WANT GIJ WEET NIET. 0P DE HELLINGEN van de andere sekte haar leden opgeroe- Mont Blanc bivakkeren op het pen eveneens een bergtop te bc« ogenblik de volgelingen van een ze- klimmen. En ook in Nederland, kere Giuseppe Bianco, een kinder- zelfs in Nederland zijn er mensen arts uit Milaan, omdat zij geloven die hun bezittingen beginnen te ver dat op 14 juli de wereld door een kopen omdat zij vrezen (of hopen) grote catastrofe zal worden getrof- dat die Italiaanse dokter gelijk heeft fen. Een zo grote ramp dat slechts en het einde der wereld is gekomen. 12 miljoen mensen het zullen over- Heel duidelijk staat dit in de Bij leven. Tot die 12 miljoen zullen zij bel: „Doch van die dag en van die dan óók behoren. De heer Bianco ure weet niemand, ook de engelen grondt deze veronderstelling op een der hemelen niet, ook de Zoon niet, voorspelling die volgens zijn zeg- maar de Vader alleen." Het is Gods gen zijn zuster hem op haar sterf- geheim dat niet aan mensen wordt bed heeft gedaan. Dat was in 1954. meegedeeld, zelfs niet op hun sterf- Ook de aard van de catastrofe is bed. Het kan op 14 juli 1960 zijn voorspeld: er zal een oorlog uit- het kan ook op 14 juli 2160 zijn! barsten waarbij gebruik zal worden Wie zich daarom door berichten als gemaakt van een „kwikzilverbom" die van dokter Bianco van de wijs De uitwerking van die bom zal zo- laat brengen, zelfs zijn bezittingen danig zijn dat de as van de aarde gaat verkopen, die is bezig God een 45 graden uit haar stand zal wor- geheim te ontfutselen. En erger: den gerukt, waardoor de oceanen hij begrijpt niet wat God in het ie- dan over de aarde zonden spoelen, ven van hem vraagt. „Waakt te al- Vandaar ook dat kamperen op de len tijde, biddende", zegt Jezus, hoge hellingen van de Mont Blanc. „opdat gij in staat moogt wezen ge- Merkwaardig is niet dat dokter Bi steld te worden voor het aangezicht anco tot deze gedachte gekomen is: van de Zoon des mensen." Gewoon het leven in de angst van en drel- gezegd: leef als een christen, ver- gende atoomoorlog is voor meer dan wachtend uw Heer en Heiland. Dan één mens op deze wereld een te gro behoeft niemand zich in de war te te spanning. Merkwaardig is wel laten brengen door de waandenk- hoe die gedachte over het „vergaan beelden van een geestelijk gestoor- volgende week 7.000 mensen op de te laten, want die materiële voor- hellingen van de Mont Blanc zul- zorgen hebben toch zeker niets met len bevinden. In Amerika heeft een de komst van de Heiland te maken! Het grote gevaar van deze pro fetieën is dat de Heilige Geest los gemaakt wordt van de openbaring van God in Zijn Woord. Niemand kan daarom controleren of de Geest heeft gesproken of dat dit spreken voort komt uit de duistere diepten van het menselijk hart. Door de eeuwen heen heeft de kerk daarom altijd huiverig gestaan tegenover dergelijke „pro fetieën", vooral ook omdat het bijbelse „profeteren" niet alleen betrokken mag worden op het voorspellen van de toekomst zonder meer, maar ons een blik doet werpen op de heilsdaden van God. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Thamen a.d. Amstel, toez.: J. H. J. Hoffman te Koudekerk. Walche ren: te Schiedam, wijkgemeente 6, toez. W. J. Gijzel te Gorinchem; te Werken dam. tweede pred.pl.: J. Smit te Groot- Ammers. Bedankt voor Oud-Bijerland: J. van Rootselaar te Delft GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Siddeburen: H. Willems te Augustinusga-Surhuizum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht, te Zaandam en te Slikkerveer: W. C. J. Bosschaart, kand. te Wolfaartsdijk en H. Ligtenberg, kand. te Rjjssen. Beroepen te Elspeet: W. C. J. Bos schaart, kand. te Wolfaartsdijk: te Krab- bendijke. te Ridderkerk, te Rilland-Bath en te Terwolde: H. Ligtenberg, kand. te Rijssen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2