CHRISTELIJK Moet de Mammoet maar op zolder? Rio de Janeiro ontving protestanten hartelijk RODE KRUIS VOLTOOIT ZIJN HULPVERLENING Een woord voor vandaag Pampo^vrijdt Schipperskinderen komen op school niet achterop de cjrootóte gave licaans bisschop wil naar Z.-Afrika terus 2 Herv. kanttekeningen bij een onderwijsprobleem Voldoet ons huidige onder wijsstelsel aan de eisen van de moderne maatschappij? vraagt ds. F. H. Landsman in een uit voerig artikel over de mnm- moetwet in Hervormd Neder land." En hij vervolgt: bestaansmogelijkheid vinden, dan zal ook op onderwijsgebied een uitrusting moeten worden gescha pen. die aan hoge eisen voldoe: Daarom achten wij het toch wel in hoge mate teleurstellend, dat zowel van de zijde van he( openbare al< van het bijzondere onderwijs gedurende de laatste maanden zo volstrekt negatief ge reageerd wordt op de grootse po ging die door het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschap pen. onder leiding van .i,n ster Cals. gedaan is een schoolstelse' te ontwerpen voor het voortgezet onderwijs, dat tegemoet komt zo wel aan de vragen va.i de ou ders, die met de moeütjk'neden van de schoolkeuze zitten als met de eisen van het maatschappelij ke leven, dat een grondige ver nieuwing van het voortgezette on derwijs ter wille van de toekom stige generaties noodzakelijk ntaakt. De rapporten die wij hebben gelezen, ook van de zijde van het bijzondere onderwijs, gingen op deze achtergronden van de z.g. ..mammoetwet" niet of vrijwel Zowel het bekende adres van de christelijke onderwijs- en on derwijzersorganisaties aan de le den van de Tweede Kamer als de nota's van de Onderwijscommis sie van het college van advies van de A.R.-partij, de uitlatingen van de voorzitter van de C H U op de jaarvergadering van de Unie, de redevoeringen on het massale appèl van het Christe lijke onderwijs te Amsterdam enz. handelden alle in hoofdzaak over één thema: de vrijheid van het (bijzondere) onderwijs zal door de mammoetwet worden aangetast gend met de voorgestelde leer lingenschalen waardoor b.v. vele kleinere gymnasia, b.v. in Zee land en Friesland op de duur zouden moeten verdwijnen: be zwaren verband houdende met de te grote bevoegdheden die. wat betreft de ..planning" van nieuwe scholen, aan de minister zouden worden gegeven, bezwaren tegen het nog ontbreken van over gangsbepalingen. enz. Wat deze laatste categoriën van bezwaren betreft, zijn w-j van mening dat ze. althans voor een deel. niet ongegrond zijn, maar vrij gemakkelijk door een goed overwogen amendering zou den zijn op te vangen. Het is te begrijpen en zelfs te prijzen dat men op zijn hoede is dat de ver antwoordelijkheid van de volks vertegenwoordiging niet wordt uitgehold, dat de minder dicht bevolkte (in meerderheid protes tantse) delen van ons land niet achterop geraken. Anderzijds moet hieraan wor den toegevoegd dat andere be zwaren van meer ondergeschikte aard zoals b.v. die tegen het openstellen van de universiteiten voor alle leerlingen van het .voorbereidend wetenschappelijk onderwijs" wel eens konden voortkomen uit een conservatis me dat met beginselen niets heeft te maken. Een vrij radicale her ziening van het meest behouden de onderwijs- en vormingsinsti tuut de universiteit zou im mers d« consequentie van dit open c °n van de deuren moe ten zijn En de kerk zal er beslist nog eens grondig over moeten na denken of een regeling als de voorgestelde werkelijk wel zo na delig zou zijn voor de selectie van haar a.s. dienaren! slaggevcnde bezwaar, dat zaak is dat men aan de eigenlijke bedoeling van de ..mammoetwet" niet meer toekomt, is de werke lijke of vermeonde aantasting van de „vrijheid van het onder- wils". Voorop sta dat deze vrijheid een waardevol goed is. dat wij ons niet moeten laten ontnemen Zelfs niet door een. overigens misschien in veel opzichten t: waarderen, vernieuwing van ons stelsel van voortgezet onderwijs. Maar alles wat wij over die aantasting tot nu toe hebben ge lezen, heeft ons er niet van over tuigd dat deze werkelijk moet worden gevreesd, als de bezwa ren die wij noemden en die door amendering uit de weg zijn te De principiële bez v wellicht het meest grondig aan de orde gesteld in de reeds ge noemde A.R.-rapporten en in een daarop gebaseerd artikel van mr. J. A Oosterhoff in „Anti-revolu- Staatkunde" van april 1960. De schrijver stelt de hand liggende vraag hoe het |_JOEWEL gelijk is dat de Rooms-katholieke bevolkingsgroep met welke men tezamen heeft gestreden toen het ging om de vrijheid van het bij zondere onderwijs en om de fi nanciële gelijkstelling van open bare en bijzondere scholen, ach ter deze mammoetwet staat, ter wijl het protestants-christelijke volksdeel zich er voor een groot deel tegen verzet. Hij zoekt de oorzaak hiervan m de R.K. maatschappij- en staats leer. die al tevreden is als er „onderwijs van andere richting" mogelijk is. maar er geen be zwaar tegen heeft als dat onder wijs als deel van het «staats-ige- heel geordend wordt. Hij stelt daartegenover het protestants- christelijke beginsel van de eigen standigheid der levenskringen: in dit geval het eigen recht van de ouders, later in zijn betoog om gebogen naar het eigen recht van de schoolverbanden. wij niet blind zijn het gevaar dat de r k. opvattingen van de verhouding van gezin, maatschappij en kerk de gestalte van onze samenleving gaan bepalen, vermoeden wij toch dat men in dit geval net iets te veel heeft willen bewijzen door geheel over het hoofd te zien dat de huidige maatschappijproble men mede bepalend zijn voor de wijze waarop in de mammoetwet de regeling van het onderwijs ge dacht is. De vrijheid van de ou ders hun kinderen naar een school te zenden waar zij zo op gevoed worden dat onderwijs en vorming aansluiten bij de geeste lijke overtuiging die in dit gezin leven, wordt door de mammoet wet beslist niet aangetast. En was dit niet de inzet van de schbolstrijd, die ons land zovele tientallen jaren heeft geteisterd? Is het waar dat de ordening en planning die in de wet worden ge regeld en de daarmede samen hangende uitbreiding van het overheidstoezicht, deze vrijheid wezenlijk aantasten als de zeke ringen waarop wij doelden, een maal zijn aangebracht? Is het huidige systeem dan werkelijk zo feilloos en efficiënt? Hoe dit ook zij. de vragen die het christelijk onderwijs stelt zijn de moeite waard om nader te wor den bestudeerd mits men de ach tergronden van de wet-Cals maar niei uit het oog verliest en deze voldoende zwaar laat wegen. Om daartoe nog eens aan te sporen en tot bezinning te dien aanzien op te roepen, werd dit artikel ge schreven. Laat men het kind niet met het badwater weggooien. Of om in het beeldgebruik te blijven, dat deze wel oproept: laat men deze mammoet niet, als zo menige olifant, op zolder zet ten. Daar hoort hij niet thuis. En daar krijgt men later maar de last van. Vi Massaal baptisten-wereldcongres (Van een onzer medewerkers) V7"OOR de leden van de kleine baptistengemeenten was de opening van het wereldcongres van de Baptist World Alliance, dat evenals dat van de presbyte rianen iri Zuid-Amerika werd ge houden een indrukwekkend fes tijn. Van de 107 landen waar bap tistengemeenten zijn waren er bijna 70 vertegenwoordigd in Rio de Janeiro. Twintigduizend afge-jnét zal Evangelisatie Voor iedere vergadering wordt een bidstond van enkele duizendtallen ge houden. Daarna worden de verschillen de onderwerpen besproken waarbij de vergadering over ..geloofsvrijheid" de meeste aandacht trok. Dit wereldcongres duurt tot en met morgen. Dan komt de bekende evange list Billy Graham speciaal uit de Ver enigde Staten gevlogen met de leden van zijn team onder wie de bariton Bev. Shea en de zangleider Cliff Barrows. Zij zul len de slotsamenkomst die naar schat - ting 150.000 bezoekers zal trekken leiden. massale evangelisatiebijeen- aardigden vertegenwoordigden komst worden, de 23 miljoen baptisten, die zich via hun gemeenten en unies onder (Jpeningsrede het vaandel van deze organisatie hebben geschaard. Het thema van dit samenzijn was „Jezus Chris tus is Heer." Vooral de vijf afgevaardigden van de Sowjetunie stonden in het middelpunt van de belangstelling. De 76-jarige Jacob Zhidkof, voorzitter van de Russische Unie van Baptistengemeenten, weerleg de de beschuldiging van spionage. Zo begon ook dit samenzijn van deze ge lovigen die over het algemeen steeds wars zijn geweest van politiek, met een staatkundige tegenstelling. Deze voor zitter deelde tevens mede dat er in zijn land ongeveer een half miljoen belijden de baptisten zijn, die wekelijks, zij het met beperkte geloofsvrijheid, samen komen. In de slotbijeenkomst zal hij het con gres toespreken. Op de vraag welk bijbelgedeelte hij voor de huidige we reldsituatie het gewichtigste achtte, ant woordde een der andere Russische afge vaardigden: Johannes 316. Memorial Church Van Nederland werden ds. M. Boe- schoten en de student A. Kik afge vaardigd. Zij hadden verleden zaterdag een bespreking met een honderdtal promintenten uit de verschillende landen om de plannen te leggen voor de bouw van een internationale Memo rial Church te Amsterdam ter ge dachtenis aan het 350-jarig bestaan van het baptisme. Student Kik had met een Rus en een Amerikaan ver leden woensdag de leiding van een massale jeugdmeeting waaraan 10.000 jonge Brazilianen deelnamen. De medewerking van de Braziliaanse pers is buitengewoon, terwijl ook de radio en televisie in dit rooms-katholieke land de baptisten niet links laten liggen. In de hele stad vindt men bovendien raambiljetten die wijzen op de belang rijkste samenkomsten en openbare ver gaderingen. Zelfs op krantenstalletjes staat met krijt het thema van het con gres geschreven: „Jezus Chnsto e o sen- Het congres werd geopend door de internationale voorzitter dr. Theodore F. Adams. Hjj legde de nadruk op het ge tuigende element in het geloofsleven van de baptist waar ook ter wereld, maar stelde dat ook de daadwerkelijke hulp verlening niet wordt vergeten. Uitvoerig ging de president in op het streven van de baptisten, om elke rassenscheiding in welke vorm dan ook te bestrijden. „Geen congres zal ooit worden gehouden in een land, waar.niet allen als christenen samen kunnen zijn!" riep hij uit. Ook waren de baptistenbeginselen bij uitstek in staat zo oordeelde dr. Adams Jaarvergadering in Middelburg Onder voorzitterschap van mr. F. H. A. de Graaf, heeft de vereniging het Nederlandse Roode Kruis zater dag in Middelburg haar algemene le denvergadering gehouden. Deze bij eenkomst werd bijgewoond door tal loze autoriteiten, onder wie de com missaris der Koningin in de provin cie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Ca- sembroot. Mr. de Graaf belichtte de belangrijk ste gebeurtenissen van het afgelopen jaar. In de eerste plaats, dat het Ne derlandse Roode Kruis, dank zij de hulp van het rampenfonds, het project der materiële hulpverlening kon voltooien. Daardoor beschikte men per eind de cember over niet minder dan 11.669 lig plaatsen in ons land. In de tweede plaats bracht de voorzitter het in de vaart brengen van het Roode Kruis-Hos- pitaalschip ,,J, Henri Dunant", in her innering. Voor de inventaris brachten 352 afdelingen totaal 130.320,93 gulden bijeen. In de derde plaats memoreerde mr. De Graaf de slotfase van de Roode Kruis-hulp na de watersnood van 1 fe bruari 1953 en de hulpverlening aan slachtoffers buiten Nederland. In het af gelopen jaar heeft het Nederlandse Roo. de Kruis goederen, medicamenten en le vensmiddelen tot een bedrag van 155.964.88 gulden voor deze buitenland se slachtoffers ter beschikking gesteld. Het ledental is gestegen met ruim 31.000 en wel tot 667.285. gemiddeld 5,84 procent van de Nederlandse bevolking is lid van het Nederlandse Roode Kruis. De penningmeester mr. D. P. C. de Hoop Scheffer. gaf een uiteenzetting het financiële beleid. Het totale tekort over 1959 bedraagt 113.542.91 guld' welk bedrag aan de algemene resei zal worden onttrokken. De exploitatiekosten van het eigen moderne Roode-Kruishospitaalschip zijn aanmerkelijk hoger dan van de destijds gehuurde „Kasteel Staverden". OoV voor het jaar 1960 wordt een groter te kort verwacht dan geraamd op de ex ploitatierekening. De liquiditeusposltie blijft nog steeds zorgen baren, aldus mr. De Hoop Schef fer, die vervolgens afscheid van de ver gadering nam. omdat hij op 1 januari Heroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Oegstgeest, 2de pred.pl.: L. Meijer te WesterleeHeili- gerlee; naar Buitenpost H. R. Zijlstra te Koudekerk a d. Rijn. Bedankt voor Hengelo, O. (vac. R. Slofstra): C. Augustijn te Schipluiden; Dordrecht H. Dercksen te Barne- ,-eld. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor St. Thomas, Ont. Cana da, Free Christ, ref. Church; G. Bilkes te Amsterdam-Zuid. Net als ieder ander mens tobt de christen over vele en velerlei vragen. En wat hem (in zijn slechte ogenblikken) het meest steekt is, dat het de goddelozen in het leven heel wat beter schijnt te gaan dan de vromen. In psalm 73, een psalm van Asaf, vindt men die vraag terug. Achteraf zegt Asaf, dat hij .een grote dwaas was en zonder verstand", maar dat was pas nadat God hem de ogen had geopend. „Ik tobde erover zegt Asaf. Een kwelling was het in mijn ogen. Totdat ik in Gods heiligdommen ingingMet dat woordje „heiligdommen" zitten de tekstgeleerden een beetjej. Wat wordt hiermee precies bedoeld? Is dat (in de psalm) de tempel en voor ons dus het kerkgebouw? Of moet men het ruim zien en is dan dat „ingaan in Gods heiligdommen" de gemeenschap met God in het gebed? Het kan ook beide zijn. Voor de psalmdichter was Gods heiligdom het heilige der heilige in de tempel. Daar immers woonde God zelf tussen de cherubs. Hij ging dus letterlijk en figuurlijk tot God zelf. Waarom zou het voor ons anders zijn? We geloven immers, dat God in het midden is als 's zondags de gemeente der heiligen samenkomt in de kerk! Daar horen we Zijn Woord en vinden we Hem in gebed. Daar kan een moe-getobd hart tot rust komen! IN GEESTELIJK DORRE TIJD neus, keel.borst van vastzittend slijm om de grote problemen in de houding van mensen en volkeren te helpen oplossen. Zij wortelen in de Bijbel, die Christus als Heer erkent en verkondigt, waarbij ieder indivi dueel waarde en verantwoordelijkheid voor God heeft. Waar in verschillende landen, o.a. Spanje en Columbia de baptisten moeilijkheden ondervinden in het vrij uitoefenen van hun arbeid, is ook de godsdienstvrijheid voor ieder een belangrijk punt in het werkpro gramma van de baptistenwereld Al liantie. „Ieder heeft het recht wel Of niet gelovig te zijn en zó te geloven, als hij persoonlijk goed acht". Jaarvergadering christelijke S.O.S. (Van een onzer verslaggevers) In aansluiting op de ledenvergadering an de Nat. Chr. Onderwijsvereniging. heeft ook Chr. S.O.S. (schoolonderwijs aan schipperskinderen) haar jaarver gadering gehouden, eveneens op Woud- schoten te Zeist. „Het toneel van de strijd" behoefde daarvoor niet veel te veranderen. Ook hier presideerde mr. A. B. Roosjen en werd de plaats van de door ziekte afwezige secretaris, de heer H. Booy Thzn. ingenomen door zijn dochter. Alleen zag men op de penningmeestersplaats nu mr. A. Even huis. Uit het verslag van de laatste bleek, dat Chr. S.O.S. financieel een gezonde ontwikkeling te zien geeft. Geruime tijd hield de vergadering zich bezig met voorttellen en vragen betreffende het ligplaatsonderwijs, waarbij men adviezen en mededelingen kreeg van de heer C. van den Bosch, inspecteur van het lager onderwijs in algemene dienst, aan wie het toezicht op het onderwijs aan scnipperskinde- ren is opgedragen. Vooral voor de z.g. bijvakken ge schiedenis. aardrijkskunde, plant- en dierkunde is het moeilijk om een me thode te vinden, waarbij het continu- onderwijs uitvoerbaar blijft. De heer Van den Bosch uitte zijn bewondering voor onderwijzend perso neel, dat kans ziet om in een klas les te geven aan schipperskinderen van 6 tot 15 jaar, gelijk het vaak is. Over het onderwerp „Het onderwijs aan schipperskinderen in de branding" sprak de heer J. G. Baart, een der oudgedienden in deze sector. Hij is reeds vijfentwintig jaar hoofd van de christelijke school voor schipperskinde- Bisschop wil geen christ. begrafenis van wegpiraten De rooms-katholieke bisschop van Lafayette in de Amerikaanse staat Louisiana. Schexnayder, heeft vrijdag bepaald dat automobilisten die om komen door eigen misdadige onacht zaamheid, geen christelijke begrafenis zullen krijgen tenzij het bisschoppe lijk secretariaat eerst is geraadpleegd en de feiten van het geval een derge lijke begrafenis rechtvaardigen". In de desbetreffende boodschap zegt bisschop Schexnayder erop te ver- o trouwen dat men zich door deze be- 1961 in verband met zijn leeftijd het paijn„ de ernst van de morele zijde penningmeesterschap, dat hij meer aanL,an dergelijke gevallen bewust wordt vijftien jaren heeft vervuld, zal nee1; d„, J,en er eerder toekomt buiten, leggen. Tot zijn opvolger werd gekozen \en t T"f dip mr. J. A Heyse, kringcommissaris Zee- sponphede» te voork°™eJ\ die land te Middelburg. keersongevallen veroorzaken. 58 „Ja. ja." beloofde Letje gehoorzaam, po: J haar uiterst zwakke zenuwen do baas te worden. Het was immers geen wonder, dat ze verdrietig was, ze hield van mevrouw Van Velzen Als haar vader terug kwam. zou hij haar weer thuis laten komen Ze was graag bij haar vader, maar ze zou niet weg hier. Letje zag op tegen de dag. dat haar vader weer voor haar zou staan; als ze zou moeten kie zen zou ze dat niet kunnen zonder iets te offeren, wist ze. Weer drongen de tranen naar haar ogen. maar ze veegde ze ongeduldig weg. Ze wilde dokter Mees niet ergeren, daarvoor hield ze te veel van hem. sedert hij haar geleerd had medelijden te heb ben met haar moeder Medelijden.. dat was aR'jd een woord geweest, waar Letje een afkeer van had Medelijden hadden de mensen met haar, met haai misvormdheid en haar vreselijke ziekte. Als ze me delijden zag op het gezicht van de mensen, was er teikens opnieuw een drift, een woede in haar. opge stegen om deze aalmoes, die zij niet wenste aan U nemen. Medelijden, dat hadden de rijken met dc armen, de gezonden met de zieken Toen had dok ter Mees haar gezegd, dat zij. ziek en mismaakt al? ze wa^ medelijden moest hebben met haar moeder die mooie, stralende moeder, die alles bezat, wa ze zich kon wensen. Veel had ze moeten peinzen voor ze dokter Mees' woorder. goed had begreper en toen zij tenslotte zover was gekomen, had ze he: gevoel, dat haar hart ruimer was geworden. Ze haat- - j1 kon het een diei kon spreken, en i bioem, dat ze zich niet losmaakte van haar stengel cn als een vogel wegvloog. Zo kon moeder niet een echte hartelijke, lieve moeder zijn. zoals me rouw Van Velzen het was voor Paultje. arme moeder, want daarom zouden Jim en zij nooit veel van haar kunnen houden. De operatie verliep goed en dezelfde dag nog mochten dokter Mees en Paultje even bij Ar.ne ko men. ..Stel je niet voor. dat je moeder er gewoon *Uiet, jongen," bad de oude dokter hem vooraf ge- WILLY STRIJT waarschuwd, maar dat voorkwam niet. dat Paultje zeer onder de indruk was, toen hij aan Anne's bed stond. Wat stil en diep lag moeder in de kussens en hoe bleek en moe zag ze er uit. Het kostte haar blijkbaar moeite om de ogen open te houden en haar hand scheen ze niet eens op te kunnen lichten Alles vergat Paultje in deze ogenblikken, alle wrok. alle problemen. De vader, dien hij niet kende, ver loor het hopeloos tegen dit arme. uitgeputte gezicht op het kussen. Ondanks de pijn en de nawerking van de narcose zag Anne de ontroering van het kind. Ze wilde hem gerust stellen en vroeg hem, hoe het op school ging Ze meende, dat ze gewoon praatte op een normale toon. maar haar gefluister was nauwelijks hoorbaar en het spreken vermoeide haar zo, dat ze verder maar zweeg, enkel maar glimlachte tegen die twee, lie daar zo stil bij haar stonden Ook zij was al het andere vergeten Ze had uitgezien naar Paultje. om wie ze het leven had willen behouden; nu stond hij daar. de enige, die haar werkelijk toebehoorde, die haar verwant was, die tot taak had haar leven een maal. als het zover was, voort te zetten en het op zijn tijd zelf weer door te geven aan anderen. Zo had zij het ondervonden, de spannende minuten voor de operatie. Het wat geen gedachte, di* haar geest i waarheid, die haar "kostbaar geschenk was gegeven, een geschenk, dat alle zorgen, alle arbeid van jaren ruimschoots vergoedde. Soms. als haar taak haar al te zwaar was geworden, als ze de dubbele Pj'cht om een vader en een moeder te zijn voo nauwelijks meer had kunnen dragen, had gevraagd: „Waa bijna allen zonder derenNu wis. bewust voelden, dat zij daardoor meebouwden aan een werk, dat boven hun eigen persoonlijk bestaan uitreikte, een kunstwerk, waarvan zij het begin niet konden zien. waarvan zij ook de voleinding niet zou den aanschouwen, maar waarin hun kleine steen voor eeuwig gemetseld bleef. Toen dokter Mees en Paultje weer op straat ston den. zei Paultje: „Wat was moeder mooi!" Hij ver gat nooit meer de glans van heilige, beschroomde blijdschap, die hij op het gezicht van zijn moeder had gezien. het kind zich af hebben de "mensen kinderen, jlij mee. waarom brengen zij ...orren hun offers voor die kin- Nu wist zij het antwoord; omdat zij de Nozemanstraat te Rotterdam. De heer Baart liet allereerst zien, dat het trekkend leven van de schipper de contlnuschool deed ontstaan. Door ie leerlingen eerst op achtjarige leef tijd op te nemen, door een derde school tijd. kan deze continuschool in vier jaar volwaardig lager onderwijs geven. De ouders behoeven hun kinderen dus niet op 6- of 7-jarige leeftijd in eer pleeggezin of internaat te plaatsen Hs is dus niet te verwonderen, dat het aantal leerlingen steeds toeneem' de roep om „leerplicht' werd de indruk gevestigd, dat de jarige leertijd een zekere degradatie van het schipperskind zou betekenen. De heer Baart wees dit af, Men moei deze verkorte leertijd zien als een prachtige mogelijkheid voor de ouders hun kinderen niet langer dan beslist noodzakelijk te missen in het gezins- Het feit, dat ouders en kinderen ge scheiden moeten leven, zal het kind regelmatig de school kunnen bezoeken, deed de heer Baart ook krachtig stel ling nemen tegen de roep om plicht". Vooral, als men vraagt wettelijke plicht de kinderen geen rekening met de moeiten, die hier liggen voor ouders en kind. Het uit handen geven van de gehele opvoeding kan alleen geschieden in volle vrijheid in groot wederzijds vertrouwen. De controle op de naleving van dergelijke verplichting zou bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk zijn. Bo vendien wordt door een dergelijke ver plichting geen enkele nieuwe of beten kans gegeven. De ingeslagen weg goed Door propaganda, vooral van di schippers zelf alsmede van de door schippers gelezen bladen, zal ie schip per overtuigd moeten worden van d. zedelijke plicht zijn kind goed onder wijs te laten geven. Goed onderwijs zal ook steeds meer vervolg-onderwijs ten omvatten. Want de plaats ir toekomst zal voor ieder, die geen goed onderwijs genoten heeft, wel erg klein Als ieder, die hier een taak gekre gen heeft, zijn volle krachten geeft, en in afhankelijkheid wil leven van Hem die ook het schipperskind tot zijn dienst roept, zal het onderwijs aan het schip perskind zeker uit de branding, ont staan door de botsing van de menin gen ongehavend te voorschijn komen, verklaarde de heer Baart. Ds. J. A. Bouwmeester is overgegaan Ds J. A Bouwmeester, afkomstig 'an Maasdijk, die enige jaren predi kant is geweest bij de Reformed Church het plaatsje Moë in de staat Victo- (angt zalo), is overgegaan naar de Presbyterian Church. Hij is thans verbonden aan de „Ho me Mission" van deze kerk in hel plaatsje Rosedale in Gippsland, Victoria. ^"IET ALLEEN de christelijk.po. Verhaald kan voorts worden van litieke actie, maar ook de chris telijk-sociale beweging heeft niet ge ringe betekenis gehad in de strijd tegen de ontkerstenende tendenzen. die in de negentiende eeuw in ons land al meer duidelijk zichbaar werden. Bekend is, dat na het herstel van onze onafhankelijkheid in 1813 het geestelijk leven in de hogere krin gen weinig krachtig was. Velen wer den nog beïnvloed door de zoge naamde Verlichting. Van het geloof lange arbeidstijden, van kinderar beid, van gedwongen winkelnering, van ellendige woningtoestanden, van hoge sterftecijfers (de gemiddelde levensduur van een „behoeftig loon arbeider" werd in 1856 geschat op 32 jaar). Het percentage analfabe ten onder de arbeidersbevolking liep in sommige plaatsen op tot 63. Technisch onderwijs werd slechts door weinigen genoten. Ook de werkgevers stonden in ontwikkeling veelal ten achter bij hun buiten- der vaderen waren de toonaange- landse collega's, vende kringen voor een belangrijk Geestelijk scheen er weinig leven, deel vervreemd. Allengs won zelfs, Het kerkelijk leven was ingezonken, via de Groningse School, het mo- De prediking kon al minder wie dernisme terrein. Ook in de kerk geestelijk voedsel begeerden bevre- der Hervorming. digen. Onder de eenvoudigen schip- De toestand waarin de arbeiders pers, landarbeiders, boeren kleine leefden was over het algemeen el- middenstanders, uandwerkslieden in lendig. In de achttiende eeuw was de steden, waren nog wel vele gelo- onze nijverheid voor een groot deel vige mannen vrouwen. In de hogere te gronde gegaan. De Franse tijd en de intellectuele kringen was ech- deed het nog bestaande al meer ter hun aantal spoedig geteld, ineen schrompelen. De handel werd Invloed konden de trouwe belijders, als gevolg van de blokkade en de die behoorden tot „het volk achter bezetting der koloniën bijkans stil- de kiezers" weinig uitoefenen. Zij gelegd. Evenals de visserij. Alleen de landbouw had, relatief gesproken, niet ernstig te klagen. Maar de lo nen bleven hier laag. Men kan niet zeggen, dat na de be vrijding van het Franse juk de za ken met grote energie werden aan gevat. Integendeel. De „industriële revolutie" van de achttiende eeuw was vrijwel aan ons voorbijgegaan en men spande zich niet in om de achterstand spoedig in te halen. Ko ning Willem I wus energiek genoeg en deed wat hij kon. Maar hij vond bij te weinigen steun en medewer king. Zowel bij industriëlen, bij onderne- zochten versterking van hun ge loofsleven vooral in gezelschappen. Politieke en sociale bemoeiingen la gen veelal buiten hun gezichtskring. Tcoh hebben sommigen wel kennis genomen van Groen van Prinsterers geschriften. Van betekenis zijn in een geestelijk dorre tijd geweest het Reveil en de Afscheiding. De Reveilbeweging vond vooral, ook onder buitenlandse in vloed. ingang in aristocratische kringen. Maar daarin toch niet uit sluitend. Er waren wel contacten met „het volk". De Afscheiding kreeg haar medestanders schier uit sluitend uit de volkskringen, al koos mers, als bij arbeiders ontbrak het ook wel een enkele aristocraat ook aan de bekwaamheid nieuwe industriële arbeidsmethoden toe te passen. Ten dele was dit, voor wat de arbeiders betrof, wel mede een gevolg van de armoede, waar onder met name in de Franse tijd de arbeidersbevolking had geleden. Hoe groot de armoede wel was, moge door een paar cijfers worden gedemonstreerd. In Amsterdam behoorden in 1805 van de 217.000 inwjners niet minder dan 108.000 tot de bedeelden. In Leiden en andere steden was het ook erg. Nog om streeks 1825 leefden in de steden omstreeks 20 procent der bevolking voortdurend van de „bedeling". Dat de ondersteuningen laag wa ren, behoeft wel niet gezegd te wor den. Evenmin, dat de permanente armoede een geestelijk neerdrukken de invloed uitoefende. In de eerste helft der negentiende eeuw kwam er wel enige uitbreiding van de nijverheid. Met iets meer vaart ging het in de jaren 1850 tot 1875. Maar opmerkelijk is, dat daar haar zijde. Deze Afgescheidenen hebben het moeilijk gehad. Zij zijn vervolgd. Maar zij hebben in hun kerkelijk leven veel zegen genoten en hebben, indirect, ook het streven naar kerk- herstel in de Hervormde Kerk ge stimuleerd. Op de maatschappij heeft vooral de Reveilbeweging zegenrijk ingewerkt. Waarmede wij zeker niet willen zeg gen, dat onder de Afgescheidenen geen aandacht werd geschonken aan de maatschappelijke vragen. De brochures van Brummelkamp, Van Raalte en Scholte bewijzen het te genovergestelde. Bekend is, dat in deze kring vooral de emigratie werd gezien als een middel om aan on houdbare toestanden in eigen land een einde te maken. Hierbij speelde ook de begeerte naar godsdienst vrijheid een rol. De Reveilbeweging kenmerkte zich door een warm geloofsleven. Men heeft wel gezegd, dat zij feitelijk het sociale vraagstuk liet liggen en bij zoveel buitenlandse werklieden da* z'j de leniging van de noden der werden ingeschakeld. De verklaring is niet moeilijk, wanneer men bij Mansvelt leest: „In de Hollandse steden vond men geen physiek gezonde bevolking maar een uitgebreide armenklasse: een bevolking doortrokken van ziekte en jenever, verzwakt door jarenlange ondervoeding en door in fluenza-epidemieën, die toenmaals als dodelijke golven over Europa gingen". De ongunstige sociale toestanden en verhoudingen hadden ook veel dran misbruik ten gevolge, waardoor de ellende nog weer groter afmetingen aannam. Wel heel laag waren de lonen. Week lonen van 3 tot 3,60 waren om streeks het midden der eeuw geen uitzonderingen. Zes gulden werd een hoog 'oon geacht, dat door vakar beiders als de typografen werd ge noten. En dat, terwijl sedert 1820 de kosten van het levensonderhoud mot circa 50 procent waren gestegen. Zoals ze gegaan was, per auto. kwam Anne ook thuis. Dokter Mees zat tegenover haar en Paultje naast haar Paultje popelde van verlangen om gauw thuis te zijn. Hij had de kamer versierd. Letje had de slingers gemaakt en Geertje, het meisje, had ge holpen met ophangen Er waren twee bloemenman den, een van dokter Mees en een van Letje. Geertje en hijzelf hadden losse bloemen gekocht. Middenop de tafel, zodat ^nne's ogen er direc» op moesten vallen, stond een grote, prachtig opgemaakte taart Bezorgd trok de kleine jongen Anne's shawl wat hoger tegen haar hals. „Zit u wel goed, moeder?" vroeg hij ernstig, „en hebt u nu heus helemaal geen pijn meer?" Anne zag de bezorgde uitdrukking van zijn ge zichtje. ze had hem graag eens even tegen zich aan willen trekken en hem willen knuffelen, net als toen baby was^ Maar dat ging n F)E anglicaanse bisschop van Johannesburg, die arrestatie ontvluchtte door uit te wijken naar Rhodesia heeft het plan op gevat om in september weer naar Zuid-Afrika terug te keren. Hij weet evenwel niet of hij in Kaap stad voet aan land zal mogen zetten. Ds. Ambrose Reeves in terviewde de gewonden na de Sharpeville-relletjes en toonde negen jaar wa^s Ze schudde dusTenkel glimlachend j aan dat de politie op vluchtendej [negers had geschoten. Hij be- gevlucht na Sharpeville-relletjes - i heerlijk, jongen," gebruik gemaakt te hebben van dum-dum kogels. Het in Johannesburg verschijnende blad „Dagbreek en Sondagrus schreef reeds dat de bisschop waarschijnlijk geen Zuidafrikaanse gastvrijheid meer zou mogen genieten. Het beweerde dat als hij voet aan land zou zetten de regering een bevel tot uitwijzing gereed zou hebben. Maar in Pretoria wilde de minister van justitie, T. Naude, zover niet gaan „Pas als hij in het land aankomt zullen do omstandigheden waaronder hij kan blijven kunnen worden bepaald. Dan (Wordt vervolgd) SChuldigde de politie er ook van; zal besloten worden of het werkelijk arbeiders en de met dezen gelijk- gestelden slechts door middel van filantropische bemoeiingen nastreef de. Inderdaad hebben vele mannen en vrouwen uit de Réveilkring zich op filantropisch terrein heel verdienste lijk gemaakt. Maar hieruit mag men niet concluderen, dat allen zich daartoe bepaalden. Een enkele, wij denken aan Willem van Hogendorp, was, wat sociaal inzicht betrof, zijn tijd zelfs ver vooruit. Het is waar, dat sommigen aarze lend of afwijzend stonden tegenover Groen van Prinsterers politieke ac tie. In het algemeen waren de „Christelijke vrienden" zoals hun betiteling was het nog al vaak niet met elkander eens over kerke lijke en politieke vraastukken. Toch durven wij zeggen, dat ver schillende Réveilmannen als voorlo pers beschouwd kunnen worden van de christelijk-sociale beweging. Intussen heeft het blad „Kerkbode" van de Nederduits Gereformeerde Kerk een felle persoonlijke aanval gedaan op de Anglicaanse bisschop van Kaap stad, Joost de Blank, die onder meer „arrogant" werd genoemd. De angli caanse prelaat heeft uitgesproken dat hij deze aanval zeer betreurt omdat zij juist kwam op het ogenblik dat besloten werd dat de Zuidafrikaanse kerken een gesprek over de apartheid zouden beginnen. Zo heel ernstig nam hij de aanval nu ook weer niet en terecht, hy heeft zelf ook heel wat stoten uitgedeeld want hij eindigde met de opmerking: „Onze taak is nooit gemakkelijk, maar we doen er goed aan ons voor ogen te houden dat wij kunnen verwachten dat tijdens onze mars door de wilder nis naar het Beloofde land, zo nu en dan een jakhals een uitval naar onze hielen zal doen." 'Vit deze besprekingen moeten worden gehouden terwijl de kruitdamp van woorden als „arrogant" en „jakhals" nog in de lucht hangt is niet moed gevend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2