DE ONTWIKKELING DER
„GELOOFSZEN GEN
Lauwerszee-belofte
voldoet niet
Ouders van zwakzinnigen
hebben recht op steun
de c/rootóte
ciave
Kerk van Moskou schenkt
boeken aan Wereldraad
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Jeugdherbergen moeten
meer recreatie bieden
2
L
Een c.h. stem
"1
Op 10 juni heeft minister
Korthals een schrijven gericht
aan dc Tweede Kamer waarin
staat dat in principe besloten
is tot het afsluiten van de Lau-
werszee. Maar het vrouwelijke
Tweede Kamerlid freule C. W.
Wttewaall van Stoetwegen
CHUis niet voldaan. Zij
schrijft in „De Christelijk-his-
torische Nederlander".
„De Lauwerszee gaat dicht,
je wel dat er voor niets zo'n ru
moer geweest is".
Als men echter de brief van de
minister goed leest is er reden
tot gematigder vreugde. Tot het
afsluiten is in beginsel besloten.
Is dat nieuws? Dat was toch ook
al besloten bij het tot stand ko
men van de Deltawet? Vervol
gens wijs ik op dc tweede reser
ve: er vanuit gaande dat op en
kele punten met de betrokken pro
vincies een bevredigende rege
ling kan worden bereikt. Wat be
tekent dit? En als er nu eens
geen bevredigende regeling wordt
bereikt?
Lees de brief verder, dan wordt
het u duidelijk. ..Alvorens tot de
uitvoering van de plannen kan
worden overgegaan, zal derhalve
nader overleg met de hierbij be
trokken provincies en andere be
langhebbenden moeten worden ge
pleegd. Dit overleg betreft met
name de door de provincies aan
het Rijk te verlenen bijdragen en
voorts het beheer van de werken
en dc regeling van de aanwas-
rechten binnen de afsluitdijk.
Hieromtrent heb ik mij inmid
dels opnieuw tot de betrokken
provincies gericht; mijnerzijds zal
alles in het werk worden gesteld
om het overleg zoveel mogelijk
te bespoedigen".
De minister is van goeden wil
le. maar vraagt bijdragen aan
het Rijk van de provincies. Heb
ben Friesland en Groningen dat
geld?'En zo niet, gaat de zaak
dan niet door? Moeten Brabant en
Zeeland dit ook betalen voor de
afsluitdijken in hun Deltagebied?
Bovendien zal pas begonnen wor
den met de afsluiting die jaren
zal duren na dat overleg met de
provincies dat tot een bevredigen
de regeling moet leiden.
De brief gaat als volgt verder:
„Zoals bekend, zullen de werk
zaamheden van de afsluiting een
aantal jaren duren en zal in die
tussentijd de bestaande dijk de
primaire waterkering blijven vor
men. In aansluiting op hetgeen ik
hieromtrent bij de mondelinge be
handeling van de begroting van
mijn departement in de Tweede
Kamer zeide, zij vermeld, dat,
ten einde die periode te overbrug
gen, een eenvoudig plan zal kun
nen worden uitgevoerd, waarvoor
een subsidie uit het artikel voor
verbetering van zwakke plaatsen
in zeeweringen beschikbaar zal
worden gesteld. Met de uitvoering
van dit plan zal nog dit jaar kun
nen worden begonnen".
Dus de bestaande dijken worden
opgehoogd, in afwachting van de
afsluiting. Dit is verheugend,
want hieruit blijkt de steeds door
de Kamer betoogde noodzaak van
maatregelen voor de veiligheid.
Tenslotte komt er op de begro
ting voor 1961 een post voor de
afsluiting en daarmede samenhan
gende werken. Hoe groot die post
zal zijn, wordt niet vermeld.
Wat moeten wij nu hiervan zeg
gen? Het zal dus jaren duren,
maar in beginsel is er tot afslui
ting besloten.
De voorwaarden waaraan de
provincies moeten voldoen weten
wij niet, maar ze zullen moeten
opdokken waar het geld van
daan moet komen is onbekend. Is
een lening mogelijk? Of een
L.Z.L.? Een Lauwerszeelotto?
aan de regering als
derpaar, dat het hoofd moet bui
gen voor de smeekbeden 1
kinderen om betere en duurder
kleding. Vader en moeder zeggen:
jullie kunnen nog best met die
oude jas en die kapotte schoenen
mits ze worden versteld en opge
lapt. We hebben ons geld voor an
dere dingen nodig. Maar de kin
deren houden aan en de dokter
en het schoolhoofd wijzen op de
gevaren van te dunne kleding en
kapotte schoenen voor de gezond
heid van de kinderen. Dan steken
vader en moeder de hoofden weer
bij elkaar en zeggen: we moeten
wat doen. Dus gaan ze in begin
sel akkoord met beter en duurder
kleding. Maar... zeggen ze, jullie
moeten meebetalen uit de eigen
spaarpot.
Is het niet een beetje zó tussen
het Rijk en de provincies Fries
land en Groningen? Voelt men
niet uit de hele brief van minister
Korthals met alle res
in staan: we kunnen aa
drang niet voorbijgaan,
de provincies dus hun zi
e geven
i anders
De financiële verhouding Rijk
en gemeenten is al een moeilijke
zaak, maar de financiële verhou
ding Rijk en provincies is net zo
ingewikkeld. En als dus de pro-
niet door.
TVTAAR BLJFT NU het gejuich?
Ik moet eerst de uitwerking
nog zien. We hadden immers in
de jaren na de aanvaarding van
de Deltawet al voorbereidende
werkzaamheden te over gehad?
Tot en met de begroting van 1953
stond een post op de begroting:
Indijking van de Lauwerszee. In
1959 heette na de in werking tre
ding van de Deltawet deze post:
werken ter beveiliging tegen
stormvloeden en tot daarmede
samenhangende verbetering van
de waterstaatkundige toestand,
d.w.z. de werken vallende onder
de Deltawet. In 1960 vindt men
een niet meer genummerde post:
„Indijking Lauwerszee óf alterna
tieve werken" maar geld wordt
er niet voor uitgetrokken ook niet
voor de alternatieve wei'ken,
d.w.z. de verhoging van de be
staande dijken.
Dan wordt er gewaarschuwd
vanuit het noorden en gaat de
vaste Commissaris voor Verkeer
en Waterstaat er heen en consta
teert de feiten. Vervolgens springt
iedereen op de kast. Vanaf de
heer Tilanus tot de heer Burger!
Men gaat mekaar verwijten er te
vroeg óf te laat mee begonnen, te
zijn, maar iedereen is wakker. De
kranten schrijven, de Friezen en
Groningers organiseren een groot
se bijeenkomst, adressen worden
verzonden en de Kamerdebatten
in de 2e en le Kamer laten aan
duidelijkheid niets te wensen
over. Dan geeft de Regering toe,
maar met
We zijn dus een stap verder
aldus freule Wttewaall van
Stoetwegen, maar we moeten
niet indutten. De ontwikkeling
van de onderhandelingen moet
op de voet gevolgd worden
Een beginselbesluit mag geen
zoethoudertje of fopspeen blij
ken te zijn.
We zijn dus niet voldaan
Schrijven aan hervormde kerkeraden
Gradaties van
coöperatieve
gezindheid
Advertentie
U kunt niet
speculeren
als het er om gaat een
horloge te kopen.
Volg uitsluitend het koop
advies van de vakman...
uw eigen horloger! Dan
zit u «safe als de bank"!
PRISMA
het goede Anker-horloge
(Van een onzer medewerkers)
TTOEWEL zij geen typisch ver-
A schijnsel voor onze tijd zijn,
is het wel opmerkelijk dat de zg.
geloofszendingen" sterk in ac
tiviteit toenemen, niet alleen in
ons land doch in de gehele
wereld. Onder deze naam vatten
wij die zendingscorporaties sa
men, die in het algemeen een af
keer hebben van begrotingen,
van financiële acties en van het
aangaan van schulden: de grond
slag van hun financieel beleid is
het geloof, dat God hun op de
rechte tijd het voor de evangelie
verbreiding nodige geld zal doen
toekomen.
Zo dateert de Salatigazending,
die ook in ons land steeds veler
steun en sympathie genoot, reeds
uit de vorige eeuw.
Vooral in de Verenigde Staten
bloeien de geloof szendingen: zij zen
den evenveel zendingsarbeiders uit
als alle protestantse zendingen buiten
Amerika tezamen: Onder hen zijn
vele grotere corporaties als b.v. de
„Christian en Missionary Alliance"
(CAMA), die een Nederlandse afde
ling heeft met een bureau in Wasse
naar, doch ook verscheidene kleinere.
Zij staan in grote, m eerderheid buiten
de Internationale Zendingsraad. In de
Verenigde Staten zijn zij in drie fede
raties georganiseerd: de I Internatio
nal) F(oreign) M fission) Afssociation
of N. America), de E (vangelical)
F foreign) M fissions) Afssociation),
die o.a. ook pinkstergroepen omvat en
de veel kleinere verenigde zendingen
der Amerikaanse afdeling van de
Ifntemational) Cfouncil of) Cfliris-
tian) Cfhurches).
Gelet op het streven van sommige
geloofszendingen om in de Hervormde
Kerk een financiële basis voor hun
arbeid te vormen, beeft het modera-
men van de generale synode der Ned.
Herv. Kerk samen met de Raad voor
de Zending een schrijven 'doen uit
gaan aan de kerkeraden en de predi
kanten over de ontwikkeling der ge
loofszendingen.
Verenigingen schrijven minister:
De federatieve commissie van de
verenigingen van ouders van gees
telijk lichamelijk gehandicapten
heeft een adres gericht tot de mi
nister van sociale zaken en volks
gezondheid en de minister van
maatschappelijk werk, waarin zij
vragen om betere wettelijke voor
zieningen voor meerderjarige
zwakzinnigen. De adressanten stel
len als tijdelijke maatregel voor
zieningen voor, die analoog zijn aan
de blindenrente.
Bij de federatie zijn aangesloten dc
vereniging „Helpt elkander", de r.k.-
oudervereniging „Voor het zorgenkind"
en de protestants-christelijke vei
ging „Philadelphia".
De federatie herinnert er aan, dat door
de moderne rechtsovertuiging een ouder
domsrente tot stand is gekomen, alsme
de de weduwen- en wezenregeling. De
federatie zegt dat aangezien ieder het
ongeluk kan treffen, dat buiten zijn
schuld zijn kind zwakzinnig is. Voor de
ze kinderen zou daarom een analoog
taald moeten worden door alle valide
burgers. De adressanten zeggen voorts,
dat de situatie van thans vooral benau
wend is voor hen wier inkomen ligt tus
sen de 8000,— en 16.000,— „Dat de
ouders voor hun minderjarige kinderen
zorgen achten adressanten vanzelfspre
kend. Wanneer echter de kinderen
meerderjarig zijn geworden, is het ook
vanzelfsprekend dat deze vooi
zichzelf gaan zorgen. Ouders van zwak
zinnige kinderen moeten echter hun ge
hele leven de lasten blijven dragen. De
thans bestaande voorziening steun
van sociale zaken achten adressanten
onbevredigend omdat het steunbedrag
op het inkomen van de ouders verhaald
wordt.
Bij het adres voegt de federatie
proeve van becijfering van de totaalkos-
ten in geval voor de zwakzinnigen eer
regeling getroffen wordt (zoals de AOW),
volgens welke jaarlijks een bedrag var
30.000.000.— nodig zal zijn. Men zegt
echter, dat een groot deel van dit be
drag thans reeds uit de overheidskas
komt in de vorm van de steun die ver
strekt wordt door de gemeentelijke
diensten van sociale zakéh.
De Ned. Herv. Kerk toch weet zich
sinds 28 juni 1951 verantwoordelijk
voor het zendingswerk, dat voordien
door de Samenwerkende Zendingscor-
poraties („Oegstgeest") en door de
Geref. Zendingsbond in de Ned. Herv.
Kerk officieel buiten de Kerk om
werd behartigd. Naast deze corpora
ties hebben enkele andere, met na
me het Zeister Zendingsgenootschap,
historische aanspraken op hartelijke
6yimpathie en steun van de Herv.
Kerk en haar leden.
Sterke groei
Deze historische' aanspraken kunnen
de geloofszendingen niet laten gelden.
Voor veel zendingsarbeiders der geloofs
zendingen moeten wij grote achting
hebben; hun werk is ongetwijfeld een
positieve bijdrage voor de verbreiding
van het evangelie. Groot is hun toewij
ding; vaak moeten zij zelf of een klei
ne vriendenkring zorgen voor hun on
derhoud en werkkosten; meestal moeten
zij hun uitzendingskosten „meebrengen".
Beschamend is ook de offervaardigheid
In deze kringen: een corporatie van
slechts 12.000 leden in Amerika gaf in
één jaar 450.000 dollar voor het onder
houd van 188 zendingsarbeiders; onge
veer het bedrag dat de Raad voor de
Zending jaarlijks van de Ned. Herv.
Kerk ontvangt!
Ook het aantal mensen, dat in toe
nemende mate wordt uitgezonden,
overtreft verre dat van de in oecume
nisch verhand samenwerkende corpo
raties. Terwijl deze laatsten in het
heden grote nadruk leggen op de op
bouw van de jonge Kerken, gaan de
geloofszendingen door met steeds meer
arbeiders uit te sturen. Zij zien de
zending niet als taak van de Kerk,
doch van de individuele gelovigen en
de uit hen bestaande corporaties.
De onder geloofsuitzendingen sterk le
vende verwachting van de nabije weder
komst des Heren is eveneens oorzaak,
dat de opbouw der (jongere) Kerk als
zendingstaak weinig nadruk krijgt. Deze
zendingen zijn vaak geworteld in krin-
;en, waar men weinig oog heelt voor
e noodzaak van de confrontatie van
evangelie en cultuur, (zowel Westerse
als niet-Westerse), en voor de beoefening
van de theologie als een vorm van ge
loofsgehoorzaamheid: hun anbeiders ont
vangen hun opleiding aan bijbelscholen;
een vorming, die buiten hun kring als
onvoldoende wordt beschouwd. Ook de
'bij vele geloofszendingen bestaande prak
tijk van het overdopen van reeds ge-
doopten is een van de hen kenmerken
de individualistische trekken.
Interconfessioneel
De geloofzendingen zijn interconfessio
neel (hetgeen geen overwinning op de
historische tegenstellingen betekent),
doch leven zeer nadrukkelijk uit wat
in het schrijven aangeduid wordt als
de „confessie van het fundamentalis
me" (welke „confessie" overigens niet
nader wordt omschreven).
Een schaduwzijde van hun werkme
thode is, dat zij onder „ongeëvaugeli-
seerde gebieden" soms ook verstaan ter
reinen. waar zij nog niet gewerkt heb
ben. Het behoeft geen betoog, dat dit
grote verwarring sticht.
Niet elke geloofszending maakt zich
hieraan schuldig: er bestaan in de bij
na eindeloze verscheidenheid, die er on
der deze zendingen heerst, vele grada
ties van coöperatieve gezindheid: van
oprechte bereidheid tot samenwerking
en respectering van eens anders werk
tot aan het hardste sectarisme. Een en
ander hangt nauw samen met de mate
waarin de in iedere geloofszending aan
wezige sectarische neigingen theologisch
zijn gefundeerd. Zoals reeds opgemerkt
zijn er grote corporaties, die duizenden
zendelingen in dienst hebben naast klei
ne groepen, gevormd om slechts één
echtpaar uit te zenden. Blijkens de
ervaring kan dit laatste worden mis
bruikt door mensen, die ondanks vro
me taal geen vertrouwen verdienen.
W aarschuwing
De bloei der geloofszendingen wordt
door de Ned. Herv. Kerk oök gezien als
oecumenisch gezind zijn, die ander er
zendingswerk en ook de jonge Kerken
au sérieux nemen, maar die juist
gens dit laatste in oecumenisch -
band nog zoekende zijn naar wegen
hun vroegere daadkracht te herwinnen.
Het bestaan der geloofszendingen is dus
voor de kerkelijke en oecumenisch ge
zinde zendingen een voortdurende waar
schuwing tegen het gevaar van te wei
nig te leven uit de verwachting var
de komst van het Koninkrijk Gods er
van zich in de wereld te vast in tt
richten.
De Ned. Herv. Kerk blijft zich op
het standpunt stellen, dat een zen-
dlngsbeleid met begrotingen en fi
nanciële acties toch geestelijk ge
zond en In het geloof geworteld kan
zijn.
Een van de conclusies van het schrij
ven luidt: Ongeacht de vrije beslis
sing van individuele leden van
Kerk om in dienst van een geloofs
zending te treden, zal de Kerk als
zodanig haar leden op de van haar
uitgaande zending wijzen als het zen
dingswerk, waarvoor zij in de eerste
plaats mede verantwoordelijk zijn. De
Hervormde zending heeft in dezelfde
mate en in dienst van hetzelfde evan
gelie toegewijde en bekwame mannen
en vrouwen nodig als andere zendin
gen en heeft daarvoor in de eerste
plaats aanspraak op haar leden.
Reden waarom ook het streven van
sommige geloofszendingen om in de
Herv. Kerk een financiële basis voor
hun arbeid te vormen wordt afge
keurd als_ een tekort aan oecumeni
sche gezindheid en het ontraden
wordt om him financiële acties in
welke vorm ook, aan te bevelen. In
geval van twijfel vrage men advies
aan de Raad voor de Zending
Oegstgeest, aldus dit schrijven van
het moderamen van de hervormde
synode en de Raad voor de zending.
R.k. concilie over
twee jaar
De paus heeft gisteren in een tc.
spraak tot leden van de Rooms Katho
lieke Actie gezegd dat het bisschoppelijk
concilie van de R.K. Kerk waarschijnlijk
over twee jaar gehouden zal worden. Dit
was de eerste maal dat de paus zich f
het openhaar uitliet over het tijdstip vê
het concilie.
BeroepiriQswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen door de generale synode als
predikant voor bijzondere werkzaamhe
den, luchtmachtpredikant: R. C A vi
Voorst Vader te Thamen a.d. Amstel.
Aangenomen naar Eindhoven als stu
dentenpredikant aan de T.H.: W. Rog
geveen te Pieterburen.
Bedankt voor Enkhuizen: Y. G. Olt-
lammers te Winsum, Fr.
Voorstel: De kerkeraad van de Her
vormde Gemeente „Sola Fide" (evan
gelisatie) te Veenendaal heeft besloten
om de prov. kerkvergadering var
Utrecht voor te stellen als tweede pre
dikant te beroepen ds. A. A. Bos te
Dalem-Vuren.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Koog a.d. Zaan: A C
van Beek jr. te Woerden
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Benoemd tot leraar geloofsleer aan de
geref. H.B.S. te Groningen: ds. J. var.
Bruggen te Assen, die tevens predikant
aldaar blijft.
CHRIST GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rotterdam-Kralingen:
P. N Ribbers te Noordscheschut; vooi
St. J'ansklooster: J. M. Visser te Dok-
kum.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepen te Scheveningen: K. Corpo-
raai, kand. te Den Haag.
Aangenomen naar Alblasserdam: J.
een reële vraag aan die zendingen, die van der Veen, kand. te Leeuwarden!
Hoewel de federatie in eerste
stantie verbetering vraagt van
voorzieningen voor meerderjarige
zwakzinnigen, wordt in het adres ook
gewezen op de noodzaak de financië
le lasten van ouders van minderjari
ge zwakzinnigen te verlichten.
52
De eerste weken scheen het Anne, dat ze te veel
hooi op haar vork had genomen. Daarna wende ze
aan deze nieuwe taak, enkel het dragen viel haar
zwaar, hoewel Letje nauwelijks vijf en tachtig pond
Dokter Mees schudde het hoofd, maar hij zei
niets, omdat hij de nutteloosheid daarvan inzag.
Dikwijls bood hij aan, Letje te voeren en Letje vond
dit wel aardig: teTwijl zij at, deed dokter Mees
boeiende verhalen over alles, wat hij in zijn lange
leven had ondervonden en dan vergat ze, hoe wei
nig trek ze had in eten en was het bord leeg, voor
ze er erg In had.
Een stil, bijna saai kind leek Letje en haar uiter
lijk werkte er niet toe mee om sympathie voor
haar te wekken. Ze had lichtgrijze ogen in een
kleurloc mager gezichtje dat omlijst werd door
onopvallend blond sluik haar. Haar handen waren
klein en benig en haar misvormde benen lagen al
tijd zorgvuldig verborgen onder de deken van haar
ruststoel. Het was niet gemakkelijk te ontdekken,
wat er omging in dit stille wezentje, wier leven zo-
nutteloos leek. maar hoewel het maanden duurde
eer Anne wist, wat er achter die fletse ogen werd
afgedacht, mocht ze Letje dadelijk graag lijden.
Alleen als haar vader kwam, was Letje werkelijk
vrolijk; haar gezichtje kreeg kleur en haar ogen
begonnen te stralen; ze was trots op hem en deze
liefdevolle trots deed de zakelijke man met zijn
nuchtere, harde kijk op de mensen, zichtbaar goed
Toen hij voor de tweede maal op bezoek kwam,
bracht hij voor Paultje een auto mee. „Die heb
je van Letje," zei hij, want hij wilde graag, dat
zijn ongelukkig kind wat genegenheid zou ontvan
gen. Anne begreep dit en ze was blij, cat Paultje
ook zonder geschenken goed met Letje op kon schie
ten. De eerste dagen was hij schuw geweest, met
een natuurlijke tegenzin tegen alles, wat ziekelijk en
WILLY 4/
STRUT
abnormaal was. Daarna bemerkte hij, dat Letje
graag spelletjes deed en dat ze veel kon vertel
len; bovendien had ze overvloed van tijd, terwijl
zijn moeder meestal aan het werk was. Zo werd
het langzamerhand een gewoonte van hem om mei
zijn mecanodoos, zijn kleurboek en zijn verzame
ling droogbloemen bij haar te gaan zitten; ondei
het knutselen, kleuren of opplakken der bloemeD
door, praatten die twee honderd uit.
Eens op een dag, toen Letje pas een brief van
haar broer had gekregen, kwam het gesprek op
haar moeder. „Ik was vijftien jaar, toen mama van
ons wegging," vertelde ze, het was meer hardop
denken, wat ze deed, dan praten tegen de kleine
jongen. Maar Paultje was dadelijk vol aandacht.
„Waarom ging ze weg?" vroeg hij gespannen, en
hij dacht aan zijn eigen vader.
„Omdat ze niet meer van vader en van ons hield,"
zei Letje bitter.
Een beklemming kwam over Paultje. Zou vader
ook?Hij wilde het niet geloven.
„Nu is ze met een ander getrouwd," vervolgde
In kader van de
theologische
uitwisseling
Het patriarchaat van de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk heeft de
Wereldraad van Kerken 400 boe
ken aangeboden uit de biblio
theken van de theologische aca
demies en seminaria ten behoe
ve van de bibliotheek van de We
reldraad van Kerken in Genève.
Reeds eerder had de Wereldraad
een groot aantal boeken geschon
ken aan de bibliotheken van het
patriarchaat en van de semina
ria van Zagorsk en Leningrad.
De metropoliet Nikolai, hoofd van de af
deling voor buitenlandse aangelegen
heden van het Moskouse patriarchaat,
zond de lijst met boeken naar het
hoofdkwartier van de Wereldraad te
Genéve. Dit is een van de gevolgen
van het nauwer contact dat de Raad
is aangegaan met de Russische Ortho
doxe Kerk waartoe vorig jaar werd
besloten. Er zal een uitwisseling ko
men van literatuur.
Het aanbod van de Russen beta-eft 40
boeken in de Russische taal en 360 in
het Duits, Frans en Engels, die allen
tussen 1665 en 1914 werden gepubli
ceerd De boeken hebben vrijwel aüe
betrekking op de Russische orthodoxe
theologie. Maar ook bevinde zich bij
deze partij zeer zeldzame standaard
werken betreffende de Oecumenische
beweging in de 19de eeuw en eerste
edities van bekende boeken zoals het
werk „Russia and the Church Univer
sal" van Vladimir Solovief.
Letje, „soms schrijft ze
hij bij haar wil komen,
haat haar."
De woorden gleden aan Paultje's oren voorbij als
klanken zonder betekenis, alleen dit ene wist hij
nu, die moeder was weggegaan, omdat ze niet van
Letje en Letje's vader hield. Hij riep zich het
portret van zijn vader opnieuw voor den geest. Hij
wilde, dat die vader, die er zo sterk en aardig
uitzag van hem zou houden, hij had dat ook als
vanzelfsprekend aangenomen, omdat alle vaders nu
eenmaal van hun kinderen hielden Treurig
staarde Paultje naar buiten. Het was voorjaar. Een
zachte, zingende regen riep de geuren van de wach
tende aarde wakker, het bladgroen begon zich te
ontplooien en een magnolia bloeide, stil en overvloe-
dig met grote gave, zachtrose bloemen, op het len
tegroene grasveldje.
Het was zondag; vanhxorgen had hij samen met
moeder het bloemenzaad uit de veelbelovende, kleu
rige pakjes in de aarde gestrooid; moeder had ver
teld, hoe uit ieder klein, onooglijk zaadje een plant
kon groeien; sterke stengels met bladeren en veel
bloemen. Hij had mogen kiezen welke bloemen hij
in ziin eigen tuintje wilde zaaien; hij had voor het
eerst zijn eigen schop en zijn eigen hark mogen
gebruiken en hij was een volmaakt gelukkig kind
geweest. Nu was alle blijdschap weg, zoals ook de
zon weg was, die 's morgens bij het zaaien nog
zo warm op zijn hoofd en zijn handen had gesche
nen. Een vader, die niet van hem hield, zou nooit
naar hem toekomen en zou ook niet vragen, of hij,
Paultje, naar hem toe wilde komen. Waarom had
moeder geen andere vader genomen wrevelig
dacht hij aan haar; zoals moeder alle dingen in
zijn leven regelde zoals zij in alles de macht be
zat, zo had zij naar zijn kinderlogica ook voor een
vader kunnen zorgen, die thuis woonde en van hen:
hield.
(Wordt vervolgd)
In zijn brief aan de Corinthiërs doet Paulus zich kennen als een
herder en leraar van groot formaat. Een voor een laat hij de
misstanden die in deze gemeente heersen de revue passeren
en dat zijn er vele. Soms schiet hij fel uit en zet hij de puntjes
op de i, soms spreekt hij vaderlijk-bemoedigend en vol begrip
voor de zwakheden van de mens. Maar altijd grijpt hij terug
naar de voor allen begrijpelijke grondwaarheden van de chris
telijke leer.
In hoofdstuk vijf en hoofdstuk zes gaat het over wat wij „de
zwakheid van het vlees" plegen te noemen en met grote felheid
trekt Paulus van leer tegen ergerlijke zonden. Het waarom
maakt hij dan aldus duidelijk: of weet gij niet dat uw
lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont,
die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van u zelf zxjt.
Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw
lichaam!"
Deze tekst wordt terecht dikwijls aangehaald als het gaat
over sport en lichamelijke oefening. Maar men moet zich toch
wel realiseren dat Paulus bij het neerschrijven hieraan zelfs
niet gedacht heeft. Misschien dat de tour de France-renners
dit gebod overtreden maar wie van ons durft de eerste steen
te werpen?
i
EIGENAARDIG ADVIES
INE Amerikaanse senaatscommissie
voor buitenlandse betrekkingen
is met een wel wat eigenaardig ad
vies voor de dag gekomen. Naar haar
mening moet de buitenlandse politiek
van de Verenigde Staten erop gericht
zijn, de positie van Chroesjtsjef tegen
over zijn tegenstanders in de Sowjet-
unie en communistisch China te ver
sterken.
Als men de berichten leest, die ons
in de afgelopen dagen uit Peking heb-
hen bereikt, lijkt het een waardevol
advies te zijn. Want de Chinezen heb
ben er geen geheim van gemaakt, dat
zij niets willen weten van Chroesj-
tsjefs politiek inzake het vreedzaam
naast elkaar bestaan van wat hij
noemt de kapitalistische en de socia
listische landen.
Niettemin zal het goed zijn, dat pre
sident Eisenhower zich niet al te veel
aantrekt van de conclusies, die in het
rapport van de senaatscommissie zijn
neergelegd. Het Amerikaanse congres
wordt, zoals men weet, beheerst door
de Democraten. De campagne voor de
presidentsverkiezingen van novem
ber a.s. is in volle gang. En de beslui
ten, die op het ogenblik in de Ver
enigde Staten worden genomen, wor
den daardoor helaas sterk beïnvloed.
Dit is ook het geval met het rapport
van de senaatscommissie (die een De
mocratische voorzitter heeft). Wan
neer de Democraten zelf de regerings
verantwoordelijkheid hadden gedra-
gen, zouden ze wellicht nooit met een
dergelijk voorstel voor de dag zijn
gekomen. Thans menen zij dit wel te
kunnen doen, en het is dan ook verl
standig, hun advies in het juiste licht
te zien.
We moeten ons niet aan illusies over
geven. De Sowjetunie en communis
tisch China streven hetzelfde doel na:
wereldoverheersing. Het enige ver
schil is, dat zij andere middelen ge
bruiken, en moeten gebruiken, om
dit doel te kunnen bereiken. Maar
beide streven om het hardst naar de
ondergang van dc niet-communisti-
sche landen.
Het zou onverstandig zijn, hier de
ogen voor te sluiten en zich over te
geven aan wensdromen over toene
mende spanningen tussen de Sowjet
unie en communistisch China. Want
een politiek, die gebaseerd zou zijn
op een te verwachten botsing tussen
de beide rode kolossen, zou voor de
landen van de vrije wereld op een
wrede ontgoocheling moeten uitlo
pen.
Dit geldt ook voor het advies, dat
de Amerikaanse senaatscommissie
heeft gebeend aan president Eisen-
hower -te moeten geven. Hoe waarde
vol het ook lijkt te zijn.
In zijn openingsrede op de zaterdag
middag te Utrecht gehouden bijeen
komst van het College van stemgerech
tigden heeft de voorzitter van de stich
ting Nederlandse jeugdherbergcentrale
(N.J.H.C.)^ de heer J. van Dis, een
historisch overzicht gegeven van de
ontwikkeling van het jeugdherberg-
werk in ons land.
Spreker begon met te zeggen dat de
bedoeling van het jeugdherbergwerk, dat
ruim dertig jaar geleden in navolging
van Duitsland begon, nooit is geweest
alleen maar een goedkoop onderdak ia
de weg te* verschaffen, maar veeleer
een zinvolle vakantie voor de jongeren
mogelijk te maken.
Na de jongste wereldoorlog zijn grote
veranderingen in dit werk opgetreden.
Het zwaartepunt van het vrye-tijdsbegrip
verplaatste zich van het begrip' vakantie
naar het begrip recreatie. De naoorlogse
periode heeft een zich steeds uitbreidende
vakantieperiode voor jeugdige arbeiders
te zien gegeven, waarbij men om deze
vakantie tot een werkelijke recreatie te
maken, het loon doorbetaalde, ja zelfs tot
extra vakantie-uitkering overging.
Dagverblijven -
De heer Van Dis constateerde een
opmerkelijk verschil in mentaliteit van
voor- en naoorlogse bezoekers.. Had men
vroeger slechts behoefte aan een slaap
plaats en een trekkerskeuken, thans gaan
de verlangens uit naar een of meer dag
verblijven, terwijl wat de gehele aan-
Intercommunie
tussen orthodoxen
en oud-katholieken
Niet alleen ziet het er naar uit dat de
üosters-Orthodoxe Kerken dit jaar nog
informele besprekingen zullen beginnen
me. de Rooms-Katholicke Kerk, tevens
begint er volgend jaar een heel wat meer
officieel gesprek tussen de Orthodoxen
en de Oud-Katholieken. Het doel is te
komen tot een intercommunie. De Oud-
Katholieke Kerk kent reeds een vorm
van intercommunie met de Anglicaanse
Kerken.
De oud-katholieke bisschop van Bonn,
Josef Demmel, heeft dit bekend gemaakt
tijdens een toespraak over «ijn reis naar
de Sowjetunie, waar hij contacten heeft
gelegd met het patriarchaat van Moskou.
De besprekingen schijnen reeds in een
tamelijk vergevorderd stadium te zijn
want de oecumenische patriareti van
Constantinopel, Athanagoras, heeft reeds
gezegd dat niéts de intercommunie tus
sen de beide kerken in de weg staat. Het
ligt in de bedoeling dat de ontmoeting
nog voor de derde assemblee van de
Wereldraad van Kerken in Bonn zal
plaats vinden. Ook de Anglicaanse Ker
ken zullen zijn vertegenwoordigd.
Leden van de staf in Genéve toonden
zich erg verheugd over dit aanbod,
omdat het een zeer belangrijke uitbrei
ding geeft aan de Geneëfse bibliotheek
die reeds geacht wordt te zjjn een
de beste bibliotheken over de oecume
nische beweging.
Metropoliet Nikolai schreef de Wereld
raad na ontvangst van de boeken uit
Genéve dat de uitwisseling van boeken
„het onderling begrip zullen vergro
ten". De wereldraad schreef naar Mos
dat het aanbod „opnieuw een bewijs
is van de wegen waarin de Heilige
Geest van waarheid en eenheid de ver
zoening tot stand brengt van allen om
nos te verrijken in de kennis en de ge
hoorzaamheid aan onze gemeenschap
pelijke Heer".
kleding betreft, meer het begrip „een
gezellig bloemetje'' opgeld doet, dan de
romantische slaapzak.
Om te voldoen aan de steeds stijgende
behoefte aan logies zou het volgens
spreker nodig zijn in de komende tien
jaar ieder jaar een nieuwe jeugdherberg
op te richten, hetgeen een investering van
400.000 vraagt. De stichting beschikt niet
over middelen om dit programma te ver
wezenlijken, zodat zij is aangewezen op
hulp van derden, zoals de sticliting
„opbouwfonds jeugdherbergen", de stich
ting „vakopleiding bouwbedrijven" en
tenslotte op steun in verschillende vor
men van rijks-, provinciale en gemeente
lijke overheden
In de naaste toekomst hoopt de stich-
ng een vijftal nieuwe jeugdherbergen
=an het bestaande net toe te voegen,
namelijk in Noordwijk (begin oktober),
Apeldoorn (volgend voorjaar), Budel,
Buurlo en Eindhoven, terwijl de stichting
van een tweede jeugdherberg in Amster
dam (in het Amsterdamse bos) in een
stadium van voorbereiding verkeert.
Vandaag beginnen
kerkvergaderingen
°P „Woudschoten" en
„Ernst Sillem-hoeve"
Vandaag beginnen twee Nederlandse
Kerken opnieuw hun synodezittingen.
Op „Woudschoten" te Zeist vergadert
de generale synode van de Nederlandse
Hervormde Kerk en op de Ernst Sil-
lem-hoeve te Lage Vuursche komen de
afgevaard'gden van de Vrije Evangeli-
sche Gemeenten voor hun bondsverga
dering bijeen. s
,i,aDi!: hervormde synode zal onder meer
ae behandeling voortzetten van een con
cept-herderlijk schrijven over „De Kerk
en de Pinkstergroepen" waarmee reeds
v v?rigf vergadering werd begon
nen Verder komt aan de orde een rap-
in5 d.® differentiatie van de func-
£n C£«?,e rech,tsP°sitie van de predikan-
mFot jZa er een °Pvolger benoemd
moeten worden voor prof. dr. H. Berkhof,
.mï, kort reetor was van het
Dnobergen en benoemd
werd tot hoogleraar te Leiden. Er gaan
geruchten dat gedacht wordt om de hui
dige praéses van de synode dr. A. A.
Koolhaas te benoemen,
Grieks predikant
vrijgesproken
De Grieks-Orthodoxe Kerk in Grieken
land is niet erg tolerant tegenover pro
testantse kerken die in dat land zending
dry ven. Enige tijd geleden werd een aan
klacht ingediend tegen ds. Spiros Zodhia-
tes van de Amerikaanse Zending onder
de Grieken, waarin deze beschuldigd
werd „te pogen in het geweten van
Grieks-Orthodoxe kerkleden binnen te
dringen en ze tot het protestantisme te
bekeren en van een onrechtmatig ge
bruik maken van de titel „Rev." voor
zijn naam in Griekse publicaties.
Deze zaken werden door twee recht
banken behandeld, maar beide spraken
de heer Zodhiates vrij. De rechtbank van
Thessalonica die de eerste zaak behan
delde, zei dat de gratis verspreiding van
materiaal dat uit de Verenigde Staten
n"* ontvangen geen proselietenmakerij
Bijna tegelijkertijd besliste de
rechtbank van Canea, dat de titel „Rev."
zowel door Grieks-Orthodoxe als door
niet-Grieks-Orthodoxe predikanten mag
worden gebruikt.