Leven in dienst der kerk, gericht op de toekomst Zelfgenoegzaam h eid is weerzinwekkend t 1 iaw#/_ - Een woord voor vandaag Kanttekening Pastoraal-psychologische leergang in Utrecht cle cjrootót& De koster: bij iedereen bekend en toeh vergeten 2 Huiver voor het al te gemakkelijk wordt In het Centraal Weekblad be veelt dr. B. Rietveld de bestu dering van het rapport van de Gereformeerde Kerken „Stand geestelijk leven" opnieuw drin gend aan. Hij noemt het rapport eerlijk, moedig en rijk aan in houd. Dr. Rietveld gelooft, dat echter voor een juiste beoorde ling van de situatie ook aandacht aan de omgeving van de kerk moet worden besteed. H\j schrijft: De kerk leeft in een wereld, die in deze naoorlogse tijd toch wel heel speciale trekken ver- tooht. De atoombom is geval len en de mogelijkheid van een wereldeinde spookt door veler gedachten. Ideologieën zijn ver schenen met voor velen af schrikwekkende trekken. De neutraliteit en daarmee de afzondering van Nederland is onmogelijk geworden. Wij staan nolens volens in veel grotere verbanden, de grote na men, die ons leven beheersen, zijn niet meer die van Neder landers, maar van buitenlan ders. We oriënteren ons niet meer op Kuyper en Colijn, maar op Eisenhower en tot voor kort op Churchill. De verhou ding tussen kerk en wereld, heeft een verschuiving onder gaan. De houding van de wereld, althans in het westen, tegenover de kerk is „positief-neutraal". En de opdrachten, die de kerk heeft te vervullen tegenover de wereld zijn natuurlijk in wezen dezelfde gebleven, maar vra gen andere concretisering. Vroe ger moest dit land met chris telijke scholen bezaaid worden en moest er ruimte gemaakt worden voor politieke en maat schappelijke actie. Die ruimte is er nu. Wat er voorts mee gedaan moet worded is niet zo heel duidelijk. Deze positie van de kerk in een anders geworden wereld beïnvloedt haar sterk, tot in het individueel geestelijk leven toe. Dat wordt duidelijk, wan neer de generaties elkaar ont moeten. Het rapport heeft be wust niet willen vergelijken. Ik ga dat nu toch een beetje doen. Echter niet met de bedoeling een beoordeling van het verle den te geven. Alleen maar met de bedoeling te doen uitkomen hoe de huidige generatie, al thans in sommigen van haar vertegenwoordigers, is. Dr. Rietveld vervolgt dan: Nu hoop ik, dat men mij goed gaat begrijpen. Ik geef geen beoordeling van dit verle den. Als ik er iets van zeg is het, dat ik van harte wenste, dat wij ten opzichte van de hui dige situatie tot dezelfde blijde, strijdvaardige houding konden komen. Maar zover zijn we be slist niet. Er is bij ons veel meer aarzeling en onzekerheid. Dat betreur ik. Maar ik geloof, dat het bij de snelle ontwikke ling der dingen onvermijdelijk is. En ik geloof beslist niet, dat deze aarzeling iets te ma ken heeft met onverschilligheid of minder diep respect voor de heilige God. Die mindere zekerheid ten aanzien van onze positie werkt ook door in onze taal. Laatst zat ik in de kring van een familie voor een begrafe nis. Eén der aanwezigen was kennelijk een man van de oude stempel en hij begon een „gees telijk gesprek". Hij meende dat volkomen eerlijk en ik geloof ook, dat het door de andere, ook jongere aanwezigen wel zo werd gevoeld. Maar het lukte niet. Opmerkingen als „een roepstem om bereid te zijn" en „voor Gods kinderen is het sterven louter winst" behelzen waarheid, maar op een of an dere manier gaat het ons niet meer af, in die trant verder te praten, laat ik maar eerlijk zijn, ook de dominee niet. En weer geef ik geen beoordeling. Maar het zwijgen van de huidi ge generatie mag niet verklaard worden uit ongeloof. Er is een huiver voor het al te gemak kelijke woord. Onze taal be staat vaak uit niet meer dan een handdruk, uit een „Sterk te, man!" en een „Ik zal aan je denken!", waarmee we dan „bidden" bedoelen. Valse schaamte? Weineen, vrees voor het onechte, niet helemaaal zui vere, net iets opgeschroefde! Wij hebben een andere visie op onszelf gekregen. Zelfge noegzaamheid is een ondeugd. En met dat woord „zelfgenoeg zaamheid" hebben wij wel eens een oordeel uitgesproken over sommige ouderen, voor wie het geen twijfel leed, dat het werk der vaderen „Gods eigen werk" was en dat „onze kerk" de kerk en „onze voormannen" de gezalfden waren. Waarschijn lijk komt in dat oordelen uit, dat er een generatie gekomen is, die niet meer ten volle be grijpt in welke tijd dit alles gegroeid is. Maar in elk geval is deze vorm van zelfgenoeg zaamheid ons weerzinwekkend geworden. Er is zoveel meer aarzeling gekomen. En ik her haal, dat dit niets te maken heeft met verminderd respect voor de heilige God. Wij we ten alleen niet zo onmiddellijk de weg in de veranderde wereld. Geschiedenis van de Joodse gemeenten Aan de Gemeente Universtieit van Amsterdam is gisteren gepromoveerd tot doctor in de letteren wijsbegeerte de heer Menachem E. Bolle op het proefschrift „De ondergang van de au tonomie der Kehilloth (joodse gemeen ten) in Nederland, 1796". De promotor was prof. dr. J. Presser, oud-hoogle- In de epiloog schrijft dr. Bolle dat de gelijkstelling slechts heel langzaam verwezenlijkt werd en dat de joden al tijd een aparte bevolkingsgroep met bepaalde kernmerken zijn gebleven vooral het joodse proletariaat, maar dat de banden met de joodse gods dienst en het joodse volk in de 19e eeuw zeer verslapt zijn. Omstreeks 1900 volgt de opkomst van het Zionisme, dat pleit voor de eenheid van het joodse volk en de terugkeer naar Palestina. Met enkele zinnen wordt de ramp 19401945 vermeld. Het proef schrift sluit met de stichting van de joodse staat in 1948. Advertentie Uw zenuwen In bedwang ABASIN kalmeert zonder slaap te verwekken PROF. K. DIJK VANDAAG 75 JAAR SOMMIGE mensen zijn tijdens hun leven al een legende. Door bepaalde, niet algemeen voorko mende eigenschappen, die karakte ristiek voor hen zijn, wandelen ze als legendarische figuren door het leven. Tot dezulken behoort pro fessor K. Dijk, emiritus-hoogleraar van de Theologische Hogeschool te Kampen, sedert enige maanden woonachtig te Driebergen, die al daar heden zijn vijfenzeventigste verjaardag viert. De eerste legende is volop werke lijkheid: hij bereikt écht de leeftijd van 75 jaar. Voor wie hem van nabij mee maken, lijkt dat een vreemde gedachte. Is deze vitale persoonlijkheid al be gonnen aan de laatste sprong naar de tachtig? Maar zij weten onmiddellijk: het kan niet missen, Dijk vergist zich nooit met jaartallen en data, zeker niet wanneer het hemzelf betreft. Daarin is hij le gendarisch! Wat eenmaa' in dat hoofd gevaren was, dat kwam er nooit meer Legendarische" organisator en leider VEERKRACHT zien hem als de ongekroonde leider van het gereformeerde volk uit die dagen, toen men „op alle fronten" scheen te winnen. Het was immers ook de glorie tijd van Colijn. Ongetwijfeld was prof. Dijk in die pe riode „in zijn element". Maar men oor deelt onrechtvaardig, wanneer men hem uitsluitend voor dat tijdperk reserveert en zijn rol nu uitgespeeld acht, als zou hij „zijn roem" vandaag overleefd hebben. Deze man heeft de eens getrokken en waardevol bevonden lijnen willen vast houden, maar wanneer bleek, dat de kerk in een veranderde tijd haar ba kens moest verzetten, dan heeft men prof. Dijk niet in de afweerhouding ge- De jongste synode ondervond dit. Als tegenstander van de Wereldraad van Kerken, uitte hij zijn bezwaren, toen het voorstel ter tafel kwam om als ge reformeerde kerken lid van de Ned. Zendingsraad te blijven wanneer deze wordt geïncorporeerd in de Wereldraad. Maar toen aangetoond was, dat de voortgang van het zendingswerk gevaar liep indien men uittrad, gaf hij zijn stem aan het voorstel. Een star, recht lijnig denker zou dat nooit gedaan heb ben. Maar Dijk vocht niet voor eigen standje; hij wilde alleen „het profijt der kerken". als Hoe denkt u over dat verdeelde, dat in onderlinge geschïllem opgaande christendom? Verwacht u er iets van? Iets goeds iets nuttig-concreets voor deze wereld? Voor u zelf? Paulus, geleerd en door veel reizen op de hoogte van de peest van zijn tijd, weet heel precies hoe „men" er over denkt: voor de Joden, de nuchtere materialisten die een teken willen zien,j is dat christendom een ergernis, een aanstoot. En voor de i Grieken, de naar wijsheid zoekende, kunstzinnige levens kunstenaar, is het een dwaasheid. De Joden maken er ziel kwaad over, de Grieken halen er hun schouders over op. Zo is het vandaag immers ook nog, zij het dat het aantal mensen, dat zich ergert aan het christendom, geringer wordt en de grote massa die er schouderophalend aan voorhij gaat steeds groter. Ronduit gezegd: van dat christendom verwacht men niets, helemaal niets! Wat is het voor u, heel persoonlijk voor u? Ook dat formuleert Paulus heel nauwkeurig: „Voor ons die behouden worden is het woord des kruises een kracht Gods!" Waarom? Omdat wij geloven in Christus Jezus, „die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing De vraag is niet hoe u over het christendom denkt de vraag is wat Jezus voor u betekent! DE WAKENDE EERSTE KAMER Toen later overwogen werd gereformeerde kerken mee te doen aan het vluchtelingenwerk van de Wereldaad, was het prof. Dijk, die Het moge waar zijn: de stem ver- va^fL^verLdering" 8 °P niettegenstaande zijn huivering voor minderde in kracht, de oren verloren Wij overdrijven niet, als we zeggen Je Wereldr?ad~: hun scherpte, de handgebaren schijnen ^at het fabelachtig is, wat deze man op bewogen getuigenis de bezwaarden wat onvaster. Maar het vreemde is, dat organisatorisch gebied verzetten kon en de synode wist te winnen voor deze prof. Dijk na de uiterst vermoeiende nog ]^ajï Dit komt omdat zijn eigen le- zaak. reis naar Zuid-Afrika aan veerkracht ven goed georganiseerd is, in dien zin, heeft gewonnen. Een synode uitzitten is dat y,,; aitijd wist te woekeren met zijn TTTTI VrbORTTTT geen peuleschilletje voor iemand van uren zotjanig is Dijk een trouw 11JU Yuunuxi 74, die de discussies van a tot z volgt yeerling van Kuyper, die hij ook op en aan wiens vorsend oog geen enkel der terrgjn volgde, rapport ontkomt. RECHTLIJNIG i systeem kan gauw een lijken. En rechtlijnige nR - - buiten eigen kring niet slechts aarzelend gevolgd werd. In wezen is Dijk niet conservatief. Integendeel, in menig opzicht, vooral ten aanzien van pastoraat en litur- 'gie, was hij zijn tijd ver vooruit en heeft hij het verdriet gekend, gereformeerde kerken Ook a! iets legendarisch. De man, die zelf synodes presideerde ze duurden toen heel wat korter en ze Een man v waren toch ook belangrijk brengt rechtlijnig m op zijn oude dag het geduld en de mensen behoi energie op om de kerkelijke verga- ^Stander, is prol. -- - dering tot in de finesses te volgen D„]lc de incarnatie van het gereformeer- centralisatie wat de klok slaat. Wijkge- ■en door zijn adviezen mee te helpen de jeven uit de periode 1920—1940, de meenten, straatgemeenschappen, kleine leiden. Een geboren voorzitter. tijd van de triomfantelijke opmars, die parochies in de grote stad, efficient door oorlog, kerkscheuring en naoorlog- '™erk' Dit bleek ons laatst nog op de jaar- se heroriëntatie finaal gestuit werd. Zij i kerkelijk Nederland de- vergadering van het Gereformeerd Schoolverband, waarvan prof. Dijk voorzitter is. Onder de genodigden noemde hij ook afgevaardigden van de Unie Een school met de Bijbel en de Schoolraad voor Scholen met de Bij- rvan hij respectievelijk voor zitter en tweede voorzitter is. Deze or ganisaties hadden hèm afgevaardigd. Toen prof. Waterink dit vernam, stel de hij voor, dat prof. Dijk uit naam van het G.S.V. de afgevaardigden van Unie en Schoolraad zou toespreken... Prof. Dijk aarzelde geen moment. aar richtte aanstonds het woord tot zichzelf, waarbij hij echter op meester lijke wijze de persoon van de afge vaardigde terzijde liet en in korte zinnen duidelijk maakte welke banden er tussen G.S.V. en Unie, en G.S.V. en de schoolraad bestaan en waarom het nuttig is, dat deze organisaties afzon derlijk werkzaam zijn in het geheel van het christelijk onderwijs. Voor de zoveelste maal bleek, dat de- voorzitter kans ziet om de dingen uit elkaar te houden, hetgeen altijd bij- Uitgaande van de theologische faculteit aan de rijksuniversiteit te Utrecht is met ingang van september 1960 een pastoraal-psychologische leergang inge steld voor predikanten en enkele studenten, die belangstelling hebben voor de problematiek in en rondom het pastoraat in de huidige gecompliceerde samenleving. Deze leergang is interkerkelijk van opzet. Aan professor dr. A. L. Janse de Jonge, Amsterdam is met ingang van september I960 een leeropdracht pastorale psychologie verleend in de theolo gische faculteit. Rondom zijn colleges, die bedoeld zijn voor de theologische studenten maar tevens een onderdeel vormen van de pastoraal-psychologische leergang, groeperen zich colleges, die voor de cursisten door gastdocenten zullen worden gegeven. Een aantal docenten heeft toegezegd hun bijdrage aan deze leergang te leveren. B eroepi nsswerk NED. HRV. KERK Beroepen te Amsterdam Ph. W. Berg- kotte te Oosterbeek. GEREF. KERKEN Beroepen te Paesens en Moddergat A. C. van Beek jr., cand. te Woerden. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Schiedam J. van Dooren te Tholen. VRIJ EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Musselkanaal C. ijlstra te Franeker. Vergadering herv. synode De generale snynode der N. H. kerk zal van 27 'tot en met 30 juni op „Woudschoten" te Zeist vergaderen. De synode zal de behandeling voort zetten van het concept-herderlijk schrij ven over „de kerk en de pinkstergroe- pen", waarmee in de vorige vergade ring werd begonnen. Verder zal aan de orde komen een rapport inzake de differentiatie van de functie en rechtspositie van de predi kanten. Wegens de benoeming van de rector van het theologisch seminarium, dr. H. Berkhof tot hoogleraar in Leiden zal een nieuwe rector wordèn benoemd. Advertentie Zuiver Uw bloed met ïïruschen - en verdrijf zo de oorzaak van Ow Rheumatische Pijn! Kruschen maakt U al gauw een heel ander mens, vrij van stramheid en pijn en weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen's vijf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de pijn verwekkende onzuiverheden uitdrij ven langs natuurlijke weg. 48 Hij fris- De dorpsschool was nog betrekkelijk lag in een aardige tuin, waar een paar schommels en zelfs een wip waren opgesteld. Voor de der lokalen stonden bloeiende geraniums ei groene planten. In de vestibule hing een tweerni grote, kleurige platen „sneeuwpret" en „aan het strand". Dat alles gaf Anne goede moed: er was iets vriendelijks, en moderns in deze omgeving en dat was er toch door mensen ingebracht- Het kwekelingetje. dat haar in de kamer van het hoofd liet, leek wat op Jannie, ze was jong en blozend en ze had meer van een kind uit de hoog ste klas dan van een onderwijzeres. De kamer van het hoofd was zonnig, en heel een voudig ingericht. Een grijze kom met oranjekleurige dahlia's sierde de bruine schrijftafel, dicht daarbij in de schaduw van een vooroverhangende bloem stond de foto van een jonge vrouw, met twee heel kleine, eendere meisjes aan de hand. Tegen de ene muur stond een kast met boeken, schoolboeken meest, zag Anne; de andere wand werd geheel door een breed, hoog raam in beslag genomen. Op de vensterbank stonden een aquarium." een globe en een kistje sigaren vredig naast elkaar. De deur ging open. een jonge man, jonger dan zij zelf, kwam op Anne toe. „Ik ben Van Baarle," zei hij, „u kwam een nieuwe leerling aangeven?" Anne was blij, dat hij nog zo jong was, een fris: se, gezonde jongen met oprechte ogen. „Ja," zei ze, „mijn zoontje." Ze vertelde, dat Paultje nog nooit school had ge gaan, maar waarschijnlijk gemakkelijk het tweede leerjaar zou kunnen volgen en Van Baarle beloofde haar de proef te zullen nemen. Hij nam een gele kaart uit een kaartenbakje. „Mag ik dan even pre cies zijn naam weten en zijn geboortejaar? Of nog beter, wilt u maar even zelf deze kaart invullen?" Hii glimlachte tegen haar. „Ik ben gewend. dat_ de WILLY J STRIJT Ze nam haar vulpenhouder uit haar tasje en be gon te schrijven. Naam en voornamen van den va der, naam en voornamen van de moeder. Woon plaats en straat van den vader, woonplaats en straat van de moeder, Anne's hart deed pijn, maar driftig duwde ze die pijn weg. „Marcus Ferdinand Felderstek." hoe gemakkelijk zou het zijn die naam daar neer te schrijven, waar hij toch op zijn plaats zou zijn... Maar ze zette een streepje. Vervolgens kwam haar eigen naam „Anna Johanna van Velzen en daarna Paul Johannes en zijn geboortedatum. Zwijgend vulde ze de kaart in. „Alstublieft." Hij keek hem vluchtig over en Anne zag, hoe hij even moest nadenken. Toen hij het begreep, kleur de hij tot haar verbazing. Het deed haar goed; wat een jongen was dit nog, „U ziet," zei ze zacht, „ik ben niet getrouwd. Ik wilde u ter wille van het kind vragen, om er met niemand over te spreken. Mensen en ook kinderen onder elkaar, zijn zo wreed. Niemand in het dorp weet er iets van, daarom ben ik ook hier gaan wo nen, om de jongen, begrijpt u." Van Baarle was al over zijn verwarring heen. „U kunt op mij rekenen." beloofde hij ernstig, „deze kaarten behandel ik altijd persoonlijk. Ik hoop, dat Paul en ik goede vrienden zullen worden. U stuurt hem dus morgen maar ineens." Anne stond op. „Graag, meneer Van Baarle, zei ze, „ik ben er van overtuigd, dat u het goed met Paultje zult kunnen vinden." Door het raam van zijn kamer keek Van Baarle haar na. toen ze de tuin doorliep naar het hek. Ze was ongeveer van zijn leeftijd, peinsde hij, mis schien een paar jaar ouder dan Fré, zijn vrouw. Hij bleef naar de verdwijnende gestalte turen, tot een hoge tuinhaag haar aan zijn oog onttrok. Hier was een donkere kant van het leven, die hij niet begreep. Men hield van elkaar en dan trouwde men en was gelukkig en tevreden, of men hield niet van elkaar en bleef alleen. Eenvoudiger kon het al niet. Hij stond op, nam het leesboekje voor de zesde klas uit de kast en ging naar zijn lokaal terug. Met een paar maanden had Paultje het tot num mer een van de tweede klas gebracht. Buitengewoon gemakkelijk had hij zich aan het schoolleven aange past en het omgaan met de andere kinderen vond hij verrukkelijk. Als Anne hem 's morgens weg zag gaan, zwaaiend met zijn school-étui en druk pratend tegen de jongens, die hem kwamen halen, was het haar. of hij zich van haar los had gemaakt en nu welbewust zijn eigen weg volgde. Meestal vergat hij, om zich nog eens om te keren en te zwaaien. Maar 's avonds bij het naar bed gaan. werd hij weer het kleine kind, vertelde hij honderd uit over de afgelopen dag en liet hij zich met een tevreden gezichtje onder de dekens stoppen. In het nieuwe huis ging het leven zeer rustig zijn gang. Dokter Mees las zijn kranten en boeken, wan delde en schreef zijn brieven aan de vrienden, die hij zich in zijn lange leven had gekozen. Anne deed het huiswerk, ze waste en naaide, werkte in de tuin en kookte. Het was heel stil in het huis, nu Paultje school ging en onder haar arbeid door, niet meer afgeleid door Paultje's gepraat, rekende Anne als vanouds en pijnigde zij opnieuw haar hersens af om een wijze van geld verdienen te bedenken, die met haar gewone leven was te verenigen. (Wordt vervolgd) niets anders vinding. Maar Dijk vocht veertig jaar geleden al voor het breken van de massaliteit der grotestadsikerken. Als men toen be ter naar hem geluisterd had, zou wel licht vandaag de steeds groeiende rand van indifferente kerkleden er niet zijn, zeker niet in een verontrustende mate Prof. Dijk heeft een lang leven in dienst van de kerk achter zich, maar hij behoort niet tot het gilde der oude heren, die de nieuwe tijd morrend dergaan, omdat het verleden nu maal ver uitsteekt boven het heden daagse. Diik beleeft ook het heden als „tijd Gods". Over de jeugd en de toe komst zal men hem niet somber horen praten. En zo lijkt hij op zijn 75-ste jaardag een bevestiging van de haast legendarische bijbelse waarheid, dat men in zijn ouderdom nog vrucht kan dragen. N het verleden is heel wat ge sproken en geschreven over wat men noemde het bestaansrecht „Belgisch Verdrag", gelukkig allengsL een probleem uit het ver verleden,ji, Door dit verdrag te verwerpen han- de Eerste Kamer. Is het nodig, zo "tolde "ie Eerste Kamer stellig meeijG vilde men weten, dat de Eerste to overeenstemming met de opvat- Kamer nog eens overdoet wat de Tweede Kamer reeds heeft gedaan? De Eerste Kamer zelf heeft al deze discussies en bedenkingen royaal overleefd. Zij neemt in ons staats- tingen, zoals zij toen onder ons volk gevonden werden, anders dan de1^1 Tweede Kamer, die met het verdrag reeds haar instemming betuigd had, Het mag dan zijn, dat de Eerstt bestel nog altijd een hechte plaats Kamer niet in vele gevallen atwijkl i haar bestaan wordt in onze dagen heel wat minder getornd dan in het verleden wel het geval is ge weest. Geheel begrijpelijk, zo menen wij. van de beslissingen, zoals deze dooi de Tweede Kamer genomen worden, het is voor het staatkundig bestel een belangrijk ding, college is, dat over alles nog eens Trouwens, kan men stellen, dat de z*Jn vroede gedachten gaan laatl Eerste Kamer overdoet wat de Als het ware met ®®n secondairtp Tweede reeds gedaan heeft? Hier reactie, die in deze tijd, waarin alles 7 ware te bedenken, dat, indien twee toch al noodgedwongen zozeer pri-F hetzelfde doen, dit nog niet altijd mair moet gaan, alleen te waarde-^ hetzelfde behoeft te zijn. Maar af- voller zijn kan. De werkwijze van de Tweede Kamer wa^ de Tweede Kamer reeds gepas-^ is een andere dan die der Eerste. De seerd heeft, bewijst dan bij tijd enj Tweede Kamer heeft bevoegdheden die de Eerste mist. Kam^r heeft het recht wijle de Eerste Kamer ons volkjs Tweede bijzonder goede diensten. Zo ooki initiatief, gisteren, toen het hoge college zijng iets wat de Eerste mist; zij kan dus instemming onthield aan een rege-j^ zelf wetsvoorstellen indienen, een Hng binnen ons archiefwezen recht overigens waarvan, hetgeen aan Tweede Kamer haar niet verwonderen mag, nauwelijks keuring reeds gehecht had. gebruik wordt gemaakt. Belangrijker Binnen die voorgestelde regeling is, dat de Tweede Kamer het recht zat een bepaling van bedenkelijk van amendement heeft; zij mag karakter. Was het de Tweede Kamerji, wetsvoorstellen wijzigen. En van dit recht wordt een druk gebruik ge maakt. Bij de Eerste Kamer niets van dit alles. Aan haar om een wetsvoorstel aan te nemen of te verwerpen in de ontgaan? Er was wel de aandacht»; op gevestigd. Maar men had erA geen reden in gezien tot amendering^ of verwerping. Anders de Eerste,,, Kamer. Haar is amenderen nietR toegestaan. Welnu, dan restte haani; heeft bereikt. Men kan dit mis aan bevoegdhedi kan echter óók stellen, dat het oor- ge- Kamer, van het vele werken moi Men even gesluimerd had. Moet hier de Tweede Kamer een ver amendement immers kwestie van, in onderling contact tussen overigens uiteenlopende par- spreken wij hier van een verdienste der Eerste. Het is altijd al goed, datu zij er is. Nu is het, ook naar buiten, is tijen, zoeken naar een bepaalde op- nog eens duidelijk gebleken. Deze archiefkwestie is iets om In hel archief van ons geheugen als een e soms beter de meningen schijnt weer creditpost voor de Eerste Kamer vasl te geven zoals deze in den lande leven, zij moge dan niet recht streeks uit het volk, doch via de Provinciale Staten gekozen zijn? te leggen. Gaat er weer eens aan g het bestaansrecht van het colleg(a getornd worden, dan mag het als een® bewijsstuk worden gevoegd bij Men denke aan de zaak van het er reeds aan bewijsstukken is. Tweede lustrum kostervereniging (Van verslaggevers) Op een buitengewoon gezellige manier heeft de Protestants-Chris telijke Vereniging van Kosters in Nederland te Apeldoorn haar tweede lustrum gevierd. De prach tige natuur in het park Berg en Bos had niet alleen veel kosters maar ook veel kostersvrouwen naar Apeldoorn gelokt. Samen maakte men er een mooie dag van, waarbij soms vrolijk het tijdsche ma werd overschreden. Men begon drie kwartier over tijd, hetgeen voorzitter P. de Vries te Leeu warden deed verklaren: „Dit moesten we 's zondags niet proberen, vrienden want dan zouden we niemand meer in de kerk vinden" Maar in Apeldoorn hin derde dat niet. Integendeel, hoe later het werd, hoe meer bezoekers op kwa men zetten, zóveel, dat de penningmees ter het gratis toegezegde kopje koffie moe3t laten vervallen Hoewel de stemming goed was, kon den een aantal sombere klanken toch niet achterwege blijven. De voorzitter van de ontvangende afdeling Apeldoorn begon al, door in zijn verwelkoming te VERGETEN christenen, die het maar raar. vinden dat kosters zich bij de vakbeweging hebben aangesloten. „Wij hebben de or ganisatie echter niet gezocht", aldus de heer De Vries. „Zij is ons opgedron gen, want het blijkt nodig, dat wij voor onze rechtvaardige zaak opkomen. Er wordt wel aandacht besteed aan kosters salarissen, maar de molens draaien ontzettend langzaam". Overigens liet de heer De Vries de vermaning niet achterwege: „God ver hoede dat het materialisme de boven toon zou gaan voeren. Daarvoor leven wij te dicht bij Gods huis. Moge de kerk echter bewaard blijven voor ver stoorde arbeidsvreugde in de gelederen der kosters". DRIE COSTUUMS De heer Alberts te Amsterdam had aan zijn referaat de veelzeggende titel gegeven „Kostersjaren zijn als Indische jaren: ze tellen dubbel!" In vijf punten verdeelde hij zijn betoog: De koster op zondag in jacquet. De koster door de week in bedrijfskleding. De kosters 's avonds in colbert. De koster en zijn onbetaalde assistente. De P.C.V.K. als ambassadrice en advocate. 's Zondags kent iedereen de koster in zijn dienende en ook leidinggevende taak. Op doordeweekse dagen in werk costuum gestoken, kent niemand hem. Althans in deze zin, dat de waardering voor zijn werk redelijk gehonoreerd wordt. De dank van de gemeente ligt doorgaans onder de banken: wikkels van rollen pepermunt en zuurtjes. De verenigingsvoorzitter zei onom wonden, dat 70 h 80 procent van de kosters tot de vergeten groepen beho ren. En de spreker de nieuwgeko- zen voorzitter E. J. Alberts had het over de tragiek van het kostersbestaan. De heer De Vries maakte in zijn openingsrede overigens ook gewag van grote dankbaarheid. In 1901 werd de protestantse kostersvereniging opgericht, die geen vakorganisatie was, maar ten doel had elkander tot steun te zijn bij ziekte en overlijden. In 1946 ontstond te Groningen een christelijke kosters vereniging. In 1950 vond men elkaar en werd tot fusie besloten. Meteen schaarde men zich achter het C.N.V.- vaandel, al kostte dat aanvankelijk wel,. - - - een aantal leden, >s genoemd, en voor kosters metecnurige werkweek van thans is in strijd^ Nog altijd zijn er, ook in kerkeraden,'nevenfunctie 1.61 per uur. Het lijkt I met de arbeidswet, 's Avonds is de koster tegelijk ker kelijk vraagbaak en gérant en hij zal dit nog veel meer worden, wanneer de vrije zaterdag ingang vindt en de kerkelijke lokaliteiten voor vrijetijds besteding gebruikt worden. Voor de koster is de kerk een con tinubedrijf; voor zijn vrouw niet minder. De P.C.V.K. streeft naar verbetering der salarispositie. Er zijn htlijnen gegeven door de Zendingsartsen niet terug naar Indonesië Drie Nederlandse zendingsartsen ii® Indonesië hebben aanzegging gekregen e dat ze geen vergunning meer ziülei krijgen om naar Indonesië terug te ke-oj ren. Het zijn de artsen D. Bakker Jr, ;r die in Poerwodadi op Midden-Java^, werkte, diens broer H. Bakker, di(a werkzaam was aan het ziekenhui 6 Trenggiling in Poerbolinggo, eveneen! op Midden-Java en dr. A. W. F. Rui}® gers, die als specialist verbonden aan de leproserie in Makassar en vens hulp verleende in het ziekenhui}61 „Labuang Badji" in Makassar. Daartegenover staat, dat dr. Honig, docent aan de Theologisch} School in Makassar, vergunning heef w verkregen om na in Nederland genoten verlof naar Indonesië terug te keren, Dr. Honig zal op 28 juni a.s. vliegtuig in Nederland arriveren artsen D. en H. Bakker op 12 juli pef? „Oranje". Prof. Hoekendijk naau de Verenigde Staten Prof. dr. J. C. Hoekendijk, hoogleraai5u in de theologie in de bijbelse en prak tische godgeleerdheid, en in het apostofe laat, aan de rijksuniversiteit in Utrechte is benoemd tot hoogleraar aan he „Hartford seminary" te Connecticu U.S.A. Indien prof. Hoekendijk deze be noeming niet mocht aanvaarden, is hi™ uil genodigd enkele mo.mden als ga hoogleraar college te willen komen t ven in de theologie van de zending. Jaarvergadering C.B.T.B. Tuindersbond houdt in de Dierentuin in Den Haag jaarvergadering. Op het program „Taak en verantwoordelijkheid moderne standsorganisatie", en te toespraak door de minister nomische zaken, J. W. de Pous. Prof. dr. C. A. van Peursen te Gronin gen houdt een referaat over „ons werl vandaag - hun wereld morgen". nog niet op, dat de koster als e i kerkelijk medewerker wordt gezien ni- De volgende actie van de P.C.V.K- v ging, waarbij voor full-time kosters is gericht op normale werktijden tv Glials hoogste salaris ƒ420 per maand een vrije dag per week. De 75 a 80*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2