emsTïrn WWmM A A 'A Synode mag niet langer dan een maand duren Een woord voor vandaag Oud-katliolieke vrouwen in Leiden en Alphen Kappersbediende eindelijk volwaardig bedrijfsgenoot Ouders mogen opvoedkundige taak niet afschuiven Chefarine,.4 F L Meningen verdeeld over wettelijk minimumloon cle c/rootóte c/ave Kanttekenirn 2 Huidige methode kost te veel tijd en geld Nog maar nauwelijks is de sy« nod% van Utrecht-1959, die tot ver in 1960 duurde afgelopen of er wordt al gesproken over de synode van de Gereformeerde Kerken van Apeldoorn-1961. Vrijwel na iedere synode komen er stemmen op die aandringen op verkorting. Dit maal was het de stem van prof. dr. R. Schip pers die in „Belijden en Bele ven" schrijft: DAT het te lang duurt is ieders opinie. Utrecht heeft nu een week of tien gezeten. En eigenlijk rekent men dan aan de krappe kant. Want men zou bij het optel len van de vergadertijden van de synode van Utrecht ook mee moe ten rekenen een paar weken van de commissievergaderingen, die gehouden zijn in de zomer en de herfst van 1959 en in het vroege voorjaar van 1960, zo tussen de zit- tingsweken in. Telt men die erbij dan krijgt men een totaal van twaalf a dertien weken. Dat is dus een vierde deel van een jaar bij elkaar. Die lange duur is hinderlijk. Ik kom daar straks nog wel op te rug. Ik wou eerst een paar din gen zeggen om duidelijk te ma ken dat er iets vóór de methode pleit die de synode volgt. Er is bij voorbeeld het voordeel dat oude mensen dit bij kunnen hou den. En dat lastige mensen rui me gelegenheid krijgen om bij te trekken. En dat men langs deze wegen van geleidelijkheid en van heen en weer laten gaan van de stukken van commissie naar sy node en van synode naar com missie op den duur toch vrij ge makkelijk een grote eenparigheid krijgt. Dit zijn allemaal voorde len van het systeem. Als iemand er dan erg vóór wil pleiten zou ik toch in ieder ge val willen vragen om de metho de die nu gevolgd wordt wat min der slordig te hanteren dan thans het geval is. Want en dat is ook een ernstige klacht van ve len die het hele synodewerk aan kijken niet alleen is de me thode omslachtig en vooral voor kleine zaken, zaken van weinig importantie, veel te tijd- en geld- rovend. Bijzonder vervelend is ook dat zij nog niet eens wordt toegepast op de beste manier die men zich denken kan. Om daar nu nog een enkel ding over te zegen, dus over de best mogelijke toepassing van de me thode die de synode in grote lij nen pleegt te volgen, zou ik de volgende punten willen noemen. In grote lijnen hebben wij tegen woordig het systeem van uitde ling der stukken over de com missies, de commissies die een prae-advies uit brengen over de ze stukken, het prae-advies dat wordt gestencild en onder de sy nodeleden verspreid, waarna de synode dan te hooi en te gras wat er binnengekomen is aan de orde stelt. Van enige orde bij dit aan de orde stellen is alleen sprake bij de grote stukken waarbij prae-ad- viezen ook van buiten de synode nodig zijn. Wanneer om een voor beeld te geven de zending aan de orde is. zorgt men wel dat de zen- dingstaken in behandeling komen op een bepaalde dag, opdat van tevoren een uitnodiging naar de zendingsdeputaten kan worden gestuurd. Wanneer een hoogleraar in Kampen moet worden benoemd zorgt men wel dat dit gebeurt op een bepaalde datum, waarbij men van tevoren de collega's uit Kampen heeft uitgenodigd opdat veel belang, sommige weinig belang, weet men vooraf bij benadering niet wanneer ze aan de orde zullen komen. EEN van de slordigheden van de toepassing der gebruikelij ke methode is, dat men absoluut niet afweegt hoeveel tijd voor de behandeling van een stuk nodig is en op deze wijze geen orde in de agenda heeft. Dit kan bepaald worden verbeterd. In de eerste plaats zou er behoorlijke tijd ruimte kunnen worden gemaakt tussen het werk van de commis sies en de openbare zittingen. In die tussentijd zouden de com missierapporten alle naar de sy nodeleden kunnen gaan. Over klei nigheden zou een mondeling of schriftelijk contact tussen de in dividuele synodeleden en de com missies mogelijk moeten worden gemaakt Wanneer dan in de openbare zittingen, de stukken aan de orde komen, zouden al lerlei kleinigheden, allerlei punten die misverstand kunnen wekken, allerlei correcties die men vanuit zijn eigen wetenschap omtrent een punt toch meebrengt in een be paalde zaak, aan de kant zijn ge daan. Op die manier zouden in een openbare zitting de zaken volgens een vast schema van be handeling en na een behoorlijke uitmeting van de tijd die men aan elk stuk zal besteden vrij vlot kunnen worden afgehandeld. Een strenge toepassing van de methode zou dus de zaak nog wel enigszins bekorten, maar er moet naar mijn idee een zeer vergaan de bekorting van de synodetijd plaatsvinden. Wij moeten van dat kwart jaar naar een maand terug. Want dit kwart jaar is om van te schrikken. Temeer omdat de tijd en de aandacht geduren de dit kwart jaar gevraagd wordt van mensen die ook nog allerlei ander kerkelijk werk dan syno dewerk op hun schouders gela den krijgen, die als deputaten van de kerken voor allerlei zaken in touw zijn. En als men dan ook nog bedenkt, dat al deze mensen dit werk moeten doen zonder een schijn van modern apparaat, is het niet alleen om medelijden te krijgen met henzelf, maar ook met hun gemeente, om van hun gezin niet te spreken. WIL men dus nog even iets ho ren van de voordelen van de methode, wanneer men die op de meest elegante manier zou gaan toepassen horen, dan zij er dit nog van gezegd: ze geeft een ze kere rust en zekerheid, men zou kunnen zeggen een soort rechts zekerheid. En het is best te be grijpen dat in onze kerken na perioden van nogal grote span ning op en rondom de synodezit tingen men tenslotte tot een ze kere tevredenheid met deze me thode gekomen is. Al heeft men haar dan nog niet op de meest verfijnde manier leren toepassen. In grote lijnen is het een metho de die waarborgt dat ieder aan zijn beurt komt, dat alles aan dacht krijgt, dat voor en tegen op verschillende momenten van de linie die ligt tussen begin en ein de van een zaak, uitvoerig beke ken worden. Er zit zoals ik zal zei, een belangrijk element van rechtszekerheid in deze methode. Maar ook al kan de toepassing ervan worden verfijnd, ook dan blijft het een methode die veel tijd en geld kost. Prof. Schippers eindigt zijn artikel met de woorden: Boven dien, het zit niet alleen in de tijd en het geldmaar zolang wij op deze manier synode honden krijgen we ook een aantal men sen die wij graag als lid zouden willen hebben, niet naar de sy node. Dit geldt met name van de ouderlingen. ZONDAG 19 JUNI MAAK VAN VADERDAG EEN FEESTDAG: met bloemen... De Bond van Oud-Katholieke vrou- wen in Nederland is dinsdag de gast geweest van de vrouwenvereniging van de parochie Fredericus en Odul- fus te Leiden. Het ontspannende ge deelte van deze toogdag was in Avi fauna in Alphen aan den Rijn ter wijl de dag werd besloten met een bijeenkomst en een kerkdienst in de Marckerk te Leiden, die daartoe door de Kerkvoogdij van de Leidse Hervormde Gemeente was afgestaan. De dag werd bijgewoond door verte genwoordigsters van de Hervormde vrouwenvereniging, de Doopsgezinde Zusterkring en de Nationale Vrou wenraad. Nadat men 's morgens per boot vanaf Leiden naar Alphen was vertrokken, werd in één van de zalen onder voor zitterschap van de presidente van de bond, mevrouw M. Struijck-de Hoogh, uit Den Haag een korte huis houdelijke vergadering gehouden. Na mens de vereniging van Fredericus en Odulfus uit Leiden sprak „Geen extraatjes van klanten accepteren' In Utrecht werd gisteren de al gemene vergadering van de Christelijke Bond van Kappers- personeel gehouden. De voorzitter, van de bond, de heer A. van Tien hoven, herinnerde in zijn ope ningsrede aan de totstandkoming en de goedkeuring van de c.a.o., waarin is vastgelegd dat het loon van een kappersbediende, zoals hij zei, niet langer afhangt van de goedgunstigheid van de klant, maar dat de werkgever zelf ver- Nieuive Pro Juventute-film (Van een onzer verslaggeefsters) l De jaarvergadering van de Vere niging „Pro Juventute te Rotter dam", maandagavond in De Lanta ren aan de Gouvernestraat gehou den, is besloten met de vertoning van de nieuwe Pro Juventute-film „Het gerucht". Deze film, die is ge maakt door Kees Brusse en waaraan enkele bekende Nederlandse acteurs medewerking hebben verleend, heeft ten doel de discussie over opvoe- dingsvraagstukken te bevorderen, moet dienen als aanleiding van Advertentie vier beroemde genees middelen in een tablet doen wonderen A tegen pijnen en griep. groepsbesprekingen. ,,Het gerucht", knap opgezet en hoewel niet steeds overtuigend rijk boeiende momenten, heeft als hoofd persoon een vijftienjarig meisje, leer linge van een middelbare school. Ze is verwikkeld in een liefdesaffaire met een oudere man. Het meisje wordt betrapt als haar medeleerlingen haar een brief ontfutselen. Heel goed getroffen is de scène ir ouderlijk huis, waar het kind, van school gestuurd, wordt ontvangen door een va der, die machteloos is in zijn woede en een moeder, machteloos van verdriet. Dan volgt de moeilijkste en minst aan vaardbare episode in de film: de vader wordt geconfronteerd met een. portret van zijn vader en staat in een sombe re, surrealistische sfeer op symbolische wijze „te recht". Nieuwe weg De film eindigt met het besluit van de ouders, hun kind op een andere ma nier te gaan benaderen, een nieuwe weg te zoeken in het opvoedingsproces. Mr. J. M. Hijman, voorzitter var Stichting Pro Juventute film, zei in inleiding, dat in onze tijd vele ouders het gevoel hebben nauwelijks aan dc opvoeding van hun kinderen meer tc pas te kunnen komen. Ook op dit ter rein schuilt het gevaar van de speciali satie, aldus spreker. Ouders en opvoeders dienen echter hun eigen verantwoordelijkheid centraal te stellen, moeten zich hoeden voor het gevaar de opvoedingszaak af te schui ven op pedagogen of psychologen. Zij dienen zelf een levenshouding op te bou wen, waaraan het kind zich kan vast houden. Omdat wij de belevingswereld van het kind nooit zullen kennen, kun nen wij gesprekken over hun proble men slechts met grote schroom voeren, aldus spreker. antwoordelijk is voor het loon dat aan de bediende moet worden be taald. Twaalf jaar lang hebben wij het fooi- loze loon gepropageerd, aldus de heer Van Tienhoven, nu is eindelijk ook de kappersbediende een volwaardig be drijfsgenoot geworden. De grondslag van de nieuwe loonnpbouw in het kap- persbedrijf is nu geworden een vast loon, waarop een percentage van de arbeids- omzet wordt geplaatst. De heer Van Tienhoven deed een drin gend beroep op de kappersbedienden, de strijd om een fooiloos loon niet te gaan ondergraven door bijvoorbeeld toch nog extraatjes van klanten te accepteren. De kappersbediende moet weigeren, zich tot het aannemen van aalmoezen te laten verlagen, zo voegde hy hieraan toe. De tarieven zullen echter waarschijn lijk aan het nieuwe systeem moeten worden aangepast en de heer Van Tien hoven meent dat dit al een natuurlijke :m zal vormen op het geven van „tips". In het kappersbedrijf is tot nu toe geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de vrijere loonvorming biedt. Het zou, volgens de heer Van Tienhoven, toch wel de moeite waard geweest zijn, om het kappersbedrijf eens een onderzoek te stellen naar de gestegen produktivi- t en met name naar de rentabiliteit. Vooral in het damesvak zouden de ge stegen produktiviteit en de gestegen ren tabiliteit zijn aan te wijzen, zo zei 1"" Over de arbeidstijdverkorting merkte de heer Van Tienhoven op, dat een 45- urige werkweek over vijf dagen ook voor het kappersbedrijf in de naaste toekomst te verwezenlijken is. Men zal daarbij, volgens hem, rekening moeten houden met de algemeen gangbare opvatting dat een verkorting van de werkweek zal moeten leiden tot een lang weekeinde. In dit verband suggereerde hij een win kelsluiting op maandag, omdat juist de zaterdag door velen wordt gebruikt bezoek aan de kapper. van Buuren-de Jager woorden welkom. Verder werd een groot aantal commissieverslagen uitgebracht. Tegen half zeven was men in de Mare- kerk, waar de pastoor van de Leidse parochie, A. J. Glazemaker, een korte dienst leidde. Een koor van jonge oud katholieken verleende medewerking De schriftlezing werd verzorgd door mevrouw G. Kluit-van der Heijden uit Leiden. In afwisseling met de JOK-groep zong de gemeente psalm 95 met antifoon. Na schriftlezing en het Magnificat hield pastoor Glazemaker een toe spraak over de positie van de vr Tegenover de mening dat de vi staat naast de man, die de eigenlijke mens is, en de mening dat de vrouw niets moet nalaten om de man te overtreffen, stelde hij de Bijbelse op vatting, dat in Christus noch man noch Na de voorbeden en de zegen zong gezamenlijk „U o God loven wij, groot oneindig opperwezen." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door de Prov. Kerkvergade ring te Groningen als schipperspredikant J. Hoeve te Tienhoven; te Oud-Beijer- land J. van Rootselaar te Delft; te Leens- Zuurdijk A. H. van Arntzenius te Grote- gast Aangenomen naar Paramaribo C. Groot te Brouwershaven. GEREF. KERKEN Beroepen te Meeuwsen-Heusden cand. B. Koekoek te Zwijndrecht; te Buiten post H. R. Zijlstra te Koudekerk a.d. Rijn. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Charlois J. P. van den Boomgaard te Thesinge; te Hengelo C. Augustijn te Schipluiden. BAPTISTEN GEMEENTEN Advies niet voor september? Voorstanders vakcentralen) in minderheid (Van onze sociaal-economische redactie) Volgens officieuze berichten be staat er op het ogenblik ernstig meningsverschil in de S.E.R.-com- missie, die de wenselijkheid en mogelijkheid van een wettelijk minimumloon moet bestuderen. De vertegenwoordigers van de werknemersvakcentralen hebben 42 Anne liep met het gezicht naar de sterren gehe ven; haar ogen leken op die van een kind, ver langend en vragend. Ze was moe van alles, van het eeuwige vechten voor het dagelijks brood, moe van de zinloosheid van het bestaan. Terwijl ze on der de sterren liep, voelde ze bewust haar eigen nietigheid. Het licht van miljoenen sterren glinster de aan alle kanten tussen de boomtakken door; ze schenen elkander daarboven in het blauwzwart van de nachthemel te verdringen. Toch waren ze van elkaar gescheiden door geweldige afstanden. Elk van die sterren was groter dan de aarde. En zij liep hier over die aarde, onbekend en ongeacht, met een pijnlijk hart en moede voeten. Kon een mens niet evengoed zijn levgn beëindigen, wat maakte dat voor verschil in een heelal, dat niet met uren, maar met eeuwen rekent, een heelal, waarin een ganse wereld nietig is? Ze passeerde een onbewaakte overweg; de brede rails glansden mat; heel in de'verte, bij het kleine dorpsstationnetje, was een rosrood licht zichtbaar. Het zou zo gemakkelijk zijn, hier de strijd op te geven Anne sloeg linksaf in de richting van het dorp Zoiets deed men niet, als men een kind had; zelfs een dier liet zijn onvolwassen jong niet in de steek. Maar dat de gedachte opkwam in een mens, als het leven zulk een teleurstellende, lichtloze rich ting had genomen, als niets van wat men had ver wacht, werkelijkheid was geworden en zelfs het geloof in de toekomst dood was, dat kon Anne niet vreemd vinden. Misschien als men geloofde in een doel, als men zich niet steeds tevergeefs afvroeg: „Waarom, waarom dit alles?" Misschien, als men een God in de hemel bezat, dat dan alles lichter was te dragen. Maar de God van Anne be moeide zich niet met haar kleine leven; hij schiep sterren en werelden en vernietigde ze naar Zijn wiL Een trein naderde met donderend geweld, twee WILLY STRUT gr onder Anne's voeten dreunde. Achter de verlichte coupé-raampjes kon zij de reizigers duidelijk onder scheiden. Vreemden. Mensen als zij met weer an dere beslommeringen, andere omstandigheden. Een ogenblik zag zij hen, iets zag zij, een houding, een hand, een glinsterende bril. Het was mogelijk dat Mare daar voorbijreed, dat zij hem zag zitten, zonder dat ze hem herkende, zonder dat zijn na bijheid haar ontroerde. Ze bleef staan en staarde geboeid de trein na; het rode achterlicht onder aan het laatste rijtuig werd snei kleiner, loste op in de duisternis Het geratel stierf weg. Met de handen in haar zakken tuurde Anne over de verlaten spoorbaan. Marc, die voorbij was ge reden, dien zij niet had kunnen tegenhouden en niet kon achterhalen. Ze beet op haar bevende on derlip en liep verder; de brief die haar tien gul den op moest leveren, kreukelde tussen haar vingers PAUTJE leefde op in de nieuwe omgeving. Ach ter de tuin van het huis begon de met dennen begroeide heide en de frisse, geurige lucht schonk hem eetlust en kracht. De dokter had Anne aan geraden met naar school gaan nog een jaartje te wachten; Paultje zou dan gelegenheid hebben over zijn zwakte heen te groeien, terwijl hij an ders misschien aan het sukkelen zou blijven. Het beviel Paultje maar half. Zijn moeder had zo wijls over het schoolleven gepraat, dat hij er was gaan verlangen en als hij andere kinderen voor bij zag gaan, op weg naar school, voelde hij zich verongelijkt. Hij was intelligent en zijn jonge geest had behoefte aan inspanning. Zo kwam Anne er toe hem in een verloren half uur sommetjes te leren maken of letters voor te schrijven. Dokter Mees hielp ook een handje en wel dra was Paultje zover, dat hij eenvoudige, duidelijk geschreven woorden kon lezen. De jongen was ver rukt. Hij liep het huis door en speurde overal naar woorden. Hij drong net zo lang bij dokter Mees aan, tot deze hun wandelingen naar het dorp zelf richtte en Paultje spelde er alle opschriften op de winkelramen en uithangborden. Hij had een nieu we wereld ontdekt, een wereld met een oneindig aantal verrassingen. Vlak voor de Kerstvacantie werd de onderwijze res, die de laagste klassen van de dorpsschool voor haar rekening had, ziek, en na de vacantie ver scheen er een invalster. Deze moest onderdak .heb ben en kwam bij Anne terecht, die haar blijdschap nauwelijks vermocht te verbergen onder kalme zakelijkheid. Als ze dit meisje kreeg, zou ze niet meer zo pijnlijk zuinig hoeven te zijn. Jannie Maritsen leverde geen moeilijkheden op. Ze was negentien, en had pas een iaar geleden haar onderwijzeres-examen gedaan. Daarna had ze haar vader, die hoofd was van een school in West- Friesland, mogen helpen en nu was ze voor het eerst de wereld Ingegaan. Ze zat wat verlegen naar Anne te luisteren en ze stelde geen eisen. Anne's jeugdig uiterlijk trok haar aan; ze had zich een kostjuffrouw heel an ders voorgesteld. (Wordt vervolgd) Van de eerste gelovigen wordt gezegd dat zij alles gemeei schappelijk hadden" en velen hebben in dit verband dan oc gesproken over een „christelijk communisme". Nog telkens i publikaties achter het ijzeren gordijn, maar ook in het Westt wordt erop gewezen dat die eerste gemeente toch een staat vorm zou hebben gepredikt die meer op de communistisc\ dan op de kapitalistische lijkt. Wanneer we dit gedeelte echter goed lezen, zien we dat jonge gemeente op geen van beide betrokken kan word Onmiddellijk nadat gezegd wordt dat de gelovigen „alles j meenschappelijk hadden" wordt gezegd dat zij vaak van h bezittingen verkochten om anderen te helpen. Hier is ge sprake van een gemeenschappelijk, maar van privé-bezit, met een hart vol liefde wordt geschonken aan wie het rm nodig heeft. Het gaat hier niet om de gezamenlijke pot, maar om gemeenschappelijk hart. Bij gemeenschappelijk bezit kan m toch langs de ander heenleven. De Heilige Geest heeft niet spaarbankboekjes maar de harten vereend, waardoor d mensen voor elkaar gaan leven. Waar de Geest is kan gi zelfzucht meer zijn, waar zelfzucht heerst kan de Geest n wonen. NOOD IN DE WERELD (I) gTEEDS talrijker en met steeds van de Nederlandse arbeidei meer nadruk gaan de laatste stand in deze periode, vroeg tijd van alle kanten stemmen op, gastspreker, prof. mr. I. A. Diep die aandacht vragen voor de nood, horst, nu ook de ogen te rich waarin de mensheid in grote delen naar over de grenzen, waar nog van de wereld nog verkeert. tere ellende heerst. Dat 60 pet. van de mensheid nog Voorts heeft het Verbond van niet de beschikking heeft over vol- testants-Christelijke Werkgey doende voedsel, de meest elemen- kortgeleden de middagbijeenko taire behoefte van het menselijk Ie- van zijn algemene vergadering ven, is een ontstellend feit. Hierin heel gewijd aan de taak van de mag niet berust worden. Afgezien derlandse ondernemer in de oni nog van de ernstige wereld-politie ontwikkelde landen. Binnenkort ke gevolgen, die hieruit kunnen 'eo de vier werkgeversverbon voortvloeien, zal een volk of een een studie publiceren over wat werelddeel, dat nog aanspraak ondernemers zullen moeten d meent te kunnen maken op de om te helpen de nood in de wei naam christelijk, hiermee nooit vrede mogen hebben. Dat in het bijzonder de laatste tijd hier sterk de aandacht op geves tigd wordt, is een reden tot verheu ging. Onlangs hebben de Nederland- te lenigen. Ook niet onopgemerkt mag blij de offervaardigheid, die het Nei landse volk de laatste tijd ten I heeft gespreid. Voor doeleinden kerkbouw, vluchtelingenhulp, bakkers ter gelegenheid van het bouw van een diaconessenziekenl in Suriname en hulp aan de sla i offers van de overstroming in i 25-jarig bestaan van de Nederland se Bakkerij Stichting een bonkaart- actie georganiseerd, waarvan de fi- sterdam is vrijwillig ongeveer nanciële opbrengst ten goede kwam miljoen in totaal bijeengebracht, aan landen waar nog honger gele- heeft men vrijwillig gedaan, m den wordt. de normale inzamelingen, die Op de onlangs gehouden algeme- jaarlijks al geschieden voor allei ne vergadering van de Nederlandse maatschappelijke en sociale d Christelijke Bond van Werknemers einden, en dit heeft men ged in de Hout- en Bouwnijverheid, zonder een toto of iets dat das welke bond zijn 60-jarig jubileum lijkt. vierde en daarbij dankbaar terug- Ook dit is een reden tot verl dacht aan de sociale verheffing ging. NOOD IN DE WERELD (II) Voor de leniging van de nood in de gezonden te worden. Mensen, wereld zijn twee dingen nodig: leiding kunnen geven en die b< geld en mensen. zijn zich te verdiepen in de cull In de eerste plaats geld. Ter illus- godsdienst en mentaliteit van a tratie van de financiële behoefte re volken. Dit menselijk begrip kunnen we hier de woorden aanha- even belangrijk zijn als de matei len van de directeur van het Speci al Fund van de Verenigde Naties voor de hulpverlening aan de ont- hulp. Gelukkig zijn er reeds vele in lingen, die op dit gebied prac Wïkkelingslanden, de heer Paul werk verrichten. Eén er van, w Hoftman. Hjj heeft de komende pe- ln dit verband misschien v va" .Ja.ar,- 1960 tot «e weinig genoemd wordt, 1970, een bi, uitstek kritieke periode we daarom juist willen vermei genoemd. Wil men in de oorlog te- Dal is het [„ternationaal Christ gen de honger en voor het bereiken Vakverbond. Wat dit verbond van een hogere levensstandaard in tele jaren tijds en met een de ontwikkelingslanden werkelijk gering aantal mensen organ! iets bereiken dan aal volgens Paul rl5cb ovcr de gehele wereld Hoffman met meer dan verdubbel- verricht om de hulpbehoevij de inspanning gestreden moeten medemens geestelijk en soclaa worden. hand te reiken, is treffend. Opt Prof. dr. H. Bergema verklaarde keUjk is 00k dc „aardering, diel onlangs, dat, volgens berekenmgen c v in de ontwikkelingslanden van deskundigen voor het bereiken dervindt. Mel name ln Afrika van het gestelde doel gedurende ge noemde tien jaren jaarlijks onge veer 30 miljard dollar nodig zal zijn. Ieder burger in de hoogont wikkelde landen zou daartoe 1 pet. van zijn bruto-inkomen moeten stor- nen zich de laatste tijd prachi perspectieven en is de toeloop r wijls groter dan men verwen kan, omdat de financiën vanl I.C.V, tekort schieten. Dat 14 zich duidelijk uitgesproken voor een dergelijk minimumloon, een meerderheid van de commissie vindt een wettelijk minimumloon echter overbodig. De laatste groep betoogt, dat het College van Rijks bemiddelaars reeds de bevoegd heid bezit minimumloonregelingen vast te stellen. Uiteraard heeft dit echter uitsluitend betrekking op de werknemers, die vallen onder een collectieve arbeidsovereenkomst of een verplicht opgelegde loonrege' ling. Het is de vakcentrale er juist begonnen om de moeilijke gevallen te helpen, die over het algemeen over het hoofd gezien worden. Voor deze groe pering wordt gedacht aan een wette lijk minimumloon, dat de uitkeringen van de gemeentelijke sociale voorzie ningen te boven gaat. Zoals bekend be draagt deze uitkering in de eerste ge meenteklasse gemtaaeid iets minaer dan 60 per week. Minder duidelijk is nog de mening in de kring van de vakcentralen met betrekking tot de vraag, of men bij een wettelijk minimumloon nu uit zal moeten gaan van een minimumbasis- loon of van een minimum weékinko- Vorig jaar augustus vroeg de staats secretaris van sociale zaken aan de So ciaal-Economische Raad advies over een eventueel in te stellen wettelijk mini mumloon. Gelet op de grote menings- verscuuien, die in de commissie be staan, is het niet uitgesloten, dat het beraad in de commissie nog geruime tyd zal voortduren en een advies pas in september aan de S.E.R. zal worden voor gelegd. Legerpredikant op singuliere gaven De heer T. van der Houw uit Apel doorn een 44-jarige opperwachtmeester van de Koninklijke Marechaussee, heeft van de particuliere synode in Gelder land der Gereformeerde Kerken de sta tus van kandidaat in de theologie ge kregen. De heer Van der Houw is al Sïruime tijd evangelisatieouderling in peldoorn. De hoofdlegerpredikant heeft ten in het speciale fonds voor inter- !idva°de vakbeweging in Ne. nationale hulpverlening. !\ier Nederland zou hier een voorbeeld kunnen stellen on het zou met dit ov®rauideli]k. voorbeeld op internationaal niveau Het ■fem*t0* ™Idof™g' ook andere landen kunnen bezielen 'an&s de Prot.-Christelijke en prikkelen. Er zou internationaal ders Internationale nog gewerkt moeten worden aan het s,oot de heer J- c- Gordea ontketenen van een beweging, van een monster-actie, waarmee op den duur niet alleen in de wereldnood voorzien zou kunnen worden, maar materiële kant van het vraai waardoor de volkeren ook geestelijk ook duidelijk de behoefte dichter tot elkaar zouden worden wordt aan mensen met leid gebracht. citeiten, die zich met to Maar alleen met geld is dit niet willen geven voor dit bitter-noc te kopen, er zullen ook mensen zich kelijke, maar ook prachtige beschikbaar moeten stellen om uit- in dienst van de medemens. ORGANISATIE-DICTATUUR een oriënteringsreis i zenden. Het is van belang, dat, naa ke bevoegdheid meent de lieer ra te bezitten, wanneer hij d teert, dat er in het bestuur vai /NP de jaarvergadering van de al- gemene aannemersbond, de N.A.P.B., heeft de voorzitter de heer J. Dura Dzn, op een vraag uit N.C.A.B. mutaties moeten de vergadering, ook iets gezegd vinden, op straffe over de houding van de N.A.P.B. tegenover de Nederlandse Christe lijke Aannemers- en Bouwvakpa troonsbond. zette verbroken samenwerking' Alleen de leden van de N.C. hebben het democratisch recht samenstelling van het bestuur Volgens het verslag in het orgaan him bond te bepalen. De heer heeft hier alleen de keus tussei menwerking of geen samenwer toofd, dat de N.A.P.B. alleen bereid geheel afgezien van de samel is tot een nieuwe samenwerking ling van het bestuur vanL met de N.C.A.B., wanneer eerst de N.C.A.B. nodige mutaties in het hoofdbestuur AI zou het nieuwe bestuur vaij zowel als in het secretariaat van de N.C.A.B. geheel dezelfde san N.C.A.B. zijn aangebracht. De heer Dura meent hier de nood- stuur, dan mag dit principieel P zaak van mutaties in een bestuur en van Invloed zijn op de bereidfr op een secretariaat van een andere van de heer Dura tot samenwe bond te kunnen bepalen. Tengevolge van moeilijkheden ge durende de recente bouwstaking is van de leden van een organ het jestuur van de N.C.A.B. afge- dit zon een ongeoorloofde treden. Binnenkort zal er een nieuw ding zijn, welke riekt naar o bestuur gekozen worden. Maar wel- satie-dictatuur. verklaard dat zijns inziens de heer Van der Houw tot legerpredikant kan worden benoemd wanneer de Gereformeerde Kerken hem op grond van zijn bijzon dere gaven tot het predikambt toelaten. Hij heeft al verschillende theologische examenopgaver verwerkt. Nu moet hij nog een préparatoir men afleggen waarna hij door e meente als predikant kan worden pen. Daarna kan hij bencemd tot legerpredikant, waardoor militair de rang van kapitein of kan krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2