ven; Vluchten of blij getuigen of zwijgen? Kerk: Vervul uw opdracht Kerkdag op Paron in teken van de Europese eenheid Missionaris naar Japan als zendeling Blijde Boodschap voor jeugd en industrie Een woord voor vandaag Kanttekening de c/rootóte cjave Mens voor dilemma in atoomtijdperk 2 I Protestanten in Oost-Duitsland vragen: (Van een onzer verslaggevers) 1~\RIE vragen zijn er, waar- mee de protestanten in Oost-Duitsland bijna dagelijks te maken hebben. De eerste: Moeten wij gaan of blijven?" De tweede: „Als wij blijven, moeten we dan zwijgen of ge tuigen?" De derde: „Als wij ge tuigen, moeten we dan tégen of vóór getuigen?" De kerk heeft in Oost-Duitsland deze vragen aldus beantwoord: „Blijf in dit land; zwijg niet maar getuig; getuig niet tégen het communis me, maar vóór het evangelie." Dit vertelde da. B. Ruys, predikante van de Nederlandse gemeente in Ber lijn, waar zij nu tien jaar werkzaam is. Da. Ruys deed dit in de Gerefor meerde Kerk te Oosterbeek op de Vrouwen-ontmoetingsdag der vrije evangelische gemeenten. Ruim zeshonderd vrouwen uit bijna alle vTije evangelische gemeenten in Nederland waren naar Oosterbeek ge- komen „om gesterkt te worden door de Heer en door elkaar", zoals de pre sidente. mevrouw J. van Vliet-de Lange te Amsterdam, het aanduidde. Maar toen zij naar da. Ruys hadden geluis terd. was de gedachte aan het ..eigen belang" sterk naar de achtergrond ge drongen. DWANGARBEIDERS Da. Ruys deed eerst enige mededelin gen over haar gemeente, die onge veer tweeduizend leden telt. waarvan een groot deel in Oost-Berlijn woont. Dit zijn veelal vroegere dwangarbeiders uit Nederland, die na de oorlog in Ber lijn bleven hangen. De gemeente van ds. Ruys 2I oecumenische gemeente. In de kerke- raad hebben zitting twee hervormden, een gereformeerde, een chr. gerefor meerde, een lutheraan en een voorma lig rooms-katholiek. Het is een echt le vende gemeente geworden, na tien jaar van voorzichtige opbouw. De spanning tussen oost en wesl doet zich ook in de gemeente voelen, want de Nederlanders in Oost-Duitsland .ijn geest had." De ouderen, die geen ut meer hebben om een heel nieuw le- •en te beginnen, worden voortdurend geplaagd door heimwee. Maar ook de jongens van zeventien jaar, die deze ra dicale verandering moeten verwerken. Bovendien worden allen teleurgesteld, omdat zij veel te mooie inbeeldingen het westen hebben gemaakt, terwijl zich in het vermaterialiseerde West-Duitsland in feite maar weinig van de vluchtelingen aantrekt. Velen voe len zich overbodige mensen. Waarvoor leven wij eigenlijk? Wat betekent het om mens te zijn? Dit zijn de vragen, waarop zij geen antwoord krijgen. OPDRACHT Intussen zijn de moeilijkheden bij hen, die in Oost-Duitsland blijven, voor al niet kleiner. Speciaal voor de ware belijders van het christelijk geloof. Zij willen graag weg, al was het alleen maar terwille van hun kinderen, die opgroeien temidden van een omgeving welke zich doelbewust richt tegen het westen, tegen de kerk. tegen het geloof. Zij vragen zich echter af: Mógen wij gaan? De opdracht van Christus, om het evangelie te prediken aan alle creaturen, houdt toch zeker niet bij de Russische grens op". De kerk ant woordt: „Blijf en vervul uw opdracht!" dan als zwijgende kerk ach terblijven? Dat kan. Da. Ruys vertel- het bezoek dat zij aan Rusland bracht, waar ze met de orthodoxe kerk die desondanks door haar bestèan ge- contact kwam. Een zwijgende kerk, be!'" - tuigenis geeft. Protestanten kunnen echter niet zwij gen; het geloof wil getuigen. De kerk dringt daar op aan. Maar de moeilijk heid is. dat een positief getuigenis ont zaglijke zelfverloochening vraagt. Het is veel gemakkelijker om te gen het communisme in te gaan. dan om met het communisme te spreken de opdracht te vervullen dit stuk wereld en de mensen, daar zHn. lief te h«hhen. fWi*'~en vóór het evangelie valt zwaarder dan getuigen tegen een systeem. Toch breekt zich in Oost-Duitsland ..leer en meer de gedachte baan, dat alleen het positief getuigenis bij de kerk past. De protestanten moeten zó leven, dat zij daardoor de anderen tot jaloers heid verwekken. Ds. Ruys drong er ten zeerste op (Van een onzer medewerkers) Was de Tweede Pinksterdag oorspronkelijk de dag van de meisjestoogdagen, sedert de fu sies van verschillende bonden van jongens- en meisjesvereni- gingen is deze dag steeds meer en meer een dag van de kerk ge worden. In verschillende delen van ons land werden dan ook re gionale kerkedagen belegd. De verste Nederlandse kerkdag werd echter in Frankrijk gehou den. Pinkstermaandag was de dag van Paron, de school voor Nederlandse kinderen in Frank rijk. viel een enkele maal een druppel :n, het was een volop zomerse dag dé zon won het overdag weer in mildheid van stralen, zodat de koel te onder de brede schaduwen der bo men voor alle gasten welkom was. Tussen 11 en 12 uur in de morgen kwamen de auto's van alle kanten bin nenrollen en werden de parken rond het chateau veranderd in een grote par keerplaats. Uit Tours was een hele tou ringcar vol jongeren, waaronder Fran se. gekomen. Tegen de middag opende ds. N. J. Hommes van Rotterdam de bijeenkomst met een korte pinkstermeditatie. Toen begon de gezelligheid van de casse- croute, waarbij de deelnemers wijd er zijd verspreid in groepen op de gazons van Paron neergezeten waren. ten" kwam aan de orde. Er is een Duits-evangelische predikant, terwijl om de twee weken uit Nederland een pre dikant voorgaat. Geschenk Na de pauze stond de vergadering onder leiding van ds. H. J. Winter van Sens. Hij gaf allereerst het woord aan pasteur Charpiot van Never6. Deze bracht als geschenk mede voor de bi bliotheek van de school van Paron een aantal exemplaren van een boekje van de hand van de Straatsburgse hoogle raar Clavier van leven, arbeid en per soonlijkheid van Beza. Dit boekje, niet in de handel, is een uitwerking van een grote rede, die de ze bekende Straatsburgse theoloog het vorig jaar bij de Calvijn-herdenking ge houden heeft in de geboorteplaats van Beza, in het beroemde Vezelay waar een Bernard van Clairvaux in 1146 de tweede kruistocht predikte. Ds. Winter sloot tevens deze zeer ge slaagde zesde kerkdag op Paron. Temid- J"i van alle menselijke misere wordt door onze landgenoten in Frankrijk met krachtige hulp uit het vaderland op het gebied van kerk en school iets loois en groots verricht. De hulp uit het vaderland concen treert zich in de bekende stichting .Vrienden van Paron" met haar maand blad „Lettres de Paron", dat 5000 abonnees telt. Europa-gedachte Prof. Donner gaf 's middags ee teressant exposé van de groei va Europa-gedachte, zoals die o.a. in Lu xemburg gestalte heeft gekregen in tal van activiteiten, waaronder het Hof van Justitie, waarvan hij president is. Hij deelde allerlei wetenswaardigheden over weerstanden en moeilijkheden, rondom aanT'dat" men* in "Nederland meeleelt dt' e""' van de Europa-gemeenschap, m./ vineKtniinrnn Hat met ,i» Imede als ook over de tastbare resul- met de vluchtelingen«"dat "j*4 taten en concretisering daarvan. Ook de daad toont. Maar nog meer is het viertalige schoolgemeenschap zowel als nodig, dat er wordt meegeleefd met het kerkelijk leven van de nu in Lu- hen die niet vluchtten. 'xemburg wonende „Europese protestan- kelijker naar het westen. Daardoor is het mogelijk, dat deze zomer vijfenzes tig Nederlandse kinderen van 612 jaar en tien huisvrouwen enige tijd naar Ne derland komen om aan te sterken en uit te rusten. TROOSTELOZER Het leven in Oost-Duit«land is na melijk veel grauwer en troostelozer dan men veronderstelt. Vooral voor huisvrouwen. Er was deze hele winter vrijwel geen groente te krijgen. Pas heeft men alle ledsel gerantsoeneerd. Dat betekent: dagelijks in de rij voor een winkel staan, soms uren lang. Dit alles is echter nog niets, verge leken bij de geestelijke druk. Vandaar dat velen moedeloos worden en plannen tot vertrekken maken. De vraag: zal ik gaan of zal ik blijven?, leeft tan dag tot dag in de hoofden van hen, die in Oost- Duitsland wonen, juist omdat zij zo gemakkelijk deze wereld kun nen ontvluchten. Telkens zijn er weer mensen, die het niet langer uithouden. Gemiddeld driehonderd personen molden zich per dia op het vluchtelingenbureau in West- Berlijn. In totaal zijn reeds drie miljoen Oost-Duitsers gevlucht. OVERBODIG Het vluchtelingenprobleem geeft niet alleen zoveel moeite omdat al deze men sen materieel voortgeholpen moeten worden, maar vooral omdat elke vluch teling de schok van zijn leven heeft ge- DAMPO-MASSAGE verdrijft pijnen en stijfheid uit ledematen,spieren en gewrichten j^n^naakt^erejveerjenigji Priesters werden protestant Secretaris van Spaans kardinaal iverd anglicaan Michiel de Berdt een rooms-katho liek missionaris in Japan, die enige tijd geleden zijn kerk de rug heeft toegekeerd om protestant te wor den, zal zeer binnenkort als zende ling naar zijn oude zendingsveld te rugkeren. Hij wordt uitgezonden door de Christian Reformed Church Amerika. In de Episcopaalse Kerk van de Canadese stad Woodstock werd enige dagen geleden de ex-priester Ra fael Jiminez de la Sota tot anglicaans geestelijke gewijd. De la Sota was enige jaren lang de secretaris van ardinaal Seguro van Sevilla in Spanje. Pater De Berdt kwam als missionaris „j Japan in aanraking met de boedis- tische godsdienst. Hierdoor kwam zijn geloof aan het wankelen. Het gevolg was dat zijn overste het beter oordeelde dat hij enige tijd naar zijn geboorteland Bel gië terugkeerde. Hij bracht enige tijd door in een Trappistenklooster. Door de protestantse radiouitzendin gen kwam hij tot een bewust persoon lijk geloofsleven. Ondanks het feit dat hij een nieuwe benoeming kreeg per 1 februari besloot hij op 29 januari de Rooms-Katholieke Kerk te verlaten. Hij werd bij zijn overgang geholpen door het Ex-priesterfonds, dat uitgaat stichting „In de Recht Straat". gaan dragen. In Nederland is echter geen kerk die Japan als zendingsterrein heeft. Hij is nu door de Christian Reformed Church aangenomen. Met ingang september a.s. zal hij naar Grand Ra pids vertrekken om daar kandidaatsexa- n in de theologie af te leggen. Daar- zal hij worden uitgezonden naar Ja- Naar Canada In de Canadese stad Woodstock werd pater De la Sota tot anglicaans pries ter gewijd door bisschop Luxton. De pater had opdracht van zijn kardinaal gekregen om deze geestelijke te be- naderen, omdat de kardinaal inlichtin gen wilde hebben over de Anglicaanse Kerk. Dat geschiedde vijf jaar geleden toen bisschop Luxton een bezoek bracht aan Spanje. Met behulp van een tolk volgde er een langdurig on derhoud. Hoewel de pater deze anglicaan voor al benaderde in verband met een bezoek dat een anglicaans diplomaat zou bren gen aan de kardinaal van Sevilla kwam natuurlijk het gesprek ook terecht op het anglicaanse geloof. Pater De la Sota werd hierdoor aan het denken gezet. Enige tijd later hield De la Sota de bisschop opnieuw op straat aan. Opnieuw volgde er een gesprek dat toen een veel persoonlijker karakter droeg. Het duurde evenwel nog jaren voor De la Sota be sloot om anglicaan te worden. Enige tijd geleden vluchtte hij weg in de bergen en slaagde hü er in passage te boeken naar Canada, waar h(j vorig jaar in de zomer aankwam. De la Sota is nog steeds bezig met de studie van de Engelse taal. Voorlopig zal hij optreden als assistent-bibliothecaris van het Huron College. Daarna zal hij een gemeente dienen van de Episcopaal se Kerk in Amerika. Beroepingswerk d. Pol te Veenendaal. Bedankt voor Oostwoud-Midwoud (toez.) J. G. Beerthuis, kand. te Hilver sum; voor Bruinisse: J. C. van Nieu- kerken te Hattem. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zwartebroek: A. I. Koffe- man te Nijkerk. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te St. Jansklooster: J. M. Visser te Dokkum. Zendeling in Kameroen vermoord De Duitse zendeling Bernard Kopp uit de Elzas is in de afgelopen week in Douala. de hoofdstad van Kameroen in Afrika door terroristen vermoord. De 31- jarige zendeling zou de leiding overne men van het predikantenseminarium van de Evangelische Kerk van Kameroen. Hij woonde reeds twee jaar in dit land. Samen met nog drie andere Europeanen werd hij midden op de dag in een win kel overvallen. Zendeling Kopp overleed aan een hoofdwond, de andere drie Euro peanen werden zwaar gewond. Benoemd tot hoofd van de Derde Herv. School te Ermelo: M. G. Schouten te Rijswijk N.B.; van de Klaas_ Kater- Geref. evangelisatieconferentie Voor de 21ste maal belegde het Verband van Evangelisatie- commissies in de Gereformeerde Kerken een pinksterconferentie die geheel gewijd is aan het evangelisatiewerk. Uit de jaar verslagen bleek dat een geheel nieuwe opzet van het blad Hori zon gewenst is, en dat een com missie is benoemd om het evan gelisatieblad Witte Velden om te zetten tot een instructieblad. Uit het jaarverslag van de secretaris, ds. H. Vollenhoven bleek o.m. dat het bestuur zich heeft bezonnen op de taak i plaats van het Verband in het Evan- disatlewerk. Gaarne wil het als "op vang- en doorgeefcentrum van wat er in gewone commissies leeft, blijven fun geren. In de brochure: „Gemeenschaps vorming in en door de Kerk" zijn nieuwe wegen aangewezen. Een commissie van vijf bezint zich op een nieuwe opzet van Witte Velden. Men acht een meer alge meen instructieblad in de geest van het Zendingsblad. zeer gewenst. Ds. Wiersinga bracht het werk van Zonneglans en het maandblad Horizon extra onder de aandacht. Voor Horizon bestaan grootse plannen. Maar het aan tal abonnees zal tot ten minste 5000 moeten oplopen wil het exploitabel zijn. In september komt een proefnummer van de nieuwe opzet, waarmee men januari wil starten. Dit staat óók in het Pinksterverhaal: „Uw zonen en uw doch- ters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien." Dat is allemaal een gevolg van de komst van de Heilige I Geest. Profeteren is geen privilege van de ouderen: de Geest i is het deel van oud ènjong. Maar het is misschien opvallender, als de jeugd profeteert. En het vraagt waarschijnlijk ook meer moed. Voor zeer velen geldt namelijk nog altijd de opvatting, dat wie jong is wel andere interessen en belangen heeft dan „het godsdienstige". De jeugd wil niet graag van stichtelijk heid beschuldigd kunnen wordenEn toch: wat daar staat in het Pinksterverhaal is geen fabeltje en geen toekomst-, muziek. Want de Heilige Geest zorgt voor de feiten: er is een gegrepen jeugd, die Gods Boodschap uitdraagt, op school, op het werk, op de straat. De Boodschap van redding voor de wereld en voor alle mensen, die in zichzelf zijn vastgelopen. Er is een profetie met woord en met daad, in leer èn leven, i En dit is de ware profetie van de jeugd dwars tegenover de valse profetie, waarvan de wereld vol is: de schijn, die mis schien o zo lang schoon blijft, maar die vroeg of laat ónder- vonden wordt als hol en zonder inhoud. INKONSEKWENT TIJDENS de jubileumbijeenkomst bond, het C.S.W.V., waarbij de Jjj van de Nederlandse Christelij- N.A.P.B. was aangesloten, reeds in ke Bond van Werknemers in de de S.E.R. zitting had, geeft te den- Hout- en Bouwnijverheid is vorige ken. Was de heer Dura wellicht w week met name één zaak goed toen reeds bereid de aansluiting naar voren gekomen, namelijk de van zijn bond bij het C.S.W.V. er ki Instelling van een bedrijfschap voor aan te wagen? Indien dit zo mocht jlii de bouwnijverheid. De minister van sociale zaken, mr. ook niet te zijn, dan zal men op het ogenblik moeten tillen v dr. C. J. M. A. van Rooy, ver- aan het feit, dat de heer Dura nu klaarde te betrenren, dat dit be- inderdaad het lidmaatschap bij het1* drijfschap er nog steeds niet is. De C.S.W.V. heeft opgezegd. De hou-^ voorzitter van het C.N.V., de heer ding van het verbond tijdens de C. J. van Mastrigt, achtte het een staking, welke als reden wordt op-'mi eis van christelijke verantwoorde- gegeven, is dan ook niet veel lijkheid, dat dit bedrijfschap er meer dan de bekende stok om de komt en ook de voorzitter van de hond te slaan. jubilerende N.C.B., de heer J. van De heer Dura zou zelfs een nieuwe03 Eibergen, legde bijzondere nadruk op een verdergaande verbetering van de verhoudingen binnen de be- met meer recht van spreken bij defy drijfstak en een voortgaande menwerking. Het zou bij het zestigjarig bestaan S.E.R. om een zetel te kunnen aan kloppen. Hij behoeft er echter air. niet op te rekenen, dat de bond, het Verband van Geref. Evan gelisatiecommissies op Woud- schoten was een jeugddag, waar voor velen een extra reis hadden gemaakt om in de morgenuren te luisteren naar het referaat van mej. dra. W. F. van Stegeren ge titeld: Hoe brengen we het evan gelie aan de jeugd in haar ont wikkelingsgang? Op overzichtelijke wijze ging zij na hoe de belevings- en fantasiewereld zich op de onderscheiden leeftijden laat gel den en op welke manier leiders en leid sters daarmee rekening dienen te hou den. Het beeld van de ouders b.v. heeft tot circa het 9e jaar een grote invloed op de voorstelling welke het kind zich maakt van God. Helaas is dat beeld vaak negatief geladen. Na het 9e jaar gaan de dingen die „echt gebeurd zijn" een steeds grotere rol spelen. Hier zijn de verhalen over grote figuren uit de Bijbel uitermate ge- I schikt Met nadruk verklaart spr. dat bepaalde leeftijdsgroepen nooit als „te moeilijk" voor het evangelie mogen wor den geacht. Wel zoeke men naar de juis te vorm. Gemengde groepen geven vaak de moeilijkheid dat de kinderen voor elkaar niet willen weten dat zij geboeid zijn door het evangelie. Voor elke leeftijds groep zijn 3 punten uitermate belang rijk. Zelf geloven in de kracht van het Evangelie. Het wonder zien dat men het Evangelie kan en mag brengen en het zoeken in besef van eigen verantwoorde lijkheid naar die vormen van Evangelie verkondiging die rekening houden met leeftijd, omstandigheden en mentaliteit clubjeugd. Industrie Op de avond van de eerste confe rentiedag sprak drs. G. H. Homans over „Evangelie en Industrie", na in geleid te zijn door dr. D. van Swlg- chem als praeses dezer conferentie, die drs. Homans typeerde als de „captain of industry", daar deze met bijzondere opdracht werkzaam is als industriepredikant in de IJmond. Elke piëtistische benadering is bij voorbaat machteloos en ook de indivi dualistische moet worden afgewezen. Men dient zich immers niet te richten tot de enkele mens maar tot zijn gezin de groep waartoe hij een groot deel zijn tijd behoort. Momenteel werkt n met 20 gesprekskrlngen waarvan de meesten enigermate zijn afgestemd op het sociaal milieu terwijl anderen wat gemengd zijn. Een waagstuk, maar zeer interessant is het af en toe bijeen brengen van deze groepen. Het is duidelijk dat niemand hier „vrijblijvend" vrome woorden kan zeggen omdat hij spreekt in een kring van collega's en hij zijn eigen woorden moet betalen in zijn werk. Kenmerkend is dat de uitgangspunten voor een ge sprek steeds weer liggen in de vragen die de industrie stelt, omgekeerd derhal ve met wat in Bijbelkringen geschiedt. Hoewel men niet kan spreken van een aparte industriemens spelen toch bepaal, de faktoren een grote rol. Door het ra tioneel technisch denken heeft men weinig oog voor de „imponderabilia". 38 „Laat iedereen maar getuigen wat hij wil" ver volgde Van 't Hof met donderende stem. niets zal mij weerhouden om je een ploert te vinden. Wat heeft deze vrouw je gedaan enkel dat ze zich niet door je geflikflooi om de tuin heeft laten lei den en een hand legde zich op de schouder van Van 't Hof. een stem aan zijn oor zei: „pas op de baas!" Hij rweeg; in de deuropening stond roerloos met een uitdrukking van diepe afkering op zijn gezicht meneer Bolnes met een vreemde heer. ■s Avonds kwam Van 't Hof Anne ln haar woning opzoeken. Hij drukte haar zwijgend de hand en nam haar opmerkzaam op. Ze zag er kalm uit. wat bleekjes, maar dat had ze gehouden na Paultje's Hoe is hot met de jongen?" vroeg hij terwijl hij zijn jas uittrok en een stoel nam. Hetzelfde, slap en witjes, geen eetlust, geen zin ®m op te staan." Van 't Hof knikte. „Arme meid zei hij. „Waarom?" Haar stem klonk geïrriteerd. „Ik ben niet een van die luxe vrouwtjes die bij het minste of geringste de moed verliezen!" „Kalm maar, kalm maar",- suste hij zachtmoedig, „ik weet wel hoe je bent; maar nu wat anders, wat ben je van plan te doen?" Anne slikte. „Ik zal geen keus hebben hè, de baas stond toch al niet bijzonder sympathiek tegen over me. hij zal me wel ontslaan." „Inderdaad." Van 't Hof keek haar niet aan. „Ik ben om zes uur nog naar hem toegegaan om hem te polsen. Hij had nog nooit zoiets beleefd zei hij. hij wilde dergelijke scènes voorgoed onmogelijk ma ken. Ik heb nog gewezen op Overeem's unfaire hou ding en gezegd dat het toch niet jouw schuld was als een ander zich zo gedroeg maar Bolnes is be krompen." Anne knikte. „Ik weet het" zei ze moe.„hij heeft het me in zijn hart nooit vergeven dat ik op zijn kantoor heb durven komen." „Bovendien", vervolgde Van 't Hof. „heeft hij een nichtje van een jaar of achttien; het kind van een zuster waar hij allang een plaatsje voor zoekt. Hij heeft me dat tijden geleden al eens terloops ver teld je zult zien dat hij die op jouw plaats gaat netten. Maar om nu op jou terug te komen, als ik Jou was zou ik zelf morgenochtend m'n ontslag WILLY STRUT gaan vragen. Dan blijft de eer aan jou en Bolnes vindt dat waarschijnlijk ook aangenamer. De weer slag daarvan zal wel merkbaar zijn in je getuig schrift." Anne glimlachte treurig. Weer zou ze opnieuw kunnen beginnen. Al haar harde nauwgezette arbeid, al haar plichtsbetrachting werd ten slotte zo weinig gewaardeerd dat de eerste de beste kwaadwillende man haar brodeloos kon maken. „Je zult gauw genoeg iets anders vinden", troost te Van 't Hof. maar Anne schudde beslist het hoofd „Nee", zei ze. „ik ben zo negen en twintig dat is al oud voor kantoor en ik heb geen zin om weer voor zo'n schijntje te werken als in het begin hier en verder vroeg of laat krijgen we weer hetzelf de als we nu hebben gehad. Ik denk er over om buiten te gaan wonen en een zomerpension te be ginnen. Het is een waag want ik heb niet genoeg geld om het lang uit te zingen en ik zal een flink huis moeten huren en het van top tot teen moeten inrichten. Wat ik hier aan meubels heb is niet noemenswaard." Van 't Hof keek critisch om zich heen. Er ston den de meubelen die Anne indertijd uit de boedel van haar vader had behouden. „Nee", zei hij, „daar kom je er niet mee. En ik weet ook niet of het een goed plan is daar moet ik eerst eens over na denken." „Ja",zei Anne ondanks zichzelf geamuseerd, het is dus mogelijk dat je je veto er over uitspreekt." HU streek zich glimlachend over het haar. „U hebt gelijk mevrouw Van Velzen u moet het me maar vergeven dat ik me met uw zaken bemoei." Zijn stem werd zacht, „maar er zijn ogenblikken dat ik je zo'n arm klein meisje vind Anneke en je zo graag zou willen helpen en beschermen." Anne's gezicht ontroerde. „Anneke zei ze peinzend, „zo noemde Marc me ook wel eens Van 't Hof en Betty voorzagen grote moeilijkhe den voor Anne als ze zonder de nodige middelen haar plan zou gaan uitvoeren. Daarom stelden ze haar voor haar het benodigde geld te lenen en hoe wel Anne, gewend als ze was op eigen krachten te drijven, aanvankelijk de geboden hulp niet wilde aannemen, overtuigde haar gezond verstand er haar ten laatste van dat ze er zonder deze ruggesteun niet komen zou. Het plan bleek overigens ook ge makkelijker te zijn uitgedacht dan uitgevoerd. Wel ke plaats moest ze kiezen en was daar levensmoge lijkheid voor een nieuw zomerpension? Een stuk of wat zondagen besteedde ze met hier en daar heen te reizen en eens goed poolshoogte te nemen. Maar dit kostte veel geld en tijd en ze schoot er niet hard mee op. Toen bedacht ze iets anders, ze koos een aantal dorpen uit, die in een mooie streek waren gelegen en die enige bekendheid hadden als vacantieoord, en schreef toen V.V.V.'s om inlichtingen. Een maand na haar ontslag had ze in een groot Veluws dorp een ruim aardig huis gehuurd t ze zelfs al zeker van één blijvende gast. DeJl taris van de V.V.V. had haar verteld, dat de vader van de dokter, een oude heer van zeventig jaar. in het dorp wilde komen wonen. Als zij nu eens naar de dokter toeging De besprekingen waren tot wederzijds genoegen verlopen, de oude heer zou een zit- en slaapkamer krijgen en apart worden bediend. In haar nederige woning in de Amsterdamse bin nenstad begon Anne nu haar berekeningen te maken. Wat leek de kamer, die zij dikwijls somber had gevonden, nu eensklaps veilig en wat voelde zij zich thuis in de straat, waar zij zoveel mensen van aanzien kende. Maar ze bedwong haar angst voor de onzekere toekomst en nam Paultje, die zo stig licht woog, op schoot om hem te vertellen de grote tuin. waar zij gingen wonen, waar hij de hele dag in zou mogen spelen. Er stond een hoge. forse kastanje in met heel stevige takken; daaraan zouden zij een schommel vastmaken en aan de ap pel- en pereboom hingen een massa vruchten. Die waren in de herfst rijp en dan zouden zij die samen Advertentie Can goeda wenk 1 voer vn vaderdag, geschenk y v«n Z.7S tot 4.BO Aanslag op hoogleraar maandag voor rechter dr. E. Reinders van het leven te bero ven door uit een pistool op korte af stand op het echtpaar te schieten, zal op maandag 20 juni om tien uur te recht staan voor de rechtbank te Arn hem. Mevrouw Reinders werd slechts licht gewond, haar bejaarde echtgenoot ln het geheel niet. Als officier van justitie treedt op mr. J. van IJsendoorn, als raadsman van de Bulgaar, mr. N. M. Muller. Als getuigen k charge zijn dagvaard mevrouw prof. Reinders een lid van de examencommissie van de landbouwhogeschool. Aan de Bul gaarse student is een tolk in de Slavi- plukken en opeten. Paultje luisterde aandachtig, 'sche talen toegevoegd. van de bond een mooi resultaat die hem steeds trouw is gebleven, van het werk van de vakbeweging namelijk de r.k. aannemersbond^ geweest zijn, indien men had kun- onder leiding van de heer Nelis- sen, in dit scl ze naweeën staand of spoedig in te stellen be- overigens de heer Nelissen nog welL drijfschap voor de bouwnijverheid, te denken geven. Helaas is het nog niet zover. Indien de N.A.P.B. tegen een dergelijk bedrijfschap een bedrijfschap voor de bouwnij- gekomen is van de zijde van verheid, dan heeft deze bond inder- de algemene aannemersbond, de daad een sterke troef in handen. Dt*"1 N.A.P.B., de bond van de heer J. representatieve meerderheid, di<^ Dura Dzn. Bekend is nog wel zijn nodig is om tot een bedrijfschap uitdrukking over het ruitjespa- te komen, ontbreekt dan namelijk^ troon van de Wet op de P.B.O. Maar de wet kent nog een andere Ook kan echter bekend zijn, dat de mogelijkheid. In plaats dat de_ heer Dura ln zijn verzet tegen de S.E.R. aan de staatssecretaris ad~ P.B.O. niet consekwent is. Zijn vies uitbrengt, zou de staatssecrc^ wij goed geïnformeerd dan wil de taris aan de S.E.R. om advie heer Dura wel graag een zetel kunnen vragen over de wenselijk voor de aannemers claimen in de heid tot instelling van een bcdrijl Sociaal-Economische Raad. Geheel schap. Het is dan mogelijk zonde op eigen houtje heeft hij begin 1958 medewerking van de N.A.P.B. tocl namens de Raad van Bestuur Bouw- tot instelling van een bedrijfsehaj bedrijf staatssecretaris Schmelzer te komen, indien de overige orga om een dergelijke zetel verzocht, nisaties in de bouwnijverheid w«J Dat de heer Dura toen reeds heen bereid zijn haar medewerking tol kon stappen over de moeilijkheid, te zeggen, dat het centrale werkgeversver- CHRISTEN ONDEROFFICIEREN (Van onze soc.-econ. redactie) De mens is in het tijdperk van de atoombewapening voor een dilemma geplaatst, waaruit hy niet kan vluchten. Hy accepteert die bewapening met het risico zelf vernietigd te worden, of hy accepteert haar niet met het ri sico geestelijk gedood te worden door de vyand. Zo ongeveeir stelde gisteren dr. B. Rietveld, Gereformeerde predikant te Den Haag. het op de algemene vergade ring van de Nationale Christen Onderof ficieren Vereniging en de Chr. Sociale Onderofficieren Vereniging in Utrecht. Dr. Rietveld sprak op de tweede dag van het drukbezochte congres over de christen-militair en de atoombewapening. De Haagse predikant koos duidelijk voor de atoombewapening, daarbij we tend dat deze keuze de mogelijkheid in zich houdt tot zelfvernietiging, dus tot de biologische dood. Hij wees er echter op dat het aardse leven wel heel erg belangrijk is, maar niet absoluut, net zo mm als aardse vrede belangrijk, maar volgens het Evangelie niet abso luut is. De predikant meende dat de andere keuze die tot geestelijke dood kan lei den als de vijand zich ontpopt als de antichrist, de taak van de overheid ter zijde stelt. De overheid is van God op gedragen te beschermen ex. dient da«r- oto over een apparaat te beschikken om die taak uit te voeren. Dat dit apparaat een steeds ingrijpender effect teweeg kan brengen, zoals de atoombom, moet de christen niet verbazen. Hij kon we ten dat het zover zou komen. Zonde leidt eenmaal tot een catastrophe. Geestelijk Dr. Rietveld wees er op dat geestelij ke dood, die kan ontstaan als de vijand van chemische en psychologische midde len gebruik maakt, veel en veel erger is dan de biologische dood. Voor de christen moet het einde van de wereld niet vreemd zijn. Hij kaïj immers reke nen op een nieuwe hemel en een nieu we aarde. De Haagse predikant meende dat de christen wel degelijk iets kan doen in het atoomtijdperk. Hij dient vooral als Individueel mens volkomen ernst te ma ken met het evangelie. Het ongeloof en het verzet tegen de wet Gods is immers de oorzaak van alles. Alleen het ge loof kan de wereld redden. De overheid dient voorts met inspanning van alle krachten haar vredeswil in deze we reld duidelijk te maken. Doch zij is ge roepen een schild voor de zwakken te zijn en daarin moet zij zich gesteund wf," ten. p Onderscheiden Op deze tweede congresdag behandel den de afgevaardigden verschillende af delingsvoorstellen met betrekking tot sociale positie van het militair beroepf personeel. Er werd gesproken door gal tên uit België en Duitsland. Vier gepef sioneerde leden, allen 50 jaar lid vi de vereniging, werden onderscheidé met het C.N.V.-insignc in goud met la; wertak. Het waren A. T. van Oostero: (erevoorzitter), G. Korenhof. D. Krox en O. de Raadt. „Werkers van het ee ste uur", noemde CNV-secretaris Schouten, die de onderscheidingen nil oorkonde uitreikte, deze veteranen. De afgevaardigden kozèn voorts de 6 ren W. Knobbe, W. Broerse en K. Jonge in het hoofdbestuur. De heer Holtrop werd wederom aangewezen ai voorzitter. Bondsvergadering j. Vrije Ev. Gemeenten De Bond van Vrije Evangeliscl Gemeenten in Nederland hoopt ft maandag 27 en dinsdag 28 juni zij. jaarlijkse algemene vergadcring U houden op de Ernst Siüem-hoeve I Lage Vüursche. Afgevaardigden van de aangesloti gemeenten zullen dan moeten beslissf of zij gelden willen voteren voor ei eigen vakantiecentrum. Er is een voiv. stel ingediend door de Commissie-vrL.' wenwerk, die onder andere zorgt v(tf jaarlijkse vakanties voor chronisch Zi, ken, bejaarden en huismoeders, om*1 of niet samen met de jeugdorganisal vejo tot de aankoop van een eigen c<* trum te mogen overgaan. De Bondsvf* gaderuig zou voor dit doel gelden schikbaar moeten stellen. :h id) Tevens komt een voorstel aan de oro ce om het minimum-salaris van de prni Pikanten te verhogen van 4500 f oOOO. De onlangs geïnstitueerde kc meente van Zwijndrecht vraagt om tc lat mg tot de Bond van Vrije EvanC lisch« Gemeenten. lal In aansluiting op de Bondsvergaderife zal er voor 'teerst sedert jaren weer theologische school-dag worden gebWj den te Utrecht. De Goese predikant i J. Karelse zal spreken over de „w;i mars van de eerste gemeenten", i rector van de Theologische School. I J. v. d. Werfhorst over „Ons dankbi" voortgaa" nu." Een forum onder 1® ding van ds. Jac. Lissenberg zal actf® le vragen beantwoorden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2