ZONDAGSBLAD STUDIEREIS DOOR TSJECHOSLOWAK1JE (111) ut eea fre&ojidctt vKyfoid VOORJAAR Wat houdt de opleiding op ee toneelschool in PIANOCONCERTEN VAN LISZT EN TSCHAIKOWSKY r;. u ZATERDAG 4 JUNI 19 meldeie kuist JN EEN tentoonstellingszaal van de Bond van Tsjecho- slowaakse beeldende kunste naars in Praag vond ik abstrac te schilderijen. Men begrijpt mijn verbazing. Abstracte, dus voorstellingsloze kunst in een land achter ,,het ijzeren gor dijn". Dat is toch volkomen in strijd met de idee van het so- cialistisch-realisme? En in het Westen denken we toch dat Oost-Europa op dit gebied een heel eind achter is? Op kunst gebied gaan we dan overeen komsten zien o wondere we reld vol tegenstrijdigheden tussen het communisme en het nationaal-socialisme. Hitier heeft ook eens de abstracte kunst in de ban gedaan en zelfs een expositie laten orga niseren van ,,entartete Kunst". Onder het communistische be wind zijn er al heel wat kun stenaars, speciaal in Rusland, die door de partijleiding on der handen zijn genomen, om dat hun kunst dat sociale rea lisme miste en formalistisch was. Na enkele berispingen heeft de Russische compo nist Serge Prokofieff eens gezegd: ,,Ik zal naar een dui delijke muziektaal zoeken die mijn volk kan begrijpen en waarvan het houdt". En in Po len is in 1952 de grote schilder Wladyslaw Strzeminski van honger overleden, omdat zijn ,,unistisch" werk geen genade vond in de ogen van de bezet ter. Maar nu ineens in een openba re tentoonstellingszaal in Praag abstract werk van Pravoslav Ko- tik (19131959). En dan vraag ik zo aan bezoekers hoe ze het vin den. Het zijn heel gewone men sen, jongeren en ouderen. Ze re ageren verschillend, zoals men ook bij ons verschillend reageert op de abstracte kunst. Dat een oude vrouw zegt: ,,Ik begrijp er niks van", is heel natuurlijk. Maar dat een man van middel bare leeftijd reageert met „Hoe langer men kijkt hoe meer het je aanspreekt. Is die kunst in het Westen nu ook bekend?", dan kijk je toch in dat land wel even vreemd op. Een jong meisje staat in stille bewondering voor een der Picassiaanse doeken in felle kleu ren en verzucht: „Dat is tenmin ste iets anders dan al die lieve voorstellingen met kleine kinderen of al die geschilderde pathetiek rond de arbeid". Een jonge schil der kijkt me heel scherp aan en zegt: „Jullie hebben veel betere dingen in het Westen. Maar die nooit. Denk echter niet Gevaren van een ideologische beïnvloeding menleving zo gemakkelijk moge lijk te maken, doch om de ande ren mee op te voeden. En er zijn in Tsjechoslowakije voldoende voorbeelden van dit juiste verant woordelijkheidsgevoel, waarbij de kunstschilder zichzelf geen artis tieke verwijten behoeft te maken. Zo'n figuur is ook de graficus Pavel Sukdolak, die de Boheems- Moravische hoogvlakte in beeld bracht, die vogels tekende, maar die vooral de laatste jaren Tvoo.. greep in zijn - t^N van de eerste vragen die zich voordoen bij het schrijven van een artikel over de opleiding aan een toneel- Met namen noemen zou lk ver- scj|00| js weif waj een mens er- der kunnen gaan, maar dat is on- toe drijft acteur te winen wor- begonnen werk. Zaak is vast te de0j een vak daj toch wel tot stellen, dat de beeldende kunste- de zwaarste gerekend mag wor- naar in Tsjechoslowakije verlangt den, niet alleen vanwege de naar een grotere vrijheid, maar psychische-, maar ook vanwege ook gebonden zal blijven aan de de fysieke eisen. Psychisch beste traditie die het land op dit zwaar door het zich steeds mpnc d;c verdiepen in het spelen. Straks knakt uw leven, breekt het af en zijn de bloemen bloemen op uw graf. En daarom heeft mijn hart geen voorjaarslied. Ik wil wel zingenmaar ik kan nog niet. JAAP ZIJLSTRA lingen zich voor 't eerst pr< teren aan de directeuren van beroepstoneel. Bovendien is er een jury aanwezig die uitmaal de leerlingen al of niet tot hel roepstoneel worden toegel; een jury die om de drie je die avond hebt te van de tweede naar de derde wordt gekozen, klas, waarop de dat jaar ingestu- gebied heeft. Wil Tsjechoslowakije voorkomen dat de balans bü een denken en doen en laten van *Het is vreselijk moeilijk „je- deerde scènes voor een jury, be- Meester eventuele werkelijke vrijheid net een ander, fysiek door het we- zelf te zijn". Dit blijkt wel uit staande uit bekende acteurs en ac- hadden, zo zal overslaan als in Polen op kelijks uren rijden (per bus!) het feit, dat men er op de toneel- trices, vertoond moeten worden, De schoolperiode wordt afi schilde,- erboeldh.uwnebled «e- naar aUe ujUgJ».envan ons ^rtinVn'^eT^n'"" Sn'deSS™ triple. wïnHS?UffdS schied is, dan zal men nu, \an- Jan3- En ondanks deze eventue- hgt toneel op durven komen, rus- Maar alleen met spellessen zijn van kunst wordt bijzonder daag nog, de moed moeten vin- le bezwaren en nog veie an- ^jg i0peni gaan zitten, koffie drin- we er nog niet. Bewegingsleer- aandacht besteed, juist omd; den de in de kunstenaars levende dere zijn er ieder jaar weer keni eten etc., etc., zodat de toe- en schermlessen, colleges j J evolutionaire drang tot uiting -■<■ J-- i- doen brengen. De gevaren v vrijere ontwikkeling de t.v per slot van rekening heeft Bohemen altijd bij het Westen behoord de gehele Westerse kunstontwikkeling meegemaakt. Impressionisme. expressionisme, kubisme, realisme, surrealisme, futurisme het is alles in dat land meegegroeid. Grote impressionisten waren o.a. Vin- cenc Benes, Karei Holan en Jan Slavicek, Emil Filla expressionist a la Nolde Jan Slavicek, de Praagse schilder: „Geen artistiHe verwijten jegens mijzelf en geen maatschappelijke verwijten jegens het collectief waar voor ik werk". M I- JH8LPB__ geheel andere aantal mensen die toela- schouwer de indruk krijgt, dat de Franse. Duitse, Engelse en Ne- aan de acteur stelt dan het t( tingsexamen gaan doen aan een spelers in de huiskamer zitten, derlandse literatuur, dramaturgie, Mede door de t.v. van onze drie toneelscholen kortom, dat de handeling natuur- cpstuumkunde kunst zijn heel wat minder, dan (Amsterdam, Arnhem de gevaren van een beknotting tncht^ die jproberenjiaar drie 1 Maas- üjk wordt. Elementaire oefening decorbouw geworden, dat 1 niet te vergeten psychologie, al van het land de leerlingen^ deze lessen zorgen ervoor dat de alle drie de scholen te zien ki dagen op een toneelschool van Voor zover wij weten is datj 's morgens vroeg tot vaak des dit jaar het eerst het geval de kunst. Geen enkele ideo- j"""? blijven, om ten slot- i - te blakend van ijver aan hei losre zal bepalend moeten en tonee,,. teJ komen, we. kunnen zyn voor pp 6 tende dat daar een hard leven scholen dezelfde: de elementaire retische gedeelte van de opleiding Juist in deze tijd proces van de kunstenaar. zaj wacjjten> voj teleurstellin- oefening. De leraar geeft de leer- nog niet zoveel waarde, men is junctuur en een steeds rt L- „oizs TT, alen «nonn gen en ontgoochelingen. ling. of enkele leerlingen, een al gauw gaan inzien dat met de wroetend materialisme i Dat men ook vele malen gecon- s s s oefening op, een situatie uit het huidige toneelconstellatie met o.a. goed. dat er altijd weer j fronteera wordt met kunstwerken Welnu, wij zijn tot de conclusie dagelijkse leven, die de leer- de vele buitenlandse contacten, zijn die bereid zijn te levei gekomen dat er haast geen acteur lingi(en) -_.x. .„x 4. die de arbeid verheerhjken. is na- gek0^'e"n dat er haast"geen"acTeur lini(èn) na enkeie minuten be- artistieke verwijten jegens zich- tuurlijk ook onjuist. De kunste- te vinden 2al zijn die de hierbo- denktijd moet(en) kunnen spelen. ",f f"n gestelde vraag zal kunnen be- Is de oefening afgelopen moet zelf zijn onderwerpen Ivindon en de toeschouwer ?al via - ,1 «-„Kir-t- „o "j" ik werk, te hebben." Zo'n uit- de kunst ook eens iets anders KS,lK£??.lT.xJSjSifThï" spraak is tekenend voor de kun- moeten zien dan dat. waarmee ïït'.ïf; stenaars in het Oosten. Aan de hij om den brode dag m dag zijde geeft die uitspraak een uit te maken heeft. Beeldhouw- gebondenheid aan, die werken en schilderijen van leer kunstenaar onmogelijk looiers, fabrieksarbeiders, gonnen). En een groep, getiteld „De hardnekkigen" (Spala. Capek fï'Sg* pn Zrzawi ctpldc Arh vnllpdia pepaaiae getxmaenneia en Zrzavy), stelde zich volledig achter de schilder-evolutie Frankrijk na Cézanne. Zou het nu mogelijk zijn Tsjechoslowakije bij een even politieke vrijlating, net als Polen het roer helemaal omgooit en zich uitsluitend op het abstracte of het experiment concentreert? Volledi ge zekerheid heb ik natuurlijk niet, maar toch geloof ik het niet. Ik geloof het niet omdat de Tsje- ievdVB én heeft een taak rhen ppn vpoI t* stdrV» traditie tevin-g en neeii een taait samenlevmg. Maar die taak odan antwoorden. Êen enkeling zal zeg- krijgt hij zowel van zijn leraar gen: „Ik hou ervan de mensen te als van zijn klasgenoten te ho- laten lachen, te laten huilen of ze ren wat er allemaal fout c' J een ogenblikje af te leiden van was, en waarom het fout hun dagelijkse beslommeringen", Een welbekende begin-opgave is de meesten zullen deze iet- bijvoorbeeld deze: Enkele mensen Eindexamen het toch niet te laten lachen, te lateni len, ons af te houden van I dagelijkse beslommeringen, e« direct of indirect te wijzen chen een veel te sterke traditie hebben om die geheel los te ma ken. Polen heeft een muziektradi tie, maar geen grote schildertra ditie. In Tsjechoslowakije en zeker in het Slowaakse deel zal er altijd iets van het eigen land blijven meespreken, iets van de eigen kunst, van de eigen natuur, van de eigen sfeer, van de eigen bodem. Niet zo gauw als Polen zal Tsjechoslowakije op kunstge bied alleen maar een internationa le taal gaan spreken. Een Pool is sterk individualistisch, minder groep-gebonden. Een Tsjech is heel sterk ingesteld op de groep, is van nature niet zo agressief. Wie dat mist wordt zo gauw aan gezien als conservatief. Dat is na tuurlijk een gedachtenfout. In wezen is de Tsjechoslowaak- se kunst niet conservatief, ook niet die, welke thans opgeld doet. In wezen is en blijft de Tsjecho- slowaakse kunst gebonden aan de geheel eigen sfeer van het land en doordrenkt van een grote men selijkheid en sociale bewogenheid. Dat ligt ook in de aard van het volk. Dat de werkelijk progressie ve kunst nog weinig kansen krijgt, dat een afd. Moderne Kunst van het Nat. Museum in Praag niet verder gaat dan een bepaald ku bisme en dat er op openbare plaatsen realistische beeldhouw werken worden gezet, wil nog niet zeggen, dat hier van een verstoft conservatisme sprake is. Ik geloof dat de dictatuur van de abstractie, zoals die b.v. in Jiet Sted. Museum te Amsterdam hoogtij viert, veel ernstiger is. De kunstenaar in Tsjechoslowa- wat idealistische zinnen niet over zijn bezig een torenkamer te be- maakt helemaal zichzelf te zijn. vrouwen, kolensjouwers, beton- hun lippen durven krijgen, en zij zichtigen, de gids heeft zojuist Hat ^an de andere zijde toont deze werkers, boeren etc. kunnen mooi zullen antwoorden: „Gewoon, wij verteld dat hij na het verlaten „rTtnTiG uitspraak een groot verantwoorde- kunnen suggestief, kunnen expres- hebben nooit anders gewild en we van de kamer op een knopje zal 5i_Ta lijkheidsgevoel. sief zijn, maar zodra er te veel zouden ook nooit anders kunnen, drukken waardoor de vloer uit de De kunstenaar immers is ook aandacht op valt wordt de arbeid We zijn naar de toneelschool ge- torenkamer zal zakken. De men- een sociaal wezen, althans dat niet meer een vreugde, maar een gaan, en als je het daar drie sen verlaten de kamer, maar een moet hij zijn. Hij mag niet buiten noodzakelijk kwaad. Het lied van jaar hebt uitgehouden betekent dat persoon (de te spelen) blijft ach- de samenleving gaan staan en zijn de arbeid kan toch wel klinken, in de meeste gevallen wel dat je ter, verdiept^ - neus ophalen voor de medemen- zonder rood-potloodstreep. On- het „heilig vuur" in je hebt". voorwerp, deel van die samen- danks dit is de beeldende kunst „We zijn in Tsjechoslowakije nog springle- gegaan", niet om hef de anderen in die sa- CORN. BASOSKI allemaal fout of goed F)E GEHELE opleiding, speciaal die dingen die toch ook urnm hPt font was J-' in het derde en dus laatste jaar, ianeriik ziin --- staat in het teken van het eind- lan*nJK zlJn de dag waarop de lccr- of andere „x j. Plotseling merkt hij de toneelschool dat hij alleen is, hij rent weten de deur, en wanneer hij ziet dat meeste mensen wel wat men daar deze op slot is bevangt hem een nu eigenlijk doet. Nee, daarvan panische angst. De leerling mag heeft men geen idee. Sterker nog, nu zelf weten wat hij doet. In de wij zouden niet gra^g de mensen meeste gevallen mag hij ook een de kost geven die toneelscholen oplossing voor de oefening ver- overbodig vinden, want je kunt zinnen. toneelspelen, of je kunt het niet. Door deze oefeningen komt de daar hoef je toch niet voor te le- leerling zover dat hij eerst gaat ren" denken: „Wat zou ik doen onder Vnlr deze omstandigheden", en even TUR- later een stapje verder: „Wat zou TV/TAAR DAAR valt wel degelijk die man of die vrouw doen onder iVl een heleboel te leren, want we de" omsUndigheden. en waarom he' a' "ïaFalVSk' Sr'; °R s dit „Winter bij de scheepswerf" ÉP„elhêtV!ë leeï die tollTdli ïêërt iifdeVereld van gedachten, alleen ware kimst nt tasniratie motieven., verlangens etc achter voor"kan komen? En om dat vak de geschreven tekst te doorgron- te leren zijn de toneelscholen er: aen- om af te leren wat iedere leer- Scenes ling denkt dat hij al weet x schooltoneel of de amateurvereni- ging. En om in plaats daarvan - - ------- erbij te leren wat het betekent „je- de drie jaar durende studie be- zplf te leren SDelen" Niet meer steed aan het spelen van scenes dat toneel opkomen en dan maar uit zowel klassieke als moderne wat gaan doen, nee, gewoon door stukken, waarin ook de vele, vele met je eigen persoonlijkheid, je spraakles-uren m praktijk eigen interpretatie, levensopvat- worden gebracht. Ieder jaar h®e« ting of hoe u het maar noemen er een overgangsexamen plaats wilt, te kruipen in de huid ndexamen-leerlingen van de Maastrichtse Toneelacade ring van „De droom der gevangenen" van Christoph c Schneider, Rob de Vries, Edmond Claassen en Kees C< (Foto Jacq. Hi Een kleuterschool te Zaan de tweede ***************-**** VIA NAALD «N PLAAT Wat zal men eigenlijk schrij' ven over zulk een dóódsimpel geval als de kleuterschool Zaandijk, die hier geheel voltooide v< beeld? Feitelijk kunnen wij nieuwe gebouw manschool groen worden gevormd, waf deze nieuwe school het nJ< Het spreekt vanzelf, dat i nog niet architectuur van deze n - school de tegenwoordige opc is aige- kundige inzichten tot uitim men. Nu geen somber gf meer met kleine ramen, dit over dit de jeugd ieder uitzicht op <C de Dirk Klei- reld daarbuiten benamen, L Christelijk kleu- grote glaswanden, die wel al J^RANZ LISZT en Peter Iljitsch Tschaikowsky leefden in on- geveer dezelfde tijd: Liszt van te schilderen hoe 1811 tot 1886 en Tschaikowsky Het meisje Markéta, een van de grafische werken van Pavel Sukdo lak, die aan de grens van Praag zijn atelier heeft. dat de Tsjechische schilder stil staat. Ik zal U naar enkele ate liers brengen. Daar ontwikkelt de kunst zich op internationaal ni- Het hele land door heb ik zo naar de beeldende kunst gezocht. De beeldende kunst van het ogen blik, van vandaag, van levende kunstenaars. Maar nergens vond ik in het openbaar meer die ab stractie van een Kotik. In het openbaar niet, wel op de ateliers. En dan denk ik weer aan Polen dat in 1956 weer zelfstandig werd en toen een tentoonstelling van moderne schilderkunst ging orga niseren in Warschau. Toen bleek dat de ateliers stampvol abstracte kunst waren en men zich geheel op de ontwikkeling in het Westen had georiënteerd. Zelfs oudere kunstenaars gingen meedoen: de schilders met het non-figuratieve, de componisten met de dodecafonie, de beeldhouwers met het constructivis me. In Polen heeft me dat heel sterk verrast. Niet altijd verheugd, want toch miste ik steeds iets van het eigen wezen van de Pool se kunst. Het was een internationale taal geworden, die men zowel in To kio als in Berlijn, als in New York, als in Parijs en als In Amsterdam spreekt. Het weien EN nu ben ik eigenlijk gelijk bij het wezen van de kunstontwikke ling in Oost-Europa gekomen. Tsjecho- '"e heeft v kije is vrij en wat hij wil, ma; bare plaatsen wil werken die met de groeps-instel- ling van de Tsjech rekening hou den. Men wil dus werken die be grepen worden en die vrij zijn van decadentie, zoals nu b.v. bij ons zelfs zgn. „barbaarse schil derkunst" wordt bekroond. op de open- Van 1840—1893. Beiden zijn 7 slechts echte vertegenwoordigers van de :-,nctorornantje/c jn de muziek. Bij beiden ook kan men een be paalde pathetische inslag vin den. Vooral merkbaar is dat in de Pianoconcerten van Liszt en Tschaikowsky. Hier is echt ge- zocht naar een virtuoos en over- Verantwoordelljkheid weldigend effect. Maar is het absoluut onjuist die Pianocon certen als weinig belangrijke de composities te beschouwen. Het hoort er tegenwoordig zo bij om van Liszt teronderwijs te Zaandijk alleen jeugd haar eigen domein iets zeggen vanuit de tegenstel- maar toch het volle contat «o.. -o- dit ling- Wij bedoelen de tegenstel- gelijk maken met de natui wei k veei Ree* vérrassen dan het l'nB tussen het sombere gebouw het leven buiten de schoolii le Pianoconcert. Dank zij IMPE- rechts op de foto en het vrolijke qjj. js zakelijke archite 1 RIAL is dat 2e Pianoconcert in m^we^ gebouw op de voorgrond. zjjn best, omdat wij een heel sterke uitvoering versche- door de pianist Bernhard Dat sombere houten gebouw i voormalig weeshuis, van hout d^g object, doen hebben met Praagse schilder Jan Slavicek ci MfLw. kunstenaar niet gemakkelijk geen en Tschaikowsky houdt dat In 1946 schilderde Pravoslav Ko zijn „Dakwerker" nog in deze r of meer realistische stijl. Later hij naar de abstractie overgega slowakiie heeft van oud* tijden af Wie zo eens achter elkaar enke le Pianoconcerten van Liszt en Tschaikowsky beluistert, werkelijk serieus beluistert, zal toch wel tot wat andere gedachten komen. Zelf heb ik ook wel eens wat afkerig gestaan ten aanzien van deze werken, maar bij het ouder -_i rïtmen,' kleuren en breeduitge- symphoniker o 1 v Georg Ludwig andere gehouwen zongen melodieën de luisteraar P jj-: waa°van 00k In dit weeshuis is beunt oiuieu- haksteenbouw met houtt" eeslepen in die schoonheids^. Wij hebben hier i paTwSrdVief toch ook wel weer XsSiil^ïï'tên BMtnir, dié terschool gevestigd geweest. vriendelijke klellir„ begrijpelijk, dat Beethoven eens me^ ^en maar door deze plaat Op het opengekomen terrein ten geverfd. Bij deze bouw koi? de kleine Liszt gekust heeft Dirk grQte bekendheid zal krijgen. Het w meesterpia- ayes van een innerlijke span- (ha.ns de B De oprecht- njng en jn het langzame deel van grote speellokaal reikt naar terscholen, die de vrije h< <?cn brede 2ang 2oals men maar vore„ tot op enkele meters van de lokalen van 3.50 m t zo weinig hoort. De plaatopper- de grens van de straat; de twee heeft verlaagd. Hierdoor vlakte heeft een heel klein beetje wat klemere kleuterlokalen blij- lokalen, die een breedte ruis, maar dat kan ook aan de per- Xfil ^P5E?-rneter hebben prettiger sing van het exemplaar dat ik ter bespreking ontving, liggen. CORN. B. nz Lis Schafer, onze vroegere meesterpi nist, noemde dat eens „De oprecl heid die de trouweloosheid zegent' en Liszt gaf hij de bijnaam „de oprecht-onoprechte", „een kome diant", een „stijlvervalser". Liszt heeft op stijlgebied wel iets op zijn geweten, o.a. zijn Bachbewer- kingen. Maar dat alles vergeet men toch eigenlijk wel als zijn beide Pianoconcerten zo geniaal worden uitgevoerd en zo prachtig zijn opgenomen. Vooral bij piano-, viool-, celloconcerten, etc. is een stereo-weergave wel heel bijzon der. Het solo-instrument krijgt dan o veel meer een centrale plaats, net jli als in de concertzaal. met een speelvijver, zandbakken klimwerktuigen is uitgerust. Afbraak van het voormalige v intiem geworden. Zo staat hier dan dit De kleuterschool le Zaandijk, waar prof. dr. ir. H. G. v. Beusekom het een en ander schrijft. (Foto Spies, Amsterdam). straks ruimte opleveren Be kleuterschooltje, voor de bouw van nog een lokaal, Haagse architect Romke de| waarmede deze school voltooid z*in beste krachten heeft zal zijn. ven. Het staat er goed, Rechts van de school zal dan T™ ^°rd"hafgale«i volstrekt eenvoud^", düf* daarachter gelegen kerï eeï rij bCan,woor' opgaande bomen zal worden ge- J plaatst. Zo zal een oase van Prof. Dr. Ir. H. G. v. BEU* zrlen door Philips i Boukoff. den leer je dieper te zien, laat je jeugdsnobisme varen en ontdek je schoonheden in eens verguisde werken. Gelukkig maar dat de mens die ontwikkeling meemaakt een geniale grijsaard", dat die ontwikkeling eigenlijk verder schrijft hij dat Liszt' tolkin Pianoconcerten, waarvan het le wel het meest populair is. Het 2e Pianoconcert in G-dur Op. 44 wor^t veel minder gespeeld en eerlijk gezegd is me dat niet hele- nooit stil staat. Nog dagelijks kan ken hem koud jaten' Die werken maal duidelijk. Want het le Piano- ik teren van wat groten uit voor- bevatten meer poëtische intenties concert is in feite veel uiterlijker, dan werkelijk scheppende kracht, veel meer in de stijl die Tschai- meer kleur dan tekening. Ondanks kowsky bij Liszt afkeurde. Hét 2e x. eflectvolle^ uiterlijke gewaad Pianoconcert is minder spectacu lair, maar is in wezen veel meer wat groten uit lijden hebben nagelaten ooK van wat de groten van daag le zeggen hebben Waarde- „.JÜB ring voor wat nu is behoeft ontbreekt het deze werken Sm nerlijke waarde". de waardering voor vroeger uit sluiten. Integendeel. En dan vraag ik alleen maar eens wie er nog in staat is zulke prachtige canti lenes te schrijven, zoals Liszt en Tschaikowsky in hun Pianoconcer ten deden, overgelezen, luister je met te meer interesse naar de twee Pia noconcerten van Liszt, die de jon- het geestelijk eigendom van de rasechte Rus Tschaikowsky, bij wie men achter de uiterlijke be schaving het wilde oer-instinct van de Russische volksziel voelt. Dat Overigens heeft Tschaikowsky ge Boelgaarse pianist' Yuri Bou- element mag men bij Tschaikows- niet altijd zo heel erg veel be- koff voor PHILIPS speelde met echt niet verwaarlozen. Doet wondering voor Liszt gehad. In de Wiener Symphoniker o.l.v. de men het wel, dan zal het artistie- zijn jeugd wilde hij orkestwerken Hongaarse dirigent Laszlo Somo- ke oordeel over deze componist maken zoals Wagner en Liszt. D gyi (stereo-langspeelplaat 835 031 wellicht minder gunstig uitvallen, kleur en de spanning van de or- AY). Eerlijk gezegd had Tschai- Maar dan is dat oordeel niet zui- kestklank wilde hij ook bereiken, kowsky wat die innerlijke waarde ver In Bayreuth (1876) maakte Tschai- betreft niet helemaal ongelijk, kowsky kennis met Liszt, die hem maar hij heeft zich daar zelf ook Als het 2e Pianoconcert, met toen heel hartelijk heeft ontvan- niet altijd zo druk om gemaakt, het componeren waarvan Tschai- gen. In 1881 was Tschaikowsky in Overigens is het altijd moeilijk te kowsky van 1879-1880 wel wat Rome voor de viering van de bepalen of een componist die in- moeite gehad heeft, werkelijk 70ste verjaardag van Liszt. In een nerlijke waarde verwaarloosde. goed wordt gespeeld, d.w.z. als de brief aan zijn vriendin Nadesjda De Pianoconcerten in Es-dur en virtuose inslag van het werk een Filareiofna noemt hij Liszt wel A-dur van Liszt moet men niet zo diepere muziiale en psychische

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22