leder mens een bijbel in zijn moedertaal
4
n
CONGO
ISRAEL
SUMATRA
CELEBES
GEESTELIJK
LEVEN
van het zendingsfront
ÏT
JAVA
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 4 JUNI 1960
Feest van de Geest
Pinksterfeest zendingsfeest zeggen de affiches van
de zendingscollecte. We zijn aan deze uitroep zo ge-
wend geraakt dat wij geneigd zijn te vergeten dat
dit slechts een halve waarheid is. Er is maar een
ding gevaarlijker dan een dominee die geestelijk
amok maakt: een zendeling die niet gezonden is.
Er kan geen zending zijn zonder de opdracht en de
vervulling van de Geest. Petrus sprak pas op die
eerste pinksterdag, toen de Geest was neergedaald
op deze kleine groep van mensen. De Geest heeft
een tweevoudige taak.
Hij komt om ons te vervullen. Er zijn duizenden die
jaidden om deze vervulling. Een paar jaar geleden
Jwas ik in de Verenigde Staten toen ik las van een
man die ernstig en dringend bad om de vervulling
j met de Heilige Geest. Veertig dagen lang worstelde
hij in gebed. Veertig dagen lang vastte hij om God
maar te laten zien dat het hem ernst was. En hij
»d- stierf.
hij (Vervulling kan niet worden afgebeden. Vervulling
Heilige Geest bouwt bruggenhoofden
Het ziekenhuis Labuang Badji eiligc Haven) in
Makassarwaar Nederlandse zendingsartsen van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat druk bezig zijn en tussen hun werk'
zaamheden door steeds gelegenheid vinden om de Blijde
Boodschap verder te vertellen.
niet iets dat wij ontvangen, maar dat God ontvangt.
Vervulling betekent dat de Heilige Geest bezit neemt
van ons. Daarom worden wij niet vervuld door ge
bed. maar door overgave.
De Heilige Geest neemt bezit van ons om ons te
gebruiken. De kern van het pinksterevangelie is „zo
als de Geest het hun gaf te spreken." (Hand. 2:4b.
Waar overgave is kan de Geest ons gaan in staat
stellen om zijn opdracht uit te voeren. De geest
geeft zichzelf, maar pas als wij onszelf hebben ge-
I Feest van het Woord
Ipe Heilige Geest vervulde dé gelovigen niet, opdat
zij nu eens echt blij zouden worden, ook niet om
hen in staat te stellen voortaan werkelijk als een
christen te leven. Als dat zo was zouden we bijna
de conclusie moeten trekken dat de Geest heeft ge
faald. want het christendom schijnt tegenwoordig een
allesbehalve blijde zaak te zijn.
|De Geest vervulde de gelovigen, opdat zij spraken.
Geest en verkondiging gaan altijd hand in hand.
Deze twee zijn niet te scheiden. Maar het is niet
zo maar een verkondiging.
met De prediking van Petrus is doorspekt met het Woord,
de bijbel. De preek is vrij kort en bestaat slechts
r uit 509 woorden. Van deze woorden worden er 214
ziet geciteerd uit het Oude Testament. Dat is i
i veertig procent. Bijna de helft v— A"
dus uit teksten.
Kerkelijke vervulling van de Heilige Geest wordt ge
kenmerkt door een nieuw bijbelgebruik. Het is een
gek voorbeeld, maar knijp in een vervuld christen,
die de geest als een spons heeft opgezogen, en het
Woord komt er uit.
Er zijn mensen die beweren dat je alleen maar ver
vuld bent als je in tongen kunt spreken. Dat is op
grond van de bijbel niet vol te houden. Het belang-
rijke is niet dat ze in tongen spraken, maar dat ze
spraken „zoals de Geest het hun gaf te spreken." En
dat spreken was vervuld van de bijbel. De stroom
die spoelt langs onze tong is het beste bewijs of
wij werkelijk vervuld zijn of niet.
i de preek bestaat
J
Brieven vol blijdschap
vertellen van de Waarheid die wint
„De invasie van de Heilige Geest is begonnen" schrift ds.
L. W. Korvinus ons, als hij het heeft over het zendingswerk op
Sumatra. En de zendingsarts W. de Jong van Makassar voegt
er aan toe dat het „een merkwaardige tjjd is, waarbij je steeds
versteld staat hoe het evangelie toch steeds nog veld wint
juist in deze tijd, die politiek zo onrustig en sociaal-economisch
gezien zo onvoorstelbaar moeilijk is op Celebes." Optimistisch
zijn de brieven die wij deze week van de verschillende zendings-
velden ontvingen.
Zij spreken van nieuw geïnstitueerde gemeentenvan overvolle klaslo
kalen, van honderden patiënten in de zendingsziekenhuizen en van doop-
diensten die duren tot diep in de nacht.
Wij praten in Nederland meer over verschraling dan over vervulling en
we vergeten dat ondanks de geweldige ijioeilijkheden God nog altijd
werkt. Dat bleek ons overduidelijk toen wij deze week het allerlaatste
nieuws van het zendingsfront in handen kregen:
Het verantwoordelijkheidsbesef van de Javaanse Kerken groeit. Deze
kerken zijn zendingskerken geAvorden, die naar Sumatra hun zende
lingen hebben uitgezonden. Jonge gelovigen stichten bijbelstudiekrin
gen in mohammedaanse dessa's, nieuwe kerken worden geïnstitueerd
en op de christelijke scholen is geen plaats meer. Negentig procent
van de kinderen, die zich aanmelden, moet wegens plaatsgebrek wor
den afgewezen.
In het van de Daroel Islam bevrijde gebied op Zuid-Celebes konden
in de afgelopen weken 900 Boeginese christenen worden geregistreerd.
Tot op heden zijn nog maar weinig Boeginezen overgegaan naar het
christendom maar nu, onder druk, groeit de kerk.
De baptistenpredikant ds. G. van 't Wout, de eerste zendeling op het
nieuwe zendingsveld in de Belgische Congo heeft de laatste dagen
alleen maar a.s. doopkandidaten geïnterviewd. Nieuwe gemeenten
werden geïnstitueerd.
In Israël wordt het verzet tegen de nieuwtestamentische Boodschap
meer en meer openbaar. De kerken hebben echter geprobeerd om el
kaar te vinden. Ook al is dit nog niet helemaal gelukt, een eerste
stap op weg naar een groeiende eenheid is gezet.
In een recente Mohammedaanse brochure wordt met zorg geconsta
teerd, dat honderden en duizenden jongelui van Moslemse huize
overgaan tot het christelijk geloof.
Ds. van 't Wout meldt
f De grote politieke omwente-
Iaar ing in de Congo gaat aan de aan him
rent [erk hier niet voorbij. Toch be- vasthouden,
emmert deze de arbeid van de
lending niet al bemerkt
Het laatste jaar was er echter
;n opleving zoals tevoren nog
,r daar wel tVgenst.Ningen niet is geweest. Hondeeden vra-
de blanke sende.ing en gJdïfX' StSTZJOSi
nog maar pas of nog niet aange-
Zoals op veel andere zendmgs- komen waren en we hier geen in-
u ook hier de tijd van de jandse werkers hebben, moest ik
zoals we die altijd ge- soms dagen achtereen met doop-
jben, voorbij. De jonge kandidaten een persoonlijk onder-
:erk komt tot snelle ontwikkeling houd hebben en dit gaat neg steeds
i de zelfstandigwording wordt zo door.
de algehele drang
fhankelijkheid sterk bevorderd.
Jver het algemeen gaat het in
longo gepaard met een sterke
■tijging van het aantal doopkan-
jjidaten. Het probleem in de kerk
s dan ook de vorming van ge-
Ichikte leiders en het werk van
Ie zendeling zal in de toekomst
iooral betrekking hebben op de
gijcholing van predikanten en on
derwijzers.
i Ons eigen zendingsterrein, dat
etfets groter is dan Nederland, ligt
h het hartje van Afrika, ten zui
len van Stanleyville en moet nog
jeschouwd worden als echt zen-
ngsveld. De Nederlandse bap-
sten gemeenten hebben de ver-
Intwoording van dit terrein over-
het Engelse baptis-
SN
In een dorp werd zelfs een ge
heel nieuw ontstane gemeente ge
doopt. Een eenvoudige Jonge man,
die lezen noch schrijven kan, be-
getuigen van zijn Meester,
i getuigenis begonnen velen
n dorp Jezus te volgen, zo-
het zelf uitdrukken.
In vele talen wordt de zende
ling nog altijd ,,de man van
het boek" genoemd. Hij kwam
niet met een zeer evenwichtig
uitgedachte levensfilosofie, niet
met een door traditie overge
leverde godsdienst, zoals de in
landers bezaten: hij kwam met
een boek en noemde het „Gods
Boek". Hij zei: „God heeft ge
zegd!" Terwijl op het thuis
front gestreden werd over de
vraag of de bijbel Gods Woord
is of Gods Woord in de bijbel
te lezen staat, kochten en ko
pen op de zendingsvelden men
sen bijbels bij honderdtallen.
f
I Het werk van het Bijbelgenootschap
begon 250 jaar geleden met een brochure
V
exemplaren. Deze stichting groei-
bels verscheept naar Indonesië, pagina's vast te maken i
Het Nederlands Bijbelgenootschap meerdere drukken te gebruiken de snel.
kreeg de toestemming om in de om zo zetkosten te sparen. Op die jn bet begin van de jaren twln-
eerstvolgende twee jaren bijbels manier zou het Nieuwe Testament tig van de 18de eeuw werden ook
Minstens 400.000 bij- voor twee goede stuivers, de ge- bijbels ln de Poolse en Boheemse
In de Belgische Congo kw
onlangs een Afrikaan bij zijn z
deling om een nieuwe bijbel vra- wordt e
gen, omdat hij zijn eigen e:
plaar had weggegeven. Er w
echter geen bijbels meer in voor- zullen 225.000 hoofden gebogen zit-
raad. Troostend zei de zendeling ten over hun Indonesische bijbel,
dat de man niet lang behoefde te 30.000 bijbels zullen in handen ge-
bels en bijbelgedeelten moeten hele bijbel voor zes stuivers
binnenkort worden vervoerd, kocht kunnen worden.
Reeds 400 kisten waren begin mei
verzonden.
Deze bijna half miljoen bijbels nieuwe bijbel voor het volk te la-
wegen samen 170.000 kilo, dat is ten zetten en drukken. Canstein.
Nog dat zelfde jaar werd het bels
'lij e eng'
bijbel
taal uitgegeven. Tussen de jaren
1876 werden 4.383.285 blj-
nog eens 1.337.058 Nieuwe
zeventien die in 1719 overleed beleefde tij- we wegen werden gezocht, maar
Koortsachtig dens zijn leven 28 drukken van het oude Ideaal bleef. Tijdens de
gewerkt om deze gewei- het Nieuwe Testament
taal oplage van 100.000 exempla
ren en 8 drukken van de gehele
bijbel in een oplage van 40.000
i to- jubileumfeesten werd dit Ideaal
onderstreept: „Ieder
zijn i
Ds. Boerden meldt
Onlangs verscheen in de Is
raëlische pers een afbeelding te"steiien."
zendingsgenootschap, dat door van een njeuwe ser|e postze- De ingetrokken postzegel ii
bekende William Carey werd meer een alarmsein omdat
jigericht. Sels* °P dezc zC£«ls waren ste- deze gebeurtenis blijkt, dat
het
Het kerkelijk leven is hier nog den afgebeeld: Ashkalon, Hai- christelijk geloof door velen be-
Op de zendingsterreinen verrichten
ook de trouwen een belangrijke
taak. Veel zegenrijk tverk wordt
verricht door middel van de naai
clubs. Niet alleen immers worden
de meisjes onderwezen in het hand
werken, maar ook horen zij uit de
Bijbel vertellen. Hier zien we een
naaiclub in Kebumen. Er wordt een
bijbelse geschiedenis verteld en
sommige meisjes luisteren zo ge
spannen, dat zij haar handwerk
wachten. Overmorgen verwachtte
hij een nieuwe zending. De man
vroeg, intens teleurgesteld... maar
wat moet ik dan moiyjen lezen?
Dit boek is vaak geweigerd.
Honderd jaar geleden arriveerde
de eerste bijbelcorporteur in Ko
rea. De douna hield hem bij de
grens aan en begon zijn bagage
te onderzoeken. Daar vonden zij
de bijbels en Nieuwe Testamen
ten. De woede was overweldigend.
De boeken werden verscheurd en
de bladeren in de rivier gegooid.
Terwijl de zendeling de verscheur
de vellen naoogde, toen zij door
het rivierwater werden meege
sleurd, bad hij: God sticht een
kerk waar zij ook mogen aanspoe
len. Er is vrijwel geen dorp langs
die Koreaanse rivier waar geen
Christelijke gemeente is. Na hon
derd jaar is dit verhaal reeds bij-
steld worden van de Toba-Batak-
kers, 10.000 bijbels zullen in het
Zuidtoradjaas, 10.000 Oude Testa
menten in het Niassisch gelezen
worden.
Al bijna honderdvijftig jaar ver
richt het Nederlands Bijbelgenoot
schap zijn zegenrijk werk. Zen
ding en bijbelgenootschap horen
eigenlijk bij elkaar. Ze zijr
te scheiden. Over
zijn met
Ds. Bakker meldt
.In Indonesia verheugen wij ons in het grote voorrecht, dat de
het groots fees't. Reeds regering in haar devies een plaats gegeven heeft aan de vrij-
commissie benoemd om heid van godsdienst. Hierdoor was en is het, als steeds in
de laatste jaren mogelijk overal in verre afgelegen berg-
ii dessa's, op een universitaire kerstfeestviering in een academie-
/VOQf 66/7 TGGSt stad, in de beslotenheid van gevangenissen, temidden van de le-
Maar dit jaar is het ook feest vendiSe samenleving van een veelkleurige jonge generatie op al-
Zoals we spreken over voorlopers lerhande inrichtingen van onderwijs het overwinnend Evange-
van de hervorming, zo kunnen we lie van Jezus Christus te verkondigen,
ook spreken over voorlopers van
de bijbelgenootschappen. Het oud-
*p"n Knrpaansp levend#. PPwnr- ste bijbelgenootschap viert dit Concrete zegeningen zijn de taak mogen gaan zien als de
'maar het is een legende met ïaar z|in twee honderd en vijftig- openheid en bereidheid tot luiste- zaak waarvoor men zelf staat in
historische achtergrond.
En ook dit ja;
tv,_ schouwd wordt als iets
fa, N zareth, enz. Van vele raëj geen recbt van bestaan heeft,
groepen gelovigen wonen. Ook zijden werd echter geprotes- Daarbij dreigt men echter te ver-
lebln. "Smtoliftam- <eerd de I>ost"*el 8elen' entel' chris.teliike. 8e-
zijn de laat- op een kerk uit Nazareth te
i zien was. Want hierop was een
kerktoren met een kruis erop
lerkt
die hier a
ioe de zending
meenschappen zeer oude rechten
':n dit land hebben.
Van regeringszijde worden deze
rechten ten volle geëerbiedigd,
onder delen van de bevol-
afgebeeld en enkele groepen Is- king leeft mijns inziens de me-
ning, dat dit christendom slechts
raeli s waren van mening, dat lets"ls v00r nlet.j0de„ of voor bui-
een Joods land het zich niet tenlanders. Dit hangt weer samen
JWIst U, dat de kerken in Indo- veroorloven kan, op postzegels Wanneer een "ood^rtoè
Mtsle hebben uitgesproken, dat- zij j,et kru|s de werejd j„ zen. kwam. Jezus als de Messias van
7 Tt' d' aiT. V" f"' D"r°P W"d de,e "tel SïnVm MnieTjoÏÏ!nAlE°bïne
chad HMerland en dat van de Z -nil- ingetrokken. De hele oplage den met het verleden moest hij
nt wel e rd 800 miljoen bewoners van de- r - -•••
vi aarde er meer
Bedanken Christen zijn?
Watbi Deze en andere frappante bij- nisterie.
ïjn uit| nderheden over de zending
Zijn hrijft ds. B. Richters,
meegrecteur van het Zendingsci
mc»um in Baarn, in zijn boel
school? Joe de Zending reilt en zeilt.
Richters beantwoordt in zijn raël een oxjzonai
Blaat ochure vragen, die in allerlei heeft voor alles
l, dat Denaarden op zendingsconferen-
weer 1 s, zendingsavonden, zendings-
zeker n> ridagen en
kie Rosejn gesteld.
-«w uiciuii uiijM uai is- - Plaatsen- Vandaar de branden-
bijzonder goed geheugen vraaE; h?e een Hebreeuwse
Ir alles wat in de lSou het™.» kerK dit land -
de eeuwen in vele landen de moeten u'tzien-
Joden „in het teken des kruises" Er is een begin van som
zendingscatechisaties werd aangedaan. Van deze dingen king, maar voorlopig is de Raad
O—V-, weten de doorsnee-christenen over van Kerken niet meer dan een
akantie. net boekje bestaat uit negentig het algemeen weinig. Want men ontmoetingspunt. Deze Raad poogt
n mooie Uagen en negentig antwoorden Is eraan gewend geraakt, Joods een lUeratuurdienst op te bouwen,
T* het opvallende is, dat het, 4
ïi de it nks deze catechismus-vorm,
ïge briev e|end gehee! is. Maar zo
oroj)ncjerijjk jS dat 00k weer - --,---
m Zanding is een boeiend bedrijf in vele landen de Joden „erger- doen door te zijner tijd vertali
ilijk welke
me, jaar zijn twee hondèrd
jarig bestaan. In 1710 stichtte de ren met name onder de duizen- alle grote en kleine levensverban-
vrijheer van Canstein in de Duit- den studerenden, alsook de gesta- den van deze boeiende samenle-
se stad Halle de organisatie die ge groei der gemeenten in Mid- ving. Opnieuw leren wij in de
/Nuuf I naOneSIG Zich er op zou toeleggen de bij- den-Java; in sommige gemeenten concrete zorgen beseffen, dat de
bel grotere bekendheid te geven werd in 10 jaar tijds het zielental Heilige Geest werkt en dat uit-
werflen nog dij- onder het gewone voik. Totdat verdubbeld, terwijl tot de kerken eindelijk alleen de Geest de ker-
Hitier de stichting onteigende ver- dit gebied elk jaar zeker mins- ken van Christus regeren en ln
spreidde het Cansteinse bijbelhuis tens een duizendtal volwassenen alle waarheid leiden kan."
miljoenen en nog eens miljoenen toetreden. Nog zeer onlangs werd
bijbels. in een brochure van Moslemse
Na de oorlog werd deze instel- z'ide met zorg geconstateerd, dat
lihg weer opnieuw to jeven ger„e- ^XTemTeu"^^^.^
pen. Zij wil haar taak verder tot het Christelijk geloof,
blijven verrichten. Deze organisa- De kerk van Jezus Christus heeft
tie is nauw verbonden met het heeft een geweldige roeping om
•t Is no5al eens geiegi: de tiü kerkdiensten gehouden! In het Piëtisme, de geestelijke stroming we^"omhgcetviTg moe""k«
Molukken zijn het verleden, Ja- afgelopen jaar werden weer en- 'n Duitsland, die verzet aanteken- wordt door toenemende spannin-
va is het heden maar Sumatra kele Javaanse kerken geïnstitu- de tegen een dode orthodoxie, gen van allerlei aard, de Blijde
het heden, maar bumatra ^n\u ge. maar begreep dat werkelijk leven Boodschap van vrede_ en vrijheid
Ds. Korvinus meldt
TaT'f miljard «Et in de archieven van £3£,D"d l8"
het betreffende Israëlische mi- daïsme".
is de toekomst.
Of dit in
waar is, laat ik rusten. In elk
geval is waar, dat de evangelie-
aleemeenhcid vormd: één in Noord-Sumatra all*en gebaseerd kan zijn op
(waartoe ook Batakse gemeenten openbaring van God, de bijbel,
behoren) en twee ln Zuid.
Mijns inziens is deze gebeurte- ?ien
iis zowel voor de kerk als vnnr kan
Na de stichting van de staat Is
raël echter heeft men leren in-
dat dit zo niet mag. Men
de Messias-belijdende
bevolkingsgroepen op Sumatra. se! bij de jonge JavaBnse kerken
vooral wat Zuid-Sumatra be-
i zelf het evangelie
treft, opmerkelijke kansen heeft verder te dragen zo duidelijk j
gekregen.
De Javaanse kerken
Mid-
het groeien is: nieuwe bijbelkrin
gen werden gesticht in geheel Is
lamitische dessa's door de
verzet tegen het kruis zonder waardoor men in staat zal zijn,
meer met de bijbelse „ergernis op objectieve wijze voorlichting te aparte kerels, die van hun Zender
met
oet,Je .Dt ds. Richters een scribent, dïe
volhoudc feiten tot hun recht weet te
tober jaijtn kome„.
irgriet El r;jft ds Richters' ook:
,25 per aiel per jaar
----- werken aan de beke
autoc%iijard niet-christen?"
vader ;n hij vervolgt:
des kruises" gelijk te stellen, geven over de geschiedenis l
niet. Hierbij vergeet men echter, dat leer van de kerk. Men wil dit
landen de Joden „erger- doen
bereid werden, die met gen van christelijke klassieken i
het wezen van de boodschap van te geven. Waarschijnlijk is dit een
het kruis niets te maken hadden van de belangrijkste taken, die
meestal aan deze boodschap wij op het ogenblik hier hebben
waren.
den-Java hebben op 't ogenblik 5 dingsijver van „doodgewone" Ja-
predi- vaanse christenen. De christelijke
p het veld scholen in het gebied Beitang in
één Neder- Zuid-Sumatra en in het gebied Pe-
matang Baudai in Noord-Sumatra
trekken zo veel leerlingen, ook uit
hoofd niet-chr'stelljke kring, dat telkens
parallel-klassen moeten worden ge-
- vormd en lokalen bijgebouwd!
vele gaven hebben ontvangen. De £jaj iangS deze weg vele Javaan-
te blijven uitroepen. Dat dit geen
ae geringe opgave is. blijkt met na
me in het huidige tijdsgewricht
uit het gebrek aan voldoende ca-
BrOChurG pabele leiders, uit het gebrek aan
een diep gewortelde principiële
In mei 1710 schreef Canstein overtuiging, alsook uit het gebrek
een brochure die hij noemde: „Een aan voortdurende pastorale zorg.
plan om het Woord van God de Vandaar dat thans mede grote
armen voor een geringe prijs in aandacht gegeven wordt aan dc
handen te geven." Canstein vorm- kadervorming van de leken opdat
de geen fonds, maar kwam met ze, nog meer dan nu. actief deel
een druktèchnische oplossing. Hij mogen nemen aan de Evange-
stclde voor om de letters van de lieverkondiging en deze grootse
Maak u geen
zorgen
Dc Engelse predikanten hebben
dc gewoonte om op een bulletin
bord hun preek aan te kondigen.
Bepaalde slagzinnen en slogans die
worden gebruikt geven vaak een
merkwaardige indruk. Zo stond er
onlangs op een bouwterrein in
Londen een groot bord: „Hier
komt de methodistenkerk". Énige
stappen verder kondigde een Angli
caans predikant aan dat hjj zou
preken over „Maak u geen zorgen
- Het gebeurt misschien nooit".
goed opgeleide
kanten op Sumatra
staan. Vier Javanen i
lander (ds. K. L. F. Ie Grand,
een oud-Rotterdammer uit de Ch.
de Bourbonlaan). Hoofd
Gereformeerde Kerken
Netder-
Indonesische kinderbijbels
Alarmsein
Open deuren worden er nog vele
gevonden, maar moeilijkheden zijn
De indrukwekkendste zege-
ninEen »li i» gebied ATT.
Soppeng. Dat ligt run
400. soms meer dan 500 patiënten
per dag. „Labuang Badji" is Ma-
kassaars en betekent letterlijk
„goede ankerplaats" of wel „vei
lige haven".
Dc opleiding wordt zeker niet
vergeten. Enkele maanden gele
den werd op Salayer een 6-jarige
veiligheid. De ontwikkeling in de kweekschool voor onderwijzers ge-
Dr. de Jong meldt
derlands sprekende Gereformeer
de Kerken van Medan en Palem-
bang. die resp. in 1958 en 1960
ophielden te bestaan.
Als symbool van groei in leden- in de landbouw-ontginningsgebie- geleden bevrijd van de Daroel
innerlijke kracht is de Me- den. te meer bij de voortdurende Islam, Islamitische bend:n, die
Zuid-Celebes.
kilometer van Makassar in het Blijft het veilig in en om Soppeng,
binnenland van Zuid-Celebes. dan zien beide hard werkende
Hard is de strijd om het bestaan DU gebied is nog niet «olang SiliVtoidm. PWsp?"ken hïn
groot upend. De goeroe s die door deze
de politieke school worden afgeleverd zullen in
verschillende dorpen lagere schu
im kunnen openen, waarvoor al-
ïjd voldoende belangstelling is.
io- Ttvens zullen zij een grote steun
tn- z'jn voor het gemeentelijn werk.
omdat de bezinning op de werke-
.v. sckolen 'n lijk bijbelse ontmoeting tussen
nesie gebouwd worden en be- kerk en Israël in vele kringen
even we niet langer tegen de nog nauWelijks op gang gekomen
helems (Hens en meisjes, die zich bij js £,e k]ejne protestantse kerken
i zenden aanmelden, te zeggen: in Israël hebben enige tijd gele.
D hebben geen plaats voor jul- den gepoogd, een korte samenvat-
ek neiemi kunnen we veel meer chris- ting over de boodschap van de
die met «]ke literatuur laten drukken en kerk te schrijven, om daarmee
eginnen li geiden; kunnen wc allerlei aan de Israëli's duidelijk te ma-
hP,irt Dv objecten gaan steunen, die ken, wat de kerken in dit land
Deuri. kortdurend aan de rand van de zeggen wiUen. Maar het is niet
tot dc vnnoede werken; kunnen
internaten bouwen
zegL
gelukt, een dergelijke boodschap
op te stellen, omdat de samen-
we poliklinieken en kraamin- werkende kerken e.d. daartoe te
verdeeld waren.
Men poogt thans deze verdeeld-
die heid te overwinnen door de enige
htingen helpen inrichten,
men we nog veel meer kinder
beis en platenboeken versprei-
n onder de miljoenen en die
enstaan voor elk boek kun- jaren geleden gestichte Raad
Lu!: "og _be^?L.°"z.e Christelijke Kerken. Er zal ech-
amheid aan Christus' zendings-
vel beleven."
wat is nu 3.25?
tro, de hoofdplaats van het belang- ontwaarding van het betaalmid- dit gebied lange tijd in hun de vraag naar het evangelie te schooi geopend. Ook deze school
rijke ontgmningsgebied. Sukadana del, de roepiah. Communistische macht hadden. In korte tijd breid*en moeilijk begaanbaar' gC ,'et.V.lgt van e.en. groeiend- belaijg-
in de Lampongs, 't zuidelijkste propagande werkt, voortreffelijk konden hier ruim 900 Boeginese
deel van Sumatra, heeft juist op georganiseerd, ook op die afgcle- christenen geregistreerd
1 kerk- gen terreinen van transmigraties -
plantages. Islamitische tegen-
De grote moeilijkheid is natuur-
400 zitplaatsen heeft. Naast de activiteiten houden vele
i guca opgeieia isracnien. Lie mc
den. Dat is een groot wonder, gelijkheden zijn, zoals wel blijk,
als we ons herinneren dat tot onbegrensd en Zuid-Celebes hoon
drukbezochte zendingspolikliniek
terug werkelijk te gaan
elker.s weer bij de handen
- '.endelingen afgebroken. De ooriog
heden er eigenlijk nooit tot ae witte velden, rijp om te orscht het zo jonge werk ernstig
Metro in het Islamitische Zuid-Su- zaak is
matra, dat de Heiland der wereld lige Geest
ook daar bezig
te zetten. Oj
vasie van de Hei-
begonnen en Hij
Zijn voetstappen bouwt Zijn bruggehoofd uit ook
50 onder de Javaanse bevolkings-
ds. Korvinus
met recht schrijft, dat de „invasie
van de Heilige Geest is begonnen".
plaatsen (eind 1941 toen ik er als groepen op het uitgestrekte Suma-
de kerk zich ontwikkelt.
Zuid-Celebes is door de eeuwen
heen. zendingsstrategisch gezien,
een hard gebied geweest. De be
volking in het algemeen,
- - 0 eiljjke
nen in Malino, Makassar en op politieke omstandigheden, maar
het eiland Salayer, zijn er nog dat het aantal groeit is zeker.
Het is hier een merkwaardige
tijd, waarbij je er steeas weer
versteld van staat hoe het Evan
gelie toch steeds doorgaal
missionair predikant werkte
het er 13) worden nu regelma- komstl
Zo krijgt Sumatra de toe
hebben het op het ogenblik erg betrekkelijk klein hospitaaltje. Er baar zwaar, het Evangelie gaat
moeilijk door de voortdurende on- is altijd druk bezoek, minstens doorbreken is een groot wonder.