modernTmüziek BARCELONA Rogier van Aerde WILLEM EGES Nieuwe Phoenix-pockets heee 1 De Potsenmaker DRIE NIEUWE FONTEINTJES ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 MEI 1960 Avant-garde in Spanje IN Jacques Bodmer, de jonge clief-diri- gent van het Filharmonisch Orkest te Barcelona, dirigeerde een eerste concert t an de Spaanse avant-garde- groep Musica abierta" en schreef speciaal voor ons blad bijgaande be schouwing. /"^P initiatief van de 33-jarige componist Juan Hi dalgo heeft de Spaanse avant-garde op muziek gebied zich tot een groep verenigd, die net als de „Domaine musical" in Parijs en de „lncontri" in Milaan de nieuwste tendensen van de muziek wil propageren. De groep heet Musica abierta" en dezer dagen heeft de groep het eerste officiële concert gegeven met vijf premières. De Muziek voor zeven instrumenten" (fluit, piano en strijkkwintet) van Joaquin Horns (geb. 1906) was als het ware een trait d'union tussen de jongere componisten en de vaders van de nieuwe muziek: Arnold Schönberg, Alban Berg en Anton von Webern. Bilbao, Luis de Pablo, leider 1 EEN ROMAN OVER DE MENS 7OJUIST heb ik de lezing van IHB BHK BB H ¥1 Rogier van Aerde's nieuwe 19 Myk Hd 21 I L 7£;LTdd»'««f K A U i/L» etter gelezen heb. Dat overkomt ■en professionele lezer niet vaak. Oe meeste boeken vliegt hij door ils een sprinkhaan: met grote ;prongen, hier en daar wat hem ïijzonder bevalt wat af grazende. 'lij heeft zo'n boek genomen ■oor hij het weet, maar weet ian al voldoende om er een zin nig woord over te zeggen. presentant van het menselijk ge- valt hem uit handen. Hij gaat Maar met dit boek was het slacht. Hier wordt een universe- twijfelen aan God en aan Jezus anders. Dit boek gooit zijn lëzers le levenswaarheid aan het licht en ook deze twijfel is een zelf- nl met de eerste reaels midden gebracht van eenzelfde immense bescherming, want al te zeer weet al met ae eerste reges kracht als Luthers beroemde hij, dat hij in Gods oordeel niet in het mysterie. Zo. „ik sterfwoord: „Wir sind Bettler, kan bestaan. Hij neemt zijn toe- heb dit altijd moeten ver- hoc est Verum!" vlucht tot de twijfel, tot het uit- zwijgen. Soms, als me dat heel Het levensgeheim van Karei bannen van God, om dit oordeel erg moeilijk viel want ik ben van Weerd" is een symbolisch te ontvluchten: eigenlijk geen man die zwijgen equivalent van het levensge- uitvaart van Ar- t-nr, hoh ik npnmhpprd heim der ganse mensheid. De ti- „tiet was ae uitvaart van ar- kan somshe b ik geprobeerd tel yan de laat er geen nold> die mij de ogen opende het in mezelf te vertellen, alsof twijfel over> waarin dit bestaat: voor een aspect, waarover ik tot er in mij nog een ander was, kort en goed „FRAUDE" en de- dan toe njet kad wmen denken, aan wie ik het wilde uitleggen, ze fraude dan niet voortkomend aeieaenhe;d zou zekeT En daarbü heb ik bemerkt, dat uit een toevallige handigheid. aie. Qeiegenneia zou zener het niet uit te leggen valt. Dat waarmee deze If gene individu van mij verwacht worden, dat ik i, niet zo verwonderlijk; hoe e£ ouder ik word des te meer ik ga koombare situatie: in hi .„„j. ontdekken, dat alle mensen een je zitten en niet anders kunnen. verhaal hebben dat ze aan nie- Een intrinsieke menselijke situa- mand vertellen kunnen, dat tie. Joaquin Horns, wiens werken door de hier en al tijdens de muziekfeesten van de improvisaties Genootschap Parijs, van het Filharmonisch Orkest uit viseerde zulke avonden maar Barcelona gekozen en als solis- te bezoeken óf over een „ont' te werkte mee de mezzosopraan ding van de kunst" schreef Anna Ricci. Het concert had betreurde dat de „serielle" daar optreden- plaats in de romaanse kapel San- ziek, die „in alle landen Daarom is deze i de -improvisaties Stockholm werden af bepaalde noten. _door de invloed Luis de Pablo (geb 1930 het Internationale voor Moderne Muziek Warschau uitgevoerd, rerte k 6n bao) sclireef „Comentarios 1 B Schita5"«- Zl;n textos de Gerardo Diego" stuk is in een consequente iiwaai#. toon-techniek geschrevenUIie2 de mysterieuze klankenwereld f0on van de „Wozzek" vond hij zijn consequente twaalf- slechts heel beperkte middelen i- :zo-sopraan, piccolo, vibra- en contrabas) verkreeg hij grote veelheid aan klankrij ke, agogische en vormvaste enkele ta Agueda in Barcelona en werd wereld aan het uitsterven is" haar duidelijk, dat dat wat hij gaat kleine groep door een talrijk en gedachtig pu- laatste toevlucht in Barcelona vertellen van één enkele mens, op voor- biiek beluisterd. Dat publiek gaf heeft gevonden. één bepaalde plaats, in één be- na elk stuk welsprekend blijk T.„tinc, paalde situatie, raakt aan een Bil- van zijn interesse in de verrich- JACQUES BODMER mysterie, dat aan alle mensen i dos tingen van deze jonge groep. (Chef-dirigent van het Fllh. Or- gemeen is. Zijn hoofdfiguur, die Met Niet alzo de kritiek die óf ad- kest van Barcelona), op alle punten faalt, is een re- José Cercós (geb. 1925) schreef beeldingen, die zowel smaak als iContinui- fantasie bij de componist verra- wden. De 30-jarige De Pablo ilei- der van de avant-garde uit Ma- siagwerx aaar waar drjd) js zoals de meeste jonge de klanken_ slechts als kleuren Spaanse componisten die geen deze gelegenheid taten", een uitvoerig, kleurrijk, melodieus werk, dat rijk voor- slagwerk daar waar morgen zestig jaar Joaquin Homs, de in 1906 in Bare lona geboren Spaanse componist t lid van de Musica abierta". dienen en de duur relatieve lengte ervaren wordt tenfand de geheimen Het eigenlijke ritmische wordt we toontaal te leren de r daardoor haast uitgeschakeld het geheel lijkt op een statisch, ÜÜ9 decoratief beeld, levend gemaakt de techniek didact. Zijn composities tonen echter een zeer goede kennis van n Schönberg en Von Webern, alsook van de we verworvenheden van Europese leeftijdsgenoten Boulez, Stockhausen, Nono, M Een Rotterdamse auteur met karakter pAARDEN die de haver ver dienen, krijgen ze niet, zijn Zegt een spreekwoord, zit in die spreekwoorden Uitgeverij W. de Haan te Zeist heeft in de befaamde se- rie Phoenix-pockets weer vier godsdiensten nieuwe deeltjes doen verschij nen. Deze serie is een der bestverzorgde populair-weten- schappelijke pocketseries in ons land en de uiterlijke ver zorging van de boekjes is slechts te roemen. In vrij kor te tijd heeft de uitgever het al tot 36 boekjes gebracht, op velerlei terrein. anders weer is het met leider van de „Musica abierta" Juan Hidalgo, die in het buitenland gevormd is. In 1927 Azië, onder de ziekstudies in Madrid titel „Van maansikkel tot rij- lona bevielen hem niet prof. dr. ra. P. rustig als hij (Eges schildert ook zelf verdien- wille van de persoon van Eges. In stelijk). Hier enkele titels: Kind de tweede plaats omdat hij een In Antwerpen, Mek en wij, 't Gc- symptoom is. Eges is een nobel Er beurde in en om Ter Gouwe, Zo mens, trouw in zijn doen en la- leefden zij, Vuur verteert. Dit zijn ten, onverzettelijk in zijn pogen romans, waarvan de beide laatst- een voet aan de grond te krij- subtiele volkswijsheid, genoemde in Rotterdam spelen, gen. Wie bij zoveel teleurstellin- Waar zijn ze uitgegeven? Ze zijn gen zo volhardend is, moet iets niet uitgegeven. Eges schrijft: in zich hebben („een stille Hetklim... ta literair Ne- i mijn lent 1e maken heeft, werk? Naar mijn mening niet, al van Baaren, hoogleraar godsdienstwetenschap te Gronin- o__ gen. De schrijver heeft het alles Bruno Maderna in een prettig leesbare vorrr goten en er naar gestreefd, als ook het voorwoord aangeeft, om zo veel mogelijk enig mense lijk en direct contact tussen ons en de anderen tot stand te bren gen. „Acht eeuwen Westeuropees ging hij eerst naar ae school van Nadia Bou- langer te Parijs, daarna naar Bruno Maderna in Milaan en ten ge- slotte naar John Cage uit Ame- rika, bij wie hij het juiste voer tuig voor eigen muzikale gedach ten vond. Nadat hij, onder in vloed van Milaan, de ook in Darmstadt uitgevoerde „Ukanga" i.Caurga" schreef, componeer- Want het omgekeerde: „paar den die de haver krijgen, ver dienen ze niet" wordt niet be- derïand weerd, wel gesuggereerd. En stiS geweest. Ligt het -- f werk? Naar mijn menn.„ Barce- zo snijdt het argeloos ontstane heeft het vele gebreken. Als ik het spreekwoord een belangrijke echter met dat van anderen, die kwestie aan: die van de ver- houding tussen verdienste en erkenning. Massificatie kunnen publiceren, vergelijk, dan VETE leven in een komt het er niet zo slecht af. W mende massificatie. De enke- Overigens werd het toch door an- ling is niets meer, alleen de deren geprezen. Waarderende brie- groep telt. De eenling valt tussen Kloos, Coupérus, Joh. de wal en schip. Maar Eges weigert men er geen woord van mis sen, want elk woord kan de scha kel zijn, die de historie van Ka- rel van Weerd doet overgaan in deuniversele historie van het menselijk geslacht, toene- allen deelhebben. Meester, Streuvels,* Querido, Jo te vallen; hij "blijft, door dat on- K? gemeente de -wit, jan Prins, Anthonie omschrijfbare dat in hem huist, t.n ""l"""1 - T"nor, .tC" bewijzen van de kwaliteit serie. Als no. 33 verscheen „Op zoek naar de onbekende" van drs. G. Z. Braun en drs. J. Los. Dit boekje is een speurtocht in het oerwoud van de algebra, waar bij drs. Los het theoretische deel verzorgde en drs. Braun het practische deeL Drs. v. Praag Bouwen en - sirijKKwartei, O® uit Amsterdam als no. 35 in de kele klanken uitgaf. Prof. v. Thienen internationaal bekend expert op het gebied van de costuumkunde. Hij doceert ook costuum- er. stijl- geschiedenis aan de Toneelschool kleurd te Amsterdam. Het is een interessant werk geworden, volledige zelf standigheid heeft gegeven, - - te bevrijden uit de band van ae de costuumkunde. melodische betrekkingen. Het is verrukkelijk, rijkge- fantasievol stuk mu- hoogst ziek geworden, waarbij de stop- BBBfl watch de traditionele maat soms mislukt zijn. Ze heeft tie van, dat menig verdienstelijk kunstenaar pas erkenning oogst na zijn dood. Het is haar niet on bekend dat een componist, schil der of auteur soms zijn tijd voor- Nico van Suchtelen, man, Bertus Meyer, Jef Last zijn er de bewijzen van." daarin tot een soort i dat modewoord „te ken" zeker niet een van mijn lie- Karel van Weerd AREL VAN WEERD is de mens, die zonder het te we en izeker zonder het te willen een situatie verzeild raakt, ur geen terug meer mogelijk Die situatie deed zich •- communiceerde en dat kon ik onont- niet. Ik kon knielen zonder te het schuit- bidden, ik kon in de kerk ko men zonder mijn hart te openen, maar als ik naar de communie- i niet zo- bank ging dan nam ik wezenlijk ie mens; deel aan het offermaal en wie een dat in staat van doodzonde doet, kan bezondigt zich aan het lichaam en bloed van de Heer, die eet zich naar het woord van Paulus een oordeel". van vroomheid, hooggeacht door! zijn Roomse omgeving. De leu- gen van zijn bestaan klopt echter' b< onophoudelijk aan zijn gewetén. Op een dag ontdekt hij bij een h( antiquair' een schilderij van de Gekruisigde. De antiquair heeft: er niet veel mee op, want het is ra een vervalsing: het wil voor een; Rubens doorgaan, maar is in de VE 19e eeuw gemaakt. De Christus (v was erop afgebeeld met de ar- lu men hoog boven het hoofd ge- vl strekt, alsof Hij radeloos greep' v« naar de Hemel boven Hem. b] Rubens had er zo wel ge- schilderd, legt de antiquair uit, °r Toen was dat nog niet verbo- J* den. „Verboden?" vroeg ik tu verbaasd; lk wist daar niets van. „Ja, 't is de trant van gt het Jansenistenkruis", zei hij. cc „Maar Rubens stierf in het t.é jaar dat de „Augustinus" van £c Jansenius verscheen". „Waar- om is het nu verboden?" vroeg ik. „Omdat men er toen dus een uitdrukking in wilde zienHl van de gedachte: weinigen zul-*'u len gered worden. Dat was in strijd met de leer van de Kerk. ee Tegen die voorstellingswijze ck zelf had men geen bezwaar ge had, maar wel toen er die in-B. terpretatie aan gegeven werd. J Toen werd ze voor kerkelijk ge-:, bruik niet meer toegelaten en!re ging men weer terug naar hetfa brede, wereldomvattende ge-j1111 baar van de zijwaarts gestrek-da uit i Eenling doortastende Arnold, op een nacht wonen De derde druk is verschenen ^er en van een boekwerk, dat eigenlijk icregen> in elke boekenkast thuishoort. On der de titel „Bouwen en wonen" heeft J. J. Vriend het doen ver schijnen bij Moussault's Uitg. Mij te Amsterdam (183 pagina's). Ar chitect Vriend schreef zelf over „Wat is het werk van de archi tect?", „Over stijl vroeger en nu", „Het verband tussen terrein en huls". „De indeling heden", „Bergruimte", terleur en afwerking". overeenkomsten te vinden tussen het costuum en het algemene le- gezicht, vensgevoel van een bepaalde pe- José-IL riode. De vele illustraties maken (in 1929 het boekje nog aantrekkelijker. js qqW Vq1i u<_ HBB Als no. 36 ten slotte is er het sitietechniek betreft, boekje „Nero, keizer en tyran" dact. Zijn „Kamermuziek van Gerard Walter, wetenschap- voor pelijk assistent aan de Bibliothè- werk que Nationale te Parijs. Een bio grafie van Nero, waarin vooroor delen geen opgeld doen, waarin niets verbloemd wordt en waar- het totaalwerk, in een juist beeld van deze kei- Voor de 1 zijn tijd wordt ver- ste concert goed als geen voet de grónd krijgt, hieraan toe, der meer althans, dat hij een ling is, die nergens bij hoon. bovenaf wordt beslist. „Voor de roden te weinig links, tijd js d-c voor de christenen te „werelds", dje zeer de humanisten te onhumaan; geslaagd or anderen te lang of 1 „licht" of te De massa is dom, maar het volk is wijs. De ellende is, dat het volk meer en meer tot mas sa verwordt. Menig kunstenaar is beroemd bij zijn leven, vergeten na zijn dood. Hoe ingewikkeld ligt dit al les! Men denkt onwillekeurig aan de uitspraak van De Prediker: José-Maria Mestres Quadreny „Wederom zag ik onder de zon, .rhuiinaam zich 1929 in Barcelona geboren) dat niet de snelsten de wedloip h^mhtTv^rb^tdte 1 ook, wat de moderne compo- winnen, noch de sterksten de strijd beamb.te verbergt, die autodi- noch ook de wijzen het brood, noch ook de schranderen de rijk dom, noch ook de verstandigen de gunst, want tijd en toeval treften geschreven ben allen." Willem Eges wordt 29 tig jaar. Hij is lid van terdamse Kring van maar vrijwel niemand kent zijn ook. werk. Hij schreef romans, vertel- W lingen, hoorspelen en kritieken het over literatuur en beeldende kunst redenen. In de eerste plaats ter- 1 tijd. dat al- de tweede 1 - - ^rafwaarin zÜn broer op als dé direc- de wieg tot het gra waartó - d baril;"een famlliebe- zelfs over de manier, waarop je te Karei koopt dit schoorsteen-6 „Die mannen en vrouwen Port Royal en hun volgelin-T, -- gMy» jruri nuyaj en nun vuigeim-i/ hadden tenminste wat begre-J; van onze onwaardigheid onmacht" je vrije tijd besteden zult, af wordt beslistir daar een eenvoudig Groots boek Eges, wat bij ais zijn roeping ziet: schrijven, vertellen. Iemand die fluit, viool, contrabas, slag en piano, is een elegant, goedklinkend, knap geschreven stuk. De titels van de afzonder lijke delen (Metafonia, Monodia, Coral) geven voldoende idee van st totaalwerk. Voor de uitvoering bij dat eer- concert van de groep „Musi- abierta" had ik de beste leden dit. In je klaargemaakt wordt, teur van de bank; een familiebe drijf, te goeder naam en faam be kend. Hij ontdekt, dat zijn broer al die jaren het ene gat met duidelijk als autfur ».ei S facade zwendel en bedrog te verbergen. die deze failliete boe- dag Imi del te beheren kreeg, had geen mijn handen, dat ik haatte leven een vertrouwenspósi- '(iid daTtal van itehamën én ver- keus- Hii bad hat bedr°S ,ter" vreesde, haatte omdat het tie bekleedt, staat zeker niet vij- enigineen zich uitsloven de raas- stond openbaar kunnen maken, symbool was van mijn komedie andig tegenover het christelijk ge- samens culturele belangstelling maar het enige gevolg was ge- mijn huichelen en vreesde om?" loof. maar is te eerlijk zich bij bii te brengen en tot culturele ac- }veest- dat, Z1*n familienaam dan dat het, terwijl ik probeerde hef1 een groepering te voegen als hij tiviteiten te prikkelen, is daar te 8rabbel was gegooid en tzd met te lezen, niet te zien wat erig er niet voor honderd procent ach- iemand die dit alles uit zichzelf va" elienten tot de ontdekking stond, de antwoorden aan mij opflc mei zes- ter staat. Dit geldt ook voor wat opbrengt, terwijl niemand hem waren gekomen mets meer te drong op mijn vragen En dan laiw de Rot- hij ouderwets de „roden" noemt daarv0or dank je zegt. bezitten. Hij tracht, wat men in ik: „Wie zijn leven wü behouden Auteurs, en welke andere groepering dan Eges .verdient dat dit eens in z'°n Seval tracht te doen: ver- zal het verliezen „Ik wilde het oDenbaar voor een forum van trouwende op zijn helder zakemn- mijn leven behouden, het leven zo-1 vertél- Waartoe dan dit artikeltje in Vele duizenden lezers, wordt ge- stin,ct en °P 2Pn goed gestern- als ik mij dat gedacht had: een kritieken het Cultureel Venster? Om twee constateerd op het moment dat te het ene - gat met het andere mannetje in aanziendat r u- t r. AA-pjA „1c Iaa. ii te cfinnan TCair*xl cf 3 31 voort met. n p,ti p finnnl in dn mnddpi hij wat het ge- nigt klein te krijgen is. In ,EZE roman van Rogier vanDe Aerde is overvol van indruk-de soliede bank^leek^ niet wekkende passages, die er om|D vragen geciteerd te worden. Bijv.De „En dan zat ik op zo'n zonTp met dat kerkboek inj^ Shéhérazade en T~iE vermaarde Russische cho- van het reograaf Diaghilev (1872 ,Over in- 1929) is van veel betekenis ge- „Moge- tveest voor de muziek, daar hij componisten zowel inspireerde als opdrachten gaf. Met zijn Bal lets Russes heeft hij heel belang rijk werk gedaan en meerdere grote componisten maakten bal letten voor hem, o.a. Strawinsky, Prokofieff, Debussy, Richard Strauss, Poulenc, Milhaud en De Falla. Bovendien bracht verïichtingsadvisaur Joh Jan- Diaghilev meerdere grote com- over „Verlichting". Na het posities in balletvorm uit. Daar- noemen van die^ hoofdstukken is toe ook de syTnfonische suite t"00" 1 „Shéhérazade" van Rimsky war mpn nópmt do dremriel te stoppen. Karei gaat voort met netje was finaal in de modder ge- vandeoudSom uvrnchrSt Ha het bedrog dooi-Arnold werd op- trapt toch had het iets over- ÏQ ppn nnpn vraav of het hem gezet. Hij (en Van Aerde tekent gehouden dat ik met benoemen aan een verlate carrière zou kun- dat op een waarlijk fascinerende kan, waarvan het zich misschien non helnen maar één dine is ze- wijze) wordt een gevangene van niet eens bewust zou zijn geweest, ker- hii staat als een teken van zijn bedrog. Hij fraudeert op de maar dat al het andere te bovenrn persoonlijk, belangeloos cultureel bank. maar dat betekent, dat hij ging Misschien zou je het zijov initiatief in een weinig bevoor- frauderen moet tegen zijn vrouw, diepste, zijn wezenlijke ik kunneim rpohte middpnklasse in een tijd tegen zijn omgeving, tegen zijn noemen. Daar moet je waarw waarin niets eenvoudiè geschiedt kerk. later tegen zijn kinderen schijnlijk om lachen, misschiet omdat hot ingewikkeld kail en en in diepste weten tegen God. tui je zeggen: nu ben je teniC srhiint te moeten- in een tijd Zijn bestaan wordt op ieder ge- bij de ziel, waarin je met gelo- waarm de ^rToonlijkheid verstikt b.ed één leugen: ,n huwelijk, ven wilde. Ik weet het met. U.\ dreigt te worden in de massa, maatschappij, godsdienst. In we- weet alleen: om te kunnen leven, daarna keerde hij naar Rusland gjj gemis aan letterkundige be- zen echter is deze Karei terug, waar hij enkele repriman- kendheid een eregroet voor zoveel Weerd een oprecht mens. des kreeg, beterschap beloofde en karakter! VIA NAALD •lï-p:; £N PLAAT De tuinarchitecte Mien Ruys achreef over „De keuze van het terrein", de binnenhuisarchitect Elmar Berkovich over „Huis en meubelen", „Textiel" en „Kleur en ruimte", architect Hein Salo- monson over „Hoe wonen wij?" eigenlijk niet meer nodig te vertellen, waarover u in dit boek wordt ingelicht. Iedereen die een huis wil laten zetten, die een huis wil inrichten, die een liuis wil ver anderen, die een huis praktischer wil maken, die een huls moderner wil maken of die een tuin heeft Korsakoff, in 1888 gecomponeerd en door Diaghilev in 1910 voor het eerst als ballet gebracht in de Parijse Opera. De componist liet bij zijn huis, vindt er voldoende symfonische suite een „program- stof in om beter beslagen op het ma" voorafgaan, waarin hij titel ijs te komen. Het is een boek en wezen der afzonderlijke vier dat geheel op de praktijk van het delen verklaarde: „Sultan Schah- woncn is ingesteld en verrijkt is riar, overtuigd van de onoprecht- met een keur van foto's. U moet heid en de ontrouw zijner vrou- natuurlijk niet denken dat u met wen. had gezworen al zijn vrou- dit boek nu plotseling uit alle pro- wen na de eerste nacht te laten hlemen bent want dat is beslist doden. Maar de sultane Shehéra- niet waar Het boek kan slechts zade redde haar leven door zijn «en raadgever zijn. maar dan een belangstelling gaande te houden teer wijze raadgever. En het bes- voor de verhalen die zij hem ge- te is natuurlijk een architect zelf durende duizend en één nacht te raadplegen. Niet om het pér- vertelde. Door nieuwsgierigheid «oonlijke karakter van uw woning gedwongen stelde de wltan dag te verliezen, maar om dat per- aan dag de terechtstelling «oonlijke karakter juist nog meer zijn conventioneel compo- Goossens, de Engelse diri- neerde. Dat conventioneel bij Pro gent die deze week 67 jaar kofieff wil overigens helemaal niet "0 cm plaat zeggen, dat zijn werk daardoor monauraal minder was. Integendeel. Zijn werk werd echter minder progres- „Chout" (De pot senmaker) was dat wel, al klinkt 1960 in onze oren dan wellicht niet zo schril. Het is een kleurrijk en ongeloof- geworden, SDBR 3026, LPBR 6026). Het is een idea- WC11V WC1U RU le vertolking geworden, die f 7i- ook technisch nrachtte is sieI' baUet ook technisch prachtig opgenomen. Er is ruimte in deze opname en de klank verhoudingen zijn alle vol komen gaaf. Goossens heeft levendig er kleur en vaart aan gege ven en wist de orkestleden wc.ai.uij mwnni mc tot groots spel te brengen. Qud Russisch sprookje je leven niet te verliezen of" _.i zinloze armzalige, belachelijk walgt van zichzelf. ke manier moet die Ander er zijn, 1 RIJNSDORP. Zijn traditioneel Rooms geloof moet je het leven opgeven zoal» jij je het gedacht hebt, om hein leven te winnen, dat Hij vooiia juuuwirimnAririr^Arvb-AViV -vu-l-l-u-l-l-l- njwxrurrij ^ou bedoelt. AlS Hij er niet iS^r als Hij niet bestaat, dan heb je,u alleen jezelf of anderen zoals jij,_ om voor je te kiezen en dan zal je bedrogen uitkomen en alles moeten verliezen.".. de En tot slot: EN COMPONIST die rechtstreeks van Diag hilev een uitnodiging kreeg °P gezette tijden vult lijk knap stuk muziek geworden, Utrechtse uitgeverij De Fon- verteiien hoe het arbij Prokofieff niet alleen een tein zijn Fontein-reeks (in dertig jaar zielsverlaten op c 'i onbewoond eiland woont. Dit fraaie plasticband gebonden ro- t posj restante Florcana" is uiter- Bewaring voel ik mans) aan met nieuwe num- mate boeiend, geestig en onder- het werkelijk de ?enade ,,lk ben gearresteerd op de bank het spel is verloren, maar! ik heb het gevoel daarbij gewon- te hebben in het Huis vanl onbewoond eiland woont. Dit boek hij ook flarden van de Russische volksmuziek verwerkte. ----- weer h., ,ich, houdend. Foto-s'bewirzen dat dat waarom ik heb gesmeekt? Ma'ar Het verhaal gaat over een pot- mers- zagen i wat mevrouw Wittmer vertelt, waarom dan dat verlammende ge* i ballet te compone- senmaker, die zijn vrouw doodde behalve de waardevolle roman geen sprookjes zijn. Een moderne voel, dat die te laat is geko- s Serge Prokofieff met een zweep, haar weer tot le- van Rogier van Aerde „Frau- Robinsonade, die er zijn mag. V. men? Zo heb ik vanmorgen - Stalling vertaalde het. nog gedacht, maar vanmiddag is bracht en zijn zeven colle- de", waaraan apart uitvoerige voortreffelijk is aUes anders geworden. Toen overhaalde hetzelfde te doen. aandacht is besteed, een even het boek dat de uit Zevenburgen tewam vr.ouw Thea be" (1891—1953). 1915, toen Prokofieff dus nog in Rusland was. Het verzoek l stuk 1 baUet te maken op Maar zij hadden heel wat min- boeiende als wijze doktersro- verdreven graaf Albert Wass ^as gangen wuae me Russische folklore. der succes. Enfin, er komen na- schreef over de vraag naar Gods ^?PK"en- ,^?ar_.^e" lnaa"s aaaa Daarvoor greep Prokofieff T" iï*"T man van Ernst Ludwig Ravius [ejdin„ jn een mensenleven: zij die enkele stappen, die naar d?vcrS?u?ltaïsurook- 'uuri"k "°B «U.rl.l compbc.Uc. Ik zw„r beloo(" |n. ,po™r" ATaM »cke'd^nhS Sl0tl,5h?t" Wc cc r,a Ha nnrlnh „acht. tra Ir ar in 0IT1 myn MIS AIS _1K e i Rimsky-Korsakoff, van tcie t de Shéhérazadeuitbracht op de plaat. de verzameling sprook- van Afanasiév er „Het sprookje potsenmaker die zeven andere pot senmakers te slim af was". In zomer van 1915 werd het ballet zes scènes door Prokofieff gecom poneerd. maar de eigenlijke vorm kreeg het werk pas in 1921 toen Diaghilev het op 17 mei uitbracht vond zel*s zover gaande, dat de potsen- x teass na ae u de maker zich door vermomming c,>nfI,ct va" Samburg i» h„„ - moet redden. Maar eind goed al wenirts, die door zijn positie niê. Hij beschrijft in zijn boek. omdat Het ta Ui' dit ballet heelt Proko. gedwongen wordt operaties te llv internationaal kamp in de stroom- ra lers.l symfonische suite verrichten, waartoe hij niet be- de oorlog nachtwaker io rugoenK en ooe an n 'n 5inCwT dan huil ik van geluk. En nieh alleen omdat ze mij daarmee"1 mijn leven heeft teruggegeven,^ omdat ik denk, dat ze mij. iets heeft laten begrijpen heerlijk met zijn Ballets Russes in Parijs, dans. De kritiek toen vriendelijk, tamelijk •uuzaxa zxc uit, tot hij ten slotte me |.wir„ ea u zin te geven. Dat althans is de geheel van zijn bloedig besluit af- strumentatie. Het is ecu ffl taak van de architect, die nooit al- zaS- wonderen WMden stuk geworden, dat iedereen leen maar voor zichzelf mag wer- door Shéhérazade aan Schahriar sprcekt en dat iedereen zal mee- ken, maar een opdracht moet uit- verteld. Voor haar verhalen ont- voeren met de verhalen van sul- voeren en daarbij moet adviseren, leende de sultane aan aicnters tane shéhérazade. Toen ik vorige vlak daarop in Londen werd uit- doch niet alleen eigen visie mag afïïoV0a„nnWn pp week met het Rotterdams Phil- gebracht, werd het haast een laten overheersen. Dat een archi- woorden en alle avonturen harmonisch Orkest in Bremen schandaal Zo eine de Ders te tect. de „geestelijke vader van ^SSd" l'Viee'en fiPSS W hHet «gewo0n een «T keer, vooral Ernest Newnuin te het liele plan is", zoals architect veroima. i. ue zee en net «rav banng voor de mwoners van deze Vriend ergens schrijft, is natuur- van Smdbad. 2. Het verhaal van Hansestad. Niet alleen door de ge- lijk niet helemaal waar. Terecht ^,Kj«.deSriL.,ï 1°ta .Edu«rd. van 12 delen samengesteld, be- kwaam is: wat zal praevale- versnelling van een stuwdam >V ■hlitend met een tumultueuze stat- re„ het baantje of het belang Kf \aaSte" o^S'^SudeE z0 der patiënten? De Nederland- bleef; althans de jongens konder zojiuat ucu u»o CjCiCU EVEREST gaf ook van dit fas- se arts C. G. J. Bos heeft dit worden gered. De dorpspastoor waarvarTik voel, "dat^ikT'niet bleef dit voorval altijd bij als toen het ballet cinerende werk een plaat uit met boek vertaald, dat naar inner- vraag naar de Voorzienigheid. Hii verzucht hij echter, dat aan elke en ae jonge prune.chteslaat °°k middenstander eisen van vakbe- fde -Shéhérazade" kwaamheid en sociale kennl" wor- n..t het Londens Symfonie Orkest lijke waarde een kop uitsteekt heeft later het leven van de pad o.Lv. Walter Susskind. (30 cm ste- boven zijn genregenoten. «ccr. voora. cruea. nowmau ui T"' monaura®1 een Roemeens' politicus, een Pools „The Sunday Times". Helemaal LFBR 6001). De stereo-opname is Een buitangewoon interessan schilder een Oostenrijkse bankier hi, ongelooflijk en dan behoeft men boel^ me uiiieii airecue van r.auaru r lip- nj.i maar ook door het feit, dat tijd in Engeland niet, want Pro- ecnt niet i de kwaamheid en sociale kenni' den gesteld, maar dat iedereen Hei is eexi vr die zich daartoe geroepen voelt, tasie geworden^ pic nrrhiter» kan gaan optreden. zeker in 30 kofieff had hier inderdaad wel monaurale opname te twijfelen, secretaris de vroegere gemeente- het lot staat ben het wezenlijke gelijk waardig weer te geven, want het ------- - J is een machtig, groots boek, een'5 vinders nagegaan: een Hongaars oprecht kunstwerk dat zich met?' vorst, een Tsjechische handelaar. andere woorden niet laat reproduJ' aan Dhhtao- Men kan er alleen maar _voll «,cggen: „dit is het!" Duitse geleerde. In deze mensenlevens weerspiegelt_zieh Het bock staat het ieken vano uw hoode bij bouwen of inrichten van een Dit fraaie v~~ J" zondere bekoring ligt in de los- een unieke uitvoering op de plaat- II" aaneenschakeling der gedach- gebracht, waarvan ik de stereofo- a m de bij- EVEREST heeft het werk in H-VTinVend" reikt. Het werk w, werkelijk moderne Keulen, toen de pa. De pastoor weet hen vrije bewerking der ge- nische opname kreeg. Het wordt vldJ was effecten be- Susskind laat het Londense orkest oude Conrad daar nog burgemees- v-. nog in zijn de hoogste orkestrale troeven uit- 'er was- is z'Jn compositie betreft mag periode ont- s„ele„ en weet alles in een heer- toe" 'noi voór Hit ert.jd) ge- dit boek gekunsteld V.-1 sPeien sn weet 3ues In eetl neer jmigreerd naar de Galapos-eilan- tijd toen hij nog !jjke vaart te houden. Dat is wer- den in de Grote Oceaan bij Ecua- invloed van politie- kel,-k spelen op hoog niveau. dor. Dertig jaar heeft men op onbewoonde eiland gewoond •oorlogse Euro- het Jansenistenkruis: er ls teiPi - iet hen na ja- minste iets in begrepen van on- allen terug te vinden. Wal ze onwaardigheid -n onze on-i< macht, van ons eeuwig bankroete tegenover God. Dat een „katho-:r ziiaai wat zijn boodschap betreft liek" auteur als Rogier van j j dit een diep menselijk boek. Aerde het schreef Is werkelijk een» OP dlnl da1 alleen _door_iemand ^geschre- gebeurtenis. (ultg. De Fonteinjr CORN. BASOSKI toen mevrouw Wittmer eindelijk den heeft. ven kan zijn, die zelf veel gele- Utrecht). EV. GROLLE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 20