Ds. Symanowski; zendeling van de fabriekswijk Nieuwe uitleg van de Exodus Dreigt er geen desillusie voor dr. Van der Linde? Een woord voor vandaag Kanttekening epeda slapen cle grootóte gave hmt ku„. Chefariite4 R.k. kerk geen toevlucht voor oecumenisch denken In Hervormd. Nederland schrijft Jan Abt naar aanleiding van het overgaan van dr. H. van der Linde naar de Rooms-Katholieke Kerk: fPE VELEN zullen uit het gebeu- ren rondom dr. Van der Linde waaraan publiek zoveel aandacht is besteed, ten onrechte de con clusie trekken, dat iemand, die sterk oecumenisch denkt of meent een oecumenische roeping te heb ben, noodzakelijkerwijze op weg is naar de katholieke kerk. Be halve dat deze gedachte volko men bezijden de waarheid is doet zij ook groot onrecht zowel aan de reformatorische kerken al^ aan de oecumenische bewe ging in het algemeen. Deze con clusie immers wekt de gedachte, dat de reformatorische kerken af kerig zijn van de oecumene, de oecumenische beweging onvere nigbaar zou zijn met de refor- matorisch-orthodoxe belijdenis en alleen de katholieke kerk een vei lige toevlucht is voor oecume nisch denkenden. Niets is minder waar, zelfs niet als mensen van gezag als dr. Van der Linde mene, hun roe ping aleen maar te kunnen vol gen binnen de hoge muren van de katholieke kerk. Met evenveel recht zou men kunnen beweren, dat de oecumenische gedachte bin nen de katholieke kerk onmoge lijk is, omdat een rooms pries ter, die sterk oecumenisch bewo gen is, meent om die bewogen heid gestalte te geven niet an ders te kunnen doen dan de dienst van de kerk te verlaten. Als ik zeg dat er priesters zijn die uit oecumenische roeping hun pries terambt hebben neergelegd, zo wel zeer i zien als voortkomend uit persoonlijke visie en een indivi duele overtuiging, die alhoewel voor de persoon in kwestie ab soluut geldend misschien toch niet juist zijn bezien in de alge meenheid. Het gaat dus niet aan om uit een dergelijke persoonlij ke overgang een algemene con clusie te trekken, dat welke kerk ook niet oecumenisch inge- aeurdheid ongedaan te maken de wijze, waarop zij dat denkt te verwezenlijken. De wijze, waar op de katholieke kerk dit denkt ste gezicht beslist niet aanlokke lijk voor ruim-denkende oecume nische geesten. Desillusie rTOCH KAN IK mij indenken, dat -*•" een man als dr. Van der Lindd gebiologeerd door de eenheidsge dachte, aangezogen wordt naar de roomse kerk, die niet alleen de oudste, grootste, best georgani seerde en meest spectaculaire christenkerk is, maar die vooral achtige christenkerk te zijn met uitsluiting van alle andere, waar van zij het bestaan hoogstens duldt doch het bestaansrecht nooit erkent. In de roomse kerk wordt de eenheid als een dogma beleden en dat kan voor een drenkeling der verwarring tijde lijk een plechtanker zijn, waar- alle hij heil verwacht. eenmaal binnengeloodst in veilige schip der roomse kerk, niet wordt gedesillusioneerd door de ervaring, dat de eenheid slechts wordt gehandhaafd door een onontkoombare discipline naar binnen en een onverdraagzame en onverzoenlijke afwijzing naar buiten. Het zal hen die overgin gen ontegenzeglijk zwaar vallen alles waar de kerk, waarin zij groot worden, eeuwen tegen heeft gevochten, onvoorwaardelijk te moeten aanvaarden en zo goed als alles te moeten afzweren, wat hen terecht zo dierbaar is ge worden. Ik hoop voor dr. Van der Linde, dat hem die ontgoo cheling bespaard zal blijven en dat het, zoals hij zelf voor de kansel te Middelburg zei, hem zal lukken: een kleine bijdrage te leveren om de geestelijke schat ten van de reformatie te doen op nemen in de katholieke kerk. Ik hoop het voor hem, ook al vrees ik het ergste. Vree* TIENMAAL ln de katholieke kerk J-r opgenomen zal hij waarschijn- sen. die hem in de hervormde kerk ruir.oschoots werd gelaten, de vrijheiid om een eigen overtui ging op te bouwen, om nog maar niet te spreken van de onmoge lijkheid t«z getuigen van dat eigen inzicht, wanneer het ook maar in het minst afwijkt van de ortho doxe leer én praktijk. Misschien zal hij het eens meemaken, hoe een katholiek priester wordt be handeld. wanneer die op dezelf de manier tegenover zijn kerk komt te staan als dr. Van der Linde tegenover de hervormde kerk kwam te staan. Aan de hand van kerkwettelijke bepalin gen en persoonlijke ervaringen kunnen wij wel bepalen, hoe dat zal zijn. Een katholiek priester, die tot de persoonlijke overtuiging zou zijn gekomen zijn innerlijke roe ping in de katholieke kerk niet te kunnen verwezenlijken, zou bij zijn kerkelijke overheid nooit een gewillig oor kunnen vinden. Een voudigweg omdat volgens de leer der onfeilbaarheid een over tuiging, die niet strookt met de kathofieke leer en praktijk, altijd een dwaling is. Wanneer die priester te kennen zou geven naar zijn rr*ening die roeping wel te kunnen verwezenlijken in een re formatorische kerk, dan is hij een ketter. Volhardt hij in die hou ding, dan zullen ettelijke bakvloe- ken als voorzien in het kerkelijk wetboek hem treffen, waardoor hij buiten de kerk wordt gesto ten zolang hij niet berouwvol be reid is de op te leggen straten te ondergaan en an de dwalin- Sen zijns weegs terugkeert. Doet ij dit niet, dan zal die banvloek ziji dood worden gehand- geen sprake van begrip haafd. Hier _r voor zijn persoonlijke overtuiging en van zij het met diep leed wezen gegeven toestemming om een persoonlijke overtuiging te volgen. Er kan geen sprake zijn van een kanselboodschap en een persoonlijke verklaring voor de gemeente, die hij diende. De priester kan kiezen tussen more le detentie binnen de kerk tot hij bereid is boete te doen of een des perate vlucht uit die kerk, we tend, dat hij in zijn burgerbestaan nog zal worden achtervolgd. Als hij dit ooit ervaart, dan zal dr. Van der Linde waar schijnlijk met weemoed terug denken aan die zondagmiddag, dat hij afscheid nam van de her vormde kerk in Middelburg. Dan zal hij waarschijnlijk moeten toegeven, dat de eer van oecu menische verdraagzaamheid en begrip niet toekomt aan de' ka tholieke kerk, tenzij die harde discipline en onverzoenlijkheid van de katholieke kerk waarmee zij de littekenen van de ver scheurde christenheid dagelijks weer openrijt, passen in de visie, waarvoor hij geen plaats vond in de reformatorische kerken. Aldus Hervormd Nederland. Een gemeente zonder kansel verslaggevers) 7\T 111 naar de kerk (Van ----- land van Oost-Duitsland. Te- -» m midden van een boerenbevolking L?f\Hl C>11 *70 111 Of groeide hij op. Tot aan de tijd dat 'Wil 1*21 I III VI hij ging studeren had hjj nooit Beroepin sswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zuidland: S. van der Veen te Arum, Friesland; te St. Jacobi-Paro- chie: J. W. Broersma. kand. te Groningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-Kralingen: P. N. Ribbers te Noordseschut en D. Slagboom te 's-Gravenzande; te St. Jansklooster: R. Slofstra te Harderwijk en J. M. Visser te Dokkum; te Schiedam: G. Blom te Meer kerk en J. van Doorn te Tholen. Beroepen te Aalsmeer: C. Langbroek te Nieuwe-Pekela: te Wormerveer: J. H. Carlier te Zutfen. OUD-GEREF. GEM. IN NED. een fabriek gezien, nooit met in dustrie-arbeiders kennis ge maakt. Maar vandaag speelt zijn leven zich geheel af temidden van de industrie en in voortdu rend contact met fabrieksarbei ders. Ook zelf heeft hij vijf jaar lang in de fabriek gestaan: Horst Symanowski, industriepredikant te Mainz-Kastel. De naam van deze predikant is al lang niet onbekend meer bij hen, die zich verdiept hebben in het aposto laat onder de werkers in de indus trie. Al menigmaal werd over hem geschreven (in Nederland o.a. door de predikante dr. J. L. Klink, die haar bijdrage plaatste in het boek „Panorama der Wereldkerk"). Ook zelf schreef hij: één van zijn jong ste publicaties draagt als opschrift „Gemeinde ohne Kanzei" gemeen te zonder kansel en die titel is ka rakteristiek voor zijn werk. Onopgesmukt Vorige week was ds. Symanowski twee dagen in Nederland, bij welke ge legenheid hij o,a- het instituut Kerk en Wereld te Driebergen aandeed. Wij heb ben hem over zijn werk horen spreken. Hij deed het onopgesmukt, zonder zweem van gewichtigheid of air van des kundigheid. Een man die zich eenvou dig voordoet, maar die doorkneed is in de vragen, waarvoor zijn werk hem da gelijks plaatst. Een nuchter christen, fi naal ontdaan van stichtelijkheid en frasen, los van het traditionele. Hij heeft iets „kraemeriaans" over zich. Deze predikant had al een boeiend stukje leven achter zich, voordat hij na de oorlog in Mainz-Kastel te rechtkwam. In de hitlerlaanse perio de maakte hij driemaal met de ge vangenis kennis. Maar dat is verle den tijd; zijn tegenwoordige werk brengt veel meer spanningen mee dan de oorlogsjaren. Zendingshuis ig arbeidend in India, constateerde dat in Duitsland evenzeer heidenen woon den als in Azië. Zij plaatste ds. Syma- Als een echte zendeling heeft hij te- Imidden van een volkomen van God ver vreemde arbëïderswereld eerst vijf jaar mét die mensen geleefd in hun fabriek, in hun gezin, onder hun jeugd. Tegelij kertijd is hij aan de slag gegaan om een zendingshuis te bouwen. Het staat er nu: monument van broederzin, want Christenen uit de hele wereld hebben er hun vrije tijd aan gegeven om dit gebouw te doen verrijzen. In dit zendingshuis, dat geleid wordt door ds. Symanowski, vinden honderd jongeren onderdak. Dat zijn fabrieksar beiders, kantoorbedienden, studenten. Er komen ook geregeld dominees, orr tot „industriepredikant" te worden opge leid. En één zondag in de maand ver schijnt de „industriegemeente" dat zijn de fabrieksvrienden van ds. Symanows ki, in gezelschap van vrouwen en kin deren. Een kerkdienst wordt niet ge houden, maar wel een toespraak, een maaltijd, waarna een discussie volgt, vaak urenlang tot en met de avondbo terham toe. De moderne industrie-arbeider komt niet in de kerk. Onmiddellijk gren zend aan de grote cementfabrieken van Mainz-Kastel staat een evange lische kerk met vijfhonderd zitplaat sen. Zij is indertijd gebouwd voor de fabriekswyk, maar er komen hoog stens vijfentwintig mensen. Deed de kerk dan niet genoeg om de mensen te trekken? „Tot 1945 is van alles gedaan om de mensen over de drempel van de kerk te brengen," zegt ds. Symanowski. „Maar het lukte niet. De mensen kenden het evangelie niet en ze hadden er geen behoefte aan. De meesten hunner behoorden tot de massa, die viermaal in zijn leven naar de kerk gaat: voor de doop, voor de confirmatie, voor het huwelijk en voor de bearafenis." geloof uit te staan. Men wil gedoopt zijn want daarmee wordt men rekend te behoren tot de christelijke reld van het westen. Men wil „konfir- miert" zijn want daarmee worden de schooljaren plechtig afgesloten. Men wil uit de kerk begraven worden want dat is een waardig besluit van het leven." Verder laat men zich aan de kerk niets gelegen liggen. Ja, de kerkelijke belasting wordt betaald, maar verder „trapt men er niet in", hoe listig de kerk ook aandacht voor haar diensten t te trekken. „Toen ik in de t: s ging werken, werd dat gewoon weg beschouwd als het nieuwste truc je van de kerk om de arbeiders te be reiken", vertelt ds. Symanowski „Maar ik kwam in de eerste plaats voor mezelf. Want ik wilde er achter komen of datgene, wat wij dominees prediken, nog waardevol is voor i sen in de fabriek". Hij zou geen dienaar van Christus zijn, indien hij de waarde van het gelie niet volmondig erkende voor ieder mens, óók de werkers in de industrie. Maar dan moet het niet op de geijkte manier gebracht worden, want dan be reikt het de van kerk en christelijk ge loof vervreemden niet meer. Veranderde gezinnen Wanneer ds. Symanowski aan hel praten is, krijgt men er een idee van hoezeer kerk en evangelie uit de beiderswereld teruggedrongen zijn. De vraag „hoe kom ik aan een ge nadige God", zoals Luther haar stel de, is door de mensen al lang ver vangen door de vraag „Hoe kom ik aan een genadige naaste"? Daarom ontgaat hun de zin van de prediking. Gevraagd naar de betekenis van de doop, gaf een arbeider ten antwoord, dat dit sacrament iets te maken had met erfzonde èn met kerkelijke belas ting! Bij een huwelijksinzegening K"- grijpt men de woorden uit het oude mulier niet, waarin staat, dat de v tot hulp van haar man moet zijn. Want als werkende vrouw (dat zijn de n te) is zij immers een andere mar. hulp: de chef in het bedrijf waar zij haar arbeid verricht. Juist het veranderde gezinsleven maakt het woord der kerk zo onver staanbaar. meent ds. Symanowski. Man en vrouw leven in twee volko men verschillende werelden. Haast al le vrouwen hebben nooit het bedrijf gezien, waar haar mannen werken en de mannen weten vrijwel niets af van het dagelijks werk der vrouwen. Het huwelijk is een min of meer toeval lige samenleving, af en toe, want het ploegenstelsel maakt immers dat men niet eens op dezelfde tijden thuis is. Er worden kinderen geboren, maar dat gebeurt practisch altijd in een zie kenhuis. De meeste jonge Duitsers heb ben geen „geboortehuis" meer. Wie ziek is wordt al heel gauw naar het ziekenhuis gebracht, want in huis is geen gelegenheid voor verpleging. Daarom sterven de meeste mensen ook buitenshuis. Wanneer allerlei hoogtepunten en in- grijppndf gebeurtenissen zich niet meer in het gezin afspelen, hoe zullen de men sen dan notie hebben van elementaire bijbelse begrippen als wedergeboorte, vleeswordin» des Woords, opstanding des vleses. e.d.? Wil de predikant zielszorger wor den, dan is het niet alleen nodig dat hij theologie studeert. De veranderde wereld vraagt ook een veranderde kerk. Moeten dan alle dominees naar de fabriek? Nee, want dat zou be ledigend zijn voor de „leek", voor de christen in de fabriek, die zijn geloof positief beleeft. Maar wel moeten de dominees weet hebben van de sfeer waarin de arbeider leeft en werkt. Middeleeuws De contacten, die ds. Symanowski met vele arbeiders legde, hebben e-, op een uitzondering na, niet toe geleid, dat zij 's zondags naar zijn preken kwamen luisteren. Toch waren zij wel bereid om hun levensvragen te praten. Zo le maandelijkse bijeenkomsten op zondag ontstaan. Op die manier vormde zich een in dustriegemeente geheel los van de pa rochie waartoe men geografisch be hoort. „Die parochie-indeling is middel meent ds. Symanowski. „Men moet de mensen grijpen in de kring, waar het zwaartepunt van hun leven ligt. De gemeenschap in het bedrijf is de parochie. Te lang heeft de kerk zich teruggetrokken in een kleinere sector van het leven, als een soort vrijetijds besteding naast sport en televisie. Het christelijk geloof is echter niet een zaak, die men op zondagmorgen beoefent; het omvat en bezielt het hele leven De mensen moeten niet leren christen te zijn in die zin, dat zij i kerkelijke activiteiten meedoen. moeten leren om christen te zijn in hun alledaagse bestaan. En dit kan alleen bereikt worden door hen te benaderen vanuit hun bedrijf." Iets soortgelijks ziet men in de studentenwereld. Bij het pastoraat in de van God vervreemde wereld der grote in dustriesteden wordt de kerk steeds bescheidener. Zo als zij het ook is op de echte" zendings- velden. Het pastoraat eist im mers niet meer, dat de herder het éne verloren schaap zoeken, terwijl hij de andere thuislaat. Hij moet nu zoeken naar 99 verloren schapen, want slechts één is bij de herder geble ven. Hemelvaartsdag is niet in de eerste plaats een feest van de intimiteit. Waar denken we eigenlijk aan, als we het over de hemelvaart van Jezus Christus hebben? Het is een misschien minder onzinnige vraag dan zo op het eerste gezicht lijkt! Want eerlijk gezegd is het soms, alsof dit feit in de geschie denis van Gods heil verder van ons af staat dan bijvoorbeeld het kerstfeest. Hemelvaart heeft ook veel minder dichters geïnspireerd. En de kerstliteratuur is veel omvangrijker dan die van hemelvaart. En zo schijnt dat laatste een wat gedeva lueerd christelijk feest, misschien meer sprekend tot het ver stand Christus kon nu eenmaal niet op aarde blijven dan tot het hart. Wat betekent dit voor ons? Als wij aan die gedachte voet geven, dan zitten we toch op de verkeerde weg. Want dan vergeten we zonder meer, dat Christus' werk in de hemel voor ons noodzakelijk is en dat daar dag en nacht een pleidooi aan de gang is. Hij kijkt daar niet werkeloos toe. Er wordt daar voortdurend uitgezien naar ons en steeds weer klinkt daar in Gods oren: „Vergeef het hun, de schuld die zij hebben is door Mij overgenomen en verzoend". Dat is de bete kenis van hemelvaart. En het is wel erg moeilijk te zeggen, dat wij daar niet onmiddellijk bij betrokken zijn. DE TAAL DER RAMPEN Advertentie Wagemans Van Tuinen NV Fabri kapte rap Artifort meubelen en Epeda matrassen ,.Nee, ook niet van de koningin". Op de laatste dag voor haar vacantie zei Van 't Hof: „U ziet dicht iij de buurt, als u er niets op tegen hébCTcom ik u eens opzoeken." Hij keek haar niet aan; hij dacht aan haar mond, die hij nog steeds niet kende. Belachelijk was dat; zij vonden elkaar sympathiek, hij was een man en zij een eenzame vrouw, die te kort kwam, waarom zouden zc elkaar dan niet tegemoet komen Anne was bezig iets na te slaan in een alphabeti- sche klapper. Ook zij keek niet op. „Best", zei ze ar geloos. „maar dan geen woord over kantoor praten." tillen. Ze draaide zich op haar rug, deinde het rhythme der golven en tuurde met half toege knepen ogen naar de blauwe stralende zomerhemel. Het zwijgende, schuchtere wezen binnenin haar ont waakte weer voor een ogenblik en was gelukkig. Na het bad haalde ze Paultje en ging met hem naar het strand. Terwijl het kind ijverig in de weer was met emmertje en schop, lag Anne in een ligstoel en deed niets. Het was verrukkelijk niets te hoeven doen dan gedachteloos te liggen kijken naar de zee en de hemel, naar de loggers en schokkers, die dicht langs de kust voeren, of naar de schelpenvissers, die met hun groot donker net achter zich aan door het ondiepe kustwater waadden. Ze had nu ook gelegen heid Paultje de gehele dag op haar gemak gade te slaan in al zijn doen on laten en voor het eerst sedert haar kantoortijd was ze weer de moeder, die het kind verzorgde en niet de vader, die er voor verdiende. Als de kleine jongen in zijn vuurrood wollen pak je, dat het grootste gedeelte van zijn slanke lijfje bloot liet, over het strand rondliep, voelde Anne zich trots. De mensen keken vriendelijk naar hem, of WILLY STRIJT maakten een praatje, waarop hij dadelijk inging. De manier, waarop hij iemand aankeek, die het woord tot hem richtte, herinnerde Anne aan Mare, van wie hij ook de gewoonte had geërfd om lange tijd achtereen te zwijgen en daarna eensklaps in een op gewonden gepraat los te barsten. Zo nu en dan zochten Peultjes ogen haar en als zij hem niet opmerkte, rieD hij hard: „moeder!" Tussen het gelach en gebabbel van andere kinderen onderscheidde Anne zijn stem; dan keek ze rond tot ze hem zag. triomfantelijk boven op een zandberg, of tot aan de hals toe verscholen in een kuil. Ze zwaaide naar hem en knikte lachend, of riep hem voor een versnapering. „Blijf even rustig bij moeder zitten." zei ze dan. „Hè nee. moeder komt u in mijn kuil." Ze zat te genover hem op het vochtige zand en hij luisterde met stralende ogen naar haar woorden van bewon dering. De zeelucht de zon en de bewegingsvrijheid deden hem goed; zienderogen ging hij er beter uit zien. Als Anne aan kantoor dacht en aan de kleine be nedenwoning in de smalle, morsige Amsterdamse straat, kwam er een tegenzin in haar op. Dit was leven, de zonnegloed Voelen, terwijl de frisse zee wind langs haar wangen streek; zien, hoe de zon langzaam voortschoof langs de diepblauwe zomerhe mel, hoe de eb tot vloed aangroeide en de vloed zich langzaam, volgens eeuwige wetten, weer terugtrok van het strand. Als kind had ze met een hart vol vrijheidsliefde langs de zandwegen van haar dorp gelopen; ze had de witte kamijle, de blauwe klokjes en de zoete bramen geplukt; ze haÏÏ zich door stug struikgewas gewrongen en was zo in de donkere, vochtige greppels gekomen, waar de helblauwe, wil de vergeetmijnietjes bloeiden en de spinnen, opge schrikt door haar komst, snel wegvluchten. Later was ze dan, huppelend en zingend, met verward haar, naar huis gegaan; de armen vol kostbare schatten. De hemel was hoog en alom, wijd en blauw tot aan de horizon; de stralendblanke wolken dreven statig door de ruimte, die vol vreugde was en zonder ein de, zoals het leven vol vreugde was en geen be grenzingen kende. Zolang Anne in de tredmolen van het dagelijks le ven liep, had ze nauwelijks de tijd gehad om ver gelijkingen te maken; nu ontwaakte de onvrede en de vraag „moet dit altijd zo duren?" drong zich tel? kens aan haar op. Terwijl ze luierde en zich bruin liet branden, zocht ze tevergeefs naar een andere levensmogelijkheid. Het was haast ongelooflijk, dat in een wereld van zoveel millioenen mensen, een gezonde, ontwikkelde vrouw maar op één wijze voor zichzelf en een kind de kost zou kunnen verdienen. Anne zuchtte, ze had het allang opgegeven zich te verbazen over alle on waarschijnlijke dingen, die mogelijk waren, over al le onrecht, dat het geluk van de een, gegrondvest was op het ongeluk van de ander. Als het kind er niet was, zou het een ander geval zijn. Maar de iongen was er, hij speelde en lachte en praatte, hij hoorde bij haar en zij bij hem, en het was goed zoals het was, al maakte het het leven in gewikkelder. Toen zij de eerste zaterdagmiddag van haar va cantie met Paultje aan de hand het voortuintje van het pension doorliep, op weg naar het strand, stond eensklaps Van 't Hof voor haar. Ze had niet meer aan zijn bezoek gedacht, maar het deed haar goed, zijn opgewekte, flinke gezicht weer te zien en ze begroette hem hartelijk. (Wordt vervolgd) Wonder kan niet rationeel verklaard worden ,,De Uittocht uit Egypte is een van de wonderen die God met hét Joodse volk heeft verricht. Zij is een der fundamenten van het Jodendom en niet rationeel te verklaren", aldus opperrabbijn Unterman van Tel Aviv, als ant woord aan Israëls premier David Ben Goerion, die een nieuwe uit leg heeft gegeven over de Exodus uit Egypte. Van alle zijden wordt de eerste minister aangevallen. Zijn mening over de Uittocht heeft wrevel opgewekt, omdat hij zei dat slechts 600 Joden uit Egypte vertrokken zijn. Ben Goerion, die behalve staatsman een wijsgeer van formaat is, heeft ten aanhore. van bijbelgeleerden ver klaard dat de Uittocht onder Mozes, ondernomen is door slechts zeshonderd Hebreeërs en niet door, zoals de over levering wil, zeshonderdduizend. Ook gaf hij als zijn mening, dat zij de nakomelingen waren van ongeveer zeventig Hebreeërs die twee gene raties voor de Exodus naar Egypte waren getrokken. De overgrote meer derheid van de Kinderen Israëls zou nimmer in Egypte hebben gewoond daarom ook zou in geen enkel Egyp tisch geschrift over de Uittocht wor den gesproken. In de dagen van Jozua leefden, al dus Ben Goerion, ongeveer vierhon derdduizend Israëlieten in Kanaan, Zij leefden zij aan zij met volkeren die niet monotheïstisch (één God) waren. Het waren de Hebreeërs die uit Egypte waren getrokken die hun broeders ervan doordrongen dat de TN deze dagen wordt de wereld we- heeft het op deze aarde ver gebracht A derom door rampen bezocht. De en kan enorme krachten tot ontwik- aarde rilt en schokt, oceanen komen keling brengen. Maar heel zijn ver in beweging en werpen massa's wa- mogen blijft betrekkelijk. Rilt en ter op de stranden. De doden onder schokt de aarde, dan stort ineen wat de mensen worden wederom bij hon- hij tot aanzijn heeft geroepen, derden geteld. Deze aarde is een onvolkomen aar- Het zijn ernstige verschijnselen, en de. En de rampen voltrekken zich wee de mensheid indien zij zich er- als om ons daaraan tc herinneren, tegen zou trachten te pantseren met Zij voltrekken zich, opdat wij tel kens weer zouden kunnen denken aan onze verplichtingen jegens on- schepping, onbewogen blijven, wan- ze medemens, die door de nood neer de schepping zelf tot beweging wordt getroffen. Hij is niet slechter vallen, door vloedgolven worden de geschapen heeft en die haar, ook verrast. Het zijn niet minder onze na haar val en nadat zij tot een medemensen, dan toen, nu weer en- schouwspel van rampen geworden voltrokken. De rampen, ook zoals de krant Deze rampen spreken een taal. Zij in deze dagen weer vermelden moet, willen niet zegggen, dat de mensen overkomen de mensheid niet als een ons wèl doen denken aan het onvol- Ook hier geldt, dat wie oren heeft, komene van deze aarde. De mens hore. RECHT NA VIJFTIEN JAREN LJET moet het rechtsgevoel van een houding kunnen staan tot hetgeen ieder bevredigen, dat een van de deze man zelf gedaan heeft. Of zal grootste Jodenhaters, die de geschie- wellicht voor hem de hardste straf denis der mensheid heeft gekend, zijn, dat hij nog eens weer met eigen thans, vijftien jaren nadat de we- misdaden wordt geconfronteerd, dat reld van het nationaal-socialisme is hij zich bewust wordt hoezeer gans bevrijd, alsnog kon worden ge- de wereld hem met afgrijzen gade- grepen. Diep beschamend was de gedachte, slaat? Mogelijk dat dit hem alsnog tot eni- ge bezinning brengt. Mogelijk dat in dat deze mens, aan wie zoveel men- deze mens, aan we alle menselnk- selijks scheen te ontbreken, nog in h l i i i .--I --, 1 neid vreemd lijkt, dan toch nog iets vertoeven en dat zijn ontstellende nen worden. Aan zijn straf zal het het oudtestamentische woord van toepassing tc zullen zijn. dat aap mocM gevonden, dan bete- God de wrake toekomt, en leek het deze mens geen zweem van berouw dat Hij zou vergelden, wat hier aan de mensheid en nader aan het volk van het oud verbond begaan was. Echter, nu is alsnog de mogelijkheid gegeven, dat over deze tot diepe misdaden vervallen mens reeds op ting heelt bewezen, een einde is ge- deze aarde het vonnis van het recht kent zijn aanhouding, waarvoor de Israëlische recherche alle eer toe komt, toch, dat aan de vernederen de en beschamende aanwezigheid van deze man onder de mensheid, waarvoor hij zelf zulk een verach- zal worden geveld. Het zal een hard vonnis moeten zijn. Maar ook dan zal het in geen ver- komen. Er zal alsnog recht kunnen worden gesproken en recht kunnen worden gedaan. Niet letterlijk Ben Goerion zei, dat de feiten .ver meld in Exodus zeker juist zijn, doch dat zij niet letterlijk genomen dienen te worden. Hij merkte op de gebeur tenissen zoals zij opgeschreven staan Exodus langdurig te hebben be studeerd. Sinds zijn optreden als staatsman is hij hoe langer hoe meer tot het inzicht gekomen, dat vele fei ten voor bijbelgeleerden onduidelijk zijn daar zij geen inzicht hebben in staatsinrichting en defensie, waar door verkeerde conclusies zijn ge trokken. De Israëlische premier zei dertig problemen aan een aantal bijbel geleerden te hebben voorgelegd waar op geen bevredigende antwoorden konden worden gegeven. Enige van deze punten zijn: Waarom verliet Terach het vruchtbare Ur voor hel armoedige Kanaan? Waarom kwam Abraham naar Sichem? Hoe kon Jozua trekken van Zuid- naar Noord- Israël zonder tegenstand? Wat ge beurde met de 318 leden van Abra hams huisgezin die tezamen met hem werden besneden en niet naar Egypte waren getrokken? Hoe kon een volk van twee tot drie miljoen zielen met 'jn vee de Sinaï-woestijn overleven? Niet alleen Egypte Ben Goerion haalde de Spetuaginti- sche vertaling van de bijbel aan om te betogen dat de Kinderen Israëls 430 jaar verbleven in Egypte en het land Kanaan en niet alléén Egypte zoals de Masoretische tekst zegt. De Talmoed voegt hieraan nog het land Gosen toe, dat volgens Is raëls premier de Negev is. Israëls premier zei, dat als het aan tal van zeshonderdduizend, dat uit Egypte trok volgens de overlevering, juist is, deze de Egyptenaren hadden kunnen overwinnen. In Israël heeft de uitleg van Ben Goerion omtrent de Uittocht grote beroering teweeg gebracht. Enige bladen weigerden Ben Goerions mening af te drukken omdat deze ketterij is. Nieuwe problemen De gezichtspunten en de vragen van Ben Goerion zijn niet nieuw. Reeds in de vorige eeuw werden zij gesteld door bijbelgeleerden die Gods Woord kritisch wilden bestuderen. Hoewel het niet gemakkelijk is op deze vragen een antwoord te geven al behoeven ze beslist niet onbe antwoord te blijven is het grote probleem van Ben Goerion niet het antwoord op deze vragen, maar het feit dat zijn eigen theorie evenzoveel, zo niet meer vragen oproept. Als werkelijk maar zo'n klein groepje naar Kanaan trok waarom moest er dan zo veelvuldig en lang durig om dit land gevochten worden? Waarom konden zij dan de eerste maal het land niet binnentrekken toen de verspieders werden uitge zonden? Hoe zijn zij er in geslaagd de in het land wonende Hebreeërs aan hun zijde te krijgen? Hoe slaag den zij er in het land te verdelen volgens de stammen, want dan moe ten deze reeds in Kanaan woonachtige Hebreeën zich bij dit nieuwe systeem hebben aangesloten. Voor hen be tekende dit een enorme herverkave ling die zeker niet zonder meer zal zijn aanvaard. De oplossing van Ben Goerion stelt ons voor grotere pro blemen dan de bijbel zelf. Belangrijke vooruitgang bij bestrijding van pijnen! Vier halper doer middelen renderen I De kennis van pijnbestrijding is in de loop der jaren regelmatig groter geworden. Er is vastgesteld waar en hoe pijn entsiaa! en men heett geleerd pijn ie moten» Daarna heeft men kans gezien de werking van é*«i der oudste pijnbe- strijders belangrijk >e versterken door toe voeging van nieuw ontdekte middelen. Deze combinatie werki bij pijnen en ook bij griep vaak beter dan elk middel afzonderlijk. rf Tijm pijnen en griep. 6eschikt voor de gevoeligste maag,; weni die word! beschermd door hei bestanddeel Chefam. I 20 tail. 10.80.Voordelige gezinsverpakking 100 labl. 13.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2