CHRISTELIJK CETALAC Dr. Albeda wijst weg naar een betere loonvorming Algemene regel zondag niet te voor viering formuleren Een woord voor vandaag Kanttekening Grieks-Orthodoxe Kerk vormt zendingscommissie cle c/rootóte gave Hervormde kerkvoogdijen hebben 40 jaar contact 2 In een opmerkelijk artikel r Actuele, sociale vraagstukken In e«n opmerkelijk artikel ln Patrimonium, bet officiële orgaan van het gelijknamige verbond, heeft dr. W. Albeda, than» verbon den aan de sociaal-economische afdeling van Philips Eindhoven, voorheen economisch medewerker van de Ned. Chr. Bond van werk nemers in de hout- en bouwnijver heid, constructieve kritiek geleverd op de huidige loonvorming in Nederland. Dr. Albeda, die enkele jaren geleden promoveerde op het proefschrift getiteld: De rol van de vakbeweging (binnenkort ver schijnt een tweede druk), wijst in genoemd artikel de weg naar een betere loonvorming. Dr. Albeda stelt, dat zonder twijfel de gedifferentieerde loon vorming als overgangssysteem wel acceptabel was, voorn 1 omdat hier bij een begin gemaakt werd met het herstellen van verantwoorde lijkheid en vrijheid in de bedrijfs takken. Toch meent hij dat op den duur dit systeem moeilijk te handhaven zal zijn, omdat: 1 Anders een uiteenrukking dreigt van de loonstructuur; 9 bovendien helemaal niet vast staat of produktiviteit en ren tabiliteit d.w.z. de garantie van niet-doorberekening in de prijzen, de enige geldige argumenten ziin voor loonsverhoging. Herstel van vrijheid en verant woordelijkheid voor de bedrijfs- genoten houdt volgens dr. Albeda in, dat er vrijheid is ten aanzien van de keuze der argumenten voor de loonsverhoging. Men kan uiteraard tegenwerpen, dat zodoende loonvorming een in gewikkelde zaak wordt. Dat is juist. Wat onder de geleide loon politiek en onder de huidige ge differentieerde loonvorming plaats vond en vindt, was dan ook een ongeoorloofde simplificatie van het probleem der loonvaststelling. Dr. Albeda vervolgt, dat iedereen die weieens in enige bedrijfstak met „richtlijnen" en „aanwijzingen" Vijf argumenten Dr. Albeda onderscheidt vijf be langrijke argumenten voor loons verhogingen. die hij het overwegen waard vindt: 1 De kosten van levensonderhoud der lonen "noodzakelijk i anders de werknemers de dupe van de ontwikkeling worden. 9 De produktiviteit in een be paalde bedrijfstak is zo sterk gestegen, dat ook de arbeiders er. o De rentabiliteit van de onder neming is zo goed, dat er wel iets voor de arbeider af kan. A Het personeel voor de betrokken bedrijftak is zo schaars, dat de lonen omhoog moeten, om nog te kunnen expanderen. 5 De lonen van bedrijven, die op de arbeidsmarkt concurreren, zijn dermate gestegen, dat een bedrijfstak leeg dreigt te lopen. Wie zal beweren, zo voegt dr. Albeda eraan toe. dat men zich altijd tot de onder 2 en 3 genoemde argumenten zal moeten beperken? Mits vaststaat, dat de gemiddel de loonstijging niet boven de ont wikkeling van de nationale pro- duktle per hoofd uitgaat, kan men die vrijheid aan de bedrijfsgeno- ten laten. Wat betekent dit „mits"? Dit „mits" betekent, dat er een in stantie moet zijn, die niet elke loonsverhoging beknibbelt, maar die alle loonstijgingen die boven de gemiddelde produktiviteitsver- hoglng uitgaan, met argusogen be ziet. Bijzondere aandacht vragen in dit opzicht uiteraard de be drijfstakken, die de neiging heb ben om vóór te lopen, door hun goede rentabiliteit en/of sterke expansie. Wanneer deze bedrijfs takken enigszins in toom gehou den worden (en dat behoeft niet altijd via regels en voorschriften te gebeuren) is het probleem gro tendeels opgelost. beelde zich dat (of liever inflatit ming te realisere.. I inflatiegolven vanuit het buiten land over ons heen slaan en ook in het binnenland de inflatiehaar den blijven bestaan, mag niet ver wacht worden dat de loonvorming alleen die inflatie tegenhoudt. Daar het niet vol te houden is, dat geen loonsverhoging ooit tot prijsverhoging leiden mag (mei. denke slechts aan mijnwerkers en broodbezorgers) zal de absolute waarde van „alleen loonsverho- zonder doorberekening" niet ge- gehandhaafd kunnen blijven. De prijspolitiek blljve zich voor al richten op die gevallen, waar- In onnodig produktivlteitsstijging aan het publiek onthouden wordt en loonsverhogingen zonder nood zaak worden doorberekend. Voordelen Als voordelen van de thans reeds geldende gedifferentieerde loonvorming noemt dr. Albeda het feitdat er weer onder handeld wordt in de bedrijfs takken. In de tweede plaats bleek in de aanwijzingen van het College van Rijksbemidde laars nog wel enige ruimte voor beleid te zitten. Voor het eerst speelde de situatie in de eigen bedrijfstak weer een rol bij de bepaling van het loonniveau Een vergelijking van de vrijere loonvorming van nu met die van 1956 moet in het voordeel van eerstgenoemde uitvallen. Het maakt dus blijkbaar wel ver schil uit, zo concludeert dr. Albeda, of het ministerie van sociale zaken geleid wordt door mannen die warm lopen voor de vrijere loonvorming, of dat er mannen aan het roer staan, die er zelf niet in geloven. Juist met het oog op zijn ge dachten voor de toekomstige loon vorming merkt dr. Albeda nog op, dat op het ogenblik de produktivi teit in de bedrijfstak al niet de doorslag geeft Bij de loonsverho ging groeperen de bedrijfstakken zich rond het gemiddelde per pro duktivlteitsstijging voor de gehele economie. In principe gaat men in doorsnee daar nog iets bovenuit. De positie onder en boven het ge middelde wordt dan aangegeven door de heeft om BH lonen te verhogen' Achtergrond Wie de ontwikkeling van het loonpeil vergelijkt met die van de kosten van levensonderhoud en met de ontwikkeling van de pro- duktie per hoofd van de gehele economie, kan constateren dat de ontwikkeling van het reële loon peil in het algemeen niet sterk afwijkt van die van de produktie per hoofd. Met andere woorden, wanneer men de lonen meer ver laagd, dat loonpeil en produktie doogt. wordt het reële loon door prijsstijgingen toch zo zeer ver laagd. dat loonpeil en produktie per hoofd weer ongeveer met el kaar in evenwicht zijn. De geleide loonpolitiek trok hier uit de conclusie, dat men het ge middelde loonpeil moest koppelen aan de gemiddelde produktie per hoofd. De huidige gedifferentieer de loonpolitiek tracht hetzelfde te bereiken door het Joon in iedere bedrijfstak te koppelen aan de ontwikkeling van de produktie per hoofd in de eigen bedrijfstak. De geleide loonpolitiek kon niet bevredigen, omdat zij de verant woordelijkheid en vrijheid aan de bedrijfstakken ontnam en boven dien door de gelijktijdigheid van de loonsverhogingen het juiste kli maat schiep voor doorberekening der loonsverhogingen. De kritiek, die dr. Albeda bovendien heeft op de huidige gedifferentieerde loon vorming, heeft, zoals wij reeds ci teerden, hem aanleiding gegeven tot het doen van een aantal po sitieve suggesties. In een volgend artikel hoopt dr. Albeda de formele kant van deze zaak. namelijk het ..institutionele kader", aan de orde te stellen. Hij hoopt dan ook te beschikken over het aangekondigde ontwerp van een loonwet. Predikantenconferentie zondagsarbeid Hoe komen vakbeweging en kerk tot gesprek over deze zaak? (Van onze sociaal-economische redactie) TVE predikanten, die de afgelopen dagen onder auspiciën van het Convent van Chr. Sociale Organisaties, in het conferentieoord Woudschoten geconfereerd hebben over het vraagstuk van de zon dagsarbeid, zijn er niet uitgekomen. Dat was ook niet te verwach ten. In zijn slotwoord, waarin hij enkele lijnen trachtte te trekken, verklaarde de voorzitter van de conferentie, de heer C. J. van Mastrigt, dat men nog wel een week nodig zou hebben om met elkaar te komen tot een Bijbelse, Evangelisch verantwoorde visie op de zondagsviering. Er is nu eenmaal geen algemene leefregel te formuleren, die geldt voor alle tijden, ook niet als het gaat om de zondagsviering, aldus de heer Van Mastrigt. De heer Van Mastrigt concretiseerde het resultaat van de besprekingen in de volgende punten: 1 God stelde ons als mensen om deze wereld te beheersen en deze wereld dienstbaar te maken. Dit dienstbaar ma ken. deze arbeid behoort typisch bij het menszijn als beelddrager Gods. 9 In Zijn genade heeft God de mens ook een rustdag gegeven, opdat de mens niet helemaal zou opgaan in de arbeid, deze niet voor zichzelf zou opeisen, maar steeds weer opnieuw zijn arbeid als dienst aan God zou zien. 3 Spreker was het eens met de opvatting van de eerste referent, de heer W. Bakker, dat het bij de arbeid gaat om een beheersing van de natuur, die echter zelf het ritme van de zeven dagen niet kent. Direct bij de cultivering van de natuur ontstond reeds de continu-arbeid. Melkgift van dieren, eieren rapen etc. De bijbel aanvaardt deze verzorging op de sabbath van de dingen, die de mens in zijn dienst genomen heeft. Er is een grotere afhankelijkheid ge komen in elk land van wat er elders in de wereld gebeurt. Afzet en aanvoer, en daarbij de ontwikkeling van de tech niek en het fabriekmatige continu-bedrijf. 5 Daarbij moet onderscheiden worden het gevaar, dat de materiële welvaart te zwaar wordt geaccentueerd, ten koste van het welzijn van de mens. Een te gemakkelijk overgaan tot een continu produktieproces. Alle factoren zullen tegen elkaar afgewogen moeten worden. van de beide inleiders, kregen de heren W. Bakker en ds. E. de Vries in twee de instantie gelegenheid hun standpunt toe te lichten De heer Bakker wees erop, dat ook bij continuwerkende bedrijven vrijwel nooit de hele zondag van een arbeider in beslag wordt genomen. De tijden riëren veelal van 6 tot 2 uur of vs tot .10 uur. Bij inschakeling van n mensen zouden deze tijden nog verkort kunnen worden. Door het inrichten van kinderbewaarplaatsen en het organise ren van oppasdiensten zou de vrouw toch naar de kerk kunnen. De extra betaling voor de zondags dienst achtte de heer Bakker een sociale verworvenheid die moeilijk meer losge laten kan worden. Inderdaad zou er een mogelijkheid zijn op den duur de zondagsarbeid te beperken ten gevolge van mechanisatie en automatisering. Dit kan echter niet in één slag en ook niet alleen zondag. De bedrijfsresearch zou wel f. Deze afweging is een verantwoorde- met name ln deze richting kunnen zoe- Itjkheid voor «Urn. Voor de onder-fg^.I¥1,lSrkBjt?e.r nemers, de maatschappelijke organisaties, I K J JV '1 v'' de kerk en de overheid. De moeilijkheid !!"d- ,om?'" d'k?s,tl,",c ^odagsdlen- hlerbU ts, dat men niet te maken heeft S™.ook mftrekkeltjk mn. De heer met organen van gelijk, orde. Ho. vindt taT"/ Hchtog stappen zouden ondernemen bij het be drijfsleven, er ook inderdaad iets be reikt zou worden. Misschien keert u zich met afgrijzen af van wat daar gebeurde aan de voet van de berg Sinaï, waar het volk Israël kort na zijn uittocht uit Egypte was gelegerd en waar, omdat zijn leider Mozes zo lang uitbleef, een gouden kalf was gemaakt, dat als een god werd aangebeden. Dat afgrijzen zal dan niet in de eerste plaats die afgoderij gelden, maar veel meer de op bevel van God-zelf aangerichte slachtpartij onder de Joden, die nog zo kort daarvoor volkomen waren opgegaan in het feest voor het kalf en die naar Mozes zelf moest constateren teugelloos bleven. Drieduizend mannen worden op die dag door het zwaard omgebracht. Dat is de tol, die het volk Israël moet betalen voor zijn ontrouw en zijn verloochenen van God,. Was die tol te hoog? Als u deze vraag bevestigend beant woordt, dan betekent dat tegelijk, dat u God beschuldigt van wreedheid. Hier was God, Die nota bene zelf als door Zijn eigen arm dit volk had verlost van de tirannie, op zó ernstige wijze beledigd, dat slechts het bloed van de overtreders Hem genoegdoening kon verschaffen. En dan komen wij direct in de buurt van dat andere bloed, van Gods eigen Zoon, de schul deloze. Dat was veel erger, dat was het allerergste, dat Hij, Jezus Christus, Zijn leven moest geven voor schuldige mensen. Of vindt u dait minder erg? Bedenk dan, dat zonder dat offer Gods toorn nog over uw en mijn eigen leven zou liggen en wees blij, dat God dit offer heeft willen aannemen! DE GELOOFSRUST MAG BLIJVEN TVE topconferentie van Parijs is mis- wist althans: zij spreken nog met el- lukt. Dat is het harde feit en de kaar, er is nog het contact, de com- harde waarheid. De oorzaken? De municatie van het gesprek. En zo- 'dè mogelijkheden zijn vele, en dus ook lang zij spraken, mocht worden ver eronderstellingen. Ts ze werkelijk mislukt om het vlieg- uigincident? Nauwelijks valt het aan wacht dat er geen erger dingen zou den gebeuren. Het gesprek is er niet meer. Het aan te tasten? 7 Tenslotte Is de zondagsviering niet alleen een persoonlijke zaak, maar een zaak van de gemeenschap. Technisch, economisch en sociaal zal gebouwd moe ten worden aan de bevordering van de zondagsviering in de samenleving. Ter plaatse, in iedere kerkelijke gemeente zal men zich opnieuw moeten bezinnen op de verhouding tot de mensen, die reeds zondagsarbeid verrichten. Deze zondagswerkers zullen niet geïsoleerd mogen worden, omdat de kerk deze men sen anders zal verliezen. Niet hele zondag Nadat de secties tijdens de conferen tie gistermiddag gelegenheid hadden ge had zich uit te spreken over het rapport van de studiecommissie en de referaten Verf met gemak en.«.~ van Ceta Bever Actie van de jeugd werkt door naar boven T ANGZAAM begint in Grieks- -■-J Orthodoxe Kerken de zen dingsvisie te ontwaken. Toen en kele jaren geleden de internatio nale jongerenorganisatie Syndes- mos voor het eerst een oproep richtte tot de jeugd om zich te ge ven voor zendingswerk, was dit een geheel nieuw geluid voor deze kerken. In de bijna negentien eeuwen geschiedenis was de zen ding steeds meer en meer op de achtergrond geraakt. Er is nu een comité gevormd dat uit drie 'i Nachts pijn overdag niet fit: neem vlug Akkertjes AKKERTJES personen bestaat Drie geestelijken, de metropolieten van Salonica. Demetrias en Sparta, vormden deze commissie toen archimandriet Reuben Moekasa Sparta van de onlangs geïnstitueerde Ortho doxe Kerk van Oeganda een bezoek aan Griekenland bracht Deze geestelijke is het hoofd van het Orthoxe zendingswerk in Oost-Afrika, dat verricht wordt onder toezicht van het Orthodoxe Patriarchaat van Alexan- déië. Hij hield besprekingen met poli tieke en geestelijke leiders van Grieken land om nun medewerking te vragen. Vorig jaar had de jeugdorganisatie Syndesmos reeds een appèl gericht op de jeugd om dit zendingswerk finan cieel en practisch te steunen. Koningin Frederika van Griekenland heeft reeds gehoor gegeven aan deze oproep en vier studiebeurzen beschik baar gesteld voor studenten uit Oegan da om in Athene theologie te studeren. Ook het Griekse Rode Kruis heeft beurs beschikbaar gesteld voor een pleegster, terwijl de universiteit Salonica, de burgemeester van die stad en de synode van de monniken van Athos samen acht beurzen aanboden. Griekse kerken en Orthodoxe kerken in andere delen van Europa hebben reeds gelden bijeen gebracht om de Orthodoxe kerken van Oeganda in te richten. De geestelijke, archimandriet Sparta die hoofd is van de ongeveer 20.000 ortho doxen in zijn zendingsgebied is tevens een politieke leider. Hij is namelijk adviseur van de Kabaka van Boeganda en vertegenwoordigt hem in de wet gevende vergadering. Concurrentie Het argument, dat een bedrijf op zon dag moet doordraaien omdat het anders de concurrentie met het buitenland niet kan doorstaan, vond de heer Bakker weinig steekhoudend. Andere factoren als dubbel loon en hoge sociale voor- zieningskosten achtte hij belangrijker. Hij vond het hoopgevend, dat ook het Europese parlement is aangedron gen op beperking van de zondagsarbeid. Over het algemen kan gezegd worden, dat verhoging van de levensstandaard de animo om op zondag te werken doet afnemen. Men heeft hier wel een finan cieel offer Ten slotte stelde de heer Bakker nog met nadruk, dat beïnvloeding van de tljdroosters voor de ploegenwerkers door de kerk wel degelijk mogelijk is. De kerk zou hier een teken kunnen stel len. De heer Bakker hoopte, dat dit ini tiatief nu eens ondernomen zou worden. De tijd is voorbij dat het bedrijf alles zonder meer afwijst, als het zich niet betaalt. Hij vroeg in dit verband ook n wat ze Uitgangspunt Op de vraag aan ds. E. de Vries of ten bij het sabbathsgebod ook te ma ken heeft met een scheppingsordinantie, verklaarde ds. De Vries, dat hij liever uitging van de verlossing. In het schep pingsverhaal staat dat God gerust heeft, met de mens. Dit was een ander rus ten dan van de mens op de sabbath. Elk wetsgebod zou hij evenals de zon dagsheiliging willen zien vanuit de wet het Koninkrijk der hemelen. De zon- is de viering van de opstanding Christus. Hij zou hier geen ver band willen leggen met de sabbath onder Israel Wat betreft het punt van de re creatie bleef zowel de discussie als het standpunt van de referenten weinig con creet. De mening overheerste, dat hier rich zal moeten beslissen in jje Heer bij het spe- 20 „De kleur is ook zo besmettelijk." zuchtte Tine, „dom van me. dat ik ze heb aangedaan, het weer hier in Holland is nooit een volle dag te vertrou- „Nee," gaf Anne toe. ze dacht bezorgd aan Paul- tje. ze was eigenlijk altijd angstig, dat hij ziek zou worden. Een kind hoorde ook thuis, in een warme lichte huiskamer, bij zijn moeder en zijn eigen speel goed. „Nu moet ik linksaf." verontschuldigde ze zich, en toen Tine haar vragend aankeek: ..Paultje ..Vind je 't goed als ik meeloop?", vroeg Tine wat verlegen, „ik wil hem zo graag weer eens zien.' „Best," zei Anne. ze keek tersluiks naar de ge wichtige schoenen en vandaar naar Tine's niet meer heel jonge gezicht. Tine Bijleveld liep naar de veertig. Ze was al twintig jaar lang op hetzelfde kantoor. Ze.zou ge makkelijk in staat zijn geweest om een, eigen af deling te leiden, maar het strookte niet met de za- kenopvattingen van meneer Bolnes om een vrouw zo geheel onafhankelijk te laten werken. Zo was ze dus nog altijd stenotypiste tegen een salaris, dat op den duur zeer hoog was geworden en -haar dus min of meer dwong, niet naar een andere betrek king uit te kijken. Ze stond alleen op de wereld en daar ze heel weinig kennissen had, bracht ze haar avonden meestal op haar eigen kamer door. In een van de stille, brede straten achter het Rijks museum had ze een gemeubileerde zit- en slaapka mer met pension, voor zeventig gulden per maand. Uit verveling las ze, behalve de krant en enkele tijdschriften, waar ze op geabonneerd was, luchtige romannetjes over liefde en veel zonderlin ge avonturen van held en heldin. Voor andere lec tuur voelde ze zich te moe: ze was niet sterk, de kantoordagen waren lang en er werd tamelijk veel van haar gevergd. Terwijl ze naast Anne voortliep, rekende ze uit. of ze door dit oponthoud veel te laat zou komen Mevrouw hield er niet van, met het middagmaal WILLY STRUT te moeten zitten wachten en ze zou wel een strak, verongelijkt gezicht zetten. „Nu hierheen." wees Anne. „daar waar dat licht naar buiten valt. is het." Ze liepen de stoep op, en traden door de open staande deur de verlichte vestibule binnen. Een jong meisje in een witte mouwschort kwam naar hen toe. maar toen ze Anne herkende, keerde ze zich met een glimlach om en ging Paultje halen. In de lange gang hingen aan weerszijden de jasjes en hoedjes van de kinderen; de meeste kinderen werden ech ter vroeger gehaald. Het meisje in de mouwschort verscheen weer met Paultje aan de hand. Anne liep hem tegemoet en tilde het kind op. „Dag jongen, ga je gauw mee met moeder?" Hij knikte en trok aan het lint, dat om haar hoed i Paultje heeft geen zat. „Het regent," zei hij, pc." Anne kuste hem. zette hem neer en hielp hem in zijn jasje. Het blauw vilten hoedje zette ze hem zo voordelig mogelijk op, in verband met Tine's aanwezigheid. Er was lets van kinderlijke blijdschap over Anne gekomen, een klein meisje, dat verheugd is. als het een verloren stuk speelgoed terugvindt. Het was een triomf voor haar. als ze 's avonds, met Paultje's kleine hand in de hare, naar hun stapte. Overdag was hij van anderen, beïnvloedden anderen hem. dat was helaas niet te veranderen, maar 's avonds werd hij haar eigendom en nie mand had het recht hem aan haar te ontnemen. „Dag Paultje", zei Tine, bij hem neerhurkend. Hij gaf haar vrijmoedig een hand, gewoon als hij was met vreemden .om te gaan. De warme blijd schap van zijn moeder stemde hem gelukkig en te vreden en hij glimlachte vriendelijk tegen Tine. On danks zijn minder blozend uiterlijk was Paultje nog steeds een zeer aantrekkelijk kind. wat in de be waarplaats veel voordelen had. Schoon hij zich van deze bevoorrechting nog helemaal niet bewust was. verleende het hem een sterk gevoel van zelfver trouwen en eigenwaarde, waardoof er in zijn hou ding iets parmantigs was. Tussen de beide vrouwen huppelde het kind door de natte, donkere avond. De duisternis en de regen deerden hem niet en ook Anne was voor het ogen blik haar hunkering naar wat glans vergeten. Ze praatte tegen Paultje en lachte over zijn hoofd heen tegen Tine om zijn grappige antwoorden. In een speelgoedwinkel kocht Tine een trompet voor hem en hij vond het maar half goed. toen het glimmen de instrument met de kleurige koorden in een kar tonnen doosje werd gepakt. Nog een klein eindje vergezelde Tine hen. toen nam ze afscheid. Het kostte Anne veel moeite Paultje tot verder gaan te bewegen. Hij bleef de goedgeefse tante nazwaaien, tot ze om een straathoek was verdwenen. Toen begon Tine er de pas in te zetten. Koud eten was verre van aangenaam en bovendien was het zonde van haar schoenen. Onder het lopen bekeek ze ze onderzoekend; op de linkerschoen zat een ge schaafde plek. daar had Paultje met zijn onvoor zichtige kleine voet langs geschampt. Het was een schat van een jongen en Anne was heel trots op hem. Zou het werkelijk de moeite waard zijn om te hebbch. een kind., ze had wel eens over een hond gedacht, maar mevrouw had er niets van willen weten. Stel je voor, dat ze met de mededeling aan kwam. dat ze een kind aan had genomen (Wordt vervolgd) nemen. Op het gebied van de heeft plaats moeten maken voor een spionage heeft Rusland de anderen verwijdering en verkoeling. Plaats liet zoveel te verwijten. Waarom moeten maken voor een nieuwe ver hoging van de spanningen. Of er acute gevaren dreigen? Och, ieder der leiders blijft weten wat hij reeds wist, dat de vernietiging dan wel? Daar is de mogelijkheid, dat de con ferentie niet slagen mocht om oor zaken, binnen Rusland zelf gelegen. ieder gebondenheid len voor Zijn aangezicht Berwpin etswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam, wijkgemeente ..De Samaritaan", vac. W. L. Tukker: N.^Kleermaker te Nunspeet. Bodegraven: P. M. van Rijssen: T. Bedankt - Galen te Gorinchem; Langerak te Vinkeveen. H. M. Dercksen te Barneveid Leeuwen te IJmuiden. Beroepen te Epe: H. J. Bouwhuis te Coevorden. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te De Krim: A. W. Drechsler te Vlissingen. UNIE VAN BAPT. GEM. Bedankt voor Groningen-Zuid: H. van der Werf te Emmen. CHRIST. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Gouderak: H.'van Kooten te Werkendam. Ds. Van Willenswaard overleden GOUDRIAAN. In zijn woning te Apeldoorn is overleden ds. A. G. Gra ves van Willenswaard. ementus predi kant der Ned. Herv. kerk. Ds. Van Wil lenswaard woonde sinds 1951 in Apel- 84 jaar oud geworden. Hij Wat moest de aanwezigheid van de van de ander tevens zijn eigen ver- Russische legerleiding op deze top- nietiging betekenen moet. Ook dat conferentie betekenen? Moest het feit blijft, of men nu met elkaar Chroesjtsjefs kracht beklemtonen? spreekt of dat men dit nalaat. Of was de leiding daar om ook op Er is gelukkig méér dat blijft. Nau- Chroesjtsjef zelf een oogje te hou- welijks twee dagen nadat in de kerk den? over het rond der aarde om een Had Chroesjtsjef gehoopt op onenig- welslagen van deze conferentie ge heid tussen de bondgenoten van het beden werd, moest haar mislukking Westen, en had de topconferentie reeds worden vastgesteld. Het heeft haar aantrekkelijkheid voor hem ver- niet mogen zijn, dat dit gebed is loren, nn er van onenigheid geen verhoord in de zin als waarin het sprake bleek te zijn? door miljoenen, overal ter wereld, Wie kent de achtergronden van deze *Ün gestameld en opgezonden, mislukking? Duidelijk is vooralsnog Maar daar blijft de overtuiging van het harde feit zélf van de misluk- het geloof, die dit gebed had inge- king. Zij is door Chroesjtsjef wel op seven. De overtuiging namelijk, dat bijzonder brute wijze bewerkstelligd. een God is, die het lot van de we- De president van Amerika, de minis- re,d in Zijn handen houdt, omdat die ter-president van Engeland, zij heb- wereld Zijn schepping is en Hij bo- ben zich naar Parijs moeten bege- vendien op wel uitzonderlijk ver ven, de president van Frankrijk heeft troostende wijze heeft laten blijken zijn dagen moeten vrijmaken, dit al les slechts om te vernemen, dat de hoezeer haar lot Hem ter harte gaat, hoezeer Hij haar liefheeft. Russische leider niettemin op een Bii a,les wat over de mislukte con- gesprek geen prijs stelde. ferentie van Parijs wordt geschre- Geen gesprek meer. Kijk, dit is voor- ven behoeft een herinnering aan dit alsnog de kern van de zaak. Niet dat troostrijke feit, dat alle harde feiten vorige ontmoetingen zoveel hadden zoals zij zich aan ons voordoen be- opgeleverd. Maar de wereld rondom heerst, niet te ontbreken. Geen feestelijke viering, wel een jubileumnummer JUBILEA zijn dit jaar niet van de lucht. Nauwelijks heeft de Federatie van Hervormde Diako- nieën haar feest gevierd of de Vereniging van Kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk maakt zich op om in stilte het .feit te Postzegelprotest in Israël deed in 1903 zijn intrede "als predikant in de hervormde gemeente van Goudri aan (toen nog een zelfstandige kerkelij kegemeente), waarbij hij in het pre- „.BB ewn. dikambt werd bevestigd door zijn oude-heeft geweigerd re broer. Tot 1911 is hij predikant in gestie de zegel Goudriaan geweest. In zijn ambtsperio de was hij o.a. de oprichter van de Herv. J.V. .Samuel" op G.G. Deze ver eniging bestaat nu nog steeds. Ook had hij een groot aandeel in het oprichten van de herv. zondagsschool welke ook nu nog bestaat. Na Goudriaan diende ds. Van Willenswaard Nieuwolda. Sou burg en Rhenen, waar hij zich bekend maakte door de publicatie over de be kende Cunera-kerk en de herbouw daar in 1943 ging ds. Van Willenswaard met emeritaat, waarna hij nog 8 jaren als hulpprediker werkzaam was geweest te Apeldoorn. Het stoffelijk overschot van ds. A: G. Graves van Willenswaard is bijgezet op de begraafplaats Heidehof te Naar verwachting zal de oplage van de serie Israëlische postzegels die wordt uitgegeven ter gelegenheid, van het a.s. Joodse nieuwjaar niet zo hoog behoeven te zijn als andere jaren het geval is. Vele orthodoxe Joden zullen namelijk weigeren de zegels te gebruiken. Reeds |H zijn talrijke protesten binnengeko- i bij de Israëlische posterijen en bij Premier Ben Goerion als waarnemend minister van posterijen. Drie van de zegels zullen namelijk het (gefanta- sperde) portret vertonen van de Joodse MtSSSJ, l^r.0;,.^ Kert,voofdU boitengewoo den van veertien pagina' van opmerkelijk korte ernstige bezwaren gerezen omdat het gebod betreffende de gesneden beelden, Leviticus 26 1 vermeld, wordt overtreden. Protesten zijn ook gerezen tegen de Israëlische postzegel die een gezicht geeft op Nazaret. In een hoek van deze zegel is een kerk met een kruis te zien. Premier Ben Goerion te gaan op de sug- te trekken. Monument voor Christus De Jordaanse regering is dinsdag akkoord gegaan met het plan van de Amerikaanse beeldhouwer Avard Fair banks om een „monument voor Jezus" te bouwen op de Olijfberg. gedenken dat zij veertig jaar geleden werd gesticht. Daar in het afgelopen jaar de secretaris mr. A. de Jong, burgemeester van Mijnsheerenland, die jaren lang het werk van deze vereni ging heeft geleid is overleden, zal cr aan dit jubileum geen bij zondere aandacht worden be steed. Ook het zilveren jubileum dat op 9 juni 1945 werd gevierd is vrijwel on opgemerkt voorbijgegaan. De tijdsom standigheden waren er toen nog niet naar om een groots opgezette herden king op touw te zetten. Daarom gaf het bestuur vijf jaar later pas in 1950 een gedenkboek uit, waarin de ge schiedenis der vereniging door ver schillende personen werd belicht Oorspronkelijk had het in de bedoe ling gelegen om dit nieuwe jubileum feestelijk te vieren, maar door het overlijden van mr. De Jong heeft het hoofdbestuur dit plan laten varen. Ook voor een gedenkboek acht het bestuur geen aanleiding aanwezig, maar wel zal op de komende algemene vergadering met grote dank aan God herdacht worden wat hij de vereniging in de loop van die veertig jaar heeft geschonken. Wel heeft het bestuur gemeend om een er van het blad „De uit te geven. Het is een mmer gewor- met een keur daarom juist leesbare artikelen. Het blad ls niet ln het verleden gedoken, maar geeft een symposium van het heden met de blik gericht op de toekomst. Vooral wordt veel aandacht geschon ken aan de vele regionale problemen en zo worden het Friese platteland. Gro ningen, de nieuwe industriegebieden in Drente, Enschede, de zandgronden in het Oosten. Utrecht, het platteland van Noord-Holland. Rotterdam, het Delta gebied en het Zuiden speciaal belicht. Dr. A. A. Koolhaas heeft ter inlei ding een soort van „welkomstwoord" geschreven. Daarin schrijft h\j onder meer over de vereniging: Kerkrechte lijk was (bij de oprichting) de vereni ging min of meer een crypto-congre- gationalistische inbouw in een voor 1945 pseudo-synodaal presbyteriale structuur. Deze vereniging heeft zeer veel gedaan om in de colleges van kerkvoogdijen een nieuwe geest wak ker te roepen, die weet dat de verzor ging van de stoffelijke belangen der gemeenten een zeer geestelijke zaak is. Overeenkomstig deze lijn heeft er na 1945 op plaatselijk vlak een sterke in tegratie plaats gevonden van het be- Evangelisatieverbod in Israëlisch leger De opperrabbijn voor het Israëlische leger, Salomo Goren, heeft strenge be palingen uitgevaardigd waardoor de activiteiten van zendelingen en mis sionarissen binnen het Israëlische leger onmogelijk is geworden. De be palingen zijn uitgevaardigd omdat de activiteiten van evangelisatiewerkers aanmerkelijk zijn toegenomen sedert de recente tournee van de Ameri kaanse evangelist Billy Graham. De legerrabbijnen van de Israëlische strijdkrachten hebben een onderwijs stelsel in het leven geroepen om de, Israëlische soldaten een grote Joodse i heer in de kerkeraden. waardoor öök kennis bij te brengen, waardoor del vele kerkvoogden hun grote geestelijke resultaten van de evangelisten ge- verantwoordelijkheid meer z[in gaan ringer worden geacht. I verstaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2