RUYS Zondagsviering maar geen beperking van vrijheid Arbeider beeft recht op medezeggenschap Herv.-geref. zondagsscholen in jaarvergadering bijeen Een woord voor vandaag Nieuw gesprek over Ambon noodzakelijk? de qrootóte Kanttekening Resultaten van examens vaak teleurstellend 2 Van Mastrigt op Unitas-congres V ertrouivensmaii in bedrijven (Van onze sociaal-economische redactie) De voorzitter van het Chr. Na tionaal Vakverbond, de heer C J. van Mastrigt, heeft aangekon digd dat de christelijke vakbewe ging niet zal berusten in een ver traagde ontwikkeling van de pu bliekrechtelijke bedrijfsorganisa tie, maar zal vechten voor het recht van de arbeiders op sociale én economische medezeggen schap in alle sectoren van het be drijfsleven. De heer Van Mastrigt voerde zater dag het woord op de tweedaagse alge mene vergadering van Unitas, de chris telijke bond van werknemers in de tex tiel- en kledingbedrijven, in Nijverdal. Hij constateerde dat telkens weer wordt geprobeerd de ontwikkeling van de p.b.o. af te remmen en daardoor de werknemers uit te sluiten van zeggen schap op economisch terrein. In dit verband haalde de CNV-voor- zitter de textielsector aan. Ondanks de aanhoudende drang van de vakbewe ging is er in deze bedrijfstak nog geen publiekrechtelijk orgaan tot stand geko men. Wel is er in april 1959 een eco nomische commissie geïnstalleerd waarin zowel werkgevers als werkne mers zitting kregen, doch deze com missie is nog geen enkele keer nadien bijeen geweest. De heer Van Mastrigt meende dat hier sprake is van een op zettelijke poging om de groei naar me dezeggenschap voor de arbeiders tegen te gaan, hetgeen zijns inziens alleen maar brokken kan maken. HIJ drong er bij de christelijke textielarbeiders op aan zich te verdiepen In de sociale en economische problematiek van deze tijd, opdat zij zullen kunnen bijdragen aan een voortdurende vernieuwing van de maatschappelijke orde. Afdelingswerk Op deze tweede dag van het congres in Nijverdal werd voorts gerapporteerd over de belangstelling, die de leden zo in het algemeen voor het werk van de christelijke vakbeweging aan de dag leggen. Het rapport concludeerde dat het met die belangstelling nog zo slecht niet is gesteld als in het algemeen wel wordt gedacht. Dat er niet meer zo veel interesse bestaat als vroeger, wordt geweten aan de steeds ingewik kelder wordende sociaal-economische Sroblematiek, waarmede de ontwikke- ng van de meeste leden geen gelijke tred gehouden heeft. Het rapport advi seerde het hoofdbestuur het afdelings- werk en de kadervorming stevig aan te pakken en op moderne leest te schoei- Vertrouwensmannen De afgevaardigden naar de algeme ne vergadering drongen aan op het be noemen van vertrouwensmannen door de bedrijven met 300 of meer werkne mers. Zij achtten het wenselijk dat de ze functionaris, een lid van de onder nemingsraad, zoveel tijd krijgt dat hij in de gelegenheid zal zijn alle kwes ties. die het personeel raken, te onder zoeken en op te lossen. Een dergelijke functionaris zal een opleiding moeten hebben, die hem in staat stelt ziin werk goed te kunnen verrichten, meende men. Het hoofdbestuur bleek bereid deze aangelegenheid ter bestemder plaatse aan de orde te stellen, omdat het meende dat een dergelijke vertron- i veel kan bijdragen tot de be vordering van de arbeldsrust. Het bestuur zegde ook toe zoveel gelijk te zullen bevorderen dat het tal vakantiedagen vermeerderd wordt naarmate het aantal dienstjaren stijgt. Overeenstemming was er voorts over het feit dat met kracht gewerkt moet worden aan de realisering van de rechtspositie voor de beambtengroepen in de confectie-industrie. Ter vergadering werden de beambten omschreven als vergeten groep, welke met willekeur behandeld wordt. Ook werd aangedron gen op een positieverbetering voor de laagstbetaalden en de gepensioneerden. Contributies trijd Een groot gedeelte van de congres- jd in Nijverdal werd in beslag geno- en door discussies over het bestuurs voorstel tot verhoging van de contribu ties tot maximaal 1,30 per week. Na urenlange beraadslagingen werd het voorstel met 75 tegen 50 stemmen ver worpen. De afgevaardigden besloten een commissie in te stellen die zal be studeren of het hoofdbestuur uitbreiding behoeft. Daarnaast werd een andere ie benoemd die zal bekijken op welke wijze het vakblad aantrekkelijker gemaakt kan worden. De algemene vergadering werd zater dag voorts nog toegesproken door enke le gasten, onder wie de voorzitter de christelijke Internationale van tex tielarbeiders, de Belg P. van Wesemae- le uit Gent, Voorjaarsconferentie C.H. Jongeren Advertentie Examen en Optreden Beheerst denken, werken en spreken Mijnhardt's Zenuwtabletten Rooms-kath.-prot. samenwerking van studenten De rooms-katholleke en protestants- christelijke studenten aan de Rijks Ho gere School voor Tropische en Sub-tro pische Landbouw, resp. verenigd in de Deventer katholieke Landbouwersvere niging en de Kring van Protestants-chris telijke Landbouwers zijn met medewer king van de school tot samenwerking ge komen wat betreft godsdienstonderwijs en maatschappijleer. De maandelijkse lessen zullen worden verzorgd door pa ter B. te Riele en ds. T. J. Hagen. Eerste „Drive-in Diensten'' in Blauwkapel Uitgaande van het Comité Vrienden van Blauwkapel zijn zondag voor het eerst zogenaamde drive-in diensten ge houden in het kerkje van Blauwkapel. Deze diensten, die maandelijks worden georganiseerd, worden aangegeven door borden langs de weg UtrechtHilversum De belangstelling was groot Er werden drie diensten gehouden, waarvan de eer ste werd geleid door ds. G Baas. gere formeerd predikant te Den Haag en de twee laatste door ds. G. P. Klijn, her vormd Dredikant van het openbaar Deur- werk. Er waren ongeveer tweehonderd kerkgangers, onder wie vele onkerkelij- ken Evenals als dit in Engeland en Ame rika het geval is, kregen de kerkgan gers na afloop van de dienst een kopje koffie en werden zij in de gelegenheid gesteld om met de predikant kennis te maken. I1__J DE voorjaarsconferentie van de c.h.-jongeren, tijdens het week end in Driebergen gehouden, was ditmaal gewijd aan veranderingen in de zondagsviering. Twee her vormde theologen, dr. J. W. Beere- kamp te Hoogeveen en ds. S. Gers- te Utrecht, hebben er opmerke lijke dingen over gezegd. Beiden erkenden de recreatieve functie van de zondag. Ds. Gerssen onderschreef wat een studiecommissie van het CNV hier over gezegd heeft: De verstedelij king van ons land. en de daaruit voortvloeiende woonvormen doen openlucht-recreatie ook op zondag van groot belang zijn. Met de com missie was spr. van mening, dat daartoe faciliteiten verleend moe ten worden. Vragen over een ge paste zondagsviering kunnen niet worden opgelost met behulp van een verouderd gedragspatroon. Beide sprekers beklemtoonden dan ook, dat in een industriële maatschappij de behoefte aan ont spanning veel groter is dan in een agrarische samenleving. Alleen vanuit het laatste beeld te redene ren, is dan ook volkomen onjuist. Omdat de Bijbel betrekkelijk weinig over de zondagsviering zegt, aldus Nog voor de gereformeerde vveij. Het gaat er om dat de kinderen de To „l stem van de Grote Herder horen. Juist zondagsschoolvereniging Jachin omdat de harten geraakt moeten wor- en de Ned. Zondagsschool Ver-! den, is het nodig dat er een voortdurende eniging bijeen gekomen hiel^ ïiï'éXT'' den de hervormd-gereformeer- Op deze zondagsscholen nemen de den hun jaarvergadering. Uit de Psalmen een belangrijke plaats in. Daar- i iI om was ds. J. N. Kooien van Reeuwijk verslagen bleek dat het aantal gevraagd om te spreken over bet leren van 175 zondagsscholen dit jaar en zingen van ce psalmen. De nadruk in opnieuw gelijk is gebleven. Er zjjn 1500 leiders en leidsters. Tij dens de vergadering legde ds. W. Vroegindewcij van Barneveld er sterk de nadruk op dat de her vormd-gereformeerden ondanks hun eigen zondagsschoolwerk de kerk trouw willen blijven. In zijn openingswoord legde ds. Vroeg- indeweij er de nadruk op dat het werk van de Hervormde Zondagsscholenbond op Gereformeerde Grondslag een kerke lijk karakter draagt. Hij stelde dat een kerkeraad, die werkelijk zorg wil dra- voor zijn gemeente ook aandacht moet schenken aan de jonge doopleden. Lang niet altijd is het even gemakkelijk om eigen zondagsscholen te hebben, om dat er in sommige gemeenten, waar de innerlijke verhoudingen moeilijk liggen, weerstanden ontstaan. Hij wees evenwel de verleiding om tot afscheiding over te gaan af. Ook via de zondagsscholen moe ten we trouw blijven aan onze kerkelijke roeping, was zijn mening. Daarom wil men de toevoeging „op gereformeerde grondslag" in het werk honoreren. Maar die toevoeging houdt niet in dat de kinderen volgepropt wor den met orthodoxe waarheden. Deze grondslag vormt ook geen basis voor een apartheidspolitiek, zei ds. Vroeginde- Adwert entte Spit.Spierpijn en reumatische pijnen wrijft U eveneens weg met l-7*VTÏ=i«l zjjn inleiding lag op de methode op de jeugd de voor hen, maar c de ouderen vaak moeilijke taal bijbel kunnen leren verstaan. _kantoormachines_ Zuidafrikaanse kerken uitgenodigd tot samenspreking De Wereldraad van Kerken heeft de acht aangesloten kerken in Zuid-Afrika een bespreking met vertegenwoordigers van de Wereldraad voorgesteld over de toestand in Zuid-Afrika. Onder meer zou moeten worden gesproken over „On ze opvatting van de betekenis van het evangelie aangaande de betrekkingen tussen de rassen". In de brief waarin dit voorstel wordt gedaan, wordt verwezen naar een reso lutie, die in 1954 door de algemene ver gadering van de Wereldraad is aange nomen. Daarin wordt gezegd, dat elke vorm van scheiding, gebaseerd op ras, kleur of etnische oorsprong, in strijd met het evangelie ls. De Anglicaanse Kerk en de drie Neder- duits-Gereformeerde Kerken in Zuid- Afrika zijn tot een afzonderlijke bespre king uitgenodigd. Eerst rustdag: economie komt op tweede plaats (Van een onzer verslaggevers) dr. Beerekamp, kon het farizeïsme zich breed ontwikkelen. Maar ook de rekkelijken waren tamelijk vrij in, hun opvatting: als we niet arbeiden en de kerkdiensten niet verzuimen, kunnen we verder onze gang gaan. jJIeiligen" betekent in zijn oor spronkelijke vorm: apart-zetten. Vol gens de Bijbel is dit apart-zetten gericht op God. Dit betekent echter niet, dat we op zondag uitsluitend bezig mogen zijn met centraal-gods- dienstige zaken. God is op Zijn dag niet alleen een éisend, maar ook een gevend God. Hij geep Zijn goede gaven aan onze ziel, in Zijn Woord en Geest, maar ook aan ons lichaam. God staat ons toe om op Zijn dag van de natuur te genieten, de cultuur te beleven of het spelelement van het leven te be trachten. Daarbij dient er evenwel voor gewaakt te worden, dat anderen voor onze ontspanning meer moeten werken dan strikt nodig is. Cultuur, spel en natuur mogen op zondag niet getrokken worden in de sfeer van geld verdienen. Buitenkant Dr. Beerekamp stelde dat God oi vrijheid laat om rondom de cent le punten van de eredienst een kei te trekken van ontspanning en wikkeling. Vanuit het zondig hart is het gevaar groot dat de buitenkant het centrale wordt dat moet goed on derkend worden! Van sport en cultuur, van hobby en natuur gaat een ontzag lijke dreiging uit. Voor we het weten worden deze dingen tot andere goden voor Gods aangezicht. De voetbal is het demonische monster voor honderddui zenden geworden, het bruine vel een satanische verzoeking voor de lichaams aanbidders en auto en scooter doen de kerk meer kwaad dan prof. Smits... Levensritme Ds Gerssen herinnerde eraan, dat de zondag in sommige streken de dag waarop sommige duigen MOETEN waarop het meeste NIET MAG. Dat al les wordt wel toepassing van het Evan gelie genoemd, maar het valt moeilijk te onderscheiden van het juk der dienst baarheid. De zondag als een soort chris telijke sabbat is geen vrucht van de Reformatie, maar van het Puritanisme, dat naderhand in Engeland ontstond. Dit wilde de vrijheid in Christus om schrijven en vastleggen, zodat het geen echte vrijheid meer was. Natuurlijk is het Puritanisme waardevol geweest, waar het de christelijke vrijheid duide lijk onderscheidde van losbandigheid. Maar dat neemt niet weg dat het een produkt uit de natijd was. toen het le ven uit de genade begon te verzwakken. Bovendien is niet gebleken, dat de zgn. Engelse zondag zoveel gunstiger zou zijn voor het leven bij het Woord Gods als een wat vrijere zondagsviering. Tegenover de wettische opvatting staat de zondag als de dag van vreug de en vrijheid in Christus. Daarom het belangrijk, dat de overheid de zondagsrust handhaaft. De zondag is een van de meest duidelijke tekenen van het christelijk karakter van de cultuur, waarin het ritme van het leven niet beheerst wordt door de wis seling der seizoenen, maar door het herdenken van de daden Gods. Het behoeft intussen geen verwonde ring te wekken, dat de zondag in ge vaar komt Voor velen ligt de zin van het leven niet meer in de eredienst, maar in de arbeid, de produktiviteit en de welvaart. Tegen deze verlegging van het accent is de zondag naar zijn ware aard een levend protest. Op zondag be lijden we immers, dat ons leven niet afhangt van onze arbeid, maar van de zegen Gods. De zondag richt zich tegen de krampachtigheid, waarmee we ons anders van dag tot dag af zouden slo- Kostbaargoed Het oude ritme van de rustdag heeft zijn tijd gehad, beweren sommigen. Bij de zgn. „glijdende werkweek" gaan we een tijd tegemoet, die beheerst wordt door de industrie-kalender. Ds. Gerssen waarschuwde tegen deze opvatting, die hij rondweg fatalisme noemde. Zo wordt de economie tot lot. Maar de economie is er terwille van de mens en niet gekeerd! Spr. noemde de zondag zo kostbaar goed, dat een evt. e< mische 'eiuggang gtriskeèrd moet der. om de eerste dag van de week als rustdag te kunnen handhaven. Poutiek is juist hier: afwegen van de rangorde der waarden. De overheid mag zondagsarbeid slechts toestaan in gevallen van uiter ste noodzaak. In haar gehele be leid moet zij tot uitdrukking brengen, dat zij het mogelijke economische voordeel ondergeschikt acht aan de geestelijke waarden van ons volksle ven. Hel is.evenzeer overheidstaak om de ruimte vrij te houden, waarin de kerk diensten ongestoord plaats kunnen den. In de dienst des Heren ligt de diep ste recreatie besloten. Maar daarnaast spreekt de Bijbel ook van verpozing. In dit verband noemde ds. Gerssen de zon dagszede geen stabiele grootheid, die voor alle tijden vaststaat. Bij de steeds groter wordende woonconcentraties neemt de behoefte aan ontspanning toe. In hoeverre daaraan tegemoet gekomen kan worden, zal veelal afhangen plaatselijke toestanden en aard vaL^H bevolxing. Richtlijnen met algemene gelding zijn hier moeilijk te geven. Maar er zou al veel gewonnen zijn, wanneer we de verlangens van een.'ander weten te respecteren, ook al voelen we= die' zelf niet. Velen weien hun vrije tijd nief zin vol te besteden, wanneer er geen an deren aan te pas komen om het voor hen te organiseren. Ds. Gerssen acht te hier een stuk schuld van de kerk aanwezig, die tc weinig behulpzaai is geweest de vrije, tijd goed te be steden. Z.i; dient dan ook de vraag te worden overwogen, of de kerk haar gebouwen op zondag niet ter beschik king moet stellen van de jeugd. Hoofd zaak is dat de Christenen vóórleven, hoe men vanuit de eredienst de dag des Heren blij viert. Waar het Evan gelie werkelijk verstaan wordt, zul len aldus spr. in evangelische vrijheid ook wegen gevonden kunnen worden voor een verantwoorde dagsviering in de nieuwe situatie van deze tijd. De dans om het gouden kalf zou de titel kunnen zijn van een brochure over het materialisme in een welvaartstaat. Een hoogst actueel onderwerp, waarbij men zich overigens kan afvragen, of zo'n brochure enig effect zou hebben, 't Is nl. zo, dat wij de inhoud ervan méér van toepassing zouden achten voor anderen dan voor onszelf. Maar goed daar gaat het nu niet direct over. Het gaat over dat échte gouden kalf, een kunststuk van allurewaaromheen eeuwen geleden een heel volk met overgave heeft gedanst. Het stond aan de voet van de berg Sinaü en het was schrik niet gemaakt door de hogepriester Aaron. En het werd een groot feest, waarbij de Joden elkaar toeriepen: „Dat is uw god, die u uit Egypte heeft gevoerd!" Als er dan nog een altaar bij is gebouwd is de cultus compleet: het wordt een klinkend offerfeest. Dat God dit een voudig niet neemt, wie zal er zich over verwonderen? Maar nu is het merkwaardige, dat Israël meende mét dat alles God te dienen en te eren. Dat was niet zomaar een denkfout, maar een gruwelijke vergissing. Wat kende dit volk zijn God toch slecht en wat zijn wij vaak geen haar beter! Of dacht u, dat het bij ons nooit voorkomt, dat wij menen God te dienen met dingen van onszelf (bezit, prestaties), terwijl wij bezig zijn Hem op een bijzonder grove wijze te beledigen? Brochure: imbon en het geiceten der kerk Onder de titel Ambon en het geweten der kerk" heeft he.t Co mité-Bout te Utrecht (een comité van leden van de Hervormde Anne?" Het was „Hallo, slaap Je nog, Anne's collega's, ,,'k Loop met je mee, het is nog vroeg." Het meisje gleed met haar ene hand langs haar haar. „wat uJ" "~J de griep beroerde wind, hu, nou komt swap uit de kast, zul je zien." Anne keek nog ernstiger. Ja. met de winter kreeg je natuurlijk alle kinderziekten achter elkaar in zo n bewaarplaats. Ze voelde de wroeging wakker wor den, diep van binnen, waar zelden een beroering ontstond. Had ze de jongen wel naar de stad mo gen brengen, had ze niet veeleer ter wille van Paul- tje Marc's hulp moeten aannemen. Maar ze zou op slag krijgen en een meisje nemen, dat stond nu eensklaps voor haar vast. ..Wat ben je stil." zei Bcllie bevreemd. „Is er iC:!lk vroeg me af. hoe het komt. dat Paultje zo witjes gaat zien. Misschien kan hij er niet tegen, altijd met een troep andere kinderen samen te zijn.' Bellie stak haar arm door die van Anne. Ze be schouwde Anne min of meer als een lotgenoot en was daarom zeer met haar lot begaan. Bellie was voor de tweede maal verloofd, maar ze wist, dat ze niet van deze man hield. Die ander, die egrste, die haar ten slotte niet had willen hebben, had haar liefde bezeten. Op ogenblikken, dat ze zich het verleden weer voor de geest haalde was haar ver bittering tegen die eerste zo groot, dat ze ver langde hem te vermoorden. Maar als hij -naar terug had geroepen, zou ze dadelijk zijn gegaan, zo lief had ze hem nog Hoewel Anne nooit met een woord haar verleden aanroerde, meende Bellie, dat er veel overeenkomstigs in haar belevenissen moest zijn geweest. „Ach. die arme stakker", zei ze nu en bedacht in stilte, dat het toch niet mee moest vallen voor een vrouw om alleen een kind groot te brengen. Alleen, immers. Anne zou wel niet voor haar plezier dag in dag uit op een kantoor zitten. „Maar", voegde ze er ter opbeuring aan toe, „hij is immers nooit ziek.' Ik zou ook niet weten, wat ik dan zou moeten beginnen..:" Anne perste haar lippen stijf op el kaar. Als het leven zo onwrikbaar, zo keihard bleek te zijn, voelde ze zich van opstandigheid even kei hard worden. Ze zag er nog even strijdvaardig en onvermurw baar uit, toen ze naast Van 't Hof plaats had ge nomen om met hem de dagelijkse werkzaamheden te bespreken. HIJ keek haar onderzoekend aan, STRIJT leunde toen lui achterover in zijn stoel, schudde langzaam het hoofd en zei: „Vrouwen zijn toch van wonderlijk materiaal gemaakt. We zijn gisteren als de beste vrienden gescheiden en nu kijkt u. alsof u een strijd op leven en dood met me wilt gaan voeren." Anne glimlachte. „Waarde heer," ant woordde ze plagend, „ik moet de eerste man nog ontmoeten, die mensenkennis heeft. U vormt ook alweer geen uitzondering op de regel." „Mensenkennis is niet hetzelfde als vrouwenken nis, mevrouw Van Veizen." Anne glimlachte weer, maar antwoordde niet en Van 't Hof dacht, hoe typerend het voor haar was, dat ze nooit inging op dergelijke schermutselingen, waarbij ze als vertegenwoordigers der beide sexen tegenover elkaar stonden Ze scheen bang te zijn, dat zijn scherts grof zou worden. In het halve jaar, dat ze nu samen werkten, hadden ze dikwijls met elkaar van gedachten gewisseld, maar over zich zelf sprak Anne nooit. Van 't Hof mocht haar graag lijden; ze had een prettige stem en haar meningen waren oorspronkelijk en kennelijk de vrucht van veel nadenken. Bovendien had ze mooie, kleine handen en een aantrekkelijke mond. Die mond zou hij eenmaal kussen, had hij zich voorgenomen. „Nee." zei Anne, „werkelijk, ik heb niet de min ste behoefte om met u te vechten, ik wilde u inte gendeel tot bondgenoot bevorderen. Ik wil opslag „Aha!" .Ik moet het hebben," vervolgde Anne resoluut. Van 't Hof voelde z minste mannentaal," neer Bolnes zo toespreekt durft hij beslist niet wei- „Wilt u een goed woordje voor me doen, ik heb werkelijk opslag nodig, dat kunt u trouwens zelf Van *t Hof werd ernstig en knikte begrijpend. „Zorg, dat je een goeie man krijgt, kind," ried hij vaderlijk aan, „je wilt toch zeker niet je hele leven op een kantoor zitten en armoe lijden met Er gïeed een schaduw over Anne's gezicht, maar ze antwoordde niet. Van 't Hof had dikwijls der gelijke opmerkingen, die ze zeer onaangenaam vond. Toen ze bleef zwijgen, vervolgde hij welmenend: „Ja, ik weet wel, wat je nu denkt, „laat die kerel zich er buiten houden", maar ik zie heel goed, dat je de laatste tijd een smaller gezicht hebt gekre gen en dat je zorgen hebt. Het is sentimentele non sens, om je leven lang trouw te blijven aan een herinnering. Liefde is heel mooi en heel aardig, als je je maar realiseert, dat eeuwige liefde een fixie is, een paradepaard van romantische dichters. Er is geen geur, die zo gauw "vervliegt als het aroma, dat genegenheid tot liefde stempelt" „U bent getrouwd, is het niet." merkte Anne rustig op. Ze zat met haar handen voor zich sa- mengelegd op het grote kantoorbureau en haar ogen neergeslagen naar de dikke folianten, die Van 't Hof uit de bureaukast had genomen. „Natuurlijk," zei Van 't Hof, „maar mijn vrouw is verstandig, ze durft de dingen te zien, zoals ze zijn en ze verlangt niet van een ander mens, dat hij zich om harentwil in een buis zal wringen, dat hem niet past." „Ja," zei Anne met zachte ironie, „ik weet wel, dat er zulke vrouwen zijn en ik begrijp, wat ze lijden. Alleen de mannen vergeten maar al te graag, dat hier een offer wordt gebracht ter wille van hun trouweloze aard." „Trouweloze aard..." Van 't Hof haalde de schou ders op. „O," vervolgde Anne vergoelijkend, „ik de man als individu niet kwalijk, maar ik vind het een tekort van de hele sexe. Het is een fout de natuur, dat de man zijn liefde van de vrouw op de andere overdraagt, zonder dat hem dit diep hoeft te ontroeren, terwijl een vrouw met haar lichaam ook haar ziel geeft. Daarin ligt de kern van bijna alle huwelijksellende." (Wordt vervolgd) DRINGEND BEROEP (~)OK van de vergadering van het vrijdag en zaterdag gehouden A.R. Convent, evengoed als van de onlangs gehouden algemene verga dering der C.H. Unie, is een drin gend beroep op de regering uitge gaan om alsnog de voorgestelde wet geving voor het onderwijs grondig te herzien. Dit beroep komt ook ons redelijk en juist voor. Het onderwijs vormt een uiterst gevoelige materie. En pro testants-christelijk Nederland heeft in het verleden wel getoond, dat het zich aan de inrichting van het on derwijs iets gelegen laat liggen. In dien ergens, dan verlangt het hier de vrijheid voor de geest. Het kader van de protestants-chris telijke partijen wil niet" uit scherp slijpers bestaan. Het heeft aan een kabinetscrisis geen behoefte. Het kan zich in het algemeen met het re- geerbeleid, zoals dit thans wordt ge voerd, verenigen. Maar de buiten staander vergisse zich niet: de voor gestelde onderwijswetgeving bete kent een al te nauw knelpunt. Wij menen van dit kabinet te mo gen verwachten, dat het aan de be zwaren, zoals deze van protestants- christelijke zijde naar voren worden gebracht, een willig oor zal schen ken. Samen de regering vormen be tekent óók beoefening van inschikke lijkheid. Dit geldt voor allerlei za ken; het geldt wel in het bijzonder zaken waarbij de vrijheid en de geest zozeer zijn betrokken. Op het gebied van de vrijheid kan wetgeving noodzakelijk zijn. Doch dan moet die wetgeving dienen om die vrijheid te erkennen en te be schermen en om misbruik van de vrijheid tegen te gaan. Zij mag er niet toe strekken, dat de vrijheid zelf wordt ingeperkt, ingesnoerd of aan banden gelegd. Dan wordt de wetgeving tot een verwerpelijke zaak en tot een kwaad ding. Wat de regering thans op het gebied van het onderwijs aan wetgeving voor ogen staat, wordt door pro testants-christelijk Nederland als zulk een verwerpelijke zaak en zulk een kwaad ding ervaren. De regering houde met die gevoe lens ernstig rekening, en zij herzie haar voornemens. Er is op haar van uit de politieke partijen een drin gend beroep gedaan. We vertrou wen, dat zij tot luisteren bereid is. Geref. organisten in Amsterdam bijeen Kerk) een brochure uitgegeven die is toegezonden aan de raden van alle hervormde gemeenten i Nederland. In deze brochure heeft het co mité de basis willen leggen voor een nieuw gesprek in de Her vormde Kerk over de Republiek dér Zuid-Molukken. Bij deze brochure is een formulier ge voegd waarop de kerkeraden een beslis sing kunnen invullen, na bestudering van het rapport. Op deze lijst komen onder meer de vragen voor: „Is ce kerkeraad van oordeel dat de kerk haar stem zal moeten doen horen en in haar werken iets zal moeten doen niet alleen voor de Ambonezen in Nederland maar ook voor het hele Ambonese volk als zodanig?" en „Is de kerkeraad met het comité-Bout van oordeel dat onze kerk moet luiste ren naar de Zuid-Molukse Kerken, die vrij zijn zich uit te spreken, als daar zijn de classis Ceram van de Zuidmo- lukse Protestantse Kerk en de Zuid- molukse Kerk in Nederland?" Ook wordt de vraag opgeworpen of het op de weg van de Hervormde Kerk ligt, de kwestie-Ambon onder de aan dacht van de Wereldraad van Kerken te brengen en voor de zaak de Zuidmoluk- kers te getuigen „voor overheid en volk". De brochure geeft onder aanhalingen van redevoeringen van dr. Drees, dr. Hatta, dr. Van Mook, mr. Roem en vele anderen, aan, hoe er bij de soevereini teitsoverdracht sprake was van „de Verenigde Staten van Indonesië" welke constructie direct na de overdracht om gebogen werd in „Republiek Indonesië". Er wordt aan herinnerd dat onder druk van deze ontwikkeling op 25 april 1950 de Republiek der Zuid-Molukken werd uitgeroepen, terwijl de nieuwe grondwet van de republiek pas op 17 augustus 1950 in werking trad. Ook haalt het comité-Bout een beschouwing aan van de Nederlandse Vereniging voor Internationaal Recht, waarin in ant woord op vragen van L. P. Nikljjuluw geconstateerd wordt dat de Ambonezen het recht hadden een Republiek der Zuid-Molukken uit te roepen, volgens Ledenwinst geboekt In het Woestduincentrum te Amsterdam-West heeft de Gere formeerde Organistenvereniging zaterdag haar 29e jaarlijkse al gemene ledenvergadering gehou- dén. Voorzitter D. W. L. Milo gaf een korte uiteenzetting over de positie van de gerëf. organisten. Hij merkte hierbij op, dat tijdens de vergelijkende 'examens, die nemens de G.O.V. worden afge nomen om tot een vervulling van vacature in de Geref. kerken te komen, de resultaten dikwijls teleurstellend zijn. Het is geen uitzondering, wanneer eigenlijk geen der deelnemende kandi daten aan te stellen minimum eisen kan voldoen. Zelfs goede instrumenten moe ten het soms zonder een geschoolde kracht stellen. Als. oorzaken .noemde spreker o.a. een te eenzijdig op het con- certspel gerichte opleiding, waarbij bet primair voor onze organisten te stellen koraalspel niet serieus genoeg wordt be oefend. Anderzijds brengt de helaas nog maar al te dikwijls voorkomende geringe waardering van de kerkelijke autoritei ten voor het werk der geref. organisten en hun vaak schamele honorering ftiee, dat goede krachten in andere kerkver banden emplooi zoeken. Daarom moet in onze kerken geijverd worden voor een betere waardering en erkenning van het organistschap. Bij Jiet uitbrengen van. zijn jaarverslag heeft mr. C. J. Vérplanke medegedeeld, dat het ledental der vereniging, dank zij een doelmatig gevoerde propaganda, in het afgelopen jaar belangrijk is geste gen, nL van 698 tot 762. De activiteit der 27 kringen geeft, enkele uitzonderingen daargelaten, aanleiding tot tevredenheid. Naar buiten treedt de vereniging op door haar maandelijks verschijnend blad Or ganist en Eredienst, het afnemen van normale en vergelijkende examens en het uitbrengen van orgeladviezen. In het afgelopen jaar werden niet min der dan 85 eerste adviezen verstrekt. Met voldoening kon de penningmeester ver volgens vaststellen dat 'de financiële po sitie der vereniging gezond is. De contri butie kon in dit verband gehandhaafd blijven op ƒ12,50. Bij de bestiiursverkie- Beroepingsiverk Benoemd tot geestelijk verzorger van de inrichtingen „Dorestad" en „Ursula- kliniek" te Wassenaar: J. C. Hooijer, em pred aldaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te 's-Gravenzande (vac. L J. Boeijinga): K. Sierink te Oosternij- kerk; te Werkendam (tweede pred. pl.); H. Moll te Berkel en Rodenrijs. de r.t.c. overeenkomst tussen Nederland en Indonesië. De adressanten, van wie dr. H. Bout, D. Vreugdenhil en de heer J. H. Scheps in de brochure genoemd worden, richten zich In hun brochure.ook tegen de wijze waarop de hervormde synode een vorig adres dezer kwestie behandeld heeft en tegen het niet publiceren van een gelijk luidend adres van de classis Ceram, dat ondertekend is door mr. Ch. R. S. Sou- mokiL Voor de middagvergadering was een aantrekkelijk programma opgesteld, be staande uit een interpretatie-concert, een improvisatieconcert en een orgelbespe ling. Aan het eerste werd deelgenomen door de organisten Koos Bons, P. Rip- pen (organist vari de Woestduinkerk) en J. M. Vetter. Twee composities van Bach, de g-moll fuga (Band IV) en het koraalvoorspel „Wenn wir in höchsten Nöthen sein" bleken aanleiding tot inder daad vrij uiteenlopende interpretaties. De verschillen hadden voornamelijk be trekking op het tempo, de frasering en de wijze van uitvoering der versieringen in het koraal. De menings verschillen omtrent het tempo van de fuga vonden hun oorsprong in de melo dische dan wel harmonische betekenis die de organisten aan het thema hecht- kantoormachines Krniswoordpnzzel Horizontaal: 1. kruipend diertje, 4. jongensnaam, 7. vruchtje,. 8- stad in Duitsland. 10. afnemend getij, 12. kleur, 14 gem. in Limb., 16. teugel, 18. voor lichting, 20. secretaris-penningmeester (afk), 21. korf, 23. eikenschors, 25. lust hof, 27. zwëmvogel, 29. meisjesnaam, 30. kraam. 32. water in N. Brab., 34. vogel, 36. rivier in Duitsland, 38. over slaande sluiting, 40. vreemde munt, 42. voorzetsel, 43. aanloop, 45. honigbij, 47. meisjesnaam, 48. middag. Verticaal: 1. voornaamw., 2. stad in Noorwegen, 3. patroon, 4. .idwoord, 5. meisjesnaam, 6. ontkenning (spreektaal), 7. nor„, 9. boterton, 11. jachthond. 13. honigbij, 15. als 25 hor., 17. niet geslo ten, 19. «tad in Z.-Arabië, 22. hoekpij- ler 24. gem. in N.H., 26. juffrouw, gast. 29. vloeistof, 31. zijtak Doura, zoon van Jacob 35. dorp in Z.Limb., 37 plaats in Zeeland. 39. deel van het oor, 41 zijtak Donau, 44. muzieknoot, 46. meisjesnaam. OPLOSSING VORJGE PUZZEL. 1. dertien, 2. eertijds, 3. lustrum, 4. afstand, 5. fontein, 6. opstand, 7. Ner- thus, 8. tacitek. 9. achterste, 10. inkt pot, 11. nijptang, 12. Echteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2