Diakonale renaissance GEESTELIJK LEVEN.. ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 MEI 1960 Oecumenische hulpverlening in Grieks bergdorp Speeltuin Het is bevrijdingsdag. Door de open ramen dringt van uit de speeltuin het geroep van kinderstemmen naar binnen. Een wat schorre versterker legt er nog een schepje op met het lied „En dan gaan we naar de speeltuin". [s het de sfeer van het speeltuin-bevrijdingsfeest dat me Chesterton nog eens uit mijn boekenkast doet ne men? In zijn boek Orthodoxie" schrijft hij op gegeven ogenblik: „Christelijke leer tucht mogen muren zijn. maar z een speeltuin. Het christendom ting, waarin het genot christelijke ijn de muren van de enige omlijs- het heidendom bewaard de diaken van Fragla leert mannen wecken en varkenshokken bouwen Hij kan nog niet goed los komen van dit beeld, want hij vervolgt: Wij kunnen ons een aantal kinderen voorstellen, spelend op den vlakken, dicht met gras begroeiden top van een hooggelegen rotseiland, mid den in de zeel. Zo lang er een muur op de rand dei- klippen stond, konden zij zich veilig aan de wildste spelen overgeven, en de plaats de luidruchtigste van alle speeltuinen maken. Maar de muren werden af gebroken en het naakte gevaar der steile klippen werd blootgelegd. De kinderen vielen er niet over; maar toen de ouders hen kwamen opzoeken, vonden zij hen angstig bijeengehurkt in het midden van het eiland en hun gezang was verstomd. We kunnen Chesterton van overdrijving beschuldigen, maar heeft hij in zekere zin niet onze tijd beschre ven? Veie muren van zekerheden zijn weggevallen. We mogen (in sommige kerken) niet meer spreken van „belijdenis" maar van „ons belijden". De na druk is komen te liggen op wat wij geloven, maar de ervaring leert dat ons geloof vaak zo schriel is, en daarom ons belijden zo schraal. Waar de zekerheden wegvallen wordt de kerk een ang stig groepje bijeengehurkte kinderen ergens op het middenveld, of een stelletje waaghalzen, die zichzelf griezelig maken door over de rand van de klippen in de onpeilbare diepte te kijken. Zij zijn het soort christenen die zijn gaan spreken over „het gevaarlij ke leven". Het gevaar ligt niet in de groene wei van de speeltuin, maar in de diepten buiten de weg gevallen omheining. Zo zijn er twee soorten christenen. Zij die zich terug getrokken hebben in het veilige midden, en alleen l maar waarschuwing toeroepen aan hen die één stap durven doen en zij die proberen zo dicht mogelijk bij de rand te leven zonder er af te vallen. Beide groepen hebben het spelen verleerd. (Van een onzer medewerkers) Turkse handen geweest, sporen van de Turkse overheersing deren hebben. 'EN zuiden en zuidoosten van Griekenland liggen ontelbare eiland- zVn, nog overal te herkennen. Nog maal fout dat jullie geen kin- Hele- Toen keken ze weer in de ordt linnenkast die die n dc weidse naam niet eens spreken waard is, want hij be ult een plank, zijplank, TEN „leden hee.te dit A jes. Verreweg net grootste is Evvia. Het is een langgerekt dorpje, dat nu Prokopion eiland dat wel 175 km lang is en op het breedste punt ongeveer 70 km "°g he^cViam^s breed. Eigenlek dacht ik dat we er met een boot heen moesten varen een Grieks dat doorspekt is met staat en we van onze jeep weinig nut zouden hebben. Maar al spoedig ver- Turkse uitdrukkingen. De kerk een telde een vriend dat er een brug aangelegd is van het vaste land ïïïhtd"" tonèdnu!"in gOTdtoUnl<en van Griekenland naar Evvia. Van Athene tot aan die brug was Istanboel (het vroegere Constant!- zeiden ongeveer tachtig kilometer. We reden door bergen, daalden af in 3mre"de"«chnTrUeÓe°d" oo"J brede dalen. Met spanning keken we uit naar die brug. Eigenljjk uit Turkije afkomstig zijn. dachten we allemaal aan een soort mammoet-Moerdijkbrug. Groot was onze teleurstelling toen bleek dat de zee niet breder was dan een oude vestinggracht. Tc weinig De helft van het eiland is het eigendom van de Engelse familie Noël Baker. Een van de Noël Bakers was een Nobel prijswinnaar. De tegen woordige eigenaar be zoekt het eiland vry re gelmatig, als hij zich tenminste vrij kan ma ken van zijn werkzaam heden in het Engelse Hogerhuis. De naam Noël Baker heeft op dit eiland dan ook een ma gische klank. De bevol king staat al eeuwen in dienst van deze land eigenaren, maar zij heb ben vanuit hun Engels imperium niet de voor uitgang overgeplant. De tradities en gebruiken van het eiland zijn al honderden jaren lang volkomen onveranderd. We waren nauwelijks op het eiland toen wij bij het eerste Griekse kof- Echtpaar Blankers a een eindeloze tocht kwamen we eindelijk in Faragla aan. We Je* waren wat teleurgesteld dat we in fiehuis dat we zagen bet dorp niet het bekende plein stopten. Naar Griekse vonden waar al de openbare ge- viij.uk gewoonte zaten een aan- bouwen liggen. Faragla heeft geen vanaf hun dertiende En ze zeiden: „Hebt u maar 12 lakens?" En toen vertelden zij trots dat zij er wel vijftig hebben, want postkantoor en zelfs geen gemeen- jaar werl«n deze meisjes s tphuis. Er ctaan 9 loon maar tnof -r - hpoMKanioo p tehuis. Er staan alleen maar wat m^et" hun" prika'bZe ouderwetse keukenstoe- armoedige houten huizen, of nog JKJ, 1t>n nr» het terras. Wp armoediger hutten van riet en len op het terras. We armoediger hutten hadden nauwelijks plaats or> genomen en onze koffie gfUWVSi ÏLTeï «5 ft ÏÏ5S £"«r ujvi door totdat ze gaan wen, lakens, slopen, handdoeken, onderjurken - armenzorg tot dienstbetoon GAF DE KERK EEN NIEUW GELAAT Tussen Siefanus en de Inter Church Aid, de interkerkelijke hulpverle- dat de kerk meer moest doen dan ning die uitgaat van de Wereldraad van Kerken liggen bijna 20 ecuwen de armen in het leven houden, dat kerkgeschiedenis <rn nauwelijks vijftig jaar diakonale geech.eden. De jjglj. eerste diaken werd gekozen om het werk van de apostelen te verlichten, ken drong Qok het ^set door dat omdat door gebrek aan tyd de weduwen van de Grieken by de dagelykse er geen sprake mocht zijn van een verzorging werden verwaarloosd. De apostel werd de mond, de diaken dc diaconaal „congregationalisme", band van de kerk, De moderne diaken is dat nog. Of moeten we eigenlijk waarbij als motto gold: Ieder zeggen is dat weer opnieuw? Nauwelijks vijftig jaar geleden was hy eigen- voor zich en God lyk niet meer dan een hand die de beurs van de kerk gesloten hield. - In besteld toen ze ons al gelopen dagen in een modderbad vriendinnen met ontzag in hun stem was veranderd. Toen we uit de beek om ai dat goed, dat meters vertelden dat een uur te ieeP stapten zakten we dan ook en meters lang is „dicht te slaan" voren de grootgrondbe- Pr°mpt tot onze enkels weg in de zodat het weefsel vaster en wit- zifter langs was komen 'X* t°L8e w°rdt- Ze doen dat.?el, hu° stenen huizen van Faragla, en bo- 5q handdoeken en hun 50 slopen rü°e ™Edien iW. er nog e£n ,sLe,neP en lakens, met hun 25 onderjur- gebouw dat later een school bleek ken en jqo zakdoeken. Maar ze loop van de vele jaren *e z'in- Verder stonden er slechts hebben geen gordijnen voor de wat al niet. Een tellen. Er waren een paar weck flessen te koop in het dorp, en de mannen hadden ze mee naar huis genomen. Ook aantal krotten, met voor een ramen. Dat is niet nodig. laiui (UCU kjs uutuoau uc deze taotten de gemeenschap- bevolking gaven ze kleine napjes PellJKe waarin deze mensen tegen Zo heeft Jo hen daar hun eerste i bakken, les gegeven. Ze heeft hun gordij- den Wim en Jo Blankers. de bomen steeds meer zijn 1 JPP SU! Reeds vier jaar woont dit nog aelf aan hun uitiet bezig zijn wil- dwenen, worden de bevolking zelfs betrekkelijk jonge echtpaar in len dat «elf ook wel proberen. Ze deze inkomsten onthouden. De Griekenland. Zij werden uitgezon- komen nu op naailes, van kllome- grond is schraal. Het water den do°r de Wereldraad van Ker- ters ver weg uit andere dorpen, stroomt van de bergen snel in de ken voor de oecumenische hulp Ze lopen urenlang om iets te le beken en een goed irrigatiesy- aan kerken en vluchtelingen. Ze ren. Sommige oudere vrouwen steem, waardoor het water in de hebben eerst ergens in het Noord- spreken wel van „malle fratsen", grond wordt vastgehouden ont- westen in Ionanlna gewoond, toen maar dat deert hen niet. Meestal breekt ten enen male. Het i's dan in Macedonië en wonen nu reeds iljn de meisjes uren te vroeg. Dat ook geen wonder dat de bevolking )ve.er eni8® maanden hier. Hun doet er niet toe, want ze hebben arm is. huis had lang leeg gestaan. Het de tijd. was oorspronkelijk gebouwd voor Haarspeldbochten een van de leden van de Noël Ba- De weg van Athene tot ht. ullvC4uaai veie ssra«ü moor w«s - land was uitstekend, maar het as- t0t een ruïne vervallen. Bezettings. teest fait maakte toen plotseling plaats troepen hadden er in gehuisd modder met kullen. De weg alles wat niet al te Pasen We waren in Evvia toen het paas- 'oor de deur stond. Pasen groots familiefeest dat nog intenser wordt gevierd dan bij jur Lcu en oou voor ons allen, kronkelde met scherpe haarspeld- genomen. De vloerenS ontbraken 52&Ï?nn"in Tu^rlel fantas" lijk niet meer d.n een hand die de beur. ver. de kerk geelot™ hield. Vooral toen men ïich bewust iHul V d.e /aamkoiiinen w.ren je. "„{.""uurln. Daar kómen straks De „dagelykse verzorging" bestond uit het wekelyks of niaandelyks ver- werd dat de diakonie meer moest ogenbljk werdQn we verrast door In °tnt „vMmnde eieren in die ze mee naar huis •trekken van een paar gulden en wat gedragen kleding en dan alleen doen-^an alleen eigen meelevende efn uitiïTht verassende -.rHh.oTrPoS? wïl nemen al« een verrassing voor de maar aan de echt meelevenden" van de gemeente. De weduwen van de SS3E' v^" hef eerst SmL "uiswas e^l dof.do gfword^ op" de^clïb" 'oToude^ „Grieken werden opnieuw verwaarloosd. duidelijk in de openbaarheid door ^e,l^k" de "W ®P al het na- voor ratten, die er in menivten maakt op de „club De oudere I conferentie Sie ln september T» huwden. Het echtpe, we huis is nog lang niet klaar. in menigten t, een conferentie die in september m«- nuisaen. net eentpaar woont «r j orm® .plaatfte het la^er waren ze zover dat zij de 1941 werd gehouden. Daar werd de i ,f°£ chauffeur twee jaar, heeft al heel wat Woord weer in het centrum van Vereniging van Diakenen' kon- diakenen de zinspreuk „door de ee,n d,epe kuü de m"cht over betering aangebracht. kerk voor allen" in het hart ge- ?et ,tuur grift. Dat kon niet alleen maar ge schieden door plaatselijke kassen. II uiunea een Reeds enige jaren bestond er een eieen blad uit kas tot onderlinge hulpverlening, eigen Diaa uit Uit de2e centrale kag konHon hl1,T. behoevende diakonieën lied de kerkelijke opdracht. De diako- den oprichten, nale renaissance van de laatste Het was nog maar een klein be- vijftig jaar leerde de kerk weer gin. Ongeveer 140 leden traden in dienen. Niet langer is de diakonie dat eerste jaar toe. die 26 dlako- een schrikwoord, de vergaarbak ïieën vertegenwoordigden, maar van allen die snel of langzaam tij slaagden er toch binnen langs de maatschappelijke glij- laar in om n baan zijn afgegleden naar 's le- .e komen, vens laagste punt. En toch nog geen vijftig jaar geleden dat verliezen langs de steile helling naar bene den zouden storten. Langs met In de toekomst zullen hier de jonge dennen beplante hellingen mensen die behoren tot het We- reden we in noordelijke richtin- reldraad-hulpteam, die in de om- IS vragend naar het liggende dorpen werken, voor pen door het enthousiasme de mannen. De volgende week kwam hij Wim weer opzoeken. Het was prachtig gegaan, vertel de hij. Hij had zijn vrouw precies uitgelegd wat ze moest doen en beiden waren dadelijk aan de slag gegaan. „Kyrie (meneer)", zei hij. „het wecken maakt het bui tengewoon lekker, veel lekkerder dan gewoon vers." Ze hadden de geweckte groenten de volgen de dag achter elkaar opgegeten en zo moest Wim hun weer leren dat dat niet de bedoeling was. Kunstmest leren hun grond beter te bebouwen. Wim leert ze kunstmest gebruiken. Ze kunnen allerlei soorten kunstmest kopen, maar tot nu toe kochten ze eigenlijk maar een soort. Dat was de enige waar ze vertrouwen in hadden. De man die de kunstmest verkocht had hun nooit geleerd dat je verschillende soorten mest moet gebruiken. Hij wist het ei genlijk ook niet Maar er wordt aandachtig naar Wim Blankers Broeikas Een onderw^zer in het dorp heeft gezag. Hij voelt voor de ge- nauwelijks een grotere schande Armenzorg mtdcjecentralVkai'kOTde'nhuit: d<>rpJe Fdr*«U' SfmSÏÏÏÏ KES"b!m*traü^blSteï enÏÏluws°rokjè™ igr&nsvsss m^fr57.Skrewd,er"d.^:ï: hv^££rr..': Ja w n RA SDRISNS weekenden bijeenkomen". Zij zullen °a^aen 5e T-lUe de mensen leren hun grond beter 5!^?^ *n.bJa."w* Pten lustig verder. Ter ere „ccn mj voen voor van ons zongen ze een Nederlands dachten van Wim Blankers lied dat Jo hun had geleerd en<lat ze straks zullen zingen als eind mei de bisschop op bèzoek komt met de Nomark (de gouverneur). Voor het bezoek hadden ze witte witte blouses en blauwe rokjes voor het hoog bezoek men proberen ze nieuwe dingen tot stand te brengen. Zo hebben ze samen een broeikas gebouwd, de eerste van het dorp. Van heinde en ver kwamen de mensen kijken. Ze beginnen het ding al na te bouwen. Ze vragen „Komt Kyrie Blankers ons helpen" en Wim zegt Er zijn ook varkenskotten ge bouwd. ook de eerste van het dorp. Eerst keken de mensen wat raar. Wèarom zouden er varkens hokken nodig zijn? Laat dat beest maar rustig ronddartelen in de woonkamer. Maar toen Wim be zig was, kwamen ze toch kijken. Hij bouwde een varkenskot van de stenen die er bij miljoenen ver spreid liggen. Hij metselde er muurtjes van. „Prr.." zeiden de mensen, en ze zijn zelf aan het metselen geslagen. Als ze over een paar jaar al die dingen zelf kunnen, ls het werk van Wim en Jo Blankers van de Wereldraad van Kerken voor hulp aan vluchtelingen en kerken weer afgelopen. Ze kun nen dan weer terug gaan naar het land van Maas en Waal waar Wim vandaan komt. Maar dit werk krijgt Je te pakken. Je bent van harte blij als je kan dienen. En natuurlijk ga je dan door, ondanks alles. Ondanks het kleine beetje zakgeld, ondanks het gemis aan comfort Want je weet dat je de mensen kunt helpen, dat je hun diaken bent, omdat Christus voor jou de grote Diaken was. Het moest anders, dat wisten steun verlenen. Een van de eerste Hier eri"daar Vagen" wè"eén"b~e'wë- '5.aK "J B,jn aCïC zij. Maar hoe het moest wisten xU centrale taken was waarschijnlijk ner van het eiland on kUm f.T®.i.®V0lkÜ,f d,enend tigemoet soort premievrlje AOW of p.a^d "ektoeraakeriïï mêf hft dooS 5fV".C° Duitsland uitgawéken jodan. Ook sjokken bSje 3!polis8. dlakorde steedsmaar veraand iq ward staun verleend aan onderdui- harders ezel langs de weg in de verte weidden onderdui- herders hun kudden. Onze Griekse vingerafdrukken na op het schone goed, maar het is kniesoor die daar op let. te ldjken bekend stonden, die vol Heilige Geest waren en ÏM wijsheid om hun werk te kunnen kwamen 1 doent In de vorige eeuw zocht Hun doel Dienen - De volgende dag brachten we -XÜjfmu Lke_r'h met Wim een bezoek aan het kof- ongelUk jjiaiiijeij uie goea deselfde, en die sorg bestond uit ■K! nauwelijks meer dan het uitdelen geld. In die eerste jaren HHHHI sij ook nauwelijks verder. Van de nationale taak is het Na een uur rijden bereikten we k."s inse»'««rn ,De kerstboom terïïêtón~naï™ejlikï S"l«r~ .de v,N,.m„. van maar een tt.povar de eigen ran- een kielt 5,.ïdbf.V<)' Internationaal telken, om de weg ie 'vragen! JiVten wa'ilm'mtt «««"tempt leem. het plafond maar het acheen wel of Iedereen tint.?. ?!- „Lt.f,. v«n rware balken, er stonden een ons steeds weer een andere rich. v.... It wit jï! -r'kk- keukenstoelen en wat ting uitstuurde. ai" i-.f.njii- r. it tiv wankele tafeltjes. De kleine rui- rne"kSeoo=evi'.rouvdoor;inr F ssrss.*gare tfk"..kr'ï„ffi S n£ JS'Z,.ï!Z l't; h." "Maandblad voor Kerkell). volkeren. Kort na de oorlog wer- tod oJaWVJ' P« waren gewit. Plotselin, 1 wel volstaan met ke ArmenIorg.•, rlprnntrfi IrrnnVtton kenen kon tweede- en derderangs krachten. Rond de eeuwwisseling had de di- Groot akonie even hard een Luther cuutaii- Kruisien. ue wagen zat on- tv, beet. In die halfdonkere ruimte de moddeG omdat het pas kwam er een «JSln? "ten n,annen K^te Jongens den van de r,- Kwam er een aardbeving. De her- te eten, te Token en te drinken. den enkele bestuursleden van de had geregend De lucht echte-was kwam Federatie uitgenodigd om naar helder blauwende zon «ohiVmo stelde muren scheurden weer, de belangstelling n et. Den Haag tc komen met afgevaar- ai zijn vroeaé vooHaarsfïïhïlS er vielen zelfs stenen uit. gs In Emmen ten uit het vagevuur meende te kunnen houden. Jubileum In deze diakonale heeft de hervormde Federatie van Diakonieën een belangrijke rol gespeeld. Dinsdag a.s. viert Toen de kerstdag aanbrak wa- uwen ons aai we ae smalste Jw.i! .b"Jg d« opgelopen Hdj,c cci. slechtste weg, die nauwelijks il herstellen. Net was al- vis. Een klein kopje Turkse kof- Wmm erhalve meter breed was, in -- - - °- en zou het feest bc- TT,ot -» de We- moesten^ slaan om in Faragla te vergadering dlgden van andere protestantse KbthnlTëireTfrvDeiega woraen. waarvoor twee kerken om de verzorg Frans Etzel^ dle zielen mat -heren uit Holland" zouden over- bejaarden op zich te j* rans j^tzei, die zielen met afla- komen. De Drentse organisator n was er en de belangstelling be-' ,e ^toodïging kws één^lit" t veel "jemeenten iSrVöo"r^ SdJn" "l\\n£ bSSSAIS SS SS^' SÏÏÏfïS leefde de gedachte dat de kerke- 5 ®chhtfKundere die huIp de steile h,elling omlaa8- We wa- b.jzljnde ziekenhu?s moest wnïden b warenhuis van het dorp. raad zelf wel wist wat er moest 2 hebben, wil helpen, maar de ren nog niet ver gekomen toen gebracht moest worden diaconale arm wil zijn van de we na een haarscheroe bocht nlot- 8 „r D1 Jo en Wim Blankers zijn de eni gen die over een jeep beschikken. ,Uk V1JU cc„ en per slot van rekening wonen zij uurtje te bomen met de dorpelin- jj EiKHS 551^Si'bïï: a.r',rm*ie,pidif.w,rbd.nb4rvpoón het ziet er nu reeds naar uit dat het besef baan dat het niet alleen h! ®rh!^L« wen. Langzaam reed de chauffeur cliakenen en masse naar moest gaan om de diakenen, die a ®n oS de eerste zondar m te- Z ■,6eP achteruit de helling weer 1 gingen, WÉÊ- - son- „Ik ga naar de stad!" JAKOBA ADRIANA is in nop ièn opzicht een apart kind; J ze kan zo bijzonder goed leren op school. In de problemen van taal, rekenen en welke andere vakken ook steekt ze niet enkel haar broers en zussen, maar ook alle klasgenootjes de loef af. Het is 'n mirakel zo'n koppetje als dat donkere ding heeft. Eerst staan de juffrouwen er versteld van, die de eerste beginselen moeten bij brengen, en dan verbaast de onderwijzer er zich over. Die heeft de vierde tot en met de hoogste klas bij afwisseling onder zijn hoede: hij vergezelt de kinderen van hun tiende, elfde jaar totdat ze niet meer leerplichtig zijn; hij heeft kijk op de jongens en meisjes. gebeuren t ren en dat nisatie var n hoe het moest gebeu- arJJV w'1 zlJn va" de een aparte eigen orga- wereldkerk. Het hervormde diaco- 0, beianorpke nisa,,e van diakenen helemaal niet SJ! °v" 75 "«heem. getrokken wagen stonden. We i aiiiert nod'8 was. p zien. ren niet zo goed of we moe En toch werd het werk voort- Hier komt het dorp bijeen, hiér worden de zaken onderling be sproken en bedisseld en hier gaat Wim van tijd tot tijd heen c Uit dc praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER ,.aff*cre^v,exnnh,eind dinsdag kwam het Federatxe-be- en hielpen mee. Deze collecte aan .om m°et dat nu net op' eerste Z9U minstens een dag duren voor toen ze er al bij kwamen zitten, hij weer terug zou zijn. Jo bleef Een van de oudsten deed het - achter met haar gebraden woord. Allerlei dingen Trad hij a0"«'a j« bet Griek,-OrthodM."kerkj"e. dan honderd vijttlg j,.r Jn'Ssa i bereiken. Nieuwe taken om tie ongekende belang,telling diakoni,4n ,an5,0tcn. in goede bonen te leiden. Reeds De grote omwenteling kwam toen mist men dat de Utrechtse eigenlijk in de afgelopen oorlogs zalen die waren besproken te dagen. Reeds kort voor de bezet- klein zouden zijn om de belang- tinS van ons land werd besloten stellenden te bergen. ®en -heroriénteringscommissie" te benoemen die nieuwe wegen moest Deze Federatie werd op 22 sep- zoeken. Toen was diakonie al lang U„ÏW„VC1 vail tember 1909 gesticht. Enige dia- niet meer identiek met armenzorg, het vroegere „Maandblad" wordt kenen uit Utrecht hadden de hoof- Jut— den bij elkaar gestoken en ande- ren uit het land uitgenodigd om s de mogelijkheid te bespreken landelijke vereniging. 950 hervormde 500 huilen, maai in mei komen gecollecteerd en men bjer Zeker wel 25.000 mensen voor hun jaarlijkse bedevaart. In dit STnru'vSÏ "\l,,cv'n kerkje wordt namelijk een reli- 1 j S armoede. Maar erg kwie bewaard, de verbrande hand la",_d_^ baar depr«»l®.n1*?: vtru de heilige Johannes, een pre- h diker die in 1694 ergens in Tur- hc, i zt to!n kije od di» branricjuni»! de buurt gi haar versierde boom. Een het hart. Kon je van melk boter j--u» «»-- karnen? „En of.." antwoordde Wim en begon uit tc leggen. Ze vroegen of ze geen „beer" konden met hun klejnp kopen voor hun varkensstapel. al het Wim keek bedenkelijk. „Zal wel veel geld kosten zei hy. .jnaar als je dat nu samen doet zou het grote voordelen op kunnen leveren net op kerstdag gebeuren. Ze van al die mensi en grote zorgen, sjouwen en moe van het leven in 70'N geval als van Jacoba Adriana is hem in do vele jaren dat hij in dit dorp zijn taak verricht, echter nog niet overkomen. De moesten als hij aan hen denkt, dan zucht hij eens. De melsles houden 't nog het langst vol, de jongens schijnen al vanaf hun twaalfde levensjaar ae diepere geheimenissen van het onderwijs wel te geloven. Wéér ze in de regel hun gedachten hebben, is voor hem een open vraag: bij het vee in de wel of op stal; bij de vogels en de vissen langs en in de rivier; of helemaal ner gens? Een enkeling loopt een beetje uit de trage rij, maar dat is dan in de meeste gevallen een geïmporteerd kind, dat straks naar een stadsschool zal verdwijnen! De meester stoomt hen met vreugde en toch ook met wat leedwezen klaar want zodra ze de leeftijd hebben trekken ze naar een hbs, een gym nasium, een ulo. De volgende cursus blijven hun plekken in de klas open en het is net of de overigen van de weeromstuit nóg minder Diezier hebben in hun werk. Zo'n enkele aanstaan de I Om niet helemaal alleen te zijn 0m jullie varkensras te verbete- S eenmaal vertrokken, dan suft dc hele gemeenschap 1 ?cft ze toen maar de vrouwen ren fTnH«,r„ti;i X Kerkelijk ni.ZP.dt-,-,)cdek"kb'""»"»'"P1 pen ilêpen"zVnaaï"btnri.n"en ïei. f.Sïïï; Ï2& den ..kali rtjtr." wal «v„l al, „goelenavond" betekent. Ze von- i keken Hemmes, diè' jarenlang ajgemeeri VoTorne.t geklede pon'mei dSTÜÏ'taïïSr hV.'ShSl1--ka°" tnieechipn tnel rfp secretaris van de Federatie was op de borst de verbrande hand. - - --- a^er-pr"chtlg misschien wel de als voiBt beschreven- Twintig diakenen zaten op die dag oorlogsomstandigheden, die meer hceft piaats gemaakt voor maat- Grieks-Turkse oorlog meegebracht beiliat de diii£m» «Ten 7a d. Armen in de ou- zijn door een van de duizenden den de linnenkas/Tnen eT »eMen het woord, kent Grieken die uit Turkije terugkeer- zoiets alT ^rr e^ z" d» Hond «Vd* hun ogen uit' En to®n z® d® woon- ba™rbadd'" rond een tafel en spraken over de dan wat ook de gelovigen het schappelijk werk. Armen in de onbevredigende situatie waarin het besef bijbrachten dat diakonie de betekenis van he diakonaat in de Hervormde Kerk een kerkelijke zaak was. De be- onze maatschappij niet meer, ESk.V,.,.^e"d„™ZHU„,,r.'d.'!.n rfttingsmacht wilde olitm Nieuwe kerk in Madrid de noden zijn nog vele c.. et zelden dieper indringend. stichtingen. Er werd een ..Het behoeft dan ook geen ver- speciale organisatie opgebouwd bazing te wekken dat de diakonie- met aon het hoq« een jTSB-er, Ó"k"al bm'Sht S'"»v";dleidhinb?90?o Muller Lehnmg. Alle verenigin- nog 75 proc#nt tüecn en de ker sen kregen een registralienum- ken 25 voor d* armenzorg en is mer. Moesten dc diakonieën zich dit laatste percentage nu gedaald ook aanmelden? tot bijna 10 procent, er zijn zoveel Ken werkgroep ..Kerk en Ovtr- Lodlg b^tï' he' zwegen. Ze keken verbaasd naar het lits-Ju- Het eiland Ewla is lang in meaux en zeiden „Geen wonder ter wel vertaald zou worden. De Grieken van Evvia hadden mar kante koppen, ze zaten geïnte resseerd te luisteren en wilden wel alles tegelijk aanpakken. Ze zijn gauw enthousiast, maar als ze niet meteen aan de slag gaan, is hun enthousiasme ook weer gauw ver dwenen. Wim vertelde me later, dat hij de mannen in het koffie huis had geleerd dat je groenten dat is wat anders. Uit zich zelf heeft zc zich bij de stoombadgroop g^ieid. die op Dot is al in 't begin der' Tot de oudste christelijke ker- maakte een diepgaand ken in Spanje behoort die, waar- studie van deze vraag en advi- Iedere morgen stappen Don Juan Fliedner predikant seerde alle diakonieën dat de kehjk-maatschappelijkt 00 kei- NAAR KAMPEN werk- Ds. J. D. Boerkocl gaat in „Dc (Kamper) Ba- ■- hun autotje. Iedere morgen pak- zuin" in op het voorstel van ds. G. Toornvliet - aiie gereformeerde studenten eerst aan de dl afmin»5?ikC«nJ^Tii»\rirr«l!ChirC "lissie dic eist dflt de diakonieën ken meer dan duizend' ge'zins- - - &S (SïSMi de huidie zich wel zouden aanmelden werd verzorgsters hun fiets om hulp v u- theologie te laten studeren en ze daarna (bouwvoorschriften aangaande geschreven: „Wie de diakonie tc bieden waar hulp nodig is. Zij (bouwhoogte en bouwwijze. Er is aantast belemmert de kerk in de vertegenwoordigen de diakonie, veel geld nodig om aan de uitoefening van een haardoor neen. veel meer, zij zijn de ------ gestrekte hand voorschriften der* Madrileense Christus opgedragen taak.' °^rhei,d l® kunn®" voldoen cn om jn dc 50 bejaardentehuizen die Kïnori.'lh. nlïïïi h.f'Liiï,e ,.Beeds eerd" had Prof. dr. H. „a 1945 z,jn gebouwd schuiver, historische plaats voor het Spaan- kraemer geschreven dat „de taak Qudere vaak veraeten mensen «e protestantisme verloren gaat. der kerk dienst is aan de wereld." t 'J," De heer J. Brokking. Wilhelmi- En deze uitspraak heeft de ont- uJ t,e"j'uije!ld Mnderen nastraat 42 te Barendrecht open- wikkeling van de diakonie eigen- "e00en een onderdak gevonden dc, op verzoek van ds. J. Flied- lijk sterk bepaald. Meer en meer n hervormde kindertehuizen. Zij ner een spaarbankrekening bij de werd beseft dat de kerk niet JÜ" allen afhankelijk van de Coöp. Raiffeisenbank te Baren- slechts mocht spreken, maar ook ..diakonie", maar voor hen is dil drecht onder de naam „Kerk- moest helpen waar maar gehol- woord geen schande meer Dia- bouw Calatrava Madrid". Giften pen moest worden. Nog hangt in konie is geen fooi meer hoe aoe(l van ieder, die het protestantisme het gebouw van de Federatie te wf TT in Spanje wil steunen, zijn harte- Utrecht het schilderij van de d» maa.r de lijk welkom. Het gironummer van barmhartige Samaritaan als een de }üe''d uitgestrekt. In de Coöp. Raiffeisenbank in Baren- motto van de hervormde diakonie d.e diakonie is het Woord weer 4>«cht luidt: 354019. Maar toen men ging beseffen daad geworden. een practische verdere opleiding naar Kam pen te zenden dat dan een seminarium zou moeten worden. Hij heeft in het artikel van ds de kerk. En Toornvliet slechts een paar woorden gewijzigd: Waarom stuurt men niet alle theologische studen ten naar Kaïnpen? Hetgeen voor de studenten beter is. In liet grote woelige Amsterdam hebben ze zo veel afleiding, dat dit de studie wel eens niet ten goede zou kunnen komen. In Kampen ls groter mo- jclykheid tot geconcentreerd studeren. Daarna kun nen alle studenten naar een seminarium in Amster- dam ze mogen wat my betreft de naam thcologi- sche faculteit behouden 0111 grondig gevormd te worden voor de praktyk, waartoe daar de beste kan sen aanwezig ayn. TELEVISIE EN l»OOP Ds. Rfyksen?) te G(ouda?) in „Dc Saambin- sr Het moet voor behoren tot de j visie twee dingei verenigen zijn. .Ie «rfr,ld en om van de wereld en dragen het teken dc wereld Ie behoren. Daarom, wit TV/IAAR die Jakoba Adrians J'-i- zelf heeft ze zich bij dt ccn toelatingsexamen wordt afgericht. Dat is al in 't begi van de vijfde klas, en de aparte behandeling pleegt de klein* slachtoffers veel tijd te kosten plus bloed, zweet en tranen: er valt heel veel bij te spijkeren, want het tempo in de lagere klassen mag beslist niet hoog genoemd _worden. Maar temid den van de otterende, haast jankende zwoegers, dic na school- tijd afgericht worden voor een hogere dressuur zit me daar die Jakoba Adriana soms hautain, vaak verveeld en altijd in zichzelf opgesloten tc kijken of ze alles allang weet. En het gekke is dat ze alles na één behandeling, na één nietige vin gerwijzing inderdaad al weet. „Ze lijkt wel op....", heeft de onderwijzer tegen het hoofd gezegd en toen lang gezwegen omdat hij geen goede vergelijking wist te vinden. „Ze lijkt wel op een levend geworden versneld leerplan!" heeft hij toen vastgesteld. der van ons diiidclyk zyn dut liet ïcentc en het kyken uuur tie tele- Ün. die onmogelijk met elkaar tc zc doop mnakt scheiding tussen ij afgezonderd zegel niet by dc televisie kykt. verloochent zyn doop en miskent hel 1 boven do wcreldling gegeven is. ïdit, dat het RO.MIN F.ES-D AGROEK Ds. IJ. K. Vellenga publiceerde in het „Gere formeerd Kerkblad voor Drente cn Overijssel' een gedeelte uit zijn dagboek van de bevrijdings dagen: 9 mei, 1945: Woensdag. Deze dag werd guternvom ineens tot nationale feestdag geproclameerd. Mor» dus vanmorgen weer spreken, want nationale fer»i dagen aün pastorale Hjdensdagen. Met drie kwartii de samenkomst beëindigd. Had reeds tweeman! rei bevrijdingstoespraak gehouden. Wist weinig nieuw meer te bedenken. Ieder hceft vandaag vry, Ilr merkwaardige it dat niemand geld uit kan geven omdat er niet» te koop is. Er is niets te roken, niet te eten, niets te drinken. Dc kinderen werden van middag getracteerd, maar ik weet niet waarop. S ,nA.AT ze dan notlr dc *tad?" heeft dat schoolhoofd ver- <2 ',yj baasd geïnf umeerd. Hij heeft het nog nooit meegemaakt <1 dat een kind op dic bovenverpllchte schooluren kwam, zonder j- dat de ouders er eerst met hem over gesproken hadden, maar 2 noch de vader, noch de moeder van Jakoba Adriana hebben t cr met hem over gehad. Ze is zo maar uit zichzelf op ko lt men draven. Het is trouwens ondenkbaar dat haar ouders deze wens kenbaar zouden hebben gemaakt; het Is zelfs ondenkbaar d»t van hun andere kinderen ambities in deze richting zou a- hebben, want die zijn al blij als zc niet één of meer klas- r scn cloubieren, ondanks het genoemde niet hoge tempo. En de o stad? Die is voor vader oefenaar het kort begrip van allo on- V menscMjke zonden; een stad des verderfs; het grote Babyion uit dc Openbaringen ..7E ,z?gt dat ze naar de stad Seat!", weet de meester mee te delen. Meer inlichtingen kan hij niet verschaffen, want noch met vriendelijkheid, noch met een pook krijg je uit Ja koba Adriana nadere gegevens. Ze geeft onmiddellijk antwoord op iedere wetenschappelijke vraag: ze lepelt de gebergten van Japan cn rivieren van Zuid-Amerika feilloos op; ze weet ant woorden uit haar hoofd op sommen, die nauwelijks op het bord verschenen zijn; ze goochelt me! graven en stadhouders en leningen of het knikkers zijn maar informeer nooit bij haar iaar iets persoonlijks, want dan verstart zc Ze heeft wel moe- en verklaren dat ze naar de stad gant. maar probeer geen na- 1ere details uit (e vorsen Welke stad welke school, wanneer, waarom, waartoe informatie geeft de in gesprok-toon, Je kunt wachten tot je een ons weegt. WIJKPRBDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 21