CHRISTFU Massale zendingstoogdag van Geref. Gemeenten Verwar strijdende Kerk niet met kerkelijke strijd HOEDER WORDEN... ZW1TSAL herenmode-tip Stretch nylon anklets Peeks Cloppenburg Met alabastine een „OPDRACHT EN DIENST" OOK SOCIAAL cle cjrootóte gave Een woord voor vandaag Kanttekening Kerken roepen op tot gezamenlijk gebed Jaarvergadering Gereformeerde Bond DE jaarvergadering van de Ge-I Generaal L. F. Duymaer van Twist, reformeerde Bond in de Ne- Je bond vütUe jaar jedi.nii heeft j u als bestuurslid trad op 95-jarige leef- derlandse Hervormde Kerk stond tijd af Het was te verwachten dat htj in het teken van de „strijdende 5JJ kerk" Met deze uitspraak werd niet de strijd van deze Bond tegen verval en de ondergraving van de belijdenis bedoeld. Ds. L. Kievit van Putten noemde in zijn refe raat „Onze plaats in de strijdende Kerk van Calvijn", dat een strijd om eigen positie, die zelfs gevaar lijk kan zijn omdat het bij de ker kelijke strijd gaat om eigen roem, terwijl het de strijdende kerk gaat om de Waarheid Gods. Toch heeft de vergadering nog wel stil gestaan bij de actuele gebeurtenis sen in de Hervormde Kerk. In zijn openingswoord wees prof. dr. Severijn op de ernstige situatie die ontstaan is door wat nu algemeen genoemd wordt de „zaak-Smits". De voorzitter maakte ernstig bezwaar tegen de aantasting van de rechten van de plaatselijke ge meente in deze kwestie. Adverientièn Dit Is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's In fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE W ereldconf erentie van de I.C.C.L. Voor de vierde maal organiseert de International Council of Christian Leadership een wereldconferentie in het hotel Huis ter Duin te Noord- wijk en wel van 18—22 mei. Deze organisatie, waarvan prinses Wilhel- mina ere-presidente is, stelt zich ten doel politieke, culturele, industriële leiders van de gehele wereld bijeen te brengen opdat zij zich kunnen bezinnen op de practische vragen van het geloof. Het thema van deze conferentie, die bijgewoond zal worden door vooraan staande figuren uit Europa, het Verre Oosten, Afrika en het Middenoosten en de Verenigde Staten, zal zijn „Christe lijk leiderschap en het practische chris tendom." De verschillende onderwerpen zullen worden Ingeleid door dr. TL. Bot, staatssecretaris van binnenlandse za ken, Musa L. Amalemba, minister vaD huisvesting van Kenya, Pierre Harmei, minister van culturele zaken van België en Konrad Grundmann, minister van sociale zaken van Westfalen. Voorts zullen nog industriëlen uit de Verenigde Staten. India, Zuid-Rhodesia, Engeland en Duitsland het woord voe ren. met algemene instemming benoemd werd tot ere-Iid. In zijn plaats werd dr. J. J. J. Goslinga van Bennekom', gekozen. De aftredende bestuursleden ds. J. J. Timmer en de heer J. L. Ver beek Wolthuys werden herkozen. In ziin referaat SDrak ds. L. Kievit uit dat naar ziin inzicht Calviin nimmer voor eigen zaak had gestreden. Hij gaf zich met de inzet van zijn gehele per soonlijkheid voor de zaak van de Kerk. Calvijn wist, aldus ds. Kievit, dat de strijdende kerk ook een lijdende kerk was. Van dit lijden voor de kerk is op het ogenblik, naar zijn mening, weinig merkbaar. De reformatie was voor Calvijn een zaak van de rechte leer en een zaak van het Woord. De zaak van hervorming moet echter nooit een zaak van meerder heid worden, want de worsteling om een volk met behulp van tucht, welke juist dienstbaar gemaakt moet worden aan het Woord van God, te onderwerpen, is ten allen tijde onbegonnen werk geweest, aldus ds. Kievit. Alleen wanneer het Woord daar is. is er. volgens Calvijn, hoop op hervorming. Ds. Kievit vroeg zich af of de dienaren Gods door het betreden van platgetreden paden en het berijden van menig stok paard wel het evenwicht van het Woord zoeken. De kerk moet de strijd bewaren, zo zei hij en het geloof centraal stellen. Het woord „geloof" is, volgens hem. zwaar in discrediet en uit het centrum Hij meent dat er in de kerkelijke wereld teveel verscheidenheid heerst en al te gemakkelijk met het woord „moda liteit" geschermd wordt Ook ten aanzien van het methodische en het wettische vanuit de prediking in de Nederlandse Hervormde Kerk, maande hij tot voor zichtigheid. Calvijn heeft, volgens hem, gezegd, dat de mens door de nevel van on wetendheid is omgeven en dat men eerder bevreesd moest zijn voor de verdeeldheid van de kerk dan voor alle ziekten in de wereld. De verdeeld heid is, naar het oordeel van ds. Kie vit, voor godsdienstigen tegenwoordig zo gewoon geworden. Hij vergeleek het overgaan van het ene kerkgenootschap naar het andere als het gaan naar een andere kruidenierswinkel, als men bij de „oude" kruidenier niet goed „bediend" wordt Ds. Kievit zei dat het leven van Calvijn in de strijdende kerk ver ver wijderd is van het doen en laten der gelovigen in de tegenwoordige tijd. „Wij zijn aan de benepen kant en te krampachtig van opvattingen", zo zei hij, zodat wij in het kleiner wordende kerkelijke leven elkaar spoedig kwijt raken. Volgens hem moet men er voor waken, dat men in het geloofsleven versmalt en daarentegen door blik- verruiming elkander zoeken en door de bereidheid tot overleg de weg van de rechte leer trachten te vinden. WBlImg scholen wordt op zaterdag 21 mei te Ber gen (Nh.) in Huize „Kranenburg" ge houden. De heer G. H. L. Schouten zal spreken over enige aspecten van het in ternationale werk van de volkshogescho- deze zaterdag 2 Paren-Verkoop Een unieke gelegenheid om voordelig *n paar EXTRA te kopen per paar J75 per 2 paar 2»9S De zendingsdag in het Rijsenburgse Bos, jaarlijkse manifestatie van het thuisfront van de Geref. Zendingsbond in de Hervormde Kerk en tot heden wat de belangstelling betreft onover troffen in den lande, krijgt er een geduchte concurrent hij. En wei in de zendingsdag, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten. Al enige jaren komt men daartoe te Utrecht samen en van de zaal van Tivoli is men al overgestapt op de Jaarbeurs hallen. Toegegeven: dit is de enige lande lijke concentratie, welke de Gerefor meerde Gemeenten kennen. Velen, vooral uit kleine gemeenten, zullen gaarne eens met duizenden geestver wanten samen willen zijn. Maar de overigens nog prille zendingsliefde van deze gemeenten vond hier een mogelijkheid tot ontlading. Machtig klonken de verzen uit psalm 89 met de regel „men hoort der vromen tent weergalmen" uit de mond van de vierduizend mensen, die deze vierde zendingsdag bijwoonden. dit ïevrijc. vierde. Nazi-Duitsland vergreep zich het Joodse volk en trachtte het te nietigen. Het was echter niet om de Jo den zelf te doen, maar om de God van IsraëL Na Israël zou de kerk aan de beurt gekomen zijn, maar God greep tijdig in. Daarom is het de dure roeping der kerk om de heidenen in nog groter be vrijding te doen delen dan in nationale vrijheid, namelijk door hen uit de mach ten van zonde en dood te leiden in de bevrijding der genade. Eerste missionaire predikant wordt Ds. G. A. Zijderveld te Capelle de IJsscl sprak over zendingsschuld, de ze schuld hangt samen met persoon lijke schuld. Wie deze schuld inziet, zal zich aan de Here geven en dan ook gaan ijveren voor de zending. In Amerika, waar ds. Zijderveld tot voor kort stond, openbaart zich een ge weldige zendingsijver. Tachtig procent van al het geld, dat ter wereld aan de zending wordt uitgegeven, komt uit Ame rika. Het is waar: er kan daar gesproken worden van veel Jehu's ijver en ijver zonder verstand, maar men moet toch bewondering hebben voor de enormt tiviteit. B.v. van de mormonen, de „mohammedanen van Amerika", die ieder lid een zendingsopdracht geven; an de zevendedags adventisten, die een tiende deel van hun inkomen voor de zending afstaan. De grote zendingsijver der Noord- Amerikanen openbaart zich ook in de arbeid van vele duizenden in Zuid-Ame- rika onder, wat ds. Zijderveld noemde Opdracht Verwaarloost de kerk deze opdracht, dan geeft zij die duizenden over aan het gewis verderf Want hoe zullen zij geloven als zij niet gehoord hebben? Men kan wel aanvoeren, dat de nood in eigen land zo groot is. en dat de missionarissen beter als predikant de vele vacante gemeenten konden dienen, maar de opdracht ligt er toch, dat de kerk tot de heidenen moet gaan. De kerk, die dit nalaat, verliest haar be staansrecht. Ds. Rijksen betreurde het. dat nog velen lauw staan tegenover het zendingswerk. Ze vinden het een aardige bezigheid, ^anneer kinderen met zen dingsbusjes de gemeenten rondgaan, maar dat zending de levensopdracht der kerk is, voelen zij niet aan. Vandaar dat net gebed voor de zending nog vaak krachteloos is. De predikant deelde mede, dat de stu dent Kuijt, die de zendingsopleiding volgt, thans de Theologische school ver laten heeft om de tropencursus te vol gen. Daarna zal hij te Londen in talen bekwaamd worden en een korte medi sche opleiding ontvangen. Vervolgens zal hij als eerste missionaire predikant namens de Gereformeerde Gemeenten naar het zendingsveld uitgaan. Ds Rijksen herdacht de sinds de vo rige zendingsdag overleden zendingsde- putaten ds. A. Verhagen te Gouda (pen- Internationaal congres luehtmachtpredikanten Van 10-14 mei zullen de protestantse en rooms-katholieke geestelijke verzor gers van de geallieerde luchtmachten in Rome hun jaarlijkse congres houden. Het 's dit jaar voor de elfde maal sinds 1951 dat dit Allied Air Forces in Europe Consultative Committee (AAFECCC) bijeenkomt. De Nederland se delegatie bestaat uit de hoofden van de protestantse en de rooms-katholieke geestelijke verzorging van de Konink- lijkelijke Luchtmacht. Het permanente secretariaat van deze organisatie berust bij ds. A. C. J. van der Poel en aalmoe zenier R. H. M. Verhoeven. Voorzitter voor 1960 is Don Bruno Martignon, hoofd aalmoezenier van de Italiaanse lucht macht. Gastheer in Rome is generaal Silvio Napoli, stafpredikant van de USAF te Wiesbaden. De agenda van de besprekingen omvat o.a. de conventies van Genève, atoom- bewapening, oorlog en vrede, het komen, de Vaticaanse concilie. De deelnemers zullen in particuliere audiëntie worden ontvangen door paus Johannes, zij zullen ook door de mode rator van de Waldenzenkerk, pastore Er- manno Rostan, officieel worden verwel komd. zijnde de rooms-katholieken. Al verschilt men in confessie mijlen 1 -■ -J van al deze ijveraars voor de zending, weldra Ultfifezondeil ds- zijderveld sprak desondanks de hoop O uit dat de leden der gereformeerde ge meenten zich zouden spiegelen aan het (Van een onzer verslaggevers) voorbeeld der Amerikanen. De ware zendingsijver komt echter voort uit het besef van zendingsschuld. Andere sprekers Tegen enkele sprekers meer of minder ziet men op de zendingsdagen niet op. In de morgenvergadering spraken ook de heer A. van Bochove, docent aan de Theologische school te Rotterdam over heidense stromingen en geloofsui tingen en ds. A. Elshout te Utrecht woord, benevens de heer. Kuyt, di recteur van de chr. kweekschool De Driestar te Gouda en J. Nijsse, onder wijzer te Middelburg. Onnodig te zeggen, dat er op deze dag ook royaal geofferd werd voor de ding. Bovendien gaf men, zeer zakelijk, een bijdrage voor de bouw van een kerk te Gouda, welke gemeente door een pro cedure haar bedehuis verloor. Er den stapels stroopwafels verkocht, v van de winst ten goede kwam aai Goudse gemeente. SCHILDEREN onberispelijk gave ondergrond AlAlASTINt HOUAND N.V. IE I DS EO K ACHT 6 AMSTE DAM Gereformeerde mannenbond (Van een onzer verslaggevers) Op de dag van de dodenherdenking heeft de Bond van Gereformeerde Mannenverenigingen te Arnhem zijn 38ste bondsdag gehouden. Het bezoek scheen daar niet onder te lijden, al had het bondsbestuur liever een an dere dag gekozen. Maar men was af hankelijk van de N.C.R.V., die voor een gedeeltelijke uitzending der ver gadering geen andere datum beschik baar had. Die radio-uitzending week ditmaal ge heel af van wat men jaar op jaar ge wend was: een bondsdagspieker. Deze keer werd een forumgesprek uitgezon den met de 2e voorzitter ds. A. I. Kof- feman uit Nijkerk als leider. Vijf Kerken collecteren voor vluchtelingen De verschillende Nederlandse ker ken, zich bewust van de mateloze el lende, waarin miljoenen vluchtelin gen nog' verkeren, hebben gemeend in de eind phase van het wereldvluchte- lingenjaar gemeenschappelijk uitdruk king te moeten geven aan hun ver bondenheid met en hun dankbaarheid voor alle tot dusver, ook in ons land gevoerde acties. Deze acties hebben niet alleen belangrijke financiële mid delen opgeleverd, maar ook de van huis en haard verdreven mens in het centrum van de publieke belangstel ling geplaatst De in de Oecumenische Raad van Kerken vertegenwoordigde kerkgenoot schappen hebben besloten de gemeenten voor te stellen zondag aanstaande in de kerken voor het vluchtelingenwerk een speciale collecte te doen plaats vinden. De Gereformeerde kerken hebben dezer dagen hun gemeenten geadviseerd zo mogelijk op 8 mei een dergelijke inza meling te houden. De helft van deze collectes komt ten goede aan het Nederlands Comité Vluch- têlingenjaar 1959—1960 De andere helft gebruikt worden voor de speciale rplichtingen, die de kerken in interna tionaal verband op zich genomen hebben in het kader van het Wereldvluchtelin- genjaar. Ook de Rooms-Katholieke kerk heeft houden inzamelingen. Ontrouw en verraad, die had hij in haar leven gebracht, die had hij haar gegeven in ruil voor haar liefde... Ze viel op haar knieën; ver en vreemd en on bewogen was de avondhemel, de aarde onder haar het moeders dat deden. Vanaf haar bed kon Anne in de tuin kijken, waar de sneeuwvlokken omlaag dwarrelden. Die weken van gedwongen rust was het stil om Anne heen. een oude vrouw verzorgde haar til het kind; alleen Mare kwam haar bezoeken, hij kwam dikwijls, maar bleef nooit lang. Anne begreep, dat bij dit deed om Gonne niet te hinde- AlUjd bracht hij iets voor haar mee: bloemen, fruit, versnaperingen, een boek, een bedjasje. Zijn bloemen gaven aan de kamer, waarin de witi» - - blanke sneeuw buiten, iets kind keek hij lang en veel; voor de eerste maal beleefde hij het wonder een nieuw wezen voor zich te zien, dat aan het zijne was ontsprongen. Hij was stil en somber, de tragiek van alles drukte hem diep en steeds vroeg hij zich af, of hij de moeilijkheden toch niet anders had moeten oplos sen, of hij werkelijk het recht had gehad Anne en het kleine kind alleen te laten In een maatschappij, waar zij beiden getekenden zouden zijn. Er was iets geknakt in zijn wezen en de breuk genas niet meer. Toen Anne weer op was, hernam het dagelijks leven zijn kalme loop. Ze deed de huishouding en verzorgde de baby; ze reed hem in zijn wagen langs de stille landwegen en keek uit naar Marc's komst Maar meer en meer werd het haar duide lijk, dat zij dit bestaan niet zo kon blijven voort- WILLY STRUT dat haar verbittering steeds opnieuw voedsel vond in zijn houding, zijn daden en woorden, hoe voor zichtig hij ook was om haar niet te kwetsen. On trouw en verraad. Toen zij elkander hadden lief gekregen, was de band tussen Gonne en hem ver broken geweest Marc's hernieuwde samenleving met Gonne, was verraad aan hèèr; elk teder woord, elke Liefkozing, die hij Gonne gaf. was ontrouw aan haar. Als hij Gonne had gekozen uit verantwoorde lijkheidsgevoel, omdat zij naar lichaam en ziel de minste weerstand had. zou Anne het hem heb ben kunnen vergeven. Maar zij geloofde dit niet meer. Hij had Gonne gekozen, omdat zijn hart naar haar uitging. Deze gedachte verdreef bij tijden alle zachte gevoelens, die Anne voor Mare koes terde, ze vergiftigde haar ziel en knauwde haar zenuwen. Ze voelde, hoe ze langzaam naar omlaag werd getrokken en dat wilde ze niet, ze wilde haar liefde, baar ziel en baar gezondheid behouden. Bovendien was er de geldkwestie, die weggaan wenselijk maakte. Sedert geruime tijd leefde ze al van het beetje geld, dat haar vader haar had na gelaten. Lang zou dat niet meer mogelijk zijn en ook was het dwaas, alles op te teren in plaats van het te bewaren voor tijden van ziekte en tegenslag. Maar Anne begreep, dat Mare haar niet zou laten gaan. dat hij alles zou doen om haar na zoveel strijd genomen besluit aan bet wankelen te bren gen. Daarom besloot ze in alle stilte weg te trek ken en hun beiden daarmee het afscheid te bespa ren. Paultje was al bijna twee Jaar, toen Anne einde lijk haar voornemen ten uitvoer bracht In een brief, een van de weinige, die ze Marc had ge schreven, nam ze afscheid van hem. Haar handen, waarvan Mare zich eens had afgevraagd of ze wel ooit iets gedaan hadden wat lelijk was of wreed, beefden, toen ze de enveloppe dichtplakte. IV Mare legde zich neer bij Anne's verzoek. Nog eenmaal schreef hij haar, nu een briefkaart die ze met toegeknepen keel las. „Lieve Anne, Ik zal aan je wens voldoen, hoezeer het me ook grieft en tegen de borst stuit. Je on verwacht vertrek heeft me hevig geschokt en al begrijp ik je beweegredenen wel, toch vraag lk me af, of je de beste weg hebt gekozen. Maar je wilt hierover niet van gedachten wisselen, schreef je. Onthoud dan enkel, dat ik altijd klaar sta om je te hulp te komen of van dienst te zijn. Ook voor mij is het leven zeer zwaar, al zul je dit niet ge loven. Je doet me onrecht door me Paultje te ontnemen, kus hem van mij, hij is geen ogenblik uit mijn gedachten." Ze verscheurde de kaart, direct na lezing; de snippers krulden in het haardvuur om, werden zwart en waren niet meer. Nu was een deur voor goed in het slot gevallen. Ze tuurde het tuintje in, waar de bleke winterzon een gedeelte van de grau we verveloze schutting bescheen; een armelijk, kwij nend stukje aarde was het, dat daar midden in de stad. tussen huizen en schuttingen lag ingeklemd Anne stond roerloos, haar ogen volgden gedachte loos de bewegingen van een mus die rondwipte over het kale grasrandje langs het paadje. Zij Mare onrecht doen... De man, die haar leven had ver nield, die haar had afgedankt als een kledingstuk, dat verveelt, durfde héér iets verwijten.. Een bit tere, hooghartige trek verscheen om haar mond (Wordt vervolgd) dere heren, resp. afkomstig uit Amster dam, Arnhem, Leeuwarden en Rijswijk namen bij hem plaats en ook pastor Ottho uit Duisburg, die als vertegen woordiger van de Evangelische Manner- arbeit al mei.igmaal de gast van de mannenbond geweest is. Onder de titel „punt en contrapunt' besprak men het werk van de mannen- vereniging. Di- werd door sommigen aangeprezen en door anderen bestreden. De tegenstemmen kwamen zeer goed naar voren! Zij zeiden, dat de ïannen- vereniglng niets anders dan een soort geestelijke vetmesterij is, een egoïstisch ingestelde organisatie, die aan de wer kelijke nood voorbijgaat. Alle tijd, aan een dergelijke vereniging besteed, had beter aan de evangelisatie gegeven kunnen worden. Want wat doet de man- nenvereniging eigenlijk anders dan din gen herhalen, die op catechisatie en jeugdvereniging al breed besproken zijn' Bovendien, aldus de tegenstemmen, werkt al die overbodige studie de vor ming van amateur theoloogjes in de hand en dat kan zelfs leiden tot kerk scheuringen. Kortom: werken in de man- De voorstanders lieten zich dit niet zomaar zeggen. Zij ontkenden niet, dat de gesignaleerde gevaren bestaan, maar zij zagen in de mannenvereni- ging juist een middel tot toerusting voor de arbeid „in de wereld". Bestu dering van de bijbel zal telkens nieuwe aanwijzingen geven. De mannenbond streeft al jaren het daadwerkelijk dienen van de naaste. Hij bracht dit tot uitdrukking door de naam van zij.» orgaan te veranderen en het te noemen „Opdracht en Dienst" Wie dienen wil, moet eerst zijn op dracht kennen. De heer C. P. Hazenbosch, lid der Tweede Kamer, sprak over „Opdracht en Dienst, ook sociaal". Hij schetste de relatie tussen bijbelse boodschap en sociaal leven, die herhaal delijk onder de loupe genomen werd. Het eerst en het best op het sociaal congres van 1891. waar dr. A. Kuyper richtlijnen gaf voor de concretisering van het evangelie in het sociale leven. De destijds gestelde normen hebben nog niets van hun waarde verloren. Al leen moeten zij op een andere manier toegepast worden. In 1891 werd e nadruk op gelegd, dat de bijbel ziel. zjg houdt met de zwakken en de hulpe lozen. Daartoe behoorden toen de beiders. Die tijd is grotendeels voorbij. Maar vandaag zijn er ook nog zwakken en hulpelozen. Het is christelijk-sociaal om daarmee bezig te zijn: ouden van dagen, weduwen, invaliden, en ook sommige groepen van kleine zelfstandigen. Igende christelijk-sociale taak betreft de herziening van de rechtsvorm der ondernemingen, opdat de mens in de grote bedrijven die het monotc werk aan de lopende band moet doen de plaats krijgt, welke hem op grond van zijn mens-zijn toekomt De opdracht is duidelijk. De dienst bestaat hierin, dat de wereld ervan doordrongen wordt: geen herstel van de samenleving ls mogelijk zonder Christus. Voorzitter ds. IJ. van der Zee te Cas- trioum had in zijn openingswoord een beroep gedaan op de aangesloten ver enigingen om alvast aan het werk te gaan voor het Jubileumjaar 1962 En wel door meer li den aan te trekken en meer verenigingen in de bondskring te bren gen. Er ls vooruitgang, maar het gemid deld ledental per vereniging moet ho ger en de niet aangesloten verenigingen dienen toe te treden. In 1962 behoren er zeshonderd verenigingen lid te zijn. vond ds Van der Zee. terwijl het leden tal van 12.000 op 14.000 dient te komen. Een verjonging kan de mannenbond best gebruiken, zei ds. F. A. Hofman te Arnhem, die de vergadering toesprak uit naam van de generale synode der geref. kerken. Het is mooi, dat velen willen vergrijzen in dienst van de ver- eniging, maar „jonge aanvoer" zal steeds noodzakelijk zijn. Ds. Hofman Jeruzalems herbouw gaat niet van een leien dakje. Nehemia, leider van de wederopbouwdienst, in goddelijke opdracht, speciaal daarvoor teruggeroepen van het Perzische hof, maakt beslist geen gemakkelijke tijd door: rustig in Babel had hij het veel gemakkelijker gehad! In zijn boek geeft hij een ge detailleerde opsomming van alle weerstanden. Een soort van driemanschap probeert het werk te voorkomen en, als dat niet lukt, ongedaan te maken. t Is wel een mooi trio: de Horoniet Sanballat, de Ammonietische slaaf Tobia en de Ara-] bier Gesem, in een monsterverbond tegen het volk van God. Zij hanteren onder meer het vlijmscherpe wapen van de spot.\ Als Sanballat zich afvraagt of Nehemia en de zijnen dan kans zien de stenen uit de puinhopen, verbrand als ze zijn, weer tot leven te wekkenvult Tobia hem aan: }rAl bouwen zij ook, als er maar een vos tegen de muur springtdoet hij die afbrokkelen!" Nehemia doet nu twee dingen: hij vestigt als het ware Gods aandacht op deze spot èn hij zet door. Het werk gelukt, want het volk had lust om te werlcen". U moet daarop letten: Gods zegen is volstrekt onmisbaar, maar er moet óók voor gewerkt worden en dat met lust! Dat is een regel, waaraan God de hand houdt. ONAFHANKELIJK EN GEFUNDEERD In de militaire personeelsorganisa ties is enige deining ontstaan, omdat een vertegenwoordiger van één der organisaties tegen alle afspraken in toegaf aan voorstellen van regerings zijde. Dit herinnert ons aan de stelling die wij omstreeks een jaar geleden op deze plaats poneerden, namelijk dat de moeilijkheden met de werving van militair personeel en de achter stand van dit personeel ten opzichte van de civiele sector, ten dele te wijten zijn aan het georganiseerd overleg zoals dat door de militaire organisaties wordt gevoerd. Twee bezwaren zien wij: dat de woordvoerders der personeels verenigingen als beroepsmilitairen voor wat hnn eigen toekomst betreft in hoge mate afhankelijk zijn van de hoge personeelsfunctionarissen van de departementen die... aan de andere kant van de onderhandelingstafel zitten; en als tweede bezwaar dat vrijwel uitsluitend personeelsvertegenwoor- digers met een hogere rang aan dat georganiseerd overleg deelnemen. Wat dit laatste betreft, de commissie- Van Voorst heeft moeten constateren dat de lagere rangen bij officieren en onderofficieren een achterstand iD beloning hadden van 15 pet vergele ken bij (vergelijkbare) groepen uit de civiele sector. Ook met de semi- overheidssector blijkt trouwens een belangrijk verschil aanwezig te zijn. Een middelbaar scholier krijgt, na een betaalde opleiding van drie jaar, bij de P.T.T. een beginsalaris dat pim. 100,hoger ligt dan het be ginsalaris van een afgestudeerde adelborst of cadet en die heeft in de drie jaar van zijn opleiding geen salaris ontvangen! De schuld van dit alles ligt uiter aard in de eerste plaats bij vroegere regeringen die zoals het advies van de Nationale Raad Welzijn Militai ren het stelt te weinig aandacht hadden voor de rechtvaardige ver langens van het jongere defensie personeel. Terwijl het er juist om gaat deze jongeren in grote aantal len te werven, wil men diensttijd verkorting mogelijk maken. Daarnaast echter zullen ook de mi litaire personeelsorganisaties er goed aan doen voor het georganiseerd overleg onafhankelijke personen af te vaardigen, die oog hebben voor de belangen van het lager personeel. Ook een nauw contact met de (goed toegeruste) vakbonden lijkt ons van groot belang om in het vervolg achterstand te voorkomen. Omdat op deze wijze de personeelsafvaardi- ging in het georganiseerd overleg ook gefundeerder naar voren kan komen. Advertentie Goedennacht Slaapt U slecht door rheumatiek spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Togal. Verdrijft in al die gevallen snel en afdoende die pijnen en daardoor slaapt U heerlyk. Togal baat! Zuivert de nieren en is veilig voor hart en maag. Bij apotheek drogist 0.95, 2.40, f 8.88. De Nederlandse Zondagsschool Ver eniging houdt dinsdag 31 mei en woens- 1 dag 1 juni de jaarvergadering in de Ri- ièrahal te Rotterdam. Op de eerste dag der bijeenkomsten zal men zich bezig houden met zelfkri tiek op het zondagsschoollied. De deel nemers zullen ook een bezoek brengen aan de Floriade, waar vooral belangstel ling gegeven zal worden aan de inzen ding uit Israël. In een bijeenkomst van afgevaardigden die de kerken uit de Oecumenische Raad, de Gereformeerde kerken en de Bond van Vrye Evangelische Gemeenten vertegenwoordigden werd besloten de Nederlandse kerken op te roepen op zon dag 15 mei, aan de vooravond van de topconferentie van wereldleiders te komen tot een gemeenschappelijk gebed voor gerechtigheid en vrede onder de volken. De tekst van de oproep luidt: 'n niei komen de leiders van machtige volken te Parijs bijeen tot overleg. W\j neten, vooral sinds de atoombom en de waterstofbom zijn uitgevonden, dal het geweld het voortbestaan van geheel onze mensenwereld bedreigt en zich altijd mede keert tegen wie het gebruikt. God tvijst ons een andere weg voor het samenleven van volkeren en staten. try mogen weten, dat God in Jezus Christus Zijn liefde heeft geopenbaard en dat de kracht der verzoenende liefde oneindig groter is dan aie van geweld en dwang. Wij willen dankbaar zijn voor elke aanwijzing, dat de staatslieden het ge bruiken van geweld niet beschouwen als de weg tot oplossing van de geschillen tussen de volken. De apostel vermaant ons smekingen en gebeden te doen voor alle mensen, koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen lei den in alle godsvrucht en waardigheid' (I Tim. 2 2). Bidden wij daarom voor de leiders der volken, dat zij naar de geest ran de apostolische vermaning, niet slechts letton op het eigen belang, maar ook op dat van anderen (Phil. 2 4). Vragen wij God dat het komend overleg mag leiden tot herstel en beves tigt ng van een vrede, waarin volkeren en enkelingen kunnen beantwoorden aan Gods bedoelingen met dit aardse leven. B eroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Boven-Hardlnxveld: G M. an Dieren te Ede. Bedankt voor Solingen (Duitse Kerk): van Dok te Noordwijk-Binnen. Beroepbaarstelling: De heer G Boers- ma, kand. Surinamestraat 22 hs. te Am sterdam-W is beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Amsterdam-Zuid-Sloter- vaart: N. Korenhoff te Appingedam; te Dirkshom on te Oostvoorne: T. W Pen ning, kand. te Honselersdijk. Aangenomen naar Schildwolde P. N. Kruyswijk jr. te Amsterdam. Bedankt voor Baarland en voor Din- teloord; P. N Kruyswijk jr te Amster dam. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor St Jansklooster: J. van Doorn te Tholen; voor Aarlanderveen Nieuwkoop en voor St Thomas, Canada (Free Ref. Church): D. Slagboom te 's Gravenzande. te Eindhoven. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Examen: Bevorderd tot promonent: W J. Overdiep te Lochem. gal de verzekering, dat de synode het mannenwerk ziet als een der dynami sche centra In de geref. kerken. Aan de vooravond van de bondsdag, die gedeeltelijk door burgemeester C. G Matser van Arnhem werd bijgewoond, had men huish<">iid«»lt1ke zaken bespro ken De heer M. van der Ven. mede dichter van de bond in 1922 en slnds- lien bestuurslid, stelde zich voor de laatste maal beschikbaar voor her kiezing als penningmeester. Het jaarverslag van de secretaris, de heer P. Hoeeweg te Honselersdijk. kreeg veel waardering. Volgend jaar hoont men de bondsdag in Amsterdam te hou den. Oec. werkkampen in Nederland Sedert een aantal jaren organiseert het Jeugddepartement van de We reldraad van Kerken oecumenische werkkampen over de gehele wereld: In Europa, het Middenoosten, Azië, Afrika, Noord- en Zuia-Amerika kan men deze werkkampen vinden. De, deelnemers Jonge mensen tus sen de 19 en 30 jaar, behorende tot ver schillende rassen en kerkeD werken nier tezamen aan een of ander project, dat uitgevoerd moet worden. Naast de dagelijkse arbeid worden in de werkkam pen korte kerkdiensten gehouden en wordt er tijd ingeruimd voor discussie en ontspanning. Enkele jaren geleden werd in ons land een dergelijk kamp in Apeldoorn gehouden, waar de jonge mensen meegewerkt hebben aan het tot stand komen van een ieugdgebouw. Deze zomer zullen ln Nederland vier oecumenische werkkampen plaats vin den. In Bussum zal met geschoolde werkkrachten een buurthuis gebouwd worden, dat ten dienste zal staan van de Hervormde Gemeente Id Nieuwe- Schans wordt een gemeentecentrum vergroot en vernieuwd, waar zowel oude ren als Jongeren uit die plaat? geregeld bijeenkomen In Wageningen zal een Jeugdhuis van de Stichting Jeugdzorg- werk Wageningen, waar iedere week 400 Jongeren worden beziggehouden, worden opgeknapt. Het vierde werkkamp wordt ln Win- sum gehouden, waar het vormingscen trum De Breede". dat vanuit Warffum naar deze plaats werd overgebracht, zal worden voorzien vaD de noodzakelijke outillage Verwacht wordt dat uit het buitenland een aantal longeren aan de ze kampen zal deelnemen en eveneens dat Nederlandse jeugd naar het buiten land zal gaan om daar een kamp mee te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2