Ook in deze tussentijd wenkt het licht Dodenherdenking met zang en voordracht Bevrijding in de Pieterskerk E Eerste les dr. Hartman over: Het onvolmaakte kristal NIEUWE LEIDSCHE COURANT 19 VRIJDAG 6 MEI 1960 Ds. Haan (Luth.) liturgcl.s. Van Achterberg (Hervormd) was de prediker f de Pieterskerk geheel bezet. Nu voor de bevrij- dingsdienst, waarin ds. H. J. A. Haan, Luthers predikant te Leiden, en ds. H. J. van Achterberg, Hervormd predikant, voorgingen. Fijn, dat er zóveel mensen waren, want het was een hartverwarmende samenkomst met spontaan en goed zingen van de« Gemeente en het Maranathakoor onder de vertrouwde leiding van mevrouw Truus Massaar-van Driel, een heer lijke liturgie met ds. Haan als bekwame en ervaren voorganger en een kernachtig en uitzicht-biedend woord van ds. Van Achterberg. Uitbundig scheen de zon door de rai op de mensen, op de witte orden dienst en op de bloemen en takken de pilaren en voor de preekstoel. Laten wij de onganist niet vergeten: hij nam de mensen mee in een overspoelend lied. Wat straalt de rijkheid van dat lied je tegemoet als er waarachtig met gave wordt gezongen. Zo dachten wij na de dienst bij het maken van dit verslag. Ontbreekt het daaraan vaak niet? Onvergetelijk het ogenblik waarop wij de remmen gooien en mogen staan dn het volle licht. Dat gebeurt als wij ons hebben „uitge leverd" aan de zachte, genezende kraoh- ten van de trouwe, altijd liefhebbende God. De gebeden van ds. Haan en de preek van ds. Van Achterberg vloeiden uit en mondden uit in dat gelukkige levens perspectief. Het leven IS waarlijk niet zo aanlokke lijk en heilbrengend. Miljoenen zijn er, die voor de zaak van vrede en gerechtig heid hun bloed hebben moeten storten. Zo hield ds. Van Achterberg ons voor. De doden, zij zijn de stille getuigen bjj de herdenking, de viering en vooral de beleving van onze vrijheid. Raadselen Voor de gevallenen is het evenmin alles duidelijk geweest. Zij hebben geworsteld met duistere raadselen. Dat is helemaal overeenkomstig het laatste boek van de Bijbel. Dat zegt ons, dat de geschiedenis is als een gesloten boekrol, die wordt vastgehouden door de kondmg, die op de troon zit maar die door niemand kan worden gelezen. Geen filo soof, geen staatsman, geen geleerde, geen godsdienststichter is dat waardig. Wij zijn uit het raadsel van de donkere nazi-nacht gehaald en in een nieuwe tijd gezet. Het was alsof er nooit meer ellende zou komen. Maar toen wij weer in een georden de staat leefden, toen wij weer ge wend raakten aan de vrijheid, ble ken de raadselen er nog altijd te zijn. Denken wij slechts aan de ver houding Nederland-Indonesië, aan de afschuwelijke spanning tussen oost en west, aan de ontwaking van Azië en Afrika met hun vernieti ging van alle vormen van kolonia lisme, aan de totale wijziging van het aanzien van de wereld in niet meer dan vijftien jaren, aan de con frontatie met de krachten van het atoom en de pogingen van de mens om de ruimte te beheersen. Wij kunnen toch werkelijk niet beweren, dat wij leven in een tijd van ongestoorde vrede. Ds. Van Achterberg zei het toen maar meteen: Die vrede komt alleen van God. Of wij het weten willen of niet. Door Hem zullen wij merken, wat ware vrede is. in de hemel en op de aarde, met God en mot de mensen, in het hoofd en in het hart. En dit is het Evangelie, dat die vrede al klaar ligt voor de zwoegen- De tekst was: „Here, Gij zult vrede over ons beschikken, want ook al onze daden hebt Gij voor ons verricht. Here, onze God. an dere heren dan Gij hebben over ons geheerstuw naam alleen huldigen wij." (Jesaja 26 vers 12 en 13) She Op °l> kaasmarkt irlichte Ka; chr. tamboer- en pijperkorps K de Leidse drumband en het jeugdorkest De Burcht om 9 uur een muzikale show De korpsen vertrokken om half 9 van hun oefenlokaal naar het terrein en na men natuurlijk al veel mensen mee. Het was een aantrekkelijk schouwspel, dat zowel in auditief als in visueel opzicht heeft voldaan de mensheid. Hij is getekend met het bloed van Golgotha en is op de Paasmorgen afgekondigd. Door de dood en de opstanding van Jezus Christus heeft God de geschiedenis ontrafeld en gemaakt tot een glazen zee die tot op de bodem is te door- Nog is de geschiedenis in raadselen gehuld en kunnen wij de gebeurtenissen van ons leven en het leven der volkeren niiet doorzien. Maar in dit woeste interim met al zijn apocalyptisch kabaal zullen wij het moeten en kunnen stellen met het 5 alle macht i geloof, dat Hem gege' hemel en op aarde. Dat is een wachtenetijd. In deze tijd hebben andere „heren" heerst. Ons verzet riohtte zich tegen hun spiernaakte heidendom, tegen de onthu- mamisering van het leven, tegen de afgocting van één mens en dan nog wel een krankzinnige en tegen de staatsmoord op miljoenen Joden. Maar ook nu is er een wachtenstijd met andere „heren". Denk een heerschappij van de techniek, onbeperkte vrijheidsstreven en tot bandeloosheid geworden vrijheid. De mens is zijn God kwijt. En de kerken zijn niet onaangetast ge bleven. Waar bleef de grootse visie var toen wij nog met de rug tegen de muui stonden? Wij zoeken en tasten maar wa' langs de wanden van ons bestaan of wij misschien de weg ook vinden mogen. En toch is er reden om blij te zijn. Want wij herdenken op een dag als deze niet onze daden maar Gods uitreddende daad. Toen werd ons een teken opgericht van het Ko ninkrijk dat komt. Gods naam is: de eeuwig-getrou we. Gods naam is: Jezus, Redder. Zaligmaker. En zoals God heet, is hij. En zoals Hij is, zo doet Hij. Na de dienst zong het Maranatha koor nog het bekende Halleluja koor van Handel. Een betere uit leiding was niet mogelijk geweest. Wegens vertrek naar Moerkapelle Ds. Molenaar nam afscheid van Leidse Geref. Gemeente VV7"OENSDAGAVOND kwam de Geref. Gemeente van Leiden in haar kerkgebouw aan dë Nieuwe Rijn bijeen om afscheid te nemen van ds. C. Molenaar, die van 18 september 1956 af haar heeft gediend en haar nu gaat verlaten wegens vertrek naar Moerkapelle. Velen waren gekomen om dit afscheid bij te wonen. Ook ds. De Gier uit Den Haag. de heer Schip- aanboord, theologisch student te Rotterdam, ds. M. Ottevanger, Hervormd predikant te Leiden, en een deputatie uit Moerkapelle. Ds. Molenaar herinnerde er aan,-'da' het over een paar maanden juist viei jaar geleden is, dat hij het beroep naai Leiden aannam. De tekst voor de af- scheidspredikatie was i Cor. 15 vers en 2: „Voorts, broeders, ik maak u be kend het Evangelie dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat. Door hetwelk gij ook zalig wordt, indien gij het be houdt op zodanige wijze als ik het u ver kondigd heb, tenzij dan dat gij tever geefs geloofd hebt". De predikant ont- kkelde iq zijn prediking een viertal gedachten: l. de inhoud van. 2. de betrek king tot, 3. de behoudenis door en 4. de ernstige vermaning omtrent dit Evan- Paulus had anderhalfjaar in Corinthe gearbeid. Zijn prediking stuitte dikwijls op tegenstand; het was 'n goddeloze stad. Toch heeft de Here Paulus bemoedigd; „Ik heb veel volk in deze stad". Velen lagen onder het zegel der verkiezing. Paulus werd zo door de Heilige Geest ge drongen om onder de Joden te getuigen, dat Jezus de Christus is. Hij wees op de onveranderlijke trouw van God. Paulus moest ook de gemeente bestraffen om de zonde die er in Corinthe waren. Hij waarschuwde ernstig, geen misbruik van de vrijheid te maken. Christus heeft zijn apostelen uit gezonden met de opdracht: „Predik het Evangelie". Paulus kende geen ander Evangelie dan dat van de on naspeurlijke rijkdom van Christus. Er zijn dwaalleraars geweest, zo ver volgde de predikant, die het naar de zin hadden als de zakdoeken te voor schijn kwamen. Tegen zulk een pre diking wilde ds. Molenaar met klem waarschuwen. Hij heeft de gemeente steeds voorgehouden, dat God de mens recht heeft geschapen. Het Evangelie krijgt rijke betekenis voor hen. die dood waren in zonden en misdaden. Alleen spreken van Hem die kwam in de volheid der tijden. Die alles heeft aangebracht wat voor zondaren nodig is. dat is de opdracht voor de prediker. De mens in zijn schuld kan nooit betalen. Voor hel volk dat heeft verstaan wat het door eigen schuld is geworden, kwam nooit blüder tijding, dan toen Jezus verscheen om zondaren zalig te Paulus wijst er ook op. dat God dit Evangelie door de Heilige Geest had ge zegend tot waarachtige bekering Zijn arbeid was niet ijdel geweest in de Here. De Corinthiërs hadden dit Evangelie aangenomen en hadden bij dit aannemen alles schade en drek leren achten, om de uitnemendheid van Christus. Paulus schrijft dit niet op hun rekening; zij zijn God bewaard, door de kracht van het Evangelie. Wat is het een groot wonder, nen zich in het licht van Gods ge nade kent in zijn zwakheid. Zo velen hebben Hem aangenomen, die heeft Hij Toespraken Gedenkschrift 100 jaren Bloembollencultuur99 Dezer dagen verscheen een fleurig en goed gebonden gedenkschrift, ge titeld „Honderd jaren Bloembollen cultuur,, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de „Kon. alge- meene vereeniging voor bloembol lencultuur" te Haarlem. Het ruim 150 pagina's tellende boekje werd geschreven door de algemeen secre taris, de heer H. J. Voors. Het bevat een schat van gegevens, zo wel over de vereniging (8150 leden!) als over de bloembollencultuur in de afge lopen honderd jaar in het algemeen. Zc wordt in ruime mate aandacht geschon ken aan tentoonstellingen, bloemenkeu- ringen, proeftuin, naamgeving en i ntploi lijst ng der i de tulpen van 1870 tot 1958), groei van areaal en export, sanering, scheidsgerecht, bevordering vakbekwaam heid en propaganda. De band is verlucht met een repro- duktie van een aquarel van mej. Ida Kern, dat een grote verscheidenheid aan bloembolgewassen laat zien. Het verder keurig verzorgde boekje heeft naar on ze mening eén groot manco: het is niet Puzzelprominenten 1 B. Sorgdrager, Ter Leede laan 39. Sassenheim; 2. mevrouw E. van Diggelen, Kastanjelaan 1, Hazerswoude; 3. mevrouw K, Horsman-de Heus. Zijlsingel 51a. Dubbele stuks aanbieding herenondergoed Alleen bij Kreymborgt het befaamde „Arkansas" herenondergoed. 100 katoen van prima kwaliteit. Ideale pasvorm. singlet slip 3.^® per 2 stel 6.®0 Geldig t/m 14 mei 1960 HAARLEMMERSTRAAT 143 LEIDEN Moederdagtaart voor mevr. Van Kinschot Namens de afdeling Leiden van d Ned. Banketbakkersvereniging werd var ochtend aan mevr. Van Kinschot de tra ditionele Moederdagtaart aangeboden. Dekkers. Dordrecht; Verhoging van laatschappelijk kapitaal van f 2,5 min. tot f 10 min. voorgesteld; vergadering 16 Volksdansavond in het Volkshuis D volksdansliefhebbers vierden gisteravond het bevrijdings feest met een volksdansbal in het Leidse Volkshuis. De Leidse volks dansverenigingen, Oud-Poelgeest, Nieuw-Holland en het Leidsclie Volkshuis, hadden de leiding van dit feest, dat door het comité Bevrij dingsdag 1945 en de Leidse Jeugd- Actie was voorbereid. De volksdansgroepen voelen zich vaak aangetrokken tot de dansen uit bepaalde landen. Zo danst de groep Oud-Poelgeest o.l.v. Tineke Wildschut en Jan van Treu ren in hoofdzaak de Europese en Ooster se dansen, die veelal een folkloristisch karakter dragen. Zij hebben speciaal een groot aantal Scandinavische dansen op hun programma. Natuurlijk waren er ook Israëlitische. Deze zijn een wondei- lijk mengsel van oeroude traditie en jong levensélan. De Griekse dans bleek een rustige reidans te zijn. De groep „Nieuw-Holland" o.l.v. de heer J. N. Fransen heeft zich gespecialiseerd in de Engelse en Amerikaanse volksdansen, de squaredans, community-dans en de tradansen. Dit genre draagt een apart karakter, dat afgestemd is op de heden daagse tijd. De Engelse contradans is de basis van deze moderne groepsdansen, die de jongeren zeer aanspreken. De rock-and-roll is in feite een verbasterde squaredans; door de rock-and-roll kwa men de squaredansen opnieuw in de be langstelling. „De Ster", zo genoemd naar de ster figuren, die erin voorkomen, is een zelf gemaakte dans op Amerikaanse basis. Onder leiding van Nel Stolk stond de groep van het Volkshuis. Deze is veelzij dig en kent alle dansen. Voor deze avond gaven zij een demonstratie van volks dansen van vaderlandse bodem, zoals o.m. de bekende uit de Zaanstreek „Gort met stroop". De avond werd geopend door de heer H. Zunderman van de L.J.A. Opening zaal Nomateg Zaterdag 7 mei a.s. opent de Chr. Jeuedvereniging Nomateg haar gerestau reerde zaal van het verenigingsgebouw aan de le Binnenvestgracht nr. 21. Deze zaal zal enkele avonden per week voor het jeugdwerk in gebruik zijn. Ten einde de kosten te dekken zal de zaal overdag en voor de resterende avonden moet enworden verhuurd. De opening zal 's avonds om 7 uur plaats hebben. Belangstellenden zullen na 8 uur in de gelegenheid zijn de zaal te bezichtigen. Als men deze definitie aanvaardt, doen zich onmiddellijk twee vragen vooi beantwoord dienen te worden, namelijk: welke zijn die eigenschappen, en w kristal? Om met de laatste vraag t ginnen, kan men antwoordeneen kris tal, of liever de kristallijne toestand, gekenmerkt door de ordening van de ato men in een driedimensionaal rooster. Dit brengt met zich een richtingsafhankelijk heid van de eigenschappen (het kristal is anisotroop), hetzij voor alle eigen schappen, hetzij voor enkele. Hier loopt de grens tussen de fysica van de stof en de kristallografie. Wanneer ee voorbeeld de lektrische cor gen dezelfde i voor de fysici index of die kristallograaf Anisotropic bepaalde grootheid, bij- >rekingsindex of de dië- tante, voor alle richtin- mag dit interessant zijn om de grootte van die te bepalen, de ziöh in eerste De kerkeraad bracht ds. Molenaar na de prediking dank voor zijn medeleven en medewerken. Ook tot de cathechisan- ten sprak hij een persoonlijk woord, als mede tot de jeugdverenigingen, de naai- krans, de koster en de kosteres en de beide organisten. Tot ds. De Gier. de con sulent van Leiden, richtte ds. Molenaar zich eveneens. Tot de gemeente, die hij drie jaar en acht maanden heeft mogen dienen, zei hij; „God is goed voor ons geweest in Leiden en ook u was goed voor ons". De predikant legde er de nadruk op. dat hij er altijd naar gestreefd heeft, Christus te prediken. Ds. De Gier voerde het woord namens de classis Amsterdam, ouderling van Eg- mond namens de kerkeraad en de ge meente. Hij sprak ook mevrouw Mole naar toe. Op zijn verzoek zong men de predikant het vierde vers van psalm 121 toe: „De Heer zal u steeds gadeslaan", e Van de gelegenheid om van dominee en mevrouw Molenaar persoonlijk af scheid te nemen (in de kerkeraadskamer) werd vanzelfsprekend een druk gebruik gemaakt. Intrede ds. Molenaar in Moerkapelle Bij voldoende belangstelling laat de kerkeraad van de Geref. Gemeente te Leiden een bus rijden naar Moerkapelle om de tegenwoordigheid bij de be vestiging en intrede van ds. Molenaar aldaar mogelijk te maken. Beide dien sten zijn op donderdag 12 mei in de Hervormde kerk. De bevestiging om half drie en de intrede om zeven uur. Behalve stille tocht in Leiden: VENALS de stille tocht naar en de plechtigheid bij het oorlogsmonu- nen oomponeren, breekt te abrupt in het ment is de daarop volgende Doden-herdenking in de Pieterskerk een zaak, die de gehele burgerij aangaat. Dat hebben velen begrepen, want de eerbiedwaardige kerk over welker dak al zo menige storm voer, was tot de laatste plaats bezet. Men beleefde in de korte tijd van anderhalf uur weer eens de eenheid in een zo bonte verscheidenheid als een paar duizend Nederlanders maar kunnen vertonen. Doch de verschillen vielen weg bij de alles overheersende gedachte aan wat ons in die plechtige stonde enigde. Dit te beseffen betekende De herdenking was breed opge zet. Alle grote Leidse koren op één na de voordrachtskunste naar Albert Vogel Jr, de baszanger David Hollestelle, het Rotterdams Kamerorkest, de organist Adriaan Blankenstein en de aanwezigen door hun samenzang werkten eraan mee. Naast en tegenover de met de na tionale vlag getooide kansel accen tueerden meibloesems de heuglijke herinnering aan de glorieuze dag, die na veel smart en druk tóch Burgemeester jhr. mr. F. H. van Kin schot. met de ambtsketen omhangen, prak op de kansel een kort inleidend woord. Hij koos daarvoor de vier eeuwen oude zinspreuk in hel Leidse wapen: „Haec Liber-batis ergo", dat ds: „tarwil'lel dat de i aangrijpende, al te zeldzame er van de vrijheid"', a-ls leidend motief. Dit devies boven de strijdende leeuw en de sleutels is voor dit uur wel bijzonder toepasselijk. We herdenken de doden van de jaren 19401945, hen die in Nederland en Nederlands-Indnë vielen, om voor ons de vrijheid te herwinnen. Liber talis ergo waren zij het vaderland getrouwe, tot in de dood. Een orgelimprovisatie leidde in tot het gemeenschappelijk zingen van Wilt heden nu treden, een bij zonder indrukwekkende manifesta tie van wat in aller hart in allerlei sterktegraden leefde. Con Amore zong dan. onder leiding van Jan Pasveer, Mozarts allerlaatste werk, het Laonimosa uit het Requiem (de dodenmis), dat we nooit, en voorat nu niet, zonder diepe ontroering kunnen aanhoren. Het daarop volgende Sanctus, r zélf r heeft kun- Hosanna at. Alles wat er gezongen en gesproken werd, achten we in dit geval niet vat baar voor kritiek. Daarom moge met d< vermeldiing alleen worden volstaan. De Stem des Volks (onder Willem Mi- zêe) gaf een uitvoering van het Kyrie en Aginus Dei uit Beethovens Miesa Bre- vis. David Hollestelile zong uit Handels The Messiah. Ex Animo verklankte een compositie van de eigen dirigent, Herman de Wolff, de „Psalm der Bevrijding", waarin Da vid Hollestelle de solo-partijen zong en het Rotterdams Kamerorkest, evenals bij de andere uitvoeringen, de begeleiding Alle koren, samen onder aanvoering an Jan Smit, besloten met Handels Hal- lelul j a h -Chorus uit The Messiah, waarbi. het jammer was, dat de toehoorders het irbeeld van koning George II, bij de ste uitvoering gegeven, niet volgden bleiven zitten. Dit in tegen-stelling met de beide Valeriusldedieren, die staande werden gezongen. Albert Vogel declameerde gedichten in, onder anderen, Gabriel Smit, Schul- te Nordholt, Josselin de Jong en Nijhoff, poëzie, waarin de herdenkende mens n later betrokken wordt. Het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus, door allen gezongen, vormden het besluit van een waar dige herdenking. Joh. van Wolfswinkel Een delegatie van curatoren, talrijke hoogleraren, leden van de weten schappelijke staf en studenten woonden woensdag de eerste openbare les bij, die dr. P. Hartman hield ter gelegenheid van zijn ambtsaanvaarding als lector in de kristallografie aan de rijksuniversiteit te Leiden. Deze les handelde over: Het onvolmaakte kristal. Dr. Hartman begon zijn voor dracht met op te merken, dat het vaak onmogelijk is van een bepaalde tak van wetenschap een definitie te geven, die iedereen bevredigt. Dit geldt zeer zeker ook voor de kristallografie. Men kan haar beschouwen als een onderdeel van de mineralogie, doch ook als een onderdeel van de fysica der vaste stof. Evenwel, er zijn ook argumenten aan te voeren om de gehele vaste stof-fysica als een onderdeel van de kristallografie te beschouwen, hoewel fysici en ook dr. Hartman zelf moest dit toegeven deze laatste opvatting wel zeer extremistisch zullen vinden. Volgens spreker kan men de kristallografie het best als volgt definiëren: de wetenschap, die zich bezighoudt met het bestuderen van de eigenschappen van kristallen. instantie voor het probleem hoe een dergelijke grootheid afhangt van de rich ting in het kristal, waarin deze gemeten wordt. Het is juist deze anisotropic van de vaste stof, die de kristallografie haar geheel eigen plaats geeft. (Anisotropic is het bij kristallen algemeen voorko mend verschijnsel, dat verschillende eigenschappen, evenals de hardheid bij diamant, in hun grootte of intensiteit va rieren met de richting, waarin men de eigenschap onderzoekt Red. N.L.Crt.). Wat de eigenschappen van kristal len betreft, hieronder vallen de geome trische, mechanische, thermische, op tische, elektrische en magnetische eigenschappen. Dr. Hartman wees er vervolgens op, dat tot ongeveer een halve eeuw geleden de kristallogra fie moest beperkt blijven tot de be studering van dc microscopische eigenschappen. Men kende in die tijd van nog geen enkel kristal dc onder linge rangschikking der atomen, de kristalstructuur. Hcdentendage is van ontelbare stoffen de kristalstructuur bekend, waardoor het pas in dc laat ste decennia mogelijk is geworden een correlatie te zoeken tussen de eigenschappen van een kristal en zijn structuur. Ondanks het feit dat een schat van structurele gegevens bekend is, is men aanwijzen van deze correlatie nog \veinig gevorderd. Slechts op enkele gebieden tekenen zich algemene richtlij- if, en het is deze ontwikkeling, die euwe lector aan de hand van geo metrische eigenschappen schetste. Hij stond achtereenvolgens stil bij dc structuur der kristallen (roosterstruc'tuur symmetrie), de kristalgroei (inwendi- en uitwendige factoren, de theorie i Kossel en Stranski, de theorie van Frank) en de begrenzing van kristallen invloed van inwendige factoren, de loed van uitwendige factoren, naald- vormige kristallen, plaatvormige kris- illen en kristallen van mineralen). Dr. Hartman eindigde zijn openbare les et een persoonlijk woord tot curatoren der universiteit, hoogleraren, lectoren en docenten in de faculteit der wis- en na tuurkunde, prof. dr. E. den Tex, direc- 'ur van de afdeling mineralogie en pe- ologie van het Geologisch cn Mineralo- gisch Instituut, prof. dr. J. Terpstra, met dr. Hartman in Groningen heeft sa mengewerkt en ten slotte tot de betrok ken studenten. Salon Indien herdacht de doden Evenals vorig jaar heeft de Salon Indien, in samenwerking met het Leids Academisch Kunstcentrum, een doden herdenking georganiseerd, een van de weinige bijeenkomsten van de Leidse academische gemeenschap op de vier- Prof. S. Dresden leidde de vertoning in van de beklemmende film Nuit et Brouillard, een onder regie van de Fransman Alain Resnais vervaardigde rolprent over het systeem van de Duitse :oncentratiekampen, waarbij gebruik is gemaakt van foto's en filmfragmenten uit de oorlog. Prof. Dresden noemde de inhoud van de film onvoorstelbaar. Zelfs degenen, die deze verschrikkingen aan den lijve hebben meegemaakt, kunnen haast niet meer^ geloven dat dit werkelijk is ge- Maar het huiveringwekkende is, dat Nacht und Nebel een documentaire ;s. Deze term is ontleend aan een opera van Wagner en Keitel duidde hiermee de ge vangenen aan, die in elk geval niet meer levend uit de kampen terug mochten Het wonderbaarlijke is dat de weini gen, die toch zijn ontkomen, eigenlijk wel weer vrij normale mensen zijn ge worden. De jeugd kan deze periode n.et objectief zien. Men kan deze kampen niet als een object beschouwen zonder er affectief aan gebonden te zijn. Geen mens kan objectief over concentratie kampen spreken of schrijven, want juist degenen die deze dingen als objecten hebben beschouwd waren nationaal-so In onze tijd, aldus prof. Dresden, moet men bijna de vertoning van deze film verdedigen. Er is een neiging om maar le vergeten, maar geen sterveling kan naar de toekomst kijken zonder zijn ver leden mee te nemen. Ook voor jonge mensen zijn de concentratiekampen h;in verleden. Hier is geprobeerd het hoogste goed, de menselijke waardigheid, te be vuilen en met voeten te treden. Wij moeten herdenken, niet inciden- el, maar altijd. Niet alleen boeven en gespuis, ook keurige nette mensen heb ben aan het gebeurde in de kampen mee gedaan. Dit is de Hitler in onszouden wij in een gegeven geval niet desgelijks handelen? In die zin hebben wij een gro- ■erantwoordelijkheid, dit alles daagt uit, wij moeten antwoord geven. Twee minuten stilte. Twee minu ten van eerbiedig gedenken bij het Leidse monument. Hoeveel offers zijn gebracht, hoeveel leed is er geleden, hoeveel tranen zijn gestort. Zijn wij de vrijheid waard? Leids schaakkampioen schap De uitslagen van de hangpartijen uit het Leids schaakkampioenschap luiden R. D. Westra—H. Th. Weiland 0—1, W. G. DemmendalJ. J. Piket J. KoetA. H. Hooijer 01, M. D. Etmans- W. F. Schuss uitgesteld. Het programma voor de achtste ronde: mr. A. J. Mulder—R. D. Westra, J. van Steenis—H. Th. Weiland, Th. v. d. Oord- mr. ir. J, Westra, E. KettingA. Smit. J. J. Piketdrs. P. Selier, R. A. G. de GraaffC. van Dijk. M. D. Etmans Th. Piket, A. GeijcrW. G. Demmendal. W. F. SchussA. H. Hooijer, J. J. Bizot- J. Koet. De zesde ronde in de tweede klasse: v. d. KaayY. Hortensius. J. G. L. ervooren—P. J. Piket. G. P. Sluijts— C. J. Verbiest. A. MombergC. G. v. d. Voorst, J. W. SliekerJ. Ligtvoet, Th. Aussems—K. W. v. d. Willik, A. Spek— J. G. Bethe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19